ps2017-039-01-003-007.u1.p1.s1
7 . ps2017-039-01-003-007.u1.p1.s2
Návrh poslanců Barbory Kořanové , Petra Sadovského a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 361 / 2000 Sb . , o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů ( zákon o silničním provozu ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 359 / - druhé čtení ps2017-039-01-003-007.u1.p2.s1
Požádám paní poslankyni Barboru Kořanovou , která bude uvádět za navrhovatele tento tisk , a požádám pana poslance Ondřeje Polanského jako zpravodaje hospodářského výboru , aby zaujal místo u stolku zpravodajů . ps2017-039-01-003-007.u1.p2.s2
Kolega Polanský není omluven , tak by měl dorazit . ps2017-039-01-003-007.u1.p2.s3
Požádám nyní paní poslankyni Barboru Kořanovou , aby návrh uvedla . ps2017-039-01-003-007.u1.p2.s4
Prosím ujměte se slova . ps2017-039-01-003-007.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-039-01-003-007.u2.p1.s2
Dámy a pánové , tento návrh v podstatě umožňuje zákaz jízdy automobilů o celkové hmotnosti převyšující 3 , 5 tuny a řidiči jízdní soupravy , jejíž celková délka přesahuje sedm metrů v levém jízdním pruhu ve vymezených časových intervalech . ps2017-039-01-003-007.u2.p1.s3
Toto je vlastně změnou směřující ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu na dálnicích . ps2017-039-01-003-007.u2.p1.s4
Dosavadní omezení ponechávalo posouzení , zda řidič jede dostatečnou rychlostí , pouze na posouzení řidičů samotných a pro neurčitost a přílišnou obecnost nebylo toto ustanovení objektivně ze strany řidičů kamionů a nákladních automobilů respektováno . ps2017-039-01-003-007.u2.p1.s5
Navrhovaná změna stanovuje jasné podmínky silničního provozu , s čímž je spojeno také ulehčení posouzení porušení zákona příslušníky silničního provozu ze strany příslušných orgánů veřejné moci . ps2017-039-01-003-007.u2.p2.s1
Toliko za mě . ps2017-039-01-003-007.u2.p2.s2
Děkuji . ps2017-039-01-003-007.u3.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Barboře Kořanové a konstatuji , že návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-039-01-003-007.u3.p1.s2
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 359 / 2 a 359 / 3 . ps2017-039-01-003-007.u3.p1.s3
Požádám tedy zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Polanského , aby nás informoval o jednání výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-039-01-003-007.u3.p1.s4
Máte slovo , pane zpravodaji . ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s1
Dobrý večer , dámy a pánové . ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s2
Navazuji na slovo zpravodajky a pana předsedajícího . ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s3
Návrh byl doručen 23 . 11 . 2019 ( ? ) . ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s4
Garančním výborem byl tedy pověřen hospodářský výbor . ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s5
První čtení proběhlo 5 . 3 . 2019 na 27 . schůzi . ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s6
Sněmovna doporučila tisk k dalšímu projednání . ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s7
Garanční hospodářský výbor návrh projednal 22 . 3 . , přerušil tehdy jednání , a poté se výbor sešel 7 . 5 . 2019 . ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s8
Na tomto jednání hospodářský výbor k tisku žádné usnesení nepřijal . ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s9
Děkuji . ps2017-039-01-003-007.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2017-039-01-003-007.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které mám tři přihlášky . ps2017-039-01-003-007.u5.p1.s3
Nyní pan poslanec Ivan Adamec jako první přihlášený , připraví se paní poslankyně Jarošová . ps2017-039-01-003-007.u5.p1.s4
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-039-01-003-007.u6.p1.s1
Ano , děkuji , vážený pane místopředsedo . ps2017-039-01-003-007.u6.p1.s2
Vážená paní ministryně , vážení páni ministři , kolegyně , kolegové , já se tedy musím vyjádřit k tomuto návrhu zákona , který považuji za nadbytečný a ve své podstatě nebezpečný , a budu říkat za chvilku , proč si to tak myslím . ps2017-039-01-003-007.u6.p1.s3
Vystupuji tady v druhém čtení proto , abych měl klid v duši , pokud to koalice prohlasuje , protože mám obavu , že to , co nás čeká , nebude nic příjemného . ps2017-039-01-003-007.u6.p2.s1
Já musím říct , že mě překvapil rozporuplný postoj vlády jako celku k tomuto návrhu zákona , postoj tehdejšího pana ministra dopravy . ps2017-039-01-003-007.u6.p2.s2
A když jsem četl , řekl bych , rozbor toho neutrálního stanoviska , tak jsem došel k závěru , že to neutrální stanovisko nemělo být neutrálním stanoviskem , ale mělo být stanoviskem záporným . ps2017-039-01-003-007.u6.p2.s3
Já vám schválně přečtu některé pasáže z toho vládního usnesení , protože si myslím , že je dobré je vědět . ps2017-039-01-003-007.u6.p2.s4
Vláda jako celek v souladu s doporučením Legislativní rady vlády schválila neutrální stanovisko , nicméně ve svém zdůvodnění , jak jsem už říkal , je poměrně kritická . ps2017-039-01-003-007.u6.p2.s5
A teď mi dovolte citovat pár bodů z toho vládního usnesení . ps2017-039-01-003-007.u6.p3.s1
Plošný zákaz užití levého jízdního pruhu pro stálé skupiny vozidel jako zřejmá reakce na kalamitní situaci loňského roku na D 1 v prosinci 2018 - jak jsem říkal - nemusí být adekvátním opatřením , které by nejen mohlo zabránit případné další obdobné kalamitní situaci , ale které by zároveň nevyvolalo nezamýšlené a nežádoucí důsledky ve zcela běžném provozu na všech dálnicích a silnicích pro motorová vozidla . ps2017-039-01-003-007.u6.p4.s1
Další : Současná právní úprava § 77 zákona o silničním provozu umožňuje pomocí nastavení místní úpravy provozu na pozemních komunikacích prostřednictvím značek omezit jízdu některých kategorií silničních vozidel pouze na vymezené jízdní pruhy . ps2017-039-01-003-007.u6.p4.s2
Na rozdíl od obecné úpravy s plošným dopadem je takové omezení možné přizpůsobit stavu konkrétního úseku pozemní komunikace , aktuální dopravní situaci a klimatickým podmínkám , a to kdykoliv , nejen ve vymezené době . ps2017-039-01-003-007.u6.p4.s3
Navíc je srozumitelnější pro zahraniční řidiče . ps2017-039-01-003-007.u6.p5.s1
Současné , stávající znění zákona o silničním provozu , § 12 odst . 4 zákona o silničním provozu , zakazuje předmětným vozidlům jízdu ve třetím a případně dalších jízdních pruzích na dálnici . ps2017-039-01-003-007.u6.p6.s1
Já bych poprosil kolegy , které to nezajímá , ať neruší . ps2017-039-01-003-007.u6.p6.s2
Prosím pana předsedajícího , ať mi zjedná pořádek - ps2017-039-01-003-007.u7.p1.s1
Já vám rozumím , pane poslanče . ps2017-039-01-003-007.u7.p1.s2
Samozřejmě , je důležité , aby každý , kdo vystupuje v obecné rozpravě , komu udělíme slovo , mohl to svoje slovo přednést v důstojném prostředí . ps2017-039-01-003-007.u7.p1.s3
Pokud máte jiné téma , než je provoz na pozemních komunikacích , prosím v předsálí . ps2017-039-01-003-007.u7.p1.s4
Ještě chviličku počkáme , pane poslanče , protože ne všichni uposlechli mé výzvy . ps2017-039-01-003-007.u7.p1.s5
Děkuji . ps2017-039-01-003-007.u7.p1.s6
Můžete pokračovat . ps2017-039-01-003-007.u8.p1.s1
Ano . ps2017-039-01-003-007.u8.p1.s2
Já děkuji , pane místopředsedo . ps2017-039-01-003-007.u8.p2.s1
Další bod . ps2017-039-01-003-007.u8.p2.s2
Plošný zákaz předjíždění nákladních vozidel na dálnici - a teď dobře poslouchejte - může mít za následek nejen zpomalení pravého jízdního pruhu a vytvoření souvislých kolon , které budou zatěžovat přejezdy do odbočovacího pruhu z levého jízdního pruhu a naopak najíždění na dálnici vozidlům z připojovacího jízdního pruhu , ale v konečném důsledku i zpomalení levého jízdního pruhu , neboť i řidiči některých pomaleji jedoucích osobních automobilů se nebudou chtít , nebo se budou přímo obávat zařadit do souvislého proudu kamionů . ps2017-039-01-003-007.u8.p2.s3
To samozřejmě může vyvolávat nepochybně nežádoucí rizikové situace . ps2017-039-01-003-007.u8.p3.s1
Další problémy se mohou objevit , když bude jízdní souprava složena z motorového vozidla o hmotnosti do 3 , 5 tuny s nebrzděným přívěsem o hmotnosti do 750 kg . ps2017-039-01-003-007.u8.p3.s2
Nejvyšší povolená rychlost je 130 kilometrů . ps2017-039-01-003-007.u8.p3.s3
Kromě toho tato navrhovaná úprava neobsahuje výjimku pro vozidla s právem přednostní jízdy , zejména vozidel složek integrovaného záchranného systému . ps2017-039-01-003-007.u8.p4.s1
A na závěr z vládního prohlášení : Návrh vykazuje legislativně technické chyby . ps2017-039-01-003-007.u8.p4.s2
Nedostatečné je i jeho zdůvodnění . ps2017-039-01-003-007.u8.p4.s3
Zcela absentuje hodnocení dopadu na podnikatelský sektor a především na sektor kamionové přepravy . ps2017-039-01-003-007.u8.p4.s4
A v rozporu s § 3 odst . 3 zákona číslo 309 / 1999 Sb . , o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv , pak není náležitě odůvodněno navrhované nabytí účinnosti návrhu zákona dnem jeho vyhlášení . ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s1
A teď mi dovolte ještě můj postřeh k tomuto problematickému návrhu . ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s2
Víte , všichni , co jezdíme po dálnici , tak víme , že jsou úseky , kde je zákaz předjíždění kamionů už dnes . ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s3
Ale co je horší : Já jsem tam za celou dobu ježdění po dálnicích nepotkal jedno označené auto policie , které by stíhalo předjíždění kamionů na těchto úsecích . ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s4
Potkal jsem tam neoznačené auto Policie České republiky , které měřilo rychlost účastníků silničního provozu . ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s5
Tady asi něco bude špatně . ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s6
Teď to uděláme plošně . ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s7
Někdo možná říká , že na Slovensku to funguje . ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s8
Tak tomu nevěřte , protože jsem tam zažil předjíždění kamionu ve dne bez problému a navíc na řadě těch úseků není taková hustota a intenzita provozu jako na některých dálnicích v České republice . ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s9
Takže co chceme řešit ? ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s10
My řekneme , že to zakážeme ve dne , kamiony tedy budou jezdit v noci , nebo budou jezdit o víkendu . ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s11
O víkendu to taky moc nechceme . ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s12
To už tady bylo , že kamiony o víkendu na dálnici nepatří , anebo patří . ps2017-039-01-003-007.u8.p6.s1
Takže já musím říct , že navrhovaná úprava , tak jak ji mám před sebou , je navrhovaná špatně systémově , a pokud ji budeme opravovat , tak nevyřešíme základní problém , a to je to , co deklarují předkladatelé , to je plynulost a bezpečnost . ps2017-039-01-003-007.u8.p6.s2
Prosím vás , jak se budete cítit v kolonii těch kamionů ? ps2017-039-01-003-007.u8.p6.s3
Jak budete zajíždět z toho bočního pruhu do mezery mezi kamiony ? ps2017-039-01-003-007.u8.p6.s4
Já to tedy nechci riskovat v žádném případě . ps2017-039-01-003-007.u8.p7.s1
Takže si myslím , že je potřeba říci , že tento návrh zákona je nadbytečný , a znovu říkám pro klid svůj , mám obavy z toho , co se stane , až si to koalice schválí , v případě , že si to schválí . ps2017-039-01-003-007.u8.p7.s2
Co se na těch dálnicích bude dít . ps2017-039-01-003-007.u8.p8.s1
A možná bych řekl ještě jednu myšlenku , která je vlastně ocitována i v tom usnesení vlády České republiky , že plošné zákazy nejsou příliš vhodné . ps2017-039-01-003-007.u8.p8.s2
Ony nic neřeší . ps2017-039-01-003-007.u8.p8.s3
Já připomenu jeden plošný zákaz , který byl v Americe ve dvacátých letech . ps2017-039-01-003-007.u8.p8.s4
Byla to prohibice . ps2017-039-01-003-007.u8.p8.s5
Tehdy také ti politici říkali pod tlakem amerických žen , že muži přestanou pít a že to bude super , že bude bezpečnost v Americe - a co se stalo ? ps2017-039-01-003-007.u8.p8.s6
Pilo se ještě víc a vznikla navíc mafie . ps2017-039-01-003-007.u8.p9.s1
Tady já mám obavu , že prostě ten zákon se dodržovat nebude a bezpečnost a plynulost se výrazně zhorší . ps2017-039-01-003-007.u8.p9.s2
Proto mi dovolte za mne i za náš klub Občanské demokratické strany navrhnout zamítnout tento návrh zákona ve třetím čtení . ps2017-039-01-003-007.u8.p9.s3
Děkuji za pozornost . ps2017-039-01-003-007.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Ivanu Adamcovi . ps2017-039-01-003-007.u9.p1.s2
Návrh si pan zpravodaj poznamenal . ps2017-039-01-003-007.u9.p1.s3
A protože není hlasovatelný ve druhém čtení , až ve třetím , tak budeme pokračovat . ps2017-039-01-003-007.u9.p1.s4
Ještě než dostane další slovo paní poslankyně Jarošová , s faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Kobza . ps2017-039-01-003-007.u9.p1.s5
Máte slovo . ps2017-039-01-003-007.u10.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-039-01-003-007.u10.p1.s2
Dámy a pánové dobré odpoledne . ps2017-039-01-003-007.u10.p1.s3
Já si musím přiznat , že za sebe ten návrh považuji taky za velmi nešikovně konstruovaný , protože vlastně všichni řidiči , kteří pojedou na dovolenou s karavanem , anebo jako já , který občas stěhuje koně s vlekem , tak vlastně už bychom padali do té kategorie vozidel nad 3 , 5 tuny a v případě většího karavanu i nad těch 7 metrů . ps2017-039-01-003-007.u10.p1.s4
Přitom když si uvědomíme , že třeba jenom těch koní je v České republice zhruba 300 tisíc , kteří se musí dřív či později někam přesunout , tak samozřejmě přiděláváme poměrně velké problémy všem jejich majitelům . ps2017-039-01-003-007.u10.p1.s5
Takže já bych před touto konstrukcí tohoto zákona velmi důrazně varoval .