ps2017-035-08-003-034.u1.p1.s1
34 . ps2017-035-08-003-034.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 280 / 2009 Sb . , daňový řád , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 580 / - prvé čtení ps2017-035-08-003-034.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová . ps2017-035-08-003-034.u1.p2.s2
Prosím , ujměte se slova . ps2017-035-08-003-034.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-035-08-003-034.u2.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi , abych stručně uvedla návrh zákona , kterým se mění zákon č . 280 / 2009 Sb . , daňový řád , dále budu používat už jenom zkratku daňový řád , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony . ps2017-035-08-003-034.u2.p2.s1
Předložený návrh zákona je mimo jiné a zejména realizací , legislativní realizací projektu Moje daně neboli moderní a jednoduché daně , jehož realizace je spolu s podporou zjednodušení a elektronizace daňového systému a obecně veřejné správy jedním z bodů programového prohlášení vlády . ps2017-035-08-003-034.u2.p2.s2
Těžištěm návrhu zákona je rozsáhlá novela daňového řádu , který je obecným předpisem pro správu daní . ps2017-035-08-003-034.u2.p2.s3
Novela se věnuje především čtyřem základním tématům . ps2017-035-08-003-034.u2.p3.s1
První z nich je podpora elektronizace , která si klade za cíl zjednodušit administrativu v komunikaci se správcem daně a pozitivně motivovat k využívání elektronických prostředků , tedy jít v této oblasti nikoli cestou sankcí , nýbrž cestou benefitů . ps2017-035-08-003-034.u2.p4.s1
Návrh zákona obsahuje zakotvení legislativních předpokladů pro modernizaci portálu Finanční a Celní správy České republiky , zejména v novém pojetí daňové informační schránky , která dnes u léta existuje v informačním systému ADIS . ps2017-035-08-003-034.u2.p4.s2
Ta daňovým subjektům nově umožní mimo jiné získávání většího množství informací prostřednictvím internetu a možnost činit předvyplněná elektronická podání , zejména potom daňová přiznání . ps2017-035-08-003-034.u2.p4.s3
Zřízení daňové informační schránky a rozsah nabízených služeb nicméně bude záviset na technické vybavenosti konkrétních správců daně . ps2017-035-08-003-034.u2.p4.s4
Díky tomu bude možný postupný náběh nově poskytovaných služeb . ps2017-035-08-003-034.u2.p5.s1
Na poli elektronizace návrh dále přináší například prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání u daně z příjmů o jeden měsíc v případě podání elektronicky . ps2017-035-08-003-034.u2.p5.s2
Takže motivujeme ty subjekty , které dnes vlastně ještě nemají zákonnou povinnost podávat daňová přiznání elektronicky , což je téma , se kterým přišli kolegové z České pirátské strany a které jsem slíbila zahrnout do vládou předloženého komplexního materiálu . ps2017-035-08-003-034.u2.p5.s3
Nalezneme v souvislosti s tím zde i kratší lhůtu pro vrácení přeplatku v případě elektronicky podaných žádostí , upuštění od povinnosti podávat formulářová podání elektronicky pro ty , kteří si dobrovolně zřídili datové schránky , nebo snížení pokuty za nedodržení elektronické formy podání o polovinu . ps2017-035-08-003-034.u2.p6.s1
Druhým tématem - toto je první téma - které souvisí s touto novelou je zjednodušení kontrolních postupů , kde bude nově připuštěna též korespondenční forma komunikace v rámci daňové kontroly , což přinese větší flexibilitu podle preferencí daňového subjektu a okolností konkrétního případu a zároveň zamezí případným obstrukcím . ps2017-035-08-003-034.u2.p6.s2
Rovněž dojde ke zkrácení jednotlivých fází daňové kontroly v závislosti na tom , zda skončí bez nálezu , nebo s nálezem . ps2017-035-08-003-034.u2.p7.s1
Třetím tématem je revize , komplexní revize sankčního systému , která by měla mimo jiné zmírnit dopady některých sankcí , zejména úroků , a odstranit některé nesystémové výjimky v této oblasti . ps2017-035-08-003-034.u2.p7.s2
S tím je spojeno především snížení reparačních úroků na úroveň standardního úroku z prodlení uplatňovaného v soukromoprávní oblasti . ps2017-035-08-003-034.u2.p7.s3
Pokles je o 6 procentních bodů , takže vychází - li úrok dnes na 16 procent , on se počítá podle reposazby České národní banky platné první den kalendářního čtvrtletí , ten pokles v tuto chvíli bude zhruba 10 procent , takže na 10 procent , což bude platit jak pro úroky hrazené daňovým subjektem , čili úroky z prodlení zejména , tak pro úroky hrazené správcem daně . ps2017-035-08-003-034.u2.p8.s1
Rovněž dochází k odstranění nesystémových výjimek v podobě zrušení tolerance čtyř pracovních dnů prodlení s platbou daně a tolerance pěti pracovních dnů u pozdního podání daňového tvrzení . ps2017-035-08-003-034.u2.p8.s2
Negativní dopady zrušení těchto tolerancí jsou kompenzovány tolerancí , zejména zvýšením minimálních hranic pro vznik příslušných sankcí . ps2017-035-08-003-034.u2.p8.s3
Dnes tu minimální hranici máme 200 korun , napříště bude 500 korun , takže do 500 korun se úrok počítat vůbec nebude . ps2017-035-08-003-034.u2.p9.s1
Čtvrtým klíčovým tématem je zavedení odbornou veřejností , judikaturou dlouhodobě poptávané možnosti vyplácet formou zálohy části nárokovaných nadměrných odpočtů na dani z přidané hodnoty zadržovaných v důsledku probíhajícího kontrolního postupu . ps2017-035-08-003-034.u2.p9.s2
Tato změna povede ke snížení negativního finančního dopadu uvedeného zadržování , současně si ale vyžádá , a to říkám otevřeně , prodloužení doby pro vyhledávání činnosti správce daně o 15 dnů , což zároveň přinese lepší zacílení kontrolní činnosti , méně zbytečných kontrol a zadržovaných finančních prostředků , což bude samozřejmě ve svém důsledku znamenat zajištění dalšího cash flow , peněz do cash flow firem . ps2017-035-08-003-034.u2.p10.s1
Z řady dalších dílčích změn obsažených v návrhu zákona lze uvést zejména rozšíření okruhu méně invazivních způsobů realizace zajišťovacího příkazu , a to zejména o prohlášení o majetku nebo umožnění fyzickým osobám požádat i o změnu daňového identifikačního čísla tak , aby neobsahovalo rodné číslo . ps2017-035-08-003-034.u2.p11.s1
Základní účinnost návrhu zákona je předpokládaná prvního dne druhého měsíce následujícího po vyhlášení ve Sbírce zákonů . ps2017-035-08-003-034.u2.p12.s1
Děkuji vám za pozornost a jsem připravená zodpovědět veškeré vaše dotazy . ps2017-035-08-003-034.u2.p12.s2
Děkuji . ps2017-035-08-003-034.u3.p1.s1
Nyní prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení , paní poslankyně Miloslava Vostrá . ps2017-035-08-003-034.u3.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-035-08-003-034.u4.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , členové vlády , paní ministryně , kolegyně , kolegové , navržená vládní předloha je poměrně obsáhlá , což je patrné už z úvodního slova paní ministryně financí , a je souborem novel celkem osmi daňových zákonů , a to zákona 280 / 2009 Sb . , daňového řádu , o dani z nemovitých věcí , o dani z přidané hodnoty , o Finanční správě České republiky , o Celní správě České republiky , o dani z hazardních her , celní zákon a pak zákon , kterým se mění některé zákony v oblasti daní . ps2017-035-08-003-034.u4.p1.s2
Paní ministryně tento výčet zde sice již nastínila , ale považuji za potřebné tady zopakovat ještě jednou , abychom si uvědomili , jaký záběr tento tisk 580 , tato navrhovaná novela , má . ps2017-035-08-003-034.u4.p2.s1
Cílem navrhovaných změn je podpora elektronizace , zjednodušení kontrolních postupů , revize sankčního systému a vrácení daňového odpočtu . ps2017-035-08-003-034.u4.p2.s2
Předloha zároveň obsahuje dílčí změny právní úpravy , ke kterým dochází na základě vyhodnocení potřeb aplikační praxe , vývoje jiných právních předpisů a judikatury , jakož i na základě poptávky ze strany odborné veřejnosti . ps2017-035-08-003-034.u4.p2.s3
Jedná se v souhrnu přibližně o 130 novelizačních bodů , o velké části se tady už paní ministryně zmínila . ps2017-035-08-003-034.u4.p2.s4
Stejně jako ona musím zdůraznit , že navrhované změny mají za úkol také legislativně umožnit realizaci projektu Moje daně , tzn . zjednodušit i kontrolní postupy atd . , už jsem to tady říkala . ps2017-035-08-003-034.u4.p3.s1
Je potřeba zcela objektivně říci , že ne všechny navrhované změny jsou hodnoceny pozitivně . ps2017-035-08-003-034.u4.p3.s2
Například Hospodářská komora kritizuje především prodloužení lhůty pro vrácení nadměrného odpočtu z DPH ze současných 30 na 45 dní , stavební firmy nebo exportéři totiž běžně generují vysoké odpočty a toto prodloužení lhůty by znamenalo krátkodobý výpadek cash flow až v řádech desítek milionů korun . ps2017-035-08-003-034.u4.p3.s3
Někteří daňoví odborníci potom zase za problematickou považují nově možnost zahájit daňovou kontrolu korespondenčně nebo zrušení pětidenní lhůty na podání daňového přiznání bez sankce . ps2017-035-08-003-034.u4.p3.s4
Všechna tato témata , očekávám , že budou podrobena velké debatě v rámci projednávání druhého čtení v rozpočtovém výboru . ps2017-035-08-003-034.u4.p4.s1
Organizační výbor Poslanecké sněmovny navrhl tento tisk k projednání v rozpočtovém výboru jako garančním . ps2017-035-08-003-034.u4.p4.s2
Nemyslím si , že by bylo nutné tento tisk projednávat i v dalších odborných výborech , i když samozřejmě iniciativě se nebráníme . ps2017-035-08-003-034.u4.p5.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , závěrem dovolte , abych sdělila , že jako zpravodajka doporučuji tento tisk propustit do druhého čtení . ps2017-035-08-003-034.u4.p5.s2
Tolik moje zpravodajská zpráva . ps2017-035-08-003-034.u4.p5.s3
Děkuji za pozornost . ps2017-035-08-003-034.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-035-08-003-034.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které se s přednostním právem jako první přihlásil pan poslanec Miroslav Kalousek , a připraví se pan poslanec Mikuláš Ferjenčík . ps2017-035-08-003-034.u5.p1.s3
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2017-035-08-003-034.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-035-08-003-034.u6.p1.s2
Dámy a pánové , budu celkem stručný . ps2017-035-08-003-034.u6.p1.s3
Návrhu novely daňového řádu nelze upřít snahu modernizovat ten kodex správným směrem , to nepochybně ano . ps2017-035-08-003-034.u6.p1.s4
Ale jako téměř v každém vládním materiálu je tam několik min , které oslabují pozici podnikatelů , zejména těch malých . ps2017-035-08-003-034.u6.p1.s5
Dovolte , abych pojmenoval alespoň tři , které pokládám za nejzásadnější . ps2017-035-08-003-034.u6.p2.s1
Tou první je prodloužení lhůty pro vratku DPH z 30 na 45 dní . ps2017-035-08-003-034.u6.p2.s2
Neexistuje žádný racionální důvod , proč si tak počínat , kromě snahy vlády vylepšit cash flow státního rozpočtu na úkor cash flow českých , moravských a slezských podnikatelů . ps2017-035-08-003-034.u6.p2.s3
To já pokládám za mimořádně nefér . ps2017-035-08-003-034.u6.p2.s4
Když se podíváme na inkaso DPH , tak to není malý objem , je to objem řekněme 15 až 17 miliard korun za rok , a to si myslím , že si opravdu nezaslouží podnikatelé , kteří platí daně , produkují hodnoty a ještě mají bezúročně půjčovat státu . ps2017-035-08-003-034.u6.p2.s5
Tak to se mi opravdu nelíbí . ps2017-035-08-003-034.u6.p3.s1
Druhá věc je výrazné snížení úroků , které má stát vyplatit podnikateli za neoprávněnou sankci , např . za neoprávněný zajišťovací příkaz , kdy onen 32 procentní úrok je v podstatě jediným instrumentem , jak rychle zhojit alespoň část škod , které stát svým protiprávním konáním způsobil . ps2017-035-08-003-034.u6.p4.s1
Snížení více než trojnásobně z 32 na 10 % je potom v prudké kontradikci s onou třetí věcí , která mně výrazně vadí , že naopak sankce za prodlení vůči podnikateli zvyšuje návrh novely daňového řádu pětkrát , tzn . vlastní sankce si stát snižuje třikrát , ale sankce pro podnikatele zvyšuje pětkrát . ps2017-035-08-003-034.u6.p4.s2
Vedle toho se výrazně omezuje toleranční lhůta u daní z příjmů a daní z nemovitostí , nesnižuje se jenom u těch daní , kde je platba kratší než v jednom roce . ps2017-035-08-003-034.u6.p5.s1
To jsou tři věci , které pokládám za nepřijatelné . ps2017-035-08-003-034.u6.p5.s2
To jsou tři věci , které v onom vztahu stát - podnikatel výrazně vychylují tu možnost zvůle ve prospěch státu a v neprospěch privátních subjektů , které nás svými daněmi živí . ps2017-035-08-003-034.u6.p5.s3
Pokládám to za nepřijatelné , a proto předkládám návrh na přepracování novely zákona . ps2017-035-08-003-034.u6.p5.s4
Děkuji za pozornost . ps2017-035-08-003-034.u7.p1.s1
Takže chápu , že to je návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování v podstatě . ps2017-035-08-003-034.u7.p1.s2
Ano , mám poznamenáno . ps2017-035-08-003-034.u7.p2.s1
A nyní tedy vystoupí . . . ps2017-035-08-003-034.u7.p2.s2
S faktickou poznámkou pan poslanec Jan Hrnčíř , ale faktická poznámka je jenom jedna , takže pane poslanče Ferjenčíku , asi půjdete hned v pořadí . ps2017-035-08-003-034.u7.p2.s3
Takže pan poslanec Jan Hrnčíř , faktická poznámka . ps2017-035-08-003-034.u7.p2.s4
Prosím , vaše dvě minuty , a připraví se pan poslanec Ferjenčík . ps2017-035-08-003-034.u7.p2.s5
Prosím . ps2017-035-08-003-034.u8.p1.s1
Vážený pane předsedající , děkuji . ps2017-035-08-003-034.u8.p1.s2
Vážené dámy a pánové , já bych chtěl zareagovat na předřečníky a na to , co tady bylo řečeno . ps2017-035-08-003-034.u8.p1.s3
Daňový řád přináší samozřejmě některé pozitivní věci , jak už tady bylo řečeno , např . záloha na daňový odpočet . ps2017-035-08-003-034.u8.p1.s4
Tato změna reaguje samozřejmě na stanovisko Ústavního soudu , kdy jsou nadměrné odpočty zadržovány celé , pokud je sporná jenom část , to je nepochybně pozitivní . ps2017-035-08-003-034.u8.p1.s5
Samozřejmě i snížení úroků z prodlení , pokud zaplatíte později daň . ps2017-035-08-003-034.u8.p1.s6
Samozřejmě je i dobré , že si můžete změnit DIČ , pokud jste podnikající fyzická osoba , že už to nemusí být rodné číslo . ps2017-035-08-003-034.u8.p1.s7
Nicméně ta negativa jednoznačně převažují . ps2017-035-08-003-034.u8.p2.s1
Jako problematické vidíme zahájení daňové kontroly korespondenčně , tzn . bez součinnosti s daňovým subjektem , to nepovažujeme za úplně správné . ps2017-035-08-003-034.u8.p2.s2
Špatné je i odstranění tzv . liberační pětidenní lhůty pro pozdní podání daňového přiznání . ps2017-035-08-003-034.u8.p2.s3
Stejně tak prodloužení lhůty pro vrácení odpočtu DPH z 30 na 45 dnů v neprospěch právě daňových subjektů . ps2017-035-08-003-034.u8.p2.s4
A samozřejmě snížení úroků při neoprávněném jednání správce daně - to jsou třeba ty zajišťovací příkazy , kdy stát musel potom doplácet 32 % úroku , takhle si to chce snížit jenom na 10 , což je zase v neprospěch daňových subjektů takto postižených . ps2017-035-08-003-034.u8.p2.s5
Takže nemůžeme tuto novelu daňového řádu podpořit . ps2017-035-08-003-034.u8.p2.s6
Děkuji . ps2017-035-08-003-034.u9.p1.s1
Tak nyní požádám o vystoupení pana poslance Mikuláše Ferjenčíka a připraví se pan poslanec Vojtěch Munzar . ps2017-035-08-003-034.u9.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-035-08-003-034.u10.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-035-08-003-034.u10.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , já považuji za extrémně nešťastné , že vláda spojila dvě podle mě zásadně nesouvisející věci , jedna je elektronizace a digitalizace platby a správy daní a druhá věc je hledání dodatečných příjmů státního rozpočtu . ps2017-035-08-003-034.u10.p1.s3
Ve finále ten návrh slouží jako jedno z největších navýšení příjmů státního rozpočtu na příští rok , srovnatelné s daňovým balíčkem , o který je teď obrovský spor v Poslanecké sněmovně . ps2017-035-08-003-034.u10.p1.s4
Tak tím jednorázovým zvýšením doby pro vrácení nadměrného odpočtu DPH o 15 dnů si stát vylepšuje cash flow o 16 miliard právě na úkor firem . ps2017-035-08-003-034.u10.p2.s1
Mně přijde extrémně nešťastné spojovat tyhle dvě věci , to znamená spojovat platbu daní elektronicky - což by , myslím , v této Sněmovně bylo zcela konsenzuální , ostatně hezky je to vidět u zákona o právu na digitální službu , který už je ve třetím čtení , a všechny strany s ním souhlasí - a paralelně k tomu přilepit vylepšení státního rozpočtu o 16 miliard na úkor firem . ps2017-035-08-003-034.u10.p2.s2
Z toho důvodu podpořím návrh na vrácení k přepracování . ps2017-035-08-003-034.u10.p3.s1
Stejně tak si myslím , že je namístě se zamyslet nad změnami v sankčním režimu , kde si stát zase snižuje povinnost odvádět náhradu škody v případě , že udělá chybu v úředním postupu , ale firmám třeba zkracuje některé lhůty . ps2017-035-08-003-034.u10.p3.s2
Takže rozhodně nesouhlasíme , a to zcela zásadně , se změnou u zadržování daní firmám a podpoříme vrácení k přepracování , přestože vítáme snahu o digitalizaci správy daně , vítáme , že byl zahrnut náš návrh na prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání elektronicky , a nějakou řadu drobných dílčích změn , které jdou správným směrem . ps2017-035-08-003-034.u11.p1.s1
Nyní požádám o vystoupení pana poslance Vojtěch Munzara a připraví se pan poslanec Jan Skopeček . ps2017-035-08-003-034.u11.p1.s2
Pane poslanče , máte slovo .