ps2017-034-06-002-031.u1.p1.s1
31 . ps2017-034-06-002-031.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů / sněmovní tisk 509 / - druhé čtení ps2017-034-06-002-031.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová , kterou tímto zvu . ps2017-034-06-002-031.u1.p2.s2
Než paní ministryně dojde na své místo , bylo nalezeno pouzdro s brýlemi . ps2017-034-06-002-031.u1.p2.s3
Uvnitř jsou brýle , takhle vypadají . ps2017-034-06-002-031.u1.p2.s4
Hnědé , kostěné - ztráty a nálezy . ps2017-034-06-002-031.u1.p2.s5
Jestli si někdo brýle pozná , jsou tady u mě na předsednickém stolku , buď přímo u mě , nebo kdo bude předsedat schůzi . ps2017-034-06-002-031.u1.p2.s6
Děkuji . ps2017-034-06-002-031.u1.p3.s1
Paní ministryně , prosím , máte slovo . ps2017-034-06-002-031.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-034-06-002-031.u2.p1.s2
Dámy a pánové , dobrý den . ps2017-034-06-002-031.u2.p1.s3
Dovolte mi , abych v rámci druhého čtení stručně uvedla návrh zákona , kterým se mění daňové zákony , stručně řečeno daňový balíček na rok 2020 . ps2017-034-06-002-031.u2.p1.s4
Hlavním cílem daňového balíčku , a proto tady se mnou sedí také ministr zdravotnictví , je zvýšit ochranu občanů před vznikem závislostí na návykových látkách a hraní hazardních her a omezit škodlivé společenské dopady , které jsou s těmito závislostmi spojené , a to s pomocí změn ve zdanění tabákových výrobků , tvrdého alkoholu a hazardu . ps2017-034-06-002-031.u2.p2.s1
Konzumace návykových látek má nejen negativní účinky na zdraví české populace , ale představuje i vysokou ekonomickou zátěž pro veřejné rozpočty a samotné konzumenty a zejména pak jejich rodiny . ps2017-034-06-002-031.u3.p1.s1
Poprosím o klid v sále . ps2017-034-06-002-031.u3.p1.s2
Jestliže ještě debatujete o předchozím bodu nebo o něčem jiném , prosím , opusťte sál , proberte vše v předsálí a nenuťte paní ministryni , aby vás překřikovala . ps2017-034-06-002-031.u3.p1.s3
Děkuji . ps2017-034-06-002-031.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2017-034-06-002-031.u4.p2.s1
Z odborných studií víme , že u alkoholu dosahují celospolečenské náklady 59 mld . ročně , u kouření dokonce přesahují 100 mld . korun ročně . ps2017-034-06-002-031.u4.p2.s2
Vyšší daně mohou nejen zvýšit příjmy veřejných rozpočtů , ale také motivovat spotřebitele ke snížení spotřeby , a tím omezit související zdravotní problémy . ps2017-034-06-002-031.u4.p3.s1
Balíček zákonů také mění tvorbu technických rezerv pojišťoven za účelem nastavení objektivnějšího kritéria . ps2017-034-06-002-031.u4.p3.s2
Pro daňové účely upravuje režim zdanění úrokových příjmů plynoucích z takzvaných korunových dluhopisů emitovaných před 1 . lednem 2013 a upravuje osvobození od daně u krajinných prvků typu remízky , které mohou napomoci v boji se suchem . ps2017-034-06-002-031.u4.p4.s1
Během předchozího projednávání tohoto návrhu byl vznesen dotaz , proč nejsou v souvislosti s uvedeným zvyšováním daňové zátěže některé jiné daňové povinnosti sníženy , například daň z příjmu fyzických osob . ps2017-034-06-002-031.u4.p4.s2
Z hlediska daňového mixu je podíl daní z příjmu fyzických osob na daňových příjmech v České republice v mezinárodním porovnání podprůměrný . ps2017-034-06-002-031.u4.p4.s3
Pokud by mělo dojít ke snížení daňového zatížení práce , mělo by to být realizováno na straně odvodů na sociální pojištění , které jsou naopak v mezinárodním porovnání značně nadprůměrné . ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s1
V této souvislosti je dále třeba uvést , že zdravotní cíle jdou v tomto případě ruku v ruce s cílem navýšení příjmů státního rozpočtu , což koneckonců vyplývá i z názvu tohoto zákona . ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s2
K příjmům , které by měla tato novela přinést , rovněž zaznělo , že by měly být alokovány na prevenci negativních společenských jevů , které s sebou konzumace návykových látek a hraní hazardních her přináší . ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s3
Dlouhodobě však prosazuji , že je nevhodné řešit financování podpory určité politiky na příjmové straně veřejných rozpočtů . ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s4
Takové politiky mají být financovány na výdajové straně veřejného rozpočtu , který je pravidelně schvalován orgánem nadaným pravomocí schvalovat daný veřejný rozpočet , tedy touto Sněmovnou . ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s5
Z tohoto důvodu nesouhlasím se zaváděním účelového určení daní , daňových asignací nebo jakýchkoliv jejich obdob . ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s6
Pokud by měly být prostředky ve výši příjmové stránky dlouhodobě alokovány na výdajové stránce , došlo by zase ke kolizi se zásadou každoročního sestavování a schvalování rozpočtu . ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s7
Zásadní však je , že na problematiku závislostí je nutno hledět jako na komplexní celospolečenský jev , kdy prevence , další adiktologické prvky a celkové zabezpečení této problematiky nelze řešit prostřednictvím jedné rozpočtové kapitoly , ale naopak je rozdrobena do více jednotlivých položek . ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s8
Nejedná se tak tedy pouze výslovně o náklady na léčbu a prevenci , ale též o náklady na policii , sociální služby , soudnictví nebo náklady na tvorbu registru vyloučených osob . ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s9
V rezortu Ministerstva financí jsou i další náklady , a to například na platy Celní správy zodpovědné za dozor nad dodržováním hazardního zákona , které nejsou výslovně označovány jako prostředky na prevenci , a přesto jsou pro zajištění boje se závislostmi nezbytné . ps2017-034-06-002-031.u4.p6.s1
V novele zákona o spotřebních daních se zvyšuje sazba spotřební daně z lihu , tabákových výrobků , syrového tabáku a zahřívaných tabákových výrobků . ps2017-034-06-002-031.u4.p6.s2
Tento návrh vychází vstříc požadavkům ministra zdravotnictví a předsedkyně Vládního výboru pro prevenci závislostí , kteří upozorňovali na zvýšení dostupnosti návykových látek v důsledku růstu životní úrovně . ps2017-034-06-002-031.u4.p6.s3
Od roku 2010 vzrostla průměrná mzda o 44 , 2 % , což je jednoznačně pozitivní , ale právě v tomto roce byla také naposledy zvýšena spotřební daň z lihu . ps2017-034-06-002-031.u4.p6.s4
Spotřební daně u cigaret a tabáku se sice v tomto období průběžně navyšovaly , ale jejich růst zdaleka neodpovídal rychleji stoupajícím platům a mzdám , takže i tabákové výrobky se staly dostupnějšími . ps2017-034-06-002-031.u4.p6.s5
Z tohoto důvodu ministr zdravotnictví a národní protidrogová koordinátorka opakovaně apelovali na Ministerstvo financí , aby přistoupilo k vyššímu zdanění zejména alkoholu a tabáku prostřednictvím vyšších sazeb spotřební daně . ps2017-034-06-002-031.u4.p6.s6
Zvýšení spotřebních daní na tabák a alkohol dlouhodobě doporučují i WHO a OECD . ps2017-034-06-002-031.u4.p7.s1
Návrh na úpravu sazeb spotřebních daní se váže i na programové prohlášení vlády , podle kterého bude vláda při řešení problémů závislostí prosazovat taková opatření , která povedou ke snižování škod a rizik spojených s problematikou závislostí na návykových látkách . ps2017-034-06-002-031.u4.p7.s2
V případě spotřební daně z cigaret se tímto návrhem zákona splňuje také požadavek , aby spotřební daň z cigaret činila nejméně 60 % vážené průměrné maloobchodní prodejní ceny cigaret propuštěných ke spotřebě , což vyplývá z evropského práva . ps2017-034-06-002-031.u4.p7.s3
Je to směrnice 2011 / 64 / EU . ps2017-034-06-002-031.u4.p7.s4
Vzhledem k vývoji cen cigaret na českém trhu by Česká republika bez zvýšení sazby spotřební daně přestala tuto podmínku splňovat . ps2017-034-06-002-031.u4.p8.s1
Při přípravě zvýšení sazeb těchto spotřebních daní jsme se samozřejmě vypořádávali i s rizikovými faktory . ps2017-034-06-002-031.u4.p8.s2
Dovolte mi rozptýlit tedy některé pochybnosti , se kterými jsme byli v souvislosti s návrhem konfrontováni , a to : ps2017-034-06-002-031.u4.p9.s1
K hrozbě snížení účinku návrhu zákona rozšířením černého trhu . ps2017-034-06-002-031.u4.p9.s2
Česká republika dlouhodobě patří mezi země s velmi nízkým podílem nezákonného obchodu s těmito komoditami , a to jak v rámci EU , tak celosvětově . ps2017-034-06-002-031.u4.p9.s3
Uvedené skutečnosti napomáhá u cigaret označení tabákovými nálepkami , které slouží jako velmi efektivní prostředek pro kontrolu pravosti těchto výrobků a jejich způsobilosti prodávat je na českém trhu . ps2017-034-06-002-031.u4.p9.s4
Obdobnou funkci plní také nově spuštěný celoevropský systém pro sledování pohybu tabákových výrobků , díky kterému bude možné vystopovat tyto tabákové výrobky od jejich výroby až po okamžik prodeje konečnému spotřebiteli . ps2017-034-06-002-031.u4.p9.s5
U lihu slouží k tomuto účelu kontrolní pásky podle zákona o povinném značení lihu . ps2017-034-06-002-031.u4.p9.s6
Podle již zmíněných nástrojů systémového charakteru je nutné zdůraznit , že v rovině výkonné správce daně disponuje stále sofistikovanějším vybavením a postupy , kterými může proti nezákonnému obchodu efektivně bojovat . ps2017-034-06-002-031.u4.p10.s1
Co se týče možných dopadů plynoucích z legálních nákupů v blízkém zahraničí , z informací obsažených v cenových mapách se nedomníváme , že by přeshraniční nákupy alkoholu a tabáku dosáhly významného objemu , a to vzhledem k relativně nízkému rozdílu v cenách a nutně vynaloženým cestovním nákladům , a to i z důvodů - a teď pozor prosím - že Ministerstvo financí Slovenské republiky aktuálně zvažuje navýšení spotřební daně z tabákových výrobků , které znamená zdražení krabičky cigaret cca o 12 % z 3 , 40 na 3 , 80 eura , což cca odpovídá českému návrhu . ps2017-034-06-002-031.u4.p10.s2
Plánovaná účinnost je od 1 . 2 . 2020 . ps2017-034-06-002-031.u4.p10.s3
Polsko pak plánuje pro rok 2020 zvýšit spotřební daň z tabákových výrobků a z alkoholu o 3 % . ps2017-034-06-002-031.u4.p10.s4
Slovenský návrh tak de facto eliminuje riziko nárůstu přeshraničních nákupů na Slovensku . ps2017-034-06-002-031.u4.p10.s5
Polská úprava pak zmírní očekávané negativní efekty z nákupu českých občanů v Polsku . ps2017-034-06-002-031.u4.p10.s6
Naopak ve srovnání s Rakouskem a Německem , kde jsou pro nás tuzemské nákupy rozpočtově přínosné , zůstane rozdíl v cenách významný . ps2017-034-06-002-031.u4.p10.s7
Navíc v Rakousku by mělo dojít v létech 2020 , 2021 , 2022 k valorizaci sazeb spotřební daně z tabákových výrobků . ps2017-034-06-002-031.u4.p11.s1
Ačkoli tak ve svých analýzách ve spotřebě cigaret nezdaněných v České republice i nelegálních výrobků vlivem cenových změn počítáme se změnami na trhu tabákových výrobků , nepředpokládáme tak pesimistický vývoj , který počítá s masivním nárůstem , a to ani v oblasti rozvoje nezákonného obchodu , ani v chování českých spotřebitelů či zahraničních turistů . ps2017-034-06-002-031.u4.p12.s1
K námitkám , že zařazení piva čepovaného v rámci stravovacích služeb do snížené desetiprocentní sazby DPH v rámci novely zákona o DPH , která souvisela s novelou zákona o EET , má být údajně nekoncepční , bych ráda podotkla , že účelem tohoto opatření je zmírnit nároky , které jsou na plátce kladeny v souvislosti se zavedením evidence tržeb v pohostinství . ps2017-034-06-002-031.u4.p12.s2
Zároveň se tímto opatřením podporuje práce v této oblasti , která tvoří podstatnou část poskytované služby . ps2017-034-06-002-031.u4.p12.s3
Proto se nepředpokládá , že by se zmíněné snížení sazby DPH promítlo do konečné ceny restauračních služeb pro spotřebitele , tedy ani do ceny podávaného piva . ps2017-034-06-002-031.u4.p12.s4
Nepředpokládá se tak zvýšení dostupnosti tohoto alkoholického nápoje . ps2017-034-06-002-031.u4.p13.s1
Na předchozím jednání rozpočtového výboru pak zaznělo , že pokud by byly cílem navýšení spotřební daně z alkoholických výrobků zdravotní důvody , pak by bylo logické , že se tak stane u všech typů alkoholu , a takto je prý vidět , že vládě jde pouze o dodatečné příjmy . ps2017-034-06-002-031.u4.p13.s2
K tomu uvádím , že u tvrdého alkoholu jsou rizika problematického chování , a to potvrdí asi ministr zdravotnictví , a důsledku požití vyšší , a to zejména u mladší populace . ps2017-034-06-002-031.u4.p13.s3
Také jde po delší době o první krok v této oblasti a problematiku zdanění ostatních typů alkoholu je tak třeba dále analyzovat . ps2017-034-06-002-031.u4.p14.s1
Další opatření , které má omezit škodlivé společenské dopady , je novela zákona o dani z hazardních her . ps2017-034-06-002-031.u4.p14.s2
V rámci této novely se navrhuje zvýšení sazby daně hazardních her pro některé dílčí daně z hazardních her . ps2017-034-06-002-031.u4.p14.s3
Navrhovaná změna rozděluje sazbu daně z hazardních her do tří úrovní podle škodlivosti jednotlivých hazardních her stejným způsobem , jako tak činil vládní návrh zákona o dani z hazardních her z roku 2015 . ps2017-034-06-002-031.u4.p14.s4
Původně byla totiž navržena tři pásma zdanění hazardních her , a to zejména s ohledem na jejich společenskou škodlivost a sekundárně s ohledem na jejich ziskovost . ps2017-034-06-002-031.u4.p14.s5
Pozměňovacím návrhem , který přijala tehdy Poslanecká sněmovna , však byl tento systém opuštěn a zdanění provozování hazardních her tak nyní tomuto rozdělení neodpovídá . ps2017-034-06-002-031.u4.p14.s6
Relativně nebezpečné živé hry se daní stejně jako například tombola , což není systémové , a považuji to i za velmi nevhodné . ps2017-034-06-002-031.u4.p14.s7
I když samozřejmě respektujeme vůli parlamentu , máme přesto za to , že původní vládní návrh byl v tomto ohledu jednoznačně lepší , protože lépe odrážel charakter jednotlivých hazardních her . ps2017-034-06-002-031.u4.p15.s1
Je možné se ptát , proč se vracet k roku 2015 , když máme rok 2019 . ps2017-034-06-002-031.u4.p15.s2
Při přípravě návrhu z roku 2015 byly provedeny důkladné analýzy celého komplexu nové hazardní regulace včetně zdanění . ps2017-034-06-002-031.u4.p15.s3
Do procesu byli zapojení adiktologové , experti na provozování hazardních her , ale také organizace provozovatelů hazardních her . ps2017-034-06-002-031.u4.p15.s4
I když je hlavním cílem zdanění provozování hazardních her získání pro prostředků pro veřejné rozpočty , koneckonců jde o daň , takže kdybychom tento cíl neměli , nebylo by nutné ji zavádět , takže ta daň byla vždy chápána jako doplněk regulace provozování hazardních her , čemuž odpovídala její konstrukce . ps2017-034-06-002-031.u4.p15.s5
Dokonce platí , že pokud mají být různé hazardní hry zdaňovány různě , tak tato daň musí zohledňovat rizika a specifika jednotlivých hazardních her , aby byla v souladu s evropským právem . ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s1
Analýzy z roku 2015 jsou tak tím nejlepším materiálem zaměřeným na hazardní regulaci jako celek , který je v současné době k dispozici . ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s2
Občas zaznívá argument , že jsou tyto analýzy chybné , protože predikovaly vyšší výnos daně . ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s3
Tyto analýzy však byly především adiktologické . ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s4
Jejich hlavním cílem bylo stejně jako v případě celé hazardní regulace omezení dostupnosti hazardních her , abychom přestali být kasinem v srdci Evropy . ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s5
Nová regulace v tomto směru funguje lépe , než jsme čekali . ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s6
K omezení dostupnosti hazardu skutečně došlo , což jsem několikrát veřejně prezentovala , ale chceme , aby se uplatnila v celém svém původně navrženém rozsahu a mohla fungovat ještě lépe , k čemuž patří lepší diferenciace zdanění . ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s7
Samozřejmě také probíhá sběr podkladů pro vyhodnocení účinnosti regulace , protože sebelepší analýza je pouze odhadem , který je nutné následně ověřit . ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s8
Na Ministerstvu financí v současné době probíhá projekt , jehož cílem je právě vyhodnocení těchto podkladů , takzvaná ex post RIA . ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s9
Lze tak shrnout , že rozdělení do tří pásem zdanění je založeno na odborných analýzách a má svůj smysl . ps2017-034-06-002-031.u4.p17.s1
Je také možné se ptát , proč je ta která hra v některém pásmu zdanění . ps2017-034-06-002-031.u4.p17.s2
Původní návrh zákona vycházel z toho , že v nejvyšším pásmu zdanění mají být automaty , odborně technická hra , to je aktuálně splněno a na tom se nemá nic měnit ani tímto návrhem . ps2017-034-06-002-031.u4.p17.s3
Cílem předkládaného návrhu je ale rozdělit nižší pásmo zdanění na střední pásmo a nízké pásmo . ps2017-034-06-002-031.u4.p17.s4
Ve středním pásmu zdanění mají být nově zdaněny živá hra , bingo a loterie . ps2017-034-06-002-031.u4.p17.s5
Živou hrou je třeba ruleta , black jack , kostky , případně i poker , který je hazardní hrou , což potvrdil i Nejvyšší správní soud , nemá cenu zde tedy vést debatu o tom , že je to ušlechtilé povolání . ps2017-034-06-002-031.u4.p18.s1
O zařazení živých her do vyššího pásma rizikovosti není sporu . ps2017-034-06-002-031.u4.p18.s2
V odborné literatuře dokonce najdete názory , že živé hry jsou podobně rizikové jako hry technické , protože mají podobná rizika vzniku závislostí , avšak s ohledem na jejich nižší dostupnost v rámci hazardní regulace byla jejich nebezpečnost zohledněna tím , že je nejde provozovat jinde než v kasinech . ps2017-034-06-002-031.u4.p18.s3
Je nutné je zařadit do nejvyššího pásma zdanění . ps2017-034-06-002-031.u4.p19.s1
V případě loterií je nutné přiznat , že se u nich významně uplatní kritérium ziskovosti . ps2017-034-06-002-031.u4.p19.s2
Na to se vedle relativně neškodného sázení v trafice , v uvozovkách , kdy probíhá slosování jednou týdně , zejména v posledních letech objevují hry , které se zejména v online prostředí začaly velmi podobat technické hře . ps2017-034-06-002-031.u4.p19.s3
Rizikové je už jen to , že tyto loterie mají být slosovány každých pár minut , takže padá argument o jejich neškodnosti z toho důvodu , že hráč musí čekat až týden , než se dozví , zda vyhrál . ps2017-034-06-002-031.u4.p19.s4
Na internetu dokonce najdete stírací losy a v praxi jsme také zaznamenali snahu o zavedení her , které by byly formálně loterií , ale tvářily se jako živá hra .