|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-07-10 ps2017-033-02-002-033 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

33. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 452/ - třetí čtení

Date2019-07-10
Meetingps2017/033
Agenda Itemps2017/033/033
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/033schuz/s033037.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 933 • previousnext

ps2017-033-02-002-033.u1.p1.s1 33.
ps2017-033-02-002-033.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 452/ - třetí čtení
ps2017-033-02-002-033.u1.p2.s1 Poprosím paní ministryni, která přichází ke stolku zpravodajů, a zpravodaje garančního výboru pana poslance Romana Sklenáka.
ps2017-033-02-002-033.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 452/4, který byl doručen dne 7. června 2019.
ps2017-033-02-002-033.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 452/5.
ps2017-033-02-002-033.u1.p3.s1 Ptám se navrhovatelky, zda zájem vystoupit.
ps2017-033-02-002-033.u1.p3.s2 zájem.
ps2017-033-02-002-033.u1.p3.s3 Paní ministryně, máte slovo.
ps2017-033-02-002-033.u1.p3.s4 Prosím.
ps2017-033-02-002-033.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-033-02-002-033.u2.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, na úvod třetího čtení novely zákona o důchodovém pojištění bych ráda připomněla, že -
ps2017-033-02-002-033.u3.p1.s1 vás přeruším na okamžik.
ps2017-033-02-002-033.u3.p1.s2 Poprosím ty, kteří nemají zájem poslouchat, mají něco jiného na řešení, prosím neruší důstojný průběh tohoto bodu a opustí případně sál, anebo mlčí.
ps2017-033-02-002-033.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2017-033-02-002-033.u3.p1.s4 Ještě jednou, prosím o klid v sále.
ps2017-033-02-002-033.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-033-02-002-033.u4.p1.s2 Ráda bych připomněla, že příjmy významné části českých důchodců jsou velmi nízké.
ps2017-033-02-002-033.u4.p1.s3 Každý sedmý důchodce žije pod hranicí příjmové chudoby a téměř každého třetího důchodce příjmová chudoba ohrožuje.
ps2017-033-02-002-033.u4.p1.s4 Jeden ze dvou seniorů pak pobírá starobní důchod, který nedosahuje ani výše minimální mzdy.
ps2017-033-02-002-033.u4.p1.s5 Velká část domácností důchodců tak obtížně vychází se svými příjmy.
ps2017-033-02-002-033.u4.p1.s6 Například každá pátá domácnost důchodců přiznává, že samotné náklady s bydlením pro jsou velkou zátěží.
ps2017-033-02-002-033.u4.p1.s7 Tato situace českých důchodců, obzvláště těch s nižšími důchody, vedla k navržení nadstandardní valorizace nad rámec současného zákona.
ps2017-033-02-002-033.u4.p1.s8 Mým cílem přitom bylo zlepšit životní situaci především u seniorů s nižšími penzemi.
ps2017-033-02-002-033.u4.p2.s1 Návrh proto valorizuje relativně více důchody seniorů s nízkými příjmy.
ps2017-033-02-002-033.u4.p2.s2 Například relativní zvýšení důchodu bude u seniora s důchodem 9 000 měsíčně dle mnou předkládané novely o čtvrtinu vyšší než u seniora s důchodem 18 000 měsíčně.
ps2017-033-02-002-033.u4.p2.s3 V průměru se důchody po valorizaci zvýší o 900 měsíčně.
ps2017-033-02-002-033.u4.p2.s4 Devíti z deseti důchodců se zvýší důchody alespoň o částku 750 měsíčně.
ps2017-033-02-002-033.u4.p2.s5 Nově tak bude mít starobní důchod 90 % důchodců nejméně 10 750 měsíčně.
ps2017-033-02-002-033.u4.p3.s1 K návrhu novely byly podány čtyři pozměňovací návrhy.
ps2017-033-02-002-033.u4.p3.s2 Stanovisko Ministerstva práce a sociálních věcí je ke všem návrhům nesouhlasné.
ps2017-033-02-002-033.u4.p3.s3 I když bych ráda zdůraznila, že v principu se všemi souhlasím, výjimka je ten poslední - hned vysvětlím.
ps2017-033-02-002-033.u4.p3.s4 Stejně tak garanční výbor pro sociální politiku ani jeden z návrhů nedoporučil.
ps2017-033-02-002-033.u4.p4.s1 Pozměňovací návrh paní poslankyně Šafránkové na zvýšení základní výměry o 900 u seniorů s důchodem do 10 000 měsíčně sice sleduje stejný cíl jako návrh Ministerstva práce a sociálních věcí, nicméně odporuje základním principům systému důchodového zabezpečení.
ps2017-033-02-002-033.u4.p4.s2 V rozporu s principy zásluhovosti by např. senioři, kteří dnes mají důchod 9 200 , měli v důsledku pozměňovacího návrhu v příštím roce vyšší důchod než ti, kteří mají dnes důchod ve výši 10 000 .
ps2017-033-02-002-033.u4.p4.s3 V rozporu s principy systému důchodového zabezpečení by v roce 2020 existovaly dvě výše základní výměry.
ps2017-033-02-002-033.u4.p4.s4 Na to přitom není připraven administrativní systém České správy sociálního zabezpečení.
ps2017-033-02-002-033.u4.p4.s5 Stejně tak by návrh způsobil kolísání příjmů řady důchodců.
ps2017-033-02-002-033.u4.p4.s6 Základní výměra důchodců s důchodem do 10 000 by totiž v roce 2019 odpovídala 10 % průměrné hrubé mzdy v ekonomice, ale v roce 2020 by byla navýšena o dodatečných 900 a v roce 2021 by byla opět snížena na 10 % průměrné hrubé mzdy v ekonomice.
ps2017-033-02-002-033.u4.p5.s1 Pozměňovací návrh B1 pana poslance Martínka a pozměňovací návrh C paní poslankyně Golasowské spadají do oblasti ocenění péče o děti ve výši důchodu.
ps2017-033-02-002-033.u4.p5.s2 Koncepční změny v této oblasti v současnosti diskutuje Komise pro spravedlivé důchody.
ps2017-033-02-002-033.u4.p5.s3 V případě přijetí by pozměňovací návrhy negativně ovlivnily možnosti komise efektivně a zejména v pojetí systému uceleně pomoci důchodcům, kteří během své kariéry pečovali o děti.
ps2017-033-02-002-033.u4.p6.s1 Pozměňovací návrh B1 pana poslance Martínka navrhuje za vyloučenou dobu považovat též dobu účasti pojištěnců pečujících osobně o dítě ve věku do 9 let.
ps2017-033-02-002-033.u4.p6.s2 Jak jsem zmínila, s tímto návrhem souhlasím v jeho principu a je to také jeden z návrhů, který naprostou podporu téměř všech členů Komise pro spravedlivé důchody.
ps2017-033-02-002-033.u4.p6.s3 Problém je v tom, že návrh není formulován zcela srozumitelně a je zřejmé, že obsahuje věcné i procesní nesrovnalosti.
ps2017-033-02-002-033.u4.p7.s1 Z věcného pohledu návrh není konzistentní se stávající ochranou rodičů pomocí institutu vyloučených vdov.
ps2017-033-02-002-033.u4.p7.s2 Podle návrhu by totiž institut vyloučené vdovy v období po čtvrtém roce věku dítěte mohli využít současně oba rodiče.
ps2017-033-02-002-033.u4.p7.s3 Nicméně je potřeba připomenout, že dle současné úpravy v období do 4 let věku dítěte tento institut může využít jen jeden z rodičů.
ps2017-033-02-002-033.u4.p7.s4 To znamená, že nelogicky by tak pro období do 4 let věku dítěte, kdy dítě vyžaduje větší péči, platila přísnější úprava.
ps2017-033-02-002-033.u4.p8.s1 Z procesního pohledu pozměňovací návrh opomíjí také pravidla o upřednostnění vyloučené doby před příjmem.
ps2017-033-02-002-033.u4.p8.s2 V praxi tak dle České správy sociálního zabezpečení rodičům dobu péče o dítě do 9 let při výpočtu důchodu automaticky nevyloučí.
ps2017-033-02-002-033.u4.p8.s3 Rodiče o to při odchodu do důchodu budou muset aktivně požádat a to většina rodičů nejspíš neudělá, dle dosavadních zkušeností, a pozměňovací návrh tak bude nejspíše neúčinný, resp. by byl v případě jeho příjetí neúčinný.
ps2017-033-02-002-033.u4.p9.s1 Pozměňovací návrh paní poslankyně Golasowské nahrazuje vládní návrh zaměřený na relativně vyšší valorizaci u důchodců s nízkými příjmy zcela odlišným typem valorizace, který nadstandardně zvyšuje pouze důchody rodičů.
ps2017-033-02-002-033.u4.p9.s2 Jak jsem také uvedla, ocenění péče o děti, což je klíčová funkce v naší společnosti, předpoklad udržitelnosti sociálního státu, je myšlenka, kterou velmi oceňuji, a jedná o tom Komise pro spravedlivé důchody.
ps2017-033-02-002-033.u4.p9.s3 Nicméně jako vždy ďábel spočívá v detailu.
ps2017-033-02-002-033.u4.p10.s1 Konkrétně pozměňovací návrh zvyšuje procentní výměru starobního důchodu obou rodičů o 500 korun za každé vychované dítě.
ps2017-033-02-002-033.u4.p10.s2 Pozměňovací návrh tak zcela změní smysl novely a otupuje její potenciál zastavit růst podílu důchodců ohrožených chudobou.
ps2017-033-02-002-033.u4.p10.s3 Tento pozměňovací návrh přisuzuje zvýšený důchod oběma rodičům dítěte, a to i přesto, že statistiky jasně ukazují, že se o děti v České republice starají v drtivé většině ženy.
ps2017-033-02-002-033.u4.p10.s4 Péče o děti tak snižuje výdělky a následně i důchody prakticky výhradně u žen.
ps2017-033-02-002-033.u4.p10.s5 Zvýšení důchodů u obou rodičů je tak stěží opodstatněné a zároveň rozpočtově náročné.
ps2017-033-02-002-033.u4.p10.s6 Ministerstvo práce a sociálních věcí odhaduje rozpočtové náklady pozměňovacího návrhu paní poslankyně Golasowské na 30 miliard korun ročně, to je dvakrát více než nejdražší opatření na podporu pečujících osob projednávané a odborným aparátem Ministerstva práce a sociálních věcí připravované v Komisi pro spravedlivé důchody.
ps2017-033-02-002-033.u4.p11.s1 Pozměňovací návrh vedle rozpočtových nákladů přináší i zásadní administrativní komplikace.
ps2017-033-02-002-033.u4.p11.s2 Návrh totiž předpokládá zvýšení důchodů rodičů bez žádosti, a to i přesto, že Česká správa sociálního zabezpečení nevede u velké části současných důchodců záznamy o počtu vychovaných dětí.
ps2017-033-02-002-033.u4.p11.s3 Bylo by tedy nutné do ledna, do 1. ledna 2020, na individuální úrovni doplnit počet vychovaných dětí přibližně u 150 tisíců žen a téměř u milionu mužů.
ps2017-033-02-002-033.u4.p11.s4 To není v praxi realizovatelné.
ps2017-033-02-002-033.u4.p11.s5 Pro představu, Česká správa sociálního zabezpečení v praxi ročně vydává zhruba 350 tisíc rozhodnutí.
ps2017-033-02-002-033.u4.p12.s1 Poslední pozměňovací návrh, návrh B2 pana poslance Martínka - a s tímto pozměňovacím návrhem nesouhlasím ani v principu - opětovně zavádí hodnocení období studia jako doby účasti na důchodovém pojištění.
ps2017-033-02-002-033.u4.p12.s2 Návrh by výrazně posílil důchodové nároky u osob s vyšším vzděláním.
ps2017-033-02-002-033.u4.p12.s3 Ty přitom zpravidla pobírají vyšší výdělek, a tedy i jejich důchody jsou vyšší.
ps2017-033-02-002-033.u4.p12.s4 Návrh by tak v rozporu se smyslem novely vedl ke zvýšení důchodu u těch seniorů, kteří již dnes mají důchody relativně vysoké.
ps2017-033-02-002-033.u4.p12.s5 A připomínám, že každý druhý senior dnes nedosáhne na důchod ve výši 13 300 korun.
ps2017-033-02-002-033.u4.p12.s6 Zároveň návrh v rozporu se současným trendem posiluje význam bezpříspěvkových dob pojištění, za které se neodvádí pojistné, přitom i z mezinárodního pohledu nadměrný rozsah těchto bezpříspěvkových dob v České republice, a na to opravdu upozorňuji, je jednou z významných příčin problémů s finanční udržitelností našeho důchodového systému.
ps2017-033-02-002-033.u4.p12.s7 Pouze kvůli tomuto pozměňovacímu návrhu by výdaje na důchodové pojištění postupně vzrostly o zhruba 30 miliard korun ročně.
ps2017-033-02-002-033.u4.p13.s1 Takže zde vidím zásadní rozpor, zásadní nekonzistentnost mezi proklamacemi navrhovatele, který často klade za nejdůležitější otázku našeho důchodového systému jeho finanční udržitelnost a zároveň naprosto maximálním způsobem pozměňovacím návrhem by tuto finanční udržitelnost poškodil a zároveň by pomohl těm, kteří to v tuto chvíli nejméně potřebují.
ps2017-033-02-002-033.u4.p13.s2 Jak jsem uvedla, máme 15 % seniorů ohrožených chudobou nebo jsou v chudobě a 30 % dalších ohrožených chudobou.
ps2017-033-02-002-033.u4.p14.s1 Ke všem pozměňovacím návrhům je tedy z výše popsaných důvodů stanovisko předkladatele nesouhlasné.
ps2017-033-02-002-033.u4.p15.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ráda bych vás tedy požádala o podporu vládou navrhovaného znění zákona, které doporučily i oba výbory, kterým byl návrh zákona přidělen.
ps2017-033-02-002-033.u4.p16.s1 Abych to shrnula, naším návrhem chráníme seniory před chudobou.
ps2017-033-02-002-033.u4.p16.s2 I přes rekordní navyšování důchodů jsou naši senioři ve velmi složité finanční situaci.
ps2017-033-02-002-033.u4.p16.s3 Pozměňovací návrhy - se třemi v principu lze souhlasit, ale jsou technicky špatně připraveny, se čtvrtým nesouhlasím, právě jsem osvětlila.
ps2017-033-02-002-033.u4.p17.s1 Co se týče tzv. důchodové reformy, připomínám, že ji máme připravenou, čekám na doběhnutí v září Komise pro spravedlivé důchody, tak abychom všechny oblasti skutečně vydiskutovali, a návrh představím na podzim.
ps2017-033-02-002-033.u4.p17.s2 Bude to soubor pěti deseti parametrických změn.
ps2017-033-02-002-033.u4.p17.s3 jsem uvedla, že pro je klíčové, aby důchodová reforma byla připravena konsenzuálně napříč politickým spektrem, protože prosazovat důchodovou reformu na těsno, na sílu, není udržitelné.
ps2017-033-02-002-033.u4.p17.s4 A podle toho, na kolika opatřeních bude shoda, tak pevně doufám, že učiníme náš důchodový systém spravedlivý a udržitelný.
ps2017-033-02-002-033.u4.p17.s5 Ale ještě jednou připomínám, že klíčové bude pro její realizovatelnost a její úspěšnost, abychom se jako politici byli schopni dohodnout.
ps2017-033-02-002-033.u4.p17.s6 Tak zásadní změny jako důchody se nesmí dělat politickou přetahovanou.
ps2017-033-02-002-033.u4.p18.s1 Tento návrh zvýší důchody všech důchodců, relativně více však u důchodců s nízkými příjmy.
ps2017-033-02-002-033.u4.p18.s2 Bavíme se o novele, kterou máme teď ve třetím čtení.
ps2017-033-02-002-033.u4.p18.s3 Zastávám totiž názor, že není spravedlivé a důstojné, aby senior po 35 letech práce a odvádění pojistného mohl dle zákona pobírat důchod nižší než 10 000 korun měsíčně.
ps2017-033-02-002-033.u4.p18.s4 Děkuji za pozornost.
ps2017-033-02-002-033.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-033-02-002-033.u5.p1.s2 Otevírám rozpravu k tomuto bodu, do které je jako první přihlášená paní poslankyně Šafránková.
ps2017-033-02-002-033.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-033-02-002-033.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, v souvislosti s hlasováním o novele zákona o důchodovém pojištění máme jednu z posledních šancí, jak tisícovkám našich spoluobčanů seniorů, kteří dlouhá léta žijí v nezáviděníhodné a nedůstojné životní situaci, můžeme alespoň částečně zpříjemnit tzv. podzim života, poslední léta jejich životů, v jejichž produktivní části pracovali pro tento stát, vychovávali děti, platili vždy daně a odvody dle platných zákonů, a vlivem souběhu nejrůznějších pro nevýhodných dobových a legislativních souvislostí je jejich existenční situace na sklonku života více než nedobrá.
ps2017-033-02-002-033.u6.p1.s3 Skupina nízkopříjmových a osaměle žijících starobních důchodců je jednou z nejohroženějších složek naší společnosti.
ps2017-033-02-002-033.u6.p1.s4 O to víc, že si v drtivé většině případů nemůže pomoci sama svými aktivitami a i možnost pomoci ze strany rodin je velmi omezená.
ps2017-033-02-002-033.u6.p1.s5 Nízké příjmy, vysoké životní náklady, zejména ty mandatorní, náklady na bydlení, na energie, na léky, což jsou mimochodem položky, jejichž současnou výši stát v podobě exekutivní a legislativní moci též do vysoké míry negativně ovlivnil.
ps2017-033-02-002-033.u6.p1.s6 Časté propady do dluhových pastí, nemravné exekuce, v jejichž chapadlech momentálně vězí téměř 100 tisíc našich seniorů.
ps2017-033-02-002-033.u6.p1.s7 Nutnost ponižujícím způsobem opakovaně prokazovat nízký příjem při žádostech o dávky sociální podpory a pomoci.
ps2017-033-02-002-033.u6.p1.s8 Například z aktuálních statistik Rady seniorů České republiky mj. vyplývá, že osaměle žijící muži senioři zaplatí za bydlení odhadem 70 % svého důchodu a ženy seniorky utratí za bydlení v pronájmu asi 80 % svého důchodu a v Praze a v Brně dokonce i mnohem více.
ps2017-033-02-002-033.u6.p1.s9 A v úhrnu pak podíl nákladů na bydlení na příjmech seniorů v Praze a statutárních městech vysoce přesahuje hranici 40 %.

Text viewDownload CoNNL-U