|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-05-10 ps2017-028-08-002-148 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

148. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 410/ - třetí čtení

Date2019-05-10
Meetingps2017/028
Agenda Itemps2017/028/148
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/028schuz/s028279.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 354 • previousnext

ps2017-028-08-002-148.u1.p1.s1 148.
ps2017-028-08-002-148.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 410/ - třetí čtení
ps2017-028-08-002-148.u1.p2.s1 Pan ministr vnitra Jan Hamáček je zde, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2017-028-08-002-148.u1.p2.s2 Zpravodaj garančního výboru je někdo z výboru pro bezpečnost.
ps2017-028-08-002-148.u1.p2.s3 Je tady změna, místo pana poslance Ondráčka to bude pan poslanec Novák.
ps2017-028-08-002-148.u1.p2.s4 Není třeba hlasovat, jsme ve třetím čtení.
ps2017-028-08-002-148.u1.p2.s5 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 410/2, který byl doručen dne 18. dubna 2019.
ps2017-028-08-002-148.u1.p2.s6 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 410/3.
ps2017-028-08-002-148.u1.p3.s1 Pan navrhovatel zájem o vystoupení před zahájením rozpravy.
ps2017-028-08-002-148.u1.p3.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-028-08-002-148.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-028-08-002-148.u2.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych velmi stručně připomněl obsah vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-028-08-002-148.u2.p2.s1 Důvodem pro přípravu tohoto návrhu je nález Ústavního soudu, kterým dochází s účinností k 30. červnu 2019 ke zrušení § 48 odst. 2 zákona, a cílem tohoto návrhu je stanovení podmínek a omezení pro výkon jiné výdělečné činnosti příslušníků přímo v zákoně.
ps2017-028-08-002-148.u2.p2.s2 Doposud jsou tyto podmínky a omezení upraveny vnitřními předpisy, což shledal Ústavní soud neústavním.
ps2017-028-08-002-148.u2.p3.s1 Příslušník bezpečnostního sboru bude moci se souhlasem služebního funkcionáře vykonávat jinou výdělečnou činnost za předpokladu, že tato činnost nepovede ke střetu zájmů osobních se zájmy služby, k ohrožení dobré pověsti sboru nebo k ohrožení důležitého zájmu služby.
ps2017-028-08-002-148.u2.p3.s2 Zjistí-li služební funkcionář, že došlo ke změně okolností, za kterých byl souhlas s výkonem jiné činnosti vydán, bude mít povinnost tento souhlas zrušit.
ps2017-028-08-002-148.u2.p4.s1 Návrh rovněž vymezuje okruh činností, které bude moci příslušník vykonávat ze zákona, to znamená bez souhlasu služebního funkcionáře.
ps2017-028-08-002-148.u2.p4.s2 Jedná se především o činnosti, které je možné vykonávat bez souhlasu i v rámci jiných zaměstnaneckých vztahů - správa vlastního majetku, činnost vědecká, pedagogická, literární a umělecká.
ps2017-028-08-002-148.u2.p5.s1 Návrh je výsledkem kompromisu, který vzešel z činnosti pracovní skupiny složené ze zástupců bezpečnostních sborů, odborových organizací a Ministerstva vnitra.
ps2017-028-08-002-148.u2.p5.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-028-08-002-148.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-028-08-002-148.u3.p1.s2 Otevírám rozpravu, do které je jako první přihlášena paní poslankyně Černochová.
ps2017-028-08-002-148.u4.p1.s1 Dobré dopoledne, dámy a pánové.
ps2017-028-08-002-148.u4.p1.s2 Děkuji, pane předsedo, za slovo.
ps2017-028-08-002-148.u4.p1.s3 Připomínky, argumenty a rizika schválení novely zákona o služebním poměru bezpečnostních sborů v podobě, kterou předložila vláda a kterou v gesci první místopředseda vlády a ministr vnitra pan Hamáček, shrnul za ODS ve druhém čtení pan kolega Žáček, který zase pro změnu není přítomen dneska, takže jenom připomenu některé věci, které jsme projednávali nejenom v prvním čtení, ve druhém čtení, ale které jsme projednávali i ve výboru pro bezpečnost, kde jsme se snažili na věc nahlížet podrobněji a z několika úhlů pohledu.
ps2017-028-08-002-148.u5.p1.s1 No, to vnímám také.
ps2017-028-08-002-148.u5.p1.s2 Prosím vás, to dneska opakuji aspoň popáté, pošesté.
ps2017-028-08-002-148.u5.p1.s3 Prosím o klid v sále!
ps2017-028-08-002-148.u5.p1.s4 Máte-li něco k projednání, běžte do předsálí.
ps2017-028-08-002-148.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2017-028-08-002-148.u6.p1.s2 Jen pro připomenutí musím tedy zmínit několik tezí.
ps2017-028-08-002-148.u6.p1.s3 Tato novela byla předložena, jak tady říkal i pan ministr vnitra Hamáček, kvůli rozhodnutí Ústavního soudu, ale o tomto problému se vědělo prakticky od počátku přijetí tohoto zákona.
ps2017-028-08-002-148.u6.p1.s4 Vláda poměrně dlouhou dobu problém neřešila a nic konkrétního neudělala, ačkoliv soudní spory se vlekly několik let.
ps2017-028-08-002-148.u6.p1.s5 Není pravdou, že pan ministr mohl reagovat po nálezu Ústavního soudu.
ps2017-028-08-002-148.u6.p1.s6 Kdo je připraven, není překvapen.
ps2017-028-08-002-148.u6.p2.s1 Podle toho i vypadá bohužel ten návrh novely týkající se zjednodušeně řečeno povolování podnikání příslušníkům bezpečnostních sborů.
ps2017-028-08-002-148.u6.p2.s2 Ten materiál je nekvalitní a celou řadu vad.
ps2017-028-08-002-148.u6.p2.s3 Dovolím si to demonstrovat i přímo na pozměňovacím návrhu pana ministra.
ps2017-028-08-002-148.u6.p2.s4 Pan ministr Hamáček navrhuje pozměňovací návrh v souvislosti s projednáváním jím navržené novely zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, u kterého se ale bohužel ani výbor pro bezpečnost, ani vy na půdě Poslanecké sněmovny nedozvíte, jaký bude mít dopad na státní rozpočet, a nejsou tedy domýšleny následky.
ps2017-028-08-002-148.u6.p2.s5 Chápu, že se - asi to není jako jediný ministr, který se chce vyhnout oponentnímu řízení ve vládě, proto tedy dává tento pozměňovací návrh jako poslanec, nezpochybňuji toto ústavní právo, ale u tak důležité věci by se dopad na státní rozpočet rozhodně uvádět měl.
ps2017-028-08-002-148.u6.p2.s6 My totiž nevíme, kolegyně a kolegové, jestli to budou miliony, jestli to budou miliardy, kolik to vlastně bude.
ps2017-028-08-002-148.u6.p2.s7 Takovéto chování považuji za nezodpovědné.
ps2017-028-08-002-148.u7.p1.s1 Vidíte, že držím ruku - jsem kdysi učil na základní škole.
ps2017-028-08-002-148.u7.p1.s2 Těm dětem to stačilo říci jednou, dvakrát.
ps2017-028-08-002-148.u7.p1.s3 Tady to evidentně nefunguje.
ps2017-028-08-002-148.u7.p1.s4 vás ještě jednou prosím o klid!
ps2017-028-08-002-148.u7.p1.s5 Jestliže něco chcete probírat, běžte ven.
ps2017-028-08-002-148.u8.p1.s1 bych vám v exekuci, pane předsedo, ráda pomohla.
ps2017-028-08-002-148.u8.p2.s1 Dovolím si tedy vrátit se zpátky k těm tezím, které jsem tady říkala.
ps2017-028-08-002-148.u8.p2.s2 Velmi často jsme i na půdě Poslanecké sněmovny řešili takovéto dilema, kterému se ve zkratce říká zbraně versus máslo.
ps2017-028-08-002-148.u8.p2.s3 Obrana a bezpečnost prostě něco stojí, není zadarmo a neměli bychom se tvářit, že se bezpečnostní situace v budoucnu nějak zásadním způsobem zlepší, abychom mohli vynakládat do oblasti bezpečnosti, tak do obrany méně finančních prostředků.
ps2017-028-08-002-148.u8.p2.s4 Proto vždycky mrzí, když jsme tady pak svědky různých socialistických experimentů, například s jízdným zadarmo, které nás stojí 6 mld. korun ročně, což je jen tak mimochodem 10 % z rozpočtu Ministerstva obrany.
ps2017-028-08-002-148.u8.p2.s5 Nevím, kolik to je procent z resortu Ministerstva vnitra, konkrétně z resortu, kde je kapitola týkající se bezpečnostních sborů, ale myslím si, že to bude něco hodně podobného.
ps2017-028-08-002-148.u8.p3.s1 Pan ministr chce bezpečnostní sbory stabilizovat.
ps2017-028-08-002-148.u8.p3.s2 jsem ta poslední, která by mu v tomto bránila.
ps2017-028-08-002-148.u8.p3.s3 Ale možná by si pan ministr Hamáček mohl vzpomenout, kdo stabilizační příspěvek navrhoval v minulém volebním období jako první.
ps2017-028-08-002-148.u8.p3.s4 Byla jsem to , ale měla jsem tolik slušnosti a odpovědnosti, že jsem vám předložila návrh, který samozřejmě obsahoval tabulku dopadů na státní rozpočet.
ps2017-028-08-002-148.u8.p3.s5 A bohužel tedy, jak jsem říkala, v tomto návrhu to zcela absentuje.
ps2017-028-08-002-148.u8.p4.s1 jsem opravdu, kolegyně a kolegové, přesvědčená, že neustálé snahy o sbližování služebního poměru příslušníků bezpečnostních sborů s klasickým pracovním poměrem je nepřípustné a zcela ve finále povede k úplnému zrušení služebního poměru a benefitů s tím spojených.
ps2017-028-08-002-148.u8.p4.s2 si to nepřeju, ale bohužel díky takovým návrhům, jako je ten dnešní, se k tomu posouváme.
ps2017-028-08-002-148.u8.p4.s3 si opravdu myslím, že bychom ten trend měli zastavit, nastolit trend opačný a že bychom se naopak měli snažit přibližovat služební poměr příslušníků bezpečnostních sborů se služebním poměrem příslušníků Armády České republiky, tedy se zákonem 221, který je zákonem o vojácích z povolání.
ps2017-028-08-002-148.u8.p4.s4 To byl i důvod, proč jsem načetla pozměňovací návrh, který to vlastně řeší stejným způsobem jako to armáda.
ps2017-028-08-002-148.u8.p4.s5 A tyto úpravy jsou prověřené praxí na rozdíl od toho experimentu, do kterého se pouštíme na návrh Ministerstva vnitra dnes.
ps2017-028-08-002-148.u8.p5.s1 Z tohoto důvodu navrhuji ve svém pozměňovacím návrhu využít dobré aplikační praxe uvedené v zákoně číslo 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, kde je zcela zřejmé, že se jedná o zcela výjimečný institut povolování jiné výdělečné činnosti vojákům z povolání.
ps2017-028-08-002-148.u8.p5.s2 Navíc se tímto odstraňuje navržená úprava, která by v praxi mohla vést k řadě výkladových problémů.
ps2017-028-08-002-148.u8.p5.s3 Dále se navrhuje zpřesnit úroveň, ze které bude možné v pozici služebního funkcionáře rozhodovat o udělení výjimky.
ps2017-028-08-002-148.u8.p5.s4 Tímto se předejde případným problémům v podobě nejednotnosti rozhodování jednotlivých služebních funkcionářů.
ps2017-028-08-002-148.u8.p6.s1 Odůvodnění pozměňovacího návrhu najdete v systému...
ps2017-028-08-002-148.u8.p6.s2 chci nějakou důtku!
ps2017-028-08-002-148.u9.p1.s1 To je na psychologa tady.
ps2017-028-08-002-148.u10.p1.s1 Ne, bič!
ps2017-028-08-002-148.u11.p1.s1 Anebo.
ps2017-028-08-002-148.u11.p1.s2 Tak prosím ještě jednou o klid!
ps2017-028-08-002-148.u11.p1.s3 Nechte paní kolegyni dokončit její příspěvek do rozpravy!
ps2017-028-08-002-148.u11.p1.s4 Děkuji.
ps2017-028-08-002-148.u12.p1.s1 Odůvodnění pozměňovacího návrhu najdete v systému.
ps2017-028-08-002-148.u12.p2.s1 Ale tady samozřejmě byl i zmíněn nález Ústavního soudu.
ps2017-028-08-002-148.u12.p2.s2 Tady bych chtěla ještě připomenout, že ani z tohoto nálezu Ústavního soudu, ani z rozsudku Nejvyššího správního soudu nevyplývá, že by dosavadní praxe, která se u služebního poměru příslušníků bezpečnostních sborů, vojáků z povolání či ostatních zaměstnanců státu obešla bez správního řízení, resp. řízení ve věcech služebního poměru, byla nějak závadná.
ps2017-028-08-002-148.u12.p2.s3 Je tedy zbytečné toto velmi nákladné řízení zavádět.
ps2017-028-08-002-148.u12.p2.s4 Opět by se tím tedy vytvářely nerovnosti mezi služebními poměry, které naopak Ústavní soud kritizoval a kritizovat v budoucnu bude i nadále.
ps2017-028-08-002-148.u12.p2.s5 Současně je třeba uvést, že se nejedná o rozhodování ve věcech, které se služebního poměru přímo týkají, ale o posouzení, zda chování a jednání příslušníka v době mimo službu není v rozporu se zájmy zaměstnavatele.
ps2017-028-08-002-148.u12.p2.s6 Proto by mělo důkazní břemeno spočívat na straně příslušníka, který by měl doložit, že nebude ve střetu zájmů, nebude ohrožovat důležitý zájem služby nebo dobrou pověst bezpečnostního sboru.
ps2017-028-08-002-148.u12.p2.s7 V případě konání řízení ve věcech služebního poměru by tomu bylo naopak.
ps2017-028-08-002-148.u12.p2.s8 A pokud by příslušný služební funkcionář nedoložil dostatečné důkazy, pro které by bylo možné žádost zamítnout, stal by se souhlas vymahatelným.
ps2017-028-08-002-148.u12.p2.s9 A opět bychom se dostávali k tomu, že to budou ti lidé dávat před Ústavní soud.
ps2017-028-08-002-148.u12.p2.s10 A mohli by to tam dávat, pokud schválíme toto.
ps2017-028-08-002-148.u12.p2.s11 Vojáci, kteří budou poukazovat na to, že byť slouží v jiném sboru podle jiného zákona, tak ale že oni jsou kráceni na svých právech.
ps2017-028-08-002-148.u12.p3.s1 Podle navržené úpravy by bohužel příslušný služební funkcionář odůvodňoval pouze případné odnětí souhlasu.
ps2017-028-08-002-148.u12.p3.s2 Třeba na základě zjištění nových informací.
ps2017-028-08-002-148.u12.p3.s3 Například příslušník dostane souhlas k opravování vozidel a dodatečně se zjistí, že opravuje auta závadovým osobám.
ps2017-028-08-002-148.u12.p3.s4 Možná auta pocházející z trestné činnosti.
ps2017-028-08-002-148.u12.p3.s5 Zcela jistě by zde bylo vhodné souhlas odejmout a odůvodnit na základě zjištěných skutečností, že dochází k ohrožení dobrého jména bezpečnostního sboru.
ps2017-028-08-002-148.u12.p3.s6 Stane se to?
ps2017-028-08-002-148.u12.p3.s7 Nestane se to?
ps2017-028-08-002-148.u12.p3.s8 to vyvolá v někom nějakou pochybnost a budou tyhle věci končit u soudu.
ps2017-028-08-002-148.u12.p4.s1 Na konci projednávání ve výboru pro bezpečnosti vznesl pan kolega Ondráček žádost o upřesnění části mého návrhu úpravy uvedené v § 48 odst. 2.
ps2017-028-08-002-148.u12.p4.s2 I jsem o této věci diskutovala se samotným panem ministrem, ještě i před tímto jednáním jsme si vyměňovali stanoviska.
ps2017-028-08-002-148.u12.p4.s3 jsem to skutečně konzultovala opakovaně s naší legislativou, se zástupcem ředitele legislativního odboru, s panem Markem Musilem, a ten můj návrh je zcela bezvadný a je v pořádku.
ps2017-028-08-002-148.u12.p5.s1 Ještě jenom pro kolegu Ondráčka, který není přítomen, ale který podpořil můj návrh, tak jenom bych pro steno to uvedla.
ps2017-028-08-002-148.u12.p5.s2 Tedy § 48 odst. 2: Příslušník může výjimečně vykonávat výdělečnou činnost pouze s písemným souhlasem služebního funkcionáře, neovlivní-li tato činnost výkon jeho služby nebo jiný důležitý zájem služby.

Text viewDownload CoNNL-U