|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-24 ps2017-028-05-008-032 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 211/2000 Sb., o Státním fondu rozvoje bydlení a o změně zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 412/ - prvé čtení

Date2019-04-24
Meetingps2017/028
Agenda Itemps2017/028/032
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/028schuz/s028179.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 450 • previousnext

ps2017-028-05-008-032.u1.p1.s1 32.
ps2017-028-05-008-032.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 211/2000 Sb., o Státním fondu rozvoje bydlení a o změně zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 412/ - prvé čtení
ps2017-028-05-008-032.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
ps2017-028-05-008-032.u1.p2.s2 Tak, máte zase slovo paní ministryně.
ps2017-028-05-008-032.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-028-05-008-032.u2.p1.s2 Tak ještě se uvidíme několikrát.
ps2017-028-05-008-032.u2.p1.s3 Takže děkuji ještě jednou moc za slovo.
ps2017-028-05-008-032.u2.p2.s1 Tentokrát předkládám novelu zákona o Státním fondu rozvoje bydlení.
ps2017-028-05-008-032.u2.p2.s2 Hlavním cílem návrhu je rozšířit působnost stávajícího fondu rozvoje bydlení o další činnosti, které se vztahují k podpoře regionálního rozvoje a které jsou v kompetenci Ministerstva pro místní rozvoj.
ps2017-028-05-008-032.u2.p2.s3 To, co nás k tomu vedlo, je, že samozřejmě jako stát se musíme připravit na období, kdy budou ubývat zdroje Evropské unie, a musíme připravit alternativu k potenciálním zdrojům EU.
ps2017-028-05-008-032.u2.p2.s4 Proto se snažíme vlastně navrhovanou změnou i názvu Státního fondu rozvoje bydlení ho rozšířit na Státní fond podpory investic; takto koncipovaný zákon by vlastně odpovídal i novému obsahu.
ps2017-028-05-008-032.u2.p3.s1 K tomuto účelu je zejména navrženo, aby budoucí Státní fond podpory investic poskytoval nově dotace a úvěry například na družstevní podíl spojený s právem nájmu, de facto na pořízení družstevního bydlení, je to velké téma dnešní doby, nejenom nájemní bydlení, ale je i podpora družstevního bydlení; dále rozšíření odstranění stavebních bariér na veřejných prostranstvích;
ps2017-028-05-008-032.u2.p3.s2 pořízení technického vybavení obcí s nízkým rozpočtem nebo dobrovolných svazků obcí, které budou určeny k údržbě veřejných prostranství;
ps2017-028-05-008-032.u2.p3.s3 pořízení vybavení do vybraných budov ve vlastnictví krajů a obcí, například technického zařízení navazujícího na stavební úpravy k zajištění bezbariérovosti přístupu do obecních budov a volného pohybu v nich; dále vybudování nebo obnovu veřejné dopravní infrastruktury a s souvisejících zařízení veřejné technické infrastruktury, občanského vybavení, to jsou stavby a zařízení sloužící pro vzdělání, výchovu, sociální služby a péči o rodinu;
ps2017-028-05-008-032.u2.p3.s4 dále pak samozřejmě i stavby sloužící pro poskytování služeb ve veřejném zájmu, například kamenné nebo pojízdné prodejny, rekonstrukce a výstavba zdravotnického zařízení;
ps2017-028-05-008-032.u2.p3.s5 dále revitalizace území včetně projektové přípravy, demolice nebo rekonstrukce budov, regionální rozvoj, podpora cestovního ruchu a další.
ps2017-028-05-008-032.u2.p3.s6 Mezi další věci patří také zpracování územně plánovacích dokumentací, zejména územních plánů nebo regulačních plánů nebo územně plánovacích podkladů atd.
ps2017-028-05-008-032.u2.p4.s1 Se zavedením nových dotačních a úvěrových titulů dochází i ke zpřesnění formulace a terminologie u některých stávajících dotačně-úvěrových titulů.
ps2017-028-05-008-032.u2.p4.s2 Úprava zaměření fondu se promítá i do rozšíření výčtu nákladů, které bude možné z prostředků Státního fondu podpory investic hradit.
ps2017-028-05-008-032.u2.p4.s3 Půjde zejména o náklady spojené s podporou v oblasti cestovního ruchu, udržitelného rozvoje obcí, měst a regionů.
ps2017-028-05-008-032.u2.p5.s1 Dále je v předloženém návrhu zákona navrženo doplnit zákon o výslovné oprávnění Státního fondu podpory investic zpracovávat osobní údaje, umožnit Státnímu fondu bezplatný dálkový přístup do údajů katastru nemovitostí, umožnit Státnímu fondu využívání údajů z informačních systémů veřejné správy, konkrétně ze základního registru obyvatel podle zákona o základních registrech a dále z informačního systému evidence obyvatel a z informačního systému evidence cizinců podle zákona o evidenci obyvatel.
ps2017-028-05-008-032.u2.p6.s1 Nově je analogicky k rozpočtovým pravidlům zaveden souhrnný limit pět procent, do kterého mohou být přesuny mezi položkami v rámci fondu prováděny výborem fondu na návrh ředitele.
ps2017-028-05-008-032.u2.p6.s2 To je samozřejmě aktuální zejména u bytové výstavby, kde skutečně potom na ty připravené projekty budeme potřebovat každý volný zdroj státního fondu.
ps2017-028-05-008-032.u2.p7.s1 Právní úprava nadále počítá se zachováním praxe úpravy jednotlivých konkrétních dotačních programů nebo úvěrových programů na úrovni prováděcího nařízení vlády.
ps2017-028-05-008-032.u2.p7.s2 V této souvislosti dochází nově ke stanovení základních podmínek, které musí obsahovat nařízení vlády pro účely použití peněžních prostředků Státního fondu podpory investic.
ps2017-028-05-008-032.u2.p7.s3 Podmínky se liší podle typu podpory, tedy zda se jedná o úvěr, dotaci nebo ručení, případně i o dotaci na úroky z úvěrů.
ps2017-028-05-008-032.u2.p8.s1 Předložený návrh zákona nově částečně stanoví postup státního fondu při poskytování peněžních prostředků.
ps2017-028-05-008-032.u2.p8.s2 Zákonem je upravena stávající praxe, kdy je program spuštěn bez výzvy od data nabytí účinnosti nového nařízení vlády nebo na základě výzvy na jednotlivé akce, poté co je nařízení vlády účinné.
ps2017-028-05-008-032.u2.p8.s3 Nově je dále navrženo stanovit v zákoně minimální náležitosti smlouvy o poskytnutí peněžních prostředků.
ps2017-028-05-008-032.u2.p8.s4 V navržené právní úpravě je výslovně zakotveno kontrolní oprávnění státního fondu v souvislosti s poskytováním a použitím finančních prostředků ze strany Státního fondu podpory investic.
ps2017-028-05-008-032.u2.p9.s1 V rámci předloženého návrhu zákona dochází k některým terminologickým úpravám, a to především v souvislosti s přijetím nového občanského zákoníku a zákona o obchodních korporacích.
ps2017-028-05-008-032.u2.p10.s1 Opět si dovoluji moc požádat o podporu tohoto zákona.
ps2017-028-05-008-032.u2.p10.s2 Děkuji.
ps2017-028-05-008-032.u3.p1.s1 A prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Ivan Bartoš.
ps2017-028-05-008-032.u3.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-028-05-008-032.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, kolegyně, kolegové, paní ministryně, dovolte mi, abych zde jako zpravodaj navázal na představení tisku jeho předkladatelem, který zde reprezentuje paní ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
ps2017-028-05-008-032.u4.p1.s2 Rád bych tedy přednesl zprávu k tisku 412.
ps2017-028-05-008-032.u4.p1.s3 Jedná se o vládní návrh zákona, kterým se mění zákon 211/2000 Sb., o Státním fondu rozvoje bydlení a o změně zákona číslo 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodu majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s1 Jak zde paní ministryně uvedla, předkládaný návrh mění Státního fond podpory bydlení na Státního fond podpory investic.
ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s2 Na prvním místě novela zahrnuje změnu samotného názvu zákona.
ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s3 Místo zákona o Státním fondu rozvoje bydlení jde o zákon o Státním fondu podpory investic.
ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s4 Tím Státní fond rozvoje bydlení vlastně zaniká a s ním mizí i výhradní podpora bydlení v České republice, neboť se změní také účel tohoto zákona.
ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s5 Místo podpory bydlení pak bude nově cílem tohoto transformovaného státního fondu podpora udržitelného rozvoje obcí, měst a regionů, bydlení a cestovního ruchu.
ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s6 V rámci změny účelu zákona pak dochází k rozšíření dotací i na nabytí družstevního podílu k bytovému družstvu, pokud se její příjemce stane nájemcem bytu, kterého se nabytí družstevního podílu týká.
ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s7 Rozšíří se i možnost peněžních prostředků na investice do rozvoje obcí.
ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s8 Nově se zavádí také možnost přesunu mezi položkami rozpočtu fondu, nepřesáhnou-li za kalendářní rok pět procent celkových výdajů.
ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s9 Dosud měl tuto pravomoc příslušný sněmovní výbor.
ps2017-028-05-008-032.u4.p3.s1 Zákon také uvádí výčet minimálních podmínek, které mají být stanoveny pro použití peněžních prostředků z fondu, a řeší institut výzvy k podání žádosti o poskytnutí dotace, úvěru či ručení.
ps2017-028-05-008-032.u4.p3.s2 Obsahuje také výčet náležitostí žádostí o podporu, minimálních náležitostí smlouvy o poskytnutí prostředků a nezapomíná na povinnost písemně sdělit důvody, proč nebyla uzavřena případná smlouva.
ps2017-028-05-008-032.u4.p3.s3 Také obsahuje oprávnění k provádění kontroly správnosti údajů a dodržování podmínek poskytnutí a čerpání peněžních prostředků dle zákona o finanční kontrole.
ps2017-028-05-008-032.u4.p4.s1 Důvodová zpráva dle mého názoru coby zpravodaje ovšem není úplně přesvědčivá, nedokládá dostatečně potřebnost navrhované změny.
ps2017-028-05-008-032.u4.p4.s2 V předkládaném vládním návrhu je na několika místech nesoulad s tím, co se uvádí v důvodové zprávě.
ps2017-028-05-008-032.u4.p4.s3 bych chtěl vypíchnout jenom pár bodů, které jsme považovali za důležité.
ps2017-028-05-008-032.u4.p5.s1 V první části v článku 1 bod 1.2 mimo jiné čteme, že v dosud platných nařízeních vlády se původní název SFRB nemění.
ps2017-028-05-008-032.u4.p5.s2 Z důvodu právní jistoty je v návrhu zákona obsaženo i přechodné ustanovení, ze kterého by mělo být zřejmé, že se jedná pouze o změnu názvu zákona, resp. fondu, a že se i nadále bude jednat o tutéž právnickou osobu.
ps2017-028-05-008-032.u4.p5.s3 Návrh zákona však toto přechodné ustanovení neobsahuje.
ps2017-028-05-008-032.u4.p6.s1 Novela v ustanovení § 3 odst. 1 písm. i) a j) nově zavádí možnost poskytnout dotaci nebo úvěr na pořízení technického vybavení určeného k údržbě veřejných prostranství i na pořízení vybavení do budov ve vlastnictví krajů a obcí.
ps2017-028-05-008-032.u4.p6.s2 Důvodová zpráva uvádí, že tato možnost být pro obce s nízkým rozpočtem.
ps2017-028-05-008-032.u4.p6.s3 Novela zákona však neuvádí žádná kritéria pro poskytnutí dotace, úvěru a ani kritérium výše rozpočtu dané obce.
ps2017-028-05-008-032.u4.p7.s1 Novela v ustanovení § 3 odst. 4 pak uvádí, že činnosti spojené s funkcí fondu mohou být svěřeny jiné právnické osobě, přičemž výjimku tvoří poskytovatelé dotací dle tam uvedených ustanovení.
ps2017-028-05-008-032.u4.p7.s2 Důvodová zpráva však opět neuvádí, že činnosti, které představují výkon veřejné moci, nebude možno svěřit jiné osobě, zejména samotné rozhodování o poskytnutí podpory či ona finanční kontrola.
ps2017-028-05-008-032.u4.p7.s3 Z hlediska právní jistoty by toto mělo být v zákoně uvedeno výslovně, protože z textu to není přímo patrné.
ps2017-028-05-008-032.u4.p8.s1 Důvodová zpráva k ustanovení § 4 odst. 5 mimo jiné uvádí, že bezplatný přístup do katastru nemovitostí je nutný i pro zajištění efektivního vymáhání pohledávek.
ps2017-028-05-008-032.u4.p8.s2 Novela však hovoří o přístupu pouze za účelem ověření údajů poskytnutých žadatelem.
ps2017-028-05-008-032.u4.p8.s3 Z hlediska právní jistoty by bylo vhodnější opět doplnit ustanovení i o tento druhý účel, když se do určité míry jedná o zásah do práva na soukromí dotčených osob.
ps2017-028-05-008-032.u4.p9.s1 V § 9 v navrhovaném znění odst. 2 a 4 jsou uvedeny základní podmínky použití peněžních prostředků v případě úvěru či dotace.
ps2017-028-05-008-032.u4.p9.s2 Důvodová zpráva uvádí, že v případě kombinace podpory je nutné splnit všechny podmínky současně, nikoli však poskytovat tytéž informace několikanásobně.
ps2017-028-05-008-032.u4.p9.s3 Toto pravidlo však z navrhovaného znění nevyplývá.
ps2017-028-05-008-032.u4.p9.s4 Není žádný důvod, proč by tak ustanovení mělo být vykládáno.
ps2017-028-05-008-032.u4.p9.s5 Toto by mělo být asi také zakotveno výslovně v návrhu.
ps2017-028-05-008-032.u4.p10.s1 V ustanovení § 9 odst. 1 je uvedeno, že oznámení lhůty pro příjem žádostí nebo výzva musí být přístupné po dobu nejméně 30 dnů před uplynutím lhůty pro podání žádosti.
ps2017-028-05-008-032.u4.p10.s2 Tady spíš jazykovědné hledisko - tak 30 dnů se vztahuje pouze k výzvě, neboli dle první věty odstavce je něco jiného výzva k podání žádosti a příjem žádosti.
ps2017-028-05-008-032.u4.p10.s3 Lhůta se z čistě jazykového hlediska nevztahuje na příjem žádosti, byť je to jistě myšleno tak, že se vztahovat na obojí.
ps2017-028-05-008-032.u4.p10.s4 Je vhodné tedy nějakým způsobem přeformulovat pak i tuto větu, aby byla jednoznačnější, a tedy neumožňovala dvojí výklad.
ps2017-028-05-008-032.u4.p11.s1 Tolik zpravodajská zpráva k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon o Státním fondu rozvoje bydlení z pohledu mne jako zpravodaje.
ps2017-028-05-008-032.u4.p11.s2 S politickými argumenty k tomuto tisku se asi vypořádáme ve všeobecné rozpravě.
ps2017-028-05-008-032.u4.p11.s3 vám děkuji za pozornost.
ps2017-028-05-008-032.u5.p1.s1 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám tři přihlášené poslance.
ps2017-028-05-008-032.u5.p1.s2 Takže požádám o vystoupení paní poslankyni Richterovou, následně se připraví pan poslanec Ivan Adamec a ještě mám pana poslance Dominika Feriho.
ps2017-028-05-008-032.u5.p1.s3 Tak prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s2 Vážená paní ministryně, vážené kolegyně, vážení kolegové, ráda bych vystoupila o něco ostřeji, než u možná bývá zvykem, a sice ten fond rozvoje bydlení byl skutečně do dnešního dne jakýsi jediný významnější celostátní nástroj, jak podporovat tuhle základní lidskou potřebu - bydlet.
ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s3 To je něco, co každý člověk nezbytně potřebuje.
ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s4 V tomhle fondu byly peníze z privatizace účelově vázány naprosto jednoznačně na bydlení.
ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s5 Byly v bezpečí před nějakým rozpuštěním na - a teď si představte to, co na našich převodech peněz nesnášíte nejvíc - třeba golfová hřiště, rozhledny v údolí, to umíme skvěle, nebo různé lesklé brožury s různými informacemi a vůbec krátkodechá informační centra namísto skutečné podpory třeba obecní výstavby.
ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s6 se ani nijak aktivně nepředstírá, že by byl skutečně připravován zákon o bydlení tak, aby ho stihla tato Sněmovna schválit.
ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s7 Po obrovských diskusích v posledních letech, jak klíčovou roli může stát ve spolupráci s obcemi sehrát v podpoře bydlení, to považuji opravdu za naprosto tristní.
ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s8 V podstatě je to taková jaksi otevřená rezignace naší vlády na řešení nejpalčivějšího problému pro ty, kteří nemají dlouhodobou nájemní smlouvu nebo kteří nemají vlastní bydlení.
ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s9 Těch lidí stále přibývá.
ps2017-028-05-008-032.u6.p2.s1 Ta transformace z fondu podpory bydlení na fond podpory investic není nic malicherného, není to jenom nějaká drobnost.
ps2017-028-05-008-032.u6.p2.s2 Je to velká věc.
ps2017-028-05-008-032.u6.p2.s3 Ve zpravodajské zprávě zaznělo, jak by se opravdu od toho účelového vázání mohlo přejít na řadu dalších možností, jak proinvestovat peníze.
ps2017-028-05-008-032.u6.p2.s4 A také, a to tak úplně nezaznělo, se tím případným transformováním zásadně posiluje vliv Ministerstva pro místní rozvoj.
ps2017-028-05-008-032.u6.p2.s5 V podstatě se z toho fondu stane další odbor tohoto ministerstva.
ps2017-028-05-008-032.u6.p2.s6 Změní se obsazení řídícího orgánu, přičemž například v tom vedení, jak je to navrženo, by chyběli zástupci rezortů důležitých pro regiony, jako je třeba doprava, anebo právě s ohledem na ten sociální rozměr bydlení v návrhu stále chybí právě třeba spolurozhodování se zástupci Ministerstva práce a sociálních věcí.
ps2017-028-05-008-032.u6.p2.s7 Ale stejně tak třeba i návrh na pravomoc přesouvat to jisté procento celkových výdajů rozpočtu na základě rozhodnutí vedení fondu je něco, co posiluje de facto opět roli ministerstva.
ps2017-028-05-008-032.u6.p2.s8 V současné době totiž takové přesuny schvaluje příslušný sněmovní výbor, čili je tam ten prvek kontrolní funkce Sněmovny.
ps2017-028-05-008-032.u6.p3.s1 Ještě jednou shrnu.
ps2017-028-05-008-032.u6.p3.s2 S návrhem jako Piráti, jako ti, kteří se zabýváme bydlením jako jednou z naprostých priorit téhle země, zásadně nesouhlasíme a domníváme se, že předložené argumenty jsou dostatečně silné na to, abyste takovou změnu a její nepodpoření zvážili i vy.
ps2017-028-05-008-032.u6.p3.s3 Děkuji za pozornost.

Text viewDownload CoNNL-U