ps2017-028-05-008-032.u1.p1.s1
32 . ps2017-028-05-008-032.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 211 / 2000 Sb . , o Státním fondu rozvoje bydlení a o změně zákona č . 171 / 1991 Sb . , o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky , ve znění pozdějších předpisů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 412 / - prvé čtení ps2017-028-05-008-032.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová . ps2017-028-05-008-032.u1.p2.s2
Tak , máte zase slovo paní ministryně . ps2017-028-05-008-032.u2.p1.s1
Děkuji . ps2017-028-05-008-032.u2.p1.s2
Tak ještě se uvidíme několikrát . ps2017-028-05-008-032.u2.p1.s3
Takže děkuji ještě jednou moc za slovo . ps2017-028-05-008-032.u2.p2.s1
Tentokrát předkládám novelu zákona o Státním fondu rozvoje bydlení . ps2017-028-05-008-032.u2.p2.s2
Hlavním cílem návrhu je rozšířit působnost stávajícího fondu rozvoje bydlení o další činnosti , které se vztahují k podpoře regionálního rozvoje a které jsou v kompetenci Ministerstva pro místní rozvoj . ps2017-028-05-008-032.u2.p2.s3
To , co nás k tomu vedlo , je , že samozřejmě jako stát se musíme připravit na období , kdy budou ubývat zdroje Evropské unie , a musíme připravit alternativu k potenciálním zdrojům EU . ps2017-028-05-008-032.u2.p2.s4
Proto se snažíme vlastně navrhovanou změnou i názvu Státního fondu rozvoje bydlení ho rozšířit na Státní fond podpory investic ; takto koncipovaný zákon by vlastně odpovídal i novému obsahu . ps2017-028-05-008-032.u2.p3.s1
K tomuto účelu je zejména navrženo , aby budoucí Státní fond podpory investic poskytoval nově dotace a úvěry například na družstevní podíl spojený s právem nájmu , de facto na pořízení družstevního bydlení , je to velké téma dnešní doby , nejenom nájemní bydlení , ale je i podpora družstevního bydlení ; dále rozšíření odstranění stavebních bariér na veřejných prostranstvích ; ps2017-028-05-008-032.u2.p3.s2
pořízení technického vybavení obcí s nízkým rozpočtem nebo dobrovolných svazků obcí , které budou určeny k údržbě veřejných prostranství ; ps2017-028-05-008-032.u2.p3.s3
pořízení vybavení do vybraných budov ve vlastnictví krajů a obcí , například technického zařízení navazujícího na stavební úpravy k zajištění bezbariérovosti přístupu do obecních budov a volného pohybu v nich ; dále vybudování nebo obnovu veřejné dopravní infrastruktury a s ní souvisejících zařízení veřejné technické infrastruktury , občanského vybavení , to jsou stavby a zařízení sloužící pro vzdělání , výchovu , sociální služby a péči o rodinu ; ps2017-028-05-008-032.u2.p3.s4
dále pak samozřejmě i stavby sloužící pro poskytování služeb ve veřejném zájmu , například kamenné nebo pojízdné prodejny , rekonstrukce a výstavba zdravotnického zařízení ; ps2017-028-05-008-032.u2.p3.s5
dále revitalizace území včetně projektové přípravy , demolice nebo rekonstrukce budov , regionální rozvoj , podpora cestovního ruchu a další . ps2017-028-05-008-032.u2.p3.s6
Mezi další věci patří také zpracování územně plánovacích dokumentací , zejména územních plánů nebo regulačních plánů nebo územně plánovacích podkladů atd . ps2017-028-05-008-032.u2.p4.s1
Se zavedením nových dotačních a úvěrových titulů dochází i ke zpřesnění formulace a terminologie u některých stávajících dotačně - úvěrových titulů . ps2017-028-05-008-032.u2.p4.s2
Úprava zaměření fondu se promítá i do rozšíření výčtu nákladů , které bude možné z prostředků Státního fondu podpory investic hradit . ps2017-028-05-008-032.u2.p4.s3
Půjde zejména o náklady spojené s podporou v oblasti cestovního ruchu , udržitelného rozvoje obcí , měst a regionů . ps2017-028-05-008-032.u2.p5.s1
Dále je v předloženém návrhu zákona navrženo doplnit zákon o výslovné oprávnění Státního fondu podpory investic zpracovávat osobní údaje , umožnit Státnímu fondu bezplatný dálkový přístup do údajů katastru nemovitostí , umožnit Státnímu fondu využívání údajů z informačních systémů veřejné správy , konkrétně ze základního registru obyvatel podle zákona o základních registrech a dále z informačního systému evidence obyvatel a z informačního systému evidence cizinců podle zákona o evidenci obyvatel . ps2017-028-05-008-032.u2.p6.s1
Nově je analogicky k rozpočtovým pravidlům zaveden souhrnný limit pět procent , do kterého mohou být přesuny mezi položkami v rámci fondu prováděny výborem fondu na návrh ředitele . ps2017-028-05-008-032.u2.p6.s2
To je samozřejmě aktuální zejména u bytové výstavby , kde skutečně potom na ty připravené projekty budeme potřebovat každý volný zdroj státního fondu . ps2017-028-05-008-032.u2.p7.s1
Právní úprava nadále počítá se zachováním praxe úpravy jednotlivých konkrétních dotačních programů nebo úvěrových programů na úrovni prováděcího nařízení vlády . ps2017-028-05-008-032.u2.p7.s2
V této souvislosti dochází nově ke stanovení základních podmínek , které musí obsahovat nařízení vlády pro účely použití peněžních prostředků Státního fondu podpory investic . ps2017-028-05-008-032.u2.p7.s3
Podmínky se liší podle typu podpory , tedy zda se jedná o úvěr , dotaci nebo ručení , případně i o dotaci na úroky z úvěrů . ps2017-028-05-008-032.u2.p8.s1
Předložený návrh zákona nově částečně stanoví postup státního fondu při poskytování peněžních prostředků . ps2017-028-05-008-032.u2.p8.s2
Zákonem je upravena stávající praxe , kdy je program spuštěn bez výzvy od data nabytí účinnosti nového nařízení vlády nebo na základě výzvy na jednotlivé akce , poté co je nařízení vlády účinné . ps2017-028-05-008-032.u2.p8.s3
Nově je dále navrženo stanovit v zákoně minimální náležitosti smlouvy o poskytnutí peněžních prostředků . ps2017-028-05-008-032.u2.p8.s4
V navržené právní úpravě je výslovně zakotveno kontrolní oprávnění státního fondu v souvislosti s poskytováním a použitím finančních prostředků ze strany Státního fondu podpory investic . ps2017-028-05-008-032.u2.p9.s1
V rámci předloženého návrhu zákona dochází k některým terminologickým úpravám , a to především v souvislosti s přijetím nového občanského zákoníku a zákona o obchodních korporacích . ps2017-028-05-008-032.u2.p10.s1
Opět si dovoluji moc požádat o podporu tohoto zákona . ps2017-028-05-008-032.u2.p10.s2
Děkuji . ps2017-028-05-008-032.u3.p1.s1
A já prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , poslanec Ivan Bartoš . ps2017-028-05-008-032.u3.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-028-05-008-032.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené dámy a pánové , kolegyně , kolegové , paní ministryně , dovolte mi , abych zde jako zpravodaj navázal na představení tisku jeho předkladatelem , který zde reprezentuje paní ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová . ps2017-028-05-008-032.u4.p1.s2
Rád bych tedy přednesl zprávu k tisku 412 . ps2017-028-05-008-032.u4.p1.s3
Jedná se o vládní návrh zákona , kterým se mění zákon 211 / 2000 Sb . , o Státním fondu rozvoje bydlení a o změně zákona číslo 171 / 1991 Sb . , o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodu majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony . ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s1
Jak zde paní ministryně uvedla , předkládaný návrh mění Státního fond podpory bydlení na Státního fond podpory investic . ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s2
Na prvním místě novela zahrnuje změnu samotného názvu zákona . ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s3
Místo zákona o Státním fondu rozvoje bydlení jde o zákon o Státním fondu podpory investic . ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s4
Tím Státní fond rozvoje bydlení vlastně zaniká a s ním mizí i výhradní podpora bydlení v České republice , neboť se změní také účel tohoto zákona . ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s5
Místo podpory bydlení pak bude nově cílem tohoto transformovaného státního fondu podpora udržitelného rozvoje obcí , měst a regionů , bydlení a cestovního ruchu . ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s6
V rámci změny účelu zákona pak dochází k rozšíření dotací i na nabytí družstevního podílu k bytovému družstvu , pokud se její příjemce stane nájemcem bytu , kterého se nabytí družstevního podílu týká . ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s7
Rozšíří se i možnost peněžních prostředků na investice do rozvoje obcí . ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s8
Nově se zavádí také možnost přesunu mezi položkami rozpočtu fondu , nepřesáhnou - li za kalendářní rok pět procent celkových výdajů . ps2017-028-05-008-032.u4.p2.s9
Dosud měl tuto pravomoc příslušný sněmovní výbor . ps2017-028-05-008-032.u4.p3.s1
Zákon také uvádí výčet minimálních podmínek , které mají být stanoveny pro použití peněžních prostředků z fondu , a řeší institut výzvy k podání žádosti o poskytnutí dotace , úvěru či ručení . ps2017-028-05-008-032.u4.p3.s2
Obsahuje také výčet náležitostí žádostí o podporu , minimálních náležitostí smlouvy o poskytnutí prostředků a nezapomíná na povinnost písemně sdělit důvody , proč nebyla uzavřena případná smlouva . ps2017-028-05-008-032.u4.p3.s3
Také obsahuje oprávnění k provádění kontroly správnosti údajů a dodržování podmínek poskytnutí a čerpání peněžních prostředků dle zákona o finanční kontrole . ps2017-028-05-008-032.u4.p4.s1
Důvodová zpráva dle mého názoru coby zpravodaje ovšem není úplně přesvědčivá , nedokládá dostatečně potřebnost navrhované změny . ps2017-028-05-008-032.u4.p4.s2
V předkládaném vládním návrhu je na několika místech nesoulad s tím , co se uvádí v důvodové zprávě . ps2017-028-05-008-032.u4.p4.s3
Já bych chtěl vypíchnout jenom pár bodů , které jsme považovali za důležité . ps2017-028-05-008-032.u4.p5.s1
V první části v článku 1 bod 1.2 mimo jiné čteme , že v dosud platných nařízeních vlády se původní název SFRB nemění . ps2017-028-05-008-032.u4.p5.s2
Z důvodu právní jistoty je v návrhu zákona obsaženo i přechodné ustanovení , ze kterého by mělo být zřejmé , že se jedná pouze o změnu názvu zákona , resp . fondu , a že se i nadále bude jednat o tutéž právnickou osobu . ps2017-028-05-008-032.u4.p5.s3
Návrh zákona však toto přechodné ustanovení neobsahuje . ps2017-028-05-008-032.u4.p6.s1
Novela v ustanovení § 3 odst . 1 písm . i ) a j ) nově zavádí možnost poskytnout dotaci nebo úvěr na pořízení technického vybavení určeného k údržbě veřejných prostranství i na pořízení vybavení do budov ve vlastnictví krajů a obcí . ps2017-028-05-008-032.u4.p6.s2
Důvodová zpráva uvádí , že tato možnost má být pro obce s nízkým rozpočtem . ps2017-028-05-008-032.u4.p6.s3
Novela zákona však neuvádí žádná kritéria pro poskytnutí dotace , úvěru a ani kritérium výše rozpočtu dané obce . ps2017-028-05-008-032.u4.p7.s1
Novela v ustanovení § 3 odst . 4 pak uvádí , že činnosti spojené s funkcí fondu mohou být svěřeny jiné právnické osobě , přičemž výjimku tvoří poskytovatelé dotací dle tam uvedených ustanovení . ps2017-028-05-008-032.u4.p7.s2
Důvodová zpráva však opět neuvádí , že činnosti , které představují výkon veřejné moci , nebude možno svěřit jiné osobě , zejména samotné rozhodování o poskytnutí podpory či ona finanční kontrola . ps2017-028-05-008-032.u4.p7.s3
Z hlediska právní jistoty by toto mělo být v zákoně uvedeno výslovně , protože z textu to není přímo patrné . ps2017-028-05-008-032.u4.p8.s1
Důvodová zpráva k ustanovení § 4 odst . 5 mimo jiné uvádí , že bezplatný přístup do katastru nemovitostí je nutný i pro zajištění efektivního vymáhání pohledávek . ps2017-028-05-008-032.u4.p8.s2
Novela však hovoří o přístupu pouze za účelem ověření údajů poskytnutých žadatelem . ps2017-028-05-008-032.u4.p8.s3
Z hlediska právní jistoty by bylo vhodnější opět doplnit ustanovení i o tento druhý účel , když se do určité míry jedná o zásah do práva na soukromí dotčených osob . ps2017-028-05-008-032.u4.p9.s1
V § 9 v navrhovaném znění odst . 2 a 4 jsou uvedeny základní podmínky použití peněžních prostředků v případě úvěru či dotace . ps2017-028-05-008-032.u4.p9.s2
Důvodová zpráva uvádí , že v případě kombinace podpory je nutné splnit všechny podmínky současně , nikoli však poskytovat tytéž informace několikanásobně . ps2017-028-05-008-032.u4.p9.s3
Toto pravidlo však z navrhovaného znění nevyplývá . ps2017-028-05-008-032.u4.p9.s4
Není žádný důvod , proč by tak ustanovení mělo být vykládáno . ps2017-028-05-008-032.u4.p9.s5
Toto by mělo být asi také zakotveno výslovně v návrhu . ps2017-028-05-008-032.u4.p10.s1
V ustanovení § 9 odst . 1 je uvedeno , že oznámení lhůty pro příjem žádostí nebo výzva musí být přístupné po dobu nejméně 30 dnů před uplynutím lhůty pro podání žádosti . ps2017-028-05-008-032.u4.p10.s2
Tady spíš jazykovědné hledisko - tak 30 dnů se vztahuje pouze k výzvě , neboli dle první věty odstavce je něco jiného výzva k podání žádosti a příjem žádosti . ps2017-028-05-008-032.u4.p10.s3
Lhůta se z čistě jazykového hlediska nevztahuje na příjem žádosti , byť je to jistě myšleno tak , že se má vztahovat na obojí . ps2017-028-05-008-032.u4.p10.s4
Je vhodné tedy nějakým způsobem přeformulovat pak i tuto větu , aby byla jednoznačnější , a tedy neumožňovala dvojí výklad . ps2017-028-05-008-032.u4.p11.s1
Tolik zpravodajská zpráva k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon o Státním fondu rozvoje bydlení z pohledu mne jako zpravodaje . ps2017-028-05-008-032.u4.p11.s2
S politickými argumenty k tomuto tisku se asi vypořádáme ve všeobecné rozpravě . ps2017-028-05-008-032.u4.p11.s3
Já vám děkuji za pozornost . ps2017-028-05-008-032.u5.p1.s1
Otevírám obecnou rozpravu , do které mám tři přihlášené poslance . ps2017-028-05-008-032.u5.p1.s2
Takže požádám o vystoupení paní poslankyni Richterovou , následně se připraví pan poslanec Ivan Adamec a ještě mám pana poslance Dominika Feriho . ps2017-028-05-008-032.u5.p1.s3
Tak prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s2
Vážená paní ministryně , vážené kolegyně , vážení kolegové , ráda bych vystoupila o něco ostřeji , než u mě možná bývá zvykem , a sice ten fond rozvoje bydlení byl skutečně do dnešního dne jakýsi jediný významnější celostátní nástroj , jak podporovat tuhle základní lidskou potřebu - bydlet . ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s3
To je něco , co každý člověk nezbytně potřebuje . ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s4
V tomhle fondu byly peníze z privatizace účelově vázány naprosto jednoznačně na bydlení . ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s5
Byly v bezpečí před nějakým rozpuštěním na - a teď si představte to , co na našich převodech peněz nesnášíte nejvíc - třeba golfová hřiště , rozhledny v údolí , to umíme skvěle , nebo různé lesklé brožury s různými informacemi a vůbec krátkodechá informační centra namísto skutečné podpory třeba obecní výstavby . ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s6
Už se ani nijak aktivně nepředstírá , že by byl skutečně připravován zákon o bydlení tak , aby ho stihla tato Sněmovna schválit . ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s7
Po obrovských diskusích v posledních letech , jak klíčovou roli může stát ve spolupráci s obcemi sehrát v podpoře bydlení , to považuji opravdu za naprosto tristní . ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s8
V podstatě je to taková jaksi otevřená rezignace naší vlády na řešení nejpalčivějšího problému pro ty , kteří nemají dlouhodobou nájemní smlouvu nebo kteří nemají vlastní bydlení . ps2017-028-05-008-032.u6.p1.s9
Těch lidí stále přibývá . ps2017-028-05-008-032.u6.p2.s1
Ta transformace z fondu podpory bydlení na fond podpory investic není nic malicherného , není to jenom nějaká drobnost . ps2017-028-05-008-032.u6.p2.s2
Je to velká věc . ps2017-028-05-008-032.u6.p2.s3
Ve zpravodajské zprávě už zaznělo , jak by se opravdu od toho účelového vázání mohlo přejít na řadu dalších možností , jak proinvestovat peníze . ps2017-028-05-008-032.u6.p2.s4
A také , a to tak úplně nezaznělo , se tím případným transformováním zásadně posiluje vliv Ministerstva pro místní rozvoj . ps2017-028-05-008-032.u6.p2.s5
V podstatě se z toho fondu stane další odbor tohoto ministerstva . ps2017-028-05-008-032.u6.p2.s6
Změní se obsazení řídícího orgánu , přičemž například v tom vedení , jak je to navrženo , by chyběli zástupci rezortů důležitých pro regiony , jako je třeba doprava , anebo právě s ohledem na ten sociální rozměr bydlení v návrhu stále chybí právě třeba spolurozhodování se zástupci Ministerstva práce a sociálních věcí . ps2017-028-05-008-032.u6.p2.s7
Ale stejně tak třeba i návrh na pravomoc přesouvat to jisté procento celkových výdajů rozpočtu na základě rozhodnutí vedení fondu je něco , co posiluje de facto opět roli ministerstva . ps2017-028-05-008-032.u6.p2.s8
V současné době totiž takové přesuny schvaluje příslušný sněmovní výbor , čili je tam ten prvek kontrolní funkce Sněmovny . ps2017-028-05-008-032.u6.p3.s1
Ještě jednou shrnu . ps2017-028-05-008-032.u6.p3.s2
S návrhem jako Piráti , jako ti , kteří se zabýváme bydlením jako jednou z naprostých priorit téhle země , zásadně nesouhlasíme a domníváme se , že předložené argumenty jsou dostatečně silné na to , abyste takovou změnu a její nepodpoření zvážili i vy . ps2017-028-05-008-032.u6.p3.s3
Děkuji za pozornost .