ps2017-027-01-002-010.u1.p1.s1
10 . ps2017-027-01-002-010.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 634 / 1992 Sb . , o ochraně spotřebitele , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 369 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2017-027-01-002-010.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr spravedlnosti Jan Kněžínek . ps2017-027-01-002-010.u1.p2.s2
Příslušné pověření od vlády na změnu předkladatele od paní ministryně Novákové mám k dispozici . ps2017-027-01-002-010.u1.p2.s3
Pan kolega Nacher jako zpravodaj už je na místě zpravodajů , takže mohu udělit slovo panu ministrovi spravedlnosti . ps2017-027-01-002-010.u1.p2.s4
Učiním tak , až bude ve sněmovně dostatečný klid . ps2017-027-01-002-010.u1.p2.s5
Ještě paní kolegyně , páni kolegové , prosím , pokud diskutujete jiné téma , než je ochrana spotřebitele , prosím v předsálí . ps2017-027-01-002-010.u1.p2.s6
Ještě chviličku . ps2017-027-01-002-010.u1.p2.s7
Děkuji . ps2017-027-01-002-010.u1.p3.s1
Pane ministře , máte slovo . ps2017-027-01-002-010.u2.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-027-01-002-010.u2.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych vám v zastoupení za paní ministryni průmyslu a obchodu Martu Novákovou představil návrh novely zákona o ochraně spotřebitele , který je v zásadě poměrně jednoduchou , stručnou , konkrétně osmibodovou novelou tohoto zákona , a cílem tohoto návrhu je adaptovat český právní řád na nařízení EU z 28 . února 2018 o řešení neoprávněného zeměpisného blokování a dalších forem diskriminace založených na státní příslušnosti , místě bydliště či místě usazení zákazníků v rámci vnitřního trhu . ps2017-027-01-002-010.u2.p2.s1
Jedná se tedy o úpravu , která navazuje na přímo použitelný předpis EU a souvisí s tzv geoblockingem , neboli tedy zeměpisným blokováním jako diskriminační praktikou , která může omezovat práva občanů EU , zákazníků , zejména tedy spotřebitelů při přeshraničním přístupu ke zboží . ps2017-027-01-002-010.u2.p2.s2
Jde typicky o situaci , kdy tedy zboží se nachází v jednom státě a ten dotyčný v jiném státě a hodlá si takové zboží pořídit . ps2017-027-01-002-010.u2.p2.s3
Jde konkrétně o případy , kdy tedy neexistují žádné objektivní odůvodnitelné důvody , které by měly takovému prodeji bránit , včetně třeba otázek blokování přístupu k zahraničním webovým stránkám , skrz které může být zboží nabízeno . ps2017-027-01-002-010.u2.p2.s4
To evropské nařízení zásadně posiluje práva spotřebitelů při přeshraničním přístupu k jejich zboží , tedy ke zboží , o které mají zájem , a navržená úprava na ně bezprostředně navazuje . ps2017-027-01-002-010.u2.p3.s1
Zároveň k tomu mohu dodat , že Ministerstvo průmyslu a obchodu již v minulém roce vypracovalo dokument , který se nazývá nařízení o geoblockingu v otázkách a odpovědích , který potom případně je dostupný na webových stránkách ministerstva a poskytuje konkrétní otázky , resp . odpovědi na otázky , které se mohou toho nařízení týkat . ps2017-027-01-002-010.u2.p4.s1
Obsahem novely je zejména stanovení kompetencí pro dohled nad dodržováním evropského nařízení . ps2017-027-01-002-010.u2.p4.s2
Příslušným orgánem ČR , který bude dozírat na to , že nedochází k neoprávněnému zeměpisnému blokování , bude Česká obchodní inspekce , přičemž se zákazníci budou moci také obracet se svými právy na Evropské spotřebitelské centrum ČR , které působí při České obchodní inspekci . ps2017-027-01-002-010.u2.p5.s1
Předložený návrh představuje minimalistickou implementaci práva EU . ps2017-027-01-002-010.u2.p5.s2
Neobsahuje tedy nic navíc , co by nesouviselo s tou adaptací . ps2017-027-01-002-010.u2.p5.s3
Kromě již zmíněných dozorových otázek obsahuje též úpravu sankcí za případné porušení zákazu zeměpisného blokování . ps2017-027-01-002-010.u2.p6.s1
Vláda návrh této novely projednala a schválila 7 . ledna letošního roku . ps2017-027-01-002-010.u2.p6.s2
Nyní je tedy na pořadu v rámci prvého čtení a vzhledem k jednoduchosti této právní úpravy vláda současně požádala Poslaneckou sněmovnu , aby s návrhem zákona byl vysloven souhlas již v prvém čtení . ps2017-027-01-002-010.u2.p6.s3
Vzhledem k tomu , že se jedná o úpravu , která tedy opravdu má napomoci ochraně spotřebitelů , to znamená i českých občanů , moc prosím o podporu tohoto návrhu , který je jinak nekontroverzní , a tedy o jeho schválení již v prvém čtení . ps2017-027-01-002-010.u2.p7.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-027-01-002-010.u3.p1.s1
Děkuji panu ministru spravedlnosti Janu Kněžínkovi a požádám zpravodaje , aby uvedl svou zpravodajskou zprávu . ps2017-027-01-002-010.u3.p1.s2
Pan kolega Patrik Nacher je připraven . ps2017-027-01-002-010.u3.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2017-027-01-002-010.u4.p1.s1
Dámy a pánové , pěkné odpoledne . ps2017-027-01-002-010.u4.p1.s2
Jak již bylo řečeno , je to tady od 7 . ledna . ps2017-027-01-002-010.u4.p1.s3
Jestli si vždycky vzpomínáte , tak ty tisky končily těsně před tímto bodem , to znamená , že je trochu smůla , že to probíráme až dnes , ale vždycky byl před tím nějaký složitý tisk , pak se skončilo , bylo 19 hodin a my jsme se k tomu nedostali . ps2017-027-01-002-010.u4.p2.s1
Jak bylo řečeno , cílem nařízení je zajistit , aby spotřebitelé , kteří chtějí nakupovat zboží a služby v jiné zemi EU , a to ať už on - line , nebo osobně , nebyli diskriminováni . ps2017-027-01-002-010.u4.p2.s2
Tento navrhovaný zákon má charakter adaptační úpravy a vlastně navazuje na upravenou směrnici Evropského parlamentu , tzv . směrnici o službách . ps2017-027-01-002-010.u4.p2.s3
Zákazníci tak při nákupu zboží či služeb v zahraničí dneska bohužel tedy stále narážejí na různá odmítnutí a odlišné obchodní podmínky . ps2017-027-01-002-010.u4.p2.s4
Nařízení však fakticky nepřináší oproti té směrnici o službách zásadní změny , pokud se týče stávajících povinností či zákazů , pouze vymezuje konkrétní situace , kdy neexistuje objektivní důvod pro odmítnutí prodeje zboží a poskytnutí služeb . ps2017-027-01-002-010.u4.p3.s1
Já bych se trochu věnoval tomu , že nařízení ukládá členským státům povinnost stanovit tři věci : ps2017-027-01-002-010.u4.p4.s1
Za prvé subjekt či subjekty odpovědné za přiměřené a účinné vymáhání tohoto nařízení , což je důležité . ps2017-027-01-002-010.u4.p4.s2
A tam jsou čtyři možnosti . ps2017-027-01-002-010.u4.p4.s3
Já vám to tady říkám pro přehlednost , abychom se v tom zorientovali . ps2017-027-01-002-010.u4.p4.s4
První je nepřijetí žádné úpravy . ps2017-027-01-002-010.u4.p4.s5
Druhé je rozšíření dozorových pravomocí stávajících dozorových orgánů pro oblast zákazu diskriminace a třetí je vytvoření nového dozorového orgánu . ps2017-027-01-002-010.u4.p4.s6
Jak z tohoto výčtu vidíte , logicky rozhodnutí padlo na dvojku , to znamená rozšíření dozorových pravomocí stávajících dozorových orgánů , což je v tomto případě ČOI a ERÚ - Energetický regulační úřad . ps2017-027-01-002-010.u4.p5.s1
Za druhé nařízení ukládá členským státům povinnost stanovit pravidla pro ukládání opatření za porušení ustanovení tohoto nařízení a zajistit jejich uplatňování . ps2017-027-01-002-010.u4.p6.s1
A za třetí ukládá povinnost stanovit subjekt či subjekty odpovědné za poskytování praktické pomoci spotřebitelům pro případ sporu mezi spotřebitelem a obchodníkem . ps2017-027-01-002-010.u4.p6.s2
A tam jsou opět tentokrát čtyři varianty : Buď nepověřit poskytování asistenční , této informační služby nikomu , nebo to svěřit jednotným kontaktním místům , nebo to svěřit Evropskému spotřebitelskému centru , anebo opět vytvořit nový orgán . ps2017-027-01-002-010.u4.p6.s3
Takže tam to rozhodnutí padlo na to , svěřit to Evropskému spotřebitelskému centru . ps2017-027-01-002-010.u4.p6.s4
Jinými slovy , tady vidíte , že se jde evidentně po nějaké logice , nevytvářejí se nové orgány nebo se na to úplně nerezignuje . ps2017-027-01-002-010.u4.p7.s1
Takže já bych poprosil , jestli bychom to mohli takhle projednat pod § 90 , tak jak bylo řečeno . ps2017-027-01-002-010.u4.p7.s2
Já vám děkuji za podporu . ps2017-027-01-002-010.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2017-027-01-002-010.u5.p1.s2
Otevírám rozpravu , do které vidím přihlášku pana poslance Vojtěcha Munzara . ps2017-027-01-002-010.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-027-01-002-010.u6.p1.s1
Dobrý den , dámy a pánové . ps2017-027-01-002-010.u6.p1.s2
Děkuji , pane předsedající . ps2017-027-01-002-010.u6.p1.s3
Já děkuji za tu zpravodajskou zprávu . ps2017-027-01-002-010.u6.p1.s4
Když jsem si tento návrh studoval , tak jsem - a já jsem většinou kritický , ale v tomhle případě musím spíš poděkovat za to , že se vláda nevydala cestou vytvoření nového orgánu a nevyužívá stávající kapacity . ps2017-027-01-002-010.u6.p1.s5
Já bych možná trochu polemizoval s tím , co je napsáno v důvodové zprávě , to je RIA , že to nebude mít žádné náklady , tyto činnosti . ps2017-027-01-002-010.u6.p1.s6
Můžeme se bavit o tom , jak moc si tedy stát měří efektivnost vlastních činností , když nové činnosti vlastně pokládá za to , že jsou zadarmo , že nebudou mít novou zátěž na státní rozpočet . ps2017-027-01-002-010.u6.p1.s7
Ale tohle jsou všechno věci , které jsem chtěl probírat původně na výborech . ps2017-027-01-002-010.u6.p2.s1
Vzhledem k tomu , že je to navrženo v § 90 , bych se chtěl pana ministra zeptat , proč zvolili tuto formu , proč zrovna § 90 . ps2017-027-01-002-010.u6.p2.s2
Protože § 90 je pro mě něco mimořádného a něco , co se musí udělat rychle z nějakých důvodů časových , nějaké hrozby nebo něco podobného . ps2017-027-01-002-010.u6.p2.s3
My jsme tady zákonodárná Sněmovna , vláda podle Ústavy je odpovědná za své činnosti Poslanecké sněmovně a podle mě je principiálně špatně , pokud se ministerstva mezi sebou dohodnou , že něco předkládají bez rozporu , vláda to schválí a nám to takhle hodí do Sněmovny , rychle to schvalte podle § 90 , protože se ministerstva dohodla . ps2017-027-01-002-010.u6.p3.s1
Myslím si , že naše role jako Poslanecké sněmovny je daleko důležitější . ps2017-027-01-002-010.u6.p3.s2
My bychom ty zákony , pro které hlasujeme , měli skutečně posuzovat , pobavit se o nich ve výborech a ne si nechávat takhle od vlády zrychlovat legislativní proces , protože možná ne v tomto případě , ale v ostatních případech , a měli jsme to tady několikrát , ten § 90 spíš znamená , že je tam něco přidáno , že vláda to chce z nějakých důvodů projednat rychle , což se nám nelíbí , protože to ponižuje tu funkci Poslanecké sněmovny . ps2017-027-01-002-010.u6.p3.s3
Z principu se mi nelíbí ten § 90 a chci se zeptat , proč v tomto případě je takto navržený . ps2017-027-01-002-010.u6.p3.s4
Děkuji . ps2017-027-01-002-010.u7.p1.s1
Ano , pan ministr Kněžínek hodlá odpovědět hned . ps2017-027-01-002-010.u7.p1.s2
Pane ministře , máte slovo . ps2017-027-01-002-010.u8.p1.s1
Já moc děkuji za tuhletu otázku . ps2017-027-01-002-010.u8.p1.s2
Samozřejmě ta možnost schválení návrhu zákona již v prvém čtení je skutečně mimořádná . ps2017-027-01-002-010.u8.p1.s3
Koneckonců je to právo Poslanecké sněmovny tento návrh takhle projednat , nikoliv její povinnost . ps2017-027-01-002-010.u8.p1.s4
A samozřejmě Poslanecká sněmovna vždycky logicky posoudí podle obsahu toho návrhu . ps2017-027-01-002-010.u8.p2.s1
Já jenom historicky , a samozřejmě i když bych se podíval třeba do komentáře k jednacímu řádu Poslanecké sněmovny anebo do historických případů , kdy byl ten paragraf využit , tak on právě směřuje - nebo byl zamýšlen právě na situaci implementace práva EU , kde se jedná o minimalistickou transpozici a jde o návrh , který je stručný . ps2017-027-01-002-010.u8.p2.s2
Podle mě všechny tyhlety podmínky jsou v tomto případě splněny . ps2017-027-01-002-010.u8.p2.s3
Samozřejmě můžete namítat , že mohl být ten návrh předložen dřív . ps2017-027-01-002-010.u8.p2.s4
To já tady na tomto místě přiznávám . ps2017-027-01-002-010.u8.p2.s5
Ano , mohlo se to stát . ps2017-027-01-002-010.u8.p2.s6
Koneckonců implementační lhůty , resp . ta adaptační uplynula v prosinci loňského roku . ps2017-027-01-002-010.u8.p2.s7
Na obhajobu tohoto postupu můžu nicméně korektně uvést , že do současné doby tu právní úpravu adaptovalo svou vnitrostátní pouze sedm členských států EU . ps2017-027-01-002-010.u8.p2.s8
A ten důvod je proto , že byla členským státům stanovena poměrně krátká doba na to , jak to udělat . ps2017-027-01-002-010.u8.p2.s9
To znamená , tady si troufnu tvrdit , že to není úplně liknavost ze strany předkladatele , ale prostě je to dáno krátkou dobou , která byla stanovena a která podle mě zase částečně odůvodňuje využití toho mimořádného postupu podle § 90 . ps2017-027-01-002-010.u8.p3.s1
Zároveň k tomu ještě poznamenám , že Česká republika při vyjednávání - já jsem si to ještě ověřoval dnes na Ministerstvu průmyslu a obchodu - opravdu prosazovala delší implementační lhůtu . ps2017-027-01-002-010.u8.p3.s2
Nicméně v rámci debat mezi Komisí a Evropským parlamentem bylo rozhodnuto o tom , že implementační doba bude skutečně takto krátká . ps2017-027-01-002-010.u8.p3.s3
A předpokládám , že jednou z věcí , která se brala v potaz , je , že ta implementace skutečně může být poměrně stručná , tak jako jsme koneckonců zvolili mít v České republice . ps2017-027-01-002-010.u8.p4.s1
A potom zazněla ještě otázka dopadů na státní rozpočet . ps2017-027-01-002-010.u8.p4.s2
Tak samozřejmě tím , že nevzniká žádný nový úřad nebo žádná nová entita a využívají se stávající kapacity , tak už z povahy věci jsou ty dopady minimálně nižší , vždycky . ps2017-027-01-002-010.u8.p4.s3
Ten stávající návrh předpokládá , že v rámci nějaké reorganizace práce v rámci státních institucí prostě budou provedena taková opatření , aby nedošlo k požadavkům na personální posílení , a tím pádem ty dopady by skutečně měly být tedy rozpočtově neutrální . ps2017-027-01-002-010.u8.p4.s4
Tolik jenom na vysvětlenou . ps2017-027-01-002-010.u9.p1.s1
Děkuji panu ministrovi . ps2017-027-01-002-010.u9.p1.s2
Pan kolega Munzar ještě jednou v rozpravě . ps2017-027-01-002-010.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2017-027-01-002-010.u10.p1.s1
Tak já začnu od konce . ps2017-027-01-002-010.u10.p1.s2
Děkuji panu ministrovi za vysvětlení dopadu na státní rozpočet . ps2017-027-01-002-010.u10.p1.s3
Já to beru tak tedy , že se zefektivní práce stávajících orgánů , protože budou vykonávat více činností za stejně peněz , jestli toto můžu přeložit tímto způsobem , a nebudou tedy v dalších rozpočtových obdobích žádat o navýšení finančních prostředků od daňových poplatníků na svůj provoz . ps2017-027-01-002-010.u10.p1.s4
Beru to tedy takto a děkuji za osvětlení . ps2017-027-01-002-010.u10.p2.s1
Nicméně stále mám výhradu k tomu § 90 . Chápu , lhůta uběhla v prosinci . ps2017-027-01-002-010.u10.p2.s2
Otázkou je , jestli to mělo být dáno dříve . ps2017-027-01-002-010.u10.p2.s3
Říkal jste , že pouze sedm zemí toto implementovalo . ps2017-027-01-002-010.u10.p2.s4
Na druhou stranu si myslím , že skutečně pro nás jako pro Poslaneckou sněmovnu ten § 90 skutečně má sloužit mimořádně .