ps2017-026-10-002-032.u1.p1.s1
32 . ps2017-026-10-002-032.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 112 / 2016 Sb . , o evidenci tržeb , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 235 / 2004 Sb . , o dani z přidané hodnoty , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 205 / - prvé čtení ps2017-026-10-002-032.u1.p2.s1
Projednávání tohoto bodu jsme opětovně přerušili v obecné rozpravě ve čtvrtek 20 . prosince na 24 . schůzi . ps2017-026-10-002-032.u1.p2.s2
Já vás opakovaně žádám o klid v sále , abych slyšel aspoň sám sebe . ps2017-026-10-002-032.u1.p2.s3
Děkuji . ps2017-026-10-002-032.u1.p3.s1
Poprosím , aby místa zaujali paní ministryně Alena Schillerová a zpravodaj pan poslanec Jan Volný . ps2017-026-10-002-032.u1.p3.s2
Budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě . ps2017-026-10-002-032.u1.p3.s3
V tuto chvíli je do obecné rozpravy jako první přihlášen pan poslanec Ferjenčík . ps2017-026-10-002-032.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-026-10-002-032.u2.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , já se vás dnes , předpokládám , naposledy pokusím v prvním čtení přesvědčit , abyste hlasovali pro zamítnutí tohoto návrhu , který skutečně nepřináší nic pozitivního a naopak zatěžuje živnostníky a malé podnikatele zcela nadbytečnou byrokracií , která státnímu rozpočtu peníze navíc nepřinese . ps2017-026-10-002-032.u2.p1.s3
Z toho důvodu jsem si nechal zpracovat analýzu údajných výnosů EET , kterými operuje vláda , když se chlubí , kolik miliard EET v první a druhé vlně údajně přinesla . ps2017-026-10-002-032.u2.p2.s1
Musím zdůraznit , že mezi první a druhou vlnou a tou třetí a čtvrtou , kterou se vláda snaží zavést nyní , je obrovský rozdíl . ps2017-026-10-002-032.u2.p2.s2
Respektive dva obrovské rozdíly . ps2017-026-10-002-032.u2.p3.s1
Za prvé , tu třetí a čtvrtou vlnu zrušil Ústavní soud jako protiústavní a nepřiměřený zásah do svobody podnikání v ČR . ps2017-026-10-002-032.u2.p3.s2
To je první faktor . ps2017-026-10-002-032.u2.p3.s3
Vy se snažíte prosadit zákon , který už jednou Ústavní soud zrušil jako v rozporu s Ústavou . ps2017-026-10-002-032.u2.p4.s1
A za druhé , zatímco u maloobchodu a restauračních zařízení je skutečně reálně možné nějak základně to dodržování zákona o EET kontrolovat , tak v případě třetí a čtvrté vlny to možné prakticky vůbec není . ps2017-026-10-002-032.u2.p4.s2
Ve chvíli , kdy malíř pokojů vymalovává pokoj , tak skutečně obtížně bude daňová správa dělat fiktivní kontrolu , že si fiktivně nechá vymalovat pokoj , aby ověřili , jestli ten malíř vydává účtenku . ps2017-026-10-002-032.u2.p4.s3
To samé instalatér . ps2017-026-10-002-032.u2.p4.s4
Celá řada svobodných povolání , kde probíhá transakce jeden na jednoho , skutečně ty kontrolní možnosti jsou ze strany státu naprosto minimální . ps2017-026-10-002-032.u2.p4.s5
A jediný , kdo na tom skutečně masivně vydělá , jsou prodejci EET účetních systémů . ps2017-026-10-002-032.u2.p4.s6
To je jediná skupina v ČR , která skutečně na té třetí a čtvrté vlně vydělá , protože všichni živnostníci zcela nesmyslně budou platit nějaký paušál s tím , že ti poctiví , co dneska všechny tržby přiznávají , si akorát budou muset pořídit nějakou EET krabičku navíc a platit za to peníze , stát na tom nevydělá vůbec nic , a na ty nepoctivé to nedopadne , protože prostě nevydají tu účtenku . ps2017-026-10-002-032.u2.p4.s7
I dneska musí podle zákona všechny tržby přiznat , a tak kontrolní možnost státu se skrz zavedení tohoto zákona skutečně nerozšiřuje . ps2017-026-10-002-032.u2.p5.s1
Ještě se zkusím tedy vyjádřit k tvrzení , kolik miliard údajně přinesla první a druhá vlna . ps2017-026-10-002-032.u2.p5.s2
Já jsem měl možnost nechat zanalyzovat pouze údajné přínosy EET za rok 2017 , určitě úplně stejně zanalyzujeme i údajný výnos za rok 2018 , ale skutečně jsme na to neměli časový prostor . ps2017-026-10-002-032.u2.p6.s1
Nicméně základní problém metodiky Ministerstva financí , které tvrdí , že EET přináší nějaké miliardy , konkrétně tuším 5 , 7 za rok 2017 , je to , celá ta metodika spočívá v tom , že se vezme autonomní růst výběru DPH , to znamená výběr DPH , o kterém Ministerstvo financí tvrdí , že je způsobený růstem ekonomiky , a následně se vezme skutečný růst výběru DPH , ta dvě čísla se od sebe odečtou . ps2017-026-10-002-032.u2.p6.s2
A Ministerstvo financí tvrdí , že rozdíl mezi těmito dvěma čísly je automaticky vliv EET , a přitom žádným způsobem toto tvrzení nepodkládá nějakými dalšími daty . ps2017-026-10-002-032.u2.p7.s1
Hlavní problém tohoto přístupu je , že ten autonomní růst vláda určuje podle odhadu spotřeby , podle odhadu růstu spotřeby . ps2017-026-10-002-032.u2.p7.s2
Kde já vidím problém : Za prvé , růst spotřeby je jenom odhad Českého statistického úřadu . ps2017-026-10-002-032.u2.p7.s3
Ve chvíli , kdy se změní o několik set milionů , což se běžně děje , tak najednou se jakoby změní ten údajný výnos EET . ps2017-026-10-002-032.u2.p7.s4
To samotné mi přijde velmi podivné , že podle vládní metodiky , když se změní odhad statistického úřadu , tak se změní vládní odhad výnosu EET . ps2017-026-10-002-032.u2.p7.s5
A za druhé , co považuji za větší problém , že ten autonomní růst si vláda určuje libovolně . ps2017-026-10-002-032.u2.p7.s6
Prostě to , kolik se v uvozovkách mělo vybrat , protože ekonomika roste , to určuje vláda podle toho , jak se jí to zrovna hodí . ps2017-026-10-002-032.u2.p7.s7
To je ten důvod , proč já operuji s touto infografikou toho , jak ve skutečnosti probíhá výpočet výnosu údajného EET na Ministerstvu financí . ps2017-026-10-002-032.u2.p7.s8
Prostě proto , že vláda si zcela libovolně určí , kolik je podle nich ten autonomní růst , a následně tedy řekne , že všechno navíc je vlivem EET . ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s1
Proč si myslím , že tento přístup je problematický ? ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s2
Za prvé vláda vůbec žádným způsobem nezohledňuje další vlivy na výnos EET . ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s3
Například ve chvíli , kdy roste ekonomika a roste inflace , tak víc podnikatelů spadne do kategorie plátců DPH . ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s4
Prostě proto , že podnikatelé vydělávají víc peněz , protože roste ekonomika , tak překročí obrat jeden milion a spadnou do kategorie plátci DPH . ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s5
A logicky tedy potom odvedou na DPH víc . ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s6
A může to být víc , než o kolik stoupl ekonomický růst . ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s7
Stejně tak inflace má podobný efekt . ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s8
Takže ve chvíli , kdy máme více plátců DPH , tak logicky se vybere víc . ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s9
Ale vláda žádným způsobem nevyhodnotila , kolik dělá například tento efekt . ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s10
Těch efektů je celá řada : změna struktury spotřeby , rozdíl mezi zahraničními a jinými platbami . ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s11
A vláda to žádným způsobem nevyhodnotila a nezohlednila ve svých odůvodněních toho , jak ten údajný vliv EET pomáhá . ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s1
Dále , když k tomu autonomnímu růstu místo růstu spotřeby použijeme pro odhad růst hrubé přidané hodnoty , tak dojdeme k tomu , že efekt EET byl minus 2 miliardy . ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s2
A při tomhle parametru v ostatních oborech , kde EET zavedeno nebylo , to vysvětluje lépe ten nárůst výběru DPH . ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s3
A to je ten můj asi hlavní argument . ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s4
Podle vládní metodiky , pokud použijeme vládní metodiku odhadu vlivu EET na výběr DPH , tak EET vyneslo 5 , 9 miliardy korun v oborech , kde vůbec zavedeno nebylo . ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s5
Což je zcela evidentní nesmysl . ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s6
Prostě když vezmeme metodiku vlády , podle které se odhaduje vliv EET na výběr DPH , tak EET " funguje " údajně i v oborech , kde EET vůbec zavedeno nebylo . ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s7
Samozřejmě to je nesmysl . ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s8
Z toho je zjevné , že ta metodika postrádá smysl . ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s9
Ministerstvo by ji mělo přepracovat a skutečně nám dávat relevantní čísla , protože jinak nám nezbývá , než si skutečně myslet , že si to pan premiér vycucal z prstu . ps2017-026-10-002-032.u2.p10.s1
Tolik k údajným výnosům EET . ps2017-026-10-002-032.u2.p10.s2
Podle mého názoru je vláda zcela evidentně nadhodnocuje . ps2017-026-10-002-032.u2.p10.s3
A v té třetí a čtvrté vlně už se nedají očekávat vůbec žádné . ps2017-026-10-002-032.u2.p10.s4
To je skutečně jenom byrokracie navíc . ps2017-026-10-002-032.u2.p11.s1
Já tedy opakuji svůj návrh na zamítnutí tohoto zcela nepromyšleného zákona . ps2017-026-10-002-032.u2.p11.s2
Naposledy se na nás obracím , abyste podpořili můj návrh na zamítnutí rozšiřování EET pro všechny živnostníky . ps2017-026-10-002-032.u2.p11.s3
A dále , pokud tento návrh nebude přijat , tak navrhuji prodloužení lhůt o 20 dní . ps2017-026-10-002-032.u2.p12.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-026-10-002-032.u3.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-026-10-002-032.u3.p1.s2
S přednostním právem se přihlásil do rozpravy pan předseda Kalousek . ps2017-026-10-002-032.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-026-10-002-032.u4.p1.s2
Dobré ráno , vážené dámy , vážení pánové . ps2017-026-10-002-032.u4.p1.s3
Na grémiu Poslanecké sněmovny jsme se za jednotlivé kluby zavázali , že nebudeme postupovat způsobem , který by mohl být vykládán jako obstrukce . ps2017-026-10-002-032.u4.p1.s4
Nemusíte se obávat , můj projev skutečně nepřesáhne 120 minut . ps2017-026-10-002-032.u4.p2.s1
My jsme konzistentní ve stanovisku k elektronické evidenci tržeb . ps2017-026-10-002-032.u4.p2.s2
Myslím si , že jeho dosavadní aplikace prokázala , že nedošlo k slibovanému narovnání podnikatelského prostředí . ps2017-026-10-002-032.u4.p2.s3
Naopak prokázala , že dosavadní výběr DPH je sice velmi často propagandisticky Ministerstvem financí zdůrazňován , ale jeho skutečný přínos nepřesáhne náklady , kterými jsou zatíženi jak správce daně , tak podnikatelé . ps2017-026-10-002-032.u4.p2.s4
Je to prostě kanón na vrabce , drahý , velmi málo účinný . ps2017-026-10-002-032.u4.p3.s1
K čemu naopak přispěl velmi , velmi prokazatelně , je k likvidaci stovek malých provozoven , zejména na venkově , čímž zúžil pro život na venkově dostupnost celé řady služeb . ps2017-026-10-002-032.u4.p3.s2
Je to celkem logické , protože velké obchody , velké korporace , natožpak řetězce se s takovou zátěží vyrovnají celkem snadno , zatímco pro malého živnostníka s malým obratem a často v penzijním věku už to byla poslední kapka vládní šikany vůči malým živnostníkům a prostě se rozhodli dál tu šikanu nepodstupovat a svoji provozovnu zavřít . ps2017-026-10-002-032.u4.p4.s1
Domnívám se , že jediná možnost , jak opravdu naplnit deklarovaný cíl , tedy narovnat podnikatelské prostředí , je celou tuhle slepou cestu uzavřít a ten zákon zrušit . ps2017-026-10-002-032.u4.p4.s2
V prvém čtení budeme hlasovat pro zamítnutí , ve druhém čtení proto načteme pozměňující návrh , který by rušil celý zákon , tedy i první a druhou vlnu , a konečně jsme mohli trochu volněji vydechnout . ps2017-026-10-002-032.u4.p5.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-026-10-002-032.u5.p1.s1
Také děkuji . ps2017-026-10-002-032.u5.p1.s2
Další do rozpravy je přihlášen pan poslanec Munzar . ps2017-026-10-002-032.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-026-10-002-032.u6.p1.s2
Dobrý den , dámy a pánové . ps2017-026-10-002-032.u6.p1.s3
Jsem si vědom toho , že už jsem tady vystoupil několikrát . ps2017-026-10-002-032.u6.p1.s4
Nechci se opakovat . ps2017-026-10-002-032.u6.p1.s5
Přesto na některé otázky mi nebylo zodpovězeno , tak ty zopakuji . ps2017-026-10-002-032.u6.p1.s6
Na začátek mi dovolte ještě jednou shrnout ten obecný pohled a navázat na předřečníky , na pana kolegu Ferjenčíka , pak na kolegu Kalouska . ps2017-026-10-002-032.u6.p2.s1
Tento návrh skutečně nenarovnává a EET nenarovnává podnikatelské prostředí . ps2017-026-10-002-032.u6.p2.s2
EET naopak likviduje menší živnostníky v místech , kde je malá kupní síla , protože náklady spojené s EET , na ty si živnostník musí vydělat . ps2017-026-10-002-032.u6.p2.s3
Navíc s plánovitě nasazenou nálepkou podvodníka , který musí být permanentně státem kontrolován a sledován . ps2017-026-10-002-032.u6.p2.s4
Ekonomický růst , jak vidíme , se zpomaluje , už si toho všimla i vláda a pan premiér , i když je na to upozorňujeme už dlouho a už dlouho plédujeme za reformní kroky , abychom se na časy , kdy nebude tak dobře , připravili . ps2017-026-10-002-032.u6.p3.s1
Ale základ prosperity státu není růst státní moci . ps2017-026-10-002-032.u6.p3.s2
Není permanentní nedůvěra a utahování šroubů pro malé živnostníky . ps2017-026-10-002-032.u6.p3.s3
Základem ekonomické prosperity státu jsou soukromé aktivity . ps2017-026-10-002-032.u6.p3.s4
A my budeme rádi za každého člověka , který se dokáže postarat sám o sebe , o svou rodinu , dokáže vydělávat , nabízí své služby svému okolí , dává svému okolí práci , zároveň přispívá do státního rozpočtu , do sociálního zabezpečení státu a není závislý zároveň na sociální podpoře státu . ps2017-026-10-002-032.u6.p3.s5
Tímto návrhem vláda tento přirozený model dlouhodobě a plánovitě boří , protože ukazuje , že živnostníci jsou tím poníženi pouze na pouhý zdroj příjmů do státního rozpočtu právě na ten masivní růst provozních výdajů a přerozdělování posledních let , kde je navíc živnostníky nutno permanentně sledovat a kontrolovat . ps2017-026-10-002-032.u6.p4.s1
Jak říkám , EET pro mě , už jsem to tady říkal i minule , je symbolem nedůvěry , která byla uměle podnícena a přiživována představiteli vlády a Ministerstva financí , aby vznikla společenská poptávka po opatření typu EET . ps2017-026-10-002-032.u6.p4.s2
Tento symbol nedůvěry je navíc podporovaný nepřiměřenými kontrolami , pokutami a trestání spíše za chyby zaměstnanců než za plánovité nepřiznávání příjmů . ps2017-026-10-002-032.u6.p4.s3
Například za později zaúčtované zboží v čase . ps2017-026-10-002-032.u6.p4.s4
Za nezměnu času ze zimního na letní . ps2017-026-10-002-032.u6.p4.s5
Desetitisíce korun za porušení striktnosti zákona , ale ne za zatajování , ale pouze za banální chyby .