|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-23 ps2017-026-02-005-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 132/5/ - vrácený Senátem

Date2019-01-23
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026070.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 940 • previousnext

ps2017-026-02-005-003.u1.p1.s1 3.
ps2017-026-02-005-003.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 132/5/ - vrácený Senátem
ps2017-026-02-005-003.u1.p2.s1 Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy.
ps2017-026-02-005-003.u1.p2.s2 Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 132/6.
ps2017-026-02-005-003.u1.p2.s3 Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty.
ps2017-026-02-005-003.u1.p2.s4 Vítám mezi námi paní senátorku Jitku Seitlovou.
ps2017-026-02-005-003.u1.p2.s5 Dobrý den.
ps2017-026-02-005-003.u1.p3.s1 Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil nejprve místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček.
ps2017-026-02-005-003.u1.p3.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-026-02-005-003.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážená paní senátorko, kolegyně, kolegové, nepokládám za nutné, abych teď opakoval to, co je obsahem sněmovní verze, která odešla do Senátu.
ps2017-026-02-005-003.u2.p1.s2 jsem hájil sněmovní verzi na plénu Senátu.
ps2017-026-02-005-003.u2.p1.s3 Respektuji to, že Senát se s mým názorem neztotožnil a poslal nám ten text zpátky s pozměňovacími návrhy.
ps2017-026-02-005-003.u2.p1.s4 Za sebe říkám, že nevidím rizika, na která Senát upozorňuje, nebo nepokládám je za nějak vysoká, a tudíž za sebe doporučuji, abychom setrvali na sněmovní verzi.
ps2017-026-02-005-003.u2.p1.s5 Děkuji.
ps2017-026-02-005-003.u3.p1.s1 To byl pan ministr.
ps2017-026-02-005-003.u3.p1.s2 Nyní prosím, aby se slova ujala paní senátorka Jitka Seitlová.
ps2017-026-02-005-003.u3.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-026-02-005-003.u4.p1.s1 Ještě jednou pěkné odpoledne.
ps2017-026-02-005-003.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych odůvodnila návrh zákona, kterým se mění zákon o státní službě a o zahraniční službě, který Senát projednal pod číslem 4, a to 19. prosince loňského roku.
ps2017-026-02-005-003.u4.p1.s3 Usnesením číslo 47 rozhodl Senát vrátit návrh zde vážené Sněmovně ve znění několika málo pozměňovacích návrhů.
ps2017-026-02-005-003.u4.p1.s4 Senátem navržené změny se týkají v zásadě tří základních okruhů pravidel služebního zákona, jejichž smyslem je od počátku účinnosti zákona o státní službě zajištění nestrannosti odborného a profesionálního výkonu státní služby, a to samozřejmě bez nedůvodného ovlivňování politickou mocí.
ps2017-026-02-005-003.u4.p2.s1 Platí, že páteří funkčního modelu veřejnoprávní služby být stabilní a odborný aparát, který bude loajální vládě a bude sloužit občanům této země a tak být chráněný před politicky motivovanými personálními zásahy.
ps2017-026-02-005-003.u4.p2.s2 Stěžejní postavení funkčnosti takového systému mají na jednotlivých ministerstvech zejména právě státní tajemník a nejvyšší státní úředníci.
ps2017-026-02-005-003.u4.p2.s3 Senát proto navrhuje vypustit z novely změny, které by státního tajemníka a některé další nejvyšší státní úředníky dostávaly pod politický tlak a otevírají možnost jejich odvolání z politických důvodů.
ps2017-026-02-005-003.u4.p2.s4 Pozměňovací návrhy tak vracejí to, co bylo v původním znění, s pouhými drobnými lingvistickými úpravami.
ps2017-026-02-005-003.u4.p2.s5 Návrh, tak jak byl připraven Senátem, vypouští to, co by obracelo zcela princip rozhodování o odvolávání státních tajemníků, kdyby dnes místo náměstka rozhodovala o jeho odvolání vláda jako čistě politický orgán.
ps2017-026-02-005-003.u4.p2.s6 Navíc je nově rozšířené to, co je odvolacími důvody pro to, jak odvolat státního tajemníka, a to zcela neurčitými pojmy, vágními pojmy, jako např. narušení důstojnosti funkce nebo ohrožení důvěry v nestranné odborné a spravedlivé rozhodování.
ps2017-026-02-005-003.u4.p2.s7 A vláda jako politický orgán by byla ten, kdo by, řeknu, téměř neomezeně širokým uvážením takovéto pojmy vykládal.
ps2017-026-02-005-003.u4.p3.s1 Personální pravomoci státních tajemníků mají vytvářet ochranu a bariéru před politizací a zneužitím státních úředníků.
ps2017-026-02-005-003.u4.p3.s2 V rámci toho, že by tedy nebyl přijat senátní návrh novely, Senát je přesvědčen, že by byla ohrožena a v rámci hierarchie státní správy fakticky nejenom pozice státních tajemníků, ale celý ten systém politické nezávislosti.
ps2017-026-02-005-003.u4.p4.s1 Stejně tak navrhuje Senát vypustit změnu novely, která by převáděla oprávnění hodnocení většiny nejvyšších státních úředníků zase tedy ze současné hierarchie jenom pod politický orgán, a tedy na člena vlády.
ps2017-026-02-005-003.u4.p4.s2 Výsledek negativní - ještě to, co by bylo negativním hodnocením, tak to je dneska ještě rozšiřováno.
ps2017-026-02-005-003.u4.p4.s3 A to, že by někdo rozhodl, že ten dotyčný plnil své úkoly buď nevyhovujícím způsobem, nebo nedostatečným způsobem, tedy to by rozhodoval de facto ministr jako politický orgán, by mohlo být důvodem k odvolání velké části nejvyšších vládních úředníků.
ps2017-026-02-005-003.u4.p5.s1 Třetí změna Senátu, která je, se týká toho, že být vypuštěna výjimka, podle které by nejvyšší státní úředníci nemohli podat námitky proti služebnímu hodnocení.
ps2017-026-02-005-003.u4.p5.s2 Byli by tak de facto bez relevantního důvodu připraveni o jediný opravný prostředek proti nesprávnému služebnímu hodnocení.
ps2017-026-02-005-003.u4.p5.s3 Ano, zbývala by pouze soudní žaloba, a to soudní spor vedený jedincem proti vládě.
ps2017-026-02-005-003.u4.p5.s4 Myslím, že k tomu nemusím vůbec nic dalšího, k této pozici, dodávat.
ps2017-026-02-005-003.u4.p6.s1 Dovolím si ještě drobnou poznámku.
ps2017-026-02-005-003.u4.p6.s2 Víte, jsem osobně přesvědčena, že pokud je poukazováno na to, že kárné řízení je v některých případech neefektivní, tak by bylo namístě změnit jednoduchými úkony v zákoně toto kárné řízení a nikoliv bezdůvodně stanovovat nedostupnost tohoto kárného řízení pro určitou vybranou část státních úředníků.
ps2017-026-02-005-003.u4.p7.s1 Vážené poslankyně, vážení páni poslanci, kvalitní státní správa znamená dosáhnout profesionalizace a depolitizace řídicích a personálních procesů.
ps2017-026-02-005-003.u4.p7.s2 To je demokratickou pojistkou funkčnosti státní služby.
ps2017-026-02-005-003.u4.p7.s3 Nezávislost státních tajemníků a nejvyšších státních úředníků, kterou Senát do novely navrací, je nezbytná pro naplnění principu právního státu.
ps2017-026-02-005-003.u4.p7.s4 Zákon o státní službě byl přijímán velice těžce po řadu let.
ps2017-026-02-005-003.u4.p7.s5 Proti němu brojily mafiánské a kmotrovské lobby, kterým stav politizace státní správy vyhovoval.
ps2017-026-02-005-003.u4.p7.s6 Při proklamacích současné vládní koalice věřím, že v zájmu občanů země, kterým veřejnoprávní státní služby s vysokou profesionalitou sloužit, věřím, že přestože znám některá stanoviska klubů, zvážíte návrhy Senátu a novelu podpoříte v Senátem navrženém znění.
ps2017-026-02-005-003.u4.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-026-02-005-003.u5.p1.s1 Děkuji paní senátorce a nyní se táži, jestli chtějí k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu se postupně vyjádřit zpravodajka garančního výboru, mám na mysli ústavněprávní výbor, paní poslankyně Kateřina Valachová, a následně zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslanec Martin Kupka.
ps2017-026-02-005-003.u5.p1.s2 Máte zájem, paní poslankyně?
ps2017-026-02-005-003.u5.p1.s3 Nemáte.
ps2017-026-02-005-003.u5.p1.s4 Pan poslanec?
ps2017-026-02-005-003.u5.p1.s5 Vy máte zájem, tak můžete, protože paní poslankyně nemá zájem, takže pan poslanec Martin Kupka se vyjádří za váš výbor.
ps2017-026-02-005-003.u5.p1.s6 Prosím.
ps2017-026-02-005-003.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, milí kolegové, výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj se konkrétně nemohl věnovat tomu návrhu Senátu, nicméně potom v obecné rozpravě vystoupím, abych prezentoval svůj názor a svoje argumenty, ale nemáme v tomto případě stanovisko výboru.
ps2017-026-02-005-003.u7.p1.s1 Tak děkuji a nyní přečtu jednu omluvu, ale tady se musím dotázat pana ministra kultury Antonína Staňka, protože mi tady přistála omluva, že jste na celé odpoledne omluven, a zároveň jste mi, pane ministře, teď nahlásil náhradní kartu.
ps2017-026-02-005-003.u7.p1.s2 Tak to asi necháme, že pan ministr tady je.
ps2017-026-02-005-003.u7.p1.s3 Tak dobře.
ps2017-026-02-005-003.u7.p2.s1 Budeme pokračovat dál.
ps2017-026-02-005-003.u7.p2.s2 otevírám rozpravu a do rozpravy mám přihlášené tři poslanci.
ps2017-026-02-005-003.u7.p2.s3 Takže nejprve pan poslanec Vít Rakušan, prosím, a připraví se pan poslanec Marek Výborný.
ps2017-026-02-005-003.u8.p1.s1 Děkuji vám za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-026-02-005-003.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená paní senátorko, dovolte mi hned v úvodu mého vystoupení poděkovat senátorům a senátorkám, Senátu jako celku, že se mu skutečně v poslední době velmi daří zachytávat ty ne úplně dobré výstupy, které občas z Poslanecké sněmovny vzejdou.
ps2017-026-02-005-003.u8.p1.s3 A tento výstup objektivně kvalitní nebyl.
ps2017-026-02-005-003.u8.p2.s1 Zamysleme se nad tím, co měl ve svém původu dosáhnout nový zákon o státní službě.
ps2017-026-02-005-003.u8.p2.s2 Jeho smyslem bylo odpolitizovat státní správu, jeho smyslem bylo dosáhnout toho, aby kvalitní úředníci zůstávali na svých místech ve státní správě nezávisle na politické vůli a mnohokrát zvůli, aby docházelo ke kontinuálnímu předávání zkušeností a kontinuálnímu rozvoji jednotlivých ministerstev a důležitých úřadů bez ohledu na to, který ministr z jaké politické strany právě usedne do ministerské kanceláře.
ps2017-026-02-005-003.u8.p2.s3 Rozhodně ten původní zákon nebyl bez chyb, ale si dovolím tvrdit, že ta novelizace, kterou schválila Poslanecká sněmovna, rozhodně nepřináší objektivně žádné zlepšení, ba naopak je na cestě k výraznému zhoršení dané zákonné normy a k opětné politizaci státní správy.
ps2017-026-02-005-003.u8.p3.s1 Státní tajemníci nejsou žádné figurky, státní správa není firma a my si nemůžeme dovolit šachovat s lidmi na šachovnici, tak jak se nám zrovna zlíbí.
ps2017-026-02-005-003.u8.p3.s2 Pokud je tady možnost odvolat státního tajemníka - a tady prosím doslova cituji - z důvodu toho, že porušil služební kázeň nebo se dopustil zaviněného jednání, jímž narušil důstojnost své funkce nebo ohrozil důvěru v jeho nestranné odborné a spravedlivé rozhodování, dámy a pánové, to je tak vágní formulace, pod kterou zkušený pan ministr či paní ministryně jistě schovají cokoli, aby v kterékoli chvíli, kdy se jim to zlíbí, mohli státního tajemníka z funkce odvolat.
ps2017-026-02-005-003.u8.p4.s1 Pokud tento instrument bude v zákoně zachován, tak my se zcela otevřeně jako Sněmovna přiznáváme k tomu, že se vracíme k principu, kdy jedině a pouze z politického důvodu, kdy se nám nějaký tajemník nelíbí - a možná to vychází z nějaké konkrétní praxe a zážitku, který tato vláda měla.
ps2017-026-02-005-003.u8.p4.s2 Ale potom, pokud nejsme spokojeni s jedním konkrétním úředníkem, tak přece kvůli tomu nebudeme v právním státě novelizovat zákon, který zrovna v daném bodě prostě a jednoduše funkční byl.
ps2017-026-02-005-003.u8.p4.s3 Ta původní myšlenka se nám vytratila zcela.
ps2017-026-02-005-003.u8.p5.s1 Další záležitostí jsou námitky proti služebnímu hodnocení.
ps2017-026-02-005-003.u8.p5.s2 Vždyť přeci my musíme v logice věci zůstat u konstatování Senátu a zachovat úředníkům jejich jedinou legitimní možnost, jakou se mají právo bránit proti zvůli svých nadřízených.
ps2017-026-02-005-003.u8.p5.s3 Pokud jim toto bereme, tak z celého toho zákona o státní službě se stává jednoduchý instrument na to, jak si vypořádat účty s tím úředníkem, který prostě neplní naše politické zadání.
ps2017-026-02-005-003.u8.p5.s4 A uvědomme si definitivně, že státní správa, státní služba prostě nemá být pouze houfem poslušných jedinců, kteří budou vykonávat nějakou politickou vůli v dané době.
ps2017-026-02-005-003.u8.p6.s1 Nenastavujme takto ty parametry.
ps2017-026-02-005-003.u8.p6.s2 Zamysleme se nad tím, co nám senátoři vzkazují.
ps2017-026-02-005-003.u8.p6.s3 Protože ten jejich vzkaz je jasný, dnes výborně vysvětlený i paní senátorkou.
ps2017-026-02-005-003.u8.p6.s4 Domnívám se, že pokud skutečně chceme zajistit, aby státní služba v České republice lákala do svých řad odborníky, lákala lidi, kteří mají chuť státu svojí odborností sloužit ve státní službě, tak musí mít záruku, že se nestanou obětí toho, že je stát řízený jako firma.
ps2017-026-02-005-003.u8.p6.s5 Děkuji.
ps2017-026-02-005-003.u9.p1.s1 Tak.
ps2017-026-02-005-003.u9.p1.s2 Nyní požádám o vystoupení poslance Marka Výborného a připraví se pan poslanec Ivan Bartoš.
ps2017-026-02-005-003.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-026-02-005-003.u10.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážený pane premiére, vážení ministři, vážená paní senátorko, milé kolegyně, vážení kolegové, bych se rád připojil k tomu, co tady říkal přede mnou kolega Vít Rakušan.
ps2017-026-02-005-003.u10.p1.s2 Víme, že zákon o státní službě, který přijala minulá Sobotkova vláda, směřoval právě k tomu, aby došlo k odpolitizování státní správy.
ps2017-026-02-005-003.u10.p1.s3 Právě proto, aby tam mohla být zachována kontinuita, odbornost.
ps2017-026-02-005-003.u10.p1.s4 A v situaci, v jaké se pokouší s tímto zákonem nyní manipulovat současná vláda, tak to skutečně - a ne že by tam nebyly věci, které by bylo potřeba opravit, to jistě ano.
ps2017-026-02-005-003.u10.p1.s5 Ale na základě zvláště toho pozměňovacího návrhu paní ministryně Dostálové se dostáváme do situace, kdy ten zákon bude úplně, zcela zbytečný.
ps2017-026-02-005-003.u10.p2.s1 bych tady chtěl poděkovat paní senátorce Seitlové a Senátu jako celku za to, že zde skutečně Senát připomněl to, co tady opakovaně zaznívalo i v rozpravě při projednávání služebního zákona.
ps2017-026-02-005-003.u10.p2.s2 teď trochu mrzí, že pan ministr utekl, protože tady mám na něj připravené čtyři dotazy, na které bych chtěl opravdu odpovědět.
ps2017-026-02-005-003.u10.p2.s3 A protože mám za sebou pana premiéra, který je také tím, kdo je zodpovědný za předkládání tohoto zákona a prosazuje ho v čele vlády, tak bych poprosil případně jeho o reakci.
ps2017-026-02-005-003.u10.p3.s1 Vláda tvrdí, pane premiére, tvrdíte, že kárné řízení u státních tajemníků nefunguje.
ps2017-026-02-005-003.u10.p3.s2 Jestli mi můžete tedy prosím odpovědět, proč v novele neřešíte změnu kárného řízení a místo toho je u tajemníků úplně rušíte.
ps2017-026-02-005-003.u10.p4.s1 Druhá otázka.
ps2017-026-02-005-003.u10.p4.s2 Tvrdíte jako vláda, že politizace u státních tajemníků nehrozí a že je pouze dává do stejného režimu, jako nyní náměstek pro státní službu, přičemž odvolání bude možné jen v krajních případech.
ps2017-026-02-005-003.u10.p4.s3 Co tedy vláda touto změnou sleduje jiného než snazší odvolávání státních tajemníků?
ps2017-026-02-005-003.u10.p4.s4 Nenabízejí nové, vágní odvolací důvody jako, cituji, "narušení důstojnosti funkce", či, cituji, "ohrožení důvěry v nestranné rozhodování" obrovský prostor pro svévolné odvolávání státních tajemníků?
ps2017-026-02-005-003.u10.p4.s5 Nepovedou potom skutečně tyto důvody k tomu, že budou zneužívány k tomu, aby si ministři vyřizovali politické účty se svými náměstky?
ps2017-026-02-005-003.u10.p5.s1 Za čtvrté.
ps2017-026-02-005-003.u10.p5.s2 Dochází ke změně služebního hodnocení, tak jak jej u vedoucích služebních úřadů, odborných náměstků, vedoucích státních tajemníků mají nově provádět příslušní ministři po projednání se státním tajemníkem.
ps2017-026-02-005-003.u10.p5.s3 Co to znamená?

Text viewDownload CoNNL-U