ps2017-026-02-005-003.u1.p1.s1
3 . ps2017-026-02-005-003.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 234 / 2014 Sb . , o státní službě , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 132 / 5 / - vrácený Senátem ps2017-026-02-005-003.u1.p2.s1
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy . ps2017-026-02-005-003.u1.p2.s2
Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 132 / 6 . ps2017-026-02-005-003.u1.p2.s3
Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty . ps2017-026-02-005-003.u1.p2.s4
Vítám mezi námi paní senátorku Jitku Seitlovou . ps2017-026-02-005-003.u1.p2.s5
Dobrý den . ps2017-026-02-005-003.u1.p3.s1
Prosím , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil nejprve místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček . ps2017-026-02-005-003.u1.p3.s2
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2017-026-02-005-003.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážená paní senátorko , kolegyně , kolegové , já nepokládám za nutné , abych teď opakoval to , co je obsahem sněmovní verze , která odešla do Senátu . ps2017-026-02-005-003.u2.p1.s2
Já jsem hájil sněmovní verzi na plénu Senátu . ps2017-026-02-005-003.u2.p1.s3
Respektuji to , že Senát se s mým názorem neztotožnil a poslal nám ten text zpátky s pozměňovacími návrhy . ps2017-026-02-005-003.u2.p1.s4
Za sebe říkám , že nevidím rizika , na která Senát upozorňuje , nebo nepokládám je za nějak vysoká , a tudíž za sebe doporučuji , abychom setrvali na sněmovní verzi . ps2017-026-02-005-003.u2.p1.s5
Děkuji . ps2017-026-02-005-003.u3.p1.s1
To byl pan ministr . ps2017-026-02-005-003.u3.p1.s2
Nyní prosím , aby se slova ujala paní senátorka Jitka Seitlová . ps2017-026-02-005-003.u3.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-026-02-005-003.u4.p1.s1
Ještě jednou pěkné odpoledne . ps2017-026-02-005-003.u4.p1.s2
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , dovolte , abych odůvodnila návrh zákona , kterým se mění zákon o státní službě a o zahraniční službě , který Senát projednal pod číslem 4 , a to 19 . prosince loňského roku . ps2017-026-02-005-003.u4.p1.s3
Usnesením číslo 47 rozhodl Senát vrátit návrh zde vážené Sněmovně ve znění několika málo pozměňovacích návrhů . ps2017-026-02-005-003.u4.p1.s4
Senátem navržené změny se týkají v zásadě tří základních okruhů pravidel služebního zákona , jejichž smyslem je od počátku účinnosti zákona o státní službě zajištění nestrannosti odborného a profesionálního výkonu státní služby , a to samozřejmě bez nedůvodného ovlivňování politickou mocí . ps2017-026-02-005-003.u4.p2.s1
Platí , že páteří funkčního modelu veřejnoprávní služby má být stabilní a odborný aparát , který bude loajální vládě a bude sloužit občanům této země a má tak být chráněný před politicky motivovanými personálními zásahy . ps2017-026-02-005-003.u4.p2.s2
Stěžejní postavení funkčnosti takového systému mají na jednotlivých ministerstvech zejména právě státní tajemník a nejvyšší státní úředníci . ps2017-026-02-005-003.u4.p2.s3
Senát proto navrhuje vypustit z novely změny , které by státního tajemníka a některé další nejvyšší státní úředníky dostávaly pod politický tlak a otevírají možnost jejich odvolání z politických důvodů . ps2017-026-02-005-003.u4.p2.s4
Pozměňovací návrhy tak vracejí to , co bylo v původním znění , s pouhými drobnými lingvistickými úpravami . ps2017-026-02-005-003.u4.p2.s5
Návrh , tak jak byl připraven Senátem , vypouští to , co by obracelo zcela princip rozhodování o odvolávání státních tajemníků , kdyby dnes místo náměstka rozhodovala o jeho odvolání vláda jako čistě politický orgán . ps2017-026-02-005-003.u4.p2.s6
Navíc je nově rozšířené to , co je odvolacími důvody pro to , jak odvolat státního tajemníka , a to zcela neurčitými pojmy , vágními pojmy , jako např . narušení důstojnosti funkce nebo ohrožení důvěry v nestranné odborné a spravedlivé rozhodování . ps2017-026-02-005-003.u4.p2.s7
A vláda jako politický orgán by byla ten , kdo by , řeknu , téměř neomezeně širokým uvážením takovéto pojmy vykládal . ps2017-026-02-005-003.u4.p3.s1
Personální pravomoci státních tajemníků mají vytvářet ochranu a bariéru před politizací a zneužitím státních úředníků . ps2017-026-02-005-003.u4.p3.s2
V rámci toho , že by tedy nebyl přijat senátní návrh novely , Senát je přesvědčen , že by byla ohrožena a v rámci hierarchie státní správy fakticky nejenom pozice státních tajemníků , ale celý ten systém politické nezávislosti . ps2017-026-02-005-003.u4.p4.s1
Stejně tak navrhuje Senát vypustit změnu novely , která by převáděla oprávnění hodnocení většiny nejvyšších státních úředníků zase tedy ze současné hierarchie jenom pod politický orgán , a tedy na člena vlády . ps2017-026-02-005-003.u4.p4.s2
Výsledek negativní - ještě to , co by bylo negativním hodnocením , tak to je dneska ještě rozšiřováno . ps2017-026-02-005-003.u4.p4.s3
A to , že by někdo rozhodl , že ten dotyčný plnil své úkoly buď nevyhovujícím způsobem , nebo nedostatečným způsobem , tedy to by rozhodoval de facto ministr jako politický orgán , by mohlo být důvodem k odvolání velké části nejvyšších vládních úředníků . ps2017-026-02-005-003.u4.p5.s1
Třetí změna Senátu , která je , se týká toho , že má být vypuštěna výjimka , podle které by nejvyšší státní úředníci nemohli podat námitky proti služebnímu hodnocení . ps2017-026-02-005-003.u4.p5.s2
Byli by tak de facto bez relevantního důvodu připraveni o jediný opravný prostředek proti nesprávnému služebnímu hodnocení . ps2017-026-02-005-003.u4.p5.s3
Ano , zbývala by pouze soudní žaloba , a to soudní spor vedený jedincem proti vládě . ps2017-026-02-005-003.u4.p5.s4
Myslím , že k tomu nemusím vůbec nic dalšího , k této pozici , dodávat . ps2017-026-02-005-003.u4.p6.s1
Dovolím si ještě drobnou poznámku . ps2017-026-02-005-003.u4.p6.s2
Víte , jsem osobně přesvědčena , že pokud je poukazováno na to , že kárné řízení je v některých případech neefektivní , tak by bylo namístě změnit jednoduchými úkony v zákoně toto kárné řízení a nikoliv bezdůvodně stanovovat nedostupnost tohoto kárného řízení pro určitou vybranou část státních úředníků . ps2017-026-02-005-003.u4.p7.s1
Vážené poslankyně , vážení páni poslanci , kvalitní státní správa znamená dosáhnout profesionalizace a depolitizace řídicích a personálních procesů . ps2017-026-02-005-003.u4.p7.s2
To je demokratickou pojistkou funkčnosti státní služby . ps2017-026-02-005-003.u4.p7.s3
Nezávislost státních tajemníků a nejvyšších státních úředníků , kterou Senát do novely navrací , je nezbytná pro naplnění principu právního státu . ps2017-026-02-005-003.u4.p7.s4
Zákon o státní službě byl přijímán velice těžce po řadu let . ps2017-026-02-005-003.u4.p7.s5
Proti němu brojily mafiánské a kmotrovské lobby , kterým stav politizace státní správy vyhovoval . ps2017-026-02-005-003.u4.p7.s6
Při proklamacích současné vládní koalice věřím , že v zájmu občanů země , kterým má veřejnoprávní státní služby s vysokou profesionalitou sloužit , věřím , že přestože znám některá stanoviska klubů , zvážíte návrhy Senátu a novelu podpoříte v Senátem navrženém znění . ps2017-026-02-005-003.u4.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-026-02-005-003.u5.p1.s1
Děkuji paní senátorce a nyní se táži , jestli chtějí k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu se postupně vyjádřit zpravodajka garančního výboru , mám na mysli ústavněprávní výbor , paní poslankyně Kateřina Valachová , a následně zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslanec Martin Kupka . ps2017-026-02-005-003.u5.p1.s2
Máte zájem , paní poslankyně ? ps2017-026-02-005-003.u5.p1.s3
Nemáte . ps2017-026-02-005-003.u5.p1.s4
Pan poslanec ? ps2017-026-02-005-003.u5.p1.s5
Vy máte zájem , tak můžete , protože paní poslankyně nemá zájem , takže pan poslanec Martin Kupka se vyjádří za váš výbor . ps2017-026-02-005-003.u5.p1.s6
Prosím . ps2017-026-02-005-003.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , milí kolegové , výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj se konkrétně nemohl věnovat tomu návrhu Senátu , nicméně já potom v obecné rozpravě vystoupím , abych prezentoval svůj názor a svoje argumenty , ale nemáme v tomto případě stanovisko výboru . ps2017-026-02-005-003.u7.p1.s1
Tak děkuji a nyní přečtu jednu omluvu , ale tady se musím dotázat pana ministra kultury Antonína Staňka , protože mi tady přistála omluva , že jste na celé odpoledne omluven , a zároveň jste mi , pane ministře , teď nahlásil náhradní kartu . ps2017-026-02-005-003.u7.p1.s2
Tak to asi necháme , že pan ministr tady je . ps2017-026-02-005-003.u7.p1.s3
Tak dobře . ps2017-026-02-005-003.u7.p2.s1
Budeme pokračovat dál . ps2017-026-02-005-003.u7.p2.s2
Já otevírám rozpravu a do rozpravy mám přihlášené tři poslanci . ps2017-026-02-005-003.u7.p2.s3
Takže nejprve pan poslanec Vít Rakušan , prosím , a připraví se pan poslanec Marek Výborný . ps2017-026-02-005-003.u8.p1.s1
Děkuji vám za slovo , pane místopředsedo . ps2017-026-02-005-003.u8.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená paní senátorko , dovolte mi hned v úvodu mého vystoupení poděkovat senátorům a senátorkám , Senátu jako celku , že se mu skutečně v té poslední době velmi daří zachytávat ty ne úplně dobré výstupy , které občas z Poslanecké sněmovny vzejdou . ps2017-026-02-005-003.u8.p1.s3
A tento výstup objektivně kvalitní nebyl . ps2017-026-02-005-003.u8.p2.s1
Zamysleme se nad tím , co měl ve svém původu dosáhnout nový zákon o státní službě . ps2017-026-02-005-003.u8.p2.s2
Jeho smyslem bylo odpolitizovat státní správu , jeho smyslem bylo dosáhnout toho , aby kvalitní úředníci zůstávali na svých místech ve státní správě nezávisle na politické vůli a mnohokrát zvůli , aby docházelo ke kontinuálnímu předávání zkušeností a kontinuálnímu rozvoji jednotlivých ministerstev a důležitých úřadů bez ohledu na to , který ministr z jaké politické strany právě usedne do té ministerské kanceláře . ps2017-026-02-005-003.u8.p2.s3
Rozhodně ten původní zákon nebyl bez chyb , ale já si dovolím tvrdit , že ta novelizace , kterou schválila Poslanecká sněmovna , rozhodně nepřináší objektivně žádné zlepšení , ba naopak je na cestě k výraznému zhoršení dané zákonné normy a k opětné politizaci státní správy . ps2017-026-02-005-003.u8.p3.s1
Státní tajemníci nejsou žádné figurky , státní správa není firma a my si nemůžeme dovolit šachovat s lidmi na šachovnici , tak jak se nám zrovna zlíbí . ps2017-026-02-005-003.u8.p3.s2
Pokud je tady možnost odvolat státního tajemníka - a tady prosím doslova cituji - z důvodu toho , že porušil služební kázeň nebo se dopustil zaviněného jednání , jímž narušil důstojnost své funkce nebo ohrozil důvěru v jeho nestranné odborné a spravedlivé rozhodování , dámy a pánové , to je tak vágní formulace , pod kterou zkušený pan ministr či paní ministryně jistě schovají cokoli , aby v kterékoli chvíli , kdy se jim to zlíbí , mohli státního tajemníka z funkce odvolat . ps2017-026-02-005-003.u8.p4.s1
Pokud tento instrument bude v zákoně zachován , tak my se zcela otevřeně jako Sněmovna přiznáváme k tomu , že se vracíme k principu , kdy jedině a pouze z politického důvodu , kdy se nám nějaký tajemník nelíbí - a možná to vychází z nějaké konkrétní praxe a zážitku , který už tato vláda měla . ps2017-026-02-005-003.u8.p4.s2
Ale potom , pokud nejsme spokojeni s jedním konkrétním úředníkem , tak přece kvůli tomu nebudeme v právním státě novelizovat zákon , který zrovna v daném bodě prostě a jednoduše funkční byl . ps2017-026-02-005-003.u8.p4.s3
Ta původní myšlenka se nám vytratila zcela . ps2017-026-02-005-003.u8.p5.s1
Další záležitostí jsou námitky proti služebnímu hodnocení . ps2017-026-02-005-003.u8.p5.s2
Vždyť přeci my musíme v logice věci zůstat u konstatování Senátu a zachovat úředníkům jejich jedinou legitimní možnost , jakou se mají právo bránit proti zvůli svých nadřízených . ps2017-026-02-005-003.u8.p5.s3
Pokud jim toto bereme , tak z celého toho zákona o státní službě se stává jednoduchý instrument na to , jak si vypořádat účty s tím úředníkem , který prostě neplní naše politické zadání . ps2017-026-02-005-003.u8.p5.s4
A uvědomme si už definitivně , že státní správa , státní služba prostě nemá být pouze houfem poslušných jedinců , kteří budou vykonávat nějakou politickou vůli v té dané době . ps2017-026-02-005-003.u8.p6.s1
Nenastavujme takto ty parametry . ps2017-026-02-005-003.u8.p6.s2
Zamysleme se nad tím , co nám senátoři vzkazují . ps2017-026-02-005-003.u8.p6.s3
Protože ten jejich vzkaz je jasný , dnes výborně vysvětlený i paní senátorkou . ps2017-026-02-005-003.u8.p6.s4
Domnívám se , že pokud skutečně chceme zajistit , aby státní služba v České republice lákala do svých řad odborníky , lákala lidi , kteří mají chuť státu svojí odborností sloužit ve státní službě , tak musí mít záruku , že se nestanou obětí toho , že je stát řízený jako firma . ps2017-026-02-005-003.u8.p6.s5
Děkuji . ps2017-026-02-005-003.u9.p1.s1
Tak . ps2017-026-02-005-003.u9.p1.s2
Nyní požádám o vystoupení poslance Marka Výborného a připraví se pan poslanec Ivan Bartoš . ps2017-026-02-005-003.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-026-02-005-003.u10.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážený pane premiére , vážení ministři , vážená paní senátorko , milé kolegyně , vážení kolegové , já bych se rád připojil k tomu , co tady říkal přede mnou kolega Vít Rakušan . ps2017-026-02-005-003.u10.p1.s2
Víme , že zákon o státní službě , který přijala minulá Sobotkova vláda , směřoval právě k tomu , aby došlo k odpolitizování státní správy . ps2017-026-02-005-003.u10.p1.s3
Právě proto , aby tam mohla být zachována kontinuita , odbornost . ps2017-026-02-005-003.u10.p1.s4
A v té situaci , v jaké se pokouší s tímto zákonem nyní manipulovat současná vláda , tak to skutečně - a ne že by tam nebyly věci , které by bylo potřeba opravit , to jistě ano . ps2017-026-02-005-003.u10.p1.s5
Ale na základě zvláště toho pozměňovacího návrhu paní ministryně Dostálové se dostáváme do situace , kdy ten zákon bude úplně , zcela zbytečný . ps2017-026-02-005-003.u10.p2.s1
Já bych tady chtěl poděkovat paní senátorce Seitlové a Senátu jako celku za to , že zde skutečně Senát připomněl to , co tady opakovaně zaznívalo i v rozpravě při projednávání služebního zákona . ps2017-026-02-005-003.u10.p2.s2
Mě teď trochu mrzí , že pan ministr utekl , protože já tady mám na něj připravené čtyři dotazy , na které bych chtěl opravdu odpovědět . ps2017-026-02-005-003.u10.p2.s3
A protože mám za sebou pana premiéra , který je také tím , kdo je zodpovědný za předkládání tohoto zákona a prosazuje ho v čele vlády , tak bych poprosil případně jeho o reakci . ps2017-026-02-005-003.u10.p3.s1
Vláda tvrdí , pane premiére , tvrdíte , že kárné řízení u státních tajemníků nefunguje . ps2017-026-02-005-003.u10.p3.s2
Jestli mi můžete tedy prosím odpovědět , proč v novele neřešíte změnu kárného řízení a místo toho je u tajemníků úplně rušíte . ps2017-026-02-005-003.u10.p4.s1
Druhá otázka . ps2017-026-02-005-003.u10.p4.s2
Tvrdíte jako vláda , že politizace u státních tajemníků nehrozí a že je pouze dává do stejného režimu , jako má nyní náměstek pro státní službu , přičemž odvolání bude možné jen v krajních případech . ps2017-026-02-005-003.u10.p4.s3
Co tedy vláda touto změnou sleduje jiného než snazší odvolávání státních tajemníků ? ps2017-026-02-005-003.u10.p4.s4
Nenabízejí nové , vágní odvolací důvody jako , cituji , " narušení důstojnosti funkce " , či , cituji , " ohrožení důvěry v nestranné rozhodování " obrovský prostor pro svévolné odvolávání státních tajemníků ? ps2017-026-02-005-003.u10.p4.s5
Nepovedou potom skutečně tyto důvody k tomu , že budou zneužívány k tomu , aby si ministři vyřizovali politické účty se svými náměstky ? ps2017-026-02-005-003.u10.p5.s1
Za čtvrté . ps2017-026-02-005-003.u10.p5.s2
Dochází ke změně služebního hodnocení , tak jak jej u vedoucích služebních úřadů , odborných náměstků , vedoucích státních tajemníků mají nově provádět příslušní ministři po projednání se státním tajemníkem . ps2017-026-02-005-003.u10.p5.s3
Co to znamená ?