ps2017-024-06-011-115.u1.p1.s1
| 115. |
ps2017-024-06-011-115.u1.p1.s2
| Střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2020 a 2021 /sněmovní tisk [288](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=288&O=8)/ - prvé čtení |
ps2017-024-06-011-115.u1.p2.s1
| Požádám paní ministryni Alenu Schillerovou, aby návrh odůvodnila, a zpravodaje rozpočtového výboru Jiří Dolejš, aby se dostavil ke stolku zpravodajů, protože je zpravodajem tohoto tisku. |
ps2017-024-06-011-115.u1.p2.s2
| Paní ministryně, máte slovo. |
ps2017-024-06-011-115.u1.p2.s3
| Paní předsedkyně rozpočtového výboru pravděpodobně musí dodat někoho dalšího jako zpravodaje. |
ps2017-024-06-011-115.u1.p2.s4
| Paní ministryně, máte slovo. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p1.s2
| Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedla návrh Střednědobého výhledu státního rozpočtu České republiky na léta 2020 a 2021, který byl vládou schválen 19. září 2018 a vláda ho předkládá Poslanecké sněmovně na vědomí. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p2.s1
| Základní údaje předloženého návrhu Střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2020 a 2021 jsou předkládány v této podobě: pro rok 2020 příjmy státního rozpočtu 1 431,3 mld., výdaje 1 701,3 mld., saldo státního rozpočtu minus 40 mld. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p2.s2
| Pro rok 2021 příjmy 1 495,1 mld., výdaje státního rozpočtu 1 535,1 mld., schodek minus 40 mld. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p2.s3
| Výdaje navržené ve Střednědobém výhledu státního rozpočtu na léta 2020 a 2021 jsou v souladu s výdajovými rámci stanovenými v Rozpočtové strategii veřejných institucí České republiky, kterou schválila vláda dne 30. dubna 2018. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p2.s4
| Strukturální saldo sektoru vládních institucí by mělo zůstat v celém horizontu kladné. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p3.s1
| Makroekonomický rámec výhledu státního rozpočtu na léta 2019 až 2021 vychází z aktualizace makroekonomické predikce Ministerstva financí z července 2018 zpracované na základě dat k 11. červenci 2018. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p3.s2
| Makroekonomický rámec výhledu státního rozpočtu byl dne 8. srpna 2018 posouzen v souladu se zákonem č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, Výborem pro rozpočtové prognózy. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p3.s3
| Výbor ve svém stanovisku č. 1/2018 shledal makroekonomický rámec jako realistický. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p4.s1
| Dále bych ráda uvedla pár slov k základním makroekonomickým ukazatelům. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p4.s2
| V letech 2018 a 2019 by měl růst HDP mírně přesahovat hranici 3 %, v letech 2020 a 2021 by pak ekonomika mohla vzrůst o 2,7 %, respektive 2,4. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p4.s3
| Předpokládáme, že v celém horizontu makroekonomického rámce zůstane hlavním tahounem domácí poptávka. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p4.s4
| Dynamika spotřeby domácností odráží silný růst mezd, zvýšení minimální a zaručené mzdy, zvyšování platů v sektoru vládních institucí a vysokou úroveň důvěry spotřebitelů. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p5.s1
| Růst tvorby hrubého fixního kapitálu by měl postupně zpomalovat, a to v důsledku přísnějších měnových podmínek, pomalejšího růstu ekonomik hlavních obchodních partnerů a zpomalení růstu investic sektoru vládních institucí spolufinancovaných z fondů EU. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p5.s2
| Očekáváme, že příspěvek z čistých vývozů bude v roce 2018 záporný, v dalších letech by však již saldo zahraničního obchodu mělo k hospodářskému výkonu přispívat nepatrně kladně. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p6.s1
| Průměrná míra inflace by se v roce 2019 mohla pohybovat mírně nad dvouprocentním inflačním cílem České národní banky. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p6.s2
| Proinflačně by měla působit především silná dynamika jednotkových nákladů práce v prostředí kladné produkční mezery a růst cen ropy. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p6.s3
| Dynamika spotřebitelských cen by však v letech 2020 a 2021 měla zpomalit a průměrná míra inflace by se mohla pohybovat těsně pod dvouprocentním inflačním cílem. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p6.s4
| Předpokládáme, že v celém horizontu makroekonomického rámce bude vliv administrativních opatření na inflaci nepatrný. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p7.s1
| Situace na trhu práce je napjatá. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p7.s2
| Vysoká poptávka po pracovní síle je patrná napříč celou ekonomikou. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p7.s3
| S ohledem na čerpání dostupné pracovní síly by měla po celý horizont makroekonomického rámce míra nezaměstnanosti stagnovat na úrovni 2,3 %. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p7.s4
| Nerovnováhy na trhu práce se odráží také ve vysokém nárůstu výdělků. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p7.s5
| Dynamika mezd je však podporována také plošným navyšováním platových tarifů i zvýšením minimální a zaručené mzdy. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p7.s6
| Průměrná mzda by se v letech 2018 a 2019 mohla zvyšovat přibližně o 8 % ročně. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p7.s7
| V dalších dvou letech očekáváme její růst kolem 5,5 % ročně. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p8.s1
| Nyní bych vás ráda podrobněji seznámila s některými tituly příjmové strany státního rozpočtu na léta 2020 až 2021. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p8.s2
| Příjmy z daní a poplatků se odhadují ve výši 798,9 miliard koruny v roce 2020 a 831,6 miliardy v roce 2021. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p8.s3
| Daňové příjmy na rok 2020 oproti návrhu rozpočtu roku 2019 vzrostou o 30 miliard. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p8.s4
| Nárůst daňových příjmů mezi rokem 2021 a 2020 je odhadován ve výši 32,7 miliardy. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p8.s5
| Jednoduchá daňová kvóta, která zahrnuje pouze daňové příjmy veřejných rozpočtů, bude činit 19,8 % v roce 2020 i v roce 2021. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p8.s6
| Složená daňová kvóta bude činit 35,8 % v roce 2020 a 35,9 % HDP v roce 2021. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p8.s7
| Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti jsou rozpočtovány ve výši 586,3 miliardy koruny v roce 2020 a 617,1 miliardy v roce 2021, čili jsou v porovnání s rokem 2019 vyšší o 29,9 miliardy, to je o 5,4 %. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p8.s8
| Příjmy z rozpočtu Evropské unie a finančních mechanismů nejsou do návrhu střednědobého výhledu státního rozpočtu České republiky na léta 2020 a 2021 zapracovány. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p9.s1
| Dále mi dovolte vás podrobněji seznámit s výdaji střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2020 a 2021. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p9.s2
| Celkové výdaje bez prostředků EU a finančních mechanismů jsou pro rok 2020 navrženy ve výši 1 471,3 miliardy a v porovnání s rokem 2019 rostou o 59,9 miliardy koruny a pro rok 2021 jsou rozpočtovány ve výši 1 535,1 miliardy koruny, tedy o 63,8 miliardy více než v roce 2020. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p9.s3
| Na výdajové straně rozpočtu patří k nejdůležitějším sledované mandatorní sociální výdaje státního rozpočtu. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p9.s4
| Pro rok 2020 jsou rozpočtovány ve výši 724 miliard korun a budou tvořit 49,2 % celkových výdajů státního rozpočtu bez EU a finančních mechanismů. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p9.s5
| Pro rok 2021 jsou rozpočtovány ve výši 749,4 miliardy, což bude představovat 48,8 % celkových výdajů státního rozpočtu bez EU a finančních mechanismů. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p10.s1
| Mezi nejdůležitější mandatorní sociální výdaje patří výdaje na důchody, které se rozpočtují ve výši 496,2 miliardy pro rok 2020, to je o 23,7 miliardy korun více než v roce 2019, pro rok 2021 se rozpočtují ve výši 517,3. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p10.s2
| Výdaje na dávky nemocenského pojištění nadále porostou v souvislosti s růstem mezd, od kterých je jejich výše odvozena, a vývojem nemocnosti. |
ps2017-024-06-011-115.u2.p10.s3
| Pro rok 2020 se navrhují ve výši 76,9, což je o 3,6 miliardy více než pro rok 2019, a na rok 2021 ve výši 78 miliard. |
ps2017-024-06-011-115.u3.p1.s1
| Paní ministryně, já vás na chvíli přeruším a požádám sněmovnu o klid. |
ps2017-024-06-011-115.u3.p1.s2
| Pokud vedete jiné debaty, než je rozpočtový výhled České republiky na léta 2019, 2020 a 2021, prosím mimo sál... |
ps2017-024-06-011-115.u3.p1.s3
| Ještě chviličku. |
ps2017-024-06-011-115.u3.p1.s4
| Děkuji, můžete pokračovat. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p1.s1
| Děkuji, pane předsedající. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p1.s2
| Na platbu státu do systému zdravotního pojištění jsou pro rok 2020 rozpočtovány prostředky v objemu 76,9 miliardy korun, což je o 3,6 miliardy korun více než pro rok 2019, a na rok 2021 jsou navrženy ve výši 78 miliard. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p1.s3
| Výdaje na státní sociální podporu a pěstounskou péči se rozpočtují ve výši 43,2 miliardy v roce 2020 i 2021. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p1.s4
| Pro rok 2019 je rozpočtována stejná částka. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p1.s5
| Výdaje na příspěvek na péči byly navrženy ve výši 27,5 miliardy, to je o 0,9 miliardy korun více než pro rok 2019. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p1.s6
| Na rok 2021 jsou navrženy ve výši 28,3 miliardy. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p2.s1
| Nyní bych se chtěla zmínit o některých dalších zásadních výdajových oblastech státního rozpočtu. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p3.s1
| V platové oblasti na léta 2020, 2021 není zapracován meziroční růst prostředků na platy a ostatní platby na provedenou práci. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p3.s2
| O kolik budou navýšeny platy, bude předmětem diskuse na vládě a diskuse se sociálními partnery při sestavování návrhu státního rozpočtu na rok 2020 a bude to samozřejmě ovlivněno i vývojem ekonomické situace. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p4.s1
| Výdaje na výzkum, vývoj, inovace bez EU prostředků jsou zahrnuty v celkovém objemu 37,5 miliardy korun v roce 2020, to je o 1,5 miliardy korun více než v roce 2019. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p5.s1
| Výdaje kapitoly Ministerstva obrany v roce 2020 dosáhnou 76,3 miliardy, to je o 9,6 miliardy korun více než v roce 2019. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p5.s2
| V roce 2021 budou činit 85,3 miliardy. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p5.s3
| Podíl výdajů kapitoly Ministerstva obrany na HDP bude v roce 2020 činit 1,3 % a v roce 2021 dosáhne hodnoty 1,4 % HDP. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p6.s1
| Kapitálové výdaje státního rozpočtu se bez prostředků EU na rok 2020 plánují ve výši 85 miliard, což představuje nárůst oproti roku 2019 o 5,6 miliardy koruny. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p6.s2
| Pro rok 2021 jsou navrženy ve výši 90,7 miliardy. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p7.s1
| Výdaje kapitoly Státní dluh jsou pro rok 2020 navrženy v objemu 48,4 miliardy, což je o 1,9 miliardy korun více než v roce 2019. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p7.s2
| Pro rok 2021 jsou celkové výdaje ve výši 51,1 miliardy a podíl státního dluhu na HDP ke konci roku 2020 by měl činit 29,7 %, to je o půl procentního bodu méně než v roce 2019. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p7.s3
| Ke konci roku 2021 bude činit podíl 29,2 %. |
ps2017-024-06-011-115.u4.p8.s1
| Děkuju vám za pozornost. |
ps2017-024-06-011-115.u5.p1.s1
| Děkuji paní ministryni financí a konstatuji, že tento sněmovní tisk byl projednán rozpočtovým výborem, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk [288](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=288&O=8)/1. |
ps2017-024-06-011-115.u5.p1.s2
| Žádám zpravodaje rozpočtového výboru poslance Jiřího Dolejše, aby informoval o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. |
ps2017-024-06-011-115.u5.p1.s3
| Pane zpravodaji, máte slovo. |
ps2017-024-06-011-115.u6.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2017-024-06-011-115.u6.p1.s2
| Já nemám ambici poměrně zevrubné slovo paní ministryně příliš obšírně komentovat či doplňovat. |
ps2017-024-06-011-115.u6.p1.s3
| Jenom bych podtrhl ten fakt, že makroekonomická východiska byla zpracována v souběhu samozřejmě s pracemi na státním rozpočtu a slyšeli jsme zde, že v tu chvíli, kdy vznikly a kdy byly použity, bylo konstatováno, že jsou relativně konzervativní. |
ps2017-024-06-011-115.u6.p1.s4
| To, že se některé konjunkturální pohledy na další ekonomický vývoj začínají lišit, to těžko mohlo být zachyceno, a upřímně řečeno by nebylo ani seriózní je teď v tuto chvíli zakalkulovávat. |
ps2017-024-06-011-115.u6.p2.s1
| Druhá otázka, která vás možná napadne v souvislosti s již právě schváleným rozpočtem, je, do jaké míry ty výhledy musí počítat s politickými sliby a úvahami směrem k navyšování peněz do resortu školství a na platy učitelů. |
ps2017-024-06-011-115.u6.p2.s2
| Pochopitelně že přesný kalkul a tempo musí být teprve zvoleno. |
ps2017-024-06-011-115.u6.p2.s3
| Opět platí to, co jsem říkal před chvilkou, že ta východiska při zpracování onoho výhledu byla v čase Č, a tudíž tyto věci tam ještě zahrnuty nejsou. |
ps2017-024-06-011-115.u6.p3.s1
| Poslední věc, kterou bych snad podtrhl, je, že výhled na ty příští roky je v souladu, tedy v koridoru onoho snižování deficitu a udržování strukturálního deficitu v parametrech, který v podstatě jde souhrnně označit, že veřejné finance jsou v udržitelném stavu a nedosahují žádných parametrů, které by vedly k řekněme když ne zapínání zákonné brzdy, tak ani ne brzdy politické. |
ps2017-024-06-011-115.u6.p4.s1
| Pokud jde o projednání rozpočtovým výborem, tak rozpočtový výbor to projednal. |
ps2017-024-06-011-115.u6.p4.s2
| Musím říci, že projednal bez výhrad. |
ps2017-024-06-011-115.u6.p4.s3
| Usnesení je jednoduché, to znamená s odvoláním na zákon o rozpočtových pravidlech, který nám nově ukládá to takto projednat, doporučil Sněmovně, aby to vzala na vědomí. |
ps2017-024-06-011-115.u6.p4.s4
| Děkuji. |
ps2017-024-06-011-115.u7.p1.s1
| Děkuji panu zpravodaji. |
ps2017-024-06-011-115.u7.p1.s2
| Otevírám rozpravu. |
ps2017-024-06-011-115.u7.p1.s3
| Je přihlášený pan poslanec Lukáš Bartoň, ale s přednostním právem pan předseda Miroslav Kalousek. |
ps2017-024-06-011-115.u7.p1.s4
| Pane předsedo, máte slovo. |
ps2017-024-06-011-115.u8.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2017-024-06-011-115.u8.p1.s2
| Mám dva body. |
ps2017-024-06-011-115.u8.p1.s3
| Ten první bod je vyjádření ke střednědobému výhledu. |
ps2017-024-06-011-115.u8.p2.s1
| Mě ten výhled děsí ve dvou rovinách. |
ps2017-024-06-011-115.u8.p2.s2
| Tou první rovinou je, že vláda, byť předpokládá dobrý ekonomický růst v následujících třech letech, což je velmi odvážný předpoklad, tak nepředpokládá žádné tzv. fiskální úsilí ke konsolidaci veřejných rozpočtů. |
ps2017-024-06-011-115.u8.p2.s3
| To se můžeme podívat, koneckonců je to vidět i z fiskálních i ze strukturálních deficitů. |
ps2017-024-06-011-115.u8.p2.s4
| Vláda nepředpokládá, že v následujících dvou letech bude dělat jakákoliv aktivní opatření, která by vedla k dlouhodobé stabilizaci bilance veřejných rozpočtů, což se domnívám, že je téměř zločin, protože to je povinnost každé vlády, každé země, která se potýká s problémem prodlužující se délky lidského života a snahou, aby ten život byl důstojný až do posledního okamžiku našich dnů. |
ps2017-024-06-011-115.u8.p3.s1
| A ono je to jedno, protože se nedomnívám, že v následujících dvou letech to takhle bude. |
ps2017-024-06-011-115.u8.p3.s2
| A to je ten druhý problém, který mě děsí, že vláda nepočítá s tím, že udělá nějaké aktivní opatření, že vláda nepočítá s tím, že přijdou horší časy. |
ps2017-024-06-011-115.u8.p3.s3
| To první je mimořádně nezodpovědné, to druhé je hazard. |