ps2017-024-05-001-021.u1.p1.s1
21 . ps2017-024-05-001-021.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 112 / 2016 Sb . , o evidenci tržeb , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 235 / 2004 Sb . , o dani z přidané hodnoty , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 205 / - prvé čtení ps2017-024-05-001-021.u1.p2.s1
Projednávání tohoto bodu jsme na návrh zpravodaje pana poslance Volného přerušili , opětovně přerušili 23 . října na 20 . schůzi Poslanecké sněmovny a odročili do příští řádné schůze a zůstala přerušena obecná rozprava . ps2017-024-05-001-021.u1.p2.s2
U stolku zpravodajů zaujala místo paní ministryně financí Alena Schillerová , zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jan Volný a nyní budeme pokračovat v přerušené obecné debatě , do které je přihlášen pan předseda Kalousek , pan poslanec Munzar . ps2017-024-05-001-021.u1.p2.s3
Ale my jsme přerušili obecnou rozpravu uprostřed vystoupení pana předsedy Stanjury , takže pan předseda Stanjura bude mít slovo . ps2017-024-05-001-021.u1.p2.s4
Prosím , pane předsedo . ps2017-024-05-001-021.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-024-05-001-021.u2.p1.s2
Fakt mám smůlu . ps2017-024-05-001-021.u2.p1.s3
Minule , když jsem šel k mikrofonu , tak mně zbývalo nějakých slabých třicet minut a dneska už také zbývá jenom kousek do konce jednacího dne . ps2017-024-05-001-021.u2.p1.s4
Nevím , co jsem komu udělal , ale je to prostě smůla . ps2017-024-05-001-021.u2.p2.s1
Naposledy jsme o tom mluvili 21 . září . ps2017-024-05-001-021.u2.p2.s2
A teď nevím , jestli to mám celé zopakovat , abyste o to nepřišli , abyste věděli , kde navazuji v tom vystoupení , nebo ne . ps2017-024-05-001-021.u2.p2.s3
Já jsem si to dneska vytiskl ze stenozáznamu . ps2017-024-05-001-021.u2.p2.s4
Je to šest stran mého vystoupení . ps2017-024-05-001-021.u2.p2.s5
Do toho asi osmkrát pan místopředseda Pikal mi zjednával pořádek . ps2017-024-05-001-021.u2.p3.s1
Nicméně . . . já bych řekl , že postoj Občanské demokratické strany k EET je jasný , není nijak překvapivý . ps2017-024-05-001-021.u2.p3.s2
My to odmítáme od . . . ps2017-024-05-001-021.u3.p1.s1
Dámy a pánové , prosím o klid , ať může pan předseda Stanjura vznést svoje argumenty . ps2017-024-05-001-021.u3.p1.s2
Prosím levou část Poslanecké sněmovny , aby . . . ps2017-024-05-001-021.u3.p1.s3
Ale já vidím levou část , nepokřikujte na mě prosím , pane poslanče . ps2017-024-05-001-021.u3.p1.s4
Je mou povinností zjednat pořádek v Poslanecké sněmovně a to se snažím udělat prostředky , které mám k dispozici , a budete - li mně k tomu nápomocni , tak to bude rychlejší . ps2017-024-05-001-021.u3.p1.s5
Děkuji . ps2017-024-05-001-021.u3.p2.s1
Prosím , pane předsedo , pokračujte . ps2017-024-05-001-021.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-024-05-001-021.u4.p1.s2
My jsme od prvního projednávání v Poslanecké sněmovně byli proti . ps2017-024-05-001-021.u4.p1.s3
Já bych řekl , že část těch argumentů vzal v potaz i Ústavní soud . ps2017-024-05-001-021.u4.p1.s4
Nechci se znova odvolávat na to rozhodnutí Ústavního soudu , zejména na to disentní stanovisko pěti ústavních soudců , kteří byli připraveni vyhovět našemu návrhu a zrušit zákon jako celek . ps2017-024-05-001-021.u4.p2.s1
Mnozí vládní činitelé nepřesně říkají , že Ústavní soud odložil třetí a čtvrtou vlnu EET . ps2017-024-05-001-021.u4.p2.s2
Není to pravda . ps2017-024-05-001-021.u4.p2.s3
Ústavní soud třetí a čtvrtou vlnu zrušil . ps2017-024-05-001-021.u4.p2.s4
Takže my nebudeme rozhodovat o novém termínu , ale budeme o tom rozhodovat znovu , jestli bude , nebo nebude třetí a čtvrtá vlna . ps2017-024-05-001-021.u4.p3.s1
Protože ten zákon je v účinnosti déle než 24 měsíců k dnešnímu dni , tak si už můžeme porovnat . ps2017-024-05-001-021.u4.p3.s2
To nám došlo k narovnání podnikatelského prostředí ! ps2017-024-05-001-021.u4.p3.s3
Pořád miliardové dotace , pořád nesmyslné pobídky velkým nadnárodním firmám a pořád upřená pozornost na ty nejmenší . ps2017-024-05-001-021.u4.p3.s4
Já jsem si vzal k dispozici takový oslavný materiál , který publikovalo Ministerstvo financí , takže čísla , která nyní budu citovat , nejsou čísla z dílny opozice , ale z dílny Ministerstva financí . ps2017-024-05-001-021.u4.p4.s1
Jako první upřu vaši pozornost na kontrolní činnost Finanční správy za 11 měsíců letošního roku . ps2017-024-05-001-021.u4.p4.s2
Proběhlo 9 169 kontrol za 9 měsíců . ps2017-024-05-001-021.u4.p4.s3
Můj první dotaz na paní ministryni je , kolik zaměstnanců Finanční správy se na té kontrolní činnosti podílelo . ps2017-024-05-001-021.u4.p4.s4
Jestli je zvykem , jestli chodí jeden kontrolor , nebo dva , aby si důvěřovali a kontrolovali , nebo tři . ps2017-024-05-001-021.u4.p4.s5
Minimální počet kontrolorů je tedy 9 169 . ps2017-024-05-001-021.u4.p4.s6
Teď nebudeme počítat , kolik jich je konkrétně . ps2017-024-05-001-021.u4.p4.s7
Ale minimálně proběhlo 9 169 kontrol . ps2017-024-05-001-021.u4.p4.s8
Minimální počet kontrolorů je jeden . ps2017-024-05-001-021.u4.p4.s9
Nevím , jestli je obvyklé , že chodí jeden . ps2017-024-05-001-021.u4.p4.s10
Docela by mě to zajímalo . ps2017-024-05-001-021.u4.p4.s11
Pak vám řeknu proč . ps2017-024-05-001-021.u4.p4.s12
V osmnácti procentech případů došli kontroloři k tomu , že došlo k nějakému porušení toho zákona , a to řešili dvěma způsoby , buď příkazem na místě . . . ps2017-024-05-001-021.u4.p5.s1
Já se omlouvám . ps2017-024-05-001-021.u4.p5.s2
Špatně jsem si otočil papír , četl jsem za rok 2017 . ps2017-024-05-001-021.u4.p5.s3
Tak teď to zaktualizuji a vezmu rok 2018 . ps2017-024-05-001-021.u4.p5.s4
Finanční správa byla ještě aktivnější . ps2017-024-05-001-021.u4.p5.s5
Nebylo jich 9 163 , ale 10 645 za 11 měsíců . ps2017-024-05-001-021.u4.p5.s6
To je skoro tisíc měsíčně . ps2017-024-05-001-021.u4.p5.s7
Tak to mně vychází , tak kdybych použil i soboty , neděle . ps2017-024-05-001-021.u4.p5.s8
Pak se zeptám paní ministryně , zda chodí i v sobotu , v neděli , nebo ne . ps2017-024-05-001-021.u4.p5.s9
Pokud ano , tak tam bude určitě příplatek za práci v sobotu nebo v neděli . ps2017-024-05-001-021.u4.p6.s1
Ten základní dotaz je , zda se nám vůbec ta kontrolní činnost vyplatí . ps2017-024-05-001-021.u4.p6.s2
Jak je to ekonomicky náročné pro státní rozpočet , který bezesporu ty kontrolory platí . ps2017-024-05-001-021.u4.p6.s3
Minimálně 10 645 . ps2017-024-05-001-021.u4.p6.s4
Možná , pokud chodí po dvou , tak je to 21 290 . ps2017-024-05-001-021.u4.p6.s5
Kdyby chodili po třech , tak už je to skoro . . . je to skoro 32 tisíc lidí , které musíme zaplatit . ps2017-024-05-001-021.u4.p6.s6
My , daňoví poplatníci . ps2017-024-05-001-021.u4.p6.s7
Pokuty , které uložili na místě , byly zhruba 2 , 2 milionu a přestupky ve správním řízení byly zhruba 27 , 5 milionu . ps2017-024-05-001-021.u4.p6.s8
Je to 29 , 7 , takže to zaokrouhlíme na 30 milionů . ps2017-024-05-001-021.u4.p6.s9
Snížím počet kontrol , to je 10 tisíc . ps2017-024-05-001-021.u4.p6.s10
Takže výnosnost jedné kontroly pro státní rozpočet je 300 korun českých . ps2017-024-05-001-021.u4.p7.s1
Zajímaly by mě , paní ministryně , náklady na jednu kontrolu . ps2017-024-05-001-021.u4.p7.s2
Dovoluji si odhadnout a prognózovat , že i kdyby byl jeden , tak náklady na tu dobu , kterou tam tráví , jsou vyšší než 300 korun . ps2017-024-05-001-021.u4.p7.s3
Možná konkrétní dotaz . ps2017-024-05-001-021.u4.p7.s4
Kolik je průměrná hodinová odměna kontrolora v pracovní den ? ps2017-024-05-001-021.u4.p7.s5
Jestli se počítají i příplatky za odpolední nebo noční , pokud kontroluje po 22 . hodině , a zda jsou příplatky za soboty , neděle či svátky ? ps2017-024-05-001-021.u4.p7.s6
A předpokládám , že ano , že zákoník práce platí i pro zaměstnance Finanční správy . ps2017-024-05-001-021.u4.p8.s1
Třicet milionů . ps2017-024-05-001-021.u4.p8.s2
Pamatuji si to číslo . ps2017-024-05-001-021.u4.p8.s3
Zeptám se paní ministryně , zda platí , že Finanční správa chtěla kvůli kontrolní činnosti k EET nabrat 600 nových zaměstnanců . ps2017-024-05-001-021.u4.p8.s4
Tři sta korun z jedné kontroly . ps2017-024-05-001-021.u4.p8.s5
A říkáme tomu narovnání . ps2017-024-05-001-021.u4.p8.s6
No , my ne . ps2017-024-05-001-021.u4.p8.s7
Někdo jiný . ps2017-024-05-001-021.u4.p8.s8
Vládní koalice tomu říká narovnání tržního prostředí . ps2017-024-05-001-021.u4.p8.s9
Myslím , že ty údaje by tady zaznít měly , abychom mohli porovnat efektivitu kontrolní činnosti . ps2017-024-05-001-021.u4.p9.s1
My dlouhodobě tvrdíme , že Finanční správa nejraději kontroluje ty malé . ps2017-024-05-001-021.u4.p9.s2
Deset a půl tisíce za 11 měsíců . ps2017-024-05-001-021.u4.p9.s3
Mě by zajímalo , kolik kontrol u velkých daňových subjektů provedla např . u daně z příjmu DPH za stejné období , za těch 11 měsíců , Finanční správa . ps2017-024-05-001-021.u4.p9.s4
Kde si myslím , že ta částka , která by mohla být doměřena , by mohla být určitě vyšší než 30 milionů korun . ps2017-024-05-001-021.u4.p10.s1
Ale zřejmě je to oblíbená činnost . ps2017-024-05-001-021.u4.p10.s2
Nevím , jestli dělají fiktivní nákupy , konzumují potraviny , alkohol , protože nevím , co se s tím děje . ps2017-024-05-001-021.u4.p10.s3
Aby zkontrolovali , zda mu někdo vydal účtenku , tak bezesporu to musí koupit a zaplatit . ps2017-024-05-001-021.u4.p10.s4
Možná by nás mohlo zajímat i to , kolik nákladů daňová správa zaplatila za ty fiktivní nákupy . ps2017-024-05-001-021.u4.p10.s5
Ano , možná nám to zvedá hrubý domácí produkt , ale určitě to nebude číslo , které bude nějak vysoké nebo významné ani v těch tržbách , které máme . ps2017-024-05-001-021.u4.p11.s1
Já o tom mluvím tak podrobně , protože se tím Finanční správa chlubí , a díky tomu , že to skutečně potvrzuje ten trend , že nejjednodušší je kontrolovat ty nejmenší . ps2017-024-05-001-021.u4.p12.s1
Myslím si , že i ta vymahatelnost bude poměrně úspěšná , protože pokud je to v průměru 300 korun , tak to není nijak vysoké . ps2017-024-05-001-021.u4.p12.s2
I kdybych řekl , že to je těch 18 % , že těch 82 % to mělo v pořádku , tak průměrná výtěžnost z těch asi 1 863 kontrol , které zjišťovaly nějaké pochybení , bude něco kolem 1 600 korun na jeden případ . ps2017-024-05-001-021.u4.p12.s3
To je už částka , kterou Finanční správa vymoci umí , ale nevím - nebo vím , je to zcela nepodstatné pro příjmy státního rozpočtu . ps2017-024-05-001-021.u4.p12.s4
Když si porovnáte z důvodové zprávy , která v té době byla k dispozici v minulém volebním období , tak tam Finanční správa provedla kvalifikovaný odhad , kolik daňových poplatníků se zapojí v první a v druhé vlně . ps2017-024-05-001-021.u4.p12.s5
Kdežto u té první bych řekl , že se v zásadě ten odhad od reality příliš nelišil , tam byl odhad , pokud se nepletu , kolem 50 tisíc daňových subjektů , u druhé vlny byl odhad 250 tisíc subjektů . ps2017-024-05-001-021.u4.p12.s6
Takže pokud bychom ta čísla brali vážně , tak by dneska EET mělo používat zhruba 300 tisíc daňových subjektů . ps2017-024-05-001-021.u4.p12.s7
Pokud mě nezklamala paměť , tak v pochvalné zprávě ke dvěma letům výročí EET - vidíte , že slavíme i taková neblahá výročí - Finanční správa uváděla myslím číslo 117 tisíc daňových subjektů , které podléhají EET . ps2017-024-05-001-021.u4.p13.s1
Ta třetí a čtvrtá vlna má přinést EET i do odvětví , která jsou podle našeho názoru zcela absurdní , kde kontrolovatelnost , a tím pádem vymahatelnost bude mnohem nižší než například u restaurací nebo u kamenných obchodů . ps2017-024-05-001-021.u4.p13.s2
Nebo já nevím , kdo bude chodit s tím malířem , který bude inkasovat hotovostní platbu v jednotlivých domácnostech , jestli si fiktivně nechá někdo z Finanční správy vymalovat byt , aby zjistil , zda dostane účtenku s EET nebo ne .