ps2017-024-01-002-002.u1.p1.s1
2 . ps2017-024-01-002-002.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 178 / 2005 Sb . , o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky ( zákon o zrušení Fondu národního majetku ) , ve znění pozdějších předpisů , a některé další související zákony / sněmovní tisk 130 / 4 / - zamítnutý Senátem ps2017-024-01-002-002.u1.p2.s1
Usnesení , jímž Senát zamítl tento návrh zákona , bylo doručeno jako sněmovní tisk 130 / 5 . ps2017-024-01-002-002.u1.p2.s2
Vítám mezi námi senátora Ladislava Kose . ps2017-024-01-002-002.u1.p3.s1
Prosím , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu zákona vyjádřila ministryně financí Alena Schillerová . ps2017-024-01-002-002.u1.p3.s2
Prosím , paní ministryně . ps2017-024-01-002-002.u1.p3.s3
Prosím . ps2017-024-01-002-002.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-024-01-002-002.u2.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , předstupuji před vás s návrhem novely zákona č . 178 / 2005 Sb . , o zrušení Fondu národního majetku České republiky . ps2017-024-01-002-002.u2.p1.s3
Je to novela , jejíž cíl je jediný - zvýšit transparentnost nakládání s veřejnými prostředky a ve svém důsledku posílit roli Parlamentu České republiky při rozhodování o finančních tocích v řádu miliardu korun ročně . ps2017-024-01-002-002.u2.p1.s4
Ambicí novely naopak není v žádném případě jakékoli rozpouštění prostředků , stejně jako jí není cíl získat pro vládu či Ministerstvo financí žádný nový zdroj příjmů ani žádná jiná z podobných fám , naopak , zatímco při zachování současného stavu by ministr financí a vláda měli neomezenou možnost zcela mimo rámec Poslaneckou sněmovnou schváleného státního rozpočtu přesouvat finanční prostředky na celou řadu různých priorit , ať už bytových potřeb , průmyslových zón , nebo dopravy . ps2017-024-01-002-002.u2.p1.s5
Předkládaná novela zakotvuje povinnost zahrnout rozhodování o těchto prostředcích již do samotné přípravy státního rozpočtu a jejich nakládání přísně svazuje s následně schváleným zákonem o státním rozpočtu a jeho Poslaneckou sněmovnou schválenou podobou . ps2017-024-01-002-002.u2.p2.s1
Dovolím si tedy nyní uvést tento návrh v nezbytně nutné šíři souvislostí a věřím , že se mi tím podaří osvětlit , proč je tato novela potřebná . ps2017-024-01-002-002.u2.p3.s1
Chceme novelizovat zákon , kterým byl od 1 . ledna 2006 zrušen Fond národního majetku České republiky a jeho činnost převzalo Ministerstvo financí . ps2017-024-01-002-002.u3.p1.s1
Tak já bych chtěl poprosit o větší klid . ps2017-024-01-002-002.u4.p1.s1
Zde byl pro správu majetku a financování závazků zřízen zvláštní účet a zvláštní evidence , které jsou vedeny odděleně od státního rozpočtu , s cílem , aby výnosy z privatizovaného majetku sloužily k úhradě právě těch závazků státu , které s privatizací souvisely . ps2017-024-01-002-002.u4.p1.s2
Tím je myšlena zejména likvidace ekologických škod , k níž se stát před privatizací zavázal . ps2017-024-01-002-002.u4.p1.s3
Od samotného počátku však zákon připouštěl také použití na jiné neprivatizační účely . ps2017-024-01-002-002.u4.p1.s4
A byly to právě tyto jiné neprivatizační účely , které se postupem času staly hlavními výdajovými tituly hrazenými z tohoto zvláštního účtu , a navíc se k nim postupně dílčími novelami zákona přidávaly další a další . ps2017-024-01-002-002.u4.p1.s5
Z privatizačních zdrojů tak byly často hrazeny četné vládní projekty . ps2017-024-01-002-002.u4.p1.s6
Například v roce 2007 investovala vláda z tohoto účtu do oblasti nesouvisející s privatizací , zejména do Státního fondu dopravní infrastruktury , 21 mld . korun , o rok později to bylo dokonce 34 mld . korun . ps2017-024-01-002-002.u4.p1.s7
Od roku 2012 byla uzákoněna možnost převádět prostředky z výnosů privatizace do státního rozpočtu . ps2017-024-01-002-002.u4.p2.s1
Často se v této souvislosti uvádí , že tyto prostředky měly sloužit na krytí schodku důchodového účtu . ps2017-024-01-002-002.u4.p2.s2
Je potřeba si ale uvědomit , že ve chvíli , kdy jsou prostředky převedeny do rozpočtu , stávají se příjmy státního rozpočtu a jsou k nerozeznání od jiných příjmů rozpočtu - typicky daní . ps2017-024-01-002-002.u4.p2.s3
Jednotlivé příjmy státního rozpočtu , jak všichni víme , nemají mašličky . ps2017-024-01-002-002.u4.p2.s4
Od roku 2012 bylo do státního rozpočtu převáděno průměrně 10 mld . ročně , a to při zachování bezpečného zůstatku na krytí privatizačních výdajů , zejména nejvýznamnější ekologie . ps2017-024-01-002-002.u4.p2.s5
A tak tomu bylo každý rok až do roku 2018 . ps2017-024-01-002-002.u4.p2.s6
Jedinou podmínkou , která k tomuto převodu musí být splněna , je záporné saldo důchodového systému - ne účtu , my nemáme žádný účet - důchodového systému , tedy že příjmy vybrané v daném roce na sociálním pojistném jsou nižší než prostředky vyplacené na důchody . ps2017-024-01-002-002.u4.p2.s7
Technická podmínka , která v roce 2018 nenastala , protože se důchodový systém po mnoha letech ocitl v přebytku . ps2017-024-01-002-002.u4.p2.s8
A nejinak tomu pravděpodobně bude i v roce příštím . ps2017-024-01-002-002.u4.p3.s1
Ministerstvo financí se jako zodpovědný hospodář rozhodlo tuto absurdní situaci řešit jednoduchou a logickou novelou , která usnadní převádění peněz z jedné státní kapsy do druhé , z privatizačních účtů do státního rozpočtu . ps2017-024-01-002-002.u4.p3.s2
Stát zároveň už nebude mít důvod kumulovat peníze na privatizačních účtech pro případ , že by jejich zdroje zeslábly , protože novela upravuje i opačnou eventualitu . ps2017-024-01-002-002.u4.p3.s3
Pokud by na privatizačních účtech nebyl dostatek prostředků na privatizační závazky , peníze by se naopak převedly ze státního rozpočtu . ps2017-024-01-002-002.u4.p3.s4
Stávající úprava to neumožňuje . ps2017-024-01-002-002.u4.p4.s1
Je zjevné , že celá řada argumentů , které zaznívají na odpor proti navrhované novele , je účelová a zavádějící . ps2017-024-01-002-002.u4.p4.s2
S těmi nejnesmyslnějšími bych se ráda teď hned vypořádala . ps2017-024-01-002-002.u4.p5.s1
Za prvé . ps2017-024-01-002-002.u4.p5.s2
Nikdy nebylo účelem zvláštních účtů privatizace tvořit rezervu na horší časy . ps2017-024-01-002-002.u4.p5.s3
Ten , kde si to myslí , se měl ozvat v roce 2002 , když byly příjmy téměř 130 miliard , nebo v roce 2005 , když to bylo 110 miliard , ani 40 miliard z roku 2008 nebylo málo . ps2017-024-01-002-002.u4.p5.s4
Hovořit dnes , kdy jsou tyto příjmy v podstatě omezeny na rok od roku klesající dividendu ČEZu a v součtu tvoří zhruba desetinu příjmů z let 2002 až 2005 a ani ne polovinu roku 2008 , o rezervách státu je argument přitažený za vlasy . ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s1
Za druhé . ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s2
Není ohroženo financování ekologických závazků státu . ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s3
V současném znění zákona není žádná pojistka , která by zabránila situaci , že veškeré dostupné prostředky na zvláštních účtech budou převedeny například na přípravu průmyslových zón , dopravní infrastrukturu či do rozvoje bydlení . ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s4
To je ryze na rozhodnutí vlády , protože účet stojí mimo návrh zákona o státním rozpočtu . ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s5
Na ekologii by pak nezbyla ani koruna . ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s6
Navrhovaná novela ale průmyslové zóny či průmyslovou infrastrukturu jako výdajové tituly škrtá a ponechává v podstatě jen ekologické závazky , rekultivace a to , co přímo souvisí s privatizací . ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s7
Navíc , usnesením z loňského roku ukládá vláda ministru financí zajistit na ekologii nejméně 4 , 5 miliardy korun ročně . ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s8
Jak to ministr zajistí ? ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s9
Nejsnáze tak , že je na těch účtech prostě nechá ! ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s10
A kdyby se stalo něco nepředvídatelného , jako je například prohra v privatizačním v soudním sporu , i takové věci jsme zdědili , je tu nově zavedena možnost doplnění chybějících prostředků ze státního rozpočtu . ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s11
Proto není sporu , že plnění ekologických závazků je navrhovanou novelou řešeno mnohem lépe než doposud . ps2017-024-01-002-002.u4.p7.s1
Za třetí . ps2017-024-01-002-002.u4.p7.s2
Nejde o žádný účetní trik za účelem vylepšení bilance . ps2017-024-01-002-002.u4.p7.s3
Hlavním cílem navrhované novely je , aby prostředky , které nebudou využity na krytí privatizačních výdajů , nezůstaly na účtu nečinně ležet , ale aby mohly být smysluplně využity na investiční či sociální potřeby dle aktuálního stavu hospodářství . ps2017-024-01-002-002.u4.p7.s4
Tento proces bude transparentní a kontrolovatelný , neboť bude podléhat standardním procesům uplatňovaným při sestavování státního rozpočtu . ps2017-024-01-002-002.u4.p8.s1
Na závěr mi dovolte krátké shrnutí . ps2017-024-01-002-002.u4.p8.s2
Novela má eliminovat všechny účelové vládní výdaje a ponechat pouze výdajové tituly související se závazky z privatizace , které tak opět získají prioritu financování . ps2017-024-01-002-002.u4.p8.s3
Zdůrazňuji , že v současné době není možné hradit privatizační výdaje z žádných jiných zdrojů . ps2017-024-01-002-002.u4.p8.s4
Současně bude novelou umožněno efektivní a transparentní využití volných finančních prostředků . ps2017-024-01-002-002.u4.p9.s1
Účinnost novely je předpokládána na 1 . leden 2019 . ps2017-024-01-002-002.u4.p10.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-024-01-002-002.u5.p1.s1
Děkuji paní ministryni financí Aleně Schillerové a budeme pokračovat v našem odpoledním jednání . ps2017-024-01-002-002.u5.p1.s2
Nyní požádám pana senátora Ladislava Kose , aby se ujal slova . ps2017-024-01-002-002.u5.p1.s3
Prosím , pane senátore . ps2017-024-01-002-002.u6.p1.s1
Děkuji . ps2017-024-01-002-002.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , vážené poslankyně , vážení poslanci , já tady nebudu polemizovat s argumenty , které tady uvedla paní ministryně na obhajobu novely tohoto zákona o zrušení Fondu národního majetku , tak , jak jsem to dělal v Senátu , na to si myslím , že tady budou jiní , a jenom bych vás konzervativně seznámil s průběhem projednávání tohoto zákona v Senátu . ps2017-024-01-002-002.u6.p2.s1
Jenom stručně . ps2017-024-01-002-002.u6.p2.s2
Vlastně novelou zákona je odstraněna velká část taxativního výčtu možností použití prostředků privatizačního fondu , kromě úhrady spojené s odstraňováním ekologických škod privatizovaných podniků a úhrady nákladů nápravy škod způsobených na životním prostředí těžbou nerostů a na revitalizace dotčených území . ps2017-024-01-002-002.u6.p2.s3
Nově je pak zavedena možnost převedení prostředků fondu privatizace do státního rozpočtu a jejich využití v jakékoliv jeho kapitole a naopak nově zavedena možnost převodu prostředků ze státního rozpočtu do tohoto fondu . ps2017-024-01-002-002.u6.p3.s1
Návrh zákona byl projednán na plénu Senátu dne 15 . 11 . s výsledkem hlasování : návrh zákona zamítnout - při účasti 69 senátorů bylo 51 pro zamítnutí , 10 proti a 8 se hlasování zdrželo . ps2017-024-01-002-002.u6.p4.s1
K hlavním důvodům , které vedly k zamítnutí a které padly jak na projednávání ve výboru , tak na plénu , tak bylo většinou řečníků požadováno , aby fond prioritně sloužil k pokrytí závazků státu na odstraňování ekologických škod , které činí řádově v závazcích ze smluv asi 100 miliard korun , a ne k tomu , aby z tohoto fondu byly vyváděny prostředky do státního rozpočtu . ps2017-024-01-002-002.u6.p4.s2
Naopak by mělo Ministerstvo financí zajistit ve fondu dostatečné množství prostředků a hlavně urychlený průběh sanací tak , aby tyto závazky byly urychleně odstraněny , protože ekologické závazky , respektive smlouvy na jejich odstranění , v některých případech jsou již vousaté a trvají 25 let . ps2017-024-01-002-002.u6.p4.s3
Senátoři uváděli příklady ze svých regionů , kdy se sanace postižených lokalit táhne velice dlouho a Ministerstvo financí k tomu přistupuje velice laxně . ps2017-024-01-002-002.u6.p5.s1
Padaly rovněž pochybnosti , zda je tato novela motivována snahou . . . ps2017-024-01-002-002.u7.p1.s1
Já vám rozumím , pane senátore . ps2017-024-01-002-002.u7.p1.s2
Ještě chviličku počkáme , až ti , kteří diskutují jiné téma , než je zrušení Fondu národního majetku v té poslední novele , aby přesunuli své diskuze do předsálí a pana senátora nechali v klidu a v důstojném prostředí přednést stav nebo výsledek projednávání v Senátu . ps2017-024-01-002-002.u7.p1.s3
Děkuji . ps2017-024-01-002-002.u7.p1.s4
Můžete pokračovat . ps2017-024-01-002-002.u8.p1.s1
Děkuji . ps2017-024-01-002-002.u8.p1.s2
Padaly rovněž pochybnosti , zda je tato novela motivována skutečně snahou o hospodárné využití prostředků , které jsou ve fondu privatizace uloženy , nebo pouhou snahou o posílení státního rozpočtu , jak tady bylo řečeno . ps2017-024-01-002-002.u8.p1.s3
Ve fondu díky tomu , že je důchodový účet v přebytku , se vlastně nashromáždilo 34 miliard a samozřejmě je to velice lákavým soustem tyto prostředky použít do státního rozpočtu a financovat z nich akce , jako jsou slevy na jízdném a podobně . ps2017-024-01-002-002.u8.p1.s4
Takže to byla další námitka . ps2017-024-01-002-002.u8.p2.s1
A pak tam padaly takové návrhy , že tento fond privatizace by měl být veden v podobném modu , jako je například atomový fond , kde se střádají peníze na likvidaci jaderných elektráren po jejich dožití , a pokud by měl ten fond být něčemu použit , tak potom na financování základních opatření , jako je například opatření reagující na klimatickou změnu , snížení uhlíkové stopy nebo prostředky na řešení energetické bezpečnosti . ps2017-024-01-002-002.u8.p3.s1
Takže to byl asi takový průřez tím , co se dělo při projednávání v Senátu , a jak jsem říkal , 51 ze 69 přítomných senátorů souhlasilo s návrhem na zamítnutí . ps2017-024-01-002-002.u8.p3.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-024-01-002-002.u9.p1.s1
Děkuji panu senátorovi Ladislavu Kosovi a nyní požádám , aby se zpravodaj garančního výboru , rozpočtového výboru , Petr Vrána vyjádřil ke zprávě Senátu . ps2017-024-01-002-002.u9.p1.s2
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2017-024-01-002-002.u10.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-024-01-002-002.u10.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi krátkou rekapitulaci . ps2017-024-01-002-002.u10.p1.s3
Usnesení Senátu k návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 178 / 2005 Sb . , o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky (zákon o zrušení Fondu národního majetku) , ve znění pozdějších předpisů , a některé další související zákony , bylo doručeno Sněmovně a rozesláno poslancům dne 16 . 11 . 2018 jako sněmovní tisk 130 / 5 . ps2017-024-01-002-002.u10.p1.s4
Senát svým 32 . usnesením z druhé schůze konané 15 . listopadu 2018 zamítl návrh zákona a důvody k zamítnutí popsal pan senátor Kos . ps2017-024-01-002-002.u10.p2.s1
Z důvodů , které uvedla paní ministryně Schillerová a které bych pouze opakoval v tuto chvíli , doporučuji přehlasovat veto Senátu . ps2017-024-01-002-002.u10.p2.s2
Děkuji . ps2017-024-01-002-002.u11.p1.s1
Děkuji , panu zpravodaji Petrovi Vránovi a otevírám rozpravu , do které mám jako prvního přihlášeného s přednostním právem pana místopředsedu Tomia Okamuru . ps2017-024-01-002-002.u11.p1.s2
Připraví se paní poslankyně Věra Kovářová . ps2017-024-01-002-002.u11.p1.s3
Prosím , pane místopředsedo , máte slovo . ps2017-024-01-002-002.u12.p1.s1
Vážené dámy a pánové , podle paní ministryně financí Aleny Schillerové má novela zákona omezit počet výdajových titulů , na které je možné čerpat prostředky ze zvláštních účtů privatizace . ps2017-024-01-002-002.u12.p1.s2
Dál má umožnit převod peněz z těchto účtů do státního rozpočtu , ale i na zvláštní účty z rozpočtu , pokud to bude zapotřebí ke krytí zákonných výdajů . ps2017-024-01-002-002.u12.p2.s1
Zajímavé je , že stejné Ministerstvo financí , které vede vládní hnutí ANO a paní ministryně , upozornilo na problémy , kdy Ministerstvo financí ve své zprávě k Fondu národního majetku uvedlo , že - cituji : " V případě , že by došlo k neočekávanému výpadku příjmů , nebude ve fondu privatizace dostatek aktiv pro krytí všech závazků a finančních požadavků " . ps2017-024-01-002-002.u12.p2.s2
Vycucnout z tohoto fondu za této situace poslední peníze je tedy opravdu nezodpovědné .