ps2017-020-10-016-052.u1.p1.s1
52 . ps2017-020-10-016-052.u1.p1.s2
Návrh poslanců Marka Výborného , Pavla Bělobrádka , Mariana Jurečky , Jana Bartoška , Pavly Golasowské , Aleše Juchelky a dalších na vydání ústavního zákona , kterým se mění usnesení č . 2 / 1993 Sb . , předsednictva České národní rady o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 211 / - prvé čtení ps2017-020-10-016-052.u1.p2.s1
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 211 / 1 . ps2017-020-10-016-052.u1.p2.s2
Prosím , aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Marek Výborný . ps2017-020-10-016-052.u1.p2.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo , případně další z navrhovatelů , ale máme tady pana poslance Výborného . ps2017-020-10-016-052.u1.p2.s4
Prosím . ps2017-020-10-016-052.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážený pane ministře , vážená paní ministryně , milé kolegyně , vážení kolegové , předně mi dovolte vám poděkovat za vaši vstřícnost a odsouhlasení sloučení debaty u obou dvou tisků číslo 50 a 52 . ps2017-020-10-016-052.u2.p1.s2
Považuji to za rozumné , protože sice každý tisk směřuje k jinému zákonu , řeší věc z trochu jiného úhlu pohledu , nicméně věcně , meritorně se jedná o věci velmi blízké . ps2017-020-10-016-052.u2.p2.s1
Dovolte mi , abych vám nyní tedy představil už avizovaný návrh , když to zjednoduším , novely Listiny základních práv a svobod . ps2017-020-10-016-052.u2.p2.s2
Návrh samotný je velmi jednoduchý . ps2017-020-10-016-052.u2.p2.s3
V článku 32 , který dnes zní : Rodičovství a rodina jsou pod ochranou zákona . ps2017-020-10-016-052.u2.p2.s4
Zvláštní ochrana dětí a mladistvých je zaručena . ps2017-020-10-016-052.u2.p2.s5
Je to článek 32 odst . 1 . ps2017-020-10-016-052.u2.p2.s6
My jako navrhovatelé chceme od odst . 1 čl . 32 vložit pouze dohromady sedm slov a ten odstavec by zněl takto : Rodičovství , rodina a manželství jako svazek muže a ženy jsou pod ochranou zákona . ps2017-020-10-016-052.u2.p2.s7
Zvláštní ochrana dětí a mladistvých je zaručena . ps2017-020-10-016-052.u2.p2.s8
To zůstává už bez jakékoliv změny . ps2017-020-10-016-052.u2.p3.s1
Dovolte mi nyní odůvodnit navrhovanou úpravu ústavní Listiny základních práv a svobod . ps2017-020-10-016-052.u2.p4.s1
Cílem předkládaného návrhu novely Listiny základních práv a svobod je doplnit ochranu rodiny na úrovni ústavního pořádku zakotvenou článkem 32 hlavy čtvrté Listiny základních práv a svobod o ochranu jednoho ze základních stavebních prvků úplné rodiny , jímž je manželství muže a ženy . ps2017-020-10-016-052.u2.p4.s2
Potřeba poskytnout manželskému svazku muže a ženy coby jednomu ze základních kamenů společnosti zvláštní uznání a ústavní ochranu je v dnešní turbulentní době , v níž se setkáváme s všudypřítomnými snahami o relativizaci a bourání vzorů , ať již sebelépe osvědčených , aktuálnější než kdy dříve . ps2017-020-10-016-052.u2.p4.s3
Je proto nanejvýš žádoucí , aby pravou podstatu , význam a důležitost tohoto svazku reflektoval i dokument , který zakotvuje ty nejvyšší a nejposvátnější hodnoty , na nichž stojí naše společnost a náš právní řád . ps2017-020-10-016-052.u2.p4.s4
Tímto dokumentem je právě Listina základních práv a svobod . ps2017-020-10-016-052.u2.p5.s1
Výslovná ústavní ochrana manželství není v historii českého ústavního pořádku institutem neznámým , byla totiž již obsažena v ustanovení § 126 Ústavní listiny Československé republiky z roku 1920 . ps2017-020-10-016-052.u2.p5.s2
Dovolte mi tady připomenout jistou symboliku toho , že projednávání tohoto našeho návrhu je otevíráno právě v den , kdy jsme si před chvílí připomněli sto let od prvního zasedání Národního shromáždění Československé republiky , které potom v tomto sále 29 . února 1920 přijalo řádnou Ústavu Československé republiky , kde právě toto zakotvení ochrany manželství bylo už uvedeno . ps2017-020-10-016-052.u2.p6.s1
Rovněž z hlediska mezinárodní komparace nejde o ojedinělou úpravu , což zvláště platí pro středoevropský prostor . ps2017-020-10-016-052.u2.p6.s2
Ústavní ochranu manželství jakožto svazku muže a ženy poskytuje například článek " L " maďarské ústavy , dále článek 18 polské ústavy a článek 41 slovenské ústavy . ps2017-020-10-016-052.u2.p6.s3
Tedy všechny tři státy visegrádské čtyřky kromě ČR toto ve svém ústavním pořádku již mají zakomponováno . ps2017-020-10-016-052.u2.p6.s4
Obdobné ustanovení uznávající manželství za svazek muže a ženy je přítomno též v ústavním pořádku Chorvatska , Lotyšska , Litvy a dalších států . ps2017-020-10-016-052.u2.p6.s5
Manželství za základ rodiny prohlašuje také například ústava italská . ps2017-020-10-016-052.u2.p6.s6
Lze tak mimo jiné uzavřít , že ČR je v současnosti jediným státem visegrádské skupiny , jehož ústavní pořádek ochranu manželství jakožto svazku muže a ženy dosud nereflektuje , jak už jsem uvedl před chvílí . ps2017-020-10-016-052.u2.p7.s1
Rodina a rodinný život ze své podstaty náleží do bytostně soukromé a autonomní sféry života člověka . ps2017-020-10-016-052.u2.p7.s2
Rodina ovšem zároveň nenahraditelně a v podstatě výlučně plní několik funkcí takového významu , že bez ní není život v lidské společnosti jako celku vůbec myslitelný . ps2017-020-10-016-052.u2.p7.s3
K těmto funkcím , které rodina přirozenou cestou naplňuje , náleží zejména funkce reprodukční , zajišťující reprodukci a generační obměnu obyvatelstva , funkce socializační , zajišťující všestrannou výchovu dětí , funkce sociálně - ekonomická , tj . fungování rodiny jakožto svébytného a soběstačného ekonomického celku , dále funkce regenerační a podpůrná , jejíž podstatou je vzájemná sounáležitost , poskytování citového zázemí , emoční i materiální podpora mezi členy rodiny . ps2017-020-10-016-052.u2.p7.s4
Rodina je postavena na vzájemné lásce . ps2017-020-10-016-052.u2.p7.s5
Rodina proto nutně představuje základní jednotku společnosti a nezastupitelný prvek triády : jednotlivec - rodina - společnost . ps2017-020-10-016-052.u2.p7.s6
Každý historický pokus odbourat některou z funkcí rodiny a přenést ji na jinou entitu je znám svými škodlivými důsledky pro jednotlivce , zvláště pro dotčené děti , i pro společnost . ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s1
Z těchto předpokladů vyvěrá úloha působení státu ve vztahu k rodinám . ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s2
Všeobecná deklarace lidských práv v článku 16 odst . 3 konstatuje - cituji : " Rodina je přirozenou a základní jednotkou společnosti a má nárok na ochranu ze strany společnosti a státu . " ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s3
Konec citátu . ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s4
Je posláním státu , aby zároveň respektoval autonomii a vnitřní život rodiny a současně rodinu uznával , poskytoval jí ochranu , napomáhal jí v nesnázích a přitom zejména všestranně podporoval dosažení takové její podoby , která nejlépe odpovídá osvědčenému a zažitému ideálu funkční rodiny naplňující přirozenou cestou všechny její soukromé i společenské úlohy . ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s5
Jádrem takové rodiny je manželský svazek muže a ženy . ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s6
Tato podoba rodiny je v našem civilizačním okruhu pevně zakotvena bez nejmenší nadsázky již několik tisíc let . ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s7
Jejími nezpochybnitelnými kořeny jsou jak římské právo , z něhož pochází nejklasičtější definice manželského svazku muže a ženy , tak postupné prosazení se monogamického svazku ve starověkém Izraeli a přítomnost manželství muže a ženy v základním kodexu křesťanství , tedy v Bibli . ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s8
Právní institut manželství , trvalého svazku jedné ženy a jednoho muže , byl v novější době jako samozřejmý přejat a včleněn do všech velkých evropských kodifikací soukromého práva vznikajících na základě přirozenoprávních , popř . římskoprávních doktrín v 19 . a 20 . století a lze na něj jistě nahlížet jako na součást přirozeného práva . ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s9
Tato zcela mimořádná situace právního institutu manželského svazku zajišťuje , že uvedené vnímání a vymezení pojmu manželství , tj . trvalého svazku jedné ženy a jednoho muže , je navzdory některým tendencím posledních několika málo let hluboce společensky i právně prověřeno a zakořeněno . ps2017-020-10-016-052.u2.p9.s1
Rodina vznikající na podkladě manželského svazku má zvýšené předpoklady pro zdraví a plnohodnotný vývoj . ps2017-020-10-016-052.u2.p9.s2
Manželství muže a ženy má typicky potenciál naplnit všechny hlavní funkce rodiny , a zvláště pak přivést na svět další generaci a vychovat ji v nenahraditelné a vzájemně nezastupitelné mateřské i otcovské lásce i vzoru , a to v prostředí poskytujícím alespoň nějaké záruky stability a dlouhodobosti . ps2017-020-10-016-052.u2.p9.s3
Jakákoli jiná podoba rodinného soužití toho v takové míře schopna být nemůže . ps2017-020-10-016-052.u2.p9.s4
Manželství proto od státu , který se přihlašuje k ochraně rodiny , nutně rovněž náleží prvořadá a výjimečná ochrana . ps2017-020-10-016-052.u2.p10.s1
Právní institut manželství má nenahraditelnou úlohu i z hlediska efektivního výkonu státní politiky , zejména té , jež směřuje k podpoře rodin . ps2017-020-10-016-052.u2.p10.s2
Je legitimním požadavkem státu , aby prostředky , které vynakládá do sociálního zabezpečení a podpory rodin , směřovaly v prvé řadě do prostředí , v němž existují právní záruky jeho stability , neboť v něm mohou tyto prostředky nejlépe a nejúčelněji plnit svůj smysl . ps2017-020-10-016-052.u2.p10.s3
Takové záruky poskytuje právě zejména rodina založená na manželském svazku . ps2017-020-10-016-052.u2.p11.s1
Úkolem státu nejvyššího významu je rovněž přičiňovat se o příznivý demografický vývoj . ps2017-020-10-016-052.u2.p11.s2
Situace v tomto směru není v České republice úplně optimální . ps2017-020-10-016-052.u2.p11.s3
Český statistický úřad pro rok 2016 uvádí číslo 1 , 63 jako průměrný počet dětí připadajících na jednu ženu . ps2017-020-10-016-052.u2.p11.s4
K tomu Český statistický úřad konstatuje - cituji : Ani tato úroveň plodnosti však v dlouhodobém pohledu nezajišťuje prostou reprodukci populace . ps2017-020-10-016-052.u2.p11.s5
K té by byla potřeba plodnost minimálně ve výši 2 , 1 dítěte na jednu ženu . ps2017-020-10-016-052.u2.p11.s6
V České republice tomu tak bylo naposledy v roce 1980 . ps2017-020-10-016-052.u2.p11.s7
- Toto považuji za velmi alarmující konstatování a může mít dlouhodobý dopad na celou českou společnost . ps2017-020-10-016-052.u2.p12.s1
Nástroje státního působení v této otázce mohou být ze své podstaty pouze nepřímé . ps2017-020-10-016-052.u2.p12.s2
Je jimi právě důsledná prorodinná politika založená na podpoře vzniku pokud možno úplných a stabilních rodin , v nichž je základním stavebním kamenem zpravidla manželství . ps2017-020-10-016-052.u2.p12.s3
V rovině fakticity nemohou z řady různých objektivních i subjektivních důvodů , závislých i nezávislých na vůli zúčastněných osob , nikdy všechny rodiny dospět k podobě , která je chápána jako její ideál . ps2017-020-10-016-052.u2.p12.s4
Rodina založená na manželství muže a ženy je skutečně ideálem zcela jedinečným a musíme počítat s tím , že ne vždy právě z těch objektivních , subjektivních důvodů bude tohoto ideálu dosaženo . ps2017-020-10-016-052.u2.p12.s5
To platí i pro manželství , jehož velký potenciál mnohdy nemůže být z řady příčin naplněn . ps2017-020-10-016-052.u2.p13.s1
Tato skutečnost však nemůže znamenat , že má stát rezignovat na svou úlohu stanovovat normy chování . ps2017-020-10-016-052.u2.p13.s2
V tomto případě totiž obsahem a smyslem navrhované normy není jakékoliv sankcionování toho , kdo její cíle nenaplňuje , nýbrž naopak , my jdeme pozitivní cestou , chceme podpořit dobrou praxi a být nápomocní . ps2017-020-10-016-052.u2.p13.s3
Cílem , ambicí je vytvořit mantinely , ukázat směr , kterým se naše společnost ubírá . ps2017-020-10-016-052.u2.p13.s4
Listina základních práv a svobod je z povahy právní deklarativního charakteru , čili jakékoliv změny nepřinášejí úpravy , které by fakticky byly k sankcionování nebo něčemu podobnému , ale nastavují obecný směr naší společnosti . ps2017-020-10-016-052.u2.p13.s5
Prožívá - li rodina v dnešní době , Českou republiku nevyjímaje , určitou krizi a proces eroze - a o tom svědčí např . skutečnost , že v populaci celkově přibývá osob rodinného stavu svobodný a svobodná a naopak ubývá osob ženatých a vdaných ; ps2017-020-10-016-052.u2.p13.s6
opět to vychází z čísel Českého statistického úřadu : osoby žijící v manželství jsou sice stále nejpočetnější , nicméně jejich podíl v obyvatelstvu se již snížil pod jednu polovinu a dále klesá - není přesto úlohou státu na její podporu rezignovat , nýbrž naopak ji tím více a intenzivněji podporovat , a to včetně stanovení vzorců , vzorů a vytyčení principů , jejichž naplňování je pro fungování rodiny žádoucí . ps2017-020-10-016-052.u2.p14.s1
K tomuto cíli směřuje i tato novela . ps2017-020-10-016-052.u2.p14.s2
Chtěl bych zde také jednoznačně odmítnout výtky toho , že v případě . . . nebo že za krizi rodiny , o které tady teď v tuto chvíli hovořím , by mohl někdo jiný než my samotní , kteří žijeme v heterosexuálních manželství . ps2017-020-10-016-052.u2.p14.s3
Skutečně za krizi rodiny v žádném případě nemůže homosexuální komunita . ps2017-020-10-016-052.u2.p14.s4
To je skutečně naprostý nesmysl . ps2017-020-10-016-052.u2.p14.s5
Za krizi rodiny si můžeme my sami . ps2017-020-10-016-052.u2.p14.s6
A fakticky je to hozená rukavice nám , kteří v tradičním manželství muže a ženy v rodinách žijeme . ps2017-020-10-016-052.u2.p15.s1
Ochrana manželství muže a ženy v rámci ústavního pořádku , jehož je Listina základních práv a svobod součástí , je tak zejména pokynem pro zákonodárce , stejně jako pro soudy a jiné orgány veřejné moci , aby svou činností co nejlépe přispívali k podpoře a nerušenému fungování právního institutu manželství . ps2017-020-10-016-052.u2.p15.s2
Manželství jako svazek muže a ženy je jistě hodnotou konzervativní , ale není to institut přežilý . ps2017-020-10-016-052.u2.p15.s3
V roce 2017 uzavřelo manželství bezmála 53 tisíc párů v České republice . ps2017-020-10-016-052.u2.p15.s4
Jako takový má tento institut povahu privilegia . ps2017-020-10-016-052.u2.p15.s5
Jeho účelem není ošetřit vztahy dvou milujících se osob . ps2017-020-10-016-052.u2.p15.s6
Česká republika není státem bezhodnotovým , ochrana manželství v Listině základních práv a svobod tak může vyjadřovat i uznání manželství jakožto výjimečné a nenarušitelné hodnoty odpovídající svým významem a mírou ochrany základních právům a svobodám . ps2017-020-10-016-052.u2.p16.s1
Dámy a pánové , tolik k odůvodnění jinak velmi stručné úpravy Listiny základních práv a svobod . ps2017-020-10-016-052.u2.p16.s2
Náš návrh logicky vychází z debaty , která se vede nejenom na půdě Poslanecké sněmovny , a to i v rámci ať už veřejných slyšení před petičním výborem , nebo v rámci různých seminářů a konferencí , ale také v reakci na debatu ve veřejném prostoru . ps2017-020-10-016-052.u2.p16.s3
My se domníváme , že tu debatu nevedeme o právech menšin , ale vedeme ji primárně o hodnotách . ps2017-020-10-016-052.u2.p16.s4
A hodnotová politika je něco , co zde ve Sněmovně nepřichází často na pořad . ps2017-020-10-016-052.u2.p16.s5
Domnívám se , že i právě proto je důležité , kolik je přihlášeno vás poslanců do rozpravy , protože k otázkám hodnot , na kterých stojí naše společnost , naše civilizace , je třeba se vyjádřit a nad nimi také uvažovat . ps2017-020-10-016-052.u2.p16.s6
Věřím , že rozprava nad jedním i druhým tiskem k tomu povede . ps2017-020-10-016-052.u2.p17.s1
Dámy a pánové , děkuji za pozornost . ps2017-020-10-016-052.u3.p1.s1
Dobrý večer , dámy a pánové . ps2017-020-10-016-052.u3.p1.s2
Já vám také děkuji . ps2017-020-10-016-052.u3.p1.s3
Nyní prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Věra Procházková . ps2017-020-10-016-052.u3.p1.s4
A poprosil bych levou část sálu o větší klid . ps2017-020-10-016-052.u4.p1.s1
Dobrý večer ještě všem znova . ps2017-020-10-016-052.u4.p1.s2
Já bych nejdříve přečetla vyjádření vlády k tomuto tisku a poté svoji zpravodajskou zprávu . ps2017-020-10-016-052.u4.p2.s1
Navrhovaná změna je zjevně reakcí na aktuální snahy otevřít institut manželství osobám stejného pohlaví . ps2017-020-10-016-052.u4.p2.s2
I z obsahu důvodové zprávy plyne , že smyslem navrhované změny Listiny základních práv a svobod mimo jiné je , že zákonem uznané manželství musí spočívat ve svazku jednoho muže a jedné ženy . ps2017-020-10-016-052.u4.p2.s3
Vláda naopak svým usnesením ze dne 22 . června 2018 č . 414 vyjádřila souhlas s návrhem zákona , jehož cílem je otevřít institut manželství osobám stejného pohlaví , viz sněmovní tisk č . 201 . ps2017-020-10-016-052.u4.p3.s1
Vláda se domnívá , že k jakékoli změně Listiny je třeba přistupovat zdrženlivě . ps2017-020-10-016-052.u4.p3.s2
Katalog práv a svobod zakotvený v Listině by neměl být používán k blokování práv určitých skupin . ps2017-020-10-016-052.u4.p3.s3
Vláda též uvádí , že podle jejího názoru výše uvedeného cíle , tedy že zákonem uznané manželství musí spočívat pouze ve svazku jednoho muže a jedné ženy , ani nebude zakotvením obecné proklamace do Listiny dosaženo .