|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-11-02 ps2017-020-08-003-038 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

38. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 66/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, ve znění zákona č. 290/2017 Sb. /sněmovní tisk 302/ - prvé čtení

Date2018-11-02
Meetingps2017/020
Agenda Itemps2017/020/038
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/020schuz/s020298.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 483 • previousnext

ps2017-020-08-003-038.u1.p1.s1 38.
ps2017-020-08-003-038.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 66/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, ve znění zákona č. 290/2017 Sb. /sněmovní tisk 302/ - prvé čtení
ps2017-020-08-003-038.u1.p2.s1 Děkuji, že u stolku zpravodajů je pan ministr zdravotnictví Adam Vojtěch i zpravodajka pro prvé čtení paní Věra Adámková, a můžeme zahájit projednávání, kdy z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zdravotnictví.
ps2017-020-08-003-038.u1.p2.s2 Pane ministře, ještě počkám chviličku.
ps2017-020-08-003-038.u1.p2.s3 Prosím, pokud vedete jinou debatu, než je zákon o léčivech, zásadně mimo sál!
ps2017-020-08-003-038.u1.p2.s4 Myslím si, že každému z vás musí vadit, že nemůže v normálním prostředí říct své slovo, které mu bylo uděleno.
ps2017-020-08-003-038.u1.p2.s5 Tak to respektujte!
ps2017-020-08-003-038.u1.p2.s6 Děkuji.
ps2017-020-08-003-038.u1.p3.s1 Pane ministře, máte slovo.
ps2017-020-08-003-038.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-020-08-003-038.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte tedy, abych vám představil vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o léčivech.
ps2017-020-08-003-038.u2.p1.s3 Cílem této novely je učinit další krok v oblasti elektronizace zdravotnictví, a to díky precizaci systému elektronické preskripce a zejména zakotvení tzv. lékového záznamu pacienta.
ps2017-020-08-003-038.u2.p1.s4 Myslím si, že si všichni pamatujete na debatu, která se odehrála v této Sněmovně na konci roku 2017, kdy jsme projednávali tzv. elektronický recept a nabytí účinnosti od 1. 1. 2018.
ps2017-020-08-003-038.u2.p1.s5 jsem tehdy na tomto místě prohlásil, že jsme pro odložení sankcí za elektronický recept o rok s tím, že v rámci tohoto přechodného období připravíme právě lékový záznam jakožto velmi důležitou funkcionalitu, kterou v době zejména odborná veřejnost postrádala.
ps2017-020-08-003-038.u2.p1.s6 Proto jsem rád, že nyní mohu prezentovat již tento návrh právě navazující na příslib, který jsem dal na konci roku 2017 této Sněmovně.
ps2017-020-08-003-038.u2.p2.s1 Přijetím této novely tedy dojde k završení právní úpravy povinné elektronické preskripce.
ps2017-020-08-003-038.u2.p2.s2 Jak jsem říkal, samotná elektronická preskripce, resp. právní úprava ji zakotvující, nabyla účinnosti k 1. ledna 2018, ovšem vzhledem k nutnosti takovéto úpravy bylo nutné přikročit k podrobnější a jasnější úpravě, v rámci které bude komplexně fungovat systém povinné elektronické preskripce léčivých přípravků stejně tak jako oblast výdeje.
ps2017-020-08-003-038.u2.p3.s1 Předkládaná novela zajišťuje plný legislativní rámec pro povinné elektronické předepisování léčivých přípravků.
ps2017-020-08-003-038.u2.p3.s2 Zavedení lékového záznamu pacienta umožní předepisujícím lékařům a též farmaceutům nahlížet do údajů o předepsaných a vydaných léčivých přípravcích konkrétního pacienta, a tím zajistit zkvalitnění jiných poskytovaných zdravotních služeb spočívajících v předepisování a výdaji léčivých přípravků.
ps2017-020-08-003-038.u2.p3.s3 Možnost nahlížet do tohoto lékového záznamu je logickým a účelným využitím údajů, které již dnes existují.
ps2017-020-08-003-038.u2.p3.s4 Jsou shromážděny v centrálním úložišti elektronických receptů, ovšem ten lékový záznam není sdílen, to znamená, není možné právě sdílet informace o předepsaných a vydaných receptech a lécích napříč poskytovateli zdravotních služeb.
ps2017-020-08-003-038.u2.p3.s5 Tato funkcionalita systému, jak jsem říkal, byla poptávána velmi od odborné veřejnosti, protože je pravdou, že v současné době lékaři ani lékárníci nevědí, jaké léky pacient užívá, což může způsobovat velmi nepříjemné důsledky z hlediska předepisování léků, které nežádoucím způsobem interagují s léky, které pacient užívá, nebo jsou duplicitní a podobně.
ps2017-020-08-003-038.u2.p3.s6 Víme, že v České republice bohužel řada pacientů zemře v důsledku toho, že léky jsou předepisovány tak, že vlastně pacientovi v konečném důsledku uškodí a nikoliv pomohou.
ps2017-020-08-003-038.u2.p3.s7 To znamená, tento lékový záznam umožní předepisování tak, aby byla zohledněna předchozí aktuální farmakoterapie daného pacienta a lékař ani farmaceut nebudou odkázáni pouze na informace, které jim poskytne pacient, kdy bezesporu není často záruka, zejména u chronicky nemocných pacientů, kteří berou poměrně velké množství léků, že tyto informace budou úplné a přesné.
ps2017-020-08-003-038.u2.p4.s1 Kromě zakotvení samotného lékového záznamu pacienta vládní návrh zákona upravuje i další otázky.
ps2017-020-08-003-038.u2.p4.s2 Zejména se nově zakotvuje informační systém eRecept jako informační systém veřejné správy, který umožní komplexní realizaci a podporu elektronického předepisování léčivých přípravků a jejich výdeje.
ps2017-020-08-003-038.u2.p4.s3 Kromě lékového záznamu pacienta bude součástí systému eRecept centrální úložiště elektronických receptů, registr léčivých přípravků s omezením, systém správy souhlasů a žurnál činností.
ps2017-020-08-003-038.u2.p5.s1 Návrh zákona dále nově v kontextu již uvedeného definuje působnost Státního ústavu pro kontrolu léčiv jako zřizovatele, provozovatele a správce systému eRecept s přesně vymezenými kompetencemi a povinnostmi.
ps2017-020-08-003-038.u2.p5.s2 Návrh rovněž stanovuje osoby a subjekty, které mají přístup do systému eRecept, způsob a rozsah jejich přístupu a definuje účel, k jakému mohou být získané informace využity.
ps2017-020-08-003-038.u2.p6.s1 Musím říci, že na tom návrhu pracovala velmi široká pracovní skupina složená ze svých významných stakeholderů, jsou to zdravotní pojišťovny, odborné společnosti, komory, pacienti, zkrátka všichni, kterých se to týká.
ps2017-020-08-003-038.u2.p6.s2 Stejně tak ten návrh byl konzultován s Úřadem pro ochranu osobních údajů, se kterým nakonec byly všechny připomínky vypořádány bez rozporu.
ps2017-020-08-003-038.u2.p6.s3 Myslím, že návrh je v tomto směru velmi konsenzuální napříč odbornou veřejností, napříč pacientskou veřejností, napříč i institucemi, které mají dohlížet na bezpečnost dat a ochranu osobních údajů.
ps2017-020-08-003-038.u2.p6.s4 To znamená, že si myslím, že vás mohu v tomto místě požádat o to, abyste tento návrh podpořili, protože si myslím, a jsem o tom přesvědčen, že nejen tento návrh posune velmi kvalitativně Českou republiku v oblasti elektronizace zdravotnictví, to znamená možnosti sdílení dat v rámci zdravotnictví, ale především zajistí kvalitnější a bezpečnější péči o naše pacienty.
ps2017-020-08-003-038.u2.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-020-08-003-038.u3.p1.s1 Děkuji panu ministru zdravotnictví Adamu Vojtěchovi a nyní požádám zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Věru Adámkovou, aby přednesla svoji zpravodajskou zprávu.
ps2017-020-08-003-038.u3.p1.s2 Paní zpravodajko, máte slovo.
ps2017-020-08-003-038.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-020-08-003-038.u4.p1.s2 Dámy a pánové, nebudu opakovat, co zde řekl pan ministr, protože uvedl ten zákon velmi srozumitelně.
ps2017-020-08-003-038.u4.p1.s3 Musím říci, že lékový záznam, nebo elektronizace lékového záznamu je to, o čem odborná veřejnost volala.
ps2017-020-08-003-038.u4.p1.s4 A kdybychom neudělali tento další krok, bylo úplně zbytečné zavádět elektronický recept, protože to by v tom případě byly zbytečně vynaložené peníze.
ps2017-020-08-003-038.u4.p1.s5 Ten elektronický recept nemá sloužit jenom k tomu, že ho vytisknu elektronicky, to bychom dokázali za zlomek peněz, ale musíme mít informace, abychom pacienta nepoškodili.
ps2017-020-08-003-038.u4.p1.s6 Elektronizace veřejné správy, a do toho jistě zdravotnictví víceméně patří, je koneckonců nejenom vládní prioritou, ale notabene byl to volební program mnoha stran, takže se domnívám, že tady v tom základního problému ho nemáme.
ps2017-020-08-003-038.u4.p2.s1 V tom zákoně se nově zavádějí - nebudu opakovat to, co řekl pan ministr, jenom na vysvětlenou některé nové pojmy k vysvětlení.
ps2017-020-08-003-038.u4.p2.s2 To znamená, v jakém rozsahu může vydávat léčivo farmaceutický asistent, což jsou lidé, kteří nejsou magistry farmacie, ale mají buď střední, nebo vyšší odborné školy, a ti nemohou zaměňovat léky.
ps2017-020-08-003-038.u4.p2.s3 To znamená, že tady je i ošetřeno, aby ten pacient opravdu dostal to, co dostal předepsáno.
ps2017-020-08-003-038.u4.p2.s4 Víte velmi dobře, že před několika lety Sněmovna, nechci říkat tato, protože samozřejmě nebylo to stejné složení, ale tato Sněmovna povolila, aby v případě, že je předepsaná účinná nějaká molekula, mohl farmaceut, to znamená magistr nebo doktor farmacie, dát vlastně účinnou molekulu v jiném generickém přípravku.
ps2017-020-08-003-038.u4.p2.s5 To by farmaceutický asistent nemohl a to je dobře.
ps2017-020-08-003-038.u4.p2.s6 Čili tady je to ošetřeno, aby bezpečnost pacienta tam byla.
ps2017-020-08-003-038.u4.p3.s1 Další věcí, která tam je důležitá, je možnost nahlížet do historie léků, které jsou nutné, protože lékař je zodpovědný za léky, které píše, a víte dobře, že pacient opravdu, není možné to po něm ani plně vyžadovat, aby věděl úplně všechno, co bral, anebo také některé věci ti lidé bagatelizují v dobrém.
ps2017-020-08-003-038.u4.p3.s2 Bude tam možnost nahlížet i pro farmaceuta, aby nevydal kontraproduktivní léky, které by mohly být vydány v jiné lékárně několik dní předtím.
ps2017-020-08-003-038.u4.p4.s1 Samozřejmě že to, co je nejdůležitější, je sdílení dat.
ps2017-020-08-003-038.u4.p4.s2 Ta data musí být ošetřena, což samozřejmě je v tomto případě tady popisováno, protože je důležité, aby nejenom došlo ke zlepšení péče o pacienty, ale aby byla zachována bezpečnost jejich dat, protože to je důležité téma.
ps2017-020-08-003-038.u4.p5.s1 se domnívám, že tento zákon mít šanci postoupit do dalšího čtení, a velmi prosím všechny kolegy, i ty, kteří se nezabývají přímo zdravotnictvím, ale nakonec všichni víme, že tam máme nejrůznější toky a máme názory, aby je eventuálně ještě vylepšili svými názory, ale to můžeme pouze v případě, že bude propuštěn dále, což doufám, že se stane.
ps2017-020-08-003-038.u4.p6.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-020-08-003-038.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-08-003-038.u5.p1.s2 Ještě než otevřu rozpravu, konstatuji omluvu pana ministra dopravy Dana Ťoka od do hodin z dnešního jednání, která došla předsedovi Poslanecké sněmovny.
ps2017-020-08-003-038.u5.p2.s1 Můžeme pokračovat.
ps2017-020-08-003-038.u5.p2.s2 Otevírám rozpravu, ale konstatuji, že do nemám žádnou přihlášku.
ps2017-020-08-003-038.u5.p2.s3 Ptám se, kdo se hlásí z místa.
ps2017-020-08-003-038.u5.p2.s4 První je pan poslanec Marek Benda.
ps2017-020-08-003-038.u5.p2.s5 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-020-08-003-038.u6.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážená paní ministryně, dámy a pánové, trochu mi připadá, jako bych byl dneska jediný, kdo se tady po ránu probudil.
ps2017-020-08-003-038.u6.p2.s1 Máme před sebou předložený návrh zákona o léčivech, který se sice tváří, že se vlastně jedná o zdravotní a nepříliš složitou normu.
ps2017-020-08-003-038.u6.p2.s2 si myslím, že se jedná o naprosto, naprosto zásadní normu a zdaleka se netýkající jenom problematiky zdravotnictví jako takového.
ps2017-020-08-003-038.u6.p2.s3 Budu navrhovat ve svém vystoupení, abychom přikázali návrh zákona i ústavněprávnímu výboru.
ps2017-020-08-003-038.u6.p2.s4 Pokládám to za naprosto nezbytné, protože hlavním obsahem podle mého názoru není to, jakým způsobem se lidé léčí, ale jakým způsobem se o nich sdílí informace, jakým způsobem se ve zdravotnickém systému o nich sdílí informace.
ps2017-020-08-003-038.u6.p3.s1 Vedli jsme tuhle diskusi několikrát v minulosti, někdy v roce 2010.
ps2017-020-08-003-038.u6.p3.s2 Jestli se nepletu, byly tady první návrhy na eRecepty a na vstupování, a kdy může pacient povolit a kdy může pacient zakázat.
ps2017-020-08-003-038.u6.p3.s3 Tehdy to bylo na povolení, konkrétnímu lékaři řeknu, kdy může se jít podívat do zdravotnické dokumentace.
ps2017-020-08-003-038.u6.p4.s1 Nyní přichází ministerstvo s úplně obrácenou koncepcí, 81e, sice jsou tam samozřejmě předtím takové ty vznešené věty, které říkají: lékař může nahlížet, jenom pokud to je potřebné k léčení.
ps2017-020-08-003-038.u6.p4.s2 Ale to jsme zažili tolikrát, že různé státní, soukromé a další subjekty můžou nahlížet jenom tehdy, když to potřebují ke svému výkonu, a kolikrát jsme zjistili, že si nás někdo jen tak prověřuje, že si někdo jen tak zjišťuje, co je o mně možné zjistit zajímavého.
ps2017-020-08-003-038.u6.p4.s3 A tady jsme najednou ve správě souhlasu, § 81e, v tom, že musím aktivně vyslovit nesouhlas s tím, aby se na smělo koukat - a to buď vůči všem lékařům, nebo jenom vůči některým konkrétním lékařům?
ps2017-020-08-003-038.u6.p4.s4 si myslím, že tohle je naprosto zásadní otázka.
ps2017-020-08-003-038.u6.p4.s5 Naprosto zásadní otázka.
ps2017-020-08-003-038.u6.p4.s6 Podle mého nejhlubšího přesvědčení mám říci, kdo a v jaké chvíli se může podívat do mého lékového záznamu, kdo může jít kontrolovat, jestli nemám nějaké kontraindikace, jestli neberu něco jiného, jestli si nepřicházím pro třetí lék.
ps2017-020-08-003-038.u6.p4.s7 To je asi v pořádku, ale mám to být , kdo to řekne, a ne lékař, který je mimochodem ještě držen lékařským tajemstvím, takže se i blbě proniká a zjišťuje zvenčí, jestli tak nečiní jenom prostě opravdu proto, aby zkontroloval svoji manželku, například děti, jestli mu nezlobí a neberou nějaké přípravky, souseda a další osoby.
ps2017-020-08-003-038.u6.p5.s1 Tak to je první problém, který tam vidím, a myslím, že nesouvisí s léčením jako takovým, ale souvisí zásadním způsobem s ochranou osobních údajů, a myslím si, že bychom se na něj měli podívat i z jiného pohledu než jenom z pohledu lékařů.
ps2017-020-08-003-038.u6.p5.s2 Věřím, že mnozí lékaři, zejména takoví ti, kteří jsou v nemocnicích, a teď jim tam přicházejí různé osoby, mnohdy i osoby, které se téměř nedají dohledat, jak jsou léčeny a jestli jsou vůbec léčeny, že mají radost, když se do toho můžou podívat.
ps2017-020-08-003-038.u6.p5.s3 tomu rozumím, s řadou z nich jsem také hovořil, ale přesto si myslím, že není možné psát zákony pro osoby, které jsou někde na okraji společnosti, ale zákony se mají psát pro osoby, které naopak jsou v centru.
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s1 S tím souvisí druhá poznámka poměrně zásadní, kterou k tomu mám, a ta se týká § 112a, zvláštních postupů k utajení a zajištění bezpečnosti.
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s2 Zase poměrně nestandardní produkt.
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s3 Ještě to tady tak jako vypadá vznešeně, že všechno je v zákoně přece ošetřeno, ale najednou začneme říkat, že pro některé části společnosti vláda stanoví nařízení.
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s4 A zase zpozorněme, protože podle mého názoru tady hluboce překračujeme možnosti zmocnění pro vládu, aby vláda stanovila nařízení, zvláštní postupy pro účely utajení.
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s5 A teď máme účely utajení činnosti - zpravodajských služeb, policie, vojenské policie, celní správy, Generální inspekce bezpečnostních sborů a ozbrojených sil České republiky a zajištění bezpečnosti jejich příslušníků a vojáků v činné službě - lze použít zvláštní postupy při plnění úkolů stanovených tímto zákonem.
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s6 Jaké to jsou ty zvláštní postupy?
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s7 Týká se to jenom opravdu utajovaných skutečností?
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s8 Pak bych to snad byl schopen pochopit, že tam něco takového existuje.
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s9 Nebo se to týká tedy zajištění bezpečnosti jejich příslušníků a vojáků v činné službě?
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s10 Pak se ptám, proč jsou tam jenom ozbrojené sbory.
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s11 Jak to, že tam nejsou ústavní činitelé?
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s12 Jak to, že tam není prezident republiky?
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s13 Jak to, že tam nejsou soudci?
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s14 Jak to, že tam nejsou státní zástupci?
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s15 To si tady vylobbovaly ozbrojené sbory, že ony budou mít nějakou zvláštní správu, ještě stanovenou nařízením vlády, která bude říkat: tady můžete, bude to utajeno, bude to vedeno pod cizími jmény.
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s16 Opravdu si myslíte, že pokud někdo bude chtít něco vynášet z lékových záznamů a lékových spisů, tak ho bude zajímat policista nebo celník XY na okrese?
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s17 Opravdu si myslíte, že to nebude v první řadě každý z nás?
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s18 V první řadě každý ze soudců, který soudí?
ps2017-020-08-003-038.u6.p6.s19 Ze státních zástupců?
ps2017-020-08-003-038.u6.p7.s1 Prostě mám dojem, že jsou tady věci, které jsou hluboce, hluboce nedomyšlené.
ps2017-020-08-003-038.u6.p7.s2 A byl bych velmi rád, kdybychom se mohli dohodnout na tom, že kromě zdravotního výboru, který nechť to prosím posuzuje z hledisek toho, co je potřeba pro zdraví obyvatelstva, aby se tím zabýval ještě ústavněprávní výbor, a nevím, jestli to nemá jít i k paní poslankyni Válkové, když mi tady přikyvuje, na petiční výbor, protože se to zásadním způsobem týká ochrany práv pacientů, a myslím, že v § 112 se to i zásadním způsobem týká možnosti nebo rozsahu zmocnění výkonné moci, kterou jsme ochotni jako Sněmovna poskytnout.

Text viewDownload CoNNL-U