ps2017-019-10-012-005.u1.p1.s1
5 . ps2017-019-10-012-005.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 182 / 2006 Sb . , o úpadku a způsobech jeho řešení ( insolvenční zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 71 / - druhé čtení ps2017-019-10-012-005.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr spravedlnosti Jan Kněžínek . ps2017-019-10-012-005.u1.p2.s2
Pane ministře , prosím , ujměte se slova . ps2017-019-10-012-005.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vzhledem k tomu , že se jedná o druhé čtení návrhu zákona , který byl současně tedy do dnešního dne poměrně podrobně diskutován jak na podvýboru pro insolvence , tak potom na samotném ústavněprávním výboru , za což tedy všem členům jak výboru , tak podvýboru mimořádně děkuji , pokusím se být při představení tohoto návrhu , resp . při uvedení tohoto bodu maximálně stručný . ps2017-019-10-012-005.u2.p2.s1
Jedná se tedy o vládní návrh zákona , který už byl předložen v minulém volebním období . ps2017-019-10-012-005.u2.p2.s2
Navazuje v podstatě tedy na něco , co už tady bylo projednáváno . ps2017-019-10-012-005.u2.p2.s3
Smyslem tohoto návrhu zákona je otevřít institut oddlužení širšímu okruhu osob . ps2017-019-10-012-005.u2.p2.s4
Z věcného hlediska je potřeba říci , že institut oddlužení dneska už v zákoně je . ps2017-019-10-012-005.u2.p2.s5
Ti , kteří na něj dosáhnou , plní své závazky v poměrně velkém obsahu . ps2017-019-10-012-005.u2.p2.s6
Mimochodem téměř 30 % z nich v tom režimu oddlužení zaplatí 100 % svých závazků . ps2017-019-10-012-005.u2.p2.s7
Nicméně problém je v tom , že při vstupu do oddlužení se zkoumá , zda budou schopni uhradit alespoň 30 % svých závazků , což samozřejmě ne všichni schopni jsou . ps2017-019-10-012-005.u2.p3.s1
Zároveň je potřeba říci , že Česká republika byla v uplynulých letech - a ono je to bezesporu do značné míry dáno jinou právní úpravou , než je insolvenční zákon , resp . absencí předchozí právní úpravy , je to dáno tím , že relativně dlouho jsme tady neměli uspokojivou úpravu spotřebitelského úvěru . ps2017-019-10-012-005.u2.p3.s2
Ta úprava je účinná teprve od roku 2016 . ps2017-019-10-012-005.u2.p3.s3
Předtím tedy tady v oblasti půjček , v oblasti závazků , typicky v oblasti spotřebitelských úvěrů vládla poměrně velká džungle , která logicky vedla k tomu , že celá řada lidí mnohdy ze své vlastní nerozvážnosti se dostala do tzv . dluhové pasti . ps2017-019-10-012-005.u2.p4.s1
Dnes máme v České republice skoro milion lidí v exekuci . ps2017-019-10-012-005.u2.p4.s2
Když k nim připočteme jejich rodinné příslušníky , osoby , které jsou na nich závislé , tak se potom dostáváme na číslo ještě výrazně vyšší . ps2017-019-10-012-005.u2.p4.s3
Přitom platí , že většina z nich na sobě má více než jednu exekuci , to znamená , podléhá více exekucím . ps2017-019-10-012-005.u2.p4.s4
Mnohdy se jedná o pět , o deset exekucí , kdy samozřejmě ti lidé nejsou za běžných okolností v žádném případě do konce svého života schopni své dluhy splatit . ps2017-019-10-012-005.u2.p4.s5
Jaké to vyvolává externality ? ps2017-019-10-012-005.u2.p4.s6
Oni odcházejí do šedé ekonomiky , pracují načerno , protože jakýkoliv příjem , který dosáhnou , je pro ně neperspektivní , protože o něj hned poměrně záhy přicházejí . ps2017-019-10-012-005.u2.p4.s7
Ten institut oddlužení by se měl tedy otevřít širšímu okruhu lidí , než jsou pouze ti , kteří jsou schopni splatit alespoň 30 % svých závazků během pěti let . ps2017-019-10-012-005.u2.p4.s8
Ostatně podobná právní úprava platí ve všech sousedních státech a Česká republika je v tomto směru nejpřísnější . ps2017-019-10-012-005.u2.p5.s1
Návrh zákona , tak jak je předložen a jak byl diskutován na podvýboru a na výboru , přitom přichází se dvěma poměrně zásadními změnami oproti stávající právní úpravě . ps2017-019-10-012-005.u2.p5.s2
První z nich je , že v rámci režimu pětiletého oddlužení odpadává ta bariéra povinnosti splatit alespoň 30 % závazku . ps2017-019-10-012-005.u2.p5.s3
Jinými slovy , návrh předpokládá , že v zásadě do režimu oddlužení bude moci každý , kdo bude připraven a ochoten v rámci svých možností , podle tedy svých schopností , splácet své závazky , přičemž se počítá s tím - někdy se říká , že se pracuje s nějakou nulovou variantou , že nebudu muset splatit nic , to není . . . ps2017-019-10-012-005.u2.p5.s4
To je ovšem poměrně velká zkratka . ps2017-019-10-012-005.u2.p5.s5
Nejedná se o nějakou dluhovou amnestii . ps2017-019-10-012-005.u2.p5.s6
Ti lidé budou povinni platit minimálně náklady na samotné insolvenční řízení , což tedy včetně DPH je nějakých 1 100 korun měsíčně a plus samozřejmě případně prioritní pohledávky , jako je výživné a dle možností tedy další závazky . ps2017-019-10-012-005.u2.p5.s7
Kolik splatí během těch pěti let , v zásadě není úplně rozhodné . ps2017-019-10-012-005.u2.p5.s8
Musí splatit maximum , co mohou . ps2017-019-10-012-005.u2.p6.s1
Nicméně na konci přece jenom tedy , a teď se bavíme ve znění pozměňovacího návrhu , který bude podán ústavněprávním výborem , protože s ním ministerstvo plně , plně souhlasí a podporuje ho , uplatní se 30 % z hlediska případného prokazování splnění podmínek k exekuci . ps2017-019-10-012-005.u2.p6.s2
Já s tím nechci zbytečně zatěžovat , předpokládám , že ten návrh bude představen později potom zpravodajem ústavněprávního výboru . ps2017-019-10-012-005.u2.p7.s1
Druhým benefitem , který ten návrh přináší , je uvolnění , resp . rozvolnění režimu oddlužení pro ty , kteří jsou schopni splácet více . ps2017-019-10-012-005.u2.p7.s2
Jako určitý tedy benefit pro tyto dlužníky návrh předpokládá , že bude možné oddlužit se nejenom v té pětileté době , ale i v době tříleté , a to konkrétně v případě , že dotyčný splatí v této tříleté době určité procento svých dluhů . ps2017-019-10-012-005.u2.p7.s3
Konkrétně návrh počítá s 50 % , ale já už avizuji , že se tady asi objeví návrh na nějaké dílčí úpravy , u kterých samozřejmě může být dále diskutován , a který ten princip nerozbourává , což samozřejmě zase má motivovat k tomu , aby se ti dlužníci vrátili pokud možná co nejdříve do běžného ekonomického a sociálního statusu . ps2017-019-10-012-005.u2.p7.s4
Aby vyšli z té šedé zóny , do které je nutí režim jejich dluhů vstupovat , tak aby nepřiznávali své příjmy atd . ps2017-019-10-012-005.u2.p8.s1
My od návrhu zákona očekáváme celou řadu pozitivních přínosů . ps2017-019-10-012-005.u2.p8.s2
Předně jde o to , že vystoupením z té šedé zóny samozřejmě dojde k narovnání určité deformace na trhu práce . ps2017-019-10-012-005.u2.p8.s3
Zároveň dojde k tomu , že stát přestane vyplácet případné sociální dávky tam , kde by je vyplácet neměl , protože budou přiznávány legálně příjmy a řada lidí z toho režimu vypadne . ps2017-019-10-012-005.u2.p8.s4
A ono to koneckonců bude přínosné i pro samotné věřitele , byť to tak na začátku možná nevypadá , a to konkrétně v tom , že tam bude získána efektivnější kontrola nad tím , jestli jejich dluhy jsou plněny , nebo ne . ps2017-019-10-012-005.u2.p9.s1
K tomu návrhu ještě můžu říci , že diskuse nad ním byla opravdu poměrně obsáhlá . ps2017-019-10-012-005.u2.p9.s2
My jsme ho řešili mimo jiné i se soudci , kteří se věnují insolvenčnímu řízení , a věříme , že návrh , se kterým přicházíme , případně tedy ve znění pozměňovacích návrhů , kde s většinou jsme vyslovili souhlas , pokud se bavíme o návrzích z ústavněprávního výboru , tedy je přínosem . ps2017-019-10-012-005.u2.p9.s3
A moc věřím v to , že bude postoupen do dalšího , to znamená třetího , finálního čtení . ps2017-019-10-012-005.u2.p9.s4
Děkuji za pozornost . ps2017-019-10-012-005.u3.p1.s1
Také děkuji . ps2017-019-10-012-005.u3.p1.s2
Než postoupíme dál , mám tady omluvu . ps2017-019-10-012-005.u3.p1.s3
Omlouvá se nám pan poslanec Vít Rakušan od 17.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů . ps2017-019-10-012-005.u3.p2.s1
A nyní připomínám , že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu , dále byl tisk přikázán výboru pro sociální politiku . ps2017-019-10-012-005.u3.p2.s2
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 71 / 1 až 5 . ps2017-019-10-012-005.u3.p2.s3
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj ústavněprávního výboru poslanec Jan Chvojka , informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-019-10-012-005.u3.p2.s4
Prosím . ps2017-019-10-012-005.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-019-10-012-005.u4.p1.s2
To by bylo nadlouho , odůvodnit ty pozměňovací návrhy , kterých je asi třicet . ps2017-019-10-012-005.u4.p1.s3
Dámy a pánové , děkuji za slovo . ps2017-019-10-012-005.u4.p1.s4
Hezké odpoledne . ps2017-019-10-012-005.u4.p1.s5
Já se těším na tu debatu , která snad bude věcnější a zajímavější než ta , co proběhla před pár minutami . ps2017-019-10-012-005.u4.p2.s1
Ano , je pravda , že máme na stole novelu insolvenčního zákona , relativně velkou novelu . ps2017-019-10-012-005.u4.p2.s2
Já se přiznám , že jako sociální demokrat a zpravodaj tohoto zákona jsem hrdý na to , že v roce 2006 byl přijat insolvenční zákon , který je účinný od 1 . 1 . 2008 . ps2017-019-10-012-005.u4.p2.s3
Pomohl desítkám tisícům lidí dostat se z dluhové pasti , ve které by byli někteří z nich i do konce života . ps2017-019-10-012-005.u4.p2.s4
Někteří z nich by v podstatě pod tou knutou exekucí žili navždy . ps2017-019-10-012-005.u4.p2.s5
Nicméně ukázalo se za těch deset let , že insolvenční zákon , byť pomohl desítkám tisícům lidí , jak jsem říkal , nepomohl úplně všem , kteří by si to zasloužili . ps2017-019-10-012-005.u4.p2.s6
Například matkám samoživitelkám nebo osamělým seniorům či seniorkám , kteří prostě nejsou schopni prokázat to základní , co po nich zákon chce v tom institutu oddlužení , to znamená to , že za dobu pěti let splatí minimálně 30 % dluhů . ps2017-019-10-012-005.u4.p3.s1
Tento zákon , respektive tato novela zákona tedy , podle mého názoru to , co před deseti lety ten zákon přinesl , to znamená druhou šanci lidem , kteří by jinak byli v exekuční pasti , tu druhou šanci otevírá více lidem . ps2017-019-10-012-005.u4.p3.s2
Jak , to už osvětlil pan ministr spravedlnosti . ps2017-019-10-012-005.u4.p4.s1
Je pravda , že k novele byla , řekl bych , nadprůměrně velká , široká , bohatá diskuze nejenom na půdě podvýboru , kde děkuji za práci všem členům podvýboru a panu předsedovi podvýboru pro exekuce , nebo na půdě ústavněprávního výboru , ale také na různých kolokviích , sympoziích a dalších platformách . ps2017-019-10-012-005.u4.p4.s2
To znamená , tento návrh zákona je probrán odshora dolů , odzdola nahoru , zleva doprava , zprava doleva . ps2017-019-10-012-005.u4.p4.s3
A právě také tak se probíral i na ústavněprávním výboru , kde závěrečné projednání proběhlo 26 . září tohoto roku . ps2017-019-10-012-005.u4.p4.s4
Všichni to usnesení máte ve svých počítačích nebo na svých stolech . ps2017-019-10-012-005.u4.p4.s5
Jde o tisk 71 / 5 . ps2017-019-10-012-005.u4.p4.s6
Jak jsem říkal na začátku své zpravodajské zprávy , jde o 18 stránek . ps2017-019-10-012-005.u4.p4.s7
Takže nezlobte se na mě , pane předsedo , respektive pane místopředsedo Sněmovny , já je nebudu číst a už vůbec ne odůvodňovat . ps2017-019-10-012-005.u4.p4.s8
To je případně na každém z těch , kteří daný pozměňovací návrh předložili . ps2017-019-10-012-005.u4.p5.s1
Já chci jenom říct , že usnesení ústavněprávního výboru zní tak , že za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby návrh schválila . ps2017-019-10-012-005.u4.p5.s2
Za druhé , doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby přijala k tomuto návrhu zákona tyto změny a doplňky . ps2017-019-10-012-005.u4.p5.s3
- A o nich jsem před malou chvílí mluvil . ps2017-019-10-012-005.u4.p5.s4
Je jich na 18 stránek . ps2017-019-10-012-005.u4.p5.s5
Dále za třetí , pověřuje předsedu výboru , aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny . ps2017-019-10-012-005.u4.p5.s6
Za čtvrté , zmocňuje zpravodaje výboru , tedy mě , aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona na schůzi ústavněprávního výboru a doporučil jeho další projednávání ve znění pozměňovacích návrhů přijatých ústavně právním výborem . ps2017-019-10-012-005.u4.p5.s7
A za páté , zmocňuje zpravodaje výboru , aby ve spolupráci s legislativním odborem kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy . " ps2017-019-10-012-005.u4.p6.s1
To je moje zpravodajská zpráva a já bych se touto cestou rád přihlásil i do obecné a potom do podrobné debaty . ps2017-019-10-012-005.u4.p6.s2
Děkuji . ps2017-019-10-012-005.u5.p1.s1
Já také děkuji . ps2017-019-10-012-005.u5.p1.s2
A nyní prosím zpravodaje výboru pro sociální politiku poslance Jana Bauera , aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-019-10-012-005.u5.p1.s3
Odůvodnit je samozřejmě můžete odkazem na dokument v systému . ps2017-019-10-012-005.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . ps2017-019-10-012-005.u6.p1.s2
Milé dámy a pánové , já jsem svůj názor k vládnímu návrhu zákona řekl relativně podrobně v rámci prvního čtení a mnohokrát v rámci diskuze na podvýboru pro insolvenci . ps2017-019-10-012-005.u6.p1.s3
Já si osobně myslím , že je vhodné podat pomocnou ruku těm lidem , kteří se dostali skutečně do velkých problémů mimo jiné vlivem nedokonalé legislativy v minulosti . ps2017-019-10-012-005.u6.p1.s4
Na druhou stranu mám určité pochyby , že navzdory těm pozměňovacím návrhům především ze strany poslanců hnutí ANO vůči svému ministerstvu , nebo vůči své vládě , ten zákon , o jehož finální podobě zatím nikdo neví , protože tady bylo řečeno z úst mého předřečníka , že máme k dispozici v tuto chvíli minimálně třicet pozměňovacích návrhů , nikdo neví , jaký návrh bude v té konečné verzi , a může mimo jiné vést k daňové recidivě , může zvýšit nezodpovědnost dlužníků , nebo dokonce může nahnat do oddlužení ty , kteří doposud férově a poctivě spláceli . ps2017-019-10-012-005.u6.p2.s1
Já se k tomu vyjádřím v rámci obecné rozpravy , do které jsem se přihlásil , ale mou povinností jako zpravodaje je vás seznámit s usnesením výboru pro sociální politiku ze dne 27 . září . ps2017-019-10-012-005.u6.p2.s2
Má celkem čtyři body . ps2017-019-10-012-005.u6.p3.s1
Za prvé , výbor doporučuje Poslanecké sněmovně , aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona . ps2017-019-10-012-005.u6.p3.s2
- Omlouvám se , že nebudu číst všechny podrobnosti , tak jak bývají součástí těchto usnesení . ps2017-019-10-012-005.u6.p4.s1
Za druhé , výbor pro sociální politiku zmocňuje zpravodaje , aby se stanoviskem výboru seznámil Poslaneckou sněmovnu - což činím - a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy . ps2017-019-10-012-005.u6.p5.s1
Za další - a teď prosím o vaši pozornost . ps2017-019-10-012-005.u6.p5.s2
Jsou tady dva doprovodné návrhy na usnesení . ps2017-019-10-012-005.u6.p5.s3
Vypadají docela zajímavě . ps2017-019-10-012-005.u6.p5.s4
Mám za to , že jsem je navrhoval já , a zní následujícím způsobem : Výbor pro sociální politiku žádá ministra spravedlnosti , aby ve lhůtě jednoho roku od účinnosti předkládané novely zákona o úpadku a způsobu jeho řešení předložil do výboru pro sociální politiku statistiky dokládající počet dlužníků , kteří vstoupili do oddlužení podle nových pravidel , charakteristiku a strukturu těchto dlužníků a průměrnou výši jejich dluhů . ps2017-019-10-012-005.u6.p5.s5
- To je za třetí . ps2017-019-10-012-005.u6.p6.s1
A za čtvrté : Výbor považuje za žádoucí , aby budoucí dopady insolvenční novely průběžně vyhodnocovalo také Ministerstvo práce a sociálních věcí , a to zejména s ohledem na tvrzení uvedené v důvodové zprávě předkládané spolu s vládním návrhem zákona , podle kterých nová pravidla oddlužení pomohou dostat dlužníky z dluhových pastí a vrátit je z šedé zóny a závislosti na sociálních dávkách do aktivního ekonomického života , což má přinést úspory na straně veřejných rozpočtů .