|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-13 ps2017-019-03-002-076 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

76. Víceletý finanční rámec EU na období 2021 - 2027 /sněmovní tisk 227-E/ - prvé čtení

Date2018-09-13
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/076
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019088.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 823 • previousnext

ps2017-019-03-002-076.u1.p1.s1 76.
ps2017-019-03-002-076.u1.p1.s2 Víceletý finanční rámec EU na období 2021 - 2027 /sněmovní tisk 227-E/ - prvé čtení
ps2017-019-03-002-076.u1.p2.s1 Výbor pro evropské záležitosti projednal sdělení Komise, návrh nařízení Rady a inicioval jeho zařazení na schůzi Poslanecké sněmovny.
ps2017-019-03-002-076.u1.p2.s2 Usnesení, stanovisko výboru a návrh usnesení Poslanecké sněmovny je součástí předloženého tisku 227-E.
ps2017-019-03-002-076.u1.p3.s1 teď poprosím poslance Adama Kalouse, aby se ujal slova a informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2017-019-03-002-076.u1.p3.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-019-03-002-076.u2.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedo.
ps2017-019-03-002-076.u2.p1.s2 Členové vlády, dámy a pánové, Evropská komise představila na začátku května tohoto roku balíček návrhů k víceletému finančnímu rámci Evropské unie na období 2021 2027, kdy tento návrh víceletého finančního rámce je úzce zaměřen na politické priority evropské sedmadvacítky a návrh rozpočtu by měl být přizpůsoben novým výzvám, jako jsou dopady brexitu, výzvy ohrožující vnitřní i vnější bezpečnost členských států.
ps2017-019-03-002-076.u2.p2.s1 Nové a reformované programy se řídí těmito zásadami: je to větší důraz na evropskou přidanou hodnotu, jednodušší a transparentnější rozpočet, méně byrokracie pro příjemce, flexibilnější a akceschopnější rozpočet a účinný rozpočet.
ps2017-019-03-002-076.u2.p2.s2 Komise chce rovněž zajistit, že provádění programu bude účinné, efektivní a posílí vazbu mezi financováním Evropské unie a dodržováním zásad právního státu.
ps2017-019-03-002-076.u2.p3.s1 Na období let 2021 2027 Komise navrhuje rozpočet v celkové výši 1 bilion 279 miliard eur v závazcích a 1 bilion 246 miliard eur v platbách.
ps2017-019-03-002-076.u2.p3.s2 Rozpočet se snaží reagovat na unijní priority, které jsou strukturovány do sedmi okruhů, kolem nichž jsou sestaveny jednotlivé dotační programy.
ps2017-019-03-002-076.u2.p4.s1 Prvním okruhem je jednotný trh, inovace a digitální ekonomika, kdy nový program pro výzkum Horizont Evropa naváže na současný program Horizont 2020.
ps2017-019-03-002-076.u2.p4.s2 Ten bude zaměřen na globální výzkum a inovace, dále na současný Evropský fond pro strategické investice, EFSI, naváže program Invest EU.
ps2017-019-03-002-076.u2.p4.s3 Pro investice do infrastruktury v oblasti transevropských sítí, dopravních, digitálních a energetických by měl být zřízen zformovaný Nástroj pro propojení Evropy, známý jako CEF.
ps2017-019-03-002-076.u2.p4.s4 Nově by měl vzniknout také program pro digitální Evropu.
ps2017-019-03-002-076.u2.p5.s1 Druhým okruhem je okruh soudržnost a hodnoty.
ps2017-019-03-002-076.u2.p5.s2 V tomto okruhu je zahrnuto financování kohezní politiky, tedy jedné z klíčových priorit České republiky, a to zejména z pohledu zajištění dostatečně velké finanční obálky pro naše regiony, kdy hlavním kritériem pro rozdělení prostředků zůstane i nadále relativní hrubý domácí produkt na obyvatele v jednotlivých regionech.
ps2017-019-03-002-076.u2.p6.s1 Třetím okruhem jsou přírodní zdroje a životní prostředí.
ps2017-019-03-002-076.u2.p6.s2 Tento okruh zahrnuje společnou zemědělskou politiku, která bude rozdělena do dvou okruhů, do dvou pilířů, a to přímých plateb pro zemědělce a rozvoje venkova.
ps2017-019-03-002-076.u2.p6.s3 Dále tento okruh obsahuje Evropský námořní a rybářský fond, a také program Life na ochranu životního prostředí a klimatu.
ps2017-019-03-002-076.u2.p7.s1 Čtvrtým okruhem je migrace a správa hranic, kdy cílem je komplexní přístup k řízení migrace a efektivní ochrana vnějších hranic.
ps2017-019-03-002-076.u2.p7.s2 Nový integrovaný fond na řízení hranic je navržen v objemu 9,3 mld. eur, což je trojnásobný nárůst oproti končícímu programovému období, a poskytne financování v oblasti řízení hranic, víz a celních kontrol a zároveň zajistí vytváření společné azylové a migrační politiky a efektivní navracení do místa původu.
ps2017-019-03-002-076.u2.p7.s3 Evropská komise dále navrhuje posílení evropské pohraniční a pobřežní stráže Frontex, která být tvořena stálým sborem přibližně 10 tisíc příslušníků.
ps2017-019-03-002-076.u2.p8.s1 Pátým okruhem je bezpečnost a obrana, kdy nástroje v této kapitole reagují na výzvy ohrožující vnější i vnitřní bezpečnost členských států.
ps2017-019-03-002-076.u2.p8.s2 Tento fond vnitřní bezpečnosti je posílený na dvojnásobek oproti předchozímu období.
ps2017-019-03-002-076.u2.p8.s3 Dále Komise navrhuje posílení rozpočtu agentury Europol a oblast rozvoje obranných kapacit díky evropskému obrannému fondu.
ps2017-019-03-002-076.u2.p8.s4 Pro rychlou reakci na neočekávané události Komise navrhuje navýšení zdrojů v mechanismu civilní obrany a rozšířenou rezervu při mimořádných událostech.
ps2017-019-03-002-076.u2.p9.s1 Šestým okruhem je sousedství a svět, kdy v rámci tohoto okruhu navrhuje komise zásadní restrukturalizaci nástrojů v sousedních a rozvojových zemích.
ps2017-019-03-002-076.u2.p9.s2 Samostatně stojící bude nástroj pro předvstupní a humanitární pomoc.
ps2017-019-03-002-076.u2.p10.s1 Posledním, sedmým okruhem je evropská veřejná správa.
ps2017-019-03-002-076.u2.p11.s1 Jak jsem již uvedl v úvodu, jedná se pouze o návrh víceletého finančního rámce, tzn. že projednávání v orgánech EU bude pokračovat v ideálním případě do poloviny příštího roku.
ps2017-019-03-002-076.u2.p11.s2 Pokud však nebude nalezena dohoda v tomto termínu, tak se Evropská rada vrátí k diskusi na konci příštího roku, tzn. po volbách do Evropského parlamentu a po ustanovení nové Komise.
ps2017-019-03-002-076.u2.p12.s1 Víceletý finanční rámec 2021 - 2027 byl projednán výborem pro evropské záležitosti, kdy výbor vzal na vědomí rámcovou pozici vlády ze dne 19. června 2018.
ps2017-019-03-002-076.u2.p12.s2 Zároveň výbor pro evropské záležitosti svým usnesením odmítá navrhované zavádění nových vlastních zdrojů Evropské unie, kdy považujeme hrubý národní důchod za nejvhodnější kritérium pro stanovení výše odvodů členských států do společného unijního rozpočtu, neboť domníváme se, že hrubý národní důchod nejlépe vystihuje ekonomickou vyspělost jednotlivých zemí a představuje tak spravedlivý klíč.
ps2017-019-03-002-076.u2.p13.s1 Současně se domníváme, že financování projektů EU by mělo zůstat v co nejvyšší míře na rozhodnutí členských států, kdy jakýkoli krok směrem k autonomním vlastním zdrojům, jakýmsi evropským daním, do budoucna k určitému způsobu vlastního financování, tak nepovažujeme za vhodné.
ps2017-019-03-002-076.u2.p14.s1 Pokud se bavíme o nových navrhovaných zdrojích, které Komise navrhuje, tak se jedná o podíl z výnosů z obchodů s emisními povolenkami, dále příspěvek z množství nerecyklovaných plastových obalů, kdy Evropská komise navrhuje 0,8 eura za kg, a posledním navrhovaným zdrojem je 3% sazba uplatňovaná na nový společný konsolidovaný základ daně z příjmů právnických osob.
ps2017-019-03-002-076.u2.p15.s1 Nadto dále výbor pro evropské záležitosti přijal usnesení, aby dodatečné možnosti financování EU byly hledány v rámci stávajícího nastavení úspor v provozu a optimalizace rozpočtů institucí EU.
ps2017-019-03-002-076.u2.p15.s2 Nyní Evropská komise navrhuje na nové programové období vyčlenit na administrativu EU, tedy chod Evropské komise, chod Evropského parlamentu a dalších institucí, prostředky ve výši 85,3 mld. eur, kdy v tomto končícím programovém období prostředky činily 69,6 mld. eur, tzn. Evropská komise tak navrhuje nominální nárůst na administrativu o 23 %.
ps2017-019-03-002-076.u2.p16.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-019-03-002-076.u3.p1.s1 Také vám děkuji.
ps2017-019-03-002-076.u3.p1.s2 Otevírám všeobecnou rozpravu.
ps2017-019-03-002-076.u3.p1.s3 V tuto chvíli je první přihlášený pan poslanec Mikuláš Peksa.
ps2017-019-03-002-076.u3.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-019-03-002-076.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-03-002-076.u4.p1.s2 Dobré ráno, dámy a pánové, chtěl bych se s vámi podělit o jistou frustraci opozičního poslance, který zažil ono jednání evropského výboru.
ps2017-019-03-002-076.u4.p1.s3 Konstatuji, že návrh Evropské komise je v mnoha ohledech dobrý a v mnoha ohledech jde správným směrem.
ps2017-019-03-002-076.u4.p1.s4 Bohužel tady neustále vidím z vládní strany snahu bránit stropování dotací.
ps2017-019-03-002-076.u4.p1.s5 Nemůžu se ubránit dojmu, že se jedná o konflikt zájmů, který jeden velmi významný člen této vlády ve vztahu k zemědělským dotacím.
ps2017-019-03-002-076.u4.p1.s6 A bych si přál, abychom se k tomu jasně vyjádřili jako Česká republika, že nepodporujeme zneužívání zemědělských dotací pro podporu osobního byznysu některých členů vlády a nechceme toto pokřivování trhu, které tady probíhá.
ps2017-019-03-002-076.u4.p1.s7 Děkuji.
ps2017-019-03-002-076.u5.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-019-03-002-076.u5.p1.s2 Jako další je do diskuse přihlášený pan poslanec Skopeček.
ps2017-019-03-002-076.u5.p1.s3 Připraví se pan poslanec Kobza.
ps2017-019-03-002-076.u5.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-019-03-002-076.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-03-002-076.u6.p1.s2 Možná trošku navážu.
ps2017-019-03-002-076.u6.p1.s3 Mně se také na několika jednáních zdálo úsměvné, jak je strop dotací to nejdůležitější, o čem se v rámci rozpočtu, nebo budoucích rozpočtů EU bavíme.
ps2017-019-03-002-076.u6.p1.s4 Ale mně přijde vůbec škoda, že diskuse o několika budoucích rozpočtech EU se smrskává, a nejenom u nás, ale i leckde jinde, na debatu, jestli v tom či onom dotačním programu bude peněz více, nebo méně, jako kdyby EU byla jenom o přerozdělování a jenom o dotacích, což možná pro někoho je.
ps2017-019-03-002-076.u6.p1.s5 Podle mého názoru je to škoda, protože na čem jiném by se mohla odehrát diskuse o budoucnosti EU, o budoucnosti evropského integračního procesu, který je podle mého názoru v hluboké krizi?
ps2017-019-03-002-076.u6.p1.s6 Myslím si, že EU zašla v integraci příliš daleko a že právě fiskální rámec a budoucí rozpočty mohou otevřít debatu a zamyšlení, jaké pravomoci by bylo dobré z EU vrátit a jaké veřejné statky poskytovat v uvozovkách na národní úrovni, nebo na evropské.
ps2017-019-03-002-076.u6.p2.s1 Podle mého by toho EU měla dělat méně, měla by se po cestě v rámci evropské integrace vrátit o několik kilometrů zpátky.
ps2017-019-03-002-076.u6.p2.s2 A mně se docela líbí heslo rakouského předsednictví, které teď nebudu citovat přesně, ale parafrázuji - dělat toho méně, ale lépe a efektivně.
ps2017-019-03-002-076.u6.p2.s3 To nicméně podle mého názoru tento fiskální rámec nepředstavuje.
ps2017-019-03-002-076.u6.p2.s4 Není také náhodou, že se ho snaží ještě prosadit stávající Komise, stávající vedení, což samo o sobě, když jsme včera mohli poslouchat projev o stavu EU od pana předsedy Junckera, tak v některých z nás to skepsi k EU a k integračnímu procesu ještě prohlubuje.
ps2017-019-03-002-076.u6.p2.s5 Tam žádná sebereflexe, o které mluvili evropští politici po brexitu, nenastala.
ps2017-019-03-002-076.u6.p2.s6 Evropská komise, evropské elity se po brexitu velmi rychle otřepaly a jedou tou stejnou cestou, kterou se jede v Evropské unii poslední desetiletí, tzn. stále větší centralizace, stále větší unifikace, stále více regulací.
ps2017-019-03-002-076.u6.p2.s7 A fiskální rámec tomu napovídá.
ps2017-019-03-002-076.u6.p3.s1 Jsem velmi rád, že v rámci evropského výboru se nám podařilo alespoň zmínit a ohradit se proti věci, kterou evropský fiskální rámec předpovídá, a to je vznik nových vlastních zdrojů EU.
ps2017-019-03-002-076.u6.p3.s2 bych vás o to poprosil, abyste na to napřeli pozornost.
ps2017-019-03-002-076.u6.p3.s3 To je přesně cesta k tomu evropskému superstátu, to je přesně cesta k evropské federaci.
ps2017-019-03-002-076.u6.p3.s4 Protože co jiného než daně je znakem samostatného suverénního státního útvaru?
ps2017-019-03-002-076.u6.p3.s5 si EU nepřeji jako superstát, nepřeji si ji jako evropskou federaci.
ps2017-019-03-002-076.u6.p3.s6 Přeji si ji jako společenství alespoň trochu suverénních států, které mezi sebou diskutují, co budou dělat společně a co nikoli.
ps2017-019-03-002-076.u6.p4.s1 Považuji téměř za skandální, že ten fiskální rámec počítá ve svých zdrojích s vlastními zdroji třeba ve formě jistého procenta ze společného základu korporátních daní, na čemž nebyla v posledních letech v EU shoda.
ps2017-019-03-002-076.u6.p4.s2 Nejde o nic jiného než o harmonizaci daňových systémů, nejde o nic jiného než o společné daně.
ps2017-019-03-002-076.u6.p4.s3 V okamžiku, kdy připustíme, že bude společný základ korporátní daně, tak za pár let nám titíž evropští eurohujerové navrhnou společnou sazbu daně.
ps2017-019-03-002-076.u6.p4.s4 A si skutečně pro Českou republiku nepřeji stejně vysoké daně, jaké mají v Německu nebo ve Francii.
ps2017-019-03-002-076.u6.p4.s5 Nejsme tak konkurenceschopní, nejsme pro podnikatele tak zajímaví z hlediska byznysu, z hlediska vymahatelnosti práva, z hlediska daňových systémů.
ps2017-019-03-002-076.u6.p4.s6 Včera jsme se o naší složitosti daňového systému bavili.
ps2017-019-03-002-076.u6.p4.s7 My zkrátka musíme vůči těm bohatším státům konkurovat i nižšími daněmi, což samozřejmě ty Francie, ty Belgie, ta Německa štve a chtějí nám nadiktovat stejně vysoké daně, tak abychom pro zahraniční investory přestali by zajímaví.
ps2017-019-03-002-076.u6.p5.s1 před tím velmi varuji a považuji skutečně za skandální, že Evropská unie počítá se zdroji ze společných daní, na kterých nebyla shoda.
ps2017-019-03-002-076.u6.p5.s2 A se obávám, že pokud bychom k tomu mlčeli, pokud bychom ten fiskální rámec takto schválili, tak takovou tou salámovou metodou, jakou během integračního procesu v rámci Evropské unie zažíváme dnes a denně, tak by sem paní ministryně za chvíli přinesla návrh zákona, že prostě nic se nedá dělat, evropský rozpočet s tím počítá, jsme poslední zemí, což je třeba argument u fiskálního paktu, která ještě nemá harmonizovány s Evropskou unií daně, a byli bychom dotlačeni k tomu, abychom skutečně na to kývli, což by podle mého názoru byla chyba jak z ekonomického hlediska, protože bychom se stali méně konkurenceschopní, tak z hlediska toho, že bychom ztratili ty poslední zbytky suverenity, které ještě v České republice zůstávají.
ps2017-019-03-002-076.u6.p6.s1 Takže prosím, chtěl bych vás poprosit, abyste evropský fiskální rámec nevnímali nejenom v hnutí ANO skrze zemědělské dotace, u ostatních politických klubů skrz kohezní politiku, ale zamysleli se nad tím kompletně a zamysleli se nad tím, jaké nebezpečí, pokud by takto zůstalo, to pro Českou republiku může znamenat.
ps2017-019-03-002-076.u6.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-019-03-002-076.u7.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-019-03-002-076.u7.p1.s2 Další je do rozpravy přihlášen pan poslanec Jiří Kobza.
ps2017-019-03-002-076.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-03-002-076.u8.p1.s2 Vážení kolegové, vážené kolegyně, budu stručnější, protože můj předřečník shrnul dost podstatného z toho, co se na nás v podobě tohoto návrhu valí.
ps2017-019-03-002-076.u8.p2.s1 Je politikou hnutí Svoboda přímá demokracie, abychom měli méně Evropské komise a více České republiky.
ps2017-019-03-002-076.u8.p2.s2 A pakliže Evropská komise nevychází s penězi, které , a argumentuje brexitem, tak my jsme toho názoru, že v první řadě by měla začít Evropská komise šetřit sama u sebe a neřešit svoje fiskální nedostatky tím, že to břemeno přesune na členské státy.
ps2017-019-03-002-076.u8.p2.s3 Protože samozřejmě menší Evropská unie by měla znamenat také menší náklady na administraci Evropské unie.
ps2017-019-03-002-076.u8.p2.s4 tomu tak rozumím, menší firma prostě spotřebovává méně.
ps2017-019-03-002-076.u8.p3.s1 Navíc pro nás je nepřijatelný fakt, že tento rámec přesouvá další pravomoci, další kontroly na úroveň Evropy a bere je národním státům.
ps2017-019-03-002-076.u8.p3.s2 A dochází potom k takové zajímavé, abych tak řekl parodii politické, protože na jednu stranu po nás Evropská unie chce více peněz, ale na druhou stranu víme, jakým způsobem vyhrožuje neposlušným státům, které si dovolí se vzepřít jejich direktivám, a vyhrožuje jim tím, že jim zastaví financování, že nebudou dostávat vlastně prostředky z různých fondů.
ps2017-019-03-002-076.u8.p3.s3 Kdy vlastně na jednu stranu po těchto státech chce peníze, ale na druhou stranu jim říká, že když nebudou poslouchat, tak jim žádné nedá, což je pro nás také nepřijatelné.
ps2017-019-03-002-076.u8.p3.s4 Je to zrovna tak, když si vzpomeneme na donedávna projednávaný návrh změny Dublinských dohod, kde pan komisař Oettinger na evropském výboru jedním dechem sondoval možnost navýšení členských poplatků, a na druhou stranu tam ležela na stole výhrůžka - penále 250 tis. eur za každého odmítnutého migranta, kterého bychom nechtěli přijmout.
ps2017-019-03-002-076.u8.p4.s1 Takže se připojím k skupině poslanců, kteří nebudou podporovat tento rámec, a prosím kolegy, aby to učinili také tak, protože v této formě, jak je navržen, je pro nás velmi nevýhodný, je pro nás nepřijatelný a myslím si, že pokud chceme pro tuto zemi něco udělat, tak ho musíme odmítnout.
ps2017-019-03-002-076.u8.p4.s2 Děkuji.
ps2017-019-03-002-076.u9.p1.s1 Děkuji.

Text viewDownload CoNNL-U