ps2017-013-08-003-109.u1.p1.s1
109 . ps2017-013-08-003-109.u1.p1.s2
Návrh na působení sil a prostředků rezortu Ministerstva obrany v zahraničních operacích v letech 2018 až 2020 s výhledem na rok 2021 / sněmovní tisk 150 / - prvé čtení ps2017-013-08-003-109.u1.p2.s1
Materiál postupně uvede paní ministryně obrany Karla Šlechtová a místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí Martin Stropnický . ps2017-013-08-003-109.u1.p2.s2
Paní ministryně , prosím , máte slovo . ps2017-013-08-003-109.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené dámy poslankyně , vážení pánové poslanci , děkuji za udělení slova . ps2017-013-08-003-109.u2.p1.s2
Předkládám vám společně s ministrem zahraničních věcí k projednání a také ke schválení Návrh na působení sil a prostředků resortu ministerstva obrany v zahraničních operacích v letech 2018 až 2020 a do tohoto mandátu jsme dali i výhled na rok 2021 . ps2017-013-08-003-109.u2.p1.s3
Tento materiál schválila vláda dne 11 . dubna 2018 usnesením vlády č . 221 . ps2017-013-08-003-109.u2.p1.s4
Vláda tak učinila , neboť samozřejmě z podstaty věci je naší povinností jako vlády , ať s důvěrou , nebo bez důvěry , včas předložit Parlamentu České republiky ke schválení návrh na působení sil v zahraničních operacích . ps2017-013-08-003-109.u2.p1.s5
Tím umožnila zajištění souladnosti takového působení s českým právním řádem , a tak i plnění závazků směrem k mezinárodním organizacím nebo zemím na bilaterálním základě . ps2017-013-08-003-109.u2.p1.s6
O navýšení v Afghánistánu rovněž požádal v dubnu dopisem generální tajemník NATO pan Stoltenberg . ps2017-013-08-003-109.u2.p2.s1
Předkládaný materiál , který dnes zde projednáváme , byl zpracován s ohledem na navýšení našich příspěvků ve čtyřech zahraničních operacích ještě pro druhou polovinu roku 2018 , ale zároveň na potřebu schválit nový souhrnný komplexní mandát na působení v zahraničí pro roky 2019 a 2020 právě s výhledem i na rok 2021 . ps2017-013-08-003-109.u2.p2.s2
Zde bych ráda uvedla , že některé zahraniční mise končí v prosinci 2018 . ps2017-013-08-003-109.u2.p2.s3
Některé zahraniční mise , které jsou již schváleny Parlamentem České republiky , a o tom se určitě budeme bavit , končí 31 . 1 . 2019 . ps2017-013-08-003-109.u2.p3.s1
Materiál vychází z aktuálních zahraničně - politických a také bezpečnostních priorit naší země . ps2017-013-08-003-109.u2.p3.s2
Reaguje na současnou bezpečnostní situaci , a to samozřejmě včetně boje proti terorismu , včetně potřeby omezení migrace na území státu , kde k migraci dochází , v celém světě , a reflektuje spojenecké závazky České republiky vůči NATO , Evropské unii , ale samozřejmě také OSN . ps2017-013-08-003-109.u2.p3.s3
Tento mandát navrhuje prodlužování působení v již schválených a probíhajících , a to ve většině případů zároveň dlouhodobějších operací , kterých se Česká republika účastní . ps2017-013-08-003-109.u2.p3.s4
V tuto chvíli je tam jediná výjimka , a to je obdobné působení v rámci tzv . air policingu pobaltských zemí plánované na rok 2019 . ps2017-013-08-003-109.u2.p4.s1
Hlavním obsahem materiálu jsou tedy informace o operacích , v nichž navrhujeme jak částečné navýšení počtu vojáků , a to od poloviny roku 2018 o 275 vojáků v Afghánistánu , Iráku a Mali . ps2017-013-08-003-109.u2.p4.s2
Tedy upozorňuji , že v Afghánistánu jsme pod hlavičkou NATO , v Iráku jsme na bilaterální spolupráci jak s Irákem , ale jsme tam pod velením Aliance , kterou vede Velká Británie , a co se týká Mali , tak ta je rozdělena na dvě části - u jedné jsme pod hlavičkou OSN a u druhé jsme pod hlavičkou Evropské unie . ps2017-013-08-003-109.u2.p4.s3
Zároveň se to týká působení ozbrojených sil České republiky v následujících dvou letech , jak jsem již dvakrát zmínila , s výhledem na rok 2021 . ps2017-013-08-003-109.u2.p5.s1
Ministerstvo obrany přistoupilo k takto komplexnímu mandátu , aby Poslanecká sněmovna , ale zároveň Senát České republiky , respektive ústavní činitelé věděli jakousi predikci ohledně plánování zahraničních misí do zahraničí na další roky a Ministerstvo obrany ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí nepředkládalo každý půlrok nebo každé dva tři měsíce Poslanecké sněmovně a následně Senátu ad hoc mise , kde zjistíme , že je potřeba nějaké změny . ps2017-013-08-003-109.u2.p5.s2
Takže v tuto chvíli před vámi leží komplexní mandát v podstatě na dva roky a samozřejmě pro nás by bylo velkou výhodou , pokud tento mandát by byl takto schválen . ps2017-013-08-003-109.u2.p6.s1
Každá konkrétní operace je vyhodnocena samozřejmě i z pohledu politicko - bezpečnostní situace v daném státě , v dané zemi , kde naši vojáci působí , materiál je doplněn také o informace o dosavadním zapojení našich ozbrojených sil v dané zemi či operacích . ps2017-013-08-003-109.u2.p6.s2
Samozřejmě jsem připravena následně reagovat na veškeré dotazy , které mohou z vaší strany přijít . ps2017-013-08-003-109.u2.p7.s1
Zde bych ráda zmínila naše priority , jimž předkládaný materiál odpovídá , a to je tedy navýšení vojenské přítomnosti , tzn . navýšení počtu vojáků na žádost vedení NATO , na žádost našich bilaterálních partnerů např . v Iráku a zároveň v rámci OSN a Evropské unie v Mali a zároveň samozřejmě se jedná o působení na východním křídle Aliance . ps2017-013-08-003-109.u2.p8.s1
Předpokládaný objem finančních prostředků je vyčíslen v tomto mandátu , který dnes projednáváme . ps2017-013-08-003-109.u2.p8.s2
Já zde jenom stručně zopakuji , že v roce 2018 se jedná přibližně o 2 , 11 mld . Kč , v roce 2019 2 , 4 mld . Kč a v roce 2020 se odhaduje na 2 , 34 mld . Kč . ps2017-013-08-003-109.u2.p9.s1
Co se týče právního aspektu mandátu , tak zde mohu říci , že všechny předpokládané i navrhované zahraniční mise , operace jsou v souladu s mezinárodním právem , s právem České republiky samozřejmě na prvním místě . ps2017-013-08-003-109.u2.p9.s2
Materiál je také zcela v souladu se závazky vyplývajících z členství České republiky v mezinárodních organizacích , a to především : NATO , Evropská unie a OSN . ps2017-013-08-003-109.u2.p9.s3
A samozřejmě vše je v souladu s bezpečnostní strategií České republiky , obrannou strategií České republiky a našimi zahraničněpolitickými bezpečnostními prioritami . ps2017-013-08-003-109.u2.p10.s1
Na závěr bych ráda podotkla , že navrhovaný rozsah působení v zahraničních operacích je vedle posílení bezpečnosti naší země i výrazem ochoty a připravenosti České republiky nadále se aktivně zapojovat do zajišťování mezinárodní bezpečnosti . ps2017-013-08-003-109.u2.p10.s2
Jako člen NATO samozřejmě musíme dodržovat i principy vzniku , respektive zapojení České republiky do NATO . ps2017-013-08-003-109.u2.p10.s3
Samozřejmě to činí z České republiky velice důvěryhodného partnera pro ostatní státy , pod kterými i naši vojáci samozřejmě slouží . ps2017-013-08-003-109.u2.p10.s4
To , co máte před sebou , se jedná z naší strany o naprosto vyvážený mandát , a to pod hlavičkou NATO , OSN i Evropské unie . ps2017-013-08-003-109.u2.p11.s1
Zde bych ráda ještě na závěr zmínila , že tento materiál prošel vládou , prošel i výborem pro zahraniční a bezpečnostní záležitosti Senátu České republiky , následně prošel plénem Senátu , čili tato Poslanecká sněmovna , plénum Poslanecké sněmovny je poslední , kde by tento mandát měl být a je projednáván . ps2017-013-08-003-109.u2.p11.s2
Výbor pro obranu Poslanecké sněmovny k němu nezaujal žádné stanovisko . ps2017-013-08-003-109.u2.p12.s1
Děkuji za možnost úvodní řeči , jsem připravena na veškeré dotazy . ps2017-013-08-003-109.u3.p1.s1
Já vám děkuji a poprosím , aby se slova ujal pan ministr zahraničních věcí . ps2017-013-08-003-109.u3.p1.s2
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2017-013-08-003-109.u4.p1.s1
Já vám děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-013-08-003-109.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dobrý den . ps2017-013-08-003-109.u4.p1.s3
Navážu na slova , která právě dozněla z úst ministryně obrany . ps2017-013-08-003-109.u4.p1.s4
V něčem se možná budeme malinko překrývat , ale v některých případech opakování neuškodí . ps2017-013-08-003-109.u4.p2.s1
Jsem pevně přesvědčen , že Česká republika musí prokázat , že je důvěryhodným , předvídatelným a aktivním spojencem v NATO a partnerem a aktérem mezinárodního společenství , který je připraven se aktivně podílet na společné obraně i zajišťování mezinárodní bezpečnosti a stability . ps2017-013-08-003-109.u4.p2.s2
Jedním z výrazů tohoto úsilí je právě předkládaný návrh na vyslání sil a prostředků Armády České republiky . ps2017-013-08-003-109.u4.p2.s3
Navrhované účely , místa operace i počty našich sil navržených k vyslání pro roky 1918 až 1920 jsou realistické a navazují na naše dosavadní angažmá . ps2017-013-08-003-109.u4.p2.s4
Odrážejí naše možnosti , závazky , zahraničněpolitické a bezpečnostní zájmy i potřeby vycházející z celkové mezinárodní bezpečnostní situace . ps2017-013-08-003-109.u4.p3.s1
V rámci navrhovaného mandátu se chceme podílet na posilování kolektivní obrany Aliance , a to účastí v pohotovostních silách NATO Response Force , v posílené předsunuté přítomnosti , takzvané eFP , a pomoci při ochraně vzdušného prostoru v Pobaltí i ve velitelské struktuře NATO . ps2017-013-08-003-109.u4.p3.s2
Podpoříme též alianční boj proti terorismu a projekci stability v případě zvlášť Afghánistánu , Iráku , Kosova . ps2017-013-08-003-109.u4.p3.s3
Počítáme s pokračující účastí v operacích v blízkovýchodním regionu i mimo koaliční nebo alianční rámec v UNDOF na Golanech a MFO na Sinaji . ps2017-013-08-003-109.u4.p3.s4
To je ta pozorovatelská mise . ps2017-013-08-003-109.u4.p3.s5
Posílíme i naše zapojení v Africe , a to v misích EU , to je ta výcviková EUTM , o které mluvila paní ministryně , i OSN v Mali , to je ta mise MINUSMA , resp . v regionu v Sahelu , který je velmi citlivý , naše podpora je důležitá jak v boji s terorismem , tak při bezpečnostní stabilizaci , která má přímý vliv na snížení potenciálu nelegální migrace . ps2017-013-08-003-109.u4.p4.s1
Zdůrazňuji , že všechny operace , v nichž jsme nebo budeme zapojeni , mají jasný právní základ , buď mandát Rady bezpečnosti OSN , nebo souhlas hostitelské země , ať již v rámci kolektivní alianční obrany , což je Pobaltí , či na dvoustranném základě , což je případ Iráku . ps2017-013-08-003-109.u4.p4.s2
Já věřím , že Sněmovna mandát schválí , abychom v delegaci vedené prezidentem Zemanem na červencovém summitu NATO v Bruselu mohli našim spojencům potvrdit jak náš podíl na společné obraně , tak příspěvky v boji proti terorismu , resp . v projekci stability . ps2017-013-08-003-109.u4.p5.s1
Pro tento rok je aktuální posílení zejména v alianční misi Resolute support v Afghánistánu , kde posilují všichni účastníci operace , aby Tálibán pochopil , že vojensky nezvítězí , a zapojil se do národního usmíření . ps2017-013-08-003-109.u4.p5.s2
Posílit potřebujeme i v Iráku , kde dosud přispíváme koaliční operací Inherent resolve a kde Aliance připravuje novou nebojovou výcvikovou misi . ps2017-013-08-003-109.u4.p5.s3
Souhlas Sněmovny žádáme i pro posílení v Africe , kde naše účast ve zmíněné výcvikové misi EU v Mali je součástí širšího úsilí EU o pomoc a stabilizaci Sahelu , kde nebezpečně sílí islámský terorismus , který spolu s kmenovým násilím generuje již zmíněnou nelegální migraci . ps2017-013-08-003-109.u4.p6.s1
Vláda předkládá souhrnný mandát , který dává Parlamentu celkový a podrobný obraz našich plánů , jenž mu náleží . ps2017-013-08-003-109.u4.p6.s2
Nechtěli jsme čekat či předkládat návrhy po částech nebo třeba ve spěchu někdy na podzim . ps2017-013-08-003-109.u4.p6.s3
Rovněž potřebujeme včas připravit vojáky do misí pro plnění jejich úkolů . ps2017-013-08-003-109.u4.p6.s4
Pro to vše jsme vládní návrh předložili co nejdříve a ve vší transparenci a očekáváme jeho seriózní a spravedlivé posouzení , které vezme v úvahu naše závazky , důvěryhodnost země i mezinárodní situaci . ps2017-013-08-003-109.u4.p7.s1
Rád bych ještě na závěr zdůraznil , že prakticky v případě všech těchto misí tady existuje přímá a konkrétní vazba na úsilí stabilizovat právě ty oblasti , ze kterých pochází migrační potenciál . ps2017-013-08-003-109.u4.p8.s1
A dále ještě na úplný závěr si dovolím vás požádat o souhlas s tímto materiálem , ač je vláda , která nemá důvěru této Poslanecké sněmovny , protože jsem pevně přesvědčený , že závazky , které jsou tady formulovány , je potřeba plnit právě třeba proto , že procházíme určitou vnitropolitickou turbulencí , a to , abychom vzkázali jasným slovem a jasnou dikcí směrem k našim partnerům , že přesto jsme schopni těchto nadčasových závazků dostát se ctí , že tento vzkaz je nesmírně důležitý . ps2017-013-08-003-109.u4.p8.s2
Děkuji . ps2017-013-08-003-109.u5.p1.s1
Dobrý den . ps2017-013-08-003-109.u5.p1.s2
Výbor pro obranu tento tisk projednal a předložil záznam , ten byl doručen jako tisk 150 / 1 . ps2017-013-08-003-109.u5.p1.s3
Prosím zpravodaje výboru pana poslance Ratiborského , aby nás informoval o jednání výboru . ps2017-013-08-003-109.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-013-08-003-109.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych vás seznámil s projednáváním sněmovního tisku č . 150 , Návrhu na působení sil a prostředků resortu Ministerstva obrany v zahraničních operacích v letech 2018 až 2020 s výhledem na rok 2021 , na 10 . schůzi výboru pro obranu konané dne 9 . května 2018 . ps2017-013-08-003-109.u6.p1.s3
O jednání výboru byl vyhotoven následující záznam , který je uložen v systému pod číslem 150 / 1 . ps2017-013-08-003-109.u6.p2.s1
Výbor pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním vystoupení ministryně obrany Ing . Karly Šlechtové , náčelníka Generálního štábu Armády České republiky generálporučíka Ing . Aleše Opaty , zpravodajské zprávě poslance Michala Ratiborského a po rozpravě ps2017-013-08-003-109.u6.p3.s1
I . projednal Návrh na působení sil a prostředků Ministerstva obrany v zahraničních operacích v letech 2018 až 2020 s výhledem na rok 2021 , sněmovní tisk č . 150 , a návrh usnesení nebyl v závěrečném hlasování přijat ; ps2017-013-08-003-109.u6.p4.s1
II . pověřuje zpravodaje výboru , aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky ; ps2017-013-08-003-109.u6.p5.s1
III . ukládá předsedkyni výboru , aby předložila usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky . ps2017-013-08-003-109.u6.p6.s1
Pane předsedající , rád bych se následně přihlásil na závěr podrobné rozpravy a načetl návrh usnesení , o kterém bychom měli hlasovat . ps2017-013-08-003-109.u6.p6.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-013-08-003-109.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-08-003-109.u7.p1.s2
Otevírám rozpravu . ps2017-013-08-003-109.u7.p1.s3
Nejprve s přednostním právem pan místopředseda Fiala . ps2017-013-08-003-109.u8.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vážení členové vlády , dovolte mi vysvětlit pozici Občanské demokratické strany k tomuto tématu , říct kroky , které ODS v této věci udělala , a postup , kterým se budeme řídit . ps2017-013-08-003-109.u8.p1.s2
Podrobnější vysvětlení naší pozice s některými odbornými aspekty potom ve svém vystoupení představí paní poslankyně Černochová . ps2017-013-08-003-109.u8.p1.s3
Já se omezím na politické souvislosti , politicky kontext a politické dopady našeho rozhodování . ps2017-013-08-003-109.u8.p2.s1
Své vystoupení shrnu do pěti bodů . ps2017-013-08-003-109.u8.p3.s1
Za prvé chci říci , že nejsme v normální situaci , ale jsme v nejdelší politické krizi po listopadu 1989 a formálním příznakem této krize je , že zde máme vládu v demisi , vládu bez důvěry , a to rekordně dlouhou dobu . ps2017-013-08-003-109.u8.p3.s2
A ta čísla ani nejsou tak důležitá , jako je podstatné to , proč je tato vláda bez důvěry tak dlouhou dobu ve funkci . ps2017-013-08-003-109.u8.p3.s3
Není to proto , že by tu existovaly nějaké objektivní okolnosti , ale je to jednoduše proto , že prezident republiky a jím vybraný premiér mají . . . nebo považují všechno možné za přednější než usilovat o vládu s důvěrou . ps2017-013-08-003-109.u8.p3.s4
A samozřejmě je tu také podstatný faktor pro rozhodování v této věci , jak zásadní roli hrají v této krizi komunisté , o které se tato hra do značné míry opírá . ps2017-013-08-003-109.u8.p4.s1
Za druhé chci říci , že zásadním stanoviskem ODS je , že vláda bez důvěry má dělat pouze to , co jsem nazval svítit a topit a nic jiného , protože na nic jiného nemá ústavní mandát . ps2017-013-08-003-109.u8.p4.s2
Řeči o tom , že Ústava nerozlišuje vládu s důvěrou a vládu bez důvěry , jsou , promiňte mi , dětinské a účelové . ps2017-013-08-003-109.u8.p4.s3
Rozdíl mezi vládou bez důvěry a vládou s důvěrou není v Ústavě napsáno mimo jiné proto , že by bylo hanbou psát do Ústavy takovou samozřejmost , kterou každý začínající politik a vlastně každý rozumný člověk musí chápat . ps2017-013-08-003-109.u8.p4.s4
Takže nám tu návrh na vyslání do misí předkládá vláda , která podle našeho názoru takovouto věc nemá dělat . ps2017-013-08-003-109.u8.p5.s1
Za třetí zde máme situaci , která zde nikdy v minulosti nebyla , a to je stanovisko , resp . neexistující doporučující stanovisko výboru . ps2017-013-08-003-109.u8.p6.s1
Za čtvrté chci říci , že základní pozice ODS je , že podporujeme všechny mise , které jsou v souladu s naší zahraniční politikou . ps2017-013-08-003-109.u8.p6.s2
Všechny mise podporujeme bez ohledu na postavení v koalici nebo v opozici . ps2017-013-08-003-109.u8.p6.s3
Neděláme z toho politiku . ps2017-013-08-003-109.u8.p6.s4
Nevydíráme řádně stanovené vlády . ps2017-013-08-003-109.u8.p6.s5
Neklademe si podmínky . ps2017-013-08-003-109.u8.p6.s6
Neděláme žádný nátlak ani v situaci , kdy by to bylo řekněme možné . ps2017-013-08-003-109.u8.p6.s7
Zahraničněpolitický zájem státu stojí pro nás nade všechno a podle toho postupujeme . ps2017-013-08-003-109.u8.p7.s1
A konečně za páté chci říci , že nás hluboce znepokojuje , kam až nechalo hnutí ANO dospět stav politických věcí v České republice .