ps2017-013-06-018-034.u1.p1.s1
34 . ps2017-013-06-018-034.u1.p1.s2
Návrh poslanců Hany Aulické Jírovcové , Pavla Kováčika , Zdeňka Ondráčka a Leo Luzara na vydání zákona o náhradním výživném a o změně některých souvisejících zákonů ( zákon o náhradním výživném ) / sněmovní tisk 118 / - prvé čtení ps2017-013-06-018-034.u1.p2.s1
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 118 / 1 a poprosím paní poslankyni Hanu Aulickou Jírovcovou , která už je na svém místě , aby nám návrhu uvedla . ps2017-013-06-018-034.u1.p2.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-013-06-018-034.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedo , za možnost uvést náš návrh . ps2017-013-06-018-034.u2.p2.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych i já uvedla poslanecký návrh , který se týká vydání zákona o náhradním výživném a o změně dalších souvisejících zákonů , a dovolte mi , abych k tomu i já řekla pár poznámek . ps2017-013-06-018-034.u2.p2.s2
Je pro mne samozřejmě už docela těžké hovořit o některých číslech nebo důvodech , které samozřejmě nás vedly k tomu , abychom předložili tento zákon , protože bych možná měla zmínit , že to není jediné volební období , kdy se snažíme tento návrh předložit , ale už v minulém volebním období jsme měli snahu projednat tento návrh , a samozřejmě i po vystoupení zpravodajky k předchozímu bodu mi dovolte , abych tedy řekla jenom základní parametry , které nás vedly k předložení toho návrhu . ps2017-013-06-018-034.u2.p3.s1
I přes ekonomické příznivé údaje patří neúplné rodiny - tedy ty , v nichž je pouze jeden dospělý člen starající se o děti , které jsou na něm závislé , v našich podmínkách se jedná převážně o domácnosti žen samoživitelek - k rizikovým skupinám nejvíce ohroženým chudobou a sociálním vyloučením . ps2017-013-06-018-034.u2.p3.s2
Na tuto skutečnost poukazuje mimo jiné analýza Českého statistického úřadu vydaná počátkem roku 2015 , jež se zaměřuje na život , ekonomickou situaci a finanční zázemí samoživitelek . ps2017-013-06-018-034.u2.p3.s3
Podle zde využitých evropských dat mapujících peněžní příjmy a vydání domácností za rok 2012 v jednotlivých zemích osmadvacítky je v České republice ohrožena příjmovou chudobou či sociálním vyloučením přibližně třetina domácností samoživitelek . ps2017-013-06-018-034.u2.p3.s4
Úplnost rodiny tak podle zjištění Českého statistického úřadu ovlivňuje materiální a sociální podmínky dětí výrazněji než např . počet dětí v rodině . ps2017-013-06-018-034.u2.p3.s5
Míra ohrožení osob příjmovou chudobou dosahuje v úplných rodinách se třemi a více dětmi dvakrát vyšší , než je tomu u celkové populace , a osoby v neúplných rodinách se dvěma a více dětmi jsou ohroženy dokonce až čtyřikrát častěji než celková populace . ps2017-013-06-018-034.u2.p3.s6
Podobné je to také s ukazatelem sociálního vyloučení . ps2017-013-06-018-034.u2.p4.s1
Z těchto údajů je zřejmé , že v českém právním řádu institut náhradního výživného chybí , mimo jiné i z důvodu všeobecně nízké úrovně vymahatelnosti práva v České republice . ps2017-013-06-018-034.u2.p5.s1
V této souvislosti je nutné zdůraznit , že v případě nezaopatřených dětí představuje neplnění vyživovací povinnosti a její nedobytnost vážný problém , spočívající v ohrožení zabezpečení jejich základních životních potřeb , ale i správného vývoje , a to jak pro finanční nedostupnost vzdělávacích , sportovních a kulturních aktivit , tak nezřídka pro maximální pracovní vytíženost pečujícího rodiče . ps2017-013-06-018-034.u2.p5.s2
Příjmy ze zaměstnání jsou zejména v případě žen samoživitelek velmi nízké . ps2017-013-06-018-034.u2.p5.s3
Podle posledních dat z roku 2012 připadlo v čistém na osobu v jejich domácnostech v průměru 5 215 korun měsíčně . ps2017-013-06-018-034.u2.p6.s1
Neplacení výživného ze strany povinného rodiče je podle policejních statistik za rok 2015 druhým nejčastějším trestným činem v České republice , už samozřejmě i tato čísla byla zde zmíněna . ps2017-013-06-018-034.u2.p6.s2
Podle těchto údajů nerespektuje vyživovací povinnosti zhruba 40 procent rodičů . ps2017-013-06-018-034.u2.p6.s3
Podle Asociace neúplných rodin dosahuje výše celorepublikového dluhu na výživném téměř 16 miliard korun . ps2017-013-06-018-034.u2.p7.s1
V předloženém znění se navrhuje poskytnout náhradní výživné jen v případech , kdy neplní vyživovací povinnosti , ohrožuje životní úroveň dítěte a rodiny , a proto se stanoví 2 , 9 násobek životního minima rodiny jako hranice příjmu , nad niž se náhradní výživné již nebude poskytovat . ps2017-013-06-018-034.u2.p7.s2
Náhradní výživné se vyplácí v plné výši výživného stanoveného soudem u všech oprávněných osob podle stanovených věkových kategorií , nejvýše však v částce 1 , 2 násobku částky životního minima , oprávněné osobě stanovené dle zákona o životním a existenčním minimu . ps2017-013-06-018-034.u2.p7.s3
Zároveň se v návrhu také vymezuje , kdy nejdříve vzniká nárok na náhradní výživné . ps2017-013-06-018-034.u2.p7.s4
Podmínkou pro jeho vyplácení je stav , kdy ani po rozhodnutí soudu povinný rodič nezačne dlužné výživné uhrazovat , a to nejméně po dobu dvou po sobě jdoucích měsíců . ps2017-013-06-018-034.u2.p8.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , chápu , že oba dva návrhy , i když se parametrálně v nějakých částech zásadně odlišují , a na to upozorní určitě i paní zpravodajka , bych byla ráda , kdyby se propustily oba dva návrhy prvním čtením a aby se o nich začalo hovořit na výborech . ps2017-013-06-018-034.u2.p8.s2
Myslím si - znova si vezmu do úst kolegyni zpravodajku - že je potřeba o této záležitosti hovořit . ps2017-013-06-018-034.u2.p8.s3
Myslím si , že se všichni shodneme , že není možné , aby stát neustále přihlížel na opravdu výrazně špatnou situaci některých obyvatel a především dětí , protože ta problematika se týká opravdu jenom a jenom dětí , protože jejich vlastní rodiče nejsou schopní a odpovědní platit na své děti . ps2017-013-06-018-034.u2.p8.s4
Děkuju . ps2017-013-06-018-034.u3.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-013-06-018-034.u3.p1.s2
Prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Radka Maxová . ps2017-013-06-018-034.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2017-013-06-018-034.u4.p1.s2
Ano , shrnu zde oba návrhy , zásadní věci , aby bylo jasné , o čem se bavíme . ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s1
Náhradní výživné se bude v podstatě vyplácet rodině , která nepřekročí 2 , 9 náklady životního minima , kdežto u zálohovaného je to 2 , 7 . ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s2
Nárok na náhradní výživné budete moct podat po třech měsících neplacení , plus dva měsíce budete ještě čekat na to , zdali náhodou ten , kdo neplatí , nezaplatí . ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s3
U zálohovaného výživného okamžitě po dvou měsících můžete jít na úřad práce bez jakéhokoli dokladu , teď to vypadá , a žádat o zálohované výživné . ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s4
Rozhodný příjem pro náhradní výživné je půlroční , pro zálohované výživné je čtvrt roku . ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s5
Do výše 1 , 2 životních nákladů životního minima oprávněné osoby je stejné u obou návrhů . ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s6
Co je rozdílné , je vlastně . . . doklady , nebo postup , který je potřeba pro to , abych mohla jít na úřad práce a žádat , a to poměrně velká , protože u náhradního výživného musíte prokázat povinnost , že vymáháte výživné , kdežto u zálohovaného ne , což si myslím , že je také docela zásadní . ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s7
Další velký rozdíl je , že náhradní výživné paní předkladatelky se nepočítá do příjmu , pokud žádáte o dávky , kdežto zálohované ano . ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s8
To je to , o čem jsem mluvila . ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s9
Rozdíl poměrně velký podle mě . ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s10
To je možná možné zamyšlení na tu nápravu předtím , než zavedeme další dávku . ps2017-013-06-018-034.u4.p3.s1
V náhradním výživném je trošku takový čertík zakopaný ohledně doby poskytování náhradního výživného . ps2017-013-06-018-034.u4.p3.s2
Paní předkladatelka se na mě možná bude teď zlobit , protože já vám přečtu § 7 Doba poskytování náhradního výživného . ps2017-013-06-018-034.u4.p3.s3
Zaprvé - náhradní výživné se poskytuje nejdéle po dobu 12 měsíců . ps2017-013-06-018-034.u4.p3.s4
Zadruhé - ps2017-013-06-018-034.u4.p3.s5
trvají - li důvody pro poskytování náhradního výživného po uplynutí doby uvedené v odstavci 1 a byla - li do jednoho měsíce po uplynutí této doby podána oprávněnou osobou písemná žádost o prodloužení poskytování náhradního výživného , prodlouží se poskytování náhradního výživného o dalších 12 měsíců ; takto lze postupovat opakovaně . ps2017-013-06-018-034.u4.p4.s1
Takže je otázka , jak dlouho by stát vymáhal , a to vymáhání není nikde úplně jasně dáno , takže stát může platit i to výživné třeba deset let , když bude deset let neúspěšně vymáhat . ps2017-013-06-018-034.u4.p4.s2
A tady je to to samé . ps2017-013-06-018-034.u4.p4.s3
Ale tady jsem se úplně nikde nedočetla , a to je i v té důvodové zprávě vlády , jestli vůbec vy chcete vymáhat , nebo nechcete , protože je rozdíl v názvosloví náhradní , to znamená bez vymáhání , a zálohované s vymáháním . ps2017-013-06-018-034.u4.p4.s4
To je další zakopaný pes , o kterém možná někteří nevíme . ps2017-013-06-018-034.u4.p4.s5
Což jsou pro mě jako zpravodajku docela zásadní věci , že v podstatě tam není doba na to zálohované výživné nebo náhradní výživné nijak omezena . ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s1
Kdybych teď měla citovat samozřejmě stanovisko vlády , tak tady k tomu návrhu má vláda daleko více připomínek a předkladatelé to samozřejmě vědí . ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s2
Pro mě je důležité sdělení vlády , která upozorňuje , že předložený návrh zákona obsahuje některé věcné a legislativní nedostatky . ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s3
Z nich upozorňuje zejména na tyto : V § 3 odst . 1 písmeno b ) návrhu zákona se předpokládá , že oprávněná osoba podá návrh na výkon rozhodnutí až po uplynutí tří měsíců po sobě jdoucích , byť povinnost platit výživné není povinnou osobou plněna . ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s4
Návrh na výkon rozhodnutí však lze podle současné platné úpravy podat již po prvním měsíci neplacení . ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s5
- Takže proč tedy ten rodič bude čekat tak dlouho ? ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s6
Možná důvodem je , abychom ušetřili peníze státu , a pak ještě dva měsíce vlastně , když nebude platit , atd . ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s7
Ale když už současná právní úprava umožňuje rodičům , kterým není placeno , podat návrh na výkon rozhodnutí už po měsíci , tak proč tedy budeme čekat tři ? ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s8
Aby ten dluh byl ještě větší ? ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s9
Ale tady právě je to lidské hledisko , které já plně chápu . ps2017-013-06-018-034.u4.p6.s1
Dalším nedostatkem této právní úpravy je i to , že to není v souladu samozřejmě s Evropskou unií . ps2017-013-06-018-034.u4.p6.s2
Teď to nemohu najít . ps2017-013-06-018-034.u4.p6.s3
Ale tam je téma trvalé bydliště , nebo trvalý pobyt , protože to není v souladu se sociálním balíčkem Evropské unie . ps2017-013-06-018-034.u4.p6.s4
Ale to jistě předkladatelé vědí . ps2017-013-06-018-034.u4.p6.s5
A samozřejmě také doba , odkdy by tento zákon platil , protože 1 . 1 . je , dá se říci , poměrně šibeniční termín . ps2017-013-06-018-034.u4.p7.s1
Takže kdybych já mohla říci k oběma návrhům - nepodporuji ani jeden . ps2017-013-06-018-034.u4.p7.s2
Budu sledovat hodně diskusi , rozpravu . ps2017-013-06-018-034.u4.p8.s1
A ještě bych se chtěla zeptat předkladatelů zálohovaného výživného , když veškeré povinnosti vlastně s vymáháním výživného , s tím , že by měl i úřad práce dávat návrhy na exekuce , na soud , na soudní exekutory , zdali i stát bude dávat po čtyřech nezaplacených výživných trestní oznámení na neplatiče , jestli tedy stát bude řešit i tuto trestněprávní rovinu , což je také docela zásadní . ps2017-013-06-018-034.u4.p8.s2
Děkuji . ps2017-013-06-018-034.u5.p1.s1
Děkuji vám za velmi podrobnou zprávu , paní zpravodajko . ps2017-013-06-018-034.u5.p1.s2
A nyní tedy dojde k tomu . . . ps2017-013-06-018-034.u5.p1.s3
Přivolám kolegy , aby nás posílili v našem snažení . ps2017-013-06-018-034.u5.p1.s4
Budeme tedy hlasovat podle § 54 odst . 8 jednacího řádu o sloučení dvou bodů a společném projednávání . ps2017-013-06-018-034.u5.p1.s5
Budeme slučovat bod číslo 36 , tedy zákon o zálohovaném výživném , a bod 34 , zákon o náhradním výživném . ps2017-013-06-018-034.u5.p1.s6
Poté proběhne společná rozprava k oběma těmto bodům . ps2017-013-06-018-034.u5.p1.s7
Ještě dáme kolegům chviličku . ps2017-013-06-018-034.u5.p2.s1
Zopakuji , budeme hlasovat o sloučení dvou bodů - zálohovaného výživného a náhradního výživného . ps2017-013-06-018-034.u5.p2.s2
Eviduji žádost o odhlášení všech . ps2017-013-06-018-034.u5.p2.s3
Sám jsem to udělat nemohl . ps2017-013-06-018-034.u5.p2.s4
Takže teď vám vyhovím a prosím vás o opětovné přihlášení . ps2017-013-06-018-034.u5.p2.s5
Snad se počet hlasujících už ustálí . ps2017-013-06-018-034.u5.p2.s6
Je nás 100 , 105 , 104 . . . ps2017-013-06-018-034.u5.p3.s1
Zahajuji hlasování a ptám se , kdo je pro sloučení těchto bodů . ps2017-013-06-018-034.u5.p3.s2
Kdo je proti ? ps2017-013-06-018-034.u5.p4.s1
Hlasování číslo 155 , přihlášeno je 117 , pro 116 , proti nikdo . ps2017-013-06-018-034.u5.p4.s2
Tento návrh byl přijat . ps2017-013-06-018-034.u5.p4.s3
Děkuji . ps2017-013-06-018-034.u5.p5.s1
Dovolte mi ještě přečíst omluvy . ps2017-013-06-018-034.u5.p5.s2
Omlouvá se paní poslankyně Golasowská od 17.30 do konce dnešního jednání . ps2017-013-06-018-034.u5.p5.s3
A omlouvá se pan poslanec Karel Krejza mezi 17 . a 19 . hodinou z osobních důvodů . ps2017-013-06-018-034.u5.p6.s1
Nyní budeme pokračovat sloučenou rozpravou .