ps2017-013-06-007-038.u1.p1.s1
38 . ps2017-013-06-007-038.u1.p1.s2
Návrh poslanců Tomáše Martínka , Jakuba Michálka , Ivana Bartoše , Jiřího Miholy , Petra Gazdíka a dalších na vydání zákona o výběru osob do řídících a kontrolních orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu a vlastnické politice státu ( nominační zákon ) / sněmovní tisk 129 / - prvé čtení ps2017-013-06-007-038.u1.p2.s1
Stanovisko vlády bylo doručeno jako tisk 129 / 1 . ps2017-013-06-007-038.u1.p2.s2
Prosím pana poslance Martínka , aby tento tisk z pozice navrhovatele uvedl . ps2017-013-06-007-038.u2.p1.s1
Vážené dámy , vážení pánové , dne 20 . března 2018 předložili Piráti společně s některými dalšími poslanci z několika poslaneckých klubů - konkrétně KDU - ČSL , TOP 09 , ČSSD a STAN - návrh na vydání zákona o výběru osob do řídících a kontrolních orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu a vlastnické politice státu , tzv . nominačního zákona . ps2017-013-06-007-038.u2.p2.s1
Trochu k historii . ps2017-013-06-007-038.u2.p2.s2
Již v květnu 2016 uložila tehdejší vláda svým usnesením č . 559 / 16 Sb . Ministerstvu financí připravit zákon upravující výběr osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu , tzv . nominační zákon . ps2017-013-06-007-038.u2.p2.s3
Zákon tak měl nahradit dosavadní praxi , kdy je nominační postup upraven pouze usnesením vlády , které může kterákoli nová vláda libovolně měnit , či se od něj odchýlit , nebo dokonce usnesení úplně zrušit . ps2017-013-06-007-038.u2.p2.s4
V listopadu 2016 předložilo Ministerstvo financí návrh nominačního zákona , který byl rozeslán k připomínkování . ps2017-013-06-007-038.u2.p2.s5
V lednu 2017 byly připomínky vypořádány a v dubnu téhož roku byl návrh zákona schválen vládou . ps2017-013-06-007-038.u2.p2.s6
Vzhledem k blížícímu se konci volebního období však už návrh nebyl projednán v Poslanecké sněmovně . ps2017-013-06-007-038.u2.p3.s1
V únoru 2017 předložila svou verzi návrhu nominačního zákona skupina poslanců z různých poslaneckých klubů - ANO 2011 , KDU - ČSL , Úsvit , TOP 09 a STAN v čele s poslancem Radkem Vondráčkem . ps2017-013-06-007-038.u2.p3.s2
Tento návrh byl velmi podobný vládnímu návrhu . ps2017-013-06-007-038.u2.p3.s3
I když organizační výbor doporučil Poslanecké sněmovně návrh k projednání a stanovil zpravodaje i garanční výbor , konkrétně hospodářský výbor , s koncem volebního období se zákon nestihl projednat ani v prvním čtení . ps2017-013-06-007-038.u2.p4.s1
V březnu 2018 navrhli Piráti společně s některými poslanci dalších poslaneckých klubů vlastní verzi nominačního zákona , která vychází z Vondráčkova návrhu , avšak v některých částech je širší a dá se říci i přísnější . ps2017-013-06-007-038.u2.p5.s1
Obsah nominačního zákona . ps2017-013-06-007-038.u2.p5.s2
Co k němu ? ps2017-013-06-007-038.u2.p5.s3
Nominační zákon upravuje způsob výběru osob do řídících a kontrolních orgánů právnických osob , ve kterých má stát majetkovou účast . ps2017-013-06-007-038.u2.p5.s4
V současné době není tato problematika upravena zákonem , tudíž jsou pravidla pro výběr těchto osob v plné kompetenci vlády . ps2017-013-06-007-038.u2.p5.s5
Exekutiva tak stanovuje pravidla , kterými se při nominaci společností s majetkovou účastí státu řídí . ps2017-013-06-007-038.u2.p5.s6
Vláda navrhuje a odvolává členy výboru pro personální nominace , který je při výběru osob jejím poradním orgánem . ps2017-013-06-007-038.u2.p5.s7
Vláda také může nominovat osobu do řídícího či kontrolního orgánu právnických osob bez ohledu na doporučení výboru . ps2017-013-06-007-038.u2.p5.s8
Může člena výboru odvolat , ba dokonce může celou proceduru nominace kdykoli změnit . ps2017-013-06-007-038.u2.p5.s9
Z tohoto důvodu chceme nominační postup upravit v zákoně , aby byla procedura nominace jasně definována a nemohla být vládou libovolně měněna . ps2017-013-06-007-038.u2.p6.s1
Zde navazujeme na předchozí zmíněné návrhy , vládní návrh nominačního zákona a návrh poslance Radka Vondráčka a dalších , které se snažily problematiku ukotvit v zákoně . ps2017-013-06-007-038.u2.p6.s2
V návrhu zákona je tedy jasně upraveno postavení výboru pro personální nominace , podmínky pro osoby zasedající ve výboru , způsob jejich jmenování a odvolání , délka jejich funkčního období atd . ps2017-013-06-007-038.u2.p6.s3
Zároveň se stanovují podmínky pro osoby ucházející se výběrovém řízení o funkci v řídících a kontrolních orgánech právnických osob s majetkovou účastí státu . ps2017-013-06-007-038.u2.p7.s1
V čem je jiný nominační zákon Pirátů ? ps2017-013-06-007-038.u2.p7.s2
Návrh nominačního zákona z pera Pirátů , připodepsaný dalšími poslanci z různých klubů , je v porovnání s vládním návrhem i návrhem poslance Radka Vondráčka a dalších přísnější . ps2017-013-06-007-038.u2.p7.s3
Navrhovatelé se snaží snížit manévrovací prostor , který má při nominaci vláda k dispozici . ps2017-013-06-007-038.u2.p7.s4
Rozšiřuje návrh zákona o vlastnickou politiku státu a také rozšiřuje okruh osob , na které zákon dopadá . ps2017-013-06-007-038.u2.p8.s1
První částí je závaznost doporučení výboru . ps2017-013-06-007-038.u2.p8.s2
Osoby ucházející se o pozici v řídících nebo kontrolních orgánech společností s majetkovou účastí státu by měly být vybírány na základě svých schopností , neměly by tuto funkci dostávat jako takzvanou politickou trafiku . ps2017-013-06-007-038.u2.p8.s3
Proto je v našem návrhu nominačního zákona v § 16 stanovena závaznost doporučení výboru . ps2017-013-06-007-038.u2.p8.s4
Příslušné ministerstvo tak může jmenovat či navrhnout ke zvolení nebo jmenování jen osobu doporučenou výborem . ps2017-013-06-007-038.u2.p8.s5
Pakliže výbor nedoporučí žádného kandidáta , musí ministerstvo vyhlásit nové výběrové řízení . ps2017-013-06-007-038.u2.p8.s6
Touto změnou tak dochází k ošetření možných politických trafik ze strany exekutivy , pro kterou je podle našeho návrhu rozhodnutí výboru závazné . ps2017-013-06-007-038.u2.p9.s1
Další část je rozšíření o vlastnickou politiku státu . ps2017-013-06-007-038.u2.p9.s2
V porovnání s předchozími návrhy nominačního zákona je v pirátském návrhu ukotvena tzv . vlastnická politika státu s charakterizováním jejích jednotlivých parametrů . ps2017-013-06-007-038.u2.p9.s3
Vlastnická politika České republiky je strategický dokument , který obsahuje obecné zájmy a cíle a základní principy činnosti státu jako společníka , vlastníka obchodního podílu , zakladatele nebo jako ovládající osoby ve vztahu k právnickým osobám , které vykonávají podnikatelskou nebo jinou významnou hospodářskou činnost . ps2017-013-06-007-038.u2.p10.s1
Podle návrhu zákona vláda vytváří a aktualizuje vlastnickou politiku České republiky . ps2017-013-06-007-038.u2.p10.s2
Díky tomuto rozšíření tak dochází ke kontrole vlastnické politiky státu . ps2017-013-06-007-038.u2.p10.s3
Vláda je totiž povinna předložit Poslanecké sněmovně návrh vlastnické politiky pravidelně , roční vyhodnocení vlastnické politiky , popř . návrhy změn vlastnické politiky . ps2017-013-06-007-038.u2.p10.s4
Tím dochází k rozšíření kontrolního mechanismu legislativy vůči exekutivě v oblasti vlastnické politiky státu . ps2017-013-06-007-038.u2.p10.s5
Vlastnická politika je však pouhým strategickým dokumentem státu , který určuje , jak stát nakládá se svým majetkem , jak řídí svoje obchodní společnosti . ps2017-013-06-007-038.u2.p10.s6
Nezbavuje členy orgánů jejich povinností , které jsou stanoveny zákony , zejména povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře . ps2017-013-06-007-038.u2.p10.s7
Vlastnická politika také do jisté míry nahrazuje subjektivní důvěru v některou osobu nominovanou do řídicího nebo kontrolního orgánu , protože má pomoci naznačit , jakým směrem by měla daná osoba zastupovat zájmy státu jako podílníka . ps2017-013-06-007-038.u2.p10.s8
Samotné nedodržení vlastnické politiky nemá de facto žádné sankce , může však být brána v úvahu při rozhodování o odvolání v těch případech , kdy se nominant od ní bez odůvodnění odchýlí . ps2017-013-06-007-038.u2.p11.s1
Další částí je rozšíření okruhu osob , na které nominační zákon dopadá . ps2017-013-06-007-038.u2.p11.s2
Oproti návrhu poslance Vondráčka a dalších zahrnuje pirátský návrh nominačního zákona i případy nominace vlády , nikoli však Poslanecké sněmovny , do dozorčí či správní rady zdravotních pojišťoven . ps2017-013-06-007-038.u2.p11.s3
Zamezí se tak možným trafikám při obsazování výše zmíněných rad . ps2017-013-06-007-038.u2.p12.s1
Jaké jsou tedy hlavní výhody návrhu ? ps2017-013-06-007-038.u2.p12.s2
Za prvé omezení tzv . politických trafik , nebo i trafik , které nemusí být přímo pro politiky . ps2017-013-06-007-038.u2.p12.s3
Větší transparentnost do výběrového řízení . ps2017-013-06-007-038.u2.p12.s4
S tím související větší odbornost vybraných osob . ps2017-013-06-007-038.u2.p12.s5
Transparentnější fungování samotných podniků . ps2017-013-06-007-038.u2.p12.s6
Zamezení kontroverzních personálních čistek vlády a zavedení možnosti změřit , zda podniky plní předem stanovenou strategii . ps2017-013-06-007-038.u2.p13.s1
Závěrem bych ještě řekl , že ve čtvrtek 24 . května 2018 proběhl kulatý stůl k tomuto nominačnímu návrhu zákona , kterého se účastnili nejen politici , ale i zástupci některých ministerstev a jiných připomínkových míst , kteří připomínkovali návrh zákona pro jednání vlády . ps2017-013-06-007-038.u2.p13.s2
Za účelem většího konsenzu daného zákona připravujeme komplexní pozměňovací návrh , který bychom rádi předložili společně s ostatními stranami v rámci druhého čtení . ps2017-013-06-007-038.u2.p13.s3
Daný návrh by měl reflektovat velkou část připomínek . ps2017-013-06-007-038.u2.p13.s4
Budeme také rádi , když se připomínky proberou v podrobné rozpravě v rámci druhého čtení , proto bych rád navrhl prodloužit lhůtu na projednávání ve výborech o 20 dní a rád bych vás tímto i požádal o podporu tohoto návrhu , abychom ho mohli probrat ve druhém čtení . ps2017-013-06-007-038.u2.p13.s5
Děkuji . ps2017-013-06-007-038.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-06-007-038.u3.p1.s2
Prosím pana zpravodaje , kterým je pan poslanec Leo Luzar . ps2017-013-06-007-038.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , děkuji za slovo . ps2017-013-06-007-038.u4.p1.s2
Vyslechli jsme si docela podrobné úvodní slovo předkladatele k návrhu nominačního zákona . ps2017-013-06-007-038.u4.p1.s3
Chci tady upozornit , že to není první návrh podobného typu . ps2017-013-06-007-038.u4.p1.s4
A jak už tady od předkladatele zaznělo , jsou v přípravě další návrhy , které se budou , nebo které se mohou prolínat . ps2017-013-06-007-038.u4.p1.s5
Jedná se i o vládní návrh , jedná se o návrh , který tady předkládá předkladatel . ps2017-013-06-007-038.u4.p1.s6
A předpoklad je , jak tady zaznělo , že ve druhém čtení budeme svědky obsáhlého přepracování tohoto původního návrhu podle návrhů a připomínek . ps2017-013-06-007-038.u4.p2.s1
Z tohoto pohledu vlastně do prvního čtení pouštíme zákon , který ve druhém čtení bude , bychom pustili do druhého čtení zákon , který bude komplexně přepracován a bude na stole vlastně jakoby jiný návrh . ps2017-013-06-007-038.u4.p2.s2
Z pohledu zpravodaje , přiznám se , nemám jak se vyjádřit , protože nevím , co bude konečným zněním , když se budu vyjadřovat k návrhu , který je teď předložen , a již dopředu je avizováno , že vlastně bude úplně jiný . ps2017-013-06-007-038.u4.p2.s3
Nejsem schopen předložit relevantní údaj k tomu , jak postupovat dále . ps2017-013-06-007-038.u4.p2.s4
Děkuji . ps2017-013-06-007-038.u5.p1.s1
Děkuji , pane zpravodaji . ps2017-013-06-007-038.u5.p1.s2
Otvírám obecnou rozpravu . ps2017-013-06-007-038.u5.p1.s3
První se hlásí pan poslanec Michálek , potom pan poslanec Kalous . ps2017-013-06-007-038.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych se i já vyjádřil k návrhu nominačního zákona , jehož jsem spolupředkladatelem . ps2017-013-06-007-038.u6.p1.s2
Primárně se tady jedná o hospodaření s majetkem státu . ps2017-013-06-007-038.u6.p1.s3
Samozřejmě , s majetkem si může každý vlastník hospodařit tak , jak uzná za vhodné , podle zákona , v mezích soukromého práva . ps2017-013-06-007-038.u6.p1.s4
Ale ti , kdo spravují majetek , který je ve veřejném vlastnictví , jsou vázáni určitými dalšími povinnostmi , které dneska stanoví zákon o majetku České republiky , a obecně jsou to určitá pravidla řádného hospodáře , tak aby ten majetek nebyl samozřejmě zneužíván . ps2017-013-06-007-038.u6.p2.s1
Pokud jde o ten majetek , o kterém mluvíme v souvislosti s majetkovými účastmi státu , tak se jedná zejména o práva vlastníka , který vykonává práva akcionáře , vlastnictví k akciím , např . nominovat zástupce do vedení těchto společností a určovat nebo se podílet na určování vlastnické strategie . ps2017-013-06-007-038.u6.p2.s2
To jsou zásadní kroky , které můžou mít dopad např . na oblast energetiky , pokud se bavíme o společnosti ČEZ . ps2017-013-06-007-038.u6.p2.s3
Jsou to rozhodnutí , která stát vykonává nikoliv na základě své nějaké veřejné moci , ale na základě svého vlastnického práva v rámci soukromoprávní oblasti . ps2017-013-06-007-038.u6.p3.s1
Já bych svůj projev rozdělil do tří částí . ps2017-013-06-007-038.u6.p3.s2
V první části bych mluvil o tom , proč je potřeba , aby Česká republika měla nominační zákon , ve druhé části bych mluvil o mezinárodní úpravě a ve třetí části bych mluvil o tom , jak se Česká republika dosud zhostila úkolu stanovit jednoznačná pravidla pro nominace a jaké bychom si z toho měli vzít poučení a proč je důležité předložit nebo přijmout vlastní návrh zákona . ps2017-013-06-007-038.u6.p4.s1
Čili k té první části . ps2017-013-06-007-038.u6.p4.s2
My jsme kandidovali ve volbách s tím , že chceme řešit problém tzv . politických trafik . ps2017-013-06-007-038.u6.p4.s3
Já mám tady poměrně dlouhý seznam všech těch případů , které byly různě historicky problematické , ať už začneme třeba panem Jaroslavem Tvrdíkem , který po svém angažmá jako ministra obrany byl odměněn postem generálního ředitele Českých aerolinií a poté , co jej Boeing odmítl v Aeru Vodochody a v České správě letišť zase tehdejší ministr dopravy KDU , a následně jeho řízení v ČSA vedlo společnost do ekonomických problémů a téměř ke kolapsu . ps2017-013-06-007-038.u6.p4.s4
Další představitel tzv . politických trafik , Petr Kott , který se proslavil tím , že kvůli opilosti zmeškal několik klíčových hlasování a následně byl vyloučen z ODS , přešel do klubu US - DEU a byl odměněn zase postem ve Všeobecné zdravotní pojišťovně . ps2017-013-06-007-038.u6.p4.s5
Tomáš Julínek získal nějakou funkci v Severočeských dolech . ps2017-013-06-007-038.u6.p4.s6
Trojice Tluchoř - Fuksa - Šnajdr , ti dostali trafiky známé za odchod ze Sněmovny , které vyšetřovalo Vrchní státní zastupitelství v Olomouci . ps2017-013-06-007-038.u6.p4.s7
Následně to bylo zastaveno z důvodu imunity . ps2017-013-06-007-038.u6.p4.s8
Další politický nominant do Českého aeroholdingu byl pan Vondra , a pan Šmerda byl zase uklizen do České posty a Poštovní tiskárny cenin Praha . ps2017-013-06-007-038.u6.p5.s1
Bohužel tato praxe má svoje pokračování v případě dosazování politiků do dozorčích rad bez náležitých transparentních výběrových řízení i za trvání vlády Bohuslava Sobotky , kdy už byl zřízen sice výbor pro personální nominace , ale pouze na základě usnesení vlády . ps2017-013-06-007-038.u6.p5.s2
Takže je tady případ pana Stanislava Eichlera , který se dostal do Českomoravské záruční a rozvojové banky . ps2017-013-06-007-038.u6.p5.s3
Tomáš Vrba , navržen za ANO , do Lesů České republiky , a to přesto , že předtím působil ve společnosti Less & Forest , která dluží Lesům České republiky 1 , 3 mld . korun a která Lesy České republiky žaluje o 4 , 2 mld . korun . ps2017-013-06-007-038.u6.p5.s4
Tento střet zájmů výbor pro nominace nezkoumal . ps2017-013-06-007-038.u6.p5.s5
Následně Jakub Hodinář , Vojenské lesy a statky ČR , byl jmenován do Dozorčí rady VLS ČR přesto , že v roce 2013 musel opustit Správní radu Správy železniční dopravní cesty poté , co schválil proti vůli ministra astronomické zvýšení mezd a odměn v podniku . ps2017-013-06-007-038.u6.p6.s1
Samozřejmě to není jenom věc , která se týká státu , ale týká se i měst a obcí , ale o tom tady nechci hovořit .