ps2017-013-02-020-040.u1.p1.s1
40 . ps2017-013-02-020-040.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 234 / 2014 Sb . , o státní službě , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 132 / - prvé čtení ps2017-013-02-020-040.u1.p2.s1
Tímto sněmovním tiskem jsme se opětovně zabývali dne 20 . dubna 2018 na 12 . schůzi Poslanecké sněmovny , kdy jsme jej přerušili v obecné rozpravě , odročili na další schůzi Poslanecké sněmovny . ps2017-013-02-020-040.u1.p2.s2
Nyní budeme tedy pokračovat v projednávání . ps2017-013-02-020-040.u1.p2.s3
Pan ministr vnitra Lubomír Metnar , který je zástupcem navrhovatele , se už ujal svého místa . ps2017-013-02-020-040.u1.p2.s4
Prosím ještě , aby se místa u stolku zpravodajů ujala paní poslankyně Kateřina Valachová . ps2017-013-02-020-040.u1.p2.s5
To se asi nestane . ps2017-013-02-020-040.u1.p3.s1
Je zde žádost o vystoupení s přednostním právem pana předsedy klubu Chvojky . ps2017-013-02-020-040.u1.p3.s2
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2017-013-02-020-040.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-013-02-020-040.u2.p1.s2
Ano , je to tak . ps2017-013-02-020-040.u2.p1.s3
Kolegyně Katka Valachová bohužel musela odjet , není jí dobře , takže nebude moci zpravodajovat tento tisk , tudíž bychom poprosili o změnu na pozici zpravodaje a nabízím se případně já . Děkuji . ps2017-013-02-020-040.u3.p1.s1
Myslím , že tuto nabídku Poslanecká sněmovna bude akceptovat , ale musíme se k tomu vyjádřit hlasováním . ps2017-013-02-020-040.u3.p1.s2
Tedy budeme hlasovat o tom , aby zpravodajem pro tento bod místo paní poslankyně Valachové byl pan předseda Chvojka . ps2017-013-02-020-040.u3.p2.s1
Zahajuji hlasování . ps2017-013-02-020-040.u3.p2.s2
Kdo je pro ? ps2017-013-02-020-040.u3.p2.s3
Kdo je proti ? ps2017-013-02-020-040.u3.p3.s1
Hlasování číslo 59 , přihlášeno 172 poslanců , pro 155 , proti nikdo . ps2017-013-02-020-040.u3.p3.s2
Pan předseda Chvojka je novým zpravodajem tohoto návrhu . ps2017-013-02-020-040.u3.p4.s1
Jsme v obecné rozpravě , protože v obecné rozpravě byl tento bod přerušen . ps2017-013-02-020-040.u3.p4.s2
Do obecné rozpravy se s přednostním právem přihlásil pan předseda vlády Andrej Babiš . ps2017-013-02-020-040.u3.p4.s3
Pane předsedo , máte slovo . ps2017-013-02-020-040.u4.p1.s1
Děkuju za slovo . ps2017-013-02-020-040.u4.p1.s2
Vážený pane předsedající , kolegyně , kolegové , já bych rád reagoval na dosud proběhlou rozpravu v prvním čtení , kdy vystoupili někteří poslanci s návrhem zamítnutí návrhu hned v prvním čtení , a rád bych tedy okomentoval tato vystoupení . ps2017-013-02-020-040.u4.p2.s1
Nejdřív kolega Bartoš navrhuje zamítnout v prvním čtení . ps2017-013-02-020-040.u4.p2.s2
Kritizuje naši vánoční systemizaci , a že bylo krátké , týdenní připomínkové řízení . ps2017-013-02-020-040.u4.p2.s3
Tak k tomu bych chtěl jenom říct , že my jsme změny v systemizaci na rok 2018 - byly schváleny v prosinci , byly učiněny v zájmu zefektivnění přebujelé struktury státní správy . ps2017-013-02-020-040.u4.p2.s4
Skutečně , naše státní správa je strašně přebujelá a byrokratická a my se snažíme s tím něco dělat . ps2017-013-02-020-040.u4.p2.s5
Připomínkové řízení bylo vypořádáno řádně a standardním způsobem , čemuž odpovídá i důvodová zpráva . ps2017-013-02-020-040.u4.p2.s6
Vypořádání připomínek není a u žádného legislativního návrhu nikdy nebylo součástí důvodové zprávy . ps2017-013-02-020-040.u4.p2.s7
Návrhu byla naopak věnována velká pozornost , o čemž svědčí i to , že jeho projednávání vláda napoprvé přerušila a posléze se k němu vrátila . ps2017-013-02-020-040.u4.p3.s1
Pokud jde o 40 denní lhůtu pro případné mimořádné služební hodnocení , je tam potřeba říci , že se jedná o 40 odsloužených dnů , tedy v zásadě pracovních , tzn . , že se jedná celkem o dva měsíce , kdy i v případě zákoníku práce soudy dospěly k závěru , že tato doba na odstranění vážných nedostatků ve vykonávání práce je plně dostačující . ps2017-013-02-020-040.u4.p3.s2
Naopak , dosavadní půlrok je neadekvátně dlouhý . ps2017-013-02-020-040.u4.p3.s3
K zamítnutí návrhu by nemělo dojít a měl by být prostor pro diskusi nad jednotlivými ustanoveními ve výborech Poslanecké sněmovny a následně v dalších čteních . ps2017-013-02-020-040.u4.p4.s1
Pan kolega Kupka taky kritizuje , že návrh by neměla předkládat vláda bez důvěry . ps2017-013-02-020-040.u4.p4.s2
My si myslíme , že to , že to předkládá vláda bez důvěry , je irelevantní , neboť stejně tak předložila i řadu dalších důležitých návrhů , které Sněmovna projednává . ps2017-013-02-020-040.u4.p4.s3
Vláda bez důvěry má stejné právo předkládat návrhy zákona jako vláda s důvěrou . ps2017-013-02-020-040.u4.p4.s4
Takže návrh bude schvalovat tatáž Poslanecká sněmovna , ať už ho předloží vláda s důvěrou , či bez ní . ps2017-013-02-020-040.u4.p4.s5
A pokud bude probíhat druhé a třetí čtení , tak je tady naděje , že pravděpodobně tu už bude vláda s důvěrou . ps2017-013-02-020-040.u4.p5.s1
Pokud jde o administrativní zátěž , návrhy oproti současnému stavu naopak snižuje . ps2017-013-02-020-040.u4.p5.s2
Služební hodnocení už nebude nutno konat každoročně , ale stačí jedenkrát za tři roky . ps2017-013-02-020-040.u4.p5.s3
Dvoukolová výběrové řízení budou efektivnější , rychlejší než tříkolová . ps2017-013-02-020-040.u4.p6.s1
Potom pan poslanec Kupka upozorňuje na možnost zneužití výběrových řízení . ps2017-013-02-020-040.u4.p6.s2
Riziko účelových výběrových řízení vylučuje složení zkušebních komisí , kde u vyšších postů je rovné zastoupení členů nominovaných ministrem a státním tajemníkem , možnost namítat podjatost členů komise , protokolace průběhu výběrového řízení , i tím , že všem uchazečům jsou kladeny stejné otázky apod . ps2017-013-02-020-040.u4.p6.s3
Proti protokolu lze podat námitky , proti případné diskriminaci by navíc bylo možné se bránit i soudní cestou . ps2017-013-02-020-040.u4.p7.s1
K připomínkám pana kolegy Bartoška . ps2017-013-02-020-040.u4.p7.s2
Co se týká důvěry , tak to je stejná argumentace . ps2017-013-02-020-040.u4.p7.s3
To , že například státní tajemník nebo náměstek nemohou proti hodnocení podat námitky , je dáno tím , že ministr , ani vláda již nemají žádný nadřízený orgán . ps2017-013-02-020-040.u4.p7.s4
To ale nebrání uplatnění opravných prostředků ve správním řízení , které na služební hodnocení bude navazovat , například řízení o snížení platu , o odvolání z funkce nebo o skončení služebního poměru , kde nadále platí principy správního řízení včetně přezkumu ve správním soudnictví . ps2017-013-02-020-040.u4.p8.s1
Hodnocení státních tajemníků ministrem je logické , tady byla námitka , neboť ministr ví nejlépe , jak jeho přímí podřízení pracují . ps2017-013-02-020-040.u4.p8.s2
Navržená úprava není nijak drsná . ps2017-013-02-020-040.u4.p8.s3
Například nový slovenský služební zákon umožňuje vládě státní tajemníky odvolat kdykoliv , zatímco u nás je to pořád vázáno na nedostatečnou kvalitu jejich práce . ps2017-013-02-020-040.u4.p9.s1
Připomínky ke kariérnímu řádu . ps2017-013-02-020-040.u4.p9.s2
Kariérní řád není narušen , neboť lidé z oblasti mimo veřejnou správu jsou do výběrových řízení na představené připuštěni až ve druhém kole . ps2017-013-02-020-040.u4.p9.s3
Pokud se tedy v prvním kole najde vhodný uchazeč , bude služební místo obsazeno v souladu s principy kariérního řádu . ps2017-013-02-020-040.u4.p9.s4
Teprve pokud se vhodný kandidát nenajde , přistupuje se k druhému kolu , kde se již mohou zúčastnit i osoby z oblasti mimo veřejnou správu . ps2017-013-02-020-040.u4.p9.s5
To , že se ve druhém kole požaduje mírně kratší praxe , je dáno tím , aby se vůbec někoho podařilo vybrat . ps2017-013-02-020-040.u4.p9.s6
Platí , že v prvním kole nikdo vhodný s potřebnou praxí vůbec nebyl vybrán , podmínky praxe v druhém kole navíc platí pro všechny uchazeče stejné , a lidé z byznysu tedy nejsou zvýhodněni oproti těm z veřejné sféry . ps2017-013-02-020-040.u4.p9.s7
Druhá kola jsou obecně nastavena tak , aby umožnila přihlásit se více uchazečům , když se v prvním kole z méně uchazečů nepodařilo vybrat . ps2017-013-02-020-040.u4.p9.s8
Takže i po novele bude pořád výběr představených plně transparentní . ps2017-013-02-020-040.u4.p10.s1
My jsme to projednávali na vládě několikrát , bylo to konzultováno i s Evropskou komisí , takže já bych byl strašně rád , kdybychom tento návrh novely přijali , abychom skutečně mohli efektivněji řídit naši státní správu . ps2017-013-02-020-040.u4.p10.s2
Děkuji . ps2017-013-02-020-040.u5.p1.s1
Děkuji , pane premiére . ps2017-013-02-020-040.u5.p1.s2
Do obecné rozpravy je dále přihlášen pan předseda Bartoš . ps2017-013-02-020-040.u5.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-013-02-020-040.u6.p1.s1
Dobré odpoledne , dámy a pánové . ps2017-013-02-020-040.u6.p1.s2
Já bych chtěl možná reagovat na tu poslední část , která tady zazněla z úst pana premiéra . ps2017-013-02-020-040.u6.p1.s3
Skutečně my jsme v prvních čteních i na dubnové schůzi hovořili o tom , že v momentě , kdy jsou odejiti různí lidé ze státní správy , z manažerských pozic , tak se nám nelíbí sahat v tuto chvíli prioritně na služební zákon a ještě si v podstatě zefektivňovat možnost , jak ve velmi krátké době někoho odvolat z funkce , resp . ho propustit , i tím , že se přiostřuje ta škála , protože dokud bylo hodnocení 1 až 4 a 4 neuspěl , je to 25 % ; ps2017-013-02-020-040.u6.p1.s4
když máte 1 až 5 , 4 až 5 neuspěl , tak se vám to procento , kterým můžete negativně hodnotit toho úředníka , zdvihá . ps2017-013-02-020-040.u6.p1.s5
Ale je tam řada takovýchto věcí . ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s1
Pan premiér zde hovořil i o tom , že tato věc byla konzultována s Evropskou komisí . ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s2
Patnáctého tohoto měsíce byly i zveřejněny závěry Komise a náměstek ministra vnitra pro státní službu Josef Postránecký dostal dopis , v němž Evropská komise kritizuje právě tyto body . ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s3
Je to skutečně to rozvolnění v druhém kole , je to ta jednoduchost , resp . krátká doba na vypořádání těch změn . ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s4
Zároveň , a to tady také zaznělo , i nedostatečné dodání analýz , na základě kterých jsou tyto změny v tom návrhu prováděny . ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s5
My jsme se bavili o důvodové zprávě , která zazněla , ale tady proběhlo něco jiného . ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s6
Zde probíhalo dotazníkové šetření na vládě směrem k institucím , kterých se tento zákon týká , a my jsme se bavili se zástupci některých úřadů ve státní správě , kteří hovořili o tom , že oni k tomu měli výhrady a tyto výhrady nebyly zohledněny . ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s7
Proto jsme se dotazovali právě na to , jestli toto dotazníkové řízení - ne potom to sedmidenní kolečko , resp . týdenní na vládě - bylo postačující a jestli ty připomínky byly zohledněny . ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s8
Podle našeho názoru nikoliv . ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s9
Takže ten verdikt nebo dopis Evropské komise šel i tím směrem , že neexistuje dostatek relevantních analýz , které by podložily tyto navrhované změny . ps2017-013-02-020-040.u6.p3.s1
My jsme byli smířlivější k té první části , ale personální situace , tak jak ji sledujeme z médií , nebyla tak vyhrocená . ps2017-013-02-020-040.u6.p3.s2
Proto vrátit vládě k přepracování , což byl ten první návrh , který jsme zvažovali i s kolegy třeba z dalších klubů , jsme skutečně zpřísnili a navrhujeme v prvním čtení tento návrh zamítnout . ps2017-013-02-020-040.u6.p3.s3
Děkuji . ps2017-013-02-020-040.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-02-020-040.u7.p1.s2
Do rozpravy je dále přihlášen pan zpravodaj Chvojka . ps2017-013-02-020-040.u7.p1.s3
Pane předsedo , máte slovo . ps2017-013-02-020-040.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-013-02-020-040.u8.p1.s2
Nechci zneužívat role zpravodaje , já jsem se přihlásil jako poslanec , který chce říci svůj názor na novelu tohoto zákona , resp . ne svůj názor , ale názor Odborového svazu státních orgánů a organizací , který dnes poslal stanovisko k návrhu , resp . k novele zákona o státní službě . ps2017-013-02-020-040.u8.p1.s3
Myslím si , že ten odborový orgán , resp . svaz je velmi důležitý , sdružuje mnoho tisíc lidí , kteří pracují ve státních orgánech a organizacích , a proto by bylo dobré si vyslechnout , jaký má názor tento Odborový svaz státních orgánů a organizací na tuto novelu . ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s1
Takže cituji : " Odborový svaz stáních orgánů a organizací nesouhlasí s návrhem novely zákona o státní službě , který je projednáván jako sněmovní tisk číslo 132 . ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s2
Ačkoliv neodmítáme všechny změny v návrhu obsažené , novela jako celek představuje nebezpečí destabilizace a posílení politického vlivu na státní službu a jako takovou ji i nadále odmítáme . ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s3
Navržené změny v obsazování služebních míst představených mohou znamenat možnost zásadních zásahů do depolitizace a oddělení politického a odborného vedení služebních úřadů . ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s4
Umožňují snadněji a také v kratších časových intervalech představené odvolat , zmírňují se požadavky na odbornou praxi nových uchazečů a návrhy změn se týkají všech úrovní řízení včetně vedoucích oddělení . ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s5
Změny služebního hodnocení , zejména opuštění principu jeho výročního provádění , považujeme za netransparentní , neefektivní a pro státní zaměstnance nevýhodné a nedůstojné . ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s6
Takto navržená právní úprava oslabuje postavení státního zaměstnance a jeho nezávislost , " což - teď jdu mimo to , co říká odborový svaz - je samozřejmě proti tomu , co jsme před třemi roky tímto zákonem sledovali . ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s7
" Bez projednání se sociálními partnery bylo do návrhu zařazeno ustanovení , které upravuje projednání a informování státních zaměstnanců , resp . jejich zástupců . ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s8
Navržená změna znehodnocuje vztah mezi odborovou organizací a služebním úřadem a nechává na libovůli jednotlivých úřadů , kdo a na jaké úrovni bude se zástupci státních zaměstnanců jednat . ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s9
To považujeme za nedůstojné . " ps2017-013-02-020-040.u8.p3.s1
Závěr Odborového svazu státních orgánů a organizací : " S ohledem na uspěchanou přípravu , zásadní nedostatky návrhu a jeho potenciálně velmi problematické dopady vyzýváme jednotlivé poslanecké kluby , aby důkladně zvážily podporu pro tento návrh . " ps2017-013-02-020-040.u8.p3.s2
Přičemž pokud já mohu mluvit za klub ČSSD , tak my budeme hlasovat pro zamítnutí tohoto návrhu v prvním čtení . ps2017-013-02-020-040.u8.p3.s3
Děkuji .