ps2017-013-02-018-002.u1.p1.s1
2 . ps2017-013-02-018-002.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 280 / 2009 Sb . , daňový řád , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 47 / 6 / - zamítnutý Senátem ps2017-013-02-018-002.u1.p2.s1
Usnesení , kterým Senát zamítl tento návrh zákona , nám bylo doručeno jako sněmovní tisk 47 / 7 . ps2017-013-02-018-002.u1.p2.s2
Vítám mezi námi senátora Pavla Štohla a prosím , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto zákona vyjádřila ministryně financí Alena Schillerová . ps2017-013-02-018-002.u1.p2.s3
Paní ministryně , prosím máte slovo . ps2017-013-02-018-002.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-013-02-018-002.u2.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi , abych stručně uvedla návrh novely daňového řádu a některých daňových zákonů , jejímž předmětem je řešení aktuálních otázek týkajících se poskytování informací správci daně . ps2017-013-02-018-002.u2.p2.s1
Určitě si vzpomínáte na dlouhé projednávání této novely daňového řádu , kdy na půdě Poslanecké sněmovny byl již projednán a schválen , a proto nepovažuji za nutné jej znovu podrobně představovat . ps2017-013-02-018-002.u2.p2.s2
Pouze připomenu s dovolením , že dané téma zahrnuje jednak transpozici takzvané směrnice DAC 5 neboli novely evropské směrnice o správní spolupráci v oblasti daní , ale také tematicky navazující revizi stávajícího ustanovení daňového řádu , tedy upravuje poskytování informací ze strany bank a dalších finančních institucí . ps2017-013-02-018-002.u2.p3.s1
Jak si určitě pamatujete , proběhla zde ohledně tohoto zákona živá diskuze a sněmovní tisk byl předmětem několika pozměňovacích návrhů . ps2017-013-02-018-002.u2.p3.s2
Na prvním místě byla řešena problematika rozsahu a způsobu poskytování údajů správci daně ze strany advokátů a dalších příslušníků právních profesí . ps2017-013-02-018-002.u2.p3.s3
Na základě konstruktivních debat na toto téma jak ve výborech , tak na plénu jsme společně dospěli ke kompromisnímu řešení , do něhož byly zahrnuty pojistky garantující ochranu práva na právní pomoc a činnost právních profesí . ps2017-013-02-018-002.u2.p3.s4
Zejména se jednalo o zavedení specifických komunikačních kanálů jak na straně státu , tak na straně příslušných profesních komor . ps2017-013-02-018-002.u2.p3.s5
Dále byla například vypuštěna povinnost poskytovatelů platebních služeb sdělovat správci daně údaje o elektronickém bankovnictví . ps2017-013-02-018-002.u2.p3.s6
Jsem přesvědčena , že diskuze v Poslanecké sněmovně vedla ke zkvalitnění návrhu zákona , a ráda bych za ni opětovně poděkovala . ps2017-013-02-018-002.u2.p3.s7
Výsledný kompromis byl akceptován rovněž ze strany profesních komor a na plénu Poslanecké sněmovny byl schválen velkou většinou 125 hlasů . ps2017-013-02-018-002.u2.p4.s1
Během projednávání na půdě Senátu však bohužel došlo k zamítnutí návrhu zákona a jeho vrácení Poslanecké sněmovně . ps2017-013-02-018-002.u2.p4.s2
Z diskuze na plénu Senátu , která byla poměrně stručná , současně vyplynulo , že část senátorů bohužel vycházela z některých zavádějících informací , které se o návrhu objevily zejména v médiích . ps2017-013-02-018-002.u2.p4.s3
Především se jednalo o tvrzení , podle něhož se směrnice DAC 5 , kterou návrh zákona implementuje , týká boje proti praní špinavých peněz , přičemž teprve vláda se snaží rozšířit její dopad na oblast správy daní . ps2017-013-02-018-002.u2.p5.s1
Opakovaně musím zdůraznit , že tento předpoklad je mylný . ps2017-013-02-018-002.u2.p5.s2
Směrnice DAC 5 upravuje jen a pouze daňovou problematiku a explicitně požaduje , aby vybrané údaje z oblasti boje proti praní špinavých peněz byly poskytnuty též pro daňové účely . ps2017-013-02-018-002.u2.p5.s3
Určitě si vzpomínáte , když jsem tady na půdě Poslanecké sněmovny vysvětlovala , že už dnes je ta problematika upravena v takzvané AML směrnici , kterou tu máme od roku 1995 . ps2017-013-02-018-002.u2.p5.s4
To znamená , že okruh povinných osob a okruh informací je neměnný . ps2017-013-02-018-002.u2.p5.s5
Z principu tedy nelze vyhovět požadavku , který v Senátu zazněl , aby byla z návrhu vyloučena daňová problematika jako jdoucí nad rámec směrnice , neboť právě ta je jediným obsahem směrnice DAC 5 . ps2017-013-02-018-002.u2.p5.s6
Nad rámec směrnice jde návrh zákona pouze v tom , že stejný přístup k informacím , jaký má získat zahraniční správce daně , poskytuje také správci daně tuzemskému . ps2017-013-02-018-002.u2.p5.s7
Ani v Senátu nezazněl žádný argument , proč by tomu mělo být jinak . ps2017-013-02-018-002.u2.p5.s8
Ostatně ani ve zbytku Evropy jsme na vyloučení možnosti získávat informace pro boj s daňovými úniky i pro vnitrostátní účely nenarazili . ps2017-013-02-018-002.u2.p5.s9
Kompromis , který byl učiněn na základě jednání na půdě Poslanecké sněmovny , byl ten , že u profesních komor tyto informace budou získávány pouze a výhradně pro mezinárodní spolupráci . ps2017-013-02-018-002.u2.p5.s10
Čili tam jsme skutečně naprosto v souladu s implementací dané směrnice . ps2017-013-02-018-002.u2.p6.s1
Vzhledem k tomu , že v důsledku volebního roku v České republice již byla značně překročena implementační lhůta , která uplynula 31 . prosince 2017 , a již bylo zahájeno příslušné řízení Evropskou komisí , nepovažuji za žádoucí , aby bylo přijetí návrhu zákona dále odkládáno . ps2017-013-02-018-002.u2.p6.s2
Dovoluji si vás proto požádat o opakovanou podporu tohoto návrhu zákona v kompromisních znění , které bylo na této půdě již jednou schváleno . ps2017-013-02-018-002.u2.p7.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-013-02-018-002.u3.p1.s1
Děkuji , paní ministryně . ps2017-013-02-018-002.u3.p1.s2
Nyní se ptám zpravodaje garančního výboru , což byl rozpočtový výbor , pana poslance Volného , zda si přeje vystoupit , zda chce komentovat rozhodnutí Senátu . ps2017-013-02-018-002.u3.p1.s3
Není tomu tak . ps2017-013-02-018-002.u3.p1.s4
Ptám se také zpravodaje dalšího výboru , což byl ústavněprávní výbor , pana poslance Marka Výborného , zda se chce vyjádřit k usnesení Senátu ? ps2017-013-02-018-002.u3.p1.s5
Nechce . ps2017-013-02-018-002.u3.p2.s1
V tom případě otevírám obecnou rozpravu . ps2017-013-02-018-002.u3.p2.s2
V rozpravě jako první vystoupí pan senátor Pavel Štohl . ps2017-013-02-018-002.u3.p2.s3
Prosím , pane senátore , máte slovo . ps2017-013-02-018-002.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , vážené paní poslankyně , páni poslanci , paní ministryně už tady tu podstatu řekla a částečně i ten vývoj , jaký byl . ps2017-013-02-018-002.u4.p1.s2
Já začnu asi tím , s čím souhlasím , co tady zaznělo . ps2017-013-02-018-002.u4.p2.s1
Opravdu ten návrh , který byl postoupen ze Sněmovny do Senátu , je akceptovatelný pro profesní komory , to znamená , ať jsou to daňoví poradci , advokáti , notáři a podobně . ps2017-013-02-018-002.u4.p2.s2
Je to z toho důvodu , že opravdu tady byly ty pozměňovací návrhy u vás ve Sněmovně , které zazněly , a mimo jiné tam bylo upraveno , že se to bude týkat opravdu pouze mezinárodní spolupráce při správě daní , nikoliv vnitrostátní spolupráce , jak to bylo původně navrženo . ps2017-013-02-018-002.u4.p2.s3
Potom myslím , že paní ministryně to navrhuje , že souhlasila s takzvaným úzkým hrdlem , to znamená , že správcem daně , který bude sbírat ty informace , nebude jakýkoliv správce daně , ale bude to ústřední kontaktní orgán , jako je Generální finanční ředitelství , které bude spolupracovat s příslušnou profesní komorou , a podobně . ps2017-013-02-018-002.u4.p2.s4
Takže tady si myslím , že opravdu jsme ve shodě . ps2017-013-02-018-002.u4.p2.s5
Asi si ještě všichni vzpomínáte , že to opravdu udělalo mezi profesními komorami , když se to projednávalo , poměrně hodně bouřlivých diskuzí , nakonec protože já jsem v Komoře daňových poradců , takže tam mám docela dobré osobní vazby , tak říkali , když to pro nás bude v té podobě , jako to šlo do Senátu , tak je to pro nás přijatelné . ps2017-013-02-018-002.u4.p2.s6
Tak to je ta věc , kde se určitě s paní ministryní shodneme . ps2017-013-02-018-002.u4.p3.s1
Co tady myslím nezaznělo , pokud jsem poslouchal pozorně , a co u nás v Senátu , tuším , že ústavněprávní výbor , chtěl dát pozměňovací návrh , je , aby to stejné , co se dosáhlo pro profesní komory , aby se týkalo také finančních institucí , jako jsou banky , pojišťovny . ps2017-013-02-018-002.u4.p3.s2
Protože tam to není pouze pro mezinárodní spolupráci , ale i pro vnitrostátní spolupráci při správě daní a ani tam není to úzké hrdlo . ps2017-013-02-018-002.u4.p4.s1
Takže v tom pozměňovacím návrhu se původně navrhovalo , aby to bylo buď Generální finanční ředitelství , nebo Generální ředitelství cel , které by mělo právo získávat ty informace . ps2017-013-02-018-002.u4.p4.s2
A teď byla v Senátu velká diskuze , jakou variantu zvolit . ps2017-013-02-018-002.u4.p4.s3
Protože jsme byli ve shodě , že opravdu ta úprava , která se týká profesních komor , by se měla týkat i finančních institucí . ps2017-013-02-018-002.u4.p4.s4
A byly dvě varianty . ps2017-013-02-018-002.u4.p4.s5
Varianta jedna . ps2017-013-02-018-002.u4.p4.s6
Buďto tedy zamítneme celý návrh zákona , anebo přijmeme pozměňovací návrh . ps2017-013-02-018-002.u4.p4.s7
Nakonec Senát rozhodl o zamítnutí zákona . ps2017-013-02-018-002.u4.p4.s8
Pokud bych chtěl konkrétně čísla , tak na plénu Senátu bylo z 58 přítomných senátorek a senátorů pro zamítnutí 50 , proti byl jeden . ps2017-013-02-018-002.u4.p4.s9
Takže plénum Senátu navrhuje zamítnout tento zákon . ps2017-013-02-018-002.u4.p5.s1
Ještě možná kdybych zkusil to shrnout , tak by byly dva takové důvody . ps2017-013-02-018-002.u4.p5.s2
První důvod je , že finanční instituce nemají ošetřeno to , co mají profesní komory , a druhý důvod , že obecně Ministerstvo financí v některých bodech šlo nad rámec směrnice DAC 5 a že tedy vlastně to by nemělo být cílem . ps2017-013-02-018-002.u4.p5.s3
A ta transpoziční lhůta , co říkala paní ministryně , uplynula opravdu 31 . 12 . 2017 . ps2017-013-02-018-002.u4.p6.s1
Děkuji . ps2017-013-02-018-002.u5.p1.s1
Děkuji , pane senátore . ps2017-013-02-018-002.u5.p1.s2
Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Volný , který , jak jsem říkal , byl zpravodajem garančního výboru , tak mu dám slovo . ps2017-013-02-018-002.u5.p1.s3
Připraví se pan poslanec Ferjenčík . ps2017-013-02-018-002.u6.p1.s1
Pane předsedající , děkuji za slovo . ps2017-013-02-018-002.u6.p1.s2
Vážené kolegyně , kolegové , já jsem se záměrně nepřihlásil jako zpravodaj , abych mohl svůj příspěvek říci jako poslanec . ps2017-013-02-018-002.u6.p1.s3
Jsem rád , že jsem posečkal , protože jsem velice s úlevou slyšel od pana senátora , kolegy , to , že on jako profík , který tomu rozumí , který se účastní i nějaké té komory , říká , že pro něj ta varianta , která odcházela z Poslanecké sněmovny do Senátu , byla přijatelná - říká to jako osoba , neříká to za Senát , to musím říci korektně . ps2017-013-02-018-002.u6.p2.s1
Já si myslím , že tento zákon se projednával ve Sněmovně relativně dlouho , někdy i dost bouřlivě . ps2017-013-02-018-002.u6.p2.s2
Víte o tom , že jsme byli pod tlakem obrovské lobby . ps2017-013-02-018-002.u6.p2.s3
Nakonec se nějaké pasáže , které bychom tam někteří rádi viděli , z toho vypustily . ps2017-013-02-018-002.u6.p2.s4
Opravdu to odtud odcházelo jako konsenzus takřka celé Sněmovny , až na výjimky , a bylo to schváleno dokonce 126 hlasy , to znamená , dokonce ústavní většinou . ps2017-013-02-018-002.u6.p2.s5
Já jsem tomu byl rád a všem děkuji , že takto k tomu přistoupili , a věřím tomu , že podobně k tomu přistoupíme i u dnešního hlasování a necháme této předloze prostor , aby se usadila v našem právním systému . ps2017-013-02-018-002.u6.p2.s6
Děkuji . ps2017-013-02-018-002.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-02-018-002.u7.p1.s2
Dále vystoupí v rozpravě pan poslanec Ferjenčík . ps2017-013-02-018-002.u7.p1.s3
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-013-02-018-002.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-013-02-018-002.u8.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , jestli jsem správně pochopil motivaci senátorů , tak jim vadila především ta regulace ohledně informací poskytovaných bankami , které jsou skutečně mírně nad rámec implementace . ps2017-013-02-018-002.u8.p1.s3
Nicméně já jsem dost nešťastný z toho postupu , kdy nenavrhli pozměňovací návrh , který by to ořezal skutečně jenom na implementaci , a místo toho navrhují zrušit celý zákon , protože ty nejvíce vytýkané pasáže , to znamená , že libovolný správce daně si může informace vyžádat , už v tom současně platném zákoně jsou , takže tím , že bychom to dnes zamítli , dosáhneme jenom toho , že celý ten zákon se bude několik měsíců nebo možná půl roku nebo ještě více projednávat znovu , a faktické rozdíly v neimplementační části jsou naprosto minimální . ps2017-013-02-018-002.u8.p2.s1
Jediná výrazná věc , které jsem si všiml , je , že kromě informací o majitelích účtů se poskytují informace o disponentech účtů , kde dává poměrně smysl , že pokud daňová správa tu pravomoc má , nemá se obcházet přes bílé koně . ps2017-013-02-018-002.u8.p2.s2
Jinak se tam doplňují nějaké úvěry a úschovy a schránky a to je všechno . ps2017-013-02-018-002.u8.p2.s3
To jsou naprosto marginální změny oproti celému tomu zákonu . ps2017-013-02-018-002.u8.p2.s4
A já se obávám , při vší úctě ke kolegům ze Senátu , že se neinformovali o tom , jaký je stávající stav , který platí v tom paragrafu 57 (odst.) 3 dnes a že se podívali na ten zákon , podívali se , co je neimplementační část , a řekli si : to je ale výrazná změna . ps2017-013-02-018-002.u8.p2.s5
Ale ta změna je naprosto minimální proti tomu paragrafu , který je v současnosti v platnosti . ps2017-013-02-018-002.u8.p3.s1
Z těchto důvodů , i vzhledem k tomu , že došlo ke sněmovnímu kompromisu - nám se podařilo prosadit škrtnutí sledování geolokačních údajů lidí z návrhu a my ani nevíme , jak by ten zákon vypadal , kdyby procházel Sněmovnou znovu , možná by se hlasovalo na úplně jiné platformě - ten kompromis , který ve Sněmovně byl dosažen , my budeme ctít , stejně jako jsme ho ctili v předchozím hlasování . ps2017-013-02-018-002.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-02-018-002.u9.p1.s2
Dále je přihlášen do rozpravy pan předseda Michálek . ps2017-013-02-018-002.u9.p1.s3
Máte slovo , pane předsedo . ps2017-013-02-018-002.u10.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-013-02-018-002.u10.p1.s2
Já jsem chtěl trošku rozebrat důvody , které zde byly předneseny panem senátorem Štohlem , kvůli kterým Senát ten návrh zákona zamítl . ps2017-013-02-018-002.u10.p2.s1
Pokud to rekapituluji správně , tak za prvé to bylo , že finanční instituce nemají to úzké hrdlo a řekněme kontrolu samosprávou , a za druhé , že Ministerstvo financí resp . Poslanecká sněmovna šly nad rámec prosté transpozice . ps2017-013-02-018-002.u10.p2.s2
Od toho tady máme legislativní postup , od toho tady máme Senát , aby čistil zákony , zlepšoval legislativu , přicházel s pozměňovacími návrhy , ale ne aby zamítl návrh , který transponuje evropskou legislativu . ps2017-013-02-018-002.u10.p2.s3
Vždyť my přece máme mezinárodní závazky vůči Evropské unii , vůči ostatním členským státům , my chceme být platným členem Evropské unie , dodržovat závazky , a proto také Senát má tu úlohu , že má možnost přijímat pozměňovací návrhy a přicházet s tím do Poslanecké sněmovny . ps2017-013-02-018-002.u10.p2.s4
Já si myslím , že občané jsou právem někdy naštvaní , že Senát nás stojí 50 milionů korun měsíčně a ve výsledku potom z toho vlastně přijde to , že Senát to odhlasoval , zamázl to a neudělal to , co se vlastně od něj očekává v českém ústavním systému , že zákony bude zlepšovat , čistit a posílat vylepšené do Poslanecké sněmovny . ps2017-013-02-018-002.u10.p3.s1
Já si myslím , že ten návrh , jak byl schválen , má určité mezery . ps2017-013-02-018-002.u10.p3.s2
Samozřejmě nedopadne na určité subjekty , například pro vnitrostátní správu daní , což si myslím , že je chyba . ps2017-013-02-018-002.u10.p3.s3
Na druhou stranu je to realizovatelné a od té transpozice se to opravdu mnoho neodchyluje . ps2017-013-02-018-002.u10.p3.s4
Neodchyluje se to ani od platného stavu v ustanoveních , o kterých tady byla řeč , tudíž není žádný důvod pro to , abychom celý návrh zákona shodili , abychom tak nesplnili závazky , které nám ukládají platné mezinárodní smlouvy .