ps2017-012-07-003-033.u1.p1.s1
33 . ps2017-012-07-003-033.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 178 / 2005 Sb . , o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky ( zákon o zrušení Fondu národního majetku ) , ve znění pozdějších předpisů , a některé další související zákony / sněmovní tisk 130 / - prvé čtení ps2017-012-07-003-033.u1.p2.s1
Požádám paní ministryni - už je u stolku zpravodajů , bude bod uvádět . ps2017-012-07-003-033.u1.p2.s2
Požádám pana poslance Vránu , který je zpravodajem pro prvé čtení , aby také zaujal místo u stolku zpravodajů . ps2017-012-07-003-033.u1.p3.s1
Ještě než dám slovo paní ministryni , konstatuji omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny , a to pana poslance Jana Farského od 16.40 do konce jednacího dne , pana poslance Juchelky od 11.15 do 12.30 z pracovních důvodů a od 12.00 do 19.00 hodin pana poslance Nachera , který se omlouvá z důvodu práce v regionu . ps2017-012-07-003-033.u1.p4.s1
Nyní má slovo paní ministryně financí České republiky Alena Schillerová . ps2017-012-07-003-033.u1.p4.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-012-07-003-033.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-012-07-003-033.u2.p1.s2
Ještě jednou dobrý den , dámy a pánové . ps2017-012-07-003-033.u2.p2.s1
Dovolte , abych vás seznámila s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 178 / 2005 Sb . , o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky , tzv . zákon o zrušení Fondu národního majetku . ps2017-012-07-003-033.u2.p3.s1
Hlavním cílem zákona , který je účinný od 1 . ledna 2006 , bylo zajistit převedení majetků a závazků spravovaných Fondem národního majetku České republiky , které vznikly z privatizace podle zákona č . 92 / 1991 Sb . , o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby , na stát , konkrétně na Ministerstvo financí . ps2017-012-07-003-033.u2.p3.s2
Podle § 4 tohoto zákona existují zvláštní účty privatizace , které slouží ke správě výnosů z prodeje privatizovaného majetku a ze zisku z účasti státu v obchodních společnostech . ps2017-012-07-003-033.u2.p3.s3
V dnešní době jde zejména o společnost ČEZ , Čepro , MERO a Český Aeroholding . ps2017-012-07-003-033.u2.p3.s4
Tyto účty jsou podřízeny souhrnnému účtu a nejsou součástí státního rozpočtu . ps2017-012-07-003-033.u2.p4.s1
Nakládání s prostředky zvláštních účtů privatizace je taxativně vymezeno v § 5 odst . 3 zákona o zrušení Fondu národního majetku a právě tento paragraf je předmětem návrhu předkládané novely . ps2017-012-07-003-033.u2.p5.s1
Účelem úpravy § 5 odst . 3 je ps2017-012-07-003-033.u2.p6.s1
1 . vypuštění částí zákona , které již pozbyly věcného opodstatnění , neboť nebyly dlouhodobě využívány , např . možnost převodu finančních prostředků na Státní fond dopravní infrastruktury nebo převod na Státní fond rozvoje bydlení . ps2017-012-07-003-033.u2.p6.s2
Dále byly vypuštěny ty výdajové tituly , které přímo nesouvisí s procesem privatizace a lze je financovat z jiných zdrojů , např . byla zrušena možnost financování výstavby průmyslových zón nebo možnost výdajů na úhradu nákladů spojených se záchranou klenotů naší národní identity . ps2017-012-07-003-033.u2.p7.s1
2 . V § 5 odst . 3 písm . c ) bod 5 je dána podmínka pro převod prostředků ze zvláštních účtů do státního rozpočtu na úhradu deficitu důchodového systému , avšak od druhé poloviny roku 2017 nelze tuto podmínku naplnit . ps2017-012-07-003-033.u2.p7.s2
Odstranění této podmínky uvolní převody privatizačních prostředků do státního rozpočtu . ps2017-012-07-003-033.u2.p8.s1
3 . ps2017-012-07-003-033.u2.p8.s2
Zdrojem příjmů zvláštního účtu je výnos z prodeje privatizovaného majetku a zisk z dividend společností , ve kterých má stát podíl . ps2017-012-07-003-033.u2.p8.s3
Pro případ , že by příjmy zvláštního účtu nebyly schopny pokrýt zákonné požadavky a smluvní závazky vyplývající z privatizačního procesu , např . na ekologické závazky , umožňuje návrh novely převod prostředků ze státního rozpočtu na zvláštní účty privatizace . ps2017-012-07-003-033.u2.p8.s4
Aktuální stav zvláštního účtu je 21 miliard korun , přičemž tzv . vázané prostředky , tzn . určené na držení jistin veřejných zakázek , krytí smluvně ekologických závazků a nutný zůstatek pro financování zvláštního účtu do inkasa dividend , představují aktuálně asi 6 , 5 miliardy korun . ps2017-012-07-003-033.u2.p9.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-012-07-003-033.u3.p1.s1
Děkuji paní ministryni financí České republiky Aleně Schillerové . ps2017-012-07-003-033.u3.p1.s2
Slova se ujme pan zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Petr Vrána . ps2017-012-07-003-033.u3.p1.s3
Máte slovo , pane zpravodaji . ps2017-012-07-003-033.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-012-07-003-033.u4.p1.s2
Dobré dopoledne , vážení členové vlády , vážené poslankyně , vážení poslanci . ps2017-012-07-003-033.u4.p1.s3
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 178 / 2005 Sb . , o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky , popsala vyčerpávajícím způsobem paní ministryně Schillerová . ps2017-012-07-003-033.u4.p1.s4
Nicméně mi dovolte zopakovat a zdůraznit základní smysl návrhu , ve kterém jsou implementovány závěry z usnesení vlády č . 610 ze dne 4 . září 2017 . ps2017-012-07-003-033.u4.p2.s1
Cílem návrhu je eliminace rizik spojených s nedostatkem prostředků na zvláštních účtech privatizace , odstranění přebytečných výdajových titulů ze zvláštních účtů privatizace , které nebyly nikdy využity , umožnění převodu potřebného množství financí ze zdrojů státního rozpočtu v případě nedostatku finančních prostředků na zvláštních účtech privatizace a umožnění převodu všech zbytkových prostředků hospodaření zvláštních účtů privatizace do státního rozpočtu . ps2017-012-07-003-033.u4.p3.s1
Vážené dámy , vážení pánové , děkuji za pozornost a dovoluji si vás poprosit o propuštění návrhu zákona do druhého čtení . ps2017-012-07-003-033.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu . ps2017-012-07-003-033.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které mám zatím čtyři přihlášky . ps2017-012-07-003-033.u5.p1.s3
S přednostním právem začne svým vystoupením pan poslanec Miroslav Kalousek , připraví se pan kolega Ferjenčík . ps2017-012-07-003-033.u5.p1.s4
Prosím pane předsedo , máte slovo . ps2017-012-07-003-033.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-012-07-003-033.u6.p1.s2
Dámy a pánové , řekněme si otevřeně , že ani tak nejde dnes o příjmy z privatizace , protože ty jsou minimální , ale jde o poměrně pravidelné dividendy především z ČEZu , ale i z ČEPRO , MERO , zisk z Budvaru - nevím , na co jsem zapomněl . ps2017-012-07-003-033.u6.p1.s3
Děkuji . ps2017-012-07-003-033.u6.p1.s4
Paní ministryně to má v koláčovém grafu , takže může potvrdit má slova . ps2017-012-07-003-033.u6.p2.s1
Ne náhodou zákonodárce v minulosti chtěl , aby tyto prostředky mohly být zapojeny do důchodového účtu jenom v situaci , kdy je důchodový účet v deficitu , abychom je nezapojovali v okamžiku , kdy je důchodový účet v přebytku . ps2017-012-07-003-033.u6.p2.s2
Důchodový účet v přebytku je vždycky , když se ekonomice mimořádně daří , je málo nezaměstnaných , rostou platy - tak logicky se dostává důchodový účet do přebytku . ps2017-012-07-003-033.u6.p2.s3
Je to proto , abychom tyto prostředky , pokud se ekonomice daří , směřovali do investiční aktivity , nikoliv do transferů obyvatelstvu . ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s1
Já zdůrazňuji , že nemám nic proti zvýšení důchodů , o kterém jsme tady hovořili v minulém bodě , ale jsem přesvědčen , že prostředky na zvýšení důchodů měla vláda najít v bilanci státního rozpočtu a nehledat je dodatečně na privatizačním účtu . ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s2
Ono totiž příští rok bude potřeba také valorizovat , přespříští rok bude potřeba také valorizovat a nemůžeme počítat s trvale udržitelným růstem . ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s3
Něco takového v tržní ekonomice není možné . ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s4
Co budeme dělat , až se ekonomický cyklus obrátí a dostaneme se do recese ? ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s5
Už teď je investiční politika vlády , troufnu si říct , velmi nezodpovědná . ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s6
Vláda sice objíždí regiony , slibuje hory , doly , černý les v každém kraji , jak budou silnice , jak budou školy , školky , jak bude všechno , ale otevřeně si řekněme , že v letošním roce , v roce mimořádné konjunktury , vláda investuje o 24 mld . méně , než jsme např . investovali my v roce 2012 v době ekonomické krize . ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s7
Protože ty skutečné vládní priority jsou někde jinde . ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s8
Když to vezmu na procento k celkovým výdajům , tak zatímco v tom roce 2012 , v době krize , to znamená mnohem vyšší nezaměstnanosti , mnohem více povinných dávek souvisejících s nezaměstnaností , jsme dokázali investovat téměř 10 % celkových výdajů na investice , tak vláda v roce letošním , v době mimořádné konjunktury , investuje , jak již jsem řekl , o 24 mld . méně , což je něco málo přes 6 % celkových výdajů státního rozpočtu , což je dramaticky nízké číslo . ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s9
V okamžiku , kdy budou převedeny prostředky z privatizačního fondu do prosté bilance státního rozpočtu , tak se tohle nepříznivé číslo ještě mírně sníží . ps2017-012-07-003-033.u6.p4.s1
Z těchto důvodů , které jsem řekl , jsem přesvědčen , že není žádný racionální důvod převádět tyto prostředky na účely transferů obyvatelstvu , ale ponechat je na investiční aktivitu , a navrhuji zamítnutí v prvním čtení . ps2017-012-07-003-033.u6.p4.s2
Děkuji . ps2017-012-07-003-033.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi . ps2017-012-07-003-033.u7.p1.s2
Poznamenal jsem návrh na zamítnutí . ps2017-012-07-003-033.u7.p1.s3
Budeme pokračovat vystoupením pana poslance Ferjenčíka . ps2017-012-07-003-033.u7.p1.s4
Ještě předtím , než dorazí , konstatuji omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny , a to omluvu pana poslance Jakuba Michálka od 11.45 z pracovních důvodů do konce jednacího dne . ps2017-012-07-003-033.u7.p2.s1
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-012-07-003-033.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-012-07-003-033.u8.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , tento návrh velmi dobře ilustruje , co se děje , když legislativu iniciuje PR oddělení pana Babiše místo toho , aby vznikla na základě nějaké potřeby . ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s1
Pan Babiš chce vypadat dobře v médiích , tak zvyšuje důchody . ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s2
To je logické . ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s3
On to sliboval před volbami , nikdo mu to ani nezazlívá , nikdo ani nenavrhl ten zákon zamítnout . ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s4
Budiž . ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s5
Současně ale pan Babiš chce v médiích vypadat dobře , tak potřebuje mít rozpočet v černých číslech , důchodový účet v černých číslech . ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s6
Ale ty peníze tam reálně nejsou . ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s7
No tak vymyslel to , že se vezmou peníze , které jsou určené na investice , dosypou se do státního rozpočtu jako běžný příjem , on bude v černých a zase se pochlubí , že je skvělý hospodář , který zase šel po chodbě na Ministerstvu financí a našel několik miliard . ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s8
To je přesně , co dělá tenhle zákon . ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s9
Ten zákon normálně umožňuje financovat dokonce i ty důchody , akorát nejprve by musel pan Babiš přiznat , že to přivedl do minusu , že dostal ten systém do červených čísel . ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s10
A to by musel přiznat předtím , než by bylo možné tam následně ty peníze z příjmů státních firem zahrnout . ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s11
Ale místo toho , aby to přiznal , tak je tam chce zahrnout dopředu , aby byl jakoby v černých . ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s12
Ale je to jenom účetní trik . ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s13
Úplně stejný účetní trik , jako když vzal peníze z rezerv a přisypal je do státního rozpočtu , zase aby snížil státní dluh . ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s14
Úplně stejný účetní trik , jako dělá v celé řadě dalších oblastí . ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s15
A my jako Piráti nesouhlasíme s tím , aby se politika státu určovala na nějakém PR oddělení politické strany a aby se zákony dělaly proto , aby mohl být proveden nějaký účetní trik . ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s16
Proto s tímto zákonem naprosto nesouhlasíme . ps2017-012-07-003-033.u8.p3.s1
My máme za to , že jednorázové příjmy státních firem nebo to , co zbylo z privatizace , mají sloužit na jednorázové výdaje . ps2017-012-07-003-033.u8.p3.s2
Je naprosto logické , aby když má stát nějaký mimořádný příjem , aby to utratil způsobem , který bude jednorázový a který bude zase nějakým způsobem mimořádně uplatnitelný , třeba přinese nějaký výnos v budoucnosti . ps2017-012-07-003-033.u8.p3.s3
Sypat tyhle peníze do státního rozpočtu jako běžný příjem je podle nás naprostý nesmysl . ps2017-012-07-003-033.u8.p3.s4
Navíc hrozí , že nebude dost peněz na odstraňování ekologických zátěží , což podle nás je daleko důležitější , než aby pan Babiš vypadal v tisku dobře , až se bude hlásit , jak dopadl státní rozpočet . ps2017-012-07-003-033.u8.p4.s1
Takže skutečně tenhle zákon je podle nás naprosto účelový . ps2017-012-07-003-033.u8.p4.s2
Je to za cílem účetních triků . ps2017-012-07-003-033.u8.p4.s3
Nesouhlasíme s tím a myslíme si , že příjmy z privatizace a příjmy z výnosů státních firem se mají využívat velmi obezřetně , jednorázově , nejlépe na investice . ps2017-012-07-003-033.u8.p4.s4
Podporujeme návrh na zamítnutí . ps2017-012-07-003-033.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Ferjenčíkovi . ps2017-012-07-003-033.u9.p1.s2
Nyní paní poslankyně Věra Kovářová , připraví se pan kolega Skopeček . ps2017-012-07-003-033.u9.p1.s3
Paní poslankyně , máte slovo . ps2017-012-07-003-033.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-012-07-003-033.u10.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych se i já jménem klubu Starostů a nezávislých vyjádřila k oné novele zákona . ps2017-012-07-003-033.u10.p2.s1
Tato novela řeší situaci , kdy chce zjednodušit přesun peněz z privatizačního účtu do státního rozpočtu , a zároveň ruší některé vazby , např . na Státní fond dopravní infrastruktury . ps2017-012-07-003-033.u10.p2.s2
Podle našeho názoru to není správné . ps2017-012-07-003-033.u10.p2.s3
Naopak takovouto vazbu by bylo třeba ještě prohloubit a nechat možnost přesunout ony prostředky do Státního fondu dopravní infrastruktury . ps2017-012-07-003-033.u10.p2.s4
Stav dopravní infrastruktury je totiž takový , jaký je , a bez dostatečných prostředků se nezlepší , a to s ohledem na jeho zásadní význam pro rozvoj ekonomiky . ps2017-012-07-003-033.u10.p2.s5
A mělo by to být prioritou . ps2017-012-07-003-033.u10.p3.s1
Ostatně zaznělo to i z úst ekonoma Aleše Michla , který je poradcem předsedy vlády a ministryně financí , který říká , že v době růstu je nezbytné investovat do infrastruktury , což je důležité pro náš hospodářský růst . ps2017-012-07-003-033.u10.p3.s2
Proto nás velmi překvapuje , že v době růstu vláda nechce vytvářet rezervy na horší časy a chce je využívat jednorázově na potřeby , které velmi rychle narůstají a kdy jeden nápad střídá druhý . ps2017-012-07-003-033.u10.p3.s3
Proto si myslíme , že je nutné vytvářet rezervy na horší časy , to zaprvé , anebo investovat do infrastruktury , což je důležité pro náš hospodářský růst , a připojujeme se k návrhu , který zde padl , a to je návrh na zamítnutí .