ps2017-012-05-003-029.u1.p1.s1
29 . ps2017-012-05-003-029.u1.p1.s2
Návrh poslanců Dominika Feriho , Miroslava Kalouska , Heleny Langšádlové , Markéty Pekarové Adamové , Karla Schwarzenberga , Františka Váchy a Vlastimila Válka na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 283 / 1993 Sb . , o státním zastupitelství , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 7 / 2002 Sb . , o řízení ve věcech soudců , státních zástupců a soudních exekutorů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 110 / - prvé čtení ps2017-012-05-003-029.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 110 / 1 . ps2017-012-05-003-029.u1.p2.s2
Vidím již u stolku zpravodajů zástupce navrhovatelů pana poslance Dominika Feriho a požádám , aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan poslanec Pavel Blažek , který ovšem není přítomen . ps2017-012-05-003-029.u1.p2.s3
Vidím , že je připraven předseda výboru ústavněprávního . ps2017-012-05-003-029.u1.p3.s1
Než požádám sněmovnu o klid , protože změnu zpravodaje v prvním čtení musíme schválit , tak navrhuji Poslanecké sněmovně na návrh předsedy ústavněprávního výboru , aby zpravodajem pro prvé čtení byl pan poslanec Marek Benda . ps2017-012-05-003-029.u1.p4.s1
Rozhodneme v hlasování číslo 84 , které jsem zahájil , a ptám se , kdo je pro změnu zpravodaje u tohoto tisku . ps2017-012-05-003-029.u1.p4.s2
Kdo je proti ? ps2017-012-05-003-029.u1.p4.s3
Děkuji . ps2017-012-05-003-029.u1.p5.s1
V hlasování číslo 84 z přítomných 139 pro 110 , proti nikdo . ps2017-012-05-003-029.u1.p5.s2
Zpravodajem je tedy místo pana Pavla Blažka pan poslanec Marek Benda . ps2017-012-05-003-029.u1.p5.s3
Požádám ho , aby zaujal místo u stolku zpravodajů . ps2017-012-05-003-029.u1.p6.s1
Požádám zároveň Sněmovnu o klid a pana poslance Dominika Feriho , aby přednesl svoji úvodní zprávu . ps2017-012-05-003-029.u1.p6.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-012-05-003-029.u2.p1.s1
Děkuji vám za slovo , pane předsedající . ps2017-012-05-003-029.u2.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážení členové vlády , vážená veřejnosti , zákon , který předkládáme , má za cíl posílit nezávislost státních zastupitelství , o jejichž přesoutěžení před několika měsíci mluvil pan ministr spravedlnosti . ps2017-012-05-003-029.u2.p1.s3
To je také důvod , proč předkládáme tuto novelu , která by měla zajistit nezávislost vedoucích státních zástupců , nastavit plán obsazení těchto pozic po vzoru zákona o soudech a soudcích . ps2017-012-05-003-029.u2.p2.s1
Hlavními tezemi zákona je zavedení časově omezeného výkonu funkce vedoucího státního zástupce a nemožnost opakovat výkon této funkce dvě funkční období u téhož státního zastupitelství . ps2017-012-05-003-029.u2.p2.s2
V případě nejvyššího státního zástupce pak je možnost opakování funkce zcela vyloučena . ps2017-012-05-003-029.u2.p2.s3
Od této změny si slibujeme , že vedoucí státní zástupci budou nezávislejší a omezí se i riziko , že se na konci svého funkčního období budou muset ucházet o politickou přízeň pro své znovujmenování - na konci samozřejmě v této právní úpravě během toho výkonu . ps2017-012-05-003-029.u2.p3.s1
Délka funkčních období je pro vedoucí státní zástupce stanovena na sedm let a u nejvyššího státního zástupce na deset let . ps2017-012-05-003-029.u2.p3.s2
Smyslem je oddělit délku funkčního období od volebního cyklu a zároveň poskytnout vedoucím státních zástupců dostatek prostoru pro koncepční a metodickou práci na jejich státním zastupitelství . ps2017-012-05-003-029.u2.p3.s3
To řešíme ostatně i v přechodném ustanovení tak , aby všechny vedoucí státní zástupce nemohla přejmenovat jedna konkrétní vláda v jednom funkčním období . ps2017-012-05-003-029.u2.p3.s4
Možnost vedoucích státních zástupců se ucházet o vedoucí funkci po skončení jejich času v úřadě buď na jiném státním zastupitelství , nebo na jejich původním , ale po určitém časovém odstupu , dává záruku , že nebudeme přicházet o schopné lidi . ps2017-012-05-003-029.u2.p4.s1
S velkou mocí přichází i velká zodpovědnost , takže náš návrh zpřísňuje nároky , které jsou kladeny na osobu ucházející se o funkci nejvyššího státního zástupce . ps2017-012-05-003-029.u2.p4.s2
Náš návrh pracuje s variantou , že uchazeč o pozici nejvyššího státního zástupce musí mít odpovídající morální integritu a desetiletou právní praxi , která se ale nemusí omezovat na prokurátorské zkušenosti , protože v této pozici se jistě uplatní i zkušenosti z advokacie nebo soudnictví . ps2017-012-05-003-029.u2.p4.s3
Nejvyšším státním zástupcem může být ale jmenován jen ten , kdo již státním zástupcem je . ps2017-012-05-003-029.u2.p4.s4
Přiměřeně toto platí i pro ostatní vedoucí státní zástupce . ps2017-012-05-003-029.u2.p5.s1
Další změnou je posílení pozice vedoucích státních zástupců stanovením výčtu situací , kdy mohou být odvoláni z funkce . ps2017-012-05-003-029.u2.p5.s2
Tyto případy se podmiňují rozhodnutím kárného senátu o porušení jejich povinnosti . ps2017-012-05-003-029.u2.p5.s3
Tímto krokem předejdeme posuzování stejných případů dvojím metrem , protože praxe kárných senátů může být lépe sjednocována . ps2017-012-05-003-029.u2.p5.s4
Zároveň dochází k nezávislému - ps2017-012-05-003-029.u3.p1.s1
Pane poslanče , já vás na chvilku přeruším a požádám sněmovnu o klid . ps2017-012-05-003-029.u3.p1.s2
Prosím , abyste debaty mimo téma státního zastupitelství vedli v předsálí a nechali zástupce navrhovatelů v klidu přednést jeho úvodní slovo . ps2017-012-05-003-029.u4.p1.s1
Děkuji za volání ke klidu , pane předsedající . ps2017-012-05-003-029.u4.p2.s1
Tyto případy se podmiňují rozhodnutím kárného senátu o porušení jejich povinnosti . ps2017-012-05-003-029.u4.p2.s2
Tímto krokem předejdeme posuzování - pardon , to už jsem se vrátil zpátky . ps2017-012-05-003-029.u4.p3.s1
Jak jest z dříve uvedeného zřejmé , opouštíme v našem návrhu také variantu odvolávání nejvyššího státního zástupce vládou . ps2017-012-05-003-029.u4.p4.s1
Vážené dámy a pánové , opakovaně odborná obec mluví o chybě ústavodárce zařadit státní zastupitelství v Ústavě do moci výkonné . ps2017-012-05-003-029.u4.p4.s2
Náš návrh je dalším krokem k nezávislému řízení státního zastupitelství . ps2017-012-05-003-029.u4.p4.s3
Rád bych vás proto požádal o podporu tohoto návrhu a jsem zde pro vyjasnění jakýchkoli nejasností . ps2017-012-05-003-029.u4.p4.s4
Děkuji vám za pozornost . ps2017-012-05-003-029.u5.p1.s1
Děkuji panu zástupci navrhovatelů za jeho úvodní slovo . ps2017-012-05-003-029.u5.p1.s2
Nyní žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Marka Bendu , aby přednesl zpravodajskou zprávu . ps2017-012-05-003-029.u5.p1.s3
Pane zpravodaji , máte slovo . ps2017-012-05-003-029.u6.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážení členové vlády , vážený pane navrhovateli , dámy a pánové , pokusím se být poměrně stručný . ps2017-012-05-003-029.u6.p1.s2
Sdělím jenom , že vláda nám zaslala své stanovisko , ve kterém vyslovila nesouhlas ze tří důvodů . ps2017-012-05-003-029.u6.p1.s3
V tom prvním říká ano , bylo by správně , aby tato úprava existovala , dokonce ji vláda ve své předloze v minulém volebním období také již měla , ale jsou zde vytrhány jenom některé části úpravy nezávislosti státního zastupitelství , aniž by byly dořešeny ty další části . ps2017-012-05-003-029.u6.p1.s4
Ve druhé části říká : přechodná období , která jsou zvolena - čtyři a deset let - nejsou zcela logická a zcela neodpovídají i tomu , jak bylo v minulosti zvoleno u soudů a soudců , a poukazuje i na problematičnost toho , že v některých malých státních zastupitelstvích by takové zákazy opakování funkce znamenaly , že se v krátkém čase vystřídají všichni a nebude koho do vedoucí funkce jmenovat . ps2017-012-05-003-029.u6.p2.s1
Tolik snad zpravodajská zpráva . ps2017-012-05-003-029.u6.p2.s2
Myslím , že návrh vám předložil pan předkladatel . ps2017-012-05-003-029.u6.p2.s3
Já sděluji stanovisko vlády a pak se přihlásím sám za sebe do obecné rozpravy . ps2017-012-05-003-029.u6.p2.s4
Děkuji za pozornost . ps2017-012-05-003-029.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2017-012-05-003-029.u7.p1.s2
Než dám slovo při otevření rozpravy prvnímu přihlášenému panu poslanci Strýčkovi , dovolte ještě , abych konstatoval došlé omluvy - pana poslance Lukáše Koláříka od 17.30 do 19 hodin z pracovních důvodů a pana předsedy vlády Andreje Babiše od 17.50 do konce jednacího dne . ps2017-012-05-003-029.u7.p2.s1
Nyní tedy otvírám rozpravu a žádám pana poslance Jiřího Strýčka , aby se ujal slova v rozpravě . ps2017-012-05-003-029.u7.p2.s2
Přihlášený je pan kolega Marek Benda . ps2017-012-05-003-029.u7.p2.s3
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-012-05-003-029.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-012-05-003-029.u8.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , vážené kolegyně , vážení kolegové , posílení nezávislosti státních zástupců je samozřejmě chvályhodný cíl , obávám se však , že tento předložený návrh , tak jak byl předložen , trpí řadou vad . ps2017-012-05-003-029.u8.p1.s3
Co mi nejvíce na tomto vadí , je to , že neřeší zákon o státním zastupitelství komplexně . ps2017-012-05-003-029.u8.p1.s4
Dále , neproběhla zde nad navrženou úpravou seriózní odborná diskuse , a návrh je tak do jisté míry nekoncepční , nepodložený analýzou stávajícího stavu a případných dopadů . ps2017-012-05-003-029.u8.p1.s5
Návrh zákona v podstatné míře čerpá , nebo se inspiruje vládním návrhem zákona o státním zastupitelství předloženým v minulém volebním období , byla z něj však vyjmuta pouze jedna část týkající se vzniku a zániku funkce vedoucích státních zástupců , aniž by systémově řešil související otázky . ps2017-012-05-003-029.u8.p1.s6
Navrhovatelé dále nijak neřešili související otázky výběru vhodných osob pro výkon funkce vedoucích státních zástupců , kárného řízení nebo problematiku pravidelného hodnocení státních zástupců a pravidla jejich kariérního postupu . ps2017-012-05-003-029.u8.p2.s1
Řada změn obsažených v předloženém návrhu zákona je nedostatečně odůvodněná . ps2017-012-05-003-029.u8.p2.s2
Týká se to zejména zahrnutí veřejného ochránce práv mezi kárné navrhovatele . ps2017-012-05-003-029.u8.p3.s1
Co je však nutno zdůraznit na konec , je , že návrh se v praxi dotkne i okresních státních zastupitelství , zejména tedy vedoucích státních zástupců . ps2017-012-05-003-029.u8.p3.s2
Ta jsou v mnoha případech personálně slabě obsazena a není jasné , zda by vůbec bylo možné v praxi dodržet všechny podmínky pro výkon funkce okresního státního zástupce , konkrétně požadovanou délku praxe a zároveň neopakování výkonu funkce . ps2017-012-05-003-029.u8.p4.s1
Z těchto důvodů navrhuji zamítnutí tohoto návrhu zákona v prvním čtení . ps2017-012-05-003-029.u8.p4.s2
Děkuji . ps2017-012-05-003-029.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Jiřímu Strýčkovi za jeho vystoupení . ps2017-012-05-003-029.u9.p1.s2
A nyní pan poslance Marek Benda v rozpravě . ps2017-012-05-003-029.u9.p1.s3
Další písemnou přihlášku nemám . ps2017-012-05-003-029.u9.p1.s4
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-012-05-003-029.u9.p1.s5
A hlásí se pan ministr . ps2017-012-05-003-029.u9.p1.s6
Prosím , pane poslanče . ps2017-012-05-003-029.u10.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , pane navrhovateli , vážení členové vlády , dámy a pánové , budu také poměrně stručný . ps2017-012-05-003-029.u10.p1.s2
Přikloním se k návrhu na zamítnutí . ps2017-012-05-003-029.u10.p1.s3
Pokud by nebyl přijat , navrhuji , aby bylo navrhovateli vráceno k dopracování . ps2017-012-05-003-029.u10.p2.s1
Řekl bych , že těch důvodů je vícero . ps2017-012-05-003-029.u10.p2.s2
Snad jenom první , co předešlu . ps2017-012-05-003-029.u10.p2.s3
Pan navrhovatel končil svou řeč : chyba zákonodárce - vložení článku 80 do Ústavy do moci výkonné , nikoli do moci soudní . ps2017-012-05-003-029.u10.p2.s4
To prosím není chyba zákonodárce . ps2017-012-05-003-029.u10.p2.s5
Já jsem tehdy zákonodárcem byl , tu Ústavu jsem schvaloval . ps2017-012-05-003-029.u10.p2.s6
A dali jsme to tam záměrně a chtěli jsme , aby státní zastupitelství bylo součástí moci výkonné . ps2017-012-05-003-029.u10.p2.s7
To , že se to dneska nelíbí státním zástupcům a že oni by rádi se posunuli někam jinam , do moci soudní , to je samozřejmě možné , samozřejmě je naprosto legitimní o tom diskutovat , ale jenom odmítám přistoupit na tezi , že se jedná o nějakou chybu zákonodárce . ps2017-012-05-003-029.u10.p2.s8
To nebyla chyba zákonodárce . ps2017-012-05-003-029.u10.p2.s9
To byl zcela záměrný akt , kdy jsme byli přesvědčeni , že veřejná žaloba odpovídá výkonné moci a že ten , kdo je nezávislý , je soud . ps2017-012-05-003-029.u10.p2.s10
To je první věc . ps2017-012-05-003-029.u10.p3.s1
Druhá věc . ps2017-012-05-003-029.u10.p3.s2
Myslím si , že dosavadní konstrukce státního zastupitelství , kdy většina nižších složek odpovídá právě jenom kárným způsobem tak , jak bylo odvozeno rozhodováním Nejvyššího správního soudu za kárné provinění , ale hlava státního zastupitelství , které je fakticky osobou , která nic konkrétního nežaluje , ale má jenom dozor , odpovídá vládě , je správná , že bychom museli mít velmi dobré důvody k tomu , abychom ji měnili , a muselo by být velmi jasně vymezeno , jakým způsobem pak funguje celé státní zastupitelství . ps2017-012-05-003-029.u10.p3.s3
Tuto snahu vytrhnout jenom ty jmenovací pravomoci pokládám za velmi chybnou a nešťastnou . ps2017-012-05-003-029.u10.p4.s1
A poslední poznámka , kterou pokládám možná za nejzásadnější . ps2017-012-05-003-029.u10.p4.s2
Před deseti lety , 2008 , se tady , na půdě této Sněmovny , na půdě ústavněprávního výboru , protože vláda tehdy neměla odvahu návrh zákona předložit , resp . předložila jenom technické změny , udělalo pevné volební období předsedů soudů desetileté a sedmileté u těch nižších . ps2017-012-05-003-029.u10.p4.s3
A zcela záměrně jsme to rozložili do jednotlivých let , pečlivě jsme udělali , že v každém roce byla přejmenována jenom ta jedna sedmina soudců , aby nebyl žádný ministr , který najednou změní celou soudní soustavu , stejně tak soustavu státního zastupitelství . ps2017-012-05-003-029.u10.p4.s4
Myslím , že toto dělení jenom na dvě období , které by znamenalo , že v jednu chvíli bude ministr spravedlnosti - a teď je úplně jedno , kdo tam sedí , prosím pěkně , v tomhle směru jsem strašně opatrný na personifikace , ten se mi líbí , nebo ten se mi nelíbí , prostě systémově máme pracovat tak , aby když k těm změnám dochází a i když jsou na základě tzv . výběrových řízení a všeho možného , tak že prostě není žádná osoba v zemi , která najednou vymění půlku nebo dvě třetiny vedoucích státních zástupců . ps2017-012-05-003-029.u10.p4.s5
To prostě pokládám za velikánskou chybu a velikánský problém tohoto návrhu zákona . ps2017-012-05-003-029.u10.p5.s1
Takže pokud nebude podpořen návrh na zamítnutí , navrhuji , abychom ho vrátili navrhovateli k dopracování minimálně s tím , aby to bylo rozloženo do času . ps2017-012-05-003-029.u10.p5.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-012-05-003-029.u11.p1.s1
Ano , děkuji pane poslanče .