ps2017-012-02-002-008.u1.p1.s1
8 . ps2017-012-02-002-008.u1.p1.s2
Návrh poslanců Václava Klause , Petra Fialy , Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 61 / - prvé čtení ps2017-012-02-002-008.u1.p2.s1
Tento bod byl včera přerušen . ps2017-012-02-002-008.u1.p2.s2
Budeme pokračovat v obecné rozpravě . ps2017-012-02-002-008.u1.p2.s3
Prosím pana poslance Munzara . ps2017-012-02-002-008.u1.p2.s4
Pan poslanec vystoupil včera , to znamená , že prosím pana poslance Kupku . ps2017-012-02-002-008.u1.p3.s1
Prosím o klid ve Sněmovně ! ps2017-012-02-002-008.u1.p3.s2
Prosím , sledujme vystoupení řečníka . ps2017-012-02-002-008.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající - ps2017-012-02-002-008.u3.p1.s1
Já se omlouvám . ps2017-012-02-002-008.u3.p1.s2
Ještě jednou prosím o klid ! ps2017-012-02-002-008.u3.p1.s3
Děkuji . ps2017-012-02-002-008.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , milí kolegové , já se vrátím ke včerejšímu vystoupení paní kolegyně Valachové , když hovořila o tom , proč prosadila ono garantované místo v mateřských školkách pro dvouleté děti , jinými slovy povinnost zřizovatelů zajistit , aby dvouleté děti mohly být do mateřských školek přijímány . ps2017-012-02-002-008.u4.p1.s2
Zmínila , že to je takový zdvižený prst směrem od vlády k obcím a ke všem , aby to nenechali ležet ladem a připravovali mateřské školy na to , že budou schopny dvouleté děti bez problému přijímat . ps2017-012-02-002-008.u4.p2.s1
No , velká otázka je , jaký prst to byl zdvižený . ps2017-012-02-002-008.u4.p2.s2
Navíc si nemyslím , že by vláda měla fungovat tak , že bude obcím a městům hrozit a že je tímhle způsobem bude ponoukat k tomu , aby plnily povinnosti , které samy od sebe plní , protože to mají prostě ve své náplni činnosti a má to každá samospráva samozřejmě především jako svůj závazek vůči voličům . ps2017-012-02-002-008.u4.p3.s1
Zarazilo mě , že tam několikrát paní exministryně použila údaje nejen poněkud zavádějící , ale naprosto chybné . ps2017-012-02-002-008.u4.p3.s2
Zmínila například , že v současných mateřských školkách činí poměr dětí mladších tří let po předškolácích druhou nejpočetnější skupinu . ps2017-012-02-002-008.u4.p3.s3
Cituji téměř doslova ze stenoprotokolu . ps2017-012-02-002-008.u4.p3.s4
Skutečnost je ale dost významně odlišná , protože dětí mladších tří let v minulém školním roce bylo v mateřských školách 45 tisíc . ps2017-012-02-002-008.u4.p3.s5
Dětí tříletých bylo 91 tisíc , dětí čtyřletých 100 tisíc a dětí pětiletých 106 tisíc . ps2017-012-02-002-008.u4.p3.s6
Zmýlila se tedy o nějakých 100 % . ps2017-012-02-002-008.u4.p3.s7
Řekl bych , že to je poměrně významný omyl s ohledem na to , že resort měla na starosti . ps2017-012-02-002-008.u4.p4.s1
Já bych rád přinesl několik vážných důvodů , několik vážných pohledů na to , proč je namístě toto ustanovení školského zákona zrušit , proč je chybné a proč staví zřizovatele , ale také ředitele mateřských škol , ale také učitelky mateřských škol , ale také rodiče , a dokonce i děti do velmi komplikované , nebo dokonce neřešitelné situace . ps2017-012-02-002-008.u4.p5.s1
Na úvod pohled zřizovatele . ps2017-012-02-002-008.u4.p5.s2
Pohled zřizovatele , který se dotýká okolí mnoha velkých měst . ps2017-012-02-002-008.u4.p5.s3
Ten soubor nepochybně čítá desítky až stovky obcí , kde v posledních letech v souvislosti s demografickým vývojem dělali starostové , místostarostové a zastupitelé , co mohli , aby rozšířili kapacity svých mateřských škol . ps2017-012-02-002-008.u4.p5.s4
Využili všech možných nástrojů , zadlužili se , zastavěli pozemky , které ještě vůbec bylo možné zastavět , a teď si mohli po mnoha letech práce oddechnout , setřít pot z čela a říci : Konečně jsme se dostali do situace , kdy tu povinnost máme jakžtakž splněnou . ps2017-012-02-002-008.u4.p5.s5
A ejhle - objeví se nová podoba školského zákona a řekne jim : Přestože už jste udělali , co jste mohli , dostali jste se na limit svých možností , tak tady máte novou povinnost . ps2017-012-02-002-008.u4.p5.s6
To je situace pro každého , kdo se ocitl někdy v samosprávě , opravdu víc než zdvižený prst . ps2017-012-02-002-008.u4.p5.s7
A nemyslím tím teď prostředníček , resp . nemyslím tím teď ukazováček . ps2017-012-02-002-008.u4.p6.s1
Příběh ředitelů mateřských škol a učitelek mateřských škol . ps2017-012-02-002-008.u4.p6.s2
Starají se ve třídě řekněme o nějakých 25 dětí , některé dokonce o víc . ps2017-012-02-002-008.u4.p6.s3
A snaží se - protože je nepodezírám , a bylo by zlé je podezírat z něčeho jiného - nabídnout vzdělání dětem v co nejlepší podobě , v co nejlepší kvalitě . ps2017-012-02-002-008.u4.p6.s4
Snaží se navíc výchovu a vzdělávání , protože to ředitelka a učitelka mateřské školy řeší , nabídnout také v co nejindividuálnější možné podobě . ps2017-012-02-002-008.u4.p6.s5
A najednou by měla řešit ve třídě , kde jsou tříleté , někde dokonce v kombinaci čtyřleté a pětileté děti , protože tak zněla doporučení Ministerstva školství , aby pokud možno se dařilo mixovat věk dětí v jednotlivých třídách mateřských škol , tak najednou se tam setká s dětmi , které jsou mladší tří let a mají jiné hygienické návyky , zaznělo to tady opakovaně , některé z nich například ještě používají plenky , samozřejmě mají jiné nároky na odpočinek . ps2017-012-02-002-008.u4.p7.s1
Jak se vypořádat s tím , když větší část třídy si chce hrát , je plná energie , ale jiné děti už samozřejmě by raději šly spát nebo si někam do koutku odpočinout ? ps2017-012-02-002-008.u4.p7.s2
Jak zajistí to , aby pro všechny byly zajištěné bezpečné podmínky ? ps2017-012-02-002-008.u4.p7.s3
A samozřejmě jiné jsou také nároky na stravování . ps2017-012-02-002-008.u4.p7.s4
Potom další významné aspekty , které možná budou víc trápit paní ředitelku . ps2017-012-02-002-008.u4.p7.s5
Většina hraček má atesty od tří let . ps2017-012-02-002-008.u4.p7.s6
Jak zajistit , aby se takové hračky těm dvouletým ve stejné třídě do rukou nedostaly ? ps2017-012-02-002-008.u4.p7.s7
A samozřejmě jiné jsou nároky i na stavební podobu mateřských školek , na umístění umyvadel , záchodů atd . ps2017-012-02-002-008.u4.p7.s8
Norem je v oblasti vzdělávání tolik , že když je to možné postihnout už jenom pro ten základní věkový okruh dětí , je to složité , natož když je třeba kombinovat ještě prostor a prostředí pro děti mladší tří let . ps2017-012-02-002-008.u4.p8.s1
Příběh rodičů . ps2017-012-02-002-008.u4.p8.s2
Teď mohou počítat s tím , že se obce přece o dvouleté děti postarají , že to musí zajistit , a tak samozřejmě , protože přece žijí v právním státě , předpokládají , že to obce nějak zajistí , a ocitnou se v situaci , kdy si tak upraví životní program , řeknou si " teď se o mé dítě postará obec a já můžu plánovat svůj život " . ps2017-012-02-002-008.u4.p8.s3
A najednou dopadne tvrdá realita i na toho rodiče , protože ta obec , i kdyby se rozkrájela , nebude schopna zajistit mateřskou školku pro dvouleté děti . ps2017-012-02-002-008.u4.p8.s4
Prostě to nebude možné . ps2017-012-02-002-008.u4.p8.s5
Všechny možnosti vyčerpala . ps2017-012-02-002-008.u4.p8.s6
Situace , která se opravdu komplikovaně řeší . ps2017-012-02-002-008.u4.p8.s7
Starosta bude dělat , co bude umět , stejně dobré řešení , dobré východisko pro toho rodiče nenajde . ps2017-012-02-002-008.u4.p9.s1
Nebavíme se o tom , že by individuálně , podle konkrétních individuálních možností , nebylo možné dítě mladší tří let do mateřské školy přijmout . ps2017-012-02-002-008.u4.p9.s2
Bavíme se o tom , jestli má školský zákon obsahovat tuhle povinnost , hlava nehlava . ps2017-012-02-002-008.u4.p9.s3
Jestli bez ohledu na to , v jakém se ocitáme stavu , jak jsou na to připraveny mateřské školky , jaká je reálná situace na straně pedagogického sboru , jestli tohle je prostě možné zajistit . ps2017-012-02-002-008.u4.p9.s4
A já tvrdím , že není a že to nebude na mnoha místech v České republice , i kdyby se rozkrájeli ministři , kdyby se rozkrájeli starostové a ředitelky škol , že to prostě v tom roce 2020 nebude možné zařídit . ps2017-012-02-002-008.u4.p9.s5
Prostě to nepůjde pro zcela konkrétní faktické podmínky . ps2017-012-02-002-008.u4.p9.s6
A v okamžiku , kdy zákon tímto způsobem odporuje realitě , tak je přece něco špatně . ps2017-012-02-002-008.u4.p9.s7
V ten okamžik dělá nešťastnými opravdu širokou škálu lidí , kteří přes veškerou dobrou vůli se s tím zákonem prostě vypořádat nemůžou . ps2017-012-02-002-008.u4.p9.s8
No to je přece dobrý důvod na to , abychom takové ustanovení zákona okamžitě zrušili , protože přece není v zájmu právního státu , aby postavil tolik lidí do neřešitelné a fakticky nezákonné situace . ps2017-012-02-002-008.u4.p10.s1
Znovu se vracím k tomu původnímu obratu paní ministryně , která říkala , že to měl být takový zdvižený prst nade všemi . ps2017-012-02-002-008.u4.p10.s2
Tak já znovu apeluji na to , aby vláda do budoucna neplánovala to , že bude zdvihat nějaký prst , protože to k ničemu dobrému nevede . ps2017-012-02-002-008.u4.p11.s1
Poslední poznámka se týká povinného předškolního vzdělávání , toho povinného posledního roku předškolní výchovy , předškolního vzdělávání . ps2017-012-02-002-008.u4.p11.s2
Podle všeho hlavním argumentem bylo , že zvláště v sociálně vyloučených lokalitách je složité zajistit , aby děti opravdu do škol chodily , a tak geniální řešení znamenalo : tak tu povinnost rozšíříme o rok . ps2017-012-02-002-008.u4.p11.s3
Hledáme řešení pro to , aby chodilo víc dětí do škol , tak už nemusí respektovat jenom devítiletou školní povinnou docházku , ale dokonce desetiletou . ps2017-012-02-002-008.u4.p11.s4
No to se přece míjí terč . ps2017-012-02-002-008.u4.p11.s5
Tím posouváme věkovou hranici . ps2017-012-02-002-008.u4.p11.s6
Nezajišťujeme to , že v sociálně vyloučených lokalitách bychom připravili děti lépe na to , aby mohly nastoupit do prvních tříd základních škol . ps2017-012-02-002-008.u4.p11.s7
To řešíme jiný problém , než o kterém se mluví . ps2017-012-02-002-008.u4.p12.s1
Na závěr . ps2017-012-02-002-008.u4.p12.s2
Já jsem , sice nerad , otevíral takovou malou kancelář pro napravování rozšířených omylů . ps2017-012-02-002-008.u4.p12.s3
Vlastně mě mrzí , že předkladatelka toho zákona a bývalá ministryně školství opravdu použila nepřesné , ale fatálně nepřesné údaje o tom , kolik dětí v jednotlivých věkových skupinách navštěvuje mateřské školy . ps2017-012-02-002-008.u4.p12.s4
Abych doplnil patřičné údaje , čerpal jsem z oficiálního dokumentu , z Ročenky výroční zprávy Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy , kde ty údaje je možné dohledat právě za předchozí školní rok . ps2017-012-02-002-008.u4.p12.s5
Pevně doufám , že v té debatě , která je pořád věcná , budou vítězit fakta a že se nám podaří tohle nedopatření , tenhle možná ideologický , nesmyslný počin ze zákona školského vyloučit a odbřemenit tak spoustě mateřských škol , spoustě zřizovatelů . ps2017-012-02-002-008.u4.p12.s6
A samozřejmě že se nemá zastavit zlepšování podmínek pro dětské skupiny , kde jsme schopni hledat lepší řešení než v případě mateřských škol i pro dvouleté děti , že se nezastaví konkrétní kroky pro to , aby rodiče dvouletých dětí , kteří by chtěli do práce , tak aby našli řešení . ps2017-012-02-002-008.u4.p12.s7
Ale cesta nevede přes školský zákon , přes další mus , přes řešení hlava nehlava , které všechny přivádí opravdu do neřešitelné , nezákonné a nepříjemné situace . ps2017-012-02-002-008.u4.p13.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-012-02-002-008.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-012-02-002-008.u5.p1.s2
Faktická poznámka , paní poslankyně Valachová . ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , kolegové , vaším prostřednictvím ke kolegovi Kupkovi . ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s2
Samozřejmě se omlouvám . ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s3
Tak jak on to teď řekl na mikrofon z hlediska těch dvou skupin , tak opravdu řekl pravdu a jenom jsem reagovala na vícero otázek z diskuse . ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s4
Rozhodně to nebyl úmyslný omyl z mé strany . ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s5
Jenom to chci zpřesnit . ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s6
V případě pětiletých dětí , to je ta největší skupina , vlastně v posledním roce došlo k tomu , že se zvýšil ten poměr onoho ročníku zhruba z 91 % na 97 % a potom právě nejrychleji z jednotlivých ročníků ten poměr dvouletých před třemi lety z 35 % na nynějších zhruba 45 % . ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s7
Ti ostatní tříletí a čtyřletí zůstávají zhruba stejní . ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s8
Tak jenom bych to chtěla vysvětlit , jak jsem to myslela . ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s9
Jinak tak jak on to opravdu řekl , tak je to pravda . ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s10
Omlouvám se . ps2017-012-02-002-008.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-012-02-002-008.u7.p1.s2
Další faktická není , takže prosím pana poslance Staňka a připraví se pan poslanec Výborný . ps2017-012-02-002-008.u8.p1.s1
Vážený pane předsedající , děkuji za slovo . ps2017-012-02-002-008.u8.p1.s2
Musím opět konstatovat , že za mimořádného zájmu kolegů a kolegyň napříč politickým spektrem projednáváme návrh novely školského zákona . ps2017-012-02-002-008.u8.p2.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci a vaším prostřednictvím , pane předsedající , i vážená paní poslankyně Černochová , v říjnu tohoto roku tomu bude pouhých osm let , co jsem v komunální politice . ps2017-012-02-002-008.u8.p2.s2
Takže se s paní poslankyní Černochovou a jejími dvaceti lety v komunální politice opravdu nemohu měřit . ps2017-012-02-002-008.u8.p2.s3
Také nemohu trumfnout její úspěchy , k nimž jí bezesporu gratuluji . ps2017-012-02-002-008.u8.p2.s4
Chtěl bych vám , paní poslankyně Černochová , prostřednictvím pana předsedajícího prozradit , že i statutární město Olomouc spravuje dětské jesle . ps2017-012-02-002-008.u8.p2.s5
Kapacita jesliček , které mají v současné době dvě oddělení , je 35 míst , takže o 15 dětí v oddělení mladších batolat pečují tři dětské sestry , oddělení starších batolat je pro 20 dětí , o které se starají další dvě dětské sestry . ps2017-012-02-002-008.u8.p2.s6
Odbornou péči provádí registrované všeobecné sestry se specializací dětská sestra s dlouholetou praxí . ps2017-012-02-002-008.u8.p2.s7
Každé oddělení má dvě vybavené herny , ložnice , sociální zařízení , pro pobyt dětí venku využíváme jeslovou zahradu , kde si hrají děti v dřevěném domečku , vláčku , na skluzavce ve tvaru žabičky i na pískovišti , které je kryto pergolou . ps2017-012-02-002-008.u8.p2.s8
Za pobyt v jeslích se ale platí v měsíčních intervalech , částka se skládá ze stravného a provozních nákladů .