ps2017-007-08-009-033.u1.p1.s1
33 . ps2017-007-08-009-033.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 190 / 2004 Sb . , o dluhopisech , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 93 / - prvé čtení ps2017-007-08-009-033.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně financí Alena Schillerová . ps2017-007-08-009-033.u1.p2.s2
Prosím paní ministryni , aby se ujala slova . ps2017-007-08-009-033.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-007-08-009-033.u2.p1.s2
Dobrý den , dámy a pánové . ps2017-007-08-009-033.u2.p1.s3
Dovolte , abych vám předložila k projednání vládní návrh novely zákona o dluhopisech a změně některých dalších zákonů . ps2017-007-08-009-033.u2.p1.s4
Důvodem předložení návrhu tohoto zákona je zejména snaha odstranit nedostatky ve stávající právní úpravě hypotečních zástavních listů a upravit některé další nedostatky dluhopisového práva , na které upozornila praxe . ps2017-007-08-009-033.u2.p2.s1
Hypoteční zástavní listy jsou cenné papíry , které smějí emitovat pouze banky . ps2017-007-08-009-033.u2.p2.s2
Jedná se o dluhopisy , které jsou kryty pohledávkami z hypotečních úvěrů , proto se někdy také obecně hovoří o takzvaných krytých dluhopisech . ps2017-007-08-009-033.u2.p2.s3
Z pohledu investorů se jedná o nadprůměrně bezpečné cenné papíry a z pohledu jejich emitenta , tedy banky , představují snadný způsob , jak získat finanční prostředky pro poskytování hypotečních úvěrů za výhodných podmínek . ps2017-007-08-009-033.u2.p3.s1
Naší snahou je především zatraktivnění emise hypotečních zástavních listů pro investory . ps2017-007-08-009-033.u2.p3.s2
V současné legislativní podobě hypotečních zástavních listů chybějí zásadní instituty , které jsou v jiných právních řádech vyspělých států západní Evropy obvyklé , což způsobuje negativní hodnocení právního rámce pro hypoteční zástavní listy ze strany ratingových agentur a vede následně k nižší atraktivitě a nižší konkurenceschopnosti České republiky v této oblasti . ps2017-007-08-009-033.u2.p4.s1
Ve stávající právní úpravě byly identifikovány dva zásadní nedostatky , které tato novela odstraňuje . ps2017-007-08-009-033.u2.p4.s2
Jedná se předně o nejasný rozsah a režim hypoteční podstaty podle insolvenčního zákona , tedy o rozsah aktiv , která budou náležet do hypoteční podstaty , zejména ve vztahu ke splátkám hypotečních úvěrů po prohlášení konkurzu . ps2017-007-08-009-033.u2.p4.s3
Dále se jedná o problematiku automatického zesplatnění závazků z hypotečních zástavních listů v případě prohlášení konkurzu na majetek emitenta , takzvaná akcelerace . ps2017-007-08-009-033.u2.p5.s1
Novela ve snaze odstranit výše uvedené nedostatky současné právní úpravy staví najisto režim insolvenčního práva v souvislosti s krytými dluhopisy a výslovně vylučuje automatickou splatnost krytých dluhopisů v případě insolvenčního řízení a vylučuje kryté dluhopisy z majetkové podstaty . ps2017-007-08-009-033.u2.p6.s1
Novela dále do zákona o dluhopisech doplňuje úpravu takzvaného agenta pro zajištění , což je osoba , která zastupuje zájmy vlastníků dluhopisů ve vztahu k zajištění , přičemž samotní vlastníci dluhopisů nejsou oprávněni sami jednat , a to ani v průběhu insolvenčního řízení a exekučního řízení . ps2017-007-08-009-033.u2.p7.s1
Dále se doplňuje úprava takzvaného monitora krytých bloků , tedy osoby , která plní funkci jakéhosi dohlížitele a ve vztahu ke krytým dluhopisům kontroluje , jak emitent plní zákonné požadavky . ps2017-007-08-009-033.u2.p8.s1
Další změnou je zavedení institutu takzvaného nuceného správce krytých bloků , což je jiná banka , jmenovaná do této funkce Českou národní bankou , která má za úkol zajistit správu majetku a dluhů související s krytými dluhopisy , je - li krytí dluhopisů či řádné splácení dluhů z krytých dluhopisů ohroženo např . pro předlužení jejich emitenta nebo v případě likvidace či odnětí licence emitenta . ps2017-007-08-009-033.u2.p9.s1
Předkládaná novela rovněž zavádí do zákona úpravu takzvaných dluhopisů se záporným výnosem či povinně konvertibilních dluhopisů . ps2017-007-08-009-033.u2.p10.s1
Předložený návrh zákona není transpoziční . ps2017-007-08-009-033.u2.p10.s2
Jedná se o národní legislativní úpravu , která však respektuje evropské právní předpisy a je plně v souladu se závazky , které pro Českou republiku vyplývají z jejího členství v Evropské unii . ps2017-007-08-009-033.u2.p10.s3
Při přípravě novely jsme vycházeli ze zkušeností evropských států s rozvinutým kapitálovým trhem . ps2017-007-08-009-033.u2.p10.s4
V rámci přípravy návrhu zákona byly zásadní otázky konzultovány se širokým okruhem dotčených subjektů , zejména s Českou bankovní asociací , Ministerstvem spravedlnosti a Českou národní bankou . ps2017-007-08-009-033.u2.p11.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-007-08-009-033.u3.p1.s1
Děkuji , paní ministryně . ps2017-007-08-009-033.u3.p1.s2
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jiří Dolejš . ps2017-007-08-009-033.u3.p1.s3
Máte slovo , pane zpravodaji . ps2017-007-08-009-033.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající , za slovo . ps2017-007-08-009-033.u4.p1.s2
Milé kolegyně a kolegové , hezké odpoledne přeji všem . ps2017-007-08-009-033.u4.p1.s3
Paní ministryně vás seznámila poměrně zevrubně s tím , co tato předloha představuje . ps2017-007-08-009-033.u4.p1.s4
Pochopitelně když uslyšíte slova hypoteční zástavní listy , tak si určitě představíte celý ten problém , který představuje náš celý hypoteční sektor a který na sebe pochopitelně váže i jistá makroekonomická rizika . ps2017-007-08-009-033.u4.p1.s5
Znáte možná i diskuzi , která se vede mezi Českou národní bankou a hypotečními institucemi , pokud jde o regulace hypoték . ps2017-007-08-009-033.u4.p1.s6
Tato myšlenka se možná vrátí do Sněmovny daleko později . ps2017-007-08-009-033.u4.p2.s1
Tento návrh zákona je sice co do papírů poměrně obšírný , také se na něm pracovalo určitou dobu , ale týká se skutečně jenom vybraných záležitostí počínaje zpřesněním pojmového aparátu a pak , řekněme , precizací určitých režimů a procesů , o kterých mluvila paní ministryně . ps2017-007-08-009-033.u4.p3.s1
Nechci to zbytečně extendovat , jenom upozorním na to , že hypoteční zástavní listy jsou určitým produktem , který se vyvíjel . ps2017-007-08-009-033.u4.p3.s2
Když jsme začínali v roce 2002 , tak jsme měli v oběhu kolem 30 mld . - za 30 mld . korun těchto instrumentů . ps2017-007-08-009-033.u4.p3.s3
Pokud jde o uplynulé období , řekněme rok 2016 , tak toho již bylo za půl bilionu . ps2017-007-08-009-033.u4.p3.s4
Takže vidíte , že to přece jenom svůj význam má , a složitost té normy , tedy spíše právní složitost , ale pochopitelně i praktická , se promítá i do toho , že musela být provedena úprava i navazujících právních norem , tedy že určité úpravy se dosahují nejen tou novou úpravou zákona o těchto instrumentech , ale promítne se to jak do OSŘ , tak do stavebního spoření , Státního fondu rozvoje bydlení , podnikání na kapitálovém trhu , správních poplatků , insolvenčního zákona a také zákona o ozdravných postupech , který vznikl v době finanční krize . ps2017-007-08-009-033.u4.p3.s5
Takže to spíš na doplnění . ps2017-007-08-009-033.u4.p4.s1
Je to tedy materiál poměrně obsáhlý , takže předpokládám , že je naším společným zájmem ho řádně a v klidu projednat tak , abychom na jeho konci mohli být pyšní na to , že jsme nevyrobili žádný legislativní zmetek a že jsme pomohli tomuto segmentu finančního sektoru . ps2017-007-08-009-033.u4.p5.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-007-08-009-033.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2017-007-08-009-033.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které není nikdo přihlášený , ani nevidím nikoho , že by se hlásil . ps2017-007-08-009-033.u5.p1.s3
Takže obecnou rozpravu končím . ps2017-007-08-009-033.u5.p1.s4
Ptám se paní ministryně a pana zpravodaje , zda mají zájem o závěrečné slovo ? ps2017-007-08-009-033.u5.p1.s5
Nemají . ps2017-007-08-009-033.u5.p1.s6
Samozřejmě nezazněl žádný návrh na vrácení ani na zamítnutí . ps2017-007-08-009-033.u5.p1.s7
Takže se budeme zabývat přikázáním výborům k projednání . ps2017-007-08-009-033.u5.p2.s1
Nejprve rozhodneme o garančním výboru . ps2017-007-08-009-033.u5.p2.s2
Je zde návrh organizačního výboru přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-007-08-009-033.u5.p2.s3
Navrhuje prosím někdo , aby byl garančním výborem jiný výbor ? ps2017-007-08-009-033.u5.p2.s4
Takovýto návrh nevidím . ps2017-007-08-009-033.u5.p3.s1
Takže budeme hlasovat o tom , že garančním výborem bude rozpočtový výbor . ps2017-007-08-009-033.u5.p4.s1
Zahajuji hlasování . ps2017-007-08-009-033.u5.p4.s2
Kdo je pro , ať stiskne tlačítko a zvedne ruku . ps2017-007-08-009-033.u5.p4.s3
Kdo je proti ? ps2017-007-08-009-033.u5.p5.s1
Hlasování číslo 125 . ps2017-007-08-009-033.u5.p5.s2
Přihlášeno je 171 poslanců , pro 131 , proti nikdo . ps2017-007-08-009-033.u5.p5.s3
Návrh byl přijat . ps2017-007-08-009-033.u5.p5.s4
Konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-007-08-009-033.u5.p6.s1
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru . ps2017-007-08-009-033.u5.p6.s2
Navrhuje prosím někdo z paní poslankyň a pánů poslanců nějaký jiný výbor ? ps2017-007-08-009-033.u5.p6.s3
Nenavrhuje . ps2017-007-08-009-033.u5.p6.s4
A protože nezazněl ani návrh na zkrácení či prodloužení lhůty , končím první čtení projednávání tohoto bodu . ps2017-007-08-009-033.u5.p6.s5
Děkuji paní ministryni a panu zpravodaji . ps2017-007-08-009-033.u5.p7.s1
Dalším bodem je bod číslo