ps2017-006-05-003-013.u1.p1.s1
13 . ps2017-006-05-003-013.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 254 / 2001 Sb . , o vodách a o změně některých zákonů ( vodní zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 388 / 1991 Sb . , o Státním fondu životního prostředí České republiky , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 45 / - prvé čtení ps2017-006-05-003-013.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr životního prostředí Richard Brabec . ps2017-006-05-003-013.u1.p2.s2
Prosím , pane předsedo , ujměte se slova . ps2017-006-05-003-013.u2.p1.s1
Děkuji vám za slovo , pane předsedající . ps2017-006-05-003-013.u2.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , tento návrh zákona zde už také byl v minulém volebním období , bohužel svůj ze začátku nadějný život ukončil ve druhém čtení a nedokončil tedy legislativní proces . ps2017-006-05-003-013.u2.p1.s3
Proto si dovoluji ho sem předložit opětovně . ps2017-006-05-003-013.u2.p2.s1
Dovolte mi ve stručnosti představit základní změny , které jsou v této novele , a zároveň vlastně i důvod předložení . ps2017-006-05-003-013.u2.p3.s1
Především novela napravuje nedostatečnou implementaci rámcové směrnice o vodách , což je článek 4.7 , tím , že zakotvuje konkrétní způsob udělování výjimek vodoprávním úřadem v případě , že realizací určitého záměru dojde ke zhoršení stavu vodního útvaru povrchové nebo podzemní vody . ps2017-006-05-003-013.u2.p3.s2
Uvedená změna reaguje na aktuální řízení EU Pilot , v němž Evropská komise České republice vytýká , že není zcela zřejmé , v jakém okamžiku schvalování projektů mají příslušné orgány použít § 23 a vodního zákona upravujícího cíle v ochraně vod , a právě toto ustanovení provádí článek 4.7 . Úprava tedy nově stanoví dvoufázové hodnocení , zda záměrem nedojde ke zhoršení stavu dotčeného vodního útvaru , a vodoprávní úřad na základě dostupných podkladů v rámci vydávání souhlasu či závazného stanoviska zhodnotí možnost zhoršení záměrem dotčeného vodního útvaru a v případě důvodného podezření na možnost zhoršení stavu dotčeného vodního útvaru vodoprávní úřad následně poučí žadatele o nutnosti požádat si o výjimku ze zhoršení stavu . ps2017-006-05-003-013.u2.p3.s3
Dosud to bylo tak , že vodoprávní úřad do toho rovněž vstupoval , takže není to nové ustanovení , ale zdaleka nebylo jasné , jak má v této věci dále postupovat . ps2017-006-05-003-013.u2.p4.s1
Dalším bodem je výrazné omezení administrativy v oblasti poplatků . ps2017-006-05-003-013.u2.p4.s2
Novela vodního zákona naplňuje konkrétní opatření plynoucí z takzvaného ekoauditu , kdy dochází k významnému omezení administrativy v oblasti poplatků , kdy je v rámci novely upuštěno od povinnosti podávat poplatková hlášení u obou typů poplatků . ps2017-006-05-003-013.u2.p4.s3
To je takzvané zrušení záloh . ps2017-006-05-003-013.u2.p4.s4
A dále byla omezena povinnost ohlašování údajů přes elektronický systém plnění ohlašovacích povinností , tzv . systém ISPOP , až na zdroje s povoleným vypouštěním větším než 6 tisíc kubíků odpadních vod za kalendářní rok , což se projeví na snížení administrativy u desítek tisíc malých zdrojů znečištění , což jsou především malé obce a malé domovní čistírny odpadních vod . ps2017-006-05-003-013.u2.p5.s1
Kromě toho novela upřesňuje definice odpadní vody a upravují se další ustanovení s ohledem na dosažení větší ochrany jakosti vody , včetně vyjasnění způsobů likvidace odpadních vod akumulovaných v bezodtokových jímkách . ps2017-006-05-003-013.u2.p5.s2
Rovněž se zavádí možnost vypouštění odpadních vod do vod podzemních pro soubory staveb , například část obce , v případech , kdy je tento způsob z hlediska ochrany vod vhodnější než vypouštění do vod povrchových . ps2017-006-05-003-013.u2.p5.s3
Možnost limitovaného vypouštění odpadních vod ze souborů staveb pro bydlení umožní vybudování centrální čistírny odpadních vod i v některých oblastech bez vhodného recipientu povrchových vod . ps2017-006-05-003-013.u2.p6.s1
V neposlední řadě je navržena i změna správy poplatků , kdy novelou dochází k přenosu správy poplatků za odebrané množství podzemní vody a poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových z České inspekce životního prostředí na Státní fond životního prostředí a ke změně systému administrace ze správního na daňový řád . ps2017-006-05-003-013.u2.p6.s2
Mimo zjednodušení systému , které plyne z aplikace daňového řádu namísto správního řádu , a centralizace celého procesu je pozitivem tohoto řešení také snížení administrativní zátěže České inspekce životního prostředí , která je a měla by samozřejmě primárně být orgánem kontrolním . ps2017-006-05-003-013.u2.p7.s1
Jak už jsem řekl , tento zákon byl vládou schválen již v roce 2015 , následně byl předložen do Sněmovny , kde v druhém čtení , včetně načtení několika pozměňovacích návrhů , které samozřejmě nejsou předmětem tohoto návrhu , tento návrh je identický s návrhem , který šel do vlády a do Sněmovny v roce 2016 , s tím , že byly pouze zapracovány pouze legislativně technické úpravy , jejichž potřeba vyvstala zejména v důsledku změny některých právních předpisů , například stavebního zákona . ps2017-006-05-003-013.u2.p8.s1
To je vše . ps2017-006-05-003-013.u2.p8.s2
Děkuji . ps2017-006-05-003-013.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-006-05-003-013.u3.p1.s2
Prosím , aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Karel Tureček . ps2017-006-05-003-013.u3.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji . ps2017-006-05-003-013.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-006-05-003-013.u4.p1.s2
Vážený pane předsedající , kolegyně a kolegové , chtěl bych jenom upřesnit úvodní slovo pana ministra , kdy v minulém volebním období již výbor pro životní prostředí tento návrh zákona projednal a doporučil Poslanecké sněmovně schválit v navrženém znění . ps2017-006-05-003-013.u4.p1.s3
Dále se tímto návrhem zákona zabýval zemědělský výbor , který přijal dva pozměňovací návrhy , a sice k § 30 v problematice pásem - hospodaření v pásmu hygienické ochrany povrchových vod , a dále k § 67 , co se týče záplavových území . ps2017-006-05-003-013.u4.p1.s4
Jinak také doporučil schválení . ps2017-006-05-003-013.u4.p2.s1
Potvrzuji , že tento návrh zákona je identický s původním návrhem v minulém volebním období , a dále se ztotožňuji s návrhem organizačního výboru , aby garančním výborem byl výbor pro životní prostředí , a dále , aby tento návrh zákona projednal také zemědělský výbor . ps2017-006-05-003-013.u4.p3.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-006-05-003-013.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-006-05-003-013.u5.p1.s2
Než zahájím obecnou rozpravu , konstatuji , že z jednání Poslanecké sněmovny se omlouvá pan místopředseda Jan Hamáček od 10 do 16 z důvodu účasti na pietním aktu . ps2017-006-05-003-013.u5.p2.s1
Nyní můžeme přistoupit k obecné rozpravě , kterou zahajuji . ps2017-006-05-003-013.u5.p2.s2
Je do ní přihlášen pan poslanec Jan Zahradník . ps2017-006-05-003-013.u5.p2.s3
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-006-05-003-013.u6.p1.s1
Děkuji . ps2017-006-05-003-013.u6.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , už potřetí v téhle schůzi se hlásím o slovo k návrhu zákona , který vlastně prošel prvním čtením v minulém volebním období , byl projednán výborem a nedostal se na pořad jednání ve druhém ani ve třetím čtení , takže zákon , který vlastně nám sem přechází z minulého volebního období . ps2017-006-05-003-013.u6.p2.s1
Souhlasím s tím , co říkal pan ministr , že ten zákon je potřeba v rozumné míře rychlosti projednat , protože opět nám v podstatě hrozí , že bychom mohli být žalováni pro neplnění smlouvy , neboli mohli bychom být postiženi tím infringementem . ps2017-006-05-003-013.u6.p3.s1
To , co pan ministr říkal o snižování byrokracie , to je samozřejmě v pořádku , je to pravda . ps2017-006-05-003-013.u6.p3.s2
Chtěl bych tedy zmínit jen některé připomínky k jednotlivým paragrafům postupně tak , jak v zákoně přicházejí . ps2017-006-05-003-013.u6.p4.s1
V § 7 , který se týká užívání povrchových vod k plavbě , jsou v odst . 3 definována speciální servisní zařízení jako součást toku , součást vodní cesty , která mají povinnost jednak sloužit při doplňování energie do plavidel , jednak pro odčerpávání odpadních vod tak , aby při jejich odčerpávání nebyl vodní tok znečištěn . ps2017-006-05-003-013.u6.p4.s2
Vzhledem k tomu , že dnes na našich vodních tocích významně narůstá turistická plavba , je tohle opatření velmi potřebné . ps2017-006-05-003-013.u6.p5.s1
K tomu , co zmiňoval pan ministr , k souhlasu vodoprávního úřadu , se chci vyjádřit ve dvou bodech . ps2017-006-05-003-013.u6.p5.s2
Jedná se tedy o § 17 . ps2017-006-05-003-013.u6.p5.s3
Tam je doplnění do odst . 1 písm . i ) , které říká , že ke geologickým pracím spojeným se zásahem do pozemku , jejichž cílem je následné využití průzkumného díla na stavbu a jímání podzemní vody nebo pro vrty pro využívání energetického potenciálu podzemních vod . ps2017-006-05-003-013.u6.p5.s4
Tam je třeba říci to , že v současné době není zanedbatelný počet lidí , kteří průzkumné vrty trvale využívají jako zdroje vody . ps2017-006-05-003-013.u6.p5.s5
Tak to prostě je . ps2017-006-05-003-013.u6.p5.s6
Je tedy v pořádku , že se napraví ten stav a průzkumné vrty budou brány jako průzkumné , a tedy bude evidováno , kdo pak následně používá tyto vrty pro svoji potřebu jako zdroje vody . ps2017-006-05-003-013.u6.p5.s7
Lidé tím budou mít jistotu , že jejich vrt , který používají , je skutečně legální . ps2017-006-05-003-013.u6.p5.s8
Je možné , že dojde ke zdražení vrtů . ps2017-006-05-003-013.u6.p6.s1
V témže § 17 odst . 5 se mluví o tom panem ministrem zmiňovaném ekoauditu , tedy o tom , že vodoprávní úřad bude vydávat rozhodnutí . ps2017-006-05-003-013.u6.p6.s2
Tady samozřejmě dochází ke zpřesnění pozice vodoprávního úřadu a je definován postup , jak žádat o výjimku , ovšem pravdou je , že zde přibývá další stupeň při už tak velmi složitém procesu povolování staveb , je zde vlastně další komplikace . ps2017-006-05-003-013.u6.p6.s3
Novela stavebního zákona , která byla tady schválena v minulém volebním období , tam jsme asi tuhle věc promeškali , jestli se nepletu , takže při nějaké další novelizaci nebo při tvorbě další podoby stavebního zákona určitě by bylo dobře , kdyby se všechna tato řízení sjednotila . ps2017-006-05-003-013.u6.p7.s1
Otázka akumulace odpadních vod v jímkách a povinnost majitelů těchto jímek nechat si vodu z jímek odčerpat a vyčistit v čistírně odpadních vod je samozřejmě v pořádku . ps2017-006-05-003-013.u6.p7.s2
Nikdo nemůže , nebo neměl by , nakládat s odpadními vodami jinak . ps2017-006-05-003-013.u6.p7.s3
Otázka je , zdali je pro tento postup vybudována dostatečná kapacita čistíren odpadních vod . ps2017-006-05-003-013.u6.p7.s4
Existují obce , které čističku nemají a kde tedy zřejmě tento postup bude vyvolávat určité problémy , zejména tedy z pohledu kapacitního . ps2017-006-05-003-013.u6.p7.s5
Stejně tak mi v tom návrhu chybí , že není ani v důvodové zprávě vyčísleno , jaký finanční dopad bude mít tato povinnost na vlastníky jímek . ps2017-006-05-003-013.u6.p7.s6
Už vzhledem k tomu , že se jedná vesměs o místa , malé osady , malá sídla , kde žijí lidé , kteří nemají velký ekonomický potenciál , tak to zvýšení ceny za likvidaci odpadu pro ně může znamenat zvýšené finanční náklady . ps2017-006-05-003-013.u6.p8.s1
Chci zmínit i to , co je v závěru samotném uvedeno , tj . změna příjemce různých poplatků , tj . namísto České inspekce životního prostředí to bude Státní fond životního prostředí . ps2017-006-05-003-013.u6.p8.s2
Já tomu rozumím . ps2017-006-05-003-013.u6.p8.s3
Byl jsem vlastně v minulém období členem řídicího výboru SFŽP , takže ty problémy znám . ps2017-006-05-003-013.u6.p8.s4
Vím , že postupem času , zejména tedy s ukončením tohoto programového období , kdy je možné , že ČR nebude již příjemcem , ale bude pouhým plným plátcem , to pro tento fond bude zkrácení příjmů z evropských fondů , a tady je možné , že se tedy hledá cesta , jak tu bilanci příjmů a výdajů pro Státní fond životního prostředí napravit . ps2017-006-05-003-013.u6.p9.s1
Pak bych chtěl zmínit jednu celkem významnou věc , která se týká § 88 , kde se osvobozují od poplatku odběry , které podle nového znění nepřekračují roční objem 6 000 metrů krychlových . ps2017-006-05-003-013.u6.p9.s2
Ve stávajícím znění zákona je taková určitá slovní rozdílnost . ps2017-006-05-003-013.u6.p9.s3
Mluví se tam o odběru podzemní vody z jednoho zdroje , který je menší nebo rovný 6 000 metrů krychlových za rok . ps2017-006-05-003-013.u6.p9.s4
V takovém případě odběratel poplatek za odběr podzemní vody neplatí . ps2017-006-05-003-013.u6.p9.s5
Ministerské úřady někdy vykládaly v minulosti právě tenhle limit tak , že ten , kdo má odběr pod 6 000 metrů krychlových , což je zhruba tak 150 domů , nebo 150 obyvatel řeknu , ne domů , ale 150 lidí , těch domů je samozřejmě méně , tak neplatí , ale jakmile odběr převýší 6 000 metrů krychlových , tak zde bylo vyžadováno platit poplatek za celý odebraný objem . ps2017-006-05-003-013.u6.p9.s6
Přitom logika věci naznačuje , že by měl být limit do 6 000 metrů krychlových bez poplatku a to , co je nad to , to bude zpoplatněno , tedy ten rozdíl odebrané množství minus 6 000 metrů krychlových . ps2017-006-05-003-013.u6.p9.s7
Tedy aby ten , kdo odebere 6 100 metrů krychlových , platil poplatky za 100 metrů krychlových . ps2017-006-05-003-013.u6.p9.s8
Takhle to vysvětluji . ps2017-006-05-003-013.u6.p9.s9
Budu se o tom snažit také s panem ministrem , s panem zpravodajem na výboru mluvit a případně bychom se mohli shodnout na nějakém pozměňovacím návrhu , který by to upřesňoval , anebo tedy na tom , že ministerstvo a Česká inspekce budou na to hledět tak , že to je prostě chápáno tak v té logice věci , jak jsem zmínil , tedy z hlediska toho rozdílu . ps2017-006-05-003-013.u6.p10.s1
Ještě bych chtěl zmínit jednu věc , kterou pan ministr pominul a kterou pan zpravodaj ale zmínil , a je to § 67 , omezení v záplavových územích , konkrétně tedy taková trošku podružná věc . ps2017-006-05-003-013.u6.p10.s2
Odstavec 2 říká , co je v aktivní zóně záplavového území zakázáno . ps2017-006-05-003-013.u6.p10.s3
Je tam mimo jiné zakázáno zřizovat tábory , kempy a jiná dočasná ubytovací zařízení , což se významně týká těch , kteří stavějí letní tábory - Junák , různé turistické oddíly , kterým to způsobuje problémy . ps2017-006-05-003-013.u6.p10.s4
My jsme se při minulém projednávání na výboru dohodli s tehdy přítomným náměstkem pana ministra a také s panem zpravodajem , který tlumočil stanovisko zemědělského výboru , že ten paragraf upravíme tak , aby bylo možné vyjmout z tohoto zákazu dočasné stanové tábory sestávající pouze ze stanů a příslušenství , které lze v případě povodňového nebezpečí neprodleně odstranit , tedy to , co ve skautském táboře všichni známe - stany , nějaká kuchyně z celt , ze stanů , která se dá , když se blíží povodeň , zlikvidovat . ps2017-006-05-003-013.u6.p10.s5
Případně vtělit tato omezení , tuto výjimku , z § 67 odst . 2 do přechodných ustanovení . ps2017-006-05-003-013.u6.p10.s6
Možná když ta dohoda tady byla celkem jasná , tak se to mohlo do toho znění zákona napsat a bylo by to v pořádku , byl by pokoj . ps2017-006-05-003-013.u6.p10.s7
Takhle opět vzniká - budu si na výboru dávat pozor , abychom tam případně ten pozměňovací návrh výboru zemědělského , pokud se jedná o něj , přijali a tu situaci i pro pořadatele dětských táborů tímto vyřešili . ps2017-006-05-003-013.u6.p11.s1
Takže dámy a pánové , podporujeme propuštění do druhého čtení a samozřejmě pak ve druhém čtení se budu snažit nějak dohodnout na předložení pozměňovacích návrhů . ps2017-006-05-003-013.u6.p11.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-006-05-003-013.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-006-05-003-013.u7.p1.s2
Dále je do obecné rozpravy přihlášen pan poslanec Holomčík . ps2017-006-05-003-013.u7.p1.s3
Jenom si dovoluji upozornit , že na 12.30 máme pevně zařazeny body 27 a následující . ps2017-006-05-003-013.u7.p1.s4
Prosím , pane poslanče . ps2017-006-05-003-013.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-006-05-003-013.u8.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , já budu stručný . ps2017-006-05-003-013.u8.p1.s3
Postoj pirátského klubu je pustit tento zákon do druhého čtení a v rámci druhého čtení bychom rádi podali bod na novelizaci § 28 , který se týká ochrany oblastí přirozené akumulace vod . ps2017-006-05-003-013.u8.p1.s4
Já bych vás , kdo se tady chcete věnovat oblasti ochrany vod , prostřednictvím pana předsedajícího rád požádal , ať se připojíte a můžeme na tom spolupracovat . ps2017-006-05-003-013.u8.p1.s5
To je všechno , děkuji . ps2017-006-05-003-013.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-006-05-003-013.u9.p1.s2
Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy ? ps2017-006-05-003-013.u9.p1.s3
Hlásí se pan zpravodaj . ps2017-006-05-003-013.u9.p1.s4
Prosím . ps2017-006-05-003-013.u10.p1.s1
Pane předsedající , s ohledem na implementační charakter této novely i s ohledem na skutečnost , že ve výboru pro životní prostřední tento návrh zákona byl projednán bez připomínek , doporučuji zkrátit lhůtu k projednání na dobu třiceti dnů . ps2017-006-05-003-013.u10.p1.s2
Děkuji . ps2017-006-05-003-013.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-006-05-003-013.u11.p1.s2
Je ještě nějaká přihláška do obecné rozpravy ?