ps2013-060-05-002-028.u1.p1.s1
28 . ps2013-060-05-002-028.u1.p1.s2
Vládní návrh , kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Komplexní hospodářská a obchodní dohoda mezi Kanadou na jedné straně a Evropskou unií a jejími členskými státy na straně druhé / sněmovní tisk 1000 / - druhé čtení ps2013-060-05-002-028.u1.p2.s1
Tímto návrhem jsme se zabývali ve čtvrtek 7 . září , kdy jsme jej přerušili před hlasováním o procedurálním návrhu pana poslance Alexandra Černého na přerušení tohoto návrhu do úterý 12 . 9 . ps2013-060-05-002-028.u1.p2.s2
Poslanecká sněmovna nebyla způsobilá se usnášet . ps2013-060-05-002-028.u1.p2.s3
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček , dále zpravodaj zahraničního výboru pan poslanec Matěj Fichtner , případně pan zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Čihák . ps2013-060-05-002-028.u1.p3.s1
Nyní budeme pokračovat v přerušené rozpravě . ps2013-060-05-002-028.u1.p3.s2
O slovo . . . se zdá se nikdo nehlásí . ps2013-060-05-002-028.u1.p3.s3
Ptám se tedy znovu , kdo se hlásí o slovo ? ps2013-060-05-002-028.u1.p3.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-060-05-002-028.u1.p3.s5
Pan poslanec Leo Luzar má slovo . ps2013-060-05-002-028.u1.p3.s6
A nese si tahák . ps2013-060-05-002-028.u1.p3.s7
Prosím , pane poslanče . ps2013-060-05-002-028.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , pane ministře , páni ministři , dámy a pánové , přeji vám krásný dobrý den . ps2013-060-05-002-028.u2.p1.s2
V prvé řadě se všem omluvím za délku svého projevu . ps2013-060-05-002-028.u2.p1.s3
Předpokládám ale , že přesto bude velice zajímavý . ps2013-060-05-002-028.u2.p1.s4
A jak jsem již v prvním čtení tohoto materiálu naznačil , který se týkal analýzy , kterou jste ve všech svých materiích měli , to znamená Studie dopadů uzavření Komplexní hospodářské a obchodní dohody mezi Kanadou na jedné straně a Evropskou unií a jejími členy na straně druhé - zpracovala ji Technická univerzita v Liberci - , kterou jsme zevrubně probrali minule . ps2013-060-05-002-028.u2.p1.s5
Slíbil jsem , že se jí už v tomto čtení zabývat nebudu , takže ji odkládám a soustředím se na konkrétní věci vyplývající přímo z této dohody . ps2013-060-05-002-028.u2.p2.s1
V prvé řadě musím říci , že Ministerstvo obchodu a průmyslu , které je předkladatelem , garantem , mi zaslalo v průběhu období dva dopisy , kde reaguje na některé mé připomínky z prvního čtení , některé výtky , které jsem v krátkosti přednesl na projednávání ve výboru . ps2013-060-05-002-028.u2.p2.s2
Bohužel ta materie je natolik obsáhlá , že snaha se tím třeba na výboru podrobněji zabývat šla vniveč . ps2013-060-05-002-028.u2.p2.s3
Přesto si myslím , že ta smlouva je natolik závažná , že stojí za to vás seznámit alespoň s některými problémy , které může tato smlouva přinést . ps2013-060-05-002-028.u2.p3.s1
Vidím , že mnoho kolegů necítí potřebu tomu věnovat tolik pozornosti . ps2013-060-05-002-028.u2.p3.s2
Já to sám chápu , protože jsem opravdu nepředpokládal , že mezinárodní smlouvy , zvlášť obchodního charakteru , které by měly být velice pečlivě probírány a velice pečlivě připraveny , můžou skýtat tolik otázek , na které v těchto smlouvách nenalézám odpověď . ps2013-060-05-002-028.u2.p3.s3
Proto si vypomůžu materiálem , který zpracovalo samo ministerstvo , ve kterém reaguje na ty výtky , které jsem naznačil v tom předčasném závěrečném slově , nazvu - li to takhle , které vycházelo ze studie dopadů a uzavření . ps2013-060-05-002-028.u2.p4.s1
Chtěl bych tady zmínit jednu věc , kterou považuji za důležitou v rámci budoucnosti ekonomiky České republiky . ps2013-060-05-002-028.u2.p4.s2
Odpíchnu se od věcí , které jsem naznačil minule a které ministerstvo podrobuje , řekněme , analýze , popřípadě kritice , a to to , co se týká ochranných známek . ps2013-060-05-002-028.u2.p4.s3
Jestli si vzpomínáte , minule jsme se bavili o tom , že v celé dohodě CETA jsou z české strany chráněny pouze dvě obchodní značky a to České pivo a pak Žatecké pivo a český chmel . ps2013-060-05-002-028.u2.p4.s4
Všechny . . . ps2013-060-05-002-028.u2.p4.s5
Tak bohužel páni ministři odešli a zůstal tu pan ministr jeden , to je předkladatel , ale předpokládám , že to jednacímu řádu neodporuje , že tu alespoň pan ministr je . ps2013-060-05-002-028.u2.p5.s1
Takže vrátím se k těm obchodním známkám . ps2013-060-05-002-028.u2.p5.s2
Ministerstvo poukazuje na to , že - ano , my jsme se v nějaké formě dotázali těch x desítek správců těchto ochranných známek , které v České republice evidujeme . ps2013-060-05-002-028.u2.p5.s3
Já je hledám . . . (Listuje v materiálech.) a jenom pro zajímavost vám řeknu , kolika se to týká . ps2013-060-05-002-028.u2.p5.s4
Zase budu vycházet z materiálů Ministerstva průmyslu a obchodu , které zpracovalo zeměpisná označení a jejich názvy . ps2013-060-05-002-028.u2.p5.s5
A jenom tak pro informaci vás z regionů , ať víte , co v této smlouvě nebude . ps2013-060-05-002-028.u2.p5.s6
Tak třeba Pohořelický kapr , Nošovické zelí , Český kmín , Všestarská cibule , Karlovarské suchary , trojhránky , Hořické trubičky , Lomnické suchary , Valašský frgál , Olomoucké tvarůžky , Jihočeská Niva . ps2013-060-05-002-028.u2.p5.s7
Toto všechno jako chráněné známky v této smlouvě není . ps2013-060-05-002-028.u2.p5.s8
Bohužel když jsem se podíval na znění té smlouvy podrobně a všiml jsem si , co všechno ostatní členské státy Evropské unie do té ochrany zahrnuly , tak se jedná o desítky podobných produktů a názvů , kterých si tyto země váží a jejich ochranu považují za natolik důležitou , že je do této smlouvy zařadily . ps2013-060-05-002-028.u2.p6.s1
Možná vám to bude připadat jako povrchní . ps2013-060-05-002-028.u2.p6.s2
I z té odpovědi ministerstva to zní , že vlastně - my jsme se jich dotázali , oni vlastně nevěděli , jestli ano , nebo ne . ps2013-060-05-002-028.u2.p6.s3
Oni to spíše berou jako marketing než jako důležité . ps2013-060-05-002-028.u2.p6.s4
A přece nic nebrání tomu , abychom i následně uplatnili ochranu českých zájmů v průběhu jednání Komise , která bude rozšiřovat případně platnou smlouvu . ps2013-060-05-002-028.u2.p7.s1
V této věci ale je zajímavé , v té odpovědi , citace toho , že se ministerstvo pokusilo zařadit k těmto dvěma chráněným názvům ještě Budějovické pivo . ps2013-060-05-002-028.u2.p7.s2
Jistě si všichni vzpomenete na lapálii Českých Budějovic , nebo Budějovického Budvaru se svým konkurentem Anheuser - Busch a dlouhé , letité známkoprávní spory , které vedou po celém světě . ps2013-060-05-002-028.u2.p7.s3
Bylo to odmítnuto . ps2013-060-05-002-028.u2.p7.s4
Ministerstvo se snažilo tam tuto obchodní značku dát , ale ze strany Evropské unie to bylo odmítnuto , že na to Kanada nepřistoupí . ps2013-060-05-002-028.u2.p7.s5
Tak se tedy ptám , jak dalece bude i nadále chráněn tento náš klenot Budějovické pivo v rámci této mezinárodní smlouvy a jak dalece lze tedy vzít za vážnou informaci z ministerstva , že přece nic nebrání dalším projednáváním tam další a další názvy doplňovat , když už při tom prvním , kterého si docela vážíme , protože to není jenom regionální , ale je to celorepublikový , možná evropský pojem Budweiser Budvar - jeho ochrana . ps2013-060-05-002-028.u2.p7.s6
Čili tady si musíme říci , že už ta odpověď z ministerstva je o tom , že Evropská unie nectí až tak potřeby jednotlivých a spíše je cílem něco trošku jiného . ps2013-060-05-002-028.u2.p8.s1
A tady se musím ptát . ps2013-060-05-002-028.u2.p8.s2
Přece konkurent Budvaru není z Kanady . ps2013-060-05-002-028.u2.p8.s3
Proč by tedy měl být problém do smlouvy Evropské unie a Kanady toto pivo dát ? ps2013-060-05-002-028.u2.p8.s4
A zase narážíme na to , co už jsem říkal v předběžné komplexní analýze , že tady existuje dohoda NAFTA , dohoda mezi Spojenými státy , Kanadou a Mexikem , která sice teď probíhá revizí , ale probíhá revizí vztahů USA - Mexiko . ps2013-060-05-002-028.u2.p8.s5
Kanada v tom je jaksi nevinně a spíše naopak se bude rozšiřovat . ps2013-060-05-002-028.u2.p8.s6
Tady může být první krok činěn v neprospěch naší ochranné známky a může být v rámci probíhajících soudních sporů ve světě dán argument americkým oponentům , konkurentům našeho budějovického Budvaru v rámci těchto letitých sporů . ps2013-060-05-002-028.u2.p9.s1
Tady bych také rád slyšel od pana předkladatele , pana ministra , jasné slovo , že se tak nestane a že je schopen zaručit , že tato smlouva nebude mít v budoucnu nějaké negativní důsledky na tyto probíhající známkoprávní spory v rámci celého světa . ps2013-060-05-002-028.u2.p10.s1
Ochranné známky jsme vcelku probrali . ps2013-060-05-002-028.u2.p10.s2
Potom se ještě podíváme na další atribut odpovědí z Ministerstva průmyslu a obchodu , který se týká toho , co jsem tady v minulosti říkal , a opět jsem citoval studii dopadů , a to možnost omezit nebo rozšířit zakázky strategického významu na takzvané offsety , nebo chcete - li výhodu zapojení českého průmyslu do významných ekonomických staveb . ps2013-060-05-002-028.u2.p10.s3
Jmenovitě se mi jedná o budoucnost dostavby jaderné elektrárny v případě výstavby další , případně takzvané offsety v působnosti Ministerstva obrany v rámci nákupu vojenské techniky v případě rozvoje nákupu vojenské techniky . ps2013-060-05-002-028.u2.p10.s4
Tady se nabízí zajímavá otázka , jestli jsme i v minulosti nepostupovali protiprávně , když jsme podmiňovali zapojení českého obranného průmyslu při nákupu vojenské techniky v zahraničí , aby byli zapojeni do těchto nákupů jako subdodavatelé , popřípadě jsme požadovali jako výhodu po dodavatelích , aby zapojili české subdodavatele . ps2013-060-05-002-028.u2.p11.s1
Ministerstvo průmyslu a obchodu mi odpovědělo ve svém dopise , že jsme vlastně ani v minulosti nic takového požadovat nemohli , protože to prý odporuje světové obchodní dohodě a dalším , které zase v uvozovkách Evropa již dneska ctí . ps2013-060-05-002-028.u2.p11.s2
Tady bych si dovolil připomenout i obchody , které uzavírají jiné evropské státy v této oblasti , kde praxe zapojení vlastního obranného průmyslu je velice častá . ps2013-060-05-002-028.u2.p11.s3
Tady ministerstvo z jedné strany říká : už to dneska není povoleno , proč si stěžuji na to , že tam nebudou offsety - znovu zdůrazňuji , že jinde v Evropě to je - a z druhé strany ale dodává , že vlastně o nic nejde , protože na to myslí článek 19.1 v těchto dohodách , který se týká právě vynětí z veřejné obchodní soutěže těchto komodit . ps2013-060-05-002-028.u2.p12.s1
Já jsem si tu práci dal a nastudoval jsem si přílohu 19.1 dohody , ve které se odkazují nicméně i na článek 19.4 , který se věnuje poptávanému zboží , pokud je zadavatelem příslušné ministerstvo . ps2013-060-05-002-028.u2.p12.s2
Buď citujeme z jiných materiálů , nebo mám přístup pouze k části materiálů . ps2013-060-05-002-028.u2.p12.s3
Abych objasnil , na úložišti materiálů Sněmovny je CETA věnováno , a teď je tam asi písmen až po x , jednotlivých etap smlouvy , je opravdu velice obsáhlá . ps2013-060-05-002-028.u2.p12.s4
Jsou tam desítky dodatků , desítky poddodatků , tabulek a dalších záležitostí , velice těžce se v tom hledá . ps2013-060-05-002-028.u2.p12.s5
Může to být i moje chyba , to bych potom rád , aby pan ministr obrany se k tomu vyjádřil , ale v příloze 19.1 , na kterou se odkazuje dopis Ministerstva průmyslu a obchodu , který se týká ústředních orgánů státní správy , kde jsou vyjmenovány a kde on tvrdí , že se to na ně nevztahuje , tak tato příloha 19.1 se týká harmonogramu pro přístup na trhy Kanady . ps2013-060-05-002-028.u2.p12.s6
Jinými slovy kanadská strana si tady vyjmenovává své státní orgány , protože Kanada je jako sice malý stát s 36 miliony obyvateli , ale obrovskou rozlohou rozložena na jednotlivá uskupení . ps2013-060-05-002-028.u2.p12.s7
Jsou tady desítky agentur a ten seznam čítá řádově , nebudu ho tady číst , byť bych asi mohl zdržovat trošku více , ale je jich tady asi 70 . . . správné číslo je 98 státních orgánů , které si vyčleňují z platnosti této smlouvy v rámci nasazování našeho zboží na kanadský trh - z bezpečnostních hledisek , upozorňuji , většinou ; tyto organizace mají něco společného s veřejnou službou , bezpečností , s armádou . ps2013-060-05-002-028.u2.p12.s8
V těchto výjimkách jsou vyjmenovávány jako organizace nemusející aplikovat CETA . ps2013-060-05-002-028.u2.p13.s1
Ty přílohy ostatní 19.4 , na které se vztahuje potom ta odpověď , jsou opravdu o hodnotách zboží , které se může dodávat na různé trhy v Kanadě . ps2013-060-05-002-028.u2.p13.s2
Ať jsem hledal , jak jsem hledal , zrcadlově odpovídající analogii k Evropské unii , to znamená bod 19 § 19 , který je zmiňován ve smlouvě , jsem ale v příloze týkající se Evropské unie prostě nenašel . ps2013-060-05-002-028.u2.p13.s3
Buďto není na úložišti dat , což se mohlo stát , protože materiálů je obrovsky velké množství , anebo neexistuje . ps2013-060-05-002-028.u2.p13.s4
To by potom znamenalo ale problém , protože si myslím , že zase otevíráte tu otázku budoucích nákupů třeba vojenské techniky a možného podmiňování zapojení českého průmyslu do této dodávky . ps2013-060-05-002-028.u2.p13.s5
Já si myslím , že tím , že se budeme snažit posílit vojenský rozpočet , až 2 % slibovaného HDP , se nám může stát , že miliardy sice budeme nakupovat a můžeme nakupovat obrněné transportéry , ale již těžko budeme podmiňovat výhodu nebo výběr partnera a dodávku tím , že do toho zapojí české firmy , protože se budeme dopouštět diskriminace . ps2013-060-05-002-028.u2.p13.s6
Celá tato smlouva je postavena na nediskriminačním přístupu ze strany Evropské unie . ps2013-060-05-002-028.u2.p13.s7
Upozorňuji , že Kanada tam výjimky má . ps2013-060-05-002-028.u2.p14.s1
Tady nastane otázka toho , zda do budoucna se bude možná třeba Tatra Kopřivnice coby významný dodavatel vojenské techniky spolupodílet na dodávce . ps2013-060-05-002-028.u2.p14.s2
Co jiného je než diskriminace to , že řekneme , ať nám dodáte 200 transportérů , ale rádi bychom , aby některé celky byly vyrobeny u nás , třeba v našem podniku Tatra . ps2013-060-05-002-028.u2.p14.s3
Ta Tatra si může vybrat jenom jednoho potenciálního partnera a ti ostatní řeknou : ale vy máte jenom jednoho výrobce , toho už si dopředu koupila naše konkurence a my se cítíme diskriminováni , že ho nemůžeme poptat - a v ten moment tento požadavek je diskriminační vůči ostatním dodavatelům . ps2013-060-05-002-028.u2.p14.s4
A pokud bychom vybrali dodavatele , který bude kooperovat s Tatrou , protože to chceme , tak tady máme jasné porušení nediskriminace výběrových řízení . ps2013-060-05-002-028.u2.p15.s1
Proto má otázka směřuje na ministra obrany , jak se k tomuto míní do budoucna vyjádřit a zda je také ochoten slíbit tady na mikrofon , že do budoucna nehrozí na základě této smlouvy omezení možností pro českou armádu využívat české dodavatele v rámci offsetů - upozorňuji , to znamená v rámci kooperace na zbrojním průmyslu . ps2013-060-05-002-028.u2.p15.s2
Bavíme se o tom , že to je obchod za miliardy korun , to si asi všichni uvědomujeme , a že bychom všichni velice rádi , aby ten obchod za miliardy korun probíhal i na českém území , nejenom dodávkou kompletních dílů . ps2013-060-05-002-028.u2.p15.s3
To považuji za docela závažnou věc z tohoto pohledu té nediskriminace , kterou je tato smlouva celkově protknuta . ps2013-060-05-002-028.u2.p16.s1
Osobně by mě zajímalo také , jak dalece jsou ochotni páni ministři české vlády se za to zaručit . ps2013-060-05-002-028.u2.p16.s2
Bojím se , že tato smlouva úplně uniká základní pozornosti . ps2013-060-05-002-028.u2.p16.s3
Je zpracovávána štábem úředníků , jsou za to zodpovědní konkrétní lidé , ale jak dalece jsou vnímány souvislosti této komplexní smlouvy . ps2013-060-05-002-028.u2.p17.s1
Chci upozornit na jednu věc . ps2013-060-05-002-028.u2.p17.s2
Jak byla připravována smlouva TTIP , tak bylo hovořeno o tom , že to jsou smlouvy nové generace , obchodní smlouvy nové generace mezi Evropskou unií a státy mimo Evropskou unii . ps2013-060-05-002-028.u2.p17.s3
Jinými slovy nám bylo říkáno , že tento typ smluv , který tady teď máme , bude standardem v mezinárodním obchodě mezi Evropskou unií . ps2013-060-05-002-028.u2.p17.s4
To by šlo pochopit a šlo by to vnímat . ps2013-060-05-002-028.u2.p17.s5
První byla TTIP , o jejím osudu se zmiňovat nebudu , druhou je tato smlouva s Kanadou . ps2013-060-05-002-028.u2.p18.s1
Pokud by to bylo tak , že toto je ta nová generace smluv , tak bych byl ochoten říci Ano , Evropská unie se připravuje na nějaký pohled do budoucna a bude nad tím pracovat . ps2013-060-05-002-028.u2.p18.s2
Bohužel - nebo bohudík , nevím teď , ze které strany se na to dívat - Evropská unie v mezičase jedná o třetí smlouvě podobného charakteru . ps2013-060-05-002-028.u2.p18.s3
Je to smlouva mezi Evropskou unií a Japonskem . ps2013-060-05-002-028.u2.p18.s4
Japonsko je docela významný obchodní partner Evropy na rozdíl od Kanady , tady upozorňuji , že ten náš společný obchod s Kanadou čítá pro Evropu 0 , 36 procenta , což je absolutně nepodstatné číslo . ps2013-060-05-002-028.u2.p18.s5
Pro Českou republiku je to 0 , 72 tisícin procenta , čili pro nás Kanada , byť si vážím těch pár výrobců , co do Kanady dovážejí , je to marginální obchodní objem pro Českou republiku , přesto je tato dohoda protlačována takovou mohutnou silou . ps2013-060-05-002-028.u2.p19.s1
Vrátím se k dohodě s Japonskem . ps2013-060-05-002-028.u2.p19.s2
Pokud by bylo opravdu vážně míněno , že se jedná o nové obchodní prostředí a nové obchodní myšlenky , jak prosazovat , potom je mi záhadou , proč ty nejspornější věci , které napadá mnoho , nejenom já , ale mnoho těch , co se tím zabývají v Evropském parlamentu , ano , opravdu hlavně z levice , to je pravda , proč v té dohodě s Japonskem nejsou . ps2013-060-05-002-028.u2.p19.s3
Proč byl vypuštěn mezinárodní investiční tribunál , nebo jak to nazvat , dostanu se k tomu dále . ps2013-060-05-002-028.u2.p19.s4
Ten výbor , který má rozhodovat , smíšený výbor , proč v japonské smlouvě není ? ps2013-060-05-002-028.u2.p19.s5
Proč japonská smlouva s Evropskou unií opět počítá s klasickým insolvenčním řízením , s klasickými dohadovacími formulemi v obchodním partnerství podle Světové obchodní organizace a počítá se zapojením národních soudů do rozhodování o obchodních sporech ?