ps2013-060-05-001-089.u2.p44.s2
Zase si dovolím odkázat na zprávu , to znamená , nejprve jsou rozebráni advokáti , potom soudci , následně příslušníci Policie České republiky a GIBS , potom státní zástupci . ps2013-060-05-001-089.u2.p45.s1
Zpráva také obsahuje komparaci zahraniční úpravy trestní odpovědnosti při poskytování vyšetřovací a trestněprocesní dokumentace , a to včetně posouzení úlohy žurnalistiky . ps2013-060-05-001-089.u2.p45.s2
Tady bych odkázal skutečně na analýzy Parlamentního institutu , protože jsou vám dostupné a jsou obsaženy v té zprávě , tak pro úsporu času nebudu číst . ps2013-060-05-001-089.u2.p46.s1
Nicméně co také velmi ovlivnilo práci komise , byl rozsudek Evropského soudu pro lidská práva , jeho velkého senátu , ze dne 29 . března 2016 ve věci Bédat proti Švýcarsku . ps2013-060-05-001-089.u2.p47.s1
Ačkoliv Evropský soud pro lidská práva podtrhuje , že tisk hraje v demokratické společnosti zásadní roli , když plní funkci tzv . hlídacího psa demokracie , a jeho úkolem je zprostředkovávat informace o všech věcech veřejného zájmu , současně také zdůrazňuje , že tisk nesmí překročit jisté hranice , a to zejména v souvislosti s pověstí a právy ostatních a v souvislosti s ochranou důvěrných informací . ps2013-060-05-001-089.u2.p47.s2
Ochrana podle článku 10 úmluvy poskytnutá novinářům je podmíněna tím , že jednají v dobré víře s cílem poskytovat přesné a spolehlivé informace v souladu s principy odpovědné žurnalistiky , které zahrnují i zákonnost jednání novináře , což je při posuzování , zda novinář jednal zodpovědně , důležitým hlediskem , i když samozřejmě ne rozhodujícím . ps2013-060-05-001-089.u2.p47.s3
Vždy musí být šetřeno právo každého na spravedlivý proces , které v trestních věcech zahrnuje právo na nestranný soud a právo na presumpci neviny . ps2013-060-05-001-089.u2.p47.s4
Evropský soud pro lidská práva dále zopakoval , že je třeba , aby novináři měli při komentování probíhajících trestních řízení na paměti , že meze povoleného informování nelze vztahovat na zprávy , které by mohly , ať už úmyslně , nebo neúmyslně , zasáhnout právo osoby na spravedlivý proces nebo narušit důvěru veřejnosti v roli soudů v trestním soudnictví . ps2013-060-05-001-089.u2.p48.s1
Evropský soud pro lidská práva připomíná , že v případě posuzování konfliktu mezi dvěma právy , která podle úmluvy požívají stejnou ochranu - mám na mysli tedy právo na informace versus právo na spravedlivý proces - , je nutné poměřovat tyto konkurující si zájmy . ps2013-060-05-001-089.u2.p48.s2
Jelikož mají členské státy lepší povědomí o reáliích vlastní společnosti , jsou vnitrostátní soudy lépe předurčeny k posouzení správné rovnováhy mezi řešenými zájmy . ps2013-060-05-001-089.u2.p48.s3
Proto mají jednotlivé státy v záležitostech spadajících pod článek 10 úmluvy prostor pro uvážení při posuzování nezbytnosti a rozsahu zásahu do svobody projevu . ps2013-060-05-001-089.u2.p49.s1
Evropský soud pro lidská práva stanovil kritéria pro vnitrostátní orgány při poměřování rozhodných zájmů , tzn . právo informovat veřejnost , právo veřejnosti být informovaná versus autorita a nestrannost soudní moci , účinné vyšetřování trestných činů a právo obviněného na presumpci neviny a ochranu jeho soukromého života a stanovení nezbytnosti zásahu v případech týkajících se porušení ochrany informací o trestním řízení ze strany novináře . ps2013-060-05-001-089.u2.p50.s1
Jedná se tedy o zjištění a posouzení následujících skutečností : ps2013-060-05-001-089.u2.p51.s1
a ) jak novinář získal předmětné informace , ps2013-060-05-001-089.u2.p52.s1
b ) obsah zveřejnění , ps2013-060-05-001-089.u2.p53.s1
c ) přispění zveřejnění k diskusi ve veřejném zájmu , ps2013-060-05-001-089.u2.p54.s1
d ) vliv zveřejnění na trestní řízení , ps2013-060-05-001-089.u2.p55.s1
e ) zásah do soukromého života obviněného . ps2013-060-05-001-089.u2.p56.s1
Závěrem Evropský soud pro lidská práva apeluje v případě potrestání novináře na přiměřenost sankce . ps2013-060-05-001-089.u2.p57.s1
Nyní tedy bod V zprávy , což je závěrečné vyhodnocení . ps2013-060-05-001-089.u2.p58.s1
1 ) Souhrnné zjištění : podle současného nastavení kontrolních mechanismů jak z hlediska zákonných a podzákonných obecně závazných norem , tak i z hlediska norem interních nelze spolehlivě vyšetřit nezákonné informační toky mezi stranami trestního řízení a sdělovacími prostředky . ps2013-060-05-001-089.u2.p59.s1
2 ) Absentuje patřičná právní úprava informačního styku orgánů činných v trestním řízení se sdělovacími prostředky , zejména evidenční povinnost takového jednání s možností zpětné kontroly a odhalování možné delikvence , tzn . neoprávněných úniků informací z trestního řízení . ps2013-060-05-001-089.u2.p60.s1
3 ) Absentuje jasná právní úprava vylučující kolizi věcné a místní příslušnosti prověřování trestné činnosti neoprávněných úniků ze spisů mezi GIBS a státním zastupitelstvím . ps2013-060-05-001-089.u2.p61.s1
4 ) Judikatorně došlo k výraznému a nevhodnému posunu směrem od neveřejnosti přípravného řízení a dochází k nevhodnému výkladu veřejného zájmu v přípravném řízení , tzn . , že to je příslušná judikatura zejména k zákonu 106 o svobodném přístupu k informacím . ps2013-060-05-001-089.u2.p62.s1
5 ) Absentuje právní úprava ochrany osobnostních práv a osobních údajů při nakládání s informacemi z trestního řízení ve vztahu ke sdělovacím prostředkům . ps2013-060-05-001-089.u2.p63.s1
Bod 6 obsahuje vybraná usnesení komise . ps2013-060-05-001-089.u2.p63.s2
Musím dodat , že v tuto chvíli již avizuji přihlášku do rozpravy , protože ta vybraná usnesení komise v tuto chvíli nebudu číst z toho důvodu , že budou obsažena v návrhu usnesení pro Poslaneckou sněmovnu , která přednesu nejdříve tedy v obecné , a pak se k němu přihlásím v podrobné rozpravě . ps2013-060-05-001-089.u2.p64.s1
Mohu také konstatovat , že závěrečná zpráva vyšetřovací komise byla přijata jednomyslně , my si skutečně uvědomujeme ten neblahý důsledek neoprávněných úniků z vyšetřovacích spisů . ps2013-060-05-001-089.u2.p64.s2
Jenom dodávám , že pakliže byla nějaká očekávání , že budeme vyšetřovat každou jednu konkrétní kauzu , tak musím říci , že jsme u těch kauz , o kterých jsem tady hovořil , dostali jasnou informaci v tom smyslu , že je šetří a prověřují k tomu kompetentní orgány . ps2013-060-05-001-089.u2.p64.s3
Dodávám také , že komise nemusela přistoupit k tomu , k čemu třeba došly některé jiné vyšetřovací komise , že by na někoho podávala trestní oznámení . ps2013-060-05-001-089.u2.p65.s1
Takže bych chtěl v závěru svého vystoupení poděkovat ještě jednou všem členům vyšetřovací komise za aktivitu , za účast na jednáních během těch necelých dvou měsíců , za jejich podíl při přípravě závěrečné zprávy a hlásím se do rozpravy , kde navrhnu příslušná usnesení , která vycházejí ze závěrů vyšetřovací komise . ps2013-060-05-001-089.u2.p65.s2
Pro tuto chvíli vám děkuji za pozornost . ps2013-060-05-001-089.u3.p1.s1
Dobré odpoledne , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci . ps2013-060-05-001-089.u3.p1.s2
Děkuji panu předsedovi vyšetřovací komise za jeho závěrečnou zpráv a její odůvodnění . ps2013-060-05-001-089.u3.p1.s3
Ještě než zahájím rozpravu , konstatuji , že došly dvě omluvy předsedovi Poslanecké sněmovny , a to pana poslance Jaroslava Klašky od 14 do 15 hodin , a od 14 do 18 hodin se omlouvá pan poslanec Tomio Okamura . ps2013-060-05-001-089.u3.p2.s1
Otevírám rozpravu . ps2013-060-05-001-089.u3.p2.s2
Mám do ní přihlášku samozřejmě pana předsedy komise , pana Kudely , ale s přednostním právem se hlásil pan ministr Pelikán , který tady není , takže panu poslanci Kudelovi teď udělím slovo , a stane se tím pádem zpravodajem k tomuto tisku . ps2013-060-05-001-089.u3.p2.s3
On je člen komise , to se nedá nic dělat . ps2013-060-05-001-089.u3.p2.s4
Budete sledovat rozpravu , pane poslanče . ps2013-060-05-001-089.u3.p2.s5
Prosím , máte slovo . ps2013-060-05-001-089.u4.p1.s1
Dobrý den , pane předsedající . ps2013-060-05-001-089.u4.p1.s2
Dámy a pánové , všichni přítomní , správně potrestaná aktivita , dobře mi tak . ps2013-060-05-001-089.u4.p2.s1
Oficiální název a zadání je vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k prověření , zda nedocházelo k protiprávnímu jednání v souvislosti s možným neoprávněným získáváním spisů orgánů činných v trestním řízení nebo informací z těchto spisů a zda informace takto získané nebyly zneužívány k ovlivňování politické soutěže nebo destabilizaci demokratického právního státu . ps2013-060-05-001-089.u4.p3.s1
Osobně jsem si tento název analyzoval a zadání definoval takto : Vyšetřovací komise - za prvé , zda nedocházelo k neoprávněnému získávání informací ze spisů orgánů činných v trestním řízení ; ps2013-060-05-001-089.u4.p3.s2
za druhé , zda nedocházelo k protiprávnímu nakládání s takto získanými informacemi ; ps2013-060-05-001-089.u4.p3.s3
za třetí , zda informace takto získané nebyly zneužívány k ovlivňování politické soutěže nebo destabilizaci demokratického právního státu . ps2013-060-05-001-089.u4.p4.s1
Za prvé - zda nedocházelo k neoprávněnému získávání informací ze spisů orgánů činných v trestním řízení . ps2013-060-05-001-089.u4.p4.s2
Docházelo . ps2013-060-05-001-089.u4.p4.s3
Jako příklad je vhodné poukázat např . na statistický přehled předložený Generální inspekcí bezpečnostních sborů , který obsahuje počty spisů daného roku s problematikou možných úniků informací u bezpečnostních sborů . ps2013-060-05-001-089.u4.p4.s4
Podle předložené statistiky se o problematiku podezření z úniků z trestních řízení jednalo : v roce 2014 - 37 případů , 3 neuzavřené ; v roce 2015 - 31 případů , 3 neuzavřené ; v roce 2016 - 52 případů , 13 neuzavřených . ps2013-060-05-001-089.u4.p4.s5
Takže z mého pohledu , přestože jsou kontrolní mechanismy nastaveny , tak k únikům dochází . ps2013-060-05-001-089.u4.p5.s1
K obhajobě a dobrému je potřeba říci , že případy podezření z úniků jsou prověřovány a srovnávány s tím , co bylo oficiálně zveřejněno a co je ještě utajeno . ps2013-060-05-001-089.u4.p5.s2
Skutečné úniky jsou prokazovány a viníci příslušně potrestáni . ps2013-060-05-001-089.u4.p5.s3
V případě , že z důvodu obvinění , příkazů k domovním prohlídkám a podobně byly výtahy z trestních spisů nějak zveřejněny , se takové zveřejněné informace stávají nástrojem ovlivňování veřejnosti a jsou medializovány . ps2013-060-05-001-089.u4.p5.s4
V těchto případech dochází k domnělým únikům , přitom se jedná o informace už nějak oznámené . ps2013-060-05-001-089.u4.p5.s5
Někdy k nelibosti , jindy k libosti obviněným či jiným účastníkům řízení . ps2013-060-05-001-089.u4.p6.s1
Takže na první otázku , zda docházelo k únikům , lze odpovědět , že docházelo , ale na to nemusela zasedat žádná vyšetřovací komise . ps2013-060-05-001-089.u4.p7.s1
Za druhé - zda nedocházelo k protiprávnímu jednání či nakládání s takto získanými informacemi . ps2013-060-05-001-089.u4.p7.s2
Zde se lze jen domnívat , jaké byly pohnutky pachatelů . ps2013-060-05-001-089.u4.p7.s3
Někdy jen zvědavost , jindy zřejmý zájem . ps2013-060-05-001-089.u4.p7.s4
Toto však komise neměla možnost plně posoudit . ps2013-060-05-001-089.u4.p7.s5
Každý se může domnívat , jaké pohnutky a ve kterých kauzách kam vedly . ps2013-060-05-001-089.u4.p7.s6
Jednoznačná odpověď na tuto otázku tedy není . ps2013-060-05-001-089.u4.p8.s1
Za třetí - zda informace takto získané byly zneužívány k ovlivňování politické soutěže nebo k destabilizaci demokratického právního státu . ps2013-060-05-001-089.u4.p8.s2
Všichni jsme byli svědky postupného a plíživého propojování byznysu s médii a následně s politikou . ps2013-060-05-001-089.u4.p8.s3
Jeden titulek v novinách MF Dnes snad bude hovořit za vše . ps2013-060-05-001-089.u4.p8.s4
Upozorňuji , zde si nejsem jistý přesnou citací , nicméně se jednalo o tajnou zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti . ps2013-060-05-001-089.u4.p8.s5
Palcový titulek v MD Dnes : Tajná zpráva o stavu kybernetické bezpečnosti . ps2013-060-05-001-089.u4.p8.s6
Buď je ta zpráva tajná a nemá v novinách co dělat , nebo příslušné noviny blufují , aby se udělaly zajímavými . ps2013-060-05-001-089.u4.p8.s7
V této věci jsem osobně požádal Úřad pro kybernetickou bezpečnost , aby se touto zprávou v novinách zabýval . ps2013-060-05-001-089.u4.p9.s1
Odpověď na tuto otázku po jednání komise nelze určit , ale každý si může udělat svůj úsudek . ps2013-060-05-001-089.u4.p9.s2
Každopádně je to i možný podnět pro orgány činné v trestním řízení , aby prověřily , zda ti , kteří mají zastupovat zájem státu a jednat v zájmu státu , třeba v zájmu státu jednají , ale rádi , ať účelově , nebo nevědomky , se s médii či jinými zájmovými skupinami o informace někdy neveřejné , jindy tajné nepodělují . ps2013-060-05-001-089.u4.p10.s1
Závěrem : Mám za to , že byť komise plně neodpověděla na Sněmovnou definované otázky , tak její jednání mělo smysl a závěry a doporučení vládě by měly přispět ke zlepšení situace . ps2013-060-05-001-089.u4.p10.s2
Jedním ze závěrů komise je doporučení synchronizace práv o svobodném přístupu k informacím a práv k nahlížením do spisů s ochranou informací , které je v zájmu řádného vyšetřování potřeba chránit . ps2013-060-05-001-089.u4.p11.s1
Pod závěry komise jsem se podepsal a doporučuji Sněmovně zprávu přijmout . ps2013-060-05-001-089.u4.p11.s2
Děkuji . ps2013-060-05-001-089.u5.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2013-060-05-001-089.u5.p1.s2
Dalším přihlášeným je pan poslanec Plíšek . ps2013-060-05-001-089.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2013-060-05-001-089.u6.p1.s2
Já jsem avizoval při tom svém úvodním slovu k závěrečné zprávě , že nyní načtu a v podrobné rozpravě se přihlásím k návrhu usnesení , který je v systému a byl rozeslán poslancům . ps2013-060-05-001-089.u6.p1.s3
Můj návrh tedy zní , že Poslanecká sněmovna ps2013-060-05-001-089.u6.p2.s1
I . Bere na vědomí závěrečnou zprávu vyšetřovací komise . ps2013-060-05-001-089.u6.p3.s1
II . Vyzývá vládu , aby zvážila předložení ps2013-060-05-001-089.u6.p4.s1
1 . změny zákona č . 101 / 2000 Sb . , o ochraně osobních údajů , v platném znění , tak , že veškeré informace z trestního řízení , vyjma veřejně zaznělých skutečností při hlavním líčení či veřejném zasedání soudu , a to zejména jakýkoliv záznam odposlechu , záznam o provozu telekomunikačního zařízení , prostorového odposlechu či sledování osob a věcí či protokoly o osobních prohlídkách , domovních prohlídkách a prohlídkách jiných prostor je osobním údajem požívajícím ochrany podle tohoto zákona ; ps2013-060-05-001-089.u6.p5.s1
2 . ps2013-060-05-001-089.u6.p5.s2
Všechno je to tedy v rámci bodu II . ps2013-060-05-001-089.u6.p5.s3
Zase nebudu číst to návětí , tzn . vyzývá vládu , aby zvážila předložení - tak 2 . je to : změny zákona číslo 106 / 1999 Sb . , o svobodném přístupu k informacím , v platném znění , tak , aby nedocházelo k prolamování zásady neveřejnosti přípravného trestního řízení ; ps2013-060-05-001-089.u6.p6.s1
3 . změny zákona číslo 141 / 1961 Sb . , o trestním řízení soudním , tedy trestní řád , v platném znění , tak , že bude upřesněna definice veřejného zájmu při získávání a uveřejňování informací z trestního řízení ; ps2013-060-05-001-089.u6.p7.s1
4 . ps2013-060-05-001-089.u6.p7.s2
Stále jsme v bodu II : změny zákona číslo 40 / 2009 Sb . , trestního zákoníku , tak , že dojde k rozšíření ustanovení upravujícího skutkovou podstatu trestného činu zneužití pravomoci úřední osoby tak , že bude nově definován škodlivý následek jednání úřední osoby v podobě neoprávněného úniku informací z trestního řízení jakožto kvalifikovaná skutková podstata trestného činu ; ps2013-060-05-001-089.u6.p8.s1
5 . návrh zákona , který bude upravovat soukromou bezpečnostní činnost tak , že bude zakotven výslovný zákaz získávání informací v rámci činnosti soukromých detektivů ze zdrojů orgánů činných v trestním řízení , a to včetně administrativního aparátu , jiných zaměstnanců a osob o orgány činnými v trestním řízení aktivně spolupracujících ; ps2013-060-05-001-089.u6.p9.s1
6 . změny zákona č . 341 / 2011 Sb . , o Generální inspekci bezpečnostních sborů , a zákona číslo 283 / 1993 Sb . , o státním zastupitelství tak , aby byla jasně vymezena věcná a místní příslušnost těchto orgánů činných v trestním řízení při prověřování a vyšetřování zjištěných neoprávněných úniků informací z trestního řízení ; ps2013-060-05-001-089.u6.p10.s1
7 . Změny zákona č . 283 / 1993 Sb . , o státním zastupitelství , tak , že dojde ke zřízení specializovaného útvaru v rámci Nejvyššího státního zastupitelství , s nejvyšší možnou mírou nezávislosti na soustavě státního zastupitelství , v jehož kompetenci bude - a teď pozor , tady bude jistá jenom malá formulační úprava proti textu , který je ve sněmovním dokumentu , i na základě připomínek poslanců - v jehož kompetenci bude provádění přípravného trestního řízení u trestných činů spáchaných státními zástupci , tedy zejména podání veřejné žaloby v trestním řízení vedeném proti státnímu zástupci . ps2013-060-05-001-089.u6.p11.s1
Bod III . usnesení : Poslanecká sněmovna vyzývá vládu , aby zvážila předložení opatření směřujících k zavedení výslovné povinnosti každého orgánu činného v trestním řízení poskytujícího informace o své činnosti veřejnosti prostřednictvím veřejného sdělovacího prostředku učinit záznam o jakémkoliv kontaktu s příslušným zástupcem veřejného sdělovacího prostředku , uvést obsah a důvod komunikace a tento záznam založit do spisu . ps2013-060-05-001-089.u6.p12.s1
Bod IV . usnesení : Poslanecká sněmovna vyzývá vládu , aby zvážila podrobnější úpravu podmínek poskytování důkazů získaných v trestním řízení pro jiné účely (např. občanské soudní řízení, správní řízení aj.) , a to v době , kdy trestní řízení je ve fázi - a teď opět malá formulační změna - vypustí se slovo " prověřování " a bude tam ten zbytek věty , kdy trestní řízení je ve fázi přípravného řízení . ps2013-060-05-001-089.u6.p13.s1
Takže tolik návrh usnesení s dvěma formulačními zpřesňujícími úpravami a já se k němu potom přihlásím v podrobné rozpravě , kde navrhnu i způsob hlasování . ps2013-060-05-001-089.u7.p1.s1
Ano , děkuji . ps2013-060-05-001-089.u7.p1.s2
Ptám se , kdo dál se hlásí do obecné rozpravy . ps2013-060-05-001-089.u7.p1.s3
Pan poslanec Ondráček . ps2013-060-05-001-089.u8.p1.s1
Děkuji , pane předsedo .