ps2013-060-05-001-089.u1.p1.s1
89 . ps2013-060-05-001-089.u1.p1.s2
Závěrečná zpráva vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k prověření , zda nedocházelo k protiprávnímu jednání v souvislosti s možným neoprávněným získáváním spisů orgánů činných v trestním řízení nebo informací z těchto spisů a zda informace takto získané nebyly zneužívány k ovlivňování politické soutěže nebo destabilizaci demokratického právního státu ps2013-060-05-001-089.u1.p2.s1
Závěrečná zpráva je spolu s návrhem usnesení pro Sněmovnu k dispozici jako dokument číslo 6740 . ps2013-060-05-001-089.u1.p2.s2
Prosím předsedu komise pana poslance Plíška , aby tento dokument a tuto zprávu tedy uvedl . ps2013-060-05-001-089.u1.p2.s3
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-060-05-001-089.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , milé kolegyně , vážení kolegové , odkazuji také rovnou i na sněmovní dokument číslo 6740 a dovolte , abych vás nyní seznámil s podstatnou částí závěrečné zprávy vyšetřovací komise , jejíž název tady teď pan předseda řekl , takže já už budu jenom říkat zkratku : vyšetřovací komise . ps2013-060-05-001-089.u2.p2.s1
Takže usnesením Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky číslo 1678 z 57 . schůze byla podle článku 30 Ústavy a v platném znění a podle příslušných ustanovení jednacího řádu ustavena vyšetřovací komise a Poslanecká sněmovna stejným usnesením komisi ukládá prověřit , zda nedocházelo k protiprávnímu jednání v souvislosti s možným neoprávněným získáváním spisů orgánů činných v trestním řízení nebo informací z těchto spisů a zda informace takto získané nebyly zneužívány k ovlivňování politické soutěže nebo destabilizaci demokratického právního státu . ps2013-060-05-001-089.u2.p3.s1
Následně jsme tedy došli k tomu , že byla personálně naplněna tato komise , to znamená , usnesením číslo 1697 ze den 7 . června na 57 . schůzi byli zvoleni členové komise , a to kolegové poslanci Marek Benda , Petr Kudela , Lukáš Pleticha , Martin Plíšek , Jiří Štětina , Radek Vondráček a Josef Zahradníček . ps2013-060-05-001-089.u2.p3.s2
Na 59 . schůzi 12 . července byl předsedou komise zvolen Martin Plíšek . ps2013-060-05-001-089.u2.p3.s3
Tady jenom připomínám , že tedy komise s ohledem na to , že předseda byl zvolen až 12 . července , měla na svoji práci zhruba dva měsíce . ps2013-060-05-001-089.u2.p4.s1
V souladu se zákonem o jednacím řádu Poslanecké sněmovny a po dohodě s vedoucím Kanceláře Poslanecké sněmovny byla do funkce tajemnice komise jmenována paní Kateřina Bartošová , ředitelka bezpečnostního útvaru Kanceláře Poslanecké sněmovny . ps2013-060-05-001-089.u2.p4.s2
Já hned v úvodu , abych na to nezapomněl v závěru , chci současně poděkovat jejímu týmu , úředníkům příslušného odboru za administrativní úkony spojené s činností komise a za bezvadný servis pro vyšetřovací komisi . ps2013-060-05-001-089.u2.p5.s1
První schůze komise se uskutečnila 13 . července 2017 . ps2013-060-05-001-089.u2.p5.s2
Hlasováním byl místopředsedou komise zvolen kolega Jiří Štětina , ověřovateli kolegové Benda a Zahradníček . ps2013-060-05-001-089.u2.p5.s3
Členové komise odhlasovali , že jednání komise budou neveřejná . ps2013-060-05-001-089.u2.p5.s4
Snažili jsme se i přesto v maximálně možné míře informovat o průběhu vyšetřování prostřednictvím sdělovacích prostředků . ps2013-060-05-001-089.u2.p6.s1
Komise , vědoma si složitostí úkolu a omezené délky mandátu , hned na své první schůzi stanovila plán , procesní postup a časový harmonogram vyšetřovaní , který by pochopitelně během času na základě nových informací operativně přizpůsobila potřebám . ps2013-060-05-001-089.u2.p6.s2
Určila a stanovila osoby , které bylo nezbytné vyslechnout jako svědky , a zajistila jejich předvolání . ps2013-060-05-001-089.u2.p6.s3
Od na případu zainteresovaných subjektů si vyžádala dokumenty mající vztah k zadanému úkolu . ps2013-060-05-001-089.u2.p6.s4
Sešla se na celkem jedenácti schůzích a aktivně na nich strávila celkem 44 hodin času . ps2013-060-05-001-089.u2.p7.s1
Na šesti schůzích probíhaly svědecké výslechy . ps2013-060-05-001-089.u2.p7.s2
Komise vyslechla celkem 26 svědků a hostů , z toho dva svědky dvakrát . ps2013-060-05-001-089.u2.p7.s3
Jeden svědek zaslal z důvodu dlouhodobého pobytu v zahraničí své vyjádření písemně . ps2013-060-05-001-089.u2.p7.s4
Za dobu svého působení komise shromáždila 723 stránek dokumentů , z toho 169 stránek tvoří protokoly o výslechu svědka . ps2013-060-05-001-089.u2.p7.s5
Veškeré dokumenty komise byly ukládány v zasedací místnosti komise v neveřejném prostoru zabezpečeném pro zpracování a ukládání utajovaných informací , kam členové komise měli zajištěn přístup pracovníky bezpečnostního útvaru podle potřeby . ps2013-060-05-001-089.u2.p7.s6
Komise ukončila činnost ve stanoveném termínu , to jest do 12 . září tohoto roku . ps2013-060-05-001-089.u2.p8.s1
Nyní tedy přejdu k části III zprávy , což jsou podstatná skutková zjištění . ps2013-060-05-001-089.u2.p8.s2
V květnu a červnu letošního roku se v některých médiích objevily informace o rozhovorech mezi Markem Přibylem , do 3 . května 2017 redaktorem deníku Mladá Fronta Dnes , a Andrejem Babišem , které navozují dojem , že tento novinář disponuje neveřejnými informacemi z probíhajících trestních řízení . ps2013-060-05-001-089.u2.p8.s3
V časové souvislosti s právě probíhající vládní krizí tak vyvstala naléhavá potřeba řešení dlouhodobého problému zneužívání informací z trestního řízení a patrně i trestního řízení samotného , ovlivňování politické soutěže a destabilizace demokratického právního řádu České republiky . ps2013-060-05-001-089.u2.p9.s1
Od bezprecedentního zásahu Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu pod dozorem Vrchního státního zastupitelství v Olomouci na ústředních orgánech státní moci s následný pádem vlády a předčasnými volbami je notoricky známou skutečností , že zájmové trestní kauzy s politickým přesahem jsou v přímém přenosu sledovány médii a příslušně komentovány , což by nebylo fakticky možné bez předchozího informování konkrétních novinářů s cílem vytvoření veřejné podpory kroků konkrétních orgánů činných v trestním řízení , a to bez ohledu na zákonnost jejich postupu , tedy v rozporu s naplněním účelu trestního řízení ve smyslu ustanovení v § 1 odst . 1 a 2 trestního řádu , který stanoví v odst . 1 , že účelem trestního řádu je upravit postup orgánů činných v trestním řízení tak , aby trestné činy byly náležitě zjištěny a jejich pachatelé podle zákona spravedlivě potrestáni . ps2013-060-05-001-089.u2.p9.s2
Řízení přitom musí působit k upevňování zákonnosti , předcházení a zamezování trestné činnosti , k výchově občanů v duchu důsledného zachovávání zákonů a pravidel občanského soužití i čestného plnění povinností ke státu a společnosti . ps2013-060-05-001-089.u2.p9.s3
Odstavec 2 říká , že pomáhat k dosažení účelu trestního řízení je právem a podle ustanovení tohoto zákona i povinností občanů . ps2013-060-05-001-089.u2.p10.s1
Faktory ovlivňujícími činnost komise byly jednak historicky mimořádně krátká doba k naplnění jejího účelu a jednak velké množství zásadních materiálů nutných pro důkladné posouzení problematiky . ps2013-060-05-001-089.u2.p10.s2
Komise konstatuje , že k úniku informací z trestních spisů dlouhodobě docházelo a dochází . ps2013-060-05-001-089.u2.p10.s3
Jedná se o nebezpečný fenomén , který může být a je prostředkem zájmových skupin k průniku do trestního řízení , kdy následně prostřednictvím manipulativní tvorby veřejného mínění může dojít k výkonu vlivu těchto skupin , a to i s cílem ovlivňovat politickou soutěž , a tím destabilizovat demokratický právní stát . ps2013-060-05-001-089.u2.p10.s4
Úniky informací z trestního řízení , jejich účelová interpretace a následná cílená tvorba veřejného mínění jsou fatálním ohrožením ústavnosti . ps2013-060-05-001-089.u2.p11.s1
Zjištěné zásadní skutečnosti a úprava nedostatků v právní úpravě jsou tak úkolem i pro další Poslaneckou sněmovnu . ps2013-060-05-001-089.u2.p11.s2
Z provedeného šetření je totiž zřejmé , že k neoprávněným únikům informací z trestních řízení dochází . ps2013-060-05-001-089.u2.p11.s3
Tím logicky dochází i k neoprávněným konkurenčním výhodám jak politickým , tak i obchodním a konečně je tím dána i možnost destabilizace demokratického právního řádu . ps2013-060-05-001-089.u2.p11.s4
Oproti tomu podle současně nastavených kontrolních mechanismů prakticky nelze zjistit skutkový děj úniků informací z trestních řízení . ps2013-060-05-001-089.u2.p12.s1
Z provedeného dokazování lze za nejpodstatnější skutečnosti uvést následující . ps2013-060-05-001-089.u2.p13.s1
1 ) Komise vycházela z výchozího skutkového stavu v návaznosti na možné zveřejnění informací z trestních spisů , a to v kauzách Nahrávky Přibil - Babiš , kauza Nečas - Nagyová / Nečasová , Beretta , Vidkun , kauza OKD - úniky e - mailů pana Přikryla , zneužívání dotací pro sport Ministerstvem školství , mládeže a tělovýchovy a dotační kauza pana Duška v Libereckém kraji . ps2013-060-05-001-089.u2.p14.s1
2 ) Úniky informací z trestních spisů z pohledu orgánů činných v trestním řízení lze rozdělovat podle toho , v jaké fázi trestního řízení k únikům dochází . ps2013-060-05-001-089.u2.p14.s2
Jedná se především o rozlišování úniků před zahájením trestního stíhání a po zahájení trestního stíhání . ps2013-060-05-001-089.u2.p14.s3
Tento okamžik je rozhodný zejména s ohledem na okruh subjektů , kterým je trestní spis zpřístupněn . ps2013-060-05-001-089.u2.p14.s4
Z pohledu definice úniku a jeho účelu však zahájení trestního stíhání rozhodné příliš není . ps2013-060-05-001-089.u2.p15.s1
3 ) Komise posoudila stávající interní a externí kontrolní mechanismy jednotlivých stran trestního řízení , a to podle vyjádření svědků a jejich doporučení . ps2013-060-05-001-089.u2.p16.s1
4 ) Komise provedla výslechy svědků , zvážila a posoudila nejpodstatnější uvedené skutečnosti významné pro posouzení zákonnosti a cíle informačních toků z trestního řízení a seznámila se s následujícími návrhy . ps2013-060-05-001-089.u2.p16.s2
- Zdůrazňuji , že jsou to návrhy těch svědků , nejedná se tedy o návrhy vyšetřovací komise . ps2013-060-05-001-089.u2.p16.s3
Ale pokládám za vhodné , že pokud nám svědci dali v závěru své výpovědi nějaká doporučení , či návrhy , tak že některé z nich tady uvedeme . ps2013-060-05-001-089.u2.p16.s4
Takže tady jsou tyto jejich návrhy : ps2013-060-05-001-089.u2.p17.s1
a ) Zvážit , zda je v pořádku umožňovat přístup k neukončeným trestním spisům v rozhodných fázích trestního řízení některým stranám . ps2013-060-05-001-089.u2.p18.s1
b ) Zaměřit se na celý soubor opatření , kdy v samotném počátku je žádoucí pořídit srovnávací analýzu evropského práva k tomu , co lze a nelze zveřejňovat a jaké povinnosti mají stanovena média či jednotliví novináři v zahraničí ; neopomenout rozsudky Evropského soudu pro lidská práva . ps2013-060-05-001-089.u2.p18.s2
Primárně však věci šetřit i ve vztahu k subjektům , které řešené informace novinářům předají . ps2013-060-05-001-089.u2.p19.s1
c ) Zaměřit se na tiskový zákon , a to ve vztahu k judikatuře Evropského soudu pro lidská práva , která sice hovoří o svobodě projevu , ale také o odpovědné žurnalistice . ps2013-060-05-001-089.u2.p19.s2
Vymezuje jisté okamžiky , kdy by se určité informace neměly zveřejňovat . ps2013-060-05-001-089.u2.p19.s3
Zvážit sankce za zveřejnění , pokud by veřejný zájem nepřevážil nad zájmy jinými . ps2013-060-05-001-089.u2.p20.s1
d ) Zaměřit se na vládní návrh zákona týkající se soukromých detektivů , a to právě z hlediska zamezení úniků z trestních řízení do soukromé sféry . ps2013-060-05-001-089.u2.p21.s1
e ) Zpřísnit zákon o ochraně osobních údajů ; ps2013-060-05-001-089.u2.p21.s2
zahrnout do něj přímé znění , že odposlechy nebo sledování , osobní prohlídky , domovní prohlídky a prohlídky jiných prostor realizované pro účely trestního řízení jsou osobními údaji a nahrávky se nesmí zveřejňovat , pokud určená osoba nedá se zveřejněním souhlas , a to pod tíhou příslušné sankce . ps2013-060-05-001-089.u2.p22.s1
5 ) Komise v rámci své činnost obdržela , vyžádala si analýzy , statistiky a další listinné podklady , které se vztahovaly k řešené věci . ps2013-060-05-001-089.u2.p22.s2
Tyto vyhodnotila a vychází z nich v rámci svých závěrů , přičemž tyto listiny jsou součástí spisové dokumentace . ps2013-060-05-001-089.u2.p23.s1
Sumárně je komise povinna konstatovat , že z předložených materiálů a na základě z nich zjištěných skutečností jednoznačně vyplývá , že dochází k viditelnému nárůstu zjištěných úniků informací z trestních spisů , i když k únikům obecně docházelo již dávno předtím . ps2013-060-05-001-089.u2.p24.s1
Jako příklad je vhodné poukázat například na statistický přehled předložený Generální inspekcí bezpečnostních sborů , který obsahuje počty spisů daného roku s problematikou úniku informací u bezpečnostních sborů . ps2013-060-05-001-089.u2.p24.s2
Podle předložené statistiky se o problematiku úniku z trestního řízení v roce 2014 jednalo v 37 případech , v roce 2015 v 31 případech , v roce 2016 v 52 případech a v první polovině tohoto roku to bylo ve 21 případech . ps2013-060-05-001-089.u2.p24.s3
Podstatné však je mimo jiné i to , že v letech 2014 a 2015 se daná problematika týkala pouhých 3 případů dosud neuzavřených spisů , v roce 2016 se však počet spisů rozrostl na 13 a v roce 2017 již hovoříme o 16 dosud neuzavřených spisech , a to v pouhé polovině tohoto roku . ps2013-060-05-001-089.u2.p25.s1
6 ) V průběhu jednání komise vyšly najevo nejasnosti věcné a místní příslušnosti prověřování nezákonných úniků z hlediska působnosti GIBS a státního zastupitelství , to znamená příslušnost GIBS k prověřování státních zástupců , otázka podjatosti , hospodárnost a efektivita trestního řízení a podobně . ps2013-060-05-001-089.u2.p26.s1
7 ) Komise zjistila , že judikatorním výkladem dochází k zužování omezení stanovených zákonem č . 106 , o svobodném přístupu k informacím , a to zejména ve vztahu k § 11 odst . 4 písm . a ) ohledně přístupu k informacím z trestního řízení . ps2013-060-05-001-089.u2.p27.s1
Kapitola IV . obsahuje právní rámec informačních toků z trestního řízení . ps2013-060-05-001-089.u2.p28.s1
Vycházeli jsme z těchto základních podkladů - pro zkrácení času nebudu říkat a číst názvy zákonů a jiných právních předpisů . ps2013-060-05-001-089.u2.p29.s1
V rámci šetření jsme samozřejmě pracovali s některými pojmy . ps2013-060-05-001-089.u2.p30.s1
Samozřejmě důležitý pojem je " veřejný zájem " . ps2013-060-05-001-089.u2.p30.s2
Velmi zjednodušeně lze veřejný zájem označit za opak zájmu soukromého , tedy za zájem celospolečenský , celé společnosti prospěšný . ps2013-060-05-001-089.u2.p30.s3
Právnický slovník nakladatelství C · H · BECK obsahuje určitou charakteristiku veřejného zájmu formulovanou profesorem Alešem Gerlochem , který jej označuje za druh zájmu , který je obecně prospěšný , zejména zájem státu či jiné veřejnoprávní korporace , opak čistě soukromého zájmu . ps2013-060-05-001-089.u2.p30.s4
Uplatňuje se v tvorbě , interpretaci a aplikaci práva , zvláště jako jeden ze dvou důvodů zákonné limitace základních práv a svobod . ps2013-060-05-001-089.u2.p30.s5
Protože se jedná o jeden z právních pojmů s neostrým významem , měl by být v zákonech blíže specifikován či definován . ps2013-060-05-001-089.u2.p30.s6
Nutno poznamenat , že " zájem státu " neznamená zájem státní moci ve smyslu totalitním , nýbrž je toto slovní spojení nutno chápat jako zájem společnosti . ps2013-060-05-001-089.u2.p31.s1
Problémem zůstává , že popisů , vymezení , definicí a podobně , které se snaží vystihnout podstatu pojmu " veřejný zájem " , je vícero , avšak neexistuje taková , která by převyšovala ostatní , tedy taková , která by byla považována za rozhodnou , zásadní , nebo dokonce univerzální . ps2013-060-05-001-089.u2.p32.s1
Slovní spojení " veřejný zájem " je součástí Listiny , trestního řádu , tiskového zákona , občanského zákoníku , zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích , zákona o střetu zájmů , o ochraně přírody a krajiny , o dráhách a tak dále . ps2013-060-05-001-089.u2.p32.s2
S pojmem " veřejný zájem " tedy pracuje v českém právním řádu nemálo předpisů , a to i nejvyšší právní síly , ale vymezení tohoto slovního spojení v drtivé většině chybí ; ps2013-060-05-001-089.u2.p32.s3
výjimku může představovat například zákon o dráhách , kdy však definici tímto zákonem formulovanou lze užít výlučně pro potřeby tohoto zákona . ps2013-060-05-001-089.u2.p33.s1
Dále tedy je veřejný zájem , jak už jsem zmínil , definován například v tiském zákoně . ps2013-060-05-001-089.u2.p33.s2
Veřejný zájem je v tiskovém zákoně zmiňován v § 6 , kde je uvedeno : " V naléhavém veřejném zájmu je vydavatel povinen uveřejnit v periodickém tisku důležité a neodkladné oznámení státního orgánu a orgánu územní samosprávy , zejména je povinen uveřejnit rozhodnutí o nouzovém stavu , o stavu ohrožení státu nebo o válečném stavu . " ps2013-060-05-001-089.u2.p33.s3
Získávání informací z trestního řízení se tedy citované ustanovení nikterak nedotýká ; ps2013-060-05-001-089.u2.p33.s4
veřejný zájem tak není z hlediska uváděného tiskovým zákonem akcentován . ps2013-060-05-001-089.u2.p34.s1
Potom je samozřejmě důležitý pro tuto problematiku veřejný zájem v trestním řádu . ps2013-060-05-001-089.u2.p34.s2
Získávání informací z trestního řízení se týká § 8 d trestního řádu , které ve svém odst . 1 uvádí , že : " Informace , na které se vztahuje zákaz zveřejnění podle § 8 a až 8 c , lze v nezbytném rozsahu zveřejnit pro účely pátrání po osobách , pro dosažení účelu trestního řízení , nebo umožňuje - li to tento zákon . ps2013-060-05-001-089.u2.p34.s3
Uvedené informace lze také zveřejnit , odůvodňuje - li to veřejný zájem , pokud převažuje nad právem na ochranu soukromí dotčené osoby . " ps2013-060-05-001-089.u2.p35.s1
Jenom doplním , že střet mezi veřejným zájmem a skutečně spravedlivým procesem a právem na ochranu soukromí se prolíná zjištěními , a hranice je tedy velmi tenká . ps2013-060-05-001-089.u2.p35.s2
Lze tedy konstatovat , že trestní řád počítá s prolomením zákazu zveřejnění v takovém případě , kdy právo veřejnosti být informována převáží nad ochranou soukromí dotčené osoby . ps2013-060-05-001-089.u2.p36.s1
Definice úniku informací z trestního řízení a jeho zdroje . ps2013-060-05-001-089.u2.p37.s1
Již na úvod lze konstatovat zákonnou absenci takového právního pojmu , kdy výkladem je možno definovat únik informace z trestního řízení jakožto protiprávní zveřejnění informace v úseku trestního řízení v jeho neveřejném stadiu , to znamená v období prověřování a vyšetřování . ps2013-060-05-001-089.u2.p38.s1
Nutno vycházet z prvotního rozdělení na úniky informací a zveřejnění informací a tyto pak podle motivace původce úniků nebo zveřejnění dělit na následující čtyři okruhy : ps2013-060-05-001-089.u2.p39.s1
neoprávněný únik mařící , jehož cílem je dekonspirace činnosti orgánů činných v trestním řízení a nenaplnění účelu trestního řízení ; ps2013-060-05-001-089.u2.p40.s1
neoprávněný únik poškozující , jehož cílem je difamace a dehonestace konkrétní fyzické nebo právnické osoby , popřípadě politické strany nebo hnutí apod . ps2013-060-05-001-089.u2.p40.s2
s cílem dosažení osobní , obchodní či politické výhody v konkurenci zájmů ; ps2013-060-05-001-089.u2.p41.s1
oprávněné zveřejnění ve smyslu § 8 a trestního řádu ze strany orgánů činných v trestním řízení , které mají povinnost informovat o své činnosti veřejnost poskytováním informací veřejným sdělovacím prostředkům s omezeními , o kterých jsem hovořil výše ; ps2013-060-05-001-089.u2.p42.s1
oprávněné zveřejnění v rámci obhajoby , tedy realizované obviněným či jeho obhájcem ve smyslu § 16 odst . 1 a 2 zákona o advokacii v rámci výkonu práva na obhajobu a povinnosti obhájce využívat důsledně všechny zákonné prostředky a v jejich rámci uplatnit v zájmu klienta vše , co podle svého přesvědčení pokládá za prospěšné , avšak za současného obligatorního zproštění mlčenlivosti advokáta jeho klientem s cílem vytvoření pozitivního mediálního obrazu klienta v jeho zájmu a v rámci strategie koncepce obhajoby . ps2013-060-05-001-089.u2.p43.s1
Další bod je 3 , což je Obecná právní úprava kontrolních mechanismů nakládání s informacemi v trestním řízení . ps2013-060-05-001-089.u2.p44.s1
Tady bych odkázal na interní a externí nástroje u jednotlivých aktérů .