ps2013-057-08-007-183.u1.p1.s1
183 . ps2013-057-08-007-183.u1.p1.s2
Návrh poslance Víta Kaňkovského na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 268 / 2014 Sb . , o zdravotnických prostředcích a o změně zákona č . 634 / 2004 Sb . , o správních poplatcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 1020 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2013-057-08-007-183.u1.p2.s1
Upozorňuji , že je navrženo , abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení . ps2013-057-08-007-183.u1.p2.s2
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1020 / 1 . ps2013-057-08-007-183.u1.p2.s3
Prosím , aby předložený návrh uvedl navrhovatel pan poslanec Vít Kaňkovský . ps2013-057-08-007-183.u1.p2.s4
Prosím . ps2013-057-08-007-183.u2.p1.s1
Dobré odpoledne , vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , vážení kolegové . ps2013-057-08-007-183.u2.p1.s2
Chci vám předně poděkovat za to , že jste podpořili včera zařazení tohoto tisku na dnešní jednání . ps2013-057-08-007-183.u2.p1.s3
Velice dobře si uvědomuji , jak složité je dneska určit priority v projednávání tisků . ps2013-057-08-007-183.u2.p1.s4
Nicméně novela , kterou předkládám , nepatří mezi politická témata , která by měla budit vášně zde na půdě Poslanecké sněmovny . ps2013-057-08-007-183.u2.p2.s1
Důvod , proč jsem před více než rokem vyvolal jednání s Ministerstvem zdravotnictví s cílem novelizovat zákon č . 268 / 2014 Sb . , o zdravotnických prostředcích , a zákon č . 634 / 2004 Sb . , o správních poplatcích , ve znění pozdějších předpisů , byl vyvolán reakcí zdravotnické veřejnosti na praktické dopady zmíněného zákona v praxi , konkrétně v oblasti údržby a servisu zdravotnických přístrojů a také instruktáží pro práci s nimi . ps2013-057-08-007-183.u2.p2.s2
Mám v tomto směru zkušenosti přímo z naší nemocnice , kde funguje na velmi vysoké úrovni oddělení zdravotnické techniky , ale tyto informace mi potvrdili i zdravotničtí technici napříč Českou republikou i zástupci České společnosti pro zdravotnickou techniku . ps2013-057-08-007-183.u2.p3.s1
Fakt , že jsme ve zmíněném zákonu přijali mimo jiné ustanovení , která deklarují povinnost veškerý servis či údržbu zdravotnických přístrojů provádět pouze zástupcem výrobce či jím pověřenou osobou , a stejně tomu tak je u instruktáží , se ukázaly jako vrcholně nešťastné . ps2013-057-08-007-183.u2.p3.s2
Došlo jednak k nikoli nevýznamnému navýšení nákladů zdravotnických zařízení na provádění povinné údržby a servisních zásahů , ale také k ještě vyšším nákladům na povinné proškolování zdravotnických pracovníků pro práci se zdravotnickými přístroji , které oproti dřívějšímu stavu musí být nyní zajištěno striktně ze strany dodavatele - a to je velký problém . ps2013-057-08-007-183.u2.p3.s3
Zatímco dříve dodavatel zaškolil odborného pracovníka zdravotnického zařízení , který dále školil nastupující zaměstnance , dnes je to bohužel jinak . ps2013-057-08-007-183.u2.p3.s4
Vzhledem k fluktuaci pracovníků ve zdravotnictví se zejména oblast instruktáží stala s platností zmíněného zákona velmi nákladnou povinností zdravotnických zařízení . ps2013-057-08-007-183.u2.p3.s5
Kromě finančních nákladů je ale také třeba vidět i zvýšené personální zatížení zdravotnických zařízení , která musejí zajistit údržbu , servisní zásahy a instruktáže ze strany výrobců . ps2013-057-08-007-183.u2.p3.s6
A to je i logisticky velmi náročná činnost . ps2013-057-08-007-183.u2.p4.s1
Praxe navíc ukázala , že ani zástupci dodavatelů nejsou dostatečně personálně saturováni , aby byli schopni v potřebné míře všechny tyto činnosti zajistit v co nejkratší době , což je důležité zejména u servisní činnosti . ps2013-057-08-007-183.u2.p4.s2
Běžně se pak stává , že nepostradatelný zdravotnický přístroj se ocitne několik dnů , ale někdy i několik týdnů mimo provoz , což je pro zdravotnické zařízení nezáviděníhodná komplikace , která mnohdy může vést i k ohrožení poskytování zdravotní péče . ps2013-057-08-007-183.u2.p4.s3
A chci připomenout , že zdaleka nejde jenom o nemocnice . ps2013-057-08-007-183.u2.p4.s4
Tyto informace máme i z ambulantních pracovišť . ps2013-057-08-007-183.u2.p4.s5
Také existují signály , že některá zdravotnická zařízení své povinnosti v této oblasti z obav před finančními dopady neprovádějí zcela v dikci zákona , ale vystavují se tak riziku uložení vysoké pokuty . ps2013-057-08-007-183.u2.p4.s6
A já se ptám , zda je správné , když tušíme , že zdravotnická zařízení nemají šanci dikci zákona v plné míře vyhovět , abychom k tomu byli nečinní . ps2013-057-08-007-183.u2.p5.s1
Z výše uvedených důvodů vyvstala jednoznačná potřeba novelizovat zmíněný zákon , abychom odstranili nešťastnou úpravu týkající se zdravotnických přístrojů , která zbytečně odčerpává finanční prostředky z veřejného zdravotního pojištění a zatěžuje zdravotnická zařízení i personálně , což ve svém důsledku přináší další zvýšení nákladů , o frustraci zdravotnického personálu ani nemluvě . ps2013-057-08-007-183.u2.p5.s2
Jsem přesvědčen , že bude Poslanecké sněmovně ke cti , když dokážeme upravit tu zmíněnou část v tomto zákoně , která se nám prostě řečeno v roce 2014 zcela nevyvedla . ps2013-057-08-007-183.u2.p5.s3
Vzhledem k tomu , že trvalo řadu měsíců , než jsme se dokázali se zástupci České společnosti pro zdravotnickou techniku i s ministerstvem dohodnout na věcném i legislativním řešení , je novela předkládána až nyní ve formě poslaneckého návrhu . ps2013-057-08-007-183.u2.p6.s1
A nyní konkrétně k navrhované úpravě . ps2013-057-08-007-183.u2.p6.s2
Předkládaný návrh má zjednodušit poskytovatelům zdravotních služeb provádění servisu , což je odborná údržba a opravy zdravotnických prostředků , neboť současná úprava je omezující v tom směru , že servis a údržbu včetně povinných revizí může provádět pouze zástupce subjektu , který dané zdravotnické prostředky poskytovateli zdravotních služeb dodává . ps2013-057-08-007-183.u2.p6.s3
Návrh rozšiřuje pravomoc provádět servis zdravotnických přístrojů i na poskytovatele zdravotních služeb , jehož zaměstnanci však musí splňovat stejné požadavky jako zaměstnanci subjektů zajišťující servis zdravotnických prostředků . ps2013-057-08-007-183.u2.p6.s4
Odpovědnost je vždy na výrobci zdravotnického prostředku , zda umožní , aby servis prováděla i jiná osoba , například zaměstnanec poskytovatele zdravotních služeb , nebo pouze osoba jím pověřená . ps2013-057-08-007-183.u2.p6.s5
Nadto je zde samotná odpovědnost poskytovatele zdravotních služeb , zda zaměstnává dostatečně kvalifikovaný a erudovaný personál , který toto bude provádět . ps2013-057-08-007-183.u2.p6.s6
Na poskytovatele zdravotních služeb , resp . na jeho zaměstnance , a na soukromý subjekt zajišťující servis zdravotnických prostředků jsou tak kladeny stejné požadavky . ps2013-057-08-007-183.u2.p7.s1
Obdobný problém je také v případě instruktáží . ps2013-057-08-007-183.u2.p7.s2
Podle současného znění zákona o zdravotnických prostředcích může instruktáž provádět pouze osoba , která je poučena výhradně výrobcem . ps2013-057-08-007-183.u2.p7.s3
Tato zákonná povinnost způsobila neúměrnou finanční zátěž nejen na poskytovatele zdravotních služeb , ale dokonce i na subjekty obchodující se zdravotními prostředky , což je dovozce , distributor , zplnomocněný zástupce , a to i z hlediska její proveditelnosti . ps2013-057-08-007-183.u2.p8.s1
V praxi to znamená , že každý zaměstnanec dodavatelského subjektu i poskytovatelé zdravotních služeb musí být v tuto chvíli proškoleni pouze výrobcem . ps2013-057-08-007-183.u2.p8.s2
Vezmeme - li v úvahu např . situaci , kdy má výrobce sídlo mimo území České republiky a školení o instruktáži může u poskytovatele probíhat i několikrát do měsíce vzhledem k fluktuaci personálu , vyplývají z této povinnosti nejen vyšší finanční výdaje , ale také nadměrné pracovní zatížení zainteresovaných stran . ps2013-057-08-007-183.u2.p8.s3
I zde je proto navrženo rozšíření pravomocí provádět instruktáže nejen zástupci výrobce , ale i jím pověřenou osobou , případně zplnomocněným zástupcem daného výrobce nebo jím pověřenou osobou . ps2013-057-08-007-183.u2.p8.s4
V praxi to pak znamená , že zástupce dodavatele může proškolit pověřenou osobu zdravotnického zařízení , která bude dále školit nastupující zaměstnance . ps2013-057-08-007-183.u2.p9.s1
Pokud se týká vyčíslení úspor , které přijetím zmíněné novely budou ušetřeny z veřejného zdravotního pojištění , a zdravotnická zařízení je budou moci použít na léčebnou činnost , je toto poněkud obtížné , ale jen navýšení nákladů zdravotnických zařízení na instruktáže po přijetí zákona č . 268 / 2014 Sb . se odhaduje v rámci celé České republiky na 235 milionů korun . ps2013-057-08-007-183.u2.p9.s2
U servisů a údržby je to pak částka kolem 70 milionů korun za rok . ps2013-057-08-007-183.u2.p9.s3
Avšak dle České společnosti pro zdravotnickou techniku je ve skutečnosti tato částka mnohem vyšší , resp . byla by ještě vyšší , kdyby se všechna zdravotnická zařízení striktně držela dikce zákona . ps2013-057-08-007-183.u2.p10.s1
Předložená novela se důsledně drží vymezené problematiky , kterou jsem již zmínil , tedy servis , údržba a instruktáže u zdravotnických přístrojů . ps2013-057-08-007-183.u2.p10.s2
Nijak nezasahuje do dalších oblastí tohoto poměrně rozsáhlého zákona . ps2013-057-08-007-183.u2.p11.s1
Kromě řešení již zmíněných věcných problémů pak návrh obsahuje ještě několik terminologických úprav , které si vyžádala praxe . ps2013-057-08-007-183.u2.p12.s1
Vzhledem k poměrně jednoduchému rozsahu novely , která velmi pomůže fungování zdravotnických zařízení , je navrženo projednání tohoto zákona dle § 90 odst . 2 jednacího řádu , tedy aby byl s tímto zákonem vysloven souhlas již v prvním čtení . ps2013-057-08-007-183.u2.p12.s2
Vím , že některé poslanecké kluby uvažují o podání nebo o uplatnění veta na další projednávání tohoto tisku v režimu § 90 , proto si dovolím v obecné rozpravě přednést návrh na zkrácení lhůty pro projednání ve výborech , kdyby veto uplatněno bylo . ps2013-057-08-007-183.u2.p13.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , málokdy máme takovou možnost jako v tomto případě jednoznačným způsobem pomoci praktickému chodu našich zdravotnických zařízení . ps2013-057-08-007-183.u2.p13.s2
Využijme ji prosím zvláště nyní , kdy se potýkáme s nedostatkem zdravotnického personálu . ps2013-057-08-007-183.u2.p13.s3
Bude to pro naše zdravotníky , myslím si , velmi dobrý signál . ps2013-057-08-007-183.u2.p14.s1
Děkuji vám za pozornost i za případnou podporu tohoto návrhu zákona . ps2013-057-08-007-183.u2.p14.s2
Děkuji . ps2013-057-08-007-183.u3.p1.s1
Já vám děkuji a prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Soňa Marková . ps2013-057-08-007-183.u3.p1.s2
Prosím , paní poslankyně . ps2013-057-08-007-183.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-057-08-007-183.u4.p1.s2
Přeji krásný den , vážené dámy , vážení pánové . ps2013-057-08-007-183.u4.p1.s3
Je třeba předeslat , že projednávaný návrh opravdu nepřináší nijak systémovou , komplexní nebo na první pohled zásadní změnu zákona č . 268 / 2014 Sb . , o zdravotnických prostředcích , přesto se však jedná o návrh , který si zaslouží naši pozornost . ps2013-057-08-007-183.u4.p2.s1
Předkládaný návrh omezuje současné podmínky nastavení odborné údržby a opravy zdravotnických prostředků , které jsou nastaveny tak , že nyní může tento servis provádět pouze zástupce soukromého subjektu , který dané zdravotnické prostředky poskytovateli zdravotních služeb dodává . ps2013-057-08-007-183.u4.p2.s2
Analogicky přísná pak je i úprava provádění instruktáží , které může provádět podle současné úpravy pouze osoba , která je poučena výhradně výrobcem . ps2013-057-08-007-183.u4.p2.s3
Obě tyto podmínky jsou příliš přísné a zároveň finančně zatěžující . ps2013-057-08-007-183.u4.p2.s4
Návrhem předkladatel zamýšlí rozšířit pravomoc provádět servis zdravotnických prostředků i na poskytovatele zdravotních služeb , jehož zaměstnanci však musí splňovat stejné požadavky jako zaměstnanci soukromých subjektů zajišťujících servis zdravotnických prostředků . ps2013-057-08-007-183.u4.p2.s5
Instruktáž pak na základě tohoto návrhu bude oprávněna provádět osoba , která bude proškolena výrobcem nebo jím pověřenou osobou , popř . zplnomocněným zástupcem daného výrobce nebo jím pověřenou osobou . ps2013-057-08-007-183.u4.p3.s1
Přestože návrh podporuji , mám dvě menší výhrady . ps2013-057-08-007-183.u4.p3.s2
Ta zásadnější se týká právě navrhovaného postupu projednávání podle § 90 odst . 2 zákona č . 90 / 1995 Sb . , o jednacím řádu Poslanecké sněmovny , ve znění pozdějších předpisů . ps2013-057-08-007-183.u4.p3.s3
Schvalování předkládaných materiálů v tomto režimu nesmí být standardním procesem . ps2013-057-08-007-183.u4.p3.s4
Náš jednací řád proto klade zvláštní důraz na odůvodnění takového postupu a svazuje jej i poměrně zásadním omezením . ps2013-057-08-007-183.u4.p3.s5
Předkladatel si samozřejmě povinnosti odůvodnění je vědom a snaží se je podat , to bezesporu . ps2013-057-08-007-183.u4.p3.s6
Toto odůvodnění se ovšem v zásadě smrskává , v uvozovkách , do záměru schválit předlohu rychle , protože by to bylo záhodno , a mezi řádky lze číst : Protože za necelých pět měsíců končíme a rádi bychom to stihli . ps2013-057-08-007-183.u4.p3.s7
Blížící se konec volebního období by ale neměl sloužit jako bianko šek nám všem , že si omezíme proceduru projednávání , že si omezíme odbornou diskusi ve výborech , že si zamezíme podávat pozměňovací návrhy . ps2013-057-08-007-183.u4.p3.s8
Sněmovní tisk 1020 má tu výhodu , že je ale velmi úzce zaměřen , a naopak , kdyby se jeho závěr rozšířil , bylo by to možná na škodu . ps2013-057-08-007-183.u4.p3.s9
Ovšem nic to nemění na tom mém vlastně povzdechnutí . ps2013-057-08-007-183.u4.p4.s1
Druhá připomínka je konkrétnější , na které se právě výše zmíněný nedostatek ukáže . ps2013-057-08-007-183.u4.p4.s2
V úpravách § 67 odst . 1 , tedy elektrických tlakových a plynových revizí zdravotnických prostředků , kde se nově stanovují podmínky pouze pro prostředky pevně připojené ke zdroji elektrické energie . ps2013-057-08-007-183.u4.p4.s3
Kdybychom byli formalističtí , dala by se tato úprava číst i tak , že prostředky , které jsou odpojitelné , by nám vypadly z povinných elektrických revizí podle jiných předpisů . ps2013-057-08-007-183.u4.p4.s4
Ano , jistě se jedná o formalismus a jazykový výklad , ale třeba právě tato úprava by mohla být vyjasněna právě při standardním projednávání , anebo by se ukázalo , že nás to nikoho netrápí , ale měli bychom možnost to probrat . ps2013-057-08-007-183.u4.p5.s1
Domnívám se však , že přes výše uvedené se jedná o velmi racionální návrh , který omezuje výhradní právo výrobců k provádění servisu a oprav zdravotnických prostředků a za přesně stanovených podmínek toto právo přiznává i poskytovatelům zdravotních služeb . ps2013-057-08-007-183.u4.p5.s2
Předkládanou novelou se rovněž umožňuje snadnější provádění instruktáže a navrhované změny přitom podle mého názoru nesnižují nároky na kvalitu prováděných služeb . ps2013-057-08-007-183.u4.p5.s3
V obecné rovině se tedy jedná o úpravu , která jde správným směrem , a z tohoto důvodu doporučuji předložený návrh zákona odsouhlasit , včetně zrychleného projednávání . ps2013-057-08-007-183.u4.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-057-08-007-183.u5.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2013-057-08-007-183.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu . ps2013-057-08-007-183.u5.p1.s3
S přednostním právem pan předseda Stanjura . ps2013-057-08-007-183.u5.p1.s4
Prosím . ps2013-057-08-007-183.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-057-08-007-183.u6.p1.s2
Jak už avizoval pan předkladatel , my jsme spolu o tom komunikovali , jménem dvou poslaneckých klubů , a to ODS a TOP 02 , vznáším veto na projednání podle § 90 . ps2013-057-08-007-183.u6.p1.s3
Současně říkám , že nebudeme vznášet veto na snížení a souhlasíme se zkrácením na projednání ve výborech na 20 dní . ps2013-057-08-007-183.u6.p2.s1
Souhlasím s tím , že ten návrh jde správným směrem , chtěli jsme mít možnost tam nějaké drobné věci ještě v odborné diskusi ve zdravotním výboru upravit . ps2013-057-08-007-183.u7.p1.s1
Dobře , registruji veto na § 90 odst . 2 . ps2013-057-08-007-183.u7.p1.s2
A v rámci obecné rozpravy je ještě přihlášena paní poslankyně Pastuchová . ps2013-057-08-007-183.u7.p1.s3
Prosím . ps2013-057-08-007-183.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-057-08-007-183.u8.p1.s2
Vážené kolegyně a kolegové , vím , že už jsem poslední a koukáte na hodiny , přesto mi dovolte , abych k této problematice něco řekla i já . ps2013-057-08-007-183.u8.p1.s3
Sama osobně jsem měla na starosti bezpečnostně technické kontroly přístrojů dlouhou dobu , takže ten zákon znám , a musím říci , že jsem ráda , že bylo uplatněno právo veta , protože si myslím , že i když se s těmi navrženými změnami ztotožňuji , tak si myslím , že by ten zákon , když už je otevřen , mohl doznat i dalších změn , které by zdravotnickým zařízením ušetřily další nemalé finanční prostředky . ps2013-057-08-007-183.u8.p2.s1
Dále si myslím , že by se mohl upravit § 65 odst . 6 a § 66 odst . 4 , mám připraveny pozměňovací návrhy , kde si myslím , že by bylo fajn vypustit pasáž " pokud není výrobcem stanoveno jinak " , protože výrobce bude mít vždy snahu , aby to mohl provádět pouze on , což je pro poskytovatele zdravotnické péče velice drahé . ps2013-057-08-007-183.u8.p2.s2
Dále bych pak ráda prodiskutovala uchovávání protokolů o bezpečnostně technické kontrole , protože tam se mi to zdá někdy nadbytečné a zbytečné . ps2013-057-08-007-183.u8.p3.s1
Tím , že to půjde do výboru , já se tady k tomu nebudu vyjadřovat dále a nechám si to na odbornou diskusi ve výboru . ps2013-057-08-007-183.u8.p3.s2
Děkuji . ps2013-057-08-007-183.u9.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2013-057-08-007-183.u9.p1.s2
Nyní tedy s přednostním právem pan navrhovatel .