ps2013-057-01-001-198.u1.p1.s1
198 . ps2013-057-01-001-198.u1.p1.s2
Návrh poslanců Zbyňka Stanjury , Andreje Babiše , Martina Plíška , Petra Gazdíka , Pavla Bělobrádka , Romana Sklenáka a Pavla Kováčika na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 301 / 1992 Sb . , o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 1089 / - prvé čtení ps2013-057-01-001-198.u1.p2.s1
Stanovisko vlády vám bylo doručeno jako tisk 1089 / 1 a já nyní prosím , aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Zbyněk Stanjura . ps2013-057-01-001-198.u1.p2.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-057-01-001-198.u1.p2.s3
Pan poslanec Holeček , prosím , uvolní místo panu poslanci Stanjurovi . ps2013-057-01-001-198.u1.p2.s4
Děkuji . ps2013-057-01-001-198.u1.p2.s5
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-057-01-001-198.u2.p1.s1
Hezké odpoledne . ps2013-057-01-001-198.u2.p1.s2
Budeme projednávat v prvním čtení poslanecký návrh zákona o Hospodářské komoře a Agrární komoře ČR a jsem rád , že jste vyhověli a ten bod zařadili jako první , protože když se podíváte na seznam předkládajících členů Poslanecké sněmovny u tohoto zákona , tak není úplně obvyklý . ps2013-057-01-001-198.u2.p1.s3
Máme tady sedm předkladatelů , a to poslanec - já mluvím jménem těch poslanců , ale krom mě to připodepsal Andrej Babiš , Martin Plíšek , Petr Gazdík , Pavel Bělobrádek , Roman Sklenák a Pavel Kováčik . ps2013-057-01-001-198.u2.p1.s4
Já to čtu proto , abych dokumentoval poměrně výraznou shodu nad textem tohoto zákona . ps2013-057-01-001-198.u2.p1.s5
Je to iniciativa Hospodářské a Agrární komory . ps2013-057-01-001-198.u2.p1.s6
Já jsem slíbil dneska na grémiu , že nebudu zdržovat a pokusím se v úvodním slově říct jenom pár základních věcí k tomuto návrhu zákona , zbytek najdete v důvodové zprávě . ps2013-057-01-001-198.u2.p1.s7
Dopředu avizuji , že budu navrhovat právě díky té velké shodě dva možné termíny na zkrácení lhůty mezi prvním a druhým čtením , a to na 20 dnů , a pokud by to neprošlo , tak případně na 30 dnů . ps2013-057-01-001-198.u2.p2.s1
Tato právní úprava zavádí do právního řádu povinnost pro stát , aby v samostatných přílohách právních předpisů vyhlašoval přehled povinností , které vyplývají pro uživatele práva z právních předpisů publikovaných ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv a také vyhlašovaných jiným způsobem . ps2013-057-01-001-198.u2.p2.s2
Typicky to jsou obecní vyhlášky . ps2013-057-01-001-198.u2.p2.s3
Zároveň vzniká právo pro uživatele práva , zejména pro podnikatele , aby mohli v jednom informačním systému provozovaném Hospodářskou komorou České republiky získat komplexní přehled o tom , jaké povinnosti pro něj vyplývají ze všech vyhlašovaných právních předpisů . ps2013-057-01-001-198.u2.p3.s1
Tato právní úprava povede vedle výše uvedeného z dlouhodobého hlediska ke zvýšení kvality , srozumitelnosti , zpřehlednění a vzájemné provázanosti právního řádu ČR . ps2013-057-01-001-198.u2.p3.s2
Nutnost publikace přehledu povinností povede k zavedení samoregulačních principů do tvorby právních předpisů , kde navrhovatel , resp . zákonodárce bude muset jednoznačně identifikovat rozsah povinností vyplývajících z příslušného právního předpisu , právní důsledky , které neplnění povinností má , a zároveň i orgán , který je oprávněn splnění povinností jménem státu vymáhat . ps2013-057-01-001-198.u2.p3.s3
Zavedením tohoto systému zároveň dojde k odhalení nepřesností v právním řádu , k identifikaci duplicitní právní úpravy pro konkrétní právní vztahy a také k utřídění a zpřehlednění právní terminologie . ps2013-057-01-001-198.u2.p3.s4
Ve spojení s informačním systémem Sbírky zákonů a mezinárodních smluv a informačním systémem tvorby právních předpisů bude tvořit vzájemně propojený a uživatelsky jedinečný systém pro orientaci uživatelů , podnikatelů v platném právu na území ČR . ps2013-057-01-001-198.u2.p4.s1
Když to přeložím , tento poměrně dlouhý odstavec , tak naší ambicí je získat dvě výhody . ps2013-057-01-001-198.u2.p4.s2
Za prvé , aby všichni věděli , jaké povinnosti mají plnit , aby to bylo v samostatné příloze , aby bylo jasné , kdo ty povinnosti vymáhá po státu . ps2013-057-01-001-198.u2.p4.s3
A druhý efekt by mohl být v tom , že ti , kteří novely zákonů , případně nové zákony předkládají , aby si uvědomili , jaké všechny nové povinnosti ukládají na ty , kteří je mají plnit . ps2013-057-01-001-198.u2.p5.s1
V důvodové zprávě si také přečtete odhad toho , kolik vynakládají podnikatelé na právní služby k tomu , aby se vůbec zorientovali . ps2013-057-01-001-198.u2.p5.s2
A víte , že dneska i velmi vysoké soudní autority říkají , že náš právní řád je natolik nepřehledný , že je těžké se v tom orientovat . ps2013-057-01-001-198.u2.p6.s1
Já bych poprosil , abyste věnovali chvilku pozornosti těm číslům . ps2013-057-01-001-198.u2.p6.s2
Mikropodniky , kterých je zhruba 650 tis . , se odhaduje , že každý z nich dá 20 tis . ročně na právní služby , což je 13 mld . ročně u těch nejmenších podniků . ps2013-057-01-001-198.u2.p6.s3
U malých podniků , kterých je zhruba 250 tis . , se odhaduje 100 tis . ročně na právní služby , což je dalších 25 mld . ps2013-057-01-001-198.u2.p6.s4
U středních podniků , kterých je 10 tis . , se odhaduje , že dají ročně na právní služby zhruba půl milionu ročně , což už ovšem v sumě dělá pouhých , v uvozovkách pouhých , 5 mld . ps2013-057-01-001-198.u2.p6.s5
A u těch velkých podniků , těch největších , kterých je sto , tak každý z nich dává v průměru 2 , 5 mil . korun , což je pouhopouhých 250 mil . korun ročně . ps2013-057-01-001-198.u2.p6.s6
V sumě je odhad , že na právní poradenství k tomu , aby se podnikatelé zorientovali , vynakládají ročně více než 43 mld . korun . ps2013-057-01-001-198.u2.p6.s7
A z toho mikropodniky a malé podniky , to jsou ti , kteří nemohou mít na zaměstnanecký poměr ekonomy , právníky , interní auditory , tak ti zaplatí 38 mld . korun ročně . ps2013-057-01-001-198.u2.p6.s8
Neuvěřitelné číslo . ps2013-057-01-001-198.u2.p6.s9
A tohle je šance , jak jim to zjednodušit , jak jim výrazně snížit tyto náklady , aby mohli ušetřené peníze investovat do mezd svých zaměstnanců , případně do technologického či jiného vybavení svých firem . ps2013-057-01-001-198.u2.p7.s1
Věřím , že tento návrh , který má širokou a politickou podporu , podpoříte , propustíte do druhého čtení . ps2013-057-01-001-198.u2.p7.s2
Je to jeden z případů návrhu zákona , který bychom mohli , pokud bude dobrá vůle , stihnout v tomto volebním období . ps2013-057-01-001-198.u2.p7.s3
Děkuji . ps2013-057-01-001-198.u3.p1.s1
Já děkuji panu navrhovateli . ps2013-057-01-001-198.u3.p1.s2
Nyní se měl ujat slova zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Pavel Šrámek , který je ale omluven z důvodu zahraniční cesty , budeme tedy hlasovat o změně zpravodaje . ps2013-057-01-001-198.u3.p1.s3
Já vás nejprve všechny odhlásím . ps2013-057-01-001-198.u3.p1.s4
Prosím , abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami , a budeme hlasovat o změně zpravodaje pro prvé čtení , kterým by měl být pan poslanec Martin Kolovratník . ps2013-057-01-001-198.u3.p2.s1
Já zahajuji hlasování o změně zpravodaje z pana poslance Šrámka na pana poslance Kolovratníka . ps2013-057-01-001-198.u3.p2.s2
Kdo je pro , nechť zvedne ruku , zmáčkne tlačítko . ps2013-057-01-001-198.u3.p2.s3
Kdo je proti ? ps2013-057-01-001-198.u3.p3.s1
Je to hlasování číslo 37 . ps2013-057-01-001-198.u3.p3.s2
Přihlášeno je 92 poslankyň a poslanců , pro 85 , proti žádný . ps2013-057-01-001-198.u3.p4.s1
Poprosím pana zpravodaje , aby se ujal slova . ps2013-057-01-001-198.u3.p4.s2
Prosím , pane zpravodaji . ps2013-057-01-001-198.u4.p1.s1
Pane předsedající , pane předsedo vlády , dobré odpoledne . ps2013-057-01-001-198.u4.p1.s2
Pěkně vám děkuji , kolegové , že jsem získal vaši důvěru , abych se stal náhradním zpravodajem tohoto zákona . ps2013-057-01-001-198.u4.p1.s3
Bylo to narychlo během dneška . ps2013-057-01-001-198.u4.p1.s4
Mám tu informaci asi dvě hodiny starou , takže určitě omluvíte to , že moje vystoupení bude stručné , možná i trochu povrchní , ale myslím si , že teď , v tuto chvíli , to určitě nebude na závadu . ps2013-057-01-001-198.u4.p1.s5
Tak jako u jiných zákonů bude tento návrh , předpokládám , diskutován hlavně odborně na výborech . ps2013-057-01-001-198.u4.p2.s1
Já tedy v pozici zpravodaje , chcete - li náhradního zpravodaje , se s vámi podělím o informaci . ps2013-057-01-001-198.u4.p2.s2
Je to sněmovní tisk 1089 . ps2013-057-01-001-198.u4.p2.s3
Organizační výbor Sněmovny ho již projednal a navrhl ho k projednání , nebo jako garanční výbor je navržen hospodářský výbor , z té logiky , že návrh zákona novelizuje zákon č . 301 / 1992 o Hospodářské komoře ČR . ps2013-057-01-001-198.u4.p2.s4
Podotýkám , že se to týká nejen Hospodářské komory , ale také komory Agrární . ps2013-057-01-001-198.u4.p2.s5
Teď nechci předjímat , jestli někdo z vás nebo z kolegů ze zemědělského výboru bude chtít také to projednávat u vás . ps2013-057-01-001-198.u4.p2.s6
Nevím , nechám na vašem rozhodnutí . ps2013-057-01-001-198.u4.p2.s7
Já jako zpravodaj to určitě navrhovat nebudu . ps2013-057-01-001-198.u4.p2.s8
Budu počítat s tím , že tedy hospodářský výbor je tím garančním . ps2013-057-01-001-198.u4.p3.s1
Nechci dublovat to vysvětlení , které přednesl před malou chvílí zástupce zpravodajů pan poslanec Stanjura , ale přeci jen v několika větách zrekapituluji , že je to dobře míněno . ps2013-057-01-001-198.u4.p3.s2
Novela zavádí povinnost pro stát , aby v samostatných přílohách právního předpisu elektronicky vyhlašoval přehled povinností . ps2013-057-01-001-198.u4.p3.s3
Sami znáte praxi , tu složitost . ps2013-057-01-001-198.u4.p3.s4
My jsme často kritizováni za to , že těch zákonů je ohromné množství . ps2013-057-01-001-198.u4.p3.s5
Není možné se v nich vyznat . ps2013-057-01-001-198.u4.p3.s6
Koneckonců platí i okřídlené přísloví : Neznalost neomlouvá . ps2013-057-01-001-198.u4.p3.s7
Neznalost zákona neomlouvá . ps2013-057-01-001-198.u4.p3.s8
Tak postupují koneckonců i soudy , resp . soudní systém . ps2013-057-01-001-198.u4.p3.s9
Každý se má zařídit a má ty zákony znát . ps2013-057-01-001-198.u4.p4.s1
Navíc k tomu je zavedena povinnost , nebo navrhována nová povinnost právě Hospodářské komory , aby spravovala právní elektronický systém pro své podnikatele , aby tedy oni na jednom místě a v jednom informačním systému měli přehled , komplexní přehled , o těch novinkách a hlavně o nových povinnostech , jaké pro ně vyplývají . ps2013-057-01-001-198.u4.p4.s2
Předpokládám tedy , že Hospodářská komora toto bude vítat , že to s ní i bylo diskutováno . ps2013-057-01-001-198.u4.p4.s3
Já zároveň i jako místopředseda hospodářského výboru se těším na tu debatu na hospodářském výboru , kde si argumenty poslechneme . ps2013-057-01-001-198.u4.p5.s1
Ale abych byl férový a korektní , jako zpravodaj musím také krátce okomentovat stanovisko vlády , resp . vyjádření , které jsme obdrželi od vlády . ps2013-057-01-001-198.u4.p5.s2
Vláda k tomuto návrhu zaujala neutrální stanovisko . ps2013-057-01-001-198.u4.p5.s3
A já , když jsem se rychle seznámil s obsahem toho stanoviska , promiňte mi ten výraz , tak trochu tam cítím takovou tu obavu , aby to nebyla cesta do pekel dlážděná dobrými úmysly . ps2013-057-01-001-198.u4.p5.s4
A opakuji , promiňte mi ten výraz , je to volné přirovnání . ps2013-057-01-001-198.u4.p6.s1
Abych byl korektní , budu citovat právě to , co bylo řečeno , nebo jak bylo zdůvodněno to neutrální stanovisko vlády . ps2013-057-01-001-198.u4.p6.s2
Vláda řekla , že jedním ze základních principů právního státu je rovnost všech před zákonem . ps2013-057-01-001-198.u4.p6.s3
A ona vidí , nebo je tam viděno jisté riziko toho , že tady ta předložená novela neodůvodněně zvýhodňuje vybranou skupinu , jednu skupinu adresátů právních norem před těmi ostatními . ps2013-057-01-001-198.u4.p6.s4
Konkrétně tedy podnikatele před jinými řadovými občany , kteří podnikateli nejsou , a takový servis už by jim poskytnut nebyl . ps2013-057-01-001-198.u4.p7.s1
A druhý nesouhlas , resp . druhý problém , který registruji ze strany vlády , se týká právě navrhování podzákonných norem . ps2013-057-01-001-198.u4.p7.s2
Tedy prováděcích vyhlášek , kde vláda jasně se ohrazuje , resp . říká , že tím jediným ústavním právem vydávat , navrhovat prováděcí předpisy , tak je to právě právo oprávnění vlády . ps2013-057-01-001-198.u4.p7.s3
A ten návrh , jak je teď formulován , říká , že tady tu autoritu , tady tu možnost by měla i Hospodářská komora . ps2013-057-01-001-198.u4.p7.s4
Resp . komora , že by mohla vládě předložit nějaký návrh a požadovala by , mohla by požadovat v zákonné lhůtě , aby se vláda k těm návrhům Hospodářské komory vyjádřila . ps2013-057-01-001-198.u4.p7.s5
Možná volně by to šlo přirovnat , jako když my tu dáme poslanecký návrh zákona a vláda tedy má povinnost do měsíce na něj nějak reagovat . ps2013-057-01-001-198.u4.p8.s1
Toto tedy je i obsaženo v této novele a měli bychom k tomu zaujmout stanovisko a říci , jestli chceme Hospodářské komoře , tedy Hospodářské , Agrární komoře , tedy jednomu , dá se říci , profesnímu sdružení dát v právním systému až takovou sílu . ps2013-057-01-001-198.u4.p8.s2
Abych ctil roli zpravodaje , nebudu komentovat . ps2013-057-01-001-198.u4.p8.s3
Nebudu zatím říkat své hodnocení . ps2013-057-01-001-198.u4.p8.s4
Předpokládám , že si ho asi nechám až na debatu na hospodářském výboru , a končím své vystoupení zpravodaje . ps2013-057-01-001-198.u5.p1.s1
Já děkuji panu zpravodaji . ps2013-057-01-001-198.u5.p1.s2
Otvírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil pan poslanec Martin Plíšek . ps2013-057-01-001-198.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-057-01-001-198.u6.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , milé kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych také jako jeden z předkladatelů této novely se krátce vyjádřil . ps2013-057-01-001-198.u6.p2.s1
Jak už tady bylo řečeno , návrh podepsala různorodá skupina poslanců napříč politickým spektrem . ps2013-057-01-001-198.u6.p2.s2
Z mého pohledu vláda v současném volebním období bohužel zatěžuje neúměrně zejména malé a střední podnikatele . ps2013-057-01-001-198.u6.p2.s3
Navaluje na ně nesmyslné nové a nové povinnosti . ps2013-057-01-001-198.u6.p2.s4
Zvyšuje jejich administrativní zátěž , ať už se týkalo prosazení elektronické evidence tržeb , kontrolního hlášení DPH , ale koneckonců i bod , který jsem prosadil na jednání schůze Sněmovny a budeme se jím zabývat zítra , totiž zneužívání institutu tzv . daňových příkazů Finanční správou České republiky . ps2013-057-01-001-198.u6.p2.s5
Takže to jsou věci , které podnikatele zatěžují .