ps2013-055-10-014-007.u1.p1.s1
7 . ps2013-055-10-014-007.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č . 634 / 2004 Sb . , o správních poplatcích , ve znění pozdějších předpisů ( zákon o ochraně památkového fondu ) / sněmovní tisk 666 / - druhé čtení ps2013-055-10-014-007.u1.p2.s1
Vážené paní kolegyně , páni kolegové , prosím o klid ! ps2013-055-10-014-007.u1.p2.s2
Rozumím tomu , že když . . . ps2013-055-10-014-007.u1.p2.s3
Pan místopředseda , úřadující předseda klubu KDU - ČSL . ps2013-055-10-014-007.u1.p2.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-055-10-014-007.u2.p1.s1
Ještě jednou hezký podvečer , dámy a pánové . ps2013-055-10-014-007.u2.p1.s2
Chtěl bych navrhnout jménem dvou klubů , KDU - ČSL a hnutí ANO , aby Sněmovna jednala i po 19 . hodině do projednání tohoto bodu 7 a následného 53 . ps2013-055-10-014-007.u2.p1.s3
Procedurálně i meritorně . ps2013-055-10-014-007.u3.p1.s1
Rozumím tomuto návrhu , a protože jde o procedurální návrh , bez rozpravy ho dám hlasovat . ps2013-055-10-014-007.u3.p1.s2
A to tak , že vás nejdřív odhlásím . ps2013-055-10-014-007.u3.p1.s3
Požádám vás o novou registraci . ps2013-055-10-014-007.u3.p1.s4
Prosím , přihlaste se svými identifikačními kartami . ps2013-055-10-014-007.u3.p2.s1
O návrhu poslaneckých klubů KDU - ČSL a hnutí ANO rozhodneme , že budeme tento bod a bod 53 projednávat i po 19 . hodině . ps2013-055-10-014-007.u3.p3.s1
Zahájil jsem hlasování číslo 294 a ptám se , kdo je pro . ps2013-055-10-014-007.u3.p3.s2
Kdo je proti ? ps2013-055-10-014-007.u3.p3.s3
Děkuji vám . ps2013-055-10-014-007.u3.p4.s1
Hlasování pořadové číslo 294 , ze 107 přítomných pro 32 , proti 39 . Návrh nebyl přijat . ps2013-055-10-014-007.u3.p4.s2
Takže můžeme pokračovat . ps2013-055-10-014-007.u3.p5.s1
Děkuji panu ministru kultury Danielu Hermanovi a zpravodaji výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu Romanu Procházkovi , který je zpravodajem garančního výboru , že jsou u stolku zpravodajů . ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s1
Dovolte mi poznamenat , že jsme přerušili vystoupení paní poslankyně Chalánkové . ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s2
Ta nechce už dokončit své původní vystoupení . ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s3
Budeme tedy pokračovat dalšími přihlášenými v rozpravě , a to tak , že . . . ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s4
Teď jsem odmazal paní kolegyni Strnadlovou a ptám se . . . ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s5
Ne , dobře . ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s6
V tom případě pokračujeme vystoupením paní poslankyně Niny Novákové , která ale není přítomna , takže propadá na konec přihlášených . ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s7
A před námi je vystoupení v obecné rozpravě paní poslankyně Jany Lorencové , připraví se paní kolegyně Věra Kovářová . ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s8
Já ještě počkám , paní poslankyně , než vám dám slovo , abych uklidnil sněmovnu . ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s9
Tak . ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s10
Ještě , vážené paní kolegyně , páni kolegové , prosím o klid . ps2013-055-10-014-007.u3.p7.s1
Máte slovo . ps2013-055-10-014-007.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , kolegyně a kolegové , delší dobu sleduji snahu vlastníků kulturních památek odkazy našich předků zachraňovat a rekonstruovat a přitom vyhovět požadavkům památkové péče . ps2013-055-10-014-007.u4.p1.s2
Velmi často ale dochází ke kolizi mezi představami , či spíše požadavky památkářů a zájmy vlastníků , kteří sice v barokním domě bydlet chtějí , ale rozhodně ne ve stavu , v jakém byl barokní dům vybudován , tedy ve stavu ze 17 . století . ps2013-055-10-014-007.u4.p1.s3
Všichni známe případy , kdy památková péče i stavební úřad povolí uprostřed historické zástavby supermoderní budovu , investor zaplatí v dobré víře statisíce za projekty , a když je zahájeno stavební řízení , objeví se aktivisté či jiní účastníci řízení , kteří proti stavbě začnou protestovat . ps2013-055-10-014-007.u4.p1.s4
V rámci různých odvolání pak skončí po několika letech projekt u ledu a investor může odečítat miliony , které pak požaduje po státu . ps2013-055-10-014-007.u4.p1.s5
Často se také stává , že odborní památkáři pracující v Národním památkovém ústavu vydají v rámci správního řízení odborné stanovisko , avšak výkonný úředník na odboru památkové péče místního úřadu , který však není památkář , na tato odborná stanoviska nebere vůbec zřetel a vydá rozhodnutí v naprostém rozporu se stanoviskem odborníků . ps2013-055-10-014-007.u4.p2.s1
Očekávala jsem , že vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu , který je shodou okolností , náhod , veden jako sněmovní tisk se symbolickým číslem 666 , tyto a mnohé další problémy odstraní , anebo se o jejich odstranění alespoň pokusí . ps2013-055-10-014-007.u4.p2.s2
Úředníci Ministerstva kultury připravují v různých intervalech památkový zákon téměř dvacet let . ps2013-055-10-014-007.u4.p2.s3
Předkládanou verzi zákona začali připravovat již za Nečasovy vlády . ps2013-055-10-014-007.u4.p2.s4
Myslím , že takto velký časový úsek by měl být pro státního úředníka dostatečný natolik , aby návrh zákona byl moderní právní úpravou . ps2013-055-10-014-007.u4.p3.s1
Česká komora architektů byla jednou z profesních organizací , které byly součástí vnějšího připomínkového řízení . ps2013-055-10-014-007.u4.p3.s2
Komora však v lednu minulého roku vydala prohlášení , ve kterém uvedla , že namísto definování hodnot a racionálního a efektivního způsobu jejich ochrany je návrh zákona značně obsáhlou a nepřehlednou normou soustřeďující se na detailní popis dílčích činností a obsáhlou regulaci některých profesí , že architektonická tvorba či projektování nejsou v návrhu zákona dostatečně formulovány , že zde chybí citlivá interpretace památek v souvislosti s nepotlačitelným vývojem současné civilizace a kultury , že se návrh zákona soustředí pouze na údržbu a konzervaci památkově chráněných objektů a opomíjí skutečnost , že nemovité kulturní památky jsou lidmi užívány a z tohoto hlediska jsou na ně kladeny nároky na jejich reálnou funkčnost . ps2013-055-10-014-007.u4.p3.s3
Tato profesní organizace navíc uvedla - a dovolte mi prosím doslova odcitovat z jejich prohlášení : Vůči návrhu zákona o ochraně památkového fondu jsme uplatnili připomínky v rámci připomínkového řízení . ps2013-055-10-014-007.u4.p3.s4
Jejich vypořádání však probíhalo vzhledem k významu zákona dle našeho názoru překotně a pod časovým tlakem . ps2013-055-10-014-007.u4.p3.s5
ČKA nakonec ve vnějším připomínkovém řízení podporu zákona stáhla . ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s1
Další z odborných organizací , které dlouhodobě kritizují průběh přípravy i samotný vládní návrh zákona , je Asociace pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví České republiky . ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s2
Krom přibližně 80 připomínek , které dle mých informací , možná není to číslo přesné , asociace předala Ministerstvu kultury s dostatečným předstihem ještě před jednáním Legislativní rady vlády , a poté dokonce i vedoucímu premiérových poradců Vladimíru Špidlovi , upozorňuje , že v návrhu zákona je opomíjen zcela památkový urbanismus , na což upozorňuje už zmíněná Česká komora architektů . ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s3
Zákon totiž chrání pouze jednotlivé památky , jejich fyzickou podstatu , kvalitu jejich rekonstrukce zajišťuje stavebně historický průzkum . ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s4
Nechrání ale jejich prostředí , jejich urbanistické postavení a kontakt s okolím . ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s5
Návrh zákona opomíjí průzkum urbanistických hodnot území , bez kterého nelze zajistit plošnou ochranu města , postavení jeho dominant ani hodnotu jednotlivých památek . ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s6
Výsledky urbanistického průzkumu jsou předpokladem pro funkční spojení památkového a stavebního zákona , zákona o územním zpracování , jsou podkladem pro regulační plán . ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s7
Propojení obou zákonů by umožnilo podstatné zkrácení projednávání projektové dokumentace . ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s8
V případě zpracování regulačních plánů , které by vycházely i z analýzy urbanistických hodnot , by odpadla podstatná část projednávání územního i stavebního řízení . ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s9
Neúměrně dlouhé projednávání projektové dokumentace je důsledkem nedostatečné územněplánovací dokumentace . ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s10
Regulační plány by poskytly jasné investiční podmínky pro investiční záměry a omezily by podstatně i případnou korupci . ps2013-055-10-014-007.u4.p5.s1
Návrh zákona nově nabízí dotace na údržbu i majitelům nechráněných objektů v památkovém území . ps2013-055-10-014-007.u4.p5.s2
Myšlenka v zásadě dobrá , může mít ale negativní dopady . ps2013-055-10-014-007.u4.p5.s3
Protože zákon neumí rozlišit kulturní hodnotu těchto domů , a ta je závislá na jejich působení v kompozici města , dojde tak k zakonzervování objektů , které městu škodí . ps2013-055-10-014-007.u4.p5.s4
Návrh památkového zákona nabízí plány ochrany , neupřesňuje ale jejich obsah . ps2013-055-10-014-007.u4.p5.s5
Protože nepožaduje zpracování plánů ochrany pro celé území , rozsah ponechává místní samosprávě , nemohou být plány ochrany součástí dokumentace podle stavebního zákona . ps2013-055-10-014-007.u4.p6.s1
Jak upozorňuje další odborná organizace , Sdružení pro stavebně historický průzkum , návrh zákona počítá s neúměrným navýšením počtu řízení uvedených na Ministerstvu kultury v prvním stupni z dosavadních osmi na devatenáct . ps2013-055-10-014-007.u4.p6.s2
Diskriminační je i úprava tzv . regulovaných činností , přičemž zejména na zpracovatele stavebně historických průzkumů jsou kladeny nesmyslně velké nároky a hrozí jim drakonické sankce . ps2013-055-10-014-007.u4.p6.s3
Naproti tomu návrh vůbec nebere v úvahu mimořádně závažnou problematiku rabování archeologického dědictví takzvanými detektoráři , jehož negativní důsledky jsou známy už řadu let a ve většině evropských zemí vyvolaly důraznou regulaci . ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s1
Zákon o ochraně památkového fondu tedy nepřináší zlepšení ochrany kulturního dědictví , nepřináší ale ani posílení právních jistot vlastníků . ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s2
Do systému památkové péče vnáší zmatek a znemožňuje racionální ochranu a obnovu památek . ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s3
Obsáhlý , složitý a byrokraticky zbytnělý zákon dnešní situaci spíše zhoršuje a komplikuje . ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s4
Zvyšuje také náklady vlastníků i společností . ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s5
Nákladný je například plán ochrany , § 32 až 34 , území s vyloučenými archeologickými nálezy , § 38 až 40 , povinné zpracování stavebně historického průzkumu kulturních památek za všech okolností , § 48 . ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s6
Zákon snižuje právní jistotu vlastníků . ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s7
Již řádně schválené úpravy památek může stát odstranit , pokud se mu to zlíbí , podle § 63 odst . 1 písm . e ) a f ) . ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s8
Orgány veřejné správy například v souladu se zákonem povolily půdní vestavbu s vikýři . ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s9
Pokud si to však rozmyslí , mohou ji nařídit odstranit . ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s10
Na čí náklady ? ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s11
Zákon také špatně popisuje různé odborné činnosti a dokumentace , které se při obnově památek vykonávají , takže tyto dokumentace nebude možné z velké části vůbec provádět , například podle § 47 , 49 a 73 . ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s12
Přitom je bude správní řízení ale vyžadovat . ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s13
Vznikne tak zmatek a chaos a prodlouží se i správní lhůty . ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s14
To bude mít negativní vliv na všechny zúčastněné vlastníky , odborníky i úřední aparát a ztíží to obnovu památkového fondu . ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s15
Opak by měl být cílem zákona . ps2013-055-10-014-007.u4.p8.s1
Zákon je diskriminační vůči odborným profesím . ps2013-055-10-014-007.u4.p8.s2
Některé reguluje , jiné nikoliv . ps2013-055-10-014-007.u4.p8.s3
K těm regulovaným patří například restaurátoři , stavební historici a archeologové . ps2013-055-10-014-007.u4.p8.s4
K těm se chová přímo šikanózně . ps2013-055-10-014-007.u4.p9.s1
Ministerstvo kultury se pokouší před Poslaneckou sněmovnou tvrdit , že zákon byl řádně připomínkován a projednán se zainteresovanými osobami . ps2013-055-10-014-007.u4.p9.s2
Není to pravda . ps2013-055-10-014-007.u4.p9.s3
Připomínky byly odbyté , s restaurátory , zpracovateli stavebně historických průzkumů ani s profesionálními pracovníky památkové péče například nikdo nejednal . ps2013-055-10-014-007.u4.p10.s1
Vážené kolegyně a kolegové , nyní se však dostávám z mého pohledu k nejproblematičtější části návrhu tohoto zákona . ps2013-055-10-014-007.u4.p10.s2
Ač většina z nás nejsme památkáři , jistě se shodneme , že pojem kulturní památka je základním kamenem památkové péče a jeho jednoznačná výkladovost musí být nezpochybnitelná . ps2013-055-10-014-007.u4.p11.s1
Podle znění zákona o kulturních památkách č . 22 / 1958 Sb . nebyly kulturními památkami pouze jednotlivé objekty , ale i památkové rezervace . ps2013-055-10-014-007.u4.p11.s2
Z tohoto pojetí kulturní památky vychází i současná Listina základních práv a svobod , dále jenom Listina , která v článku 35 říká , že při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat kulturní památky nad míru stanovenou zákonem . ps2013-055-10-014-007.u4.p11.s3
Tedy v historickém pojetí nikdo nesmí poškozovat nejen jednotlivé objekty , ale ani celek , tedy památkové zóny a památkové rezervace . ps2013-055-10-014-007.u4.p11.s4
Celé historické území je tak podle Listiny chráněno . ps2013-055-10-014-007.u4.p11.s5
Podle § 2 odst . 4 návrhu zákona je památkovou rezervací území jako celek s mimořádným soustředěním vzájemně prostorově provázaných kulturních památek . ps2013-055-10-014-007.u4.p11.s6
Z toho vyplývá , že návrh zákona vnímá kulturní památky jako jednotlivé objekty , či soubory objektů , jako příklad uvádím , že když se jedná o statek , souborem je hlavní budova , špejchar a chlévy . ps2013-055-10-014-007.u4.p11.s7
Území , jako jsou například historická jádra měst vládou prohlášená památkovou rezervací , kulturní památkou tak nebudou . ps2013-055-10-014-007.u4.p11.s8
Vymezení kulturní památky základního pojmu oboru státní památkové péče je teď v návrhu zákona v rozporu s pojetím Listiny a je v rozporu i s jejím tradičním pojetím redukováno , nezahrnuje historická jádra města , jež byla vládou České republiky považována za památkové rezervace , nezahrnuje ani takzvané památkové zóny vyhlášené Ministerstvem kultury České republiky . ps2013-055-10-014-007.u4.p12.s1
Znovu opakuji , podle současného výkladu jsou kulturními památkami zóny i rezervace , ale podle návrhu zákona památkové rezervace a zóny kulturními památkami už nebudou . ps2013-055-10-014-007.u4.p12.s2
Dokládám své tvrzení dalším ustanovením , které v § 19 odst . 1 návrhu zákona říká , že řízení o prohlášení za kulturní památku vede ministerstvo . ps2013-055-10-014-007.u4.p12.s3
Z toho vyplývá , že to , co dnes vyhlašuje vláda , jako jsou již zmíněné památkové rezervace , kulturní památky nejsou . ps2013-055-10-014-007.u4.p13.s1
Je nepřijatelné , aby nebyla sjednocena terminologie v tak základním pojmu , jako je pojem kulturní památka . ps2013-055-10-014-007.u4.p13.s2
Je nezbytné , aby terminologie návrhu zákona byla totožná s terminologií Listiny .