ps2013-055-09-008-052.u1.p1.s1
52 . ps2013-055-09-008-052.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona o statusu veřejné prospěšnosti a o změně souvisejících zákonů ( zákon o statusu veřejné prospěšnosti ) / sněmovní tisk 1005 / - prvé čtení ps2013-055-09-008-052.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede v zastoupení pan ministr Dan Ťok . ps2013-055-09-008-052.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2013-055-09-008-052.u1.p2.s3
Máte slovo . ps2013-055-09-008-052.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych v zastoupení za pana ministra Pelikána představil návrh zákona o statusu veřejné prospěšnosti . ps2013-055-09-008-052.u2.p2.s1
Návrh zákona je předkládán v návaznosti na zákon číslo 89 / 2012 Sb . , občanský zákoník , jehož § 147 předpokládá , že jiný právní předpis podrobněji upraví podmínky , které musí veřejně prospěšná právnická osoba splnit , aby získala právo na zápis statusu veřejné prospěšnosti do veřejného rejstříku . ps2013-055-09-008-052.u2.p2.s2
Předkládaný návrh zákona především zakotvuje podrobné podmínky , za nichž má právnická osoba právo na zápis statusu veřejné prospěšnosti , zejména ohledně jejího předmětu činnosti , obsahu jejího zakladatelského jednání a způsobu nakládání se ziskem . ps2013-055-09-008-052.u2.p2.s3
Současně stanoví povinnosti zaručující transparentnost hospodaření , jež musí právnická osoba se statusem veřejné prospěšnosti plnit , nemá - li jí být status odňat . ps2013-055-09-008-052.u2.p2.s4
Návrh zákona upravuje i některé další otázky související se statusem veřejné prospěšnosti , zejména s jeho odnětím . ps2013-055-09-008-052.u2.p3.s1
Dřívější návrh zákona byl projednán v legislativním procesu během roku 2013 , byl schválen vládou i Poslaneckou sněmovnou . ps2013-055-09-008-052.u2.p3.s2
Senát ale návrh zákona nakonec zamítl , protože většina senátorů se přiklonila k názoru , že navrhovaná právní úprava bude znamenat výrazné zatížení soudů , které by měly o právu na zápis statusu veřejné prospěšnosti rozhodovat . ps2013-055-09-008-052.u2.p3.s3
S přihlédnutím k výsledkům projednání s orgány státní správy , odbornou veřejností i zástupci praxe byl připraven návrh zákona , který má zavést soukromoprávnímu institutu statusu veřejné prospěšnosti ( ? ) a sám o sobě nepředpokládá návaznost na žádný veřejnoprávní benefit . ps2013-055-09-008-052.u2.p3.s4
Tato návaznost však není do budoucna vyloučena . ps2013-055-09-008-052.u2.p3.s5
Status by měl být zejména jakousi známkou kvality , stvrzením veřejné prospěšné právnické osoby pro potřeby soukromoprávního styku . ps2013-055-09-008-052.u2.p3.s6
Získání statusu je postaveno na principu dobrovolnosti ze strany jeho potenciálních nositelů . ps2013-055-09-008-052.u2.p4.s1
Význam statusu by se měl projevit především v těchto ohledech : bližší vymezení veřejné prospěšnosti s potenciální relevancí pro celý právní řád , zvýšení transparentnosti a důvěryhodnosti neziskového sektoru , podpora veřejně prospěšných aktivit ze soukromých zdrojů , zjednodušení pohledu na český - ps2013-055-09-008-052.u3.p1.s1
Já se omlouvám , pane ministře , že vám vstupuji do vašeho projevu , ale požádám ctěnou sněmovnu o ztišení a v případě , že máte něco důležitého , co potřebujete diskutovat , abyste šli do předsálí . ps2013-055-09-008-052.u3.p1.s2
Prosím . ps2013-055-09-008-052.u4.p1.s1
Zjednodušení pohledu na český neziskový sektor z hlediska zahraničních dárců a jiných podporovatelů . ps2013-055-09-008-052.u4.p2.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi vás požádat o podporu tohoto zákona . ps2013-055-09-008-052.u4.p2.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-055-09-008-052.u5.p1.s1
Také děkuji a prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Markéta Wernerová . ps2013-055-09-008-052.u5.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-055-09-008-052.u6.p1.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovoluji si vám představit vládní návrh zákona o statusu veřejné prospěšnosti a o změně souvisejících zákonů , tedy zákon o veřejné prospěšnosti , sněmovní tisk číslo 1005 . ps2013-055-09-008-052.u6.p1.s2
Pan ministr za předkladatele přednesl velice podrobné představení tohoto zákona , proto si dovolím doplnit jen několik málo souvislostí . ps2013-055-09-008-052.u6.p2.s1
Jak již bylo řečeno , vládní návrh zákona naplňuje zmocnění § 147 občanského zákoníku , na jehož základě se veřejně prospěšné osoby mohou ucházet o zápis do statusu veřejné prospěšnosti a uplatnit tak právo , které umožňuje občanský zákoník již tři roky . ps2013-055-09-008-052.u6.p2.s2
Na druhé straně je však třeba zmínit , že k tomuto tisku vyslovila nedoporučující stanovisko Legislativní rada vlády , která toto podrobuje , status veřejné prospěšnosti , aby byly připojeny konkrétní výhody , zejména v daňové oblasti . ps2013-055-09-008-052.u6.p2.s3
Ale vzhledem ke skutečnosti , že existuje společenská objednávka pro status veřejné prospěšnosti a jeho určení již po velkou dobu , dovolím si doporučit tento tisk k dalšímu projednání ve výborech . ps2013-055-09-008-052.u6.p2.s4
Děkuji . ps2013-055-09-008-052.u7.p1.s1
Děkuji vám , paní poslankyně . ps2013-055-09-008-052.u7.p1.s2
Požádám vás , abyste zaujala místo u stolku zpravodajů . ps2013-055-09-008-052.u7.p1.s3
Otevírám obecnou rozpravu a táži se , kdo se do ní hlásí . ps2013-055-09-008-052.u7.p1.s4
Prosím , máte slovo , pane poslanče . ps2013-055-09-008-052.u8.p1.s1
Vážené kolegyně , kolegové , milí zástupci vlády , pane předsedající , dovolte , abych se vyjádřil k vládnímu návrhu zákona a okomentoval některé sporné věci , které jsou v něm uvedeny . ps2013-055-09-008-052.u8.p2.s1
Vládní návrh zákona stanoví podmínky , při jejichž splnění má veřejně prospěšná osoba ve smyslu ustanovení § 146 zákona č . 89 / 2012 Sb . , občanský zákoník , právo na zápis statusu veřejné prospěšnosti . ps2013-055-09-008-052.u8.p2.s2
Návrh má naplnit ustanovení § 147 občanského zákoníku , které jeho existenci předvídá . ps2013-055-09-008-052.u8.p2.s3
Zákon by měl přispět k možnostem zlepšení vnímání a zvýšení důvěry k neziskovému sektoru . ps2013-055-09-008-052.u8.p2.s4
Zvolené řešení počítá s tím , že soudní soustava je schopná zajistit provedené navrhované úpravy již za současného stavu . ps2013-055-09-008-052.u8.p2.s5
Zvýšení atraktivity české právní úpravy a českých právních forem právnických osob k realizaci veřejně prospěšných aktivit . ps2013-055-09-008-052.u8.p2.s6
Návrh umožní zjednodušit pohled na český neziskový sektor i z hlediska zahraničních soukromoprávních a veřejnoprávních dárců a jiných podporovatelů . ps2013-055-09-008-052.u8.p2.s7
Status veřejné prospěšnosti v tomto ohledu může sehrát úlohu průkazu , že je určitá právnická osoba skutečně veřejně prospěšná . ps2013-055-09-008-052.u8.p2.s8
Tolik tedy k záměru předkladatele . ps2013-055-09-008-052.u8.p3.s1
Při podrobnějším prostudování předmětného návrhu však vyvstává řada otázek a zároveň i pochybností . ps2013-055-09-008-052.u8.p3.s2
Zdá se , že cílem zákona je pravděpodobně očistit či zlegalizovat i problematické společnosti nebo jejich části , případně zlegalizovat jejich příjmy . ps2013-055-09-008-052.u8.p3.s3
Sporné je i zaměření některých případných veřejně prospěšných společností . ps2013-055-09-008-052.u8.p4.s1
Podle mého názoru je třeba vyřešit několik zásadních věcí . ps2013-055-09-008-052.u8.p5.s1
Za prvé , v § 3 hovoříme o odnětí statusu , resp . o opětovném udělení statusu veřejné prospěšnosti , pokud byl odňat . ps2013-055-09-008-052.u8.p5.s2
Zákon však neřeší důvody , proč byl odňat . ps2013-055-09-008-052.u8.p5.s3
Například pokud budou prány peníze přes veřejnou společnost , proč jí znovu udělit status . ps2013-055-09-008-052.u8.p5.s4
Je tady důvod ? ps2013-055-09-008-052.u8.p5.s5
V návrhu zákona je sice napsáno , že může být udělen , ale mělo by to být rovnou vyloučeno , stejně tak u fyzické osoby , která figurovala jako statutární orgán . ps2013-055-09-008-052.u8.p6.s1
Dalším sporným okamžikem je § 5 , který hovoří o přečinech proti obecnému blahu . ps2013-055-09-008-052.u8.p6.s2
Jistě v diskusi , která bude probíhat ve výborech , by se slušelo , aby předkladatel toto pregnantně vysvětlil , o jaké přečiny se v tomto případě jedná . ps2013-055-09-008-052.u8.p7.s1
Návrh zákona uvádí v § 4 bod Ochrana duševního vlastnictví . ps2013-055-09-008-052.u8.p7.s2
Domnívám se , že není důvod takové veřejně prospěšné společnosti zakládat . ps2013-055-09-008-052.u8.p7.s3
Máme jich poměrně dost a díky nim a autorskému zákonu kvete nelegální stahování prakticky čehokoli . ps2013-055-09-008-052.u8.p8.s1
Také otázka přípravy občanů k obraně vlasti či péče o veterány si zaslouží podrobnější rozbor . ps2013-055-09-008-052.u8.p8.s2
Domnívám se , že není třeba vytvářet systém domobrany , který tento návrh jaksi předjímá , neboť z historie víme , že některé věci týkající se právě tohoto problému zapříčinily mnoho špatného . ps2013-055-09-008-052.u8.p8.s3
Od toho tu máme Armádu České republiky nebo aktivní zálohy a podobné instituce . ps2013-055-09-008-052.u8.p8.s4
Co se týká péče o veterány , domnívám se , že by mělo být pregnantně řečeno , že se jedná o veterány , kteří bojovali ve službách Armády České republiky . ps2013-055-09-008-052.u8.p8.s5
Veteránů je mnoho a samozřejmě by se mohlo dostat i na některé , kteří slouží například v různých nepovolených zahraničních institucích . ps2013-055-09-008-052.u8.p8.s6
Navíc se domnívám , že se nepočítá s veterány policisty a také hasiči . ps2013-055-09-008-052.u8.p9.s1
Další nejasnosti vyplývají z definice bezúhonných společností a prokazování bezúhonnosti . ps2013-055-09-008-052.u8.p9.s2
Společnost předloží výpis z rejstříku trestů , ale bez takzvaných výmazových záznamů . ps2013-055-09-008-052.u8.p9.s3
To znamená prakticky to , že tato společnost bude očištěna , ač spáchala buď přestupek , anebo dokonce i trestný čin . ps2013-055-09-008-052.u8.p10.s1
Pokud se týká ještě pozice organizace , která je cizí naší republice , této organizaci se nevydá opis z rejstříku trestů či obdobný doklad o bezúhonnosti a postačí notářsky ověřené prohlášení . ps2013-055-09-008-052.u8.p10.s2
V tomto případě pokud se tedy později zjistí , že toto čestné prohlášení se nezakládá na pravdě a taková společnost například čerpala granty či dotace z veřejných peněz , co budeme dělat posléze ? ps2013-055-09-008-052.u8.p10.s3
Budeme je vracet ? ps2013-055-09-008-052.u8.p10.s4
Jaký bude postih pro takovou fyzickou či právnickou osobu ? ps2013-055-09-008-052.u8.p11.s1
Z návrhu také není jasné , jakým způsobem budou společnosti financovány , budou žádat o dotace , budou mít úlevy na daních a podobně . ps2013-055-09-008-052.u8.p12.s1
Ještě jednu otázku bych zmínil , je to prokazování poctivosti zdrojů . ps2013-055-09-008-052.u8.p12.s2
Zde předkladatel počítá s tím , že bude vycházet zejména z účetní uzávěrky a zprávy auditora . ps2013-055-09-008-052.u8.p12.s3
Chtěl bych říci , že mají můj obdiv , protože například policii nebo státnímu zastupitelství to trvá mnohdy někdy i roky , než prokáže skutečnou poctivost těchto příjmů . ps2013-055-09-008-052.u8.p13.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , také otázka zatížení soudů , pokud by to bylo svěřeno soudům , je stále aktuální , protože se domnívám , pokud by soudy řešily i tyto problémy , tak to bude pro ně znamenat velké zatížení . ps2013-055-09-008-052.u8.p13.s2
Pokud by tomu tak nebylo , tak to bude vyžadovat vytvoření zcela nového typu správního řízení . ps2013-055-09-008-052.u8.p14.s1
Na závěr mi dovolte , abych tedy vyslovil domněnku , že nevím , jestli bude stačit projednání ve výborech . ps2013-055-09-008-052.u8.p14.s2
Tento návrh zákona má některá slabá místa a podle mého názoru by možná více slušelo vrátit tento návrh zpět předkladateli a projednat ho později . ps2013-055-09-008-052.u8.p14.s3
Děkuji . ps2013-055-09-008-052.u9.p1.s1
Pane poslanče , jenom si chci upřesnit , je to váš návrh ? ps2013-055-09-008-052.u9.p1.s2
Ono nelze hlasovat , že by návrhu slušelo vrátit ho k přepracování . ps2013-055-09-008-052.u9.p1.s3
Lze pouze hlasovat o tom , že podáte návrh na přepracování . ps2013-055-09-008-052.u9.p1.s4
Takže jak zní . . . ps2013-055-09-008-052.u9.p1.s5
Jedná se o regulérně myšlený návrh k přepracování tohoto zákona ? ps2013-055-09-008-052.u10.p1.s1
Ano , vrátit návrh k přepracování předkladateli . ps2013-055-09-008-052.u11.p1.s1
Dobře , nechám o něm hlasovat . ps2013-055-09-008-052.u11.p1.s2
Děkuji . ps2013-055-09-008-052.u11.p1.s3
Faktickou poznámku má přihlášenou pan poslanec Jan Zahradník . ps2013-055-09-008-052.u11.p1.s4
Prosím . ps2013-055-09-008-052.u12.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , ten návrh zákona v sobě skrývá určitě celou řadu různých záludností , které tam při pozorném čtení můžeme najít . ps2013-055-09-008-052.u12.p1.s2
A já jenom tady v tom čase vyměřeném k faktické poznámce položím jednu takovou otázku , zdali statut veřejné prospěšnosti zaslouží taková právnická osoba například , která setrvale brání realizaci významné stavby , která je ve veřejném zájmu . ps2013-055-09-008-052.u12.p1.s3
Když si tuhle otázku zodpovíme , budeme schopni také o tomto zákonu rozhodovat . ps2013-055-09-008-052.u12.p1.s4
Dokud si tuto odpověď nebudeme schopni dát , myslím , že bychom měli zákon vrátit k přepracování a dále se jím nezabývat . ps2013-055-09-008-052.u13.p1.s1
Děkuji . ps2013-055-09-008-052.u13.p1.s2
Prosím , pan předseda Sklenák . ps2013-055-09-008-052.u14.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-055-09-008-052.u14.p1.s2
Já se na rozdíl od svých předřečníků nedomnívám , že by zákon měl být vrácen k přepracování . ps2013-055-09-008-052.u14.p1.s3
Naopak si myslím , že je potřeba ho projednat a přijmout . ps2013-055-09-008-052.u14.p1.s4
A navrhuji zkrácení lhůty k projednání ve výborech na 30 dnů . ps2013-055-09-008-052.u15.p1.s1
Děkuji .