ps2013-054-10-014-061.u1.p1.s1
61 . ps2013-054-10-014-061.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 64 / 1986 Sb . , o České obchodní inspekci , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 634 / 1992 Sb . , o ochraně spotřebitele , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 995 / - prvé čtení ps2013-054-10-014-061.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek . ps2013-054-10-014-061.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2013-054-10-014-061.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , cílem návrhu novely zákona o České obchodní inspekci je zajistit účinný dozor nad dodržováním spotřebitelského práva prováděný ČOI , a tím zajistit účinnou ochranu spotřebitelů . ps2013-054-10-014-061.u2.p1.s2
Pro naplnění tohoto cíle navrhuje MPO vybavit ČOI novými pravomocemi reagujícími na nové možnosti digitální éry či poznatky z dosavadní aplikační praxe a kontrolní činnosti . ps2013-054-10-014-061.u2.p1.s3
V návrhu zákona se za tímto účelem zpřesňují podmínky provádění kontrolního nákupu . ps2013-054-10-014-061.u2.p1.s4
V praxi totiž inspektorům často činí potíže vyřídit vrácení peněz a kontrolní nákup poté , co jej nepoškozený vrátili kontrolované osobě . ps2013-054-10-014-061.u2.p1.s5
Tím dochází ke zvyšování administrativní zátěže inspektorů a také k potřebě následně řešit , jak naložit s takto nabytým majetkem . ps2013-054-10-014-061.u2.p1.s6
Nově se tedy zavádí fikce uzavření smlouvy při provádění kontrolního nákupu a právo inspektorů od takto uzavřené smlouvy odstoupit . ps2013-054-10-014-061.u2.p2.s1
Další novinkou je zakotvení ustavení zajišťující inspektorům anonymitu a ochranu jejich osobních údajů v situacích , kdy jsou při nákupu v rámci kontroly vyžadovány jejich osobní údaje , například předložení občanského průkazu za účelem přípravy konkrétního návrhu smlouvy . ps2013-054-10-014-061.u2.p2.s2
Kdyby inspektor občanský průkaz v takové situaci nepředložil , byla by kontrola zmařena , neboť by jeho odmítavý postoj k poskytnutí osobních údajů mohl být ze strany kontrolovaného subjektu považován za nestandardní a podezřelý . ps2013-054-10-014-061.u2.p3.s1
Návrh pro inspektory ČOI dále zakotvuje kompetenci , aby si v případě důvodného podezření na závažné porušení právních předpisů mohli zjednat přístup do prostor prodávajících . ps2013-054-10-014-061.u2.p3.s2
Typicky půjde o otevírání stánků na tržnicích , v nichž se prokazatelně nacházejí nebezpečné výrobky nebo padělky . ps2013-054-10-014-061.u2.p3.s3
Inspektoři ČOI totiž nemají dostatečné pravomoci k tomu , aby si k uvedenému zboží zajistili přístup , zejména v případě , kdy prodávající opustí stánek a nebezpečné nebo padělané zboží v něm uzamkne . ps2013-054-10-014-061.u2.p3.s4
Podobnou pravomocí dnes disponuje Státní zemědělská a potravinářská inspekce . ps2013-054-10-014-061.u2.p4.s1
V neposlední řadě se za účelem posílení efektivity kontroly a vymahatelnosti práv nově zakotvuje pravomoc inspektorů ČOI požadovat od dotčených osob informace o provozovatelích e - shopů , které nelze z údajů uvedených na jejich internetových stránkách identifikovat a kteří zjevně porušují zákonné povinnosti . ps2013-054-10-014-061.u2.p4.s2
Pokud osoba s těmito požadovanými informacemi nakládá , bude je muset na základě žádosti inspektorů ČOI bezodkladně sdělit , jinak se vystavuje sankčnímu postihu . ps2013-054-10-014-061.u2.p5.s1
Návrh novely zákona o ČOI také zpracovává změny , které vyplývají z přijetí související legislativy . ps2013-054-10-014-061.u2.p5.s2
Pro úplnost uvádím , že změna zákona o ochraně spotřebitele , která je součástí předloženého textu , byla vyvolána potřebou přemístění hmotněprávní povinnosti prodávajícího ze zákona o České obchodní inspekci do zákona o ochraně spotřebitele , který je základní normou upravující povinnosti prodávajících vystupujících vůči spotřebitelům . ps2013-054-10-014-061.u2.p5.s3
Při příležitosti této nezbytné novelizace se navrhuje upravit také dva legislativně technické nedostatky vzniklé v zákoně o ochraně spotřebitele . ps2013-054-10-014-061.u2.p6.s1
Na závěr mi dovolte předložit návrh na zkrácení projednávání návrhu zákona ve výborech o 30 dnů . ps2013-054-10-014-061.u2.p6.s2
Důvodem tohoto návrhu je především skutečnost , že účinnost předloženého zákona je navržena k 1 . červenci 2017 , to je shodně s účinností zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich . ps2013-054-10-014-061.u2.p6.s3
Tento termín by měl být dodržen především s ohledem na právní jistotu dotčených subjektů . ps2013-054-10-014-061.u2.p6.s4
Opomenout nelze ani skutečnost , že čím dříve posílíme pravomoci ČOI , tím dříve bude moci účinněji chránit spotřebitele . ps2013-054-10-014-061.u2.p7.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , v závěru bych vás chtěl požádat o podporu návrhu tohoto zákona jak na dnešním zasedání , tak v rámci následujícího legislativního procesu ve výborech Poslanecké sněmovny a následně ve druhém a třetím čtení . ps2013-054-10-014-061.u2.p7.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2013-054-10-014-061.u3.p1.s1
Já vám děkuji , pane ministře . ps2013-054-10-014-061.u3.p1.s2
Nyní prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Květa Matušovská . ps2013-054-10-014-061.u3.p1.s3
Prosím , paní poslankyně . ps2013-054-10-014-061.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-054-10-014-061.u4.p1.s2
Vážené paní kolegyně , vážení páni kolegové , jak už bylo řečeno , hlavním cílem předloženého návrhu zákona je reagovat na rozvoj nových forem prodeje na spotřebitelském trhu , jakož i na praktické zkušenosti České obchodní inspekce z výkonu dozoru a navrženou úpravou na tyto poznatky navázat a vytvořit tak inspekci podmínky pro co nejefektivnější výkon kontroly v oblasti její působnosti . ps2013-054-10-014-061.u4.p1.s3
Cílovým stavem by se tak měla stát pokud možno co nejúčinnější ochrana jak spotřebitelů , tak poctivých podnikatelů , neboť i oni bývají poškozováni konkurencí používající nekalé obchodní praktiky . ps2013-054-10-014-061.u4.p2.s1
Předložený návrh zakotvuje oprávnění , na jehož základě si budou moci inspektoři České obchodní inspekce zjednat přístup do prostorů podnikatele , typicky u prodeje nebezpečných výrobků ohrožujících zdraví spotřebitelů nebo u prodeje padělků na tržnicích s výjimkou obydlí , a to v případech důvodného podezření z porušení právních povinností , a jestliže účely kontroly nelze dosáhnout jinak . ps2013-054-10-014-061.u4.p2.s2
Pozitivním směrem je veden také návrh zajišťující na jedné straně účinný výkon kontroly a na straně druhé ochranu osobních údajů inspektorů inspekce . ps2013-054-10-014-061.u4.p2.s3
Aby se mohl inspektor při provádění kontroly chovat a tvářit stejně jako běžný spotřebitel , aniž by bylo ohroženo jeho soukromí , je potřebné umožnit České obchodní inspekci , aby v případě , kdy to předmět kontroly vyžaduje , a v případě , kdy nelze účelu kontroly dosáhnout jinak , byl - li inspektor oprávněn jednat pod změnou identity , a toto mu bylo umožněno využitím krycích prostředků . ps2013-054-10-014-061.u4.p3.s1
Návrh zákona také nově zakotvuje pravomoc získávat informace o totožnosti osob , které se dopouštějí protiprávního jednání v internetovém prostředí , například se podílejí na provozování podvodných e - shopů . ps2013-054-10-014-061.u4.p3.s2
S takovými případy se spotřebitelé a Česká obchodní inspekce setkávají stále častěji . ps2013-054-10-014-061.u4.p3.s3
Návrh zákona proto reaguje na tuto rozšiřující se praxi nepoctivých podnikatelů , když vkládá do rukou České obchodní inspekce efektivní nástroj směřující k dohledání odpovědného subjektu . ps2013-054-10-014-061.u4.p4.s1
K odstranění uvedených problémů nepostačují mimoregulatorní nástroje . ps2013-054-10-014-061.u4.p4.s2
Proto je třeba stávající právní úpravu dopřesnit , aby byly povinnosti prodávajícího při kontrolním nákupu jasně stanoveny zákonem a nebylo možné diskutovat o různých právních výkladech . ps2013-054-10-014-061.u4.p5.s1
Dámy a pánové , vážení kolegové , doporučuji vám propustit tento návrh do druhého čtení , přičemž organizačním výborem byl k projednání návrhu zákona doporučen hospodářský výbor jako výbor garanční . ps2013-054-10-014-061.u4.p5.s2
S tím souhlasím . ps2013-054-10-014-061.u4.p5.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-054-10-014-061.u5.p1.s1
Já vám děkuji , paní poslankyně . ps2013-054-10-014-061.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které se hlásí paní zpravodajka . ps2013-054-10-014-061.u5.p1.s3
Máte slovo . ps2013-054-10-014-061.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-054-10-014-061.u6.p1.s2
Ráda bych navrhla zkrácení o 30 dnů . ps2013-054-10-014-061.u7.p1.s1
Takže o 30 dnů na 30 dnů . ps2013-054-10-014-061.u7.p1.s2
Děkuji . ps2013-054-10-014-061.u7.p1.s3
Má ještě někdo zájem ? ps2013-054-10-014-061.u7.p1.s4
S přednostním právem pan předseda klubu TOP 09 . ps2013-054-10-014-061.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-054-10-014-061.u8.p1.s2
Požádal bych pana ministra , aby tady sdělil , jak konkrétně bude probíhat utajování inspektorů . ps2013-054-10-014-061.u8.p1.s3
Já doufám , že to bude něco na principu nějakých identifikačních čísel nebo něčeho , ale rozhodně bych byl velmi obezřetný , pokud jsem zaslechl , že by měli mít možnost měnit svoji identitu . ps2013-054-10-014-061.u8.p1.s4
Mám pocit , že to nemá zřejmě ani policie . ps2013-054-10-014-061.u8.p1.s5
Tak než to budeme projednávat . ps2013-054-10-014-061.u8.p1.s6
Přiznám se , že jsem návrh zcela nestudoval , a bez mučení . ps2013-054-10-014-061.u8.p1.s7
Děkuji . ps2013-054-10-014-061.u9.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2013-054-10-014-061.u9.p1.s2
Další se hlásí s řádnou přihláškou pan poslanec Petr Kudela . ps2013-054-10-014-061.u9.p1.s3
Prosím . ps2013-054-10-014-061.u10.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , pane ministře , chci Sněmovně doporučit přijetí této normy . ps2013-054-10-014-061.u10.p1.s2
Je to dobrá norma . ps2013-054-10-014-061.u10.p1.s3
Každý si dokáže představit kontrolora , který má plnit svoji úlohu až do konce , to znamená dejme tomu si objednat v nějaké nabídkové akci výrobek , aby dostal do ruky smlouvu a podobně . ps2013-054-10-014-061.u10.p1.s4
A předložit k tomu svoji vlastní občanku , to si fakt nedokážu představit , jak bych na to reagoval já , jestli bych v poslední chvíli před vytažením občanky necouvl . ps2013-054-10-014-061.u10.p1.s5
Ale jestli mají kontroloři svoji úlohu plnit dobře , pak potřebují kompetence , které tento návrh zákona dává . ps2013-054-10-014-061.u10.p1.s6
Systém vydávání fiktivní identity je v zákoně velice dobře popsán a domnívám se , že to naprosto skvěle může fungovat . ps2013-054-10-014-061.u10.p2.s1
Velmi vítám prvky ohledně kontroly dodržování jakési firemní kultury na internetu . ps2013-054-10-014-061.u10.p3.s1
Co tam mám výtku , hned v prvních odstavcích se definují územní působnosti jednotlivých krajských nebo regionálních inspekcí . ps2013-054-10-014-061.u10.p3.s2
Jak mám informace z České obchodní inspekce , toto nemusí fungovat u specializovaných kontrol technických kvalit výrobků a podobně . ps2013-054-10-014-061.u10.p3.s3
Takže tam pevně věřím , že budeme muset najít ještě nějakou shodu . ps2013-054-10-014-061.u10.p3.s4
Ale jinak obecně , vřele doporučuji a prosím Sněmovnu , aby tuto materii poslala do druhého čtení . ps2013-054-10-014-061.u10.p3.s5
Děkuji . ps2013-054-10-014-061.u11.p1.s1
Děkuji vám , pane poslanče . ps2013-054-10-014-061.u11.p1.s2
S faktickou poznámkou bude reagovat pan poslanec Karel Fiedler . ps2013-054-10-014-061.u11.p1.s3
Máte slovo . ps2013-054-10-014-061.u12.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-054-10-014-061.u12.p1.s2
Já bych zareagoval právě díky vystoupení kolegy Laudáta . ps2013-054-10-014-061.u12.p1.s3
Samozřejmě vůbec nekritizuji jeho požadavek na to , abychom byli dobře seznámeni s tím , jak to bude probíhat . ps2013-054-10-014-061.u12.p1.s4
Jen chci vzpomenout , že z vlastní zkušenosti znám případ , kdy jsem byl kontaktován právě osobou , která vykonávala tyto kontroly a dostala se do velmi nemilé a prekérní situace , co se týká své identity . ps2013-054-10-014-061.u12.p1.s5
A to nikoli při vlastním provádění úkonu inspekce , ale v následných krocích , kdy došlo k dalšímu řešení nekalé činnosti nepoctivého obchodníka , kdy v podstatě ta situace byla tak absurdní , že díky stávajícím předpisům a stávajícím zvyklostem tato osoba byla ve velmi nekomfortní situaci , kdy dotyčná osoba , se kterou byly úřady ve sporu , byla velmi blízko trvalého bydliště , věděli o sobě , znali se . ps2013-054-10-014-061.u12.p1.s6
A nakonec to dopadlo dobře . ps2013-054-10-014-061.u12.p1.s7
Ale tuto věc je třeba řešit a podporuji to , aby tato novela byla postoupena do druhého čtení . ps2013-054-10-014-061.u12.p1.s8
Pokud k tomu máme nějaké připomínky nebo výhrady , pojďme na tom pracovat a precizovat to . ps2013-054-10-014-061.u12.p1.s9
Ale určitě podporuji , abychom se touto problematikou zabývali . ps2013-054-10-014-061.u13.p1.s1
Děkuji , pane poslanče , za dodržení časového limitu . ps2013-054-10-014-061.u13.p1.s2
S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Roman Váňa . ps2013-054-10-014-061.u13.p1.s3
Máte slovo . ps2013-054-10-014-061.u14.p1.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vážení páni poslanci , vážený pane předsedající , přiznám se , že tento návrh zákona asi unikl mé přímé pozornosti , protože se zdánlivě nijak netýká resortu bezpečnosti . ps2013-054-10-014-061.u14.p1.s2
Ale po tom , co jsme teď zaslechli , a po tom , co jsem si rychle nalistoval ten návrh zákona - my dáváme inspektorům České obchodní inspekce v podstatě pravomoci agentů zpravodajské služby . ps2013-054-10-014-061.u14.p1.s3
To jsou policejní pravomoci . ps2013-054-10-014-061.u14.p1.s4
To se přiznám , že si skutečně nedovedu představit , aby pod falešnými doklady , s krycími identitami naši chrabří kontroloři vstupovali do obchodů . ps2013-054-10-014-061.u14.p1.s5
To jsme se dostali někam úplně mimo systém . ps2013-054-10-014-061.u14.p1.s6
My na lékárnických vahách vyvažujeme pravomoci pro zpravodajské služby , abychom nepřekročili hranici , kdy narušíme svobody občanů , a tady , omlouvám se panu ministrovi , je to vládní návrh , ale tady ve snaze skutečně zefektivnit činnost České obchodní inspekce , já tomu naprosto rozumím , jsme se ale dostali do končin , které jsou vyhrazeny opravdu pro zcela jiné subjekty státní moci . ps2013-054-10-014-061.u14.p1.s7
Ať už je to Policie České republiky , ať už je to zpravodajská služba . ps2013-054-10-014-061.u14.p1.s8
Myslím , že budeme muset najít jinou cestu , jak pomoci inspektorům kontroly efektivně provádět , a tento směr opustit . ps2013-054-10-014-061.u14.p1.s9
Dovedu si představit intenzivní spolupráci inspektorů s policisty . ps2013-054-10-014-061.u14.p1.s10
Tam samozřejmě různé možnosti kompetencí a pravomoci jsou .