ps2013-053-05-007-035.u1.p1.s1
35 . ps2013-053-05-007-035.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 155 / 1995 Sb . , o důchodovém pojištění , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 912 / - prvé čtení ps2013-053-05-007-035.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová . ps2013-053-05-007-035.u1.p2.s2
Prosím , paní ministryně , ujměte se slova . ps2013-053-05-007-035.u2.p1.s1
Děkuji . ps2013-053-05-007-035.u2.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , poslankyně a poslanci , tento návrh se týká jediné problematiky , a to důchodového věku . ps2013-053-05-007-035.u2.p1.s3
V České republice za účinnosti platného zákona o důchodovém pojištění z roku 1995 došlo již k několika úpravám stanovení důchodového věku . ps2013-053-05-007-035.u2.p1.s4
Poslední úprava byla v roce 2011 . ps2013-053-05-007-035.u2.p1.s5
V tomto roce se schválilo další zvyšování důchodového věku , avšak bez pevné cílové hranice , takže u pojištěnců narozených po roce 1977 se vlastně důchodový věk zvyšuje neomezeně . ps2013-053-05-007-035.u2.p1.s6
A tento návrh navrhuje odstranit toto neomezené zvyšování důchodového věku a navrhuje stanovit nejvyšší důchodový věk ve věku 65 let . ps2013-053-05-007-035.u2.p2.s1
Návrh zákona dále předpokládá přezkoumávání důchodového věku v pravidelných pětiletých intervalech na základě zprávy předkládané vládě Ministerstvem práce a sociálních věcí , která bude vycházet z demografické prognózy Českého statistického úřadu a bude obsahovat takovou informaci o stanovení důchodového věku , aby typický , nebo průměrný , chceme - li , poživatel starobního důchodu mohl strávit v důchodu čtvrtinu svého života , což je vlastně doba tak , jak je to průměrně dnes . ps2013-053-05-007-035.u2.p2.s2
První taková zpráva bude vládě předložena v roce 2019 a vláda se nějakými těmi návrhy nebo tou informací řídit může , ale nemusí . ps2013-053-05-007-035.u2.p2.s3
My se domníváme , že tato úprava přispěje k posílení transparentnosti očekávání pojištěnců ohledně způsobů stanovení jejich důchodového věku na základě nějakých objektivních a veřejně dostupných podkladů . ps2013-053-05-007-035.u2.p2.s4
Děkuji . ps2013-053-05-007-035.u3.p1.s1
Také vám děkuji , paní ministryně . ps2013-053-05-007-035.u3.p1.s2
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Jaroslav Zavadil . ps2013-053-05-007-035.u3.p1.s3
Prosím . ps2013-053-05-007-035.u4.p1.s1
Děkuji vám , pane místopředsedo . ps2013-053-05-007-035.u4.p1.s2
Já snad jenom k tomu dodám pár slov , pár věcí , které tady ještě nebyly řečeny , protože paní ministryně tady řekla poměrně to nejdůležitější . ps2013-053-05-007-035.u4.p2.s1
Chtěl bych jenom říci , že co se týče zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s předpisy Evropské unie a judikaturou soudních orgánů Evropské unie a mezinárodními smlouvami , kterými je Česká republika vázána , tak tento požadavek je naprosto v souladu s mezinárodními smlouvami , resp . úmluvami , které Česká republika ratifikovala . ps2013-053-05-007-035.u4.p2.s2
Z úmluv , které obsahují ustanovení o maximální věkové hranici pro nárok na stavební důchod , je pro Českou republiku relevantní úmluva a mopky , čili Mezinárodní organizace práce , je to číslo 128 článek 15 , odstavec 2 , a evropský zákoník sociálního zabezpečení , který odkazuje na plnění podmínek podle úmluvy MOP číslo 102 , která je v otázce věkové hranice obdobná , jako byla úmluva číslo 128 . ps2013-053-05-007-035.u4.p2.s3
Evropská sociální charta ustanovení o maximálním věku pro nárok na starobní důchod neobsahuje . ps2013-053-05-007-035.u4.p3.s1
Jinak co se týče vlivu na otázky ochrany soukromí a osobních údajů , nebyly identifikované žádné negativní dopady . ps2013-053-05-007-035.u4.p3.s2
A pokud se týká zhodnocení korupčních rizik , tak mohu říci , že tento návrh s sebou nepřináší žádná , opakuji žádná korupční rizika . ps2013-053-05-007-035.u4.p4.s1
Tolik snad jenom z mé strany vše . ps2013-053-05-007-035.u4.p4.s2
Rád vám předám slovo k tomu , abyste vedl dál schůzi . ps2013-053-05-007-035.u4.p4.s3
Děkuji . ps2013-053-05-007-035.u4.p4.s4
* * ps2013-053-05-007-035.u5.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-053-05-007-035.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které eviduji tři přihlášky . ps2013-053-05-007-035.u5.p1.s3
Nyní tedy požádám pana poslance Opálku , připraví se pan poslanec Vilímec , poté paní poslankyně Chalánková . ps2013-053-05-007-035.u5.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-053-05-007-035.u6.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-053-05-007-035.u6.p1.s2
Vážená paní ministryně , kolegové , kolegyně , dovolte mi taky učinit pár poznámek k této problematice . ps2013-053-05-007-035.u6.p2.s1
Je velká diskuse o tom , jestli 65 roků je málo , nebo hodně . ps2013-053-05-007-035.u6.p2.s2
Já bych chtěl zdůraznit , že většina zemí má těch 65 let , něco málo více . ps2013-053-05-007-035.u6.p2.s3
Ale když si srovnáme střední délku života , čili naději dožití v jednotlivých státech , tak i když se u nás prodlužuje délka života , tak musím konstatovat , že pořád zaostáváme dva až tři roky za evropským průměrem . ps2013-053-05-007-035.u6.p2.s4
Takže stanovení stejného věku , statutární věkové hranice pro odchod do důchodu , znamená , že říkáme našim občanům , že budou v důchodu kratší dobu . ps2013-053-05-007-035.u6.p2.s5
To je první moje poznámka . ps2013-053-05-007-035.u6.p3.s1
Druhá moje poznámka souvisí s tím , že i klub KSČM , a vlastně KSČM ve svém volebním programu požadovala stanovení zastropování odchodu do důchodu s tím , že jde i o určitý psychologický signál vůči občanům , aby bylo jasné , že v této oblasti se chováme obdobně jako jiné státy kolem nás . ps2013-053-05-007-035.u6.p3.s2
Mě mrzí , že vláda přichází s tímto návrhem až po třech letech svého působení , rozumím tomu , že tady na to sice je čas , já jsem tento návrh předkládal už ve výboru pro sociální politiku 28 . května 2014 . ps2013-053-05-007-035.u6.p3.s3
Ta tabulka je v podstatě obdobná jako v tomto zákonu , ale bohužel , čekalo se , co rozhodne odborná důchodová komise . ps2013-053-05-007-035.u6.p4.s1
Takže tady máme návrh zákona . ps2013-053-05-007-035.u6.p4.s2
A návrh zákona byl už ve volební kampani do krajských voleb prezentován sociální demokracií pod názvem " chceme zastavit prodlužování odchodu do důchodu " . ps2013-053-05-007-035.u6.p4.s3
Takže to máme na stole . ps2013-053-05-007-035.u6.p4.s4
Ale já bych chtěl upozornit na § 10 b na straně 4 předloženého zákona , který pak je rozveden v důvodové zprávě v prvním odstavci na straně 15 . ps2013-053-05-007-035.u6.p4.s5
V tom důvodovém odstavci se mimo jiné uvádí , protože o tom zde nebylo řečeno , že ministerstvo a vláda bude dostávat z Českého statistického úřadu a z podkladů z Ministerstva práce a sociálních věcí informace o dožití a bude se snažit hlídat , aby doba strávená v důchodu činila 25 % života . ps2013-053-05-007-035.u6.p4.s6
Mluvíme o průměru . ps2013-053-05-007-035.u6.p5.s1
Takže když budu citovat z konce odstavce této důvodové zprávy , tak musím říci , že posuzované generaci narozené v roce 1994 v roce 1919 (2019?) , kdy dosáhne věku 25 let , bude stanoven důchodový nárok na úrovni okolo 68 , 6 roku . ps2013-053-05-007-035.u6.p5.s2
Je proto téměř jisté , že první zpráva bude dosahovat výše zmíněné doporučení pro vládu , aby uložila ministru práce a sociálních věcí předložení novely zákona , která by důchodový věk dále zvýšila až k úrovni výše uvedených 68 , 6 roku , to znamená plus 3 , 6 roku . ps2013-053-05-007-035.u6.p5.s3
Nejde o strop , jde o stanovení hranice , která se pak co pět let bude posuzovat a posouvat . ps2013-053-05-007-035.u6.p5.s4
Já rozumím tomu , že se můžeme dožívat vyššího věku , ale co mi chybí v tomto paragrafu a v této části důvodové zprávy , je zakomponování dožití ve zdraví . ps2013-053-05-007-035.u6.p5.s5
To , že se dožíváme určitého věku , ještě neznamená , že nebude 50 % lidí v tom věku invalidních pod tíhou civilizačních nemocí , teď se hodně hovoří o stresových syndromech , a tak dále a tak dále . ps2013-053-05-007-035.u6.p5.s6
S tímto máme opravdu v klubu KSČM problém , neboť se tváříme navenek , že zastropováváme odchod do důchodu , přitom tam máme režim , který toto rozvolňuje , a ten režim není nikterak upraven o otázku dožití . ps2013-053-05-007-035.u6.p5.s7
Znamená to , že tedy řada lidí se toho zřejmě bude dožívat třeba v důchodovém věku . ps2013-053-05-007-035.u6.p6.s1
A druhý problém , který s tím je spojen , a ten si myslím , že je taky velice vážný , že souběžně s touto hranicí neřešíme problém těžké práce , to znamená před důchody ze zákona povinné pojištění zaměstnanců zaměstnavatelem , který má zisky z této těžké práce , a vlastně to neustále odkládáme a tlačíme před sebou . ps2013-053-05-007-035.u6.p6.s2
Myslím si , že když jsme tři roky čekali na tento zákon , tak jsme mohli i tyto věci do tohoto zákona zakomponovat . ps2013-053-05-007-035.u6.p7.s1
Pro stanovení statutární věkové hranice na 65 let samozřejmě klub KSČM je , ale s připomínkami , které jsem zde přednesl . ps2013-053-05-007-035.u6.p7.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-053-05-007-035.u7.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2013-053-05-007-035.u7.p1.s2
Nyní požádám pana poslance Vilímce , připraví se paní poslankyně Chalánková . ps2013-053-05-007-035.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-053-05-007-035.u8.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , máme tady opět novelu zákona o důchodech . ps2013-053-05-007-035.u8.p1.s2
V tomto volebním období , jak víte , přišla vládní koalice s tím , že zrušila důchodovou reformu , která byla prohlasována v minulém volebním období . ps2013-053-05-007-035.u8.p1.s3
Budiž , nepřišla ale s žádnou jinou alternativou , s žádným jiným návrhem . ps2013-053-05-007-035.u8.p1.s4
Teď přichází vlastně s opětovným zastropováním odchodu do důchodu , a to na úrovni 65 let . ps2013-053-05-007-035.u8.p2.s1
Dovolte mi taky několik poznámek k tomuto návrhu zákona . ps2013-053-05-007-035.u8.p3.s1
Návrh samozřejmě předpokládá revize , které by měly reagovat vždy na zprávu o stavu důchodového systému České republiky předkládanou vládě vždy do 30 . června kalendářního roku končícího číslicí 4 nebo 9 . ps2013-053-05-007-035.u8.p3.s2
Zpráva by měla především obsahovat informaci o tom , jak by měl být důchodový věk stanoven , aby bylo dosaženo stavu , kdy by očekávaná střední délka života jednotlivých generací při jeho dosažení činila jednu čtvrtinu součtu tohoto věku a této očekávané střední délky života , a to pro všechny osoby , které dosáhly v roce předložení zprávy věku 25 až 54 let . ps2013-053-05-007-035.u8.p3.s3
To je součástí paragrafovaného znění . ps2013-053-05-007-035.u8.p4.s1
Jak víte dobře , v současné době platí postupné zvyšování odchodu do důchodu , není tam žádná hranice . ps2013-053-05-007-035.u8.p4.s2
Zvýšení na 65 let , a to je také třeba si uvědomit , nastane pro muže i ženy s maximálně jedním dítětem až v roce 2030 , a to i podle nové tabulky tohoto návrhu , která vlastně postupně zvyšování věku odchodu do důchodu do toho roku 2030 nemění , takže se to týká vlastně až let 2031 a dále . ps2013-053-05-007-035.u8.p4.s3
Tedy pouze v okamžiku , kdy podle stávající tabulky se dosáhne věku 65 let , se tento věk zafixuje . ps2013-053-05-007-035.u8.p4.s4
Pro mě jen ten horizont přece jen hodně vzdálený . ps2013-053-05-007-035.u8.p4.s5
Myslím , že bychom se spíše měli ptát , zda v tom roce 2030 stávající systém , který je založen vlastně dominantně na průběžné financování , zabezpečí slušnou výši důchodu . ps2013-053-05-007-035.u8.p4.s6
Jinými slovy , zda v tom roce 2030 budou důchodci brát slušnou výši důchodu . ps2013-053-05-007-035.u8.p5.s1
Když se podíváte na důvodovou zprávu , tak se píše , že současný poměr starobního důchodu a průměrné mzdy se v současné době pohybuje na úrovni nad 40 % . ps2013-053-05-007-035.u8.p5.s2
Dokonce pro ten příští rok , byť došlo k valorizaci důchodů o 2 , 7 % , tak se počítá , že poklesne na tu hranici 40 % . ps2013-053-05-007-035.u8.p5.s3
Když půjdeme dál a tam je , řekněme , provedena ta časová projekce , tak když půjdeme dál , tak roce - to je ten konec té časové projekce - v roce 2060 podle tohoto návrhu , pokud se nic nezmění , poklesne tento indikátor až na hodnotu 34 , 5 % . ps2013-053-05-007-035.u8.p5.s4
Samozřejmě bude záležet na odvaze budoucích politických reprezentací , nakolik budou akceptovat vždycky velmi nepopulární zvyšování věku odchodu do důchodu . ps2013-053-05-007-035.u8.p5.s5
To je vždycky velmi nepopulární , byť to bude případně na základě předkládání zpráv . ps2013-053-05-007-035.u8.p6.s1
Je evidentní , že pokud by se Parlament neodhodlal k oněm revizím , které nejsou v zákoně automaticky nastaveny , tak to bude znamenat , a to byla hlavně výhrada pana ministra financí , podle aktuálních projekcí vývoje ukazatele představujícího tzv . potřebný rozsah fiskální konsolidace dopad asi 67 miliard korun . ps2013-053-05-007-035.u8.p6.s2
Ukončení procesu zvyšování důchodového věku při dosažení hranice 65 let by samozřejmě mělo za následek nárůst průměrné doby strávené v důchodu o více než čtyři roky , to je také třeba objektivně říci , oproti tzv . nulové variantě . ps2013-053-05-007-035.u8.p7.s1
Nechci zde uvádět podrobně statistická data , možná že bude zajímavá debata na výborech , a musím pozitivně hodnotit , že jsou obsažena v důvodové zprávě a vycházejí z dopadů hodnocení regulace . ps2013-053-05-007-035.u8.p7.s2
Je to docela zajímavé čtení . ps2013-053-05-007-035.u8.p8.s1
Při pořadí variant tato závěrečná zpráva zhodnocení dopadů regulace konstatuje , že vlastně nejvhodnějším řešením je v souladu s politickým zadáním , a to podtrhuji , v souladu s politickým zadáním , ukončení procesu zvyšování důchodového věku stanovením jeho hranice na 65 let . ps2013-053-05-007-035.u8.p8.s2
I z této formulace vyplývá , že při přípravě tohoto návrhu , koneckonců byl připraven a ve vládě prohlasován před krajskými volbami , zde byly sledovány v zásadě především politické zájmy , a nikoli faktický dopad tohoto opatření . ps2013-053-05-007-035.u8.p9.s1
Když se podívám do nedávné minulosti , už to tady paní ministryně také vzpomněla , tak vlastně teprve v roce 2011 našla předminulá pravicová vláda odvahu k zásadnímu kroku ve věci , tedy odchodu do důchodu , tzn . zrušila to zastropování věku odchodu . ps2013-053-05-007-035.u8.p9.s2
Ano , byla tady v minulém volebním období politická odvaha , nebylo to populární , také to možná přispělo i k výsledku voleb , byla tady odvaha zrušit to dřívější zastropování , a to s tím , že na základě seriózní analýzy se v budoucnu ten odchod přizpůsobí demografickému vývoji , vývoji střední délky života , ale také vývoji zdravotní dispozice obyvatel . ps2013-053-05-007-035.u8.p9.s3
To již také zde zaznělo . ps2013-053-05-007-035.u8.p10.s1
Je evidentní , že jsou kategorie fyzické práce , kde není možné nějak extrémně prodlužovat věk odchodu do důchodu . ps2013-053-05-007-035.u8.p10.s2
A nejsou to podle mého soudu jen hornická povolání . ps2013-053-05-007-035.u8.p10.s3
Místo rozumného nastavení takových kategorií , to bych spíše očekával , však vláda a především sociální demokracie před krajskými volbami se pokusily zahrát na tu populistickou notu . ps2013-053-05-007-035.u8.p10.s4
Nechci rozvádět debatu , jak se to projevilo ve výsledcích krajských voleb . ps2013-053-05-007-035.u8.p11.s1
Zaznělo tady také z úst , myslím , i pana kolegy Opálky i dalších , že jsme vlastně pomalu jedinou zemí v Evropě , která nemá zastropovaný věk odchodu do důchodu . ps2013-053-05-007-035.u8.p11.s2
Ona ta situace je ale docela složitější . ps2013-053-05-007-035.u8.p11.s3
Když jsem četl zprávu hodnocení dopadu regulace , tak uvedu pouze ty příklady , které jsou tam uvedeny . ps2013-053-05-007-035.u8.p11.s4
Myslím si , že je namístě je vzpomenout . ps2013-053-05-007-035.u8.p12.s1
Tak např . v Dánsku se bude postupně zvyšovat důchodový věk ze stávajících 65 let na 67 let v letech 2024 až 2027 a od roku 2030 bude zvyšování důchodového věku navázáno na růst naděje dožití osob ve věku 60 let . ps2013-053-05-007-035.u8.p13.s1
Na Slovensku byl přijat , ano , v roce 2012 zákon , který od roku 2017 zavádí mechanismus automatické úpravy důchodového věku .