ps2013-053-05-005-048.u1.p1.s1
48 . ps2013-053-05-005-048.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 959 / - prvé čtení ps2013-053-05-005-048.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně školství , mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová . ps2013-053-05-005-048.u1.p2.s2
Prosím , paní ministryně , ujměte se slova . ps2013-053-05-005-048.u2.p1.s1
Vážená paní předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi , abych vám představila vládní návrh zákona o pedagogických pracovnících a dalších změnách souvisejících předpisů , také někdy nazývaný jako kariérní řád . ps2013-053-05-005-048.u2.p1.s2
Jedná se o kariérní řád učitelů , na který učitelská veřejnost dlouhou dobu čeká . ps2013-053-05-005-048.u2.p1.s3
Stejně tak se jedná o naplnění programového prohlášení vlády nebo strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 či dlouhodobého záměru vzdělávání na období 2015 až 2020 . ps2013-053-05-005-048.u2.p1.s4
Stejně tak naplňujeme doporučení OECD vůči Česká republice , která takovýto systém dlouhodobě postrádá . ps2013-053-05-005-048.u2.p2.s1
Hlavním principem novely zákona je zavést další možnosti profesního a specializačního rozvoje učitelů a učitelek a zajistit tak do budoucna nejenom vstup budoucích nových učitelů do této profese , ale také dostatečnou motivaci učitelů stávajících . ps2013-053-05-005-048.u2.p2.s2
Současně zavádíme třístupňový standard učitele , který je postaven na profesních kompetencích učitele a jejich gradaci směrem k rostoucí kvalitě práce učitele . ps2013-053-05-005-048.u2.p2.s3
Standard učitele má tři oblasti , a to oblast osobního profesního rozvoje , oblast vlastní pedagogické činnosti a oblast spolupráce a podílu na rozvoji školy . ps2013-053-05-005-048.u2.p3.s1
Podle vládního návrhu bude každý začínající učitel zařazen do prvního kariérního stupně a bude muset povinně absolvovat dvouleté adaptační období . ps2013-053-05-005-048.u2.p3.s2
Jeho cílem je adaptace učitele na podmínky pedagogické praxe a přizpůsobení poznatků nabytých v pregraduální přípravě reálně v praxi ve školách . ps2013-053-05-005-048.u2.p3.s3
Na konci adaptačního období proběhne hodnocení , tzv . atestační řízení . ps2013-053-05-005-048.u2.p3.s4
Co se týká samostatného učitele , tím se stanou učitelé tedy poté , co provedou toto atestační řízení , nebo také všichni učitelé , kteří od 1 . 9 . 2017 mají praxi delší než dva roky . ps2013-053-05-005-048.u2.p4.s1
Co se týká úspěšného absolvování atestačního řízení mezi samostatným učitelem a tzv . vynikajícím učitelem , tak tady se jedná už o dobrovolnou záležitost pro ty učitele a učitelky , kteří si zvolí tuto profesní cestu osvojení si vynikajících didaktických kompetencí v oboru či předmětu a budou také mít zájem tuto svou schopnost předávat ostatním kolegům a kolegyním jak ve škole , tak v rámci celého vzdělávacího systému . ps2013-053-05-005-048.u2.p4.s2
Úspěšný postup kariérním řádem bude znamenat i vyšší finanční ohodnocení , a to jak pro samostatné učitele poté , co se stanou skrze atestační řízení samostatnými , tzn . nepodporovanými prostřednictvím uvádějícího učitele , tak tedy následně u vynikajících učitelů , kde atestační řízení má už systémovější povahu a atestační komise je složena nejenom z kolegů v rámci školy , ale také z kolegů z praxe či z akademických pracovišť . ps2013-053-05-005-048.u2.p5.s1
Také zavádíme řadu nových specializačních činností , které jsou nové tak trošku napůl , protože jsme se inspirovali zejména praxí , která na některých školách existuje , je ověřená a také ověřená jako dobrá , a jedná se např . o pozici výchovného poradce nebo kariérového poradce . ps2013-053-05-005-048.u2.p6.s1
Chtěla bych říct , že kariérní řád se snažil jednak inspirovat dosavadními kroky v rámci různých projektů testujících různé kariérní systémy , tak jak je známe v Evropě , vedle toho jsme reagovali na kritiku z řad učitelů , kteří měli zájem na tom , aby kariérní řád se co nejvíce otočil směrem k nim , byl co nejvíce praktický , snížila se administrativní zátěž a snížila se také rizika , že se z kariérního řádu stane nějaký systém razítek a dokladování , ale že to bude systém , který bude učitele podporovat v rámci profesního a specializačního rozvoje skrze nabytou zkušenost a bude je rozvíjet a bude pro ně přínosný . ps2013-053-05-005-048.u2.p7.s1
Závěrem bych chtěla říct , že proběhlo několik jednání týkajících se tedy nalezení shody napříč politickým spektrem . ps2013-053-05-005-048.u2.p7.s2
A dopředu bych chtěla avizovat , že harmonogram , který jsme připravili pro možné projednání v Poslanecké sněmovně , propustíte - li tento návrh vládního návrhu zákona přes první čtení , odpovídá výstupům z tohoto pracovního setkání , protože bylo přáním poslanců a poslankyň , abychom měli dostatek času , minimálně tedy 90 dní mezi prvním a druhým čtením . ps2013-053-05-005-048.u2.p7.s3
Takovýto harmonogram jsme připravili a postoupili kolegům v rámci školského výboru napříč jednotlivými politickými stranami . ps2013-053-05-005-048.u2.p7.s4
Chtěla bych zdůraznit , že tady máme dostatek času na důsledné projednání v Poslanecké sněmovně . ps2013-053-05-005-048.u2.p7.s5
Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy je k tomu připraveno zapracovávat jednotlivé náměty poslanců a poslankyň , a zároveň není důvod z hlediska tohoto harmonogramu pro oficiální prodloužení lhůty mezi prvním a druhým čtením na 90 dnů . ps2013-053-05-005-048.u2.p7.s6
Pokud by poslanci nebo poslankyně takovéto prodloužení , tedy tou oficiální cestou na 90 dnů , zvažovali , tak si dovolím jenom zdvořile upozornit na to , že se přehoupneme z hlediska finalizace kariérního řádu až do června příštího roku , což by mohlo ohrozit celkový start kariérního řádu . ps2013-053-05-005-048.u2.p8.s1
Chtěla bych proto poprosit poslance a poslankyně o uvážení onoho harmonogramu , který vzešel z onoho pracovního jednání , a požádat Poslaneckou sněmovnu o podporu tohoto vládního návrhu zákona s tím , že pokud bude podpořen , podaří se nám hattrick změnit financování škol , zvýšit rozpočet školství a zároveň zavést kariérní řád . ps2013-053-05-005-048.u2.p8.s2
Byla bych velmi ráda , kdybychom na tom našli politickou shodu napříč politickým spektrem . ps2013-053-05-005-048.u2.p8.s3
Děkuji vám za pozornost . ps2013-053-05-005-048.u3.p1.s1
Děkuji , paní ministryně , a prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Vlasta Bohdalová . ps2013-053-05-005-048.u3.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-053-05-005-048.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-053-05-005-048.u4.p1.s2
Vážená paní místopředsedkyně , kolegyně a kolegové , paní ministryně tady představila zákon o kariérním řádu , je to zákon , kterým se mění zákon 563 , zákon o pedagogických pracovnících . ps2013-053-05-005-048.u4.p2.s1
O tématu kariérního řádu se v této zemi mluví už strašně dlouho a existují různé návrhy . ps2013-053-05-005-048.u4.p2.s2
A protože v Čechách se nikdy nic neutají , tak se tyto návrhy různě dostávaly během let mezi pedagogickou veřejnost a mnohdy se dovídáme , že ten kariérní řád je strašný , že budou shánět pouze razítka a lidé budou lítat po školeních apod . ps2013-053-05-005-048.u4.p2.s3
Ale to jsou výrazy nebo vyjádření lidí , kteří se s tou finální podobou toho kariérního řádu , tak jak ji připravilo současné Ministerstvo školství , neseznámili . ps2013-053-05-005-048.u4.p3.s1
Já bych řekla , že po letech máme před sebou materiál , který opravdu nemíří jenom na jeden segment v pedagogické praxi , třeba na ředitele , ale hlavně míří na tu osobu , která je v tom pedagogickém procesu podstatná , a je jich nejvíc , míří na učitele , didaktika , pedagoga , který vychovává a utváří osobnost naší dětí . ps2013-053-05-005-048.u4.p4.s1
Paní ministryně zde nastínila také harmonogram , v jakém má být projednáván . ps2013-053-05-005-048.u4.p4.s2
Já bych chtěla již předem poděkovat Ministerstvu školství , že v tomto harmonogramu počítá s tím , což jsme dělali i při projednávání změny financování regionálního školství , a to projednávání tohoto zákona a přijímání připomínek v terénu mezi učiteli , mezi pedagogy . ps2013-053-05-005-048.u4.p4.s3
Já si myslím , že jedině tak můžeme vytvořit normu , kterou si kantoři vezmou za svou . ps2013-053-05-005-048.u4.p5.s1
Na závěr bych chtěla jenom shrnout , co podle mého názoru tento kariérní řád přináší . ps2013-053-05-005-048.u4.p5.s2
Kariérní řád přináší tři věci . ps2013-053-05-005-048.u4.p5.s3
Za prvé vytyčuje tři prostory , ve kterých se pedagog může během své kariéry pohybovat . ps2013-053-05-005-048.u4.p5.s4
Za druhé zajišťuje promítnutí tohoto rozdělení do skutečného světa tím , že garantuje nutné finance , bez kterých by zařazení učitelů na kariérní posty nemělo smysl . ps2013-053-05-005-048.u4.p5.s5
Za třetí přináší systém soustavné pomoci začínajícím učitelům během jejich prvních dvou let praxe . ps2013-053-05-005-048.u4.p5.s6
Na druhou stranu kariérní řád v žádném případě neruší osobní ohodnocení a další pobídkové mechanismy , které má k dispozici ředitel školského zařízení . ps2013-053-05-005-048.u4.p5.s7
Neboť znovu je třeba říci , že jde o dva souběžné , ale odlišné systémy , a bylo by velkou chybou , pokud by existence kariérního řádu měla snižovat pravomoci vedení škol . ps2013-053-05-005-048.u4.p6.s1
Myslím , že o této normě zde budeme velmi diskutovat , a byla bych nerada , kdybychom tuto legislativní změnu bagatelizovali , kdybychom se na to dívali , jak se mnoho lidí dívá - no jo , zase se jedná o učitele . ps2013-053-05-005-048.u4.p7.s1
Já bych na závěr chtěla připomenout jednu věc . ps2013-053-05-005-048.u4.p7.s2
Změna financování regionálního školství za prvé , navýšení rozpočtu kapitoly školství o 13 , 5 mld . pro rok 2017 za druhé a nyní kariérní řád jsou tři zásadní věci , které mohou české školství posunout dopředu . ps2013-053-05-005-048.u4.p7.s3
A máme je tady ve chvíli , která - možná se vám zdá , že nebudu mít pravdu , ale je alarmující . ps2013-053-05-005-048.u4.p7.s4
Mluvila jsem včera ve své poslanecké kanceláři se dvěma ředitelkami základních škol , které jsou v zoufalé situaci , protože nemohou sehnat kvalifikované učitele . ps2013-053-05-005-048.u4.p7.s5
Chtějí mladé lidi . ps2013-053-05-005-048.u4.p7.s6
Ale jakmile se jim mladá kolegyně , která na škole učí tři čtyři roky , po těch třech čtyřech letech objeví v ředitelně , mají v očích hrůzu , protože si říkají - tak buď jde na mateřskou a už se nevrátí , nebo mi jde říct , že končí . ps2013-053-05-005-048.u4.p7.s7
Opravdu sehnat učitele prvostupňaře nebo základní předměty na druhý stupeň začíná být dneska problém . ps2013-053-05-005-048.u4.p7.s8
Takže tyto tři základní body , které já jsem tady řekla , navýšení rozpočtu , změna financování regionálního školství a kariérní řád , je to , co můžeme aspoň teď pro školství udělat . ps2013-053-05-005-048.u4.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-053-05-005-048.u5.p1.s1
Já děkuji , paní zpravodajko , a otevírám obecnou rozpravu , do které eviduji tři přihlášky . ps2013-053-05-005-048.u5.p1.s2
První prosím k mikrofonu pana poslance Junka , připraví se paní poslankyně Nováková a po ní paní poslankyně Semelová . ps2013-053-05-005-048.u5.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2013-053-05-005-048.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , vážená paní předsedající . ps2013-053-05-005-048.u6.p1.s2
Paní ministryně , kolegyně , kolegové , než se pustíme do diskuse o kariérním řádu , já bych jenom velice rád a stručně upozornil na možná marginálii z pohledu celé této normy , ale jedná se o konkrétně § 133 s názvem příplatek pedagogického pracovníka , konkrétně na příplatky třídním učitelům . ps2013-053-05-005-048.u6.p1.s3
Ty jsou v současné době upraveny nařízením vlády č . 564 / 2006 Sb . , o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě . ps2013-053-05-005-048.u6.p1.s4
Nyní se ovšem v této novele navrhuje tyto příplatky vložit přímo do zákona , což samo o sobě si nejsem jist , jestli je úplně ideální stav , protože případně kvůli každému navyšování finančních prostředků za třídnictví vždycky otevírat zákon nevím , jestli je dobře . ps2013-053-05-005-048.u6.p1.s5
Ale budiž . ps2013-053-05-005-048.u6.p2.s1
Co ale dle mého názoru není úplně v pořádku , je to , že je tam rozdílná částka za třídnictví pro učitele prvních stupňů a pro učitele druhých stupňů . ps2013-053-05-005-048.u6.p2.s2
Nyní se tedy nově navrhuje , aby příplatek za třídnictví pro učitele prvních stupňů zůstal stejný , tzn . 400 až 1 000 korun , a pro učitele druhých stupňů se navrhuje příplatek zvýšit na 1 000 až 2 000 korun . ps2013-053-05-005-048.u6.p2.s3
Když se tedy bavíme o kariérním řádu , motivaci učitelů atd . , tak se ptám , zda je to krok správným směrem a zda je to věc spravedlivá . ps2013-053-05-005-048.u6.p3.s1
Samozřejmě argumentace , že třídní učitel na druhém stupni má víc práce než třídní učitel na prvním stupni , asi není ta správná , je poněkud lichá . ps2013-053-05-005-048.u6.p3.s2
Můžeme se samozřejmě dohadovat o tom , kdo má víc práce , jestli učitelé na prvním stupni , nebo na druhém stupni . ps2013-053-05-005-048.u6.p3.s3
O tom bychom mohli diskutovat dlouho . ps2013-053-05-005-048.u6.p3.s4
Nerad bych do toho zabředával . ps2013-053-05-005-048.u6.p3.s5
Ale přece jenom nějaké tři základní argumenty . ps2013-053-05-005-048.u6.p4.s1
Myslím si , že třídní učitel na prvním stupni se svými žáky tráví když ne víc , tak určitě stejně času jako ten na druhém stupni . ps2013-053-05-005-048.u6.p4.s2
Tráví s nimi všechny malé a někdy i velké přestávky , před vyučováním s nimi řeší jejich drobné domácí problémy atd . , které mu žáci musí před vyučováním určitě sdělit , a po vyučování s nimi řeší takové drobnosti , jako je úklid atd . atd . ps2013-053-05-005-048.u6.p5.s1
Ten druhý argument . ps2013-053-05-005-048.u6.p5.s2
Myslím si , že veškeré dokumenty musí třídní učitel na prvém stupni vyplnit úplně stejně jako ten na druhém stupni . ps2013-053-05-005-048.u6.p5.s3
Rozsah je stejný , má s tím úplně stejně práce atd . atd . ps2013-053-05-005-048.u6.p5.s4
Čili tady absolutně žádný rozdíl není . ps2013-053-05-005-048.u6.p5.s5
Navíc ten učitel prvního stupně v daleko větší míře než učitel z druhého stupně zajišťuje komunikaci s pedagogicko - psychologickou poradnou při vyšetřování svých žáků , na druhém stupni už většina žáků je diagnostikována . ps2013-053-05-005-048.u6.p6.s1
A třetí argument . ps2013-053-05-005-048.u6.p6.s2
Myslím si , že když máme např . školu , kde je jak první , tak i druhý stupeň , a na prvním stupni máme třídu o třiceti žácích , na druhém stupni už může být třída také třeba jen o sedmnácti žácích , tak je určitě nespravedlivé , aby učitel na prvním stupni měl menší příplatek za třídnictví než ten na druhém stupni , který má polovinu žáků než učitel na prvním stupni . ps2013-053-05-005-048.u6.p7.s1
Takže to jen některé podpůrné argumenty , které si myslím , že by měly podpořit to , aby se ten příplatek srovnal , aby byl pro všechny třídní učitele stejný . ps2013-053-05-005-048.u6.p7.s2
Já bych byl rád , kdybychom se k tomu mohli tady pobavit , nebo jestli je k tomu nějaké vysvětlení , příp . se o tom pobavit na výborech , nějak to změnit . ps2013-053-05-005-048.u6.p7.s3
Ale třeba mě paní ministryně nějak opraví a řekne , jak celá věc byla myšlena . ps2013-053-05-005-048.u6.p7.s4
Ale říkám , byl bych rád , kdyby se to mohlo narovnat . ps2013-053-05-005-048.u6.p7.s5
Děkuji . ps2013-053-05-005-048.u7.p1.s1
Já děkuji , pane poslanče . ps2013-053-05-005-048.u7.p1.s2
A prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou , připraví se paní poslankyně Semelová . ps2013-053-05-005-048.u7.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2013-053-05-005-048.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , paní předsedající . ps2013-053-05-005-048.u8.p1.s2
Dámy a pánové , dovolím si říci několik poznámek . ps2013-053-05-005-048.u8.p1.s3
Jsem ráda , že v několika diskusích , které jsme mohli vést , poslanci ze všech politických stran , s paní ministryní , se podařilo vyjasnit , že skutečně je nutné na maximum prodloužit období mezi prvním a druhým čtením , i když svá úskalí to má . ps2013-053-05-005-048.u8.p1.s4
Protože s druhým čtením počítáme na přelomu února a března a mezitím nejen že proběhnou Vánoce , ale budou probíhat také jarní prázdniny atd . a takový finiš konce prvního pololetí , takže pro skutečnou opravdovou práci v terénu , do které bychom se opravdu museli zapojit všichni , moc času nebude a bude to muset být opravdu velmi , velmi intenzivní . ps2013-053-05-005-048.u8.p2.s1
Když tady paní zpravodajka mluvila o tom , že má do sebe zapadat pozitivní změna ve školství , že do sebe má zapadat navýšení rozpočtu , změna financování a kariérní řád , dovolím si upozornit , že tyhle věci jsou správné . ps2013-053-05-005-048.u8.p2.s2
Když se ale jedna z nich udělá špatně , zejména ta změna financování a kariérní řád , a nebude se při těch obou změnách přemýšlet komplexně o škole jako organismu , jako živém organismu , tak to nemusí přinést automaticky pozitivní změnu ve školství . ps2013-053-05-005-048.u8.p2.s3
Třeba u té změny financování . ps2013-053-05-005-048.u8.p2.s4
Pokud budeme mluvit o změně financování a zároveň nedáme jasně najevo , že jsme si vědomi , že před x měsíci jsme schválili inkluzi , která nemůže být pozitivní , když neprovedeme záměrné snížení počtu žáků ve třídě , tak tady už narážíme u změny financování školství , že tady to důsledně vůbec neděláme . ps2013-053-05-005-048.u8.p3.s1
A stejně tak když se bavíme o kariérním řádu , tak se to nesmí smrsknout na nějaké tabulky , že . . . ps2013-053-05-005-048.u8.p3.s2
Nedělejme si iluze . ps2013-053-05-005-048.u8.p3.s3
Učitelé mají velice obtížnou práci v terénu a oni opravdu za to , aby dostali červený puntík a hvězdičku a poskočili v nějaké tabulce a dostali o tisíc korun víc nebo o dva tisíce korun víc - je to skutečně dostatečně motivační ?