ps2013-049-06-007-057.u1.p1.s1
57 . ps2013-049-06-007-057.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 128 / 2000 Sb . , o obcích ( obecní zřízení ) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 129 / 2000 Sb . , o krajích ( krajské zřízení ) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 131 / 2000 Sb . , o hlavním městě Praze , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 851 / - prvé čtení ps2013-049-06-007-057.u1.p2.s1
Pan ministr vnitra Milan Chovanec je připraven , pan kolega Koubek také , můžeme tedy začít projednávat tento bod . ps2013-049-06-007-057.u1.p2.s2
Žádám tedy ministra vnitra Milana Chovance , aby z pověření vlády tisk uvedl . ps2013-049-06-007-057.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , děkuji za slovo . ps2013-049-06-007-057.u2.p1.s2
Vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi , abych stručně uvedl návrh zákona , kterým se mění zákon o obcích , zákon o krajích a o hlavním městě Praze a další související zákony v oblasti odměňování členů zastupitelstev . ps2013-049-06-007-057.u2.p2.s1
Stávající právní úprava odměňování členů zastupitelstev se jeví jako nevyhovující , a to zejména z následujících důvodů , které uvedu . ps2013-049-06-007-057.u2.p2.s2
Existují nedůvodné rozdíly v právní úpravě odměňování členů zastupitelstev obcí , krajů a hlavního města Prahy např . ve výši měsíčních odměn za výkon jinak srovnatelných funkcí , ve výši odměny při skončení funkčního období nebo při zániku mandátu člena zastupitelstva , odvolání z funkce či rezignaci na funkci v průběhu funkčního období nebo v možnosti převádět nevyčerpanou dovolenou v rámci mandátu . ps2013-049-06-007-057.u2.p2.s3
Současná , v některých ustanoveních nepřesná či neúplná právní úprava umožňuje různou interpretaci . ps2013-049-06-007-057.u2.p2.s4
Z těchto důvodů jsou pak i postupy jednotlivých územně správních celků podle stejných ustanovení zákona ve z našeho pohledu srovnatelných situacích rozdílné . ps2013-049-06-007-057.u2.p3.s1
Obecně se předmětná právní úprava v praxi pojí s většími či menšími aplikačními problémy , přičemž judikatura k příslušným sporným částem zákona již existuje . ps2013-049-06-007-057.u2.p3.s2
Bohužel tato judikatura je ale velmi výjimečná , tzn . není těchto judikátů tolik , kolik by bylo zjevně potřeba . ps2013-049-06-007-057.u2.p3.s3
Nastavení celého systému zejména pro menší obce a městské části je z těchto důvodů velmi složité . ps2013-049-06-007-057.u2.p4.s1
Předmětem předkládaného návrhu zákona je tedy úprava nového systému odměňování členů zastupitelstev územněsprávních celků . ps2013-049-06-007-057.u2.p4.s2
Návrh zachovává stávající koncepci založenou na tom , že zákonem je upraven základní způsob stanovení měsíční odměny za výkon funkce členů zastupitelstev územněsprávních celků a vláda je zmocněna k vydání prováděcího právního předpisu v podobě nařízení vlády , kterým se stanoví výše měsíční odměny členům zastupitelstev . ps2013-049-06-007-057.u2.p4.s3
Návrh rovněž zachovává rozdělení členů zastupitelstev na tzv . uvolněné a neuvolněné . ps2013-049-06-007-057.u2.p4.s4
Uvolnění členové zastupitelstva mají i nadále ze zákona nárok na měsíční odměnu ve výši stanovené nařízením vlády . ps2013-049-06-007-057.u2.p4.s5
Neuvolněným členům zastupitelstva může být měsíční odměna poskytnuta , ale rozhodnutí o tom , zda bude přiznána , a stanovení její výše je vyhrazeno zastupitelstvu příslušného územněsprávního celku . ps2013-049-06-007-057.u2.p4.s6
Nařízení vlády stanoví maximální výši odměny neuvolněným členům zastupitelstva , ale spodní limit , nebo to tedy , kde vlastní odměna bude , rozhodne příslušné zastupitelstvo územněsprávního celku . ps2013-049-06-007-057.u2.p5.s1
Pro neuvolněné starosty , případně primátory a hejtmany však návrh nově stanovuje minimální měsíční odměnu , a to ve výši násobku 0 , 3 výše měsíční odměny , která by náležela uvolněnému členovi zastupitelstva obce , který vykonává funkci starosty , případně primátora či hejtmana . ps2013-049-06-007-057.u2.p6.s1
Jako příklad navrhovaných změn lze uvést úpravu mimořádných odměn , jejichž poskytování členům zastupitelstev současná právní úprava neumožňuje . ps2013-049-06-007-057.u2.p6.s2
Mimořádné odměny , byť se tak nemusí jevit , ale přesto jimi jsou , jsou v praxi poskytovány , a to formou darů v nekontrolovatelné a nelimitovatelné výši a bez veřejné kontroly , což je vnímáno velmi negativně . ps2013-049-06-007-057.u2.p6.s3
Předkládaná novela umožňuje , aby územněsprávní celek poskytl členovi zastupitelstva za splnění mimořádných nebo zvláště významných úkolů pro územněsprávní celek mimořádnou odměnu . ps2013-049-06-007-057.u2.p6.s4
Maximální výše této mimořádné odměny je zákonem stanovená , je tedy limitovaná . ps2013-049-06-007-057.u2.p6.s5
Současná novela územněsprávním celkům zakazuje poskytovat členům zastupitelstev těchto územněsprávních celků jakékoliv dary , které jsou spojeny s výkonem jejich funkce . ps2013-049-06-007-057.u2.p7.s1
Dalším příkladem navrhované změny je úprava odchodného . ps2013-049-06-007-057.u2.p7.s2
Stávající zákony počítají s poskytnutím odměny při skončení funkčního období člena zastupitelstva . ps2013-049-06-007-057.u2.p7.s3
Úprava v obecním zřízení , v krajském zřízení a v zákoně o hlavním městě Praze však obsahuje nedůvodné rozdíly z hlediska dotčených osob , způsobu výplaty , ale zejména z hlediska výše tzv . odchodného . ps2013-049-06-007-057.u2.p7.s4
Novela právní úpravu pro obce , kraje a hlavní město Prahu sjednocuje a stanoví nárok na odchodné ve výši 1 + 3 dosavadní měsíční odměny , tzn . ve výši jednoměsíční odměny , ke které je přepočítán násobek měsíční odměny podle počtu let výkonu funkce , nejvíce však tedy tří let . ps2013-049-06-007-057.u2.p8.s1
Na zpracování návrhu zákona se aktivně podílela pracovní skupina složená kromě zástupců Ministerstva vnitra i ze zástupců dotčených ministerstev , tedy Ministerstva práce a sociálních věcí , Ministerstva financí a samozřejmě i ze zástupců územněsprávních celků , a to ve formátu Asociace krajů České republiky , Svazu měst a obcí České republiky , Sdružení místních samospráv , Spolku pro obnovu venkova a hlavního města Prahy , kterých se problematika dotýká . ps2013-049-06-007-057.u2.p9.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-049-06-007-057.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi vnitra Milanu Chovancovi za uvedení . ps2013-049-06-007-057.u3.p1.s2
A ještě než budeme pokračovat zpravodajskou zprávou , dovolte mi , abych konstatoval omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny . ps2013-049-06-007-057.u3.p1.s3
Od 16 hodin se omlouvá pan poslanec Vozka , dále mezi 13 . a 19 . hodinou pan poslanec Ladislav Okleštěk , od 16 hodin z pracovních důvodů pan poslanec Milan Šarapatka a paní kolegyně Semelová - to je na zítřek . ps2013-049-06-007-057.u3.p2.s1
Nyní bych požádal , aby svou zpravodajskou zprávu přednesl pan poslanec Jiří Koubek , který je zpravodajem pro prvé čtení . ps2013-049-06-007-057.u3.p2.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-049-06-007-057.u4.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-049-06-007-057.u4.p1.s2
Vážený pane ministře , vážené dámy a pánové , úvodní zpráva pana ministra byla myslím velmi podrobná a dotýká se všech záležitostí , které v tom zákoně jsou . ps2013-049-06-007-057.u4.p1.s3
Dovolte mi , abych přesně , stejně jako pan ministr , vyzdvihl to , že doposud podle stávajících tří zákonů , a to zákona o obcích , zákona o krajích a zákona o hlavním městě Praze , z hlediska peněžitých nároků souvisejících s výkonem funkce členů zastupitelstev jsou právě v obcích , krajích a hlavním městě Praze nedůvodné rozdíly . ps2013-049-06-007-057.u4.p1.s4
Už jsme to diskutovali při minulé novele , kterou jsme tady projednávali na jaře , a to se bohužel nepodařilo úplně odstranit . ps2013-049-06-007-057.u4.p1.s5
Jsem rád , že Ministerstvo vnitra přináší novelu těchto tří zákonů , které se snaží tyto parametry sjednotit . ps2013-049-06-007-057.u4.p1.s6
Jestli se to podařilo úplně ve všech , tak jak by asi bylo žádoucí , to je možná více debata na výbor pro veřejnou správu , případně na rozpočtový výbor , ale dovolte mi vyzdvihnout dva momenty , které si myslím , že každý starosta , který s tím přijde do styku , musí určitě ocenit . ps2013-049-06-007-057.u4.p2.s1
To první je , že stávající dvousložkový systém výpočtu odměn pro členy zastupitelstev obcí a hlavního města Prahy činil zejména v menších obcích problémy . ps2013-049-06-007-057.u4.p2.s2
Víme , že starostové někdy měli problém si vůbec dopočítat , jaká jim náleží mzda . ps2013-049-06-007-057.u4.p2.s3
Audity následně přicházely na to , že měli mít mzdu o 120 Kč vyšší a podobně , což jsou zanedbatelné částky , a jednalo se spíše o chyby , které se potom následně objevovaly v jednotlivých zprávách o špatném hospodaření obcí , a byly to myslím zbytečné problémy . ps2013-049-06-007-057.u4.p2.s4
Navržený způsob rozdělení obcí do 15 kategorií je myslím přesně ten správný a efektivní . ps2013-049-06-007-057.u4.p2.s5
Můžeme se bavit o velikosti těch kategorií , ale tento model je rozhodně funkční a zejména je aplikovatelný tak , že hnedka od 1 . ledna starosta v zásadě bude vědět , kolik jednotliví členové zastupitelstva budou brát odměnu za výkon své funkce , což dosud nebylo možné , protože s každým jedním občanem se tato odměna lišila , což už podle této novely nebude tak úplně jednoduché . ps2013-049-06-007-057.u4.p3.s1
Za druhé . ps2013-049-06-007-057.u4.p3.s2
Už tady bylo zmíněno a dovolím si to vypíchnout , otázka zákonné možnosti odměnit člena zastupitelstva . ps2013-049-06-007-057.u4.p3.s3
Víme , jak se toto různě obchází formou darů . ps2013-049-06-007-057.u4.p3.s4
Je to velmi neblahá praxe . ps2013-049-06-007-057.u4.p3.s5
Řekl bych , že to i podlamuje důvěru občanů v jednotlivé místní samosprávy , pokud jsou vypláceny darovacími smlouvami peněžité odměny za práci zastupitelům , a přitom to není právě odměna za výkon funkce , ale různě se to kryje a maskuje za jiné činnosti . ps2013-049-06-007-057.u4.p3.s6
Myslím si , že je dobře , že možnost i nad zákonný rámec odměnit zastupitele či starostu za mimořádný výkon se v této novele objevila . ps2013-049-06-007-057.u4.p4.s1
Co se týče navrženého odměňování za výkon neuvolněného starosty , o kterém tady pan ministr mluvil , mám určité pochybnosti , zda navržená odměna ve výši 0 , 3 násobku , či případně zvažované v druhé variantě 0 , 4 násobku , která by náležela případně uvolněnému starostovi , je tak zásadním rozdílem , jak se nám snaží v důvodové zprávě ministerstvo podat . ps2013-049-06-007-057.u4.p4.s2
Dopad na nejmenší obce do 300 obyvatel podle důvodové zprávy je někde v rozmezí od 128 do 170 tisíc Kč . ps2013-049-06-007-057.u4.p4.s3
Docela si rád na výboru pro veřejnou správu regionální rozvoj vyslechnu třeba stanovisko sdružení místních samospráv , jak moc tyto varianty skutečně budou mít dopad na rozpočty nejmenších obcí . ps2013-049-06-007-057.u4.p5.s1
Dovolím si tady zmínit ještě odchodné v souvislosti s ukončením funkčního období v důsledku voleb , kdy se sjednocuje praxe v obcích , krajích a hlavním městě Praze , kdy je navržena varianta odchodného ve výši 1 + 3 měsíční odměny . ps2013-049-06-007-057.u4.p5.s2
S tím se jistě budete potýkat vy , poslanci , kteří jste zároveň zastupiteli v obcích v republice , protože doposud praxe 1 + 5 byla jiná , a bude to jistě na vás , abyste to svým starostům či uvolněným místostarostům vysvětlili , za jakých okolností dochází k této změně . ps2013-049-06-007-057.u4.p5.s3
Řekl bych , že to bude určitě jedna z věcí , kterou budeme debatovat na výboru pro veřejnou správu . ps2013-049-06-007-057.u4.p5.s4
Vedle výše odměn , způsobu odměňování nebo odstupňování jistě může býti jednou z debat i téma dovolené a nové zákonné úpravy , která se v zákoně nebo v té novele objevila , tedy povinnost vést evidenci , či přímo registr o čerpání dovolených uvolněných zastupitelů . ps2013-049-06-007-057.u4.p6.s1
Myslím si , že máme témat do výboru pro veřejnou správu mnoho , a já vás mohu jenom poprosit , abychom to propustili do druhého čtení . ps2013-049-06-007-057.u4.p6.s2
Děkuji . ps2013-049-06-007-057.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-049-06-007-057.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášku paní poslankyně Fischerové , ale před ní ještě předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura s přednostním právem . ps2013-049-06-007-057.u5.p1.s3
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-049-06-007-057.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-049-06-007-057.u6.p1.s2
Já jsem s paní kolegyní Fischerovou domluvený , je to všechno v pohodě . ps2013-049-06-007-057.u6.p1.s3
Nebudu navrhovat zamítnutí , ale chci poukázat na některá problematická místa návrhu zákona . ps2013-049-06-007-057.u6.p2.s1
Když nyní pan zpravodaj mluvil o té dovolené , zareaguji na projednávání několik bodů zpátky , tak nevím , jak tam řešíte otcovskou dovolenou . ps2013-049-06-007-057.u6.p2.s2
Na to asi úředníci Ministerstva vnitra pozapomněli . ps2013-049-06-007-057.u6.p2.s3
Ale to jenom na okraj . ps2013-049-06-007-057.u6.p3.s1
Za prvé považuji za chybný koncept , že zastupitelstvo schvaluje odměnu starostovi . ps2013-049-06-007-057.u6.p3.s2
Opravdu za chybný , protože rozhoduje většina . ps2013-049-06-007-057.u6.p3.s3
Nevím , proč to tam je . ps2013-049-06-007-057.u6.p3.s4
Je tam napsáno - při plnění mimořádných úkolů a podobně . ps2013-049-06-007-057.u6.p3.s5
Nemyslím si , že je to správné . ps2013-049-06-007-057.u6.p3.s6
A doporučuji kolegyním a kolegům ve výboru pro veřejnou správu , aby se nad tím ještě jednou zamysleli , protože kdo zná nějakou politickou realitu , tak to - tak příštím logickým krokem by mohlo být , pane ministře , že ministři schválí odměnu premiérovi za plnění mimořádných úkolů , například to , že zvládl vydržet a nechat ve vládě všechny ostatní ministry , tak že mu dají odměnu . ps2013-049-06-007-057.u6.p3.s7
Já to dávám trošku ad absurdum . ps2013-049-06-007-057.u6.p3.s8
Není to správný princip . ps2013-049-06-007-057.u6.p4.s1
Pak něco , co považuji za zbytečné , a to jsou ti , kteří oddávají . ps2013-049-06-007-057.u6.p4.s2
Už to , že tam je konkrétní částka 2 tisíce , mi přijde zvláštní a zbytečné , a nevím , proč to tam je . ps2013-049-06-007-057.u6.p4.s3
To se dá přece řešit jinak . ps2013-049-06-007-057.u6.p4.s4
Příklad z mého rodného města . ps2013-049-06-007-057.u6.p4.s5
Kdysi jsme ustavili komisi pro vykonávání svatebních obřadů a zastupitelstvo schválilo každému členovi komise skoro na horní částce toho , že je v té komisi , podle toho , jak už platí dnešní pravidla . ps2013-049-06-007-057.u6.p4.s6
Je to poměrně elegantní , nemusíme dávat částku do zákona . ps2013-049-06-007-057.u6.p5.s1
Já vám chci přečíst jeden paragraf , protože podle mě se to tvořilo , že se nejdříve spočítaly peníze , a pak se k těm výsledným penězům vymyslela matematická konstrukce . ps2013-049-06-007-057.u6.p5.s2
Nic proti tomu nemám , ale když si přečteme text § 73 odst . 2 - a prosím , abyste dávali pozor , jak jednoduše a srozumitelně , v uvozovkách , může být něco napsáno : Odměna uvolněného člena zastupitelstva obce , který vykonává funkci primátora statutárního města ve velikostní kategorii obcí nad 200 tis . obyvatel , " jinými slovy , to je Ostrava a Brno , takže máme speciální odměňování pro primátory dvou měst , " se stanoví tak , aby činila nejméně 2 , 5 násobek odměny uvolněného člena zastupitelstva obce , který vykonává funkci starosty v obci ve velikostní kategorii obcí do 300 obyvatel , a současně nebyla vyšší než odměna uvolněného člena zastupitelstva kraje , který vykonává funkci hejtmana kraje v kraji ve velikostní kategorii krajů do 500 tisíc obyvatel . " ps2013-049-06-007-057.u6.p5.s3
To musel někdo spočítat a pak k tomu vymyslel ty konstrukce . ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s1
Za prvé chci říci , že zákon o krajích rozlišuje velikost zastupitelstva podle počtu obyvatel , ale není tam 500 tisíc . ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s2
Tady zavádíme jinou hranici , poměrně nelogickou , protože máme 45 členů zastupitelstva v krajích do 600 tisíc obyvatel , 55 členů zastupitelstva kraje ve velikosti 600 001 až 900 tisíc a nad 900 tisíc 65 členů zastupitelstva kraje . ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s3
Tady z ničeho nic dáváme 500 tisíc . ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s4
Takový kraj je jeden , pokud se nepletu . ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s5
Takže máme napsat , když to přeložím : primátor Ostravy nesmí brát více než hejtman Karlovarského kraje . ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s6
Já nevím , jestli je to dobře , úplně to přesně posuzovat nechci , ale přijde mi ta konstrukce zbytečně složitá pro dvě konkrétní města . ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s7
A proč 2 , 5 násobek obce do 300 obyvatel a ne do 1 000 ? ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s8
Já nevím . ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s9
Respektive vím . ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s10
Někdo to spočítal , vzal konkrétní částky a pak k tomu našel - já bych doporučoval se to pokusit ještě zjednodušit . ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s11
Ten samotný princip , že se sjednocují pravidla , bohužel se o to neúspěšně při minulém projednávání pokusila kolegyně paní poslankyně Jana Černochová , je naprosto správný , i to , že ty principy těch tří zákonů o samosprávě a odměňování se slučují , je také správný , ale přijde mi to skutečně zbytečně komplikované . ps2013-049-06-007-057.u6.p7.s1
A pak pochvala .