ps2013-048-05-003-222.u1.p1.s1
222 . ps2013-048-05-003-222.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 841 / - prvé čtení ps2013-048-05-003-222.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede paní ministryně školství , mládeže a tělovýchovy paní Kateřina Valachová , kterou prosím , aby se ujala slova . ps2013-048-05-003-222.u1.p2.s2
A prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan poslanec Kořenek , který je zpravodajem tohoto tisku . ps2013-048-05-003-222.u1.p2.s3
Prosím , paní ministryně , máte slovo . ps2013-048-05-003-222.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte , abych vám představila vládní návrh zákona , kterým se mění školský zákon a který obsahuje změny financování regionálního školství . ps2013-048-05-003-222.u2.p2.s1
Chtěla bych říct , že co se týká změn financování regionálního školství , tak je to záležitost , po které dlouhodobě volají odborné asociace , odbory , zaměstnavatelské svazy , ale i školy samotné - ps2013-048-05-003-222.u3.p1.s1
Paní ministryně , já se velmi omlouvám , ale prosím všechny kolegy , kteří chtějí diskutovat , aby tak činili mimo jednací sál ! ps2013-048-05-003-222.u4.p1.s1
Stejně jako obce a kraje . ps2013-048-05-003-222.u4.p1.s2
Návrh zákona je předkládán v souladu s programovým prohlášením vlády a cílem navržené novelizace je zakotvit změny ve financování mateřských , základních a středních škol . ps2013-048-05-003-222.u4.p2.s1
Co se týká současného systému financování regionálního školství , ten trpí četnými nedostatky . ps2013-048-05-003-222.u4.p2.s2
Systém nezohledňuje skutečný rozsah vzdělávání poskytovaný žákům konkrétní školou , dostatečně nezohledňuje rozdíly mezi jednotlivými obory . ps2013-048-05-003-222.u4.p2.s3
V oblasti nepedagogické práce bezdůvodně zvýhodňuje školu s vyšší naplněností tříd oproti stejně zorganizované škole s naplněností tříd nižší a nutí k navyšování počtu žáků a studentů na úkor zvyšování kvality vzdělávání . ps2013-048-05-003-222.u4.p3.s1
Cílem navrhovaného předpisu je zajištění stabilizace financování regionálního školství a také předvídatelnost financování a finančních prostředků pro ředitele škol . ps2013-048-05-003-222.u4.p3.s2
Hlavním smyslem přistoupení k navrženým změnám je odstranění nerovného postavení jednotlivých srovnatelných příjemců , to znamená z hlediska finančních prostředků krajů i jednotlivých krajských a obecních škol . ps2013-048-05-003-222.u4.p3.s3
Zajištění skutečně efektivního vynakládání finančních zdrojů státního rozpočtu , tzn . aby finanční prostředky následovaly jak realitu poskytovaného vzdělávání , tak i platovou úroveň v jednotlivých školách . ps2013-048-05-003-222.u4.p3.s4
Větší otevřenost a transparentnost pro školy i jejich zaměstnance . ps2013-048-05-003-222.u4.p3.s5
Cílem je také větší předvídatelnost pro ředitele škol z hlediska finančního řízení , tak jak už jsem zmínila . ps2013-048-05-003-222.u4.p3.s6
Konečně také tyto změny umožní cíleně podpořit prioritní zájmy státu v oblasti vzdělávání z hlediska strategických dokumentů státu , a to jak Strategie 2020 , tak dlouhodobého záměru . ps2013-048-05-003-222.u4.p4.s1
Navrhované řešení zohledňuje objektivní rozdíly vzdělávacích soustav v jednotlivých krajích , tzn . nesoustředí se na v tuto chvíli jediné kritérium , které je počet vzdělávaných hlav , v uvozovkách , které nerespektuje například zásadní demografické výkyvy z hlediska financování v jednotlivých krajích , zejména v těch , které trpí nižším demografickým vývojem . ps2013-048-05-003-222.u4.p4.s2
Odstraňuje rozdílné financování stejných oborů vzdělání , nerovnosti v odměňování zaměstnanců a negativní dopady spojené s takovým snížením počtu žáků , které je z pohledu organizace vzdělávání bezvýznamné , avšak ve stávajícím systému může školu přivést až k vážným ekonomickým problémům . ps2013-048-05-003-222.u4.p4.s3
Tady chci jenom doplnit , že se jedná především o střední odborné školství . ps2013-048-05-003-222.u4.p4.s4
Koneckonců také snižuje u středních škol ekonomický tlak na přijímání co největšího počtu žáků bez ohledu na kvalitu vzdělávání . ps2013-048-05-003-222.u4.p5.s1
V prvé řadě dochází k upuštění od financování prostřednictvím republikových a krajských normativů . ps2013-048-05-003-222.u4.p5.s2
To znamená , že tento systém , na který jsme byli doposud zvyklí , zůstane zachován pouze pro financování vzdělávání a školských služeb poskytovaných školskými zařízeními . ps2013-048-05-003-222.u4.p5.s3
Tady bych jenom zmínila , že školní družiny se dostávají do systému normativního financování , to znamená , jsou systémově zařazeny do financování , jejichž pravidla centrálně bude stanovovat Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy . ps2013-048-05-003-222.u4.p6.s1
Nejzásadnější změnou , kterou návrh přináší , je změna financování pedagogické práce mateřských škol , základních škol a středních škol , konzervatoří , a jak jsem zmínila , i školních družin . ps2013-048-05-003-222.u4.p6.s2
V těchto zařízeních bude stanoven prováděcími předpisy maximální rozsah přímé pedagogické činnosti hrazený ze státního rozpočtu . ps2013-048-05-003-222.u4.p6.s3
Stanovené maximum bude vyjadřovat stav umožňující poskytování vzdělávání v potřebné kvalitě . ps2013-048-05-003-222.u4.p6.s4
Tady bych chtěla říct , že se jedná o standard , ne nivelizaci vzdělávání , ke které naopak dochází nyní . ps2013-048-05-003-222.u4.p6.s5
A zároveň změny financování umožní tedy také to , aby školy mohly reálně realizovat takové věci , jako je dělení hodin ; ps2013-048-05-003-222.u4.p6.s6
změny financování zejména pamatují na dělení hodin v případě matematiky , češtiny , cizího jazyka a informatiky . ps2013-048-05-003-222.u4.p7.s1
Dále budou stanoveny následující normativy . ps2013-048-05-003-222.u4.p7.s2
Normativy nárokových složek platu , to znamená příplatky za vedení , specializační příplatky na jeden pracovní úvazek pedagogického pracovníka . ps2013-048-05-003-222.u4.p7.s3
Podotýkám tedy centrálně ze strany Ministerstva školství . ps2013-048-05-003-222.u4.p7.s4
Normativy nenárokových složek platů na jeden úvazek pedagogického pracovníka . ps2013-048-05-003-222.u4.p7.s5
Tady bych jenom chtěla říct , že tady centrálně budou vlastně alokovány finanční prostředky tak , aby bylo zajištěno , že také nenárokové složky platu jsou živé a mohou je reálně ředitelé využívat . ps2013-048-05-003-222.u4.p7.s6
Opravné koeficienty k normativům nenárokových složek platu připadajících na jeden úvazek pedagogického pracovníka zohledňující průměrnou naplněnost běžných tříd a také podíl dětí , žáků se speciálními vzdělávacími potřebami . ps2013-048-05-003-222.u4.p7.s7
U průměrné naplněnosti běžných tříd jenom zdůrazňuji , že vidíte , že to neznamená , že by nový systém financování nerespektoval žádným způsobem počty dětí . ps2013-048-05-003-222.u4.p7.s8
To samozřejmě je jedno z kritérií . ps2013-048-05-003-222.u4.p7.s9
Nicméně není jediné , protože tento systém se zcela přežil . ps2013-048-05-003-222.u4.p8.s1
Co se týká podílu dětí , žáků se speciálními vzdělávacími potřebami , tak bych zase jenom upozornila na to , že se jedná o reflexi stavu , který v našich školách panuje více než deset let , a tímto způsobem budeme schopni zajistit skutečně to , co dlouhodobě nebylo , aby financovány byly reálné potřeby dětí ve třídách a školách . ps2013-048-05-003-222.u4.p8.s2
Znovu bych také chtěla zdůraznit , že se jedná také o děti nadané , nebo mimořádně nadané , nikoli pouze zdravotně postižené , jak se někdy úzce připomíná . ps2013-048-05-003-222.u4.p9.s1
Ministerstvo bude dále vykonávat předběžnou kontrolu na základě předběžných údajů , které obdrží od těch zařízení , aby posoudilo , zda definovaný nárok nepřekračuje nárok vyplývající pro příslušné zařízení ze stanoveného maximálního rozsahu . ps2013-048-05-003-222.u4.p10.s1
Co se týká celkových změn , tak celkově bude mateřským , základním a středním školám , konzervatořím a školním družinám přiznán objem finančních prostředků na platové tarify pedagogických pracovníků včetně povinných příplatků . ps2013-048-05-003-222.u4.p10.s2
Objem finančních prostředků na ostatní nárokové složky platu pedagogických pracovníků a objem finančních prostředků na nenárokové složky platu pedagogických pracovníků . ps2013-048-05-003-222.u4.p10.s3
Ministerstvo bude finanční prostředky stanovovat pro jednotlivé právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení . ps2013-048-05-003-222.u4.p11.s1
Tady samozřejmě zůstane to , že ačkoli centrální pravidla stanoví Ministerstvo školství , tak daný rozpis a organizaci finančního rozpisu budou nadále vykonávat krajské úřady prostřednictvím svých odborných pracovníků . ps2013-048-05-003-222.u4.p11.s2
Ten bude také ověřovat správnost všech jednotek rozhodných pro rozpis . ps2013-048-05-003-222.u4.p11.s3
Jako součást dotace krajskému úřadu je navrhováno stanovit určitou rezervu , to znamená , počítá se s tím , že tato rezerva bude umožňovat (reakci?) na průběžný vývoj v rámci školního roku prostřednictvím specifických situací , které mohou nastat . ps2013-048-05-003-222.u4.p11.s4
Může se jednat o každoroční změny v organizaci škol spojené se zahájením nového školního roku , protože samozřejmě školní a rozpočtový rok se nepotkávají . ps2013-048-05-003-222.u4.p11.s5
Může se jednat také o nově diagnostikované speciální vzdělávací potřeby dětí a podobně . ps2013-048-05-003-222.u4.p11.s6
Řešení tohoto problému v reálném čase je možné pouze v rámci určité disponibilní rezervy rozpočtových zdrojů státního rozpočtu , kterou má pro tento účel k dispozici krajský úřad . ps2013-048-05-003-222.u4.p12.s1
Co se týká základních uměleckých škol , vyšších odborných škol a takzvaných ONIV , normativy budou centrálně z MŠMT na žáka . ps2013-048-05-003-222.u4.p12.s2
Pro komplexní financování základních uměleckých škol , pro financování pedagogické práce a pro financování ostatních neinvestičních výdajů ONIV ve vyšších odborných školách a pro financování ONIV v mateřských školách , základních školách a středních školách a konzervatořích bude zachován stávající systém normativního financování na žáka . ps2013-048-05-003-222.u4.p12.s3
Normativy však již nebudou stanovat jednotlivé krajské úřady , ale bude je centrálně stanovovat Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy . ps2013-048-05-003-222.u4.p13.s1
V případě uměleckých škol a soustavy uměleckého vzdělávání bych chtěla říct , že toto já také pokládám za poměrně klíčový prvek , protože v tuto chvíli je praxe v jednotlivých krajích významně jiná a umělecké školy byly odkazovány na to , co zbude z hlediska rozpisu finančních prostředků , protože přirozeně kraje preferovaly povinnou školní docházku . ps2013-048-05-003-222.u4.p13.s2
Domnívám se , že z hlediska odborných trendů ve vzdělávání je zcela namístě propojovat jak formální , tak neformální vzdělávání a umožnit maximální rozvoj talentů dětí , včetně talentů uměleckých . ps2013-048-05-003-222.u4.p14.s1
Normativy centrálně z MŠMT na školu , na pracoviště , na třídu . ps2013-048-05-003-222.u4.p14.s2
Pro financování nepedagogické práce , tzn . mzdových výdajů pro nepedagogické zaměstnance v mateřských , základních a středních školách , bude systém normativního financování na žáka nahrazen normativním systémem financování kombinací normativů na školu , na pracoviště a na třídu , resp . u středních škol na třídu v oboru vzdělávání a u konzervatoří a ve vyšších odborných školách bude nahrazen kombinací normativů na školu , na pracoviště a na žáka , resp . u konzervatoří na žáka v oboru vzdělávání a u vyšších odborných škol na studenta v akreditovaném vzdělávacím programu . ps2013-048-05-003-222.u4.p14.s3
Také tyto normativy bude centrálně stanovovat Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy . ps2013-048-05-003-222.u4.p15.s1
Navrhované řešení , tak jak je vláda předkládá , respektuje i hodnocení a doporučení OECD pro Českou republiku v oblasti financování . ps2013-048-05-003-222.u4.p15.s2
OECD při hodnocení tzv . slabých stránek stávajícího systému financování škol a školských zařízení v České republice upozornilo zejména na toto : Rigidní systém národních , rozuměj republikových , normativů neumožňující zohlednit objektivní specifika vzdělávacích soustav v jednotlivých krajích . ps2013-048-05-003-222.u4.p15.s3
Tady zejména upozorňuji na fakt , že tam , kde je méně a méně dětí v rámci demografického vývoje , dostávají kraje méně a méně finančních prostředků , což samozřejmě sekundárně vede zas k tomu , že se kraj nerozvíjí tak , jak by měl z hlediska vzdělávání a vzdělávací soustavy . ps2013-048-05-003-222.u4.p15.s4
Stejně tak je zcela nemožné nastavit systém středního školství , sekundárního vzdělávání , např . na uplatnitelnost na trhu nebo rozvíjet speciální obory v rámci krajů , které mají určité regionální charakteristiky . ps2013-048-05-003-222.u4.p16.s1
Krajské variace , říká OECD , rozuměj mezikrajové rozdíly v počtech žáků na učitele v krajských normativech mezd pedagogických pracovníků , jsou nám vytýkány . ps2013-048-05-003-222.u4.p16.s2
Stejně tak chybějící národní regulace financování nepedagogické práce . ps2013-048-05-003-222.u4.p16.s3
Chtěla bych říct , že zatímco u pedagogické práce v tuto chvíli existuje shoda s odbornými asociacemi , se zástupci škol , s kraji , s obcemi , s odbory i zaměstnavateli , v případě nepedagogické práce detaily jednotlivých koeficientů by měly být finalizovány nejpozději během září . ps2013-048-05-003-222.u4.p16.s4
Podotýkám , že se jedná o prováděcí předpis a je to poprvé , kdy Ministerstvo školství předkládá Poslanecké sněmovně návrh zákona včetně všech prováděcích předpisů . ps2013-048-05-003-222.u4.p17.s1
Dále namítá OECD možnost konfliktu zájmu krajů jako zřizovatelů škol a zároveň prostřednictvím svého úřadu i distributora finančních prostředků státního rozpočtu školám jiných zřizovatelů . ps2013-048-05-003-222.u4.p17.s2
Ve svých doporučeních pak OECD považuje za klíčové zejména přenést odpovědnost za financování mateřských a základních škol na stát , zaměřit financování na školu jako instituci a omezit financování vzdělávacích programů . ps2013-048-05-003-222.u4.p17.s3
Všechny tyto požadavky změny financování , tak jak jsou předloženy , respektují . ps2013-048-05-003-222.u4.p18.s1
Závěrem bych , vážené poslankyně a vážení poslanci , chtěla říct , že bez změn financování mateřských , základních a středních škol nejsme schopni dosáhnout žádného významného pokroku z hlediska vzdělávání a kvality vzdělávání našich dětí a nejsme schopni z hlediska výkyvů demografického vývoje garantovat síť mateřských , základních a středních škol v odpovídající kvalitě a úrovni do budoucna . ps2013-048-05-003-222.u4.p18.s2
V neposlední řadě bych chtěla říct , že změny financování jsou základním předpokladem také pro to , abychom zajistili ohodnocení učitelů i ostatních nepedagogických pracovníků a abychom zastavili trend , který v tuto chvíli máme , a sice že se víc a víc začínáme potýkat s tím , že učitelé vůbec nemíří z hlediska pedagogických fakult a absolventů do našich škol . ps2013-048-05-003-222.u4.p18.s3
A pokud se potká nedostatek učitelů , vysoký věk ve věkové kohortě učitelů ve stávajících školách a silný demografický vývoj , který se v tuto chvíli přesouvá do základních škol a bude se dál logicky posouvat do středních , tak pokud se tyto dva faktory potkají , tak nejsme schopni garantovat nejenom kvalitu vzdělávání , ale vzdělávání jako takové . ps2013-048-05-003-222.u4.p19.s1
Děkuji vám předem za věcnou rozpravu k danému vládnímu návrhu a věřím , že ho propustíte do dalšího čtení . ps2013-048-05-003-222.u4.p19.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2013-048-05-003-222.u5.p1.s1
Děkuji , paní ministryně . ps2013-048-05-003-222.u5.p1.s2
Prosím pana zpravodaje , kterým byl určen pan poslanec Petr Kořenek . ps2013-048-05-003-222.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-048-05-003-222.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-048-05-003-222.u6.p1.s2
Vážené poslankyně , vážení poslanci , vážená paní ministryně , členové vlády , Poslanecká sněmovna zahajuje projednávání sněmovního tisku 841 , vládního návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání , školský zákon , ve znění pozdějších předpisů . ps2013-048-05-003-222.u6.p1.s3
Součástí tohoto tisku jsou i podzákonné normy . ps2013-048-05-003-222.u6.p1.s4
Jeho zdůvodnění přednesla vyčerpávajícím způsobem ministryně školství , mládeže a tělovýchovy , proto se omezím jen na krátké shrnutí . ps2013-048-05-003-222.u6.p1.s5
Chtěl bych jenom ještě pro úplnost dodat , že poslancům tento tisk byl doručen 17 . června v 11.21 . ps2013-048-05-003-222.u6.p2.s1
Definice problému . ps2013-048-05-003-222.u6.p2.s2
Současný systém normativního financování škol a školských zařízení ze státního rozpočtu kodifikovaný ve školském zákoně je založen na principu financování prostřednictvím tří normativů . ps2013-048-05-003-222.u6.p2.s3
Republikové normativy stanoví ministerstvo jako výši výdajů připadajících na vzdělávání a školské služby na jedno dítě , žáka nebo studenta příslušné věkové kategorie v oblasti předškolního vzdělávání , základního vzdělávání , středního a vyššího odborného vzdělávání na kalendářní rok . ps2013-048-05-003-222.u6.p2.s4
Jde to v tzv . kohortách . ps2013-048-05-003-222.u6.p2.s5
Tyto republikové normativy slouží pouze k transferu prostředků státního rozpočtu z rozpočtu ministerstva do rozpočtu krajů . ps2013-048-05-003-222.u6.p2.s6
Krajské normativy pak rozpočítá krajský úřad jako výši výdajů připadajících na jednotku výkonu na kalendářní rok . ps2013-048-05-003-222.u6.p2.s7
Tyto krajské normativy slouží k transferu prostředků státního rozpočtu z rozpočtu kraje do rozpočtu jednotlivých škol a školských zařízení zřizovaných krajem , obcí nebo svazkem obcí . ps2013-048-05-003-222.u6.p2.s8
Zvláštní pak jsou normativy pro soukromé a církevní školství , které stanoví ministerstvo a slouží pro poskytování dotací jednotlivým soukromým a církevním školám a školským zařízením . ps2013-048-05-003-222.u6.p3.s1
Současný systém financování škol a školských zařízení zřizovaných kraji , obcemi a svazky obcí , dále také regionální školství územních samosprávních celků , ze státního rozpočtu se vyznačuje řadou problémů , jejichž důsledkem je nerovné postavení jednotlivých srovnatelných příjemců v rámci České republiky . ps2013-048-05-003-222.u6.p3.s2
Jako základní problémy bych pojmenoval nepředvídatelnost financování , rozdíly v platech v jednotlivých krajích zejména v oblasti nenárokových složek , a problémy především v odborném učňovském školství zvláště při odchodu žáků ze systému . ps2013-048-05-003-222.u6.p4.s1
Dovolím si jenom krátce shrnout nedostatky současného systému . ps2013-048-05-003-222.u6.p5.s1
Při normativním rozpisu prostředků státního rozpočtu do rozpočtu jednotlivých krajů nemůže Ministerstvo školství zohlednit důležitá specifika regionálního školství v jednotlivých oblastech , která významně ovlivňují skutečnou potřebu finančních prostředků v kraji , jako např . rozdílná velikostní struktura mateřských a základních škol , rozdílná oborová struktura středního a vyššího odborného školství , rozdílný procentní rozdíl ze školní populace zapojený do vzdělávání v zájmové umělecké škole nebo rozdílná finanční náročnost podpůrných opatření pro žáky ze speciálními vzdělávacími potřebami a další . ps2013-048-05-003-222.u6.p5.s2
Při normativním rozpisu prostředků státního rozpočtu z rozpočtu krajů do rozpočtu jednotlivých škol a školských zařízení vznikají velké rozdíly ve výši krajských normativů , tj . rozdíly ve výši státní finanční podpory na vzdělávání žáků ve stejném oboru vzdělávání mezi jednotlivými kraji . ps2013-048-05-003-222.u6.p5.s3
Výše normativů navíc není dlouhodobě předvídatelná nejen ze strany škol jako příjemců finančních prostředků , ale ani ze strany ministerstva . ps2013-048-05-003-222.u6.p6.s1
Systém nezohledňuje skutečný rozsah vzdělávání poskytovaného žákům konkrétní školou .