ps2013-048-03-004-220.u1.p1.s1
| 220. |
ps2013-048-03-004-220.u1.p1.s2
| Ústní interpelace |
ps2013-048-03-004-220.u1.p2.s1
| které jsou určené předsedovi vlády ČR a ostatním členům vlády. |
ps2013-048-03-004-220.u1.p2.s2
| Dnes jsme za účasti ověřovatelů vylosovali pořadí poslanců, v němž budou vystupovat a podávat ústní interpelace nejprve na předsedu vlády pana Bohuslava Sobotku či na vládu ČR, a to v čase od do hodin. |
ps2013-048-03-004-220.u1.p2.s3
| Na ostatní členy vlády pak od do hodin. |
ps2013-048-03-004-220.u1.p2.s4
| Seznamy poslanců podle vylosovaného pořadí vám byly rozdány do lavic. |
ps2013-048-03-004-220.u1.p3.s1
| Nyní dávám slovo poslankyni Daně Váhalové, která byla vylosována na prvním místě, aby přednesla ústní interpelaci na předsedu vlády ČR Bohuslava Sobotku. |
ps2013-048-03-004-220.u1.p3.s2
| A připraví se poslanec Antonín Seďa. |
ps2013-048-03-004-220.u1.p3.s3
| Prosím, paní poslankyně. |
ps2013-048-03-004-220.u2.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2013-048-03-004-220.u2.p1.s2
| Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, vážené kolegyně, kolegové, v oblasti dopravních staveb v ČR a tím spojených investic do stavebnictví, které pomáhá udržet ekonomický růst, existuje problém nevyhovujících posudků EIA, to znamená dopadů na životní prostředí. |
ps2013-048-03-004-220.u2.p1.s3
| Dnes se již v médiích objevila informace o výjimce EU pro ČR pro deset staveb za 46 mld. korun. |
ps2013-048-03-004-220.u2.p2.s1
| Můžete nás pane premiére blíže seznámit s výsledky jednání zástupců ČR s EU? |
ps2013-048-03-004-220.u2.p2.s2
| Skutečně nebudou ohroženy zdroje EU do této pro nás velmi důležité oblasti? |
ps2013-048-03-004-220.u2.p2.s3
| A jsou zajištěny všechny stavby, kterých se to bude týkat? |
ps2013-048-03-004-220.u2.p2.s4
| Děkuji. |
ps2013-048-03-004-220.u3.p1.s1
| Já vám děkuji a požádám pana premiéra, aby vám odpověděl. |
ps2013-048-03-004-220.u3.p1.s2
| Prosím, pane premiére. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p1.s1
| Děkuji. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p1.s2
| Vážená paní poslankyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážený pane místopředsedo Poslanecké sněmovny, jsem rád, že zde mohu potvrdit fakt, že informace, které se objevily v médiích včera a dnes, se zakládají na pravdě. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p1.s3
| Dobrých zpráv v dnešní době po brexitu a ve světle různých teroristických útoků a dalších problémů není mnoho. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p1.s4
| Toto je myslím dobrá zpráva pro Českou republiku. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p2.s1
| Jak jistě víte, tak my jsme zhruba deset let tady měli nevyřešený problém se starými posudky vlivu na životní prostředí a také s tím, že vlastně deset let Česká republika buď nechtěla, nebo nebyla schopna harmonizovat náš zákon o posuzování vlivu na životní prostředí s pravidly, která platí v rámci celé EU. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p2.s2
| My jsme harmonizaci provedli za mandátu naší vlády, a umožnili jsme tak mimo jiné dočerpat několik desítek miliard korun ještě ve staré finanční perspektivě. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p2.s3
| Nicméně bych pokládal za absurdní, aby Česká republika za to, že harmonizovala EIA, byla potrestána tím, že vlastně u staveb, kde máme vykoupené pozemky, kde jsme v pokročilé fázi přípravy, kde máme velmi často už územní rozhodnutí, jsou stavby připravené k tomu, aby mohly být zahájeny, aby nás Evropská komise potrestala tím, že řekne: Musíte udělat všude novou EIA. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p2.s4
| Nezajímá nás to, jak věci máte připravené, jak je máte rozpracované. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p2.s5
| Nezajímá nás, že na to máte připravené evropské fondy. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p3.s1
| Takže my jsme rok jednali. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p3.s2
| Nebylo to jednoduché. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p3.s3
| Jednali zástupci Ministerstva životního prostředí, Ministerstva dopravy, oba ministři. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p3.s4
| Já jsem se před několika měsíci do té věci vložil i osobně, protože to vidím jako důležitou prioritu i předsedy vlády. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p3.s5
| Jednal jsem s příslušným komisařem, který má na starosti oblast životního prostředí. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p3.s6
| Jednal jsem také opakovaně s předsedou Evropské komise. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p3.s7
| A jsem rád, že jsme našli řešení, které pro ČR umožní realizovat to, co jsme chtěli. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p3.s8
| To znamená, tam, kde máme klíčové dopravní stavby připravené, tak můžeme urychlit posouzení vlivu na životní prostředí speciálním zákonem a potom na základě činnosti vlády a Ministerstev životního prostředí a dopravy, a tam, kde jsou ostatní stavby, které nejsou tak významné nebo nejsou v pokročilé fázi přípravy, tak bylo zahájeno nové posuzování. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p3.s9
| To znamená, bude posuzována nová EIA. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p4.s1
| Zastavím se nejprve u těch staveb, kterých se tento projekt výjimky netýká. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p4.s2
| Je to něco přes 80 staveb, které mají EIA, která je stará deset, patnáct let. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p4.s3
| U těchto staveb už na začátku letošního roku Ministerstvo dopravy zahájilo sběr dat pro přípravu žádosti o nové posouzení vlivu na životní prostředí. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p4.s4
| Myslím si, že to bylo správné rozhodnutí. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p4.s5
| Současně Ministerstvo životního prostředí prozkoumalo všechny procesy a připravilo systém maximálně rychlého projednávání žádostí o novou EIA. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p4.s6
| Čili to se týká staveb, které nejsou součástí tohoto rychlého procesu dohodnutého s Evropskou komisí, ale rychlý proces se v zásadě dotýká staveb, které jsou v pokročilé fázi přípravy. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p4.s7
| Máme tam vykoupené pozemky a jsou to stavby, které jsou součástí transevropské dopravní sítě. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p4.s8
| To znamená, snažili jsme se apelovat na to, že tady jsou důležité komunikace ať už silniční, nebo železniční, které propojují Evropu, a my je chceme financovat z evropských peněz. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p5.s1
| Podstata dohody s Evropskou komisí spočívá v tom, že pokud se nám rychle podaří schválit zákon, speciální zákon - a já chci poděkovat Poslanecké sněmovně, protože včera tady tento návrh zákona prošel ve zrychleném čtení. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p5.s2
| Chci poděkovat i zástupcům opozičních stran, že zákon nezablokovali, protože tady si myslím, že upřednostnili zájem republiky, a je to nepochybně namístě. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p5.s3
| Takže parlament - Sněmovna už návrh schválila. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p5.s4
| Pevně věřím, že ho brzy schválí Senát. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p5.s5
| A pak může následovat ona zrychlená procedura ověřovacích stanovisek v rámci posouzení vlivu na životní prostředí. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p5.s6
| Pak už bude nezbytné, aby byla vydána příslušná stavební povolení, zorganizovány soutěže. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p5.s7
| A já jsem přesvědčen, že u celé řady z těchto staveb, z těch deseti klíčových, je velká šance na to, aby se začalo stavět ještě během roku 2017. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p6.s1
| Bude samozřejmě záležet na tom, jak rychle půjdou příslušná výběrová řízení a jak rychle se na stavby podaří pořídit příslušná stavební povolení. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p6.s2
| Evropská komise potvrdila - já jsem si to potvrdil znovu tento týden s předsedou Evropské komise -, že na všechny tyto stavby v rámci procedury bude možné použít evropské fondy. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p6.s3
| A to je myslím druhý důležitý efekt, kterého se nám podařilo dosáhnout. |
ps2013-048-03-004-220.u4.p6.s4
| To znamená, že nepropadnou evropské fondy v OPD 2 a peníze, které byly určeny na dopravu, se také na dopravu budou moci utratit. |
ps2013-048-03-004-220.u5.p1.s1
| Já vám děkuji, pane premiére i za dodržení času. |
ps2013-048-03-004-220.u5.p1.s2
| Táži se, nebude mít paní poslankyně doplňující otázku. |
ps2013-048-03-004-220.u5.p1.s3
| Dobře |
ps2013-048-03-004-220.u5.p2.s1
| Půjdeme dál. |
ps2013-048-03-004-220.u5.p2.s2
| Jako druhý byl vylosován pan poslanec Antonín Seďa a připraví se pan poslanec Adolf Beznoska. |
ps2013-048-03-004-220.u5.p2.s3
| Prosím, pane poslanče. |
ps2013-048-03-004-220.u6.p1.s1
| Děkuji, pane místopředsedo. |
ps2013-048-03-004-220.u6.p1.s2
| Vážený pane předsedo vlády, přestože jste odpověděl na podobný dotaz kolegyně, dovolím si daný problém rozvést, protože považuji problém se zastavením dopravních staveb za velmi závažný. |
ps2013-048-03-004-220.u6.p2.s1
| Včera jak jste zmínil, byla schválena novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, kterým vláda řeší problém zastavení dopravních staveb. |
ps2013-048-03-004-220.u6.p2.s2
| V rámci projednávání proběhla diskuse, kde se mimo jiné upozorňovalo na řešení všech staveb, u kterých je požadována nová EIA. |
ps2013-048-03-004-220.u6.p2.s3
| Také se upozornilo na problém budoucího financování dopravních staveb, a dokonce i na zodpovědnost jednotlivých členů vlády za tuto situaci. |
ps2013-048-03-004-220.u6.p2.s4
| Z tohoto důvodu se chci zeptat, pane premiére, kde vidíte základní chybné kroky či osobní zodpovědnost členů vlády za situaci, do které jsme se dostali. |
ps2013-048-03-004-220.u6.p2.s5
| Dále, jakým způsobem, a vy jste už něco naznačil v předchozí odpovědi, a v jakém časovém horizontu se provede nové posouzení hodnocení dopadů na životní prostředí u dalších cca 90 prioritních staveb. |
ps2013-048-03-004-220.u6.p3.s1
| Jistě se shodneme, pane premiére, že výstavba dopravní infrastruktury je důležitá pro rozvoj a přísun dalších investic, pro zvýšení konkurenceschopnosti či zvýšení zaměstnanosti, dále snižuje náklady a pomáhá zvýšit ekonomický růst země. |
ps2013-048-03-004-220.u6.p3.s2
| Proto se chci zeptat, zda vláda řeší financování těchto staveb i po roce 2020, kdy skončí programovací období a pomoc Evropské unie při financování všech dopravních staveb. |
ps2013-048-03-004-220.u6.p4.s1
| Děkuji za vaši odpověď. |
ps2013-048-03-004-220.u7.p1.s1
| Já vám také děkuji, pane poslanče. |
ps2013-048-03-004-220.u7.p1.s2
| Požádám pana premiéra, aby vám odpověděl. |
ps2013-048-03-004-220.u7.p1.s3
| Prosím. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p1.s1
| Děkuji. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p1.s2
| Vážený pane poslanče, jestli mohu začít tím, kde si myslím, že je ta chyba, já myslím, že ta chyba je asi v tom, že předcházející vlády, a byla jich asi celá řada, buď neměly odvahu ten problém vyřešit, nebo neměly vůli, nebo neměly čas ten problém vyřešit. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p1.s3
| Prostě stalo se to, že to čekalo na nás. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p1.s4
| V okamžiku, kdy naše vláda přišla k vládní odpovědnosti na jaře 2014, tak jsme se mohli rozhodnout. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p1.s5
| Buďto tu věc odsuneme, nekousneme do toho hořkého jablka sladění podmínek u posuzování vlivů na životní prostředí, přijdeme o několik desítek miliard korun z evropských fondů a nezačneme stavět už prakticky vůbec nic z těch nových, nebo ten problém vyřešíme a navzdory kritice, která se na nás snesla, že nebude možné v naší zemi nic stavět, pokud se EIA harmonizuje, tak ten návrh prosadíme. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p2.s1
| My jsme si vybrali tu cestu druhou a já jsem přesvědčený, že jsme z dlouhodobého hlediska udělali dobře, protože jsme to nenechali zase na příští vládu, jenom jsme nepředali ten problém našim nástupcům, ale ten problém reálně řešíme. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p2.s2
| To, že to není jednoduché, je zřejmé. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p2.s3
| To, že to vyžaduje velké úsilí, také. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p2.s4
| Já jsem rád, že ten náš záměr, který jsme si stanovili, to znamená mít novou EIA, neohrozit čerpání evropských prostředků a u staveb, které jsou skutečně připravené, zajistit, aby nás ta nová EIA nezdržela, že snad k tomuto cíli směřujeme. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p3.s1
| Já bych možná jenom využil toho, abych zmínil ty klíčové stavby, o které se jedná, protože ony v zásadě pokrývají celou republiku a myslím, že stojí za to je připomenout, protože je to vlastně deset komplexů. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p4.s1
| Ten první se týká D3, obchvatu Českých Budějovic, kde se jedná o úseky Úsilné - Hodějovice a Hodějovice - Třebonín, což jsou vlastně úseky, které znamenají průchod D3 kolem Českých Budějovic. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p4.s2
| V tuto chvíli už jsou rozestavěny téměř všechny úseky k hranicím Českých Budějovic a teď potřebujeme, abychom nezpomalili. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p5.s1
| Další věc se týká D6. Tam jsou to obchvaty Řevničova, Lubence a Krušovic. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p5.s2
| D6 je klíčová komunikace, která spojuje vlastně Prahu a Karlovarský kraj. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p6.s1
| Pak je tady D48, obchvat Frýdku-Místku, opět velmi důležitá komunikace, zejména tedy pro město Frýdek-Místek a jeho okolí. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p7.s1
| D35, dálnice, o které se tady mluví 25 let. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p7.s2
| Zatím se reálně nezačala stavět. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p7.s3
| Máme jenom mimoúrovňovou křižovatku u Opatovic, ale nemáme nic dalšího. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p7.s4
| Tady jsou první dva úseky D35, na které máme tuto výjimku, a bude možné Opatovice nad Labem - Časy a Časy - Ostrov urychlit výstavbu. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p8.s1
| D49, to je ve Zlínském kraji, Hulín - Fryšták. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p8.s2
| Opět něco, co čeká velmi dlouho. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p9.s1
| Otrokovice, D55, obchvat Otrokovic. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p9.s2
| Opět je i na tomto seznamu dohodnutém s Evropskou komisí. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p10.s1
| D11, Hradec Králové - |
ps2013-048-03-004-220.u8.p10.s2
| Smiřice, nový úsek D11 od Hradce směrem do Polska, již vykoupené pozemky, připravuje se archeologický výzkum, opět je tady šance relativně brzy začít stavět. |
ps2013-048-03-004-220.u8.p11.s1
| 1/11, Ostrava - prodloužená Rudná. |