ps2013-047-08-007-049.u1.p1.s1
49 . ps2013-047-08-007-049.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 114 / 1992 Sb . , o ochraně přírody a krajiny , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 739 / - prvé čtení ps2013-047-08-007-049.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Richard Brabec . ps2013-047-08-007-049.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře . ps2013-047-08-007-049.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-047-08-007-049.u2.p1.s2
Hlavním účelem této obsahem poměrně drobné , nebo určitě velmi drobné , ale důležité novely je odstranit nesystémovost a nelogičnost současné právní úpravy a vyloučit nárok na náhradu újmy za ztížení zemědělského nebo lesního hospodaření na pozemcích ve vlastnictví státu . ps2013-047-08-007-049.u2.p2.s1
Jenom pro informaci pro ty , kteří se tím tak často nezabýváte . ps2013-047-08-007-049.u2.p2.s2
Finanční náhrada je ze zákona stanovena omezením z titulu ochrany přírody poskytována z prostředků státního rozpočtu , a to prostřednictvím Agentury ochrany přírody a krajiny České republiky a správ národních parků . ps2013-047-08-007-049.u2.p2.s3
Vlastníkem pozemků , jichž se navrhovaná právní úpravy dotýká , je stát , Česká republika . ps2013-047-08-007-049.u2.p2.s4
Tím , že bude ze zákona vyloučen vznik nároku na újmu vzniklou či trvající na pozemcích ve vlastnictví státu , omezuje stát výhradně své vlastnické právo , nikoliv vlastnické právo jiných subjektů . ps2013-047-08-007-049.u2.p2.s5
Navržený princip , kdy je vlastnické právo omezeno se souhlasem vlastníka , je principem ústavně konformním , což jednoznačně nade vši pochybnost potvrdila i Legislativní rada vlády , která se tímto návrhem samozřejmě zabývala . ps2013-047-08-007-049.u2.p3.s1
Omezení vlastnického práva státu je odůvodněné skutečností , že příjemci újmy za omezení hospodaření na pozemcích ve vlastnictví státu jsou výhradně subjekty , státní podniky , které byly státem zřízeny za účelem zajišťování veřejného zájmu , a je zcela proti zájmům státu jako vlastníka , aby jím zřízeným subjektům zároveň vyplácel újmu za omezení , jež z titulu ochrany přírody sám stanovil . ps2013-047-08-007-049.u2.p3.s2
Přitom státní majetek byl za účelem jeho správy svěřen státním podnikům bezplatně , tedy na rozdíl od soukromých právnických a fyzických osob nemusely státní podniky pro získání pozemků vynaložit žádné finanční náklady . ps2013-047-08-007-049.u2.p4.s1
Podle platného znění zákona o ochraně přírody a krajiny může nárok na náhradu újmy uplatnit buď vlastník , nebo nájemce , který oprávněně užívá pozemky s omezením z titulu ochrany přírody . ps2013-047-08-007-049.u2.p4.s2
Vlastník má přitom zákonem přiznané přednostní právo na náhradu , tedy požádá - li o náhradu včas vlastník i nájemce , poskytne se náhrada pouze vlastníkovi . ps2013-047-08-007-049.u2.p4.s3
V případě , kdy hospodaří na státních pozemcích soukromé právnické a fyzické osoby , je jejich hospodaření pokryto smlouvami se státními organizacemi nejčastěji s Agenturou ochrany přírody a krajiny , a v těchto smlouvách jsou pak již zohledněna omezení vyplývající ze zákona o ochraně přírody a krajiny . ps2013-047-08-007-049.u2.p5.s1
Závěrem . ps2013-047-08-007-049.u2.p5.s2
Náhrada újmy nebude vyplácena za újmu vzniklou nebo trvající na pozemcích ve vlastnictví státu . ps2013-047-08-007-049.u2.p5.s3
Dojde tím k zamezení transferů finančních prostředků uvnitř státu , což se doteď děje , kdy jsou státní prostředky vypláceny zejména státním podnikům za újmu na státních pozemcích , na kterých stát sám deklaroval zájem na ochraně přírody . ps2013-047-08-007-049.u2.p5.s4
Navrhovanou novelou dojde zároveň k odstranění nerovnosti mezi subjekty , žadateli o újmu , kteří hospodaří na své vlastní půdě , a těmi , kteří užívají státní půdu z jiného právního užívacího titulu , a dojde tedy k odstranění tzv . dvojího zvýhodnění , kdy si tyto soukromé subjekty pozemek pronajímají za zvýhodněných podmínek a zároveň by mohly žádat i o náhradu újmy za ztížené hospodaření . ps2013-047-08-007-049.u2.p6.s1
Po přijetí novely dojde ke snížení administrativní zátěže státních organizací , které nebudou žádat o náhradu újmy , a to cca o 992 tisíc korun za rok , a následně u orgánů pověřených administrací o újmu , tedy celkem 3 , 7 milionu korun . ps2013-047-08-007-049.u2.p7.s1
Jenom na závěr řeknu , že stejná právní úprava existuje například na Slovensku , a myslím , že je zcela logická . ps2013-047-08-007-049.u2.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-047-08-007-049.u3.p1.s1
Já vám také děkuji , pane ministře . ps2013-047-08-007-049.u3.p1.s2
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Robin Böhnisch . ps2013-047-08-007-049.u3.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-047-08-007-049.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-047-08-007-049.u4.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , pan ministr sdělil , že jde o stručnou novelu . ps2013-047-08-007-049.u4.p1.s3
To je možná ještě slabé slovo , protože jde o jednu jedinou větu . ps2013-047-08-007-049.u4.p1.s4
Přestože to není vždy podmínkou , že by k jednovětné změně zákona nemohla být velká diskuse , tak v tomto případě zásadní diskuse asi opravdu není potřeba . ps2013-047-08-007-049.u4.p1.s5
Jde o věc , která se řeší už celé roky . ps2013-047-08-007-049.u4.p1.s6
Dokonce mám pocit , že v jednom případě už došla i do Poslanecké sněmovny , nikoli ovšem na konec legislativního procesu z důvodu konání voleb . ps2013-047-08-007-049.u4.p2.s1
Jde skutečně o to , abychom ubrali na administrativě a zároveň aby stát neplatil státu za škody na pozemcích , které vlastní , tedy aby nepřesypával z jedné vlastní kapsy peníze do své další kapsy . ps2013-047-08-007-049.u4.p2.s2
Náhrada újmy by neměla být vyplácena za újmu vzniklou nebo trvající na pozemcích ve vlastnictví státu a dojde k zamezení transferu finančních prostředků uvnitř státu , kdy jsou státní prostředky vypláceny zejména státním podnikům za újmu na státních pozemcích , na kterých stát deklaroval zájem na ochraně přírody . ps2013-047-08-007-049.u4.p3.s1
Pro vaši představu by mělo jít o finanční úsporu více než 350 milionů korun ročně za platby státním organizacím a potom ještě některé další transfery včetně administrativní zátěže ve výši takřka milion korun ročně . ps2013-047-08-007-049.u4.p3.s2
Teoreticky postiženy - postiženy v uvozovkách - budou především Lesy České republiky , které uplatňují nároky na úhradu újmy zhruba ve výši 72 milionů korun za rok . ps2013-047-08-007-049.u4.p4.s1
Tolik prozatím ode mě jako od zpravodaje . ps2013-047-08-007-049.u4.p4.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-047-08-007-049.u5.p1.s1
Děkuji vám . ps2013-047-08-007-049.u5.p1.s2
Otevírám rozpravu , do které eviduji dvě přihlášky . ps2013-047-08-007-049.u5.p1.s3
První vystoupí pan poslanec Zahradník . ps2013-047-08-007-049.u5.p1.s4
Připraví se pan poslanec Kudela . ps2013-047-08-007-049.u5.p1.s5
Prosím , pane poslanče . ps2013-047-08-007-049.u6.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , chtěl bych se vyjádřit k tomuto návrhu , který , jak pan ministr ve svém úvodním slově avizoval , je skutečně velmi jednoduchý . ps2013-047-08-007-049.u6.p1.s2
Jeho podstata spočívá vlastně v jedné větě , která říká , že nárok na finanční náhradu nevzniká za újmu vzniklou či trvající na pozemcích ve vlastnictví státu . ps2013-047-08-007-049.u6.p1.s3
Jednoduchá věc . ps2013-047-08-007-049.u6.p1.s4
Je třeba si uvědomit , že se setkáváme , a to je první , taková formální připomínka , setkáváme se v krátké době již s druhou novelou zákona č . 114 . ps2013-047-08-007-049.u6.p1.s5
Jistě máte v živé paměti diskusi , která tady běžela ve druhém čtení novely zákona č . 114 o ochraně přírody a krajiny a která rozvířila mediální pozornost . ps2013-047-08-007-049.u6.p1.s6
Tahleta novela je jiná . ps2013-047-08-007-049.u6.p1.s7
Celkem se nedivím předkladateli , že ji předkládá jako trochu mimo ve snaze možná tu podstatu zastřít a její prosazení zjednodušit . ps2013-047-08-007-049.u6.p2.s1
V současné době na státní půdě , na státních pozemcích hospodaří , jak říkal pan ministr , dva typy podniků , dva typy institucí . ps2013-047-08-007-049.u6.p2.s2
Jednak jsou to státní instituce , většinou státní podniky , které požadují , čerpají ty újmy . ps2013-047-08-007-049.u6.p2.s3
Někdy v rozpočtu resortu životního prostředí kritizujeme to , že újmy , náhrady jsou vypláceny s určitým zpožděním . ps2013-047-08-007-049.u6.p2.s4
A druhý typ jsou soukromníci , kteří , jak to řekl pan ministr , si to mohou domluvit nebo domluví jako součást nájemní smlouvy s institucí , která s nimi tu smlouvu uzavírá . ps2013-047-08-007-049.u6.p2.s5
Dobře . ps2013-047-08-007-049.u6.p2.s6
Tohleto je jasné . ps2013-047-08-007-049.u6.p3.s1
Ovšem za prvé je třeba uznat , že i soudní výroky uznávají , že státní podnik je instituce plně legitimovaná k uplatnění nároku na úhradu újmy za tuto škodu . ps2013-047-08-007-049.u6.p3.s2
Nejvyšší soud to konstatoval jednoznačně ve svém vyjádření , které říká , že přes jistou atypičnost situace , kdy se správce státního majetku domáhá náhrady vůči státu , nejde o téhož nositele práva a povinnosti , neboť stát je sice vlastníkem lesů nebo dalších pozemků , avšak jím zřízený státní podnik je odlišný a samostatný subjekt , který podle tohoto zákona z pozice vlastníka svěřeného státního majetku vstupuje do jednání , je tedy v rámci této činnosti oprávněn a také povinen vykonávat práva vlastníka vůči kterémukoli subjektu , tedy i vůči státu . ps2013-047-08-007-049.u6.p3.s3
A nakonec manažeři státních podniků jsou povinni konat s péčí řádných hospodářů . ps2013-047-08-007-049.u6.p3.s4
A když se na pozemcích , které spravují , objeví a vzniká škoda zdůvodněná ochranou životního prostředí , měli by tuto újmu , zejména třeba ve sníženém zisku za produkci dosahovaném na tom pozemku , uplatňovat vůči tomu , kdo tu škodu vlastně svým rozhodnutím způsobil , tedy vůči státu . ps2013-047-08-007-049.u6.p4.s1
Tady tím pádem jaksi namítám proti tomu , co říkal pan ministr o nelogičnosti současného stavu . ps2013-047-08-007-049.u6.p4.s2
Možná by se mohlo zdát podobně nelogické , aby státní podniky třeba platily daně nebo hradily soudní výlohy , které vedou , když vlastně zase platí státní podnik do kasy státu . ps2013-047-08-007-049.u6.p4.s3
Čili tady proti té nelogičnosti jasně argumentuji tímto důvodem . ps2013-047-08-007-049.u6.p4.s4
Státní podniky jsou jasné . ps2013-047-08-007-049.u6.p5.s1
Soukromníci potom si pronajali půdu v dobré víře , že pokud na ně je nějaká újma způsobená , budou si moci dohodnout , nebo případně uplatnit nárok na úhradu újmy vůči státu podle tohoto zákona . ps2013-047-08-007-049.u6.p5.s2
Kdybychom do toho vstoupili , možná bychom mohli nějaké dlouhotrvající smlouvy tímto naším rozhodnutím znejistit . ps2013-047-08-007-049.u6.p6.s1
A pak je zde ještě jedna významná věc , kterou musím uvést , jeden významný argument , a tím argumentem , který zpochybňuji tento podaný návrh , je to , že jak vlastně probíhá stanovení ochranných podmínek , jakou opodstatněnost mají návrhy , které předkládají různé instituce aktivní v ochraně životního prostředí na to , aby některé území bylo nebo bylo více chráněno z hlediska zákona o ochraně životního prostředí . ps2013-047-08-007-049.u6.p6.s2
Někdy se může zdát , že tyto návrhy na vymezení ochranných území jsou velmi účelové . ps2013-047-08-007-049.u6.p6.s3
Někdy můžeme vidět , a dokonce i státní instituce se k tomu vyjadřovaly , že některé návrhy na vymezení území v soustavě Natura 2000 jsou vysloveně účelové , mající snahu zabránit realizaci záměrů , které se na těch daných územích mají realizovat . ps2013-047-08-007-049.u6.p6.s4
Ochránci životního prostředí chtějí zabránit realizaci nějakého záměru , který se jim nelíbí , a řeší to takto nepřímo tím , že navrhnou dané území do režimu ochrany přírody . ps2013-047-08-007-049.u6.p6.s5
Tím se samozřejmě významně investorovi jeho záměr zkomplikuje . ps2013-047-08-007-049.u6.p7.s1
Možnost uplatnit náhradu i samozřejmě vůči státu a státní půdě je nástroj , který drží orgány ochrany přírody v určitých mezích racionality , aby automaticky nepřejímaly každý požadavek , každý návrh ekologických aktivistů . ps2013-047-08-007-049.u6.p7.s2
Tady by se možná mohlo namítnout , že tady by mohl dozorovat v některých sporných případech soud , ale víme dobře , že ve věci ochrany životního prostředí a návrhu soudy obvykle hodnotí spíš formální správnost daných podání nežli jejich věcnou podstatu . ps2013-047-08-007-049.u6.p8.s1
Předkládací zpráva ministerstva uvádí , že nároky na úhradu újmy činí 350 milionů korun ročně , což je tedy zhruba škoda , která vzniká uplatňováním ochrany životního prostředí na státních pozemcích . ps2013-047-08-007-049.u6.p8.s2
Můžeme si položit otázku , jak vysoká by byla tato částka , kdyby zde chyběl tento korektiv , tento regulativ , kdyby v podstatě každý požadavek chránit přírodu byl hodnocen jen a jen z hlediska těch argumentů , které přinášejí ochránci životního prostředí a ekologičtí aktivisté . ps2013-047-08-007-049.u6.p8.s3
Bylo by to 350 , bylo by to 700 , bylo by to víc ? ps2013-047-08-007-049.u6.p8.s4
To nikdo nemůže odhadnout . ps2013-047-08-007-049.u6.p8.s5
Jenom pro informaci , pan zpravodaj tady mluvil o tom , jakou výši úhrady čerpají Lesy České republiky . ps2013-047-08-007-049.u6.p8.s6
Jisto jistě nejvyšší , co do objemu nejvyšší příjemce těch úhrad , 72 milionů zmínil pan zpravodaj . ps2013-047-08-007-049.u6.p8.s7
Lesy České republiky hospodaří na ploše a z ní , z této plochy , na které hospodaří , je 600 tisíc hektarů zatíženo právě touto újmou , na které lesy žádají náhradu . ps2013-047-08-007-049.u6.p8.s8
Tak obrovská plocha je zatížena ochranou životního prostředí . ps2013-047-08-007-049.u6.p9.s1
Já bych na závěr chtěl říct , že navzdory tomu , že ten návrh je takto jednoduchý a zdá se , že , jak říká pan ministr , logický , tak já naopak tady argumentuji logičností toho stavu , který tady je , určitou korektivností , schopností korigovat návrhy na ochranu životního prostředí a navrhuji , aby stav zůstal zachován , čehož chci dosáhnout tím , že navrhnu zamítnutí návrhu zákona v prvním čtení . ps2013-047-08-007-049.u6.p10.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-047-08-007-049.u7.p1.s1
Já vám děkuji , pane poslanče , váš návrh registruji , poté o něm budeme hlasovat . ps2013-047-08-007-049.u7.p2.s1
Další v pořadí je přihlášený pan poslanec Kudela a připraví se pan poslanec Bendl . ps2013-047-08-007-049.u7.p2.s2
Prosím , pane poslanče . ps2013-047-08-007-049.u8.p1.s1
Pan předsedající , vážení páni ministři , dámy a pánové , dovolte mi , abych návrh zákona , kterým se mění zákon 114 / 1992 Sb . , o ochraně přírody a krajiny , sněmovní tisk 739 , doporučil k projednání také zemědělskému výboru Poslanecké sněmovny . ps2013-047-08-007-049.u8.p1.s2
Předkládaný návrh zákona přináší zásadní finanční dopady na zemědělsky hospodařící subjekty na státní půdě , jelikož zbavuje tyto subjekty práva na náhradu za ztížení zemědělského nebo lesního hospodaření z důvodu ochrany přírody a krajiny . ps2013-047-08-007-049.u8.p1.s3
Ačkoliv se jedná o novelu zákona o ochraně přírody a krajiny , předmět navrhované úpravy se spíš dotýká hospodaření státních podniků , které jsou dosud věcně legitimovány k uplatnění nároku na náhradu škody vzniklou s výkonem práv svěřenému státnímu majetku . ps2013-047-08-007-049.u8.p1.s4
S ohledem na to doporučuji , aby se tento sněmovní tisk projednal také v zemědělském výboru , pokud tedy bude propuštěno do druhé čtení . ps2013-047-08-007-049.u8.p1.s5
Děkuji . ps2013-047-08-007-049.u9.p1.s1
Já vám také děkuji , pane poslanče , váš návrh jsem si poznamenal . ps2013-047-08-007-049.u9.p2.s1
A nyní tedy pan poslanec Bendl , řádně přihlášený do rozpravy . ps2013-047-08-007-049.u9.p2.s2
Prosím , pane poslanče . ps2013-047-08-007-049.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-047-08-007-049.u10.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážený pane ministře , kolegyně a kolegové , já to budu mít snazší , nebudu už tak dlouhý , neboť se chci připojit k oběma návrhům , které zde padly . ps2013-047-08-007-049.u10.p1.s3
Návrhu na zamítnutí , protože opravdu nevidím logiku v tom , proč by organizace spravující státní majetek , pohybující se v normálním tržním prostředí , po kterých my chceme legislativou , aby hospodařily v souladu se zákonem o veřejných zakázkách atd . , aby plnily různá opatření v rámci ochrany životního prostředí , a abychom jim teď ještě řekli : za ta omezování prostě nedostanete žádné finanční prostředky , přestože se pohybujete v prostředí , které je tržní . ps2013-047-08-007-049.u10.p1.s4
A to zcela určitě minimálně Lesy České republiky v tom tržním prostředí se pohybují . ps2013-047-08-007-049.u10.p1.s5
Myslím , že není možné donekonečna rozevírat nůžky a vlastně nelimitovat to , co tady říkal pan kolega Zahradník , nelimitovat orgány ochrany přírody a krajiny i v tom smyslu , že budou muset zvažovat , zdali ta finanční opatření , která jsou , jsou ještě optimální , či nikoliv . ps2013-047-08-007-049.u10.p2.s1
Mně přijde ponechat stávající systém jako nejrozumnější a podporuji návrh na zamítnutí .