ps2013-047-06-014-016.u1.p1.s1
16 . ps2013-047-06-014-016.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 424 / 1991 Sb . , o sdružování v politických stranách a v politických hnutích , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 569 / - druhé čtení ps2013-047-06-014-016.u1.p2.s1
Jednání bylo přerušeno na 44 . schůzi a potom bylo přerušeno do dnešního odpoledne v rozhodnutí z 25 . 5 . letošního roku . ps2013-047-06-014-016.u1.p2.s2
My jsme 25 . května přerušili jednání o tomto tisku . ps2013-047-06-014-016.u1.p2.s3
Bod nebyl zahájen , a proto je potřeba , aby předložený návrh uvedl pan ministr vnitra , který je na místě . ps2013-047-06-014-016.u1.p2.s4
A kolega Koníček také . ps2013-047-06-014-016.u1.p2.s5
Takže pane ministře , máte své úvodní slovo . ps2013-047-06-014-016.u1.p2.s6
Prosím . ps2013-047-06-014-016.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi , abych uvedl vládní návrh zákona , kterým se mění zákon o sdružování v politických stranách a v politických hnutích a další související zákony . ps2013-047-06-014-016.u2.p2.s1
Hlavním cílem předloženého návrhu zákona je zavedení transparentnější kontroly financování politických stran a politických hnutí . ps2013-047-06-014-016.u2.p2.s2
Stanoví se nové povinnosti těchto politických subjektů , zejména povinnost používat ke svému financování tzv . transparentní účty . ps2013-047-06-014-016.u2.p2.s3
Dále se nastavuje finanční limit pro dary od fyzických i právnických osob . ps2013-047-06-014-016.u2.p2.s4
Strany a hnutí nesmí přijmout v jednom kalendářním roce od téže osoby dary , které by převyšovaly v souhrnu částku 3 miliony korun . ps2013-047-06-014-016.u2.p2.s5
Za dar bude považován i členský příspěvek v této částce , který převýší 50 tisíc korun . ps2013-047-06-014-016.u2.p2.s6
Zavádí se také povinnost vykazovat podrobněji přehled příjmů a výdajů o výročních finančních zprávách , včetně výdajů na volby . ps2013-047-06-014-016.u2.p2.s7
Strany a hnutí budou povinny zveřejňovat výroční finanční správy na internetu . ps2013-047-06-014-016.u2.p2.s8
Auditora pro účetnictví bude moci mít strana maximálně po pěti letech a následně ho bude muset obměnit . ps2013-047-06-014-016.u2.p3.s1
Návrh zákona umožňuje straně nebo hnutí založit nebo být členem politického institutu . ps2013-047-06-014-016.u2.p3.s2
Politický institut je podle návrhu zákona veřejně prospěšná právnická osoba zaměřená na podporu výzkumné , publikační , vzdělávací nebo kulturní činnosti v politickém a veřejném životě . ps2013-047-06-014-016.u2.p3.s3
Zavádí se také možnost poskytnutí státního příspěvku na podporu činnosti právě těchto institutů . ps2013-047-06-014-016.u2.p3.s4
Na základě doporučení organizace GRECO , což je Skupina států proti korupci při Radě Evropy , je obsahem návrhu zákona rovněž zřízení nezávislého úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí . ps2013-047-06-014-016.u2.p3.s5
Úřad bude nezávislým orgánem tvořeným předsedou , čtyřmi členy a dalšími zaměstnanci České republiky , tedy státu . ps2013-047-06-014-016.u2.p4.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-047-06-014-016.u3.p1.s1
Děkuji panu ministru vnitra Milanu Chovancovi a konstatuji , že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání kontrolnímu výboru jako výboru garančnímu . ps2013-047-06-014-016.u3.p1.s2
Dále byl tisk přikázán výboru ústavněprávnímu . ps2013-047-06-014-016.u3.p1.s3
Usnesení výboru nám byla doručena jako sněmovní tisky 569 / 1 až 5 . ps2013-047-06-014-016.u3.p1.s4
Záznam z jednání kontrolního výboru byl doručen také jako sněmovní tisk 569 / 6 . ps2013-047-06-014-016.u3.p2.s1
Žádám nyní , aby se slova ujal zpravodaj kontrolního výboru předseda výboru Vladimír Koníček , informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2013-047-06-014-016.u3.p2.s2
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-047-06-014-016.u4.p1.s1
Děkuji , vážený pane místopředsedo . ps2013-047-06-014-016.u4.p1.s2
Vážené kolegyně a kolegové , kontrolní výbor se sněmovním tiskem 569 zabýval opakovaně celkem třikrát a na své 31 . schůzi dne 13 . dubna 2016 k tomuto sněmovnímu tisku při hlasování , aby výbor doporučil Poslanecké sněmovně předložený návrh zákona schválit , z deseti přítomných poslanců tři hlasovali pro , nula hlasovala proti a sedm se zdrželo hlasování . ps2013-047-06-014-016.u4.p1.s3
Takže usnesení nebylo přijato . ps2013-047-06-014-016.u4.p1.s4
Tolik k jednání výboru . ps2013-047-06-014-016.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji Vladimíru Koníčkovi . ps2013-047-06-014-016.u5.p1.s2
A nyní bych požádal zpravodaje ústavněprávního výboru , také předsedu výboru , pana poslance Jeronýma Tejce , aby nás informoval o projednání v ústavněprávním výboru , případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2013-047-06-014-016.u5.p1.s3
Prosím , pane předsedo . ps2013-047-06-014-016.u6.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , dovolte mi , abych zkrátil své vystoupení na to , že vás odkážu na tisk k tomuto bodu , kde naleznete usnesení ústavněprávního výboru z 60 . schůze , která se konala 30 . března 2016 . ps2013-047-06-014-016.u6.p1.s2
Ústavněprávní výbor po projednání , které bylo opakované u tohoto tisku , projednal a doporučil Poslanecké sněmovně přijetí tohoto návrhu zákona s tím , že součástí je několik stran pozměňovacích návrhů , které naleznete v usnesení výboru a které jsou předány samozřejmě písemně . ps2013-047-06-014-016.u6.p1.s3
Týkají se jak otázky úpravy finančních zpráv , tedy toho , co mají obsahovat , tak konkrétně fungování jak dohledu nad hospodařením stran , tak i samozřejmě otázek onoho úřadu . ps2013-047-06-014-016.u6.p2.s1
Tolik tedy zpravodajská zpráva k tomuto tisku za negaranční výbor . ps2013-047-06-014-016.u7.p1.s1
Děkuji panu předsedovi výboru ústavněprávního za zpravodajskou zprávu a otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášené nyní dva poslance . ps2013-047-06-014-016.u7.p1.s2
První pan poslanec Martin Plíšek . ps2013-047-06-014-016.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-047-06-014-016.u8.p1.s1
Pane místopředsedo , milé kolegyně , vážení kolegové , děkuji za slovo . ps2013-047-06-014-016.u8.p1.s2
Já se v úvodu krátce vyjádřím za TOP 09 ke zřizovanému nebo k navrhovanému Úřadu pro dohled nad politickými stranami , protože v tomto zákoně je ta správná diskuse k tomu , tady je zřizován . ps2013-047-06-014-016.u8.p2.s1
Musím dát za pravdu těm předřečníkům , kteří vyjadřovali nesouhlas a pochybnosti se zřizováním tohoto úřadu , ať už z ústavně formálního hlediska , tak i obsahového . ps2013-047-06-014-016.u8.p2.s2
Je skutečně otázka , jestli prostý zákon , který nemá povahu ústavního zákona , může zřizovat úřad , který má dohlížet nad činností politických stran , jejichž činnost je zakotvena v Ústavě České republiky . ps2013-047-06-014-016.u8.p2.s3
To je velmi sporné a myslím si velmi problematické . ps2013-047-06-014-016.u8.p3.s1
A teď samotnému účelu , proč vlastně zřizovat nový úřad . ps2013-047-06-014-016.u8.p3.s2
Já sám jsem odpůrcem vytváření nových úřadů v situaci , kdy není jasné a není jasná analýza toho , že stávající instituce by mohly tuto činnost také zvládat . ps2013-047-06-014-016.u8.p3.s3
Ptám se například , v čem je kontrolní výbor Poslanecké sněmovny , který vykonává některé činnosti vůči politickým stranám , méně nezávislý než nový Úřad pro dohled nad politickými stranami , který je politicky obsazován na základě vůle většiny v Poslanecké sněmovně a v Senátu . ps2013-047-06-014-016.u8.p3.s4
V kontrolním výboru jsou naopak zastoupeny všechny politické strany zastoupené v Poslanecké sněmovně a může tam a dochází tak tam k určité křížové vzájemné kontrole této činnosti . ps2013-047-06-014-016.u8.p3.s5
Nový úřad , který se tváří , že bude mít údajně 15 zaměstnanců , tak tomu asi nikdo z nás úplně nevěří , a myslím si , že šlo vymezit kontrolní činnosti vůči politickým stranám ze stávajících institucí , ať už zmíněný kontrolní výbor Poslanecké sněmovny , samozřejmě daňové a finanční úřady , tak i Nejvyšší kontrolní úřad . ps2013-047-06-014-016.u8.p3.s6
Koneckonců loni jsme s ohledem na kompetence Nejvyššího kontrolního Ústavu změnili , pakliže by tady v Poslanecké sněmovně byla vůle , pak nevidím důvod , proč bychom dohled nad kontrolní činností vůči politickým stranám nemohli při změně Ústavy Nejvyššímu kontrolnímu úřadu svěřit a nemuseli jsme vytvářet nový úřad , který bude politicky obsazován a o jehož nezávislosti tak lze mít velké pochybnosti . ps2013-047-06-014-016.u8.p4.s1
Nyní vás seznámím s obsahem dvou pozměňovacích návrhů , ke kterým se potom přihlásím v podrobné rozpravě . ps2013-047-06-014-016.u8.p4.s2
Jako první pozměňovací návrh , který podle mého názoru povede k větší transparentnosti financování politických stran , uvádím to , že úvěry a půjčky politickým stranám by měly podle mého návrhu poskytovat pouze banky , tedy licencované subjekty , které licencuje Česká národní banka . ps2013-047-06-014-016.u8.p4.s3
Jsou to důvěryhodné subjekty a jsou zde jasná , čitelná pravidla pro úvěrování politických stran . ps2013-047-06-014-016.u8.p4.s4
Naopak tento návrh by tedy vyloučil možnost financovat politické strany pomocí úvěrů , které poskytují různé anonymní fyzické nebo právnické osoby , kterým pak mohou být politické strany po volbách zavázány . ps2013-047-06-014-016.u8.p4.s5
Takže je to pro větší transparentnost politických stran , aby banky jako důvěryhodné instituce licencované Českou národní bankou poskytovaly půjčky a úvěry politickým stranám . ps2013-047-06-014-016.u8.p5.s1
A druhý pozměňovací návrh , ke kterému se přihlásím potom v podrobné rozpravě , je navržení vypuštění politických institutů z tohoto návrhu zákona . ps2013-047-06-014-016.u8.p5.s2
Prostřednictvím těchto politických institutů by totiž státní rozpočet , daňoví poplatníci financovali skrytou či neskrytou volební kampaň politických stran . ps2013-047-06-014-016.u8.p5.s3
Myslím si , že není účelné zvyšovat náklady státu pro politické strany , a skutečně ty náklady by pak byly využívány k propagaci politických stran především před volbami a to není žádoucí . ps2013-047-06-014-016.u8.p5.s4
Proto navrhuji pozměňovací návrh , který politické instituty a jejich financování ze státního rozpočtu vypustí z tohoto návrhu zákona . ps2013-047-06-014-016.u8.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-047-06-014-016.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Martinu Plíškovi a požádám kolegu Hovorku o posečkání , mám dvě faktická poznámky . ps2013-047-06-014-016.u9.p1.s2
Nejdřív faktická poznámka pana poslance Jeronýma Tejce , poté pana předsedy Stanjury . ps2013-047-06-014-016.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo faktické poznámce . ps2013-047-06-014-016.u10.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , já bych si dovolil zareagovat na slova pana kolegy Plíška i dalších , která tady zazněla směrem ke zřízení úřadu . ps2013-047-06-014-016.u10.p1.s2
Já sám jsem byl velmi skeptický a do značné míry i stále jsem skeptický k tomu , zda ten úřad je tou nejlepší volbou . ps2013-047-06-014-016.u10.p1.s3
Na druhé straně jsme stáli před rozhodnutím , zda nemít žádnou kontrolu , anebo mít kontrolu úřadem . ps2013-047-06-014-016.u10.p1.s4
Já jsem od počátku podporoval u debat , které se tady vedou několik let , aby to byl Nejvyšší kontrolní úřad , nicméně tomu se nebrání jen NKÚ , brání tomu i nastavení těchto kontrolních úřadů , byť o tom můžeme vést spory , jak to v Evropě je , ale brání tomu především praxe , protože si nedovedu představit , že chceme - li v tomto období nastavit kontrolu , že tak můžeme učinit změnou Ústavy , resp . ústavních zákonů . ps2013-047-06-014-016.u10.p1.s5
Jsem přesvědčen , že by to byla jen hra na to , že něco chceme změnit , a nakonec bychom nedosáhli ničeho . ps2013-047-06-014-016.u10.p1.s6
Takže v tomto já rozhodně vnímám skepsi k novému úřadu , nejsem příliš stoupencem tohoto řešení , ale vybíráme z variant , které zde máme , a jiná varianta než buď nekontrolovat , nebo kontrolovat úřadem tady v tuto chvíli na stole není . ps2013-047-06-014-016.u10.p2.s1
A pro ty , kteří nejsou spokojeni s tím , že úřad vzniká , a označují jej za zbytečný , tak bych chtěl říct , že z mého pohledu žádný úřad není zbytečný , pokud má sídlo v Brně . ps2013-047-06-014-016.u10.p2.s2
Chtěl bych navrhnout , aby tento úřad změnil z navrhovaného sídla Praha sídlo na Brno . ps2013-047-06-014-016.u10.p2.s3
Odůvodním to ve druhém čtení . ps2013-047-06-014-016.u10.p2.s4
A chtěl bych říct také , že to není jen návrh , který by nebyl podložen . ps2013-047-06-014-016.u10.p2.s5
Myslím si , že to může mít i ekonomické dopady , a to příznivé , protože samozřejmě z hlediska fungování úřadu v tak drahém městě z hlediska pronájmů a také hledání pracovní síly by se Brno jevilo jako levnější varianta než Praha . ps2013-047-06-014-016.u10.p2.s6
Děkuji . ps2013-047-06-014-016.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci Tejcovi za dodržení času . ps2013-047-06-014-016.u11.p1.s2
Nyní pan poslanec Stanjura také k faktické poznámce . ps2013-047-06-014-016.u12.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-047-06-014-016.u12.p1.s2
Abych navázal na předřečníka , kdybych to věděl , tak bych sepsal pozměňovací návrh , že uděláme pilotní projekt a úřad bude první roky fungovat na kontrolu hospodaření na brněnské úrovni . ps2013-047-06-014-016.u12.p1.s3
To by mělo logiku . ps2013-047-06-014-016.u12.p1.s4
Byl by tam úřad , kontroloval by zejména městské organizace v Brně a pak bychom ten pilotní projekt vyhodnotili , zda takový úřad přenést na centrální úroveň , nebo ne . ps2013-047-06-014-016.u12.p2.s1
Jenom krátká reakce pana poslance , ne k tomu hlavnímu , co říkal , ale on tady říkal : my jsme schválili změnu Ústavy o NKÚ . ps2013-047-06-014-016.u12.p2.s2
My možná ano , ale změna Ústavy o NKÚ neprošla . ps2013-047-06-014-016.u12.p2.s3
Jenom aby to bylo všem jasné , žádná změna Ústavy kvůli NKÚ se nekoná . ps2013-047-06-014-016.u12.p2.s4
Vím , že pan kolega Plíšek to ví . ps2013-047-06-014-016.u12.p2.s5
Jenom pro ty , kteří to případně sledovali , horní komora tu změnu odmítla . ps2013-047-06-014-016.u12.p2.s6
A vzpomeňte si , jak jsme vám říkali : nespěchejte s tím prováděcím zákonem . ps2013-047-06-014-016.u12.p2.s7
Už se těším na hlasování o zamítnutém zákonu o NKÚ , jak ti , kteří pro něj byli poprvé , teď podruhé , nevím , jestli ho schválí , nebo ne . ps2013-047-06-014-016.u12.p2.s8
Ale dostali se do slepé uličky , před kterou jsme varovali . ps2013-047-06-014-016.u12.p3.s1
Protože mám ještě 55 vteřin , tak . . . ps2013-047-06-014-016.u12.p3.s2
Ten úřad je zbytečný . ps2013-047-06-014-016.u12.p3.s3
Jestli někdo tvrdí něco jiného , tak se podle mě mýlí . ps2013-047-06-014-016.u12.p3.s4
Ale ještě nevznikl , a už tady vznikají mýty u mikrofonu - úřad zabezpečí , úřad prověří , úřad dohledá . ps2013-047-06-014-016.u12.p3.s5
Myslím si , že někdy méně je více , mnohdy často je méně než více , a připadá vám stávající systém , kdy si navzájem kontrolujeme zprávy o hospodaření v kontrolním výboru , jako špatný ? ps2013-047-06-014-016.u12.p3.s6
Na tom jsou přece postaveny např . okrskové volební komise , že se naši zástupci tak vzájemně kontrolují , a tím pádem se zabezpečuje nezávislost a to , že to proběhne férově . ps2013-047-06-014-016.u12.p3.s7
Jakmile kterákoli vládní většina ten úřad obsadí , tak mohou vznikat pochybnosti .