ps2013-044-10-001-167.u1.p1.s1
167 . ps2013-044-10-001-167.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 155 / 1995 Sb . , o důchodovém pojištění , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 725 / - třetí čtení ps2013-044-10-001-167.u1.p2.s1
Prosím paní ministryni práce a sociálních věcí a pana zpravodaje garančního výboru , kterým je pan poslanec Zavadil . ps2013-044-10-001-167.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny v tisku 725 / 2 , byl vám doručen 12 . dubna 2016 . ps2013-044-10-001-167.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako tisk 725 / 3 . ps2013-044-10-001-167.u1.p3.s1
Zeptám se paní ministryně , zda si přeje vystoupit ještě před otevřením rozpravy . ps2013-044-10-001-167.u1.p3.s2
Pokud ano , tak má samozřejmě možnost . ps2013-044-10-001-167.u1.p3.s3
Prosím , paní ministryně , máte slovo . ps2013-044-10-001-167.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-044-10-001-167.u2.p1.s2
Vážený pane předsedo , vážené poslankyně a poslanci , toto třetí čtení je opravdu mimořádně zajímavě načasované vzhledem k situaci v Moravskoslezském kraji . ps2013-044-10-001-167.u2.p1.s3
Já bych tedy ráda připomněla , že obsahem toho návrhu je stanovení důchodového věku horníků v hlubinných dolech a uranových dolech v nižší výměře , než je obecný důchodový věk , a tím snížením důchodového věku . . . ps2013-044-10-001-167.u3.p1.s1
Takže paní ministryně si přeje vystoupit , ale s jiným textem . ps2013-044-10-001-167.u3.p1.s2
Je tomu tak ? ps2013-044-10-001-167.u3.p1.s3
Takže prosím , máte slovo ještě jednou . ps2013-044-10-001-167.u4.p1.s1
Omlouvám se za záměnu důchodového pojištění a důchodového pojištění . ps2013-044-10-001-167.u5.p1.s1
Jsme v bodě 167 , zákon č . 155 / 1995 Sb . ps2013-044-10-001-167.u5.p1.s2
Ale to jsou oba , pardon . ps2013-044-10-001-167.u6.p1.s1
Takže znova . ps2013-044-10-001-167.u6.p1.s2
Vážený pane předsedo , poslankyně a poslanci , obsahem tohoto návrhu je tedy zákonná úprava pravidel zvyšování vyplácených důchodů . ps2013-044-10-001-167.u6.p1.s3
A já zde navrhuji , aby se vládě navrátilo zmocnění , které už zde bylo po dobu asi 15 let , a to rozhodnout případně o vyšším zvýšení , než jaké je podle stanovených pravidel , avšak jen do určitého limitu . ps2013-044-10-001-167.u6.p1.s4
A ještě znova připomínám , že taková situace bez horního limitu , takové zmocnění vlády zde platilo do roku 2011 . ps2013-044-10-001-167.u6.p2.s1
Myslím , že toto na úvod stačí . ps2013-044-10-001-167.u6.p2.s2
Chtěla jsem jenom říci , že zde podporuji pozměňovací návrh pana poslance Sklenáka , který se týká navýšení limitu , do kterého by tu valorizaci mohla vláda zvýšit . ps2013-044-10-001-167.u6.p2.s3
Děkuji . ps2013-044-10-001-167.u7.p1.s1
Také děkuji . ps2013-044-10-001-167.u7.p1.s2
Otevírám rozpravu a mám tady jednu přihlášku , to je přihláška pana poslance Vilímce . ps2013-044-10-001-167.u7.p1.s3
Takže pane poslanče , prosím , máte slovo . ps2013-044-10-001-167.u8.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené kolegyně a kolegové , dovolte mi předně , abych ještě ve třetím čtení odůvodnil pozměňovací návrh předložený pod písmenem A , a to i v té souvislosti , že garanční výbor pro sociální politiku k těmto návrhům podaným poslanci Vladislavem Vilímcem a Adolfem Beznoskou nepřijal žádné stanovisko . ps2013-044-10-001-167.u8.p2.s1
Ale ještě předtím mi dovolte načíst legislativně technickou úpravu k pozměňovacímu návrhu evidovanému pod bodem A 3 i na základě doporučení garančního výboru . ps2013-044-10-001-167.u8.p2.s2
Tedy načítám úpravu v bodě A 3 tak , že v návětí tohoto bodu slova " bod 3 zní " se nahrazují slovy " dosavadní bod 2 zní " . ps2013-044-10-001-167.u8.p2.s3
Odůvodnění znění navrhované bodu je totiž v návrhu zákona uvedeno v bodě 2 . ps2013-044-10-001-167.u8.p2.s4
Takže to jsem načetl tuto legislativně technickou úpravu . ps2013-044-10-001-167.u8.p3.s1
Jinak ten pozměňovací návrh , který jsme podali , v bodě A 1 , zvyšuje tzv . základní výměru důchodů , a to ve dvou alternativách , ve dvou variantách . ps2013-044-10-001-167.u8.p3.s2
Na 10 % průměrné mzdy , popř . na 9 , 5 % průměrné mzdy . ps2013-044-10-001-167.u8.p3.s3
V současné době je základní výměra důchodu 9 % z průměrné mzdy a činí v letošním roce 2 440 korun , což ani po započítání minimální částky procentní výměry důchodu ve výši 770 korun nedosahuje životní minimum jednotlivce . ps2013-044-10-001-167.u8.p4.s1
Jak koneckonců vyplývá i z tzv . Zelené knihy o státních důchodech a jejich zvyšování představené důchodovou komisí , kterou ustanovila paní ministryně , nebo Ministerstvo práce a sociálních věcí , tak ta píše , že starobním důchodcům s nejnižšími důchody základní výměra státních penzí neposkytuje dostatečné prostředky k důstojnému životu . ps2013-044-10-001-167.u8.p4.s2
Tak to přesně popisuje důchodová komise . ps2013-044-10-001-167.u8.p4.s3
Podle důchodové komise je tedy třeba buď zvýšit základní výměru tak , aby byla alespoň na úrovni životního minima , což činí 3 410 korun , a považovat ji za minimální hranici jakési ochrany před nouzí , nebo ji pak úplně zrušit a nahradit jiným mechanismem . ps2013-044-10-001-167.u8.p4.s4
To jsou návrhy důchodové komise . ps2013-044-10-001-167.u8.p5.s1
Ministerstvo práce a sociálních věcí ale v této věci nic nepředložilo a alespoň při projednávání návrhu na výboru pro sociální politiku namítlo , že zvýšení základní výměry důchodů o shodnou částku by se týkalo všech důchodů . ps2013-044-10-001-167.u8.p5.s2
Tedy i důchodů nadprůměrných . ps2013-044-10-001-167.u8.p5.s3
Možná by bylo dobré si uvědomit , kolik to navýšení vlastně činí , na těch 10 % , popř . 9 , 5 % . ps2013-044-10-001-167.u8.p5.s4
V prvním případě na těch 10 % činí z propočtu letošního roku 270 korun měsíčně . ps2013-044-10-001-167.u8.p5.s5
V případě 9 , 5 % je to 130 korun měsíčně . ps2013-044-10-001-167.u8.p5.s6
To úplně nejsou žádné astronomické částky , byť samozřejmě představují dopad do státního rozpočtu . ps2013-044-10-001-167.u8.p5.s7
V případě druhé varianty se dopad pohybuje kolem 3 , 5 mld . korun . ps2013-044-10-001-167.u8.p5.s8
V případě 10 % pak logicky dvojnásobek této částky . ps2013-044-10-001-167.u8.p5.s9
Na druhé straně vládní Česká strana sociálně demokratická navrhuje zvýšení limitu , do kterého může vláda valorizovat důchody , na 2 , 7 % z vládou původně uvažovaných 1 , 7 % . ps2013-044-10-001-167.u8.p5.s10
A alespoň její představitelé na výboru pro sociální politiku mluví o snaze zvýšit důchody o 300 korun měsíčně . ps2013-044-10-001-167.u8.p5.s11
V takovém případě by se jednalo navíc o 4 , 3 mld . korun ročně oproti původnímu návrhu , jak sami na výboru uvedli . ps2013-044-10-001-167.u8.p6.s1
Jsem přesvědčen , vážené kolegyně a kolegové , že v současné době se nabízí příležitost zvýšit dle návrhu koneckonců samotné důchodové komise základní výměru důchodu tak , aby lépe odrážela alespoň minimální hranici pro důstojný život penzistů . ps2013-044-10-001-167.u8.p7.s1
K dalšímu návrhu pod bodem A 3 bych chtěl uvést , že ten považuji zvláště poté , co tady padl návrh na zvýšení té hranice , limitu , do kterého může vláda rozhodovat , za skutečně potřebný . ps2013-044-10-001-167.u8.p7.s2
Koneckonců i tento pozměňovací návrh pana poslance Sklenáka ukázal důležitost určité záklopky , která by měla existovat pro počínání jakékoli vlády v této oblasti . ps2013-044-10-001-167.u8.p7.s3
Paní ministryně v prvním i ve druhém čtení mluvila o tom , že v době , kdy vlastně vlády mohly mimořádně zvýšit důchody bez omezení , se tak stalo pouze dvakrát . ps2013-044-10-001-167.u8.p7.s4
To je pravda . ps2013-044-10-001-167.u8.p7.s5
Nechci zde analyzovat míru zodpovědnosti předchozích vlád ani posuzovat míru zodpovědnosti současné vlády ani ekonomické podmínky , ve kterých se minulé vlády pohybovaly . ps2013-044-10-001-167.u8.p7.s6
V každém případě však v té době , ano , nebyl nastaven žádný limit , tudíž ze zákona nevyplývalo , jaký že limit valorizace se považuje ještě za přiměřený , ještě za tzv . podle zákona adekvátní . ps2013-044-10-001-167.u8.p7.s7
Zdali je to 1 , 5 % nebo 2 % . ps2013-044-10-001-167.u8.p7.s8
Ten návrh , jak jej předložila vláda a vlastně ještě umocňuje jeden z koaličních partnerů , říká : Můžete očekávat , že vláda bude zvyšovat důchody o 1 , 7 % , resp . podle návrhu pana poslance Sklenáka o 2 , 7 % . ps2013-044-10-001-167.u8.p7.s9
Tak je to fakticky nastaveno a k tomuto limitu se zacílí politická i společenská pozornost . ps2013-044-10-001-167.u8.p7.s10
Dokonce si myslím , že pokud vláda chtěla obnovit kompetenci vlády , tak neměla stanovovat raději žádný limit . ps2013-044-10-001-167.u8.p8.s1
Na druhé straně , když se podívám na ten návrh na nastavení limitu , který je zde předložen , důchodci vlastně nemají zaručenu nějakou minimální valorizaci svých důchodů . ps2013-044-10-001-167.u8.p8.s2
Proto navrhujeme , aby zvýšení vyměřených důchodů o 1 , 2 % , což je zhruba 130 až 140 korun , bylo zákonem garantováno , pokud by podle automatického propočtu dle růstu průměrných mezd a růstu indexu spotřebitelských cen vyšla nižší částka . ps2013-044-10-001-167.u8.p8.s3
Jsem přesvědčen , že taková úprava by byla pro důchodce výhodná a z hlediska dopadu na státní rozpočet ještě přiměřená . ps2013-044-10-001-167.u8.p8.s4
Koneckonců zase něco podobného navrhovala paní ministryně v materiálu pro koaliční jednání ke zvyšování příjmů důchodců po roce 2016 . ps2013-044-10-001-167.u8.p8.s5
V případě , že by vláda ale chtěla zvýšit valorizaci o více než 1 , 2 % , tak by k tomu do limitního pásma 1 , 8 % potřebovala souhlas rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny . ps2013-044-10-001-167.u8.p8.s6
Zvláště poté , co se objevil návrh na zvyšování limitu valorizace důchodů pro vládu , považuji zavedení takového kontrolního mechanismu Poslanecké sněmovny za nezbytné , za správné a vůči veřejným financím za odpovědné . ps2013-044-10-001-167.u8.p9.s1
Z diskuse a z hlasování na garančním výboru , kde vlastně nebylo přijato žádné stanovisko , ani doporučující ani nedoporučující , vyplynulo , že alespoň některé vládní strany , nebo alespoň jedna z vládních stran je si toho velmi dobře vědoma . ps2013-044-10-001-167.u8.p9.s2
Proto bych vás , kolegyně a kolegové , chtěl znovu požádat o zvážení těchto návrhů , které považuji za odpovědné z hlediska růstu důchodů v příštích letech . ps2013-044-10-001-167.u8.p9.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-044-10-001-167.u9.p1.s1
Jedna faktická poznámka pana poslance Beznosky a potom paní poslankyně Chalánková . ps2013-044-10-001-167.u9.p1.s2
Pane poslanče , prosím . ps2013-044-10-001-167.u10.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . ps2013-044-10-001-167.u10.p1.s2
Pan kolega Vilímec náš pozměňovací návrh velmi obšírně a podrobně vysvětlil a já jsem tady proto , abych zdůraznil - protože vy máte v tom bodě A dvě varianty : variantu jedna a variantu dva . ps2013-044-10-001-167.u10.p1.s3
A protože obě dvě mají rozdílný dopad na státní rozpočet , tak bych se přimlouval pro to , až to budete zvažovat , abychom první hlasovali tu variantu dva , jejíž dopad na státní rozpočet je zhruba 3 , 5 miliardy korun . ps2013-044-10-001-167.u10.p1.s4
Logiku pozměňovacího návrhu pan kolega Vilímec vysvětlil a já jenom jsem tady proto , protože jsem rozumný a vím , že 3 , 5 a 7 miliard je rozdíl a tyto 3 , 5 miliardy bychom ve státním rozpočtu byli schopni zajistit poměrně bez problémů . ps2013-044-10-001-167.u10.p2.s1
Takže i pro pana zpravodaje jedna taková prosbička , možná že bychom v tom bodu A mohli první hlasovat variantu dvě . ps2013-044-10-001-167.u10.p2.s2
A já bych byl strašně rád , kdybyste se pro ni také rozhodli . ps2013-044-10-001-167.u10.p2.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-044-10-001-167.u11.p1.s1
Ano . ps2013-044-10-001-167.u11.p1.s2
Ale předpokládám , že toto je debata o proceduře , takže jakmile se dostaneme k proceduře , tak by bylo potřeba tento návrh zopakovat . ps2013-044-10-001-167.u11.p1.s3
Paní poslankyně Chalánková . ps2013-044-10-001-167.u12.p1.s1
Dobrý den , vážený pane předsedo , vážené dámy , vážení pánové . ps2013-044-10-001-167.u12.p1.s2
TOP 09 samozřejmě souhlasí s potřebnou valorizací důchodů , pokud na to stav hospodářství má a je v takové kondici . ps2013-044-10-001-167.u12.p1.s3
Nicméně v každém případě souhlasíme pouze pod tou podmínkou , že se k takové valorizaci vysloví Parlament České republiky , protože valorizace i výdaje na důchody jsou vždy vázány na výdaje státního rozpočtu . ps2013-044-10-001-167.u12.p1.s4
Je potřeba se podívat na číselnou řadu vývoje deficitu důchodového účtu , který nás čeká . ps2013-044-10-001-167.u12.p1.s5
Důchodový účet bude neustále deficitní , a to minimálně 40 , ale i více , 50 , miliard korun ročně . ps2013-044-10-001-167.u12.p1.s6
A v této situaci můžeme začít čarovat o těchto věcech , o kterých zde hovoříme . ps2013-044-10-001-167.u12.p2.s1
Možnost předat kompetenci vládě na stanovení valorizace důchodů , která tady již dříve byla , nicméně vláda Petra Nečase se jí vzdala dobrovolně , protože byla zodpovědná k vývoji státního rozpočtu , hrozí tím , že se může stát , a netvrdím , že je to tím účelem , že přeci jen před volbami bude vláda náchylnější tyto důchody valorizovat třeba i více tím , že bude mít sama tuto kompetenci . ps2013-044-10-001-167.u12.p2.s2
Když se podíváte na vývoj inflace a vlastně výpočet , ten vzoreček pro výpočet valorizace důchodů , tak vzhledem k vývoji inflace jste se dopočítali 40 korun . ps2013-044-10-001-167.u12.p2.s3
A to nechci domyslet , co by se stalo , kdyby tato inflace nebyla uměle - uměle - podporována a vlastně se ve skutečnosti pohybujeme spíše směrem k deflaci . ps2013-044-10-001-167.u12.p3.s1
Takže ještě jednou upozorňuji , je třeba se chovat zodpovědně k vývoji státního rozpočtu a vidět vývoj číselné řady důchodového účtu na roky dopředu . ps2013-044-10-001-167.u12.p4.s1
TOP 09 nesouhlasí s touto zásadní kompetencí přenosu ze schválení parlamentem na vládu právě z těchto výše uvedených důvodů . ps2013-044-10-001-167.u12.p4.s2
Také nesouhlasí s pozměňovacím návrhem pana kolegy Sklenáka , kdy zde již bylo naznačeno nebo řečeno , že pan kolega Sklenák navrhuje zvýšení limitu z 1 , 7 % na 2 , 7 % , ba dokonce zde zazněl návrh jiného kolegy zcela bez limitu . ps2013-044-10-001-167.u12.p4.s3
Nebudeme s tímto souhlasit . ps2013-044-10-001-167.u12.p5.s1
K návrhům kolegů z ODS máme stanovisko neutrální . ps2013-044-10-001-167.u12.p5.s2
Jen bych chtěla upozornit , že pokud se bavíme o zvyšování výpočtu v základní výměře z 9 na buď těch 10 % , což má dopad 7 miliard korun , jak zde zaznělo , anebo z 9 na 9 , 5 % , to znamená dopad do rozpočtu 3 , 5 miliardy korun , tak neustále jsme v navyšování výdajů státního rozpočtu , ale bavíme se skutečně o zvyšování právě výpočtu v té základní výměře , to znamená ve zvyšování posílení rovnostářského principu , což je možná méně důležité , protože zde zazněly právě ty obavy z chudoby důchodců , které sdílíme s vámi . ps2013-044-10-001-167.u12.p6.s1
Ale vzhledem k tomu , že tyto výpočty základní výměry důchodu jsou vázány právě na procenta , 9 % z průměrné mzdy , tak se nám zde objevuje právě tento ukazatel průměrné mzdy . ps2013-044-10-001-167.u12.p6.s2
A zde se bavíme o tom , že vlastně to nám říká , že průměrná mzda v této společnosti je nízká . ps2013-044-10-001-167.u12.p6.s3
Proto už i ty dopady do důchodového účtu jsou takto tristní .