|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-04-12 ps2013-044-01-003-007 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

7. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 725/ - druhé čtení

Date2016-04-12
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/007
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044014.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 156 • previousnext

ps2013-044-01-003-007.u1.p1.s1 7.
ps2013-044-01-003-007.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 725/ - druhé čtení
ps2013-044-01-003-007.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.
ps2013-044-01-003-007.u1.p2.s2 Paní ministryně, prosím, ujměte se slova.
ps2013-044-01-003-007.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, poslankyně a poslanci, tady připomenu to, co víme z prvního čtení.
ps2013-044-01-003-007.u2.p1.s2 Tento návrh zákona dává, resp. vzhledem k historickému kontextu bych měla spíše říci, vrací vládě ČR zmocnění, aby v případech, kdy valorizace z automatického zákonného schématu vyjde velice nízká, jako se tomu stalo pro letošní rok, tak aby to byla vláda, která může svým rozhodnutím valorizaci navýšit.
ps2013-044-01-003-007.u2.p1.s3 Zároveň na základě koaliční dohody je tam v tuto chvíli návrh, aby tam byl strop ve výši 1,7 % průměrného starobního důchodu.
ps2013-044-01-003-007.u2.p1.s4 Musím nicméně zdůraznit, že během 15 let do roku 2011, kdy vláda takové zmocnění měla, tam vůbec žádný strop nebyl.
ps2013-044-01-003-007.u2.p2.s1 Tento návrh byl projednán v garančním výboru, který tento návrh schválit doporučil.
ps2013-044-01-003-007.u2.p2.s2 Děkuji.
ps2013-044-01-003-007.u3.p1.s1 Děkuji vám.
ps2013-044-01-003-007.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu.
ps2013-044-01-003-007.u3.p1.s3 Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 725/1.
ps2013-044-01-003-007.u3.p1.s4 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro sociální politiku, kdy vystoupí pan poslanec Opálka v zastoupení zpravodaje, a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případně pozměňující návrhy odůvodnil.
ps2013-044-01-003-007.u3.p1.s5 Prosím, pane poslanče.
ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi i tentokrát malou rekapitulaci.
ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s3 Vláda rozeslala tento návrh poslancům 17. února tohoto roku.
ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s4 První čtení jsme absolvovali 9. března a jako garanční výbor dostal za úkol projednat tento tisk výbor pro sociální politiku, který zasedl 31. března.
ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s5 Původně se předpokládalo zrychlené čtení podle § 90 odst. 2, toto bylo vetováno.
ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s6 Byl tedy projednáván návrh ve výboru, kde byla stejně jako u předchozí předlohy docela bohatá diskuse.
ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s7 Byl předložen jeden pozměňovací návrh kolegů Beznosky a... (dívá se do podkladu)Vilímce.
ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s8 Musel jsem se podívat, si připomenu.
ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s9 I o tomto návrhu bylo diskutováno, zejména z pohledu, že neřeší tzv. starodůchody a novodůchody při případné změně jeho schválení, s tím že chce navýšení u pevné částky, což by se týkalo en bloc všech důchodů, i těch vícepříjmových.
ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s10 Výbor nakonec tento poslanecký návrh neschválil.
ps2013-044-01-003-007.u4.p2.s1 A tak bylo schváleno usnesení 184 ze 40. schůze z 31. března, které jste všichni obdrželi jako sněmovní tisk 725/1, kterým vyslovuje souhlas s vládním návrhem a zmocňuje zpravodaje, v jehož zastoupení vystupuji, aby o tom informoval Poslaneckou sněmovnu.
ps2013-044-01-003-007.u4.p2.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-01-003-007.u5.p1.s1 Děkuji vám.
ps2013-044-01-003-007.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji jednu přihlášku.
ps2013-044-01-003-007.u5.p1.s3 Tedy předávám slovo panu poslanci Vilímcovi.
ps2013-044-01-003-007.u5.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2013-044-01-003-007.u6.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, pan zpravodaj informoval o jednání garančního výboru, kde jsme s panem kolegou Beznoskou navrhli pozměňovací návrh, ke kterému se samozřejmě vyjádřím.
ps2013-044-01-003-007.u6.p2.s1 jsem již v prvním čtení kritizoval tento vládní návrh, tak jak jej vláda poslala do Poslanecké sněmovny.
ps2013-044-01-003-007.u6.p2.s2 Ano, v zásadě se jedná o obnovení nebo přesunutí kompetence na vládu ke zvyšování důchodů, tak aby u průměrného starobního důchodu úhrn částky základní výměry důchodu a částky zvýšení procentní výměry důchodu činil alespoň 1,7 % jeho výše.
ps2013-044-01-003-007.u6.p2.s3 Ta částka byla nějak koaličně domluvena, jak poznamenala paní ministryně.
ps2013-044-01-003-007.u6.p2.s4 Samozřejmě pro vládu je to pohodlné.
ps2013-044-01-003-007.u6.p2.s5 V okamžiku automaticky vypočteného nízkého zvýšení důchodu nemusí do Poslanecké sněmovny.
ps2013-044-01-003-007.u6.p2.s6 Obnovuje se tedy dřívější princip zvýšení důchodu rozhodnutím vlády.
ps2013-044-01-003-007.u6.p2.s7 Paní ministryně také poznamenala, že vlastně v době, kdy tuto kompetenci měla vláda, neplatil žádný limit a vláda to využila asi dvakrát za patnáct let.
ps2013-044-01-003-007.u6.p3.s1 Možná, když tam ten limit nebyl, že to vedlo k větší zodpovědnosti vlád.
ps2013-044-01-003-007.u6.p3.s2 Protože v paragrafovaném znění totiž žádný limit stanoven nebyl, a tudíž debata o zvyšování důchodů nad rámec výpočtu ukazatelů nemohla být vztažena k nějakému návodnému limitu.
ps2013-044-01-003-007.u6.p3.s3 Limit 1,7 %, je jedno, jestli to bude 1,8, nebo 1, jak my navrhujeme, tak fakticky trochu legitimizuje domněnku, že zvýšení pod 1,7 % je podlimitní a nízké.
ps2013-044-01-003-007.u6.p3.s4 V takovém případě vlády, možná přesně levicové vlády, budou tento limit brát automaticky jako určité měřítko toho, zda je zvýšení důchodu adekvátní.
ps2013-044-01-003-007.u6.p3.s5 V případě nižšího zvýšení dle vypočtených ukazatelů pak budou mít v zásadě jakousi metodiku, že tam je namístě to zvýšení dorovnat.
ps2013-044-01-003-007.u6.p3.s6 Uvádím to v souvislosti s názory prezentovanými na sociálním výboru, že obava z nadužívání tohoto instrumentu je zbytečná i vzhledem k tomu, že v minulosti se často neužíval.
ps2013-044-01-003-007.u6.p3.s7 Ano, ale v minulosti vlastně žádný limit stanoven nebyl.
ps2013-044-01-003-007.u6.p4.s1 My jsme v prvním čtení uvedli, jak pan předseda Stanjura, tak i , že budeme usilovat o takový mechanismus, který by nebyl výhodný jen pro vládu, který by neoslaboval pozici zákonodárného sboru, ale byl by výhodný především pro důchodce.
ps2013-044-01-003-007.u6.p4.s2 Proto jsme připravili - pouze nekritizujeme, ale připravili jsme spolu s Adolfem Beznoskou v alternativách pozměňovací návrh, ke kterému se chci vyjádřit.
ps2013-044-01-003-007.u6.p5.s1 Ten je vlastně rozdělen na dvě části.
ps2013-044-01-003-007.u6.p5.s2 Jednak zvyšuje ve dvou alternativách takzvanou základní výměru důchodu, a to z 9 % na 10 % a v alternativě z 9 % na 9,5 % z průměrné mzdy zaokrouhlené na celé desetikoruny, abych byl přesný.
ps2013-044-01-003-007.u6.p5.s3 Základní výměra důchodu je totiž taková nepominutelná částka.
ps2013-044-01-003-007.u6.p5.s4 Koneckonců, a tady si musím vypůjčit i určité stanovisko důchodové komise, kam nechodím, ale čtu si občas závěry, že základní výměra důchodu je velmi nízká a vlastně nebyla procentuálně za celou dobu zvýšena a fakticky tato částka nestačí na obživu ani po započítání minimální částky procentní výměry důchodu.
ps2013-044-01-003-007.u6.p5.s5 To je přesně napsáno v závěrech oné důchodové komise.
ps2013-044-01-003-007.u6.p6.s1 V součtu tvoří celková minimální výše starobního důchodu nižší částku, než je životní minimum jednotlivce.
ps2013-044-01-003-007.u6.p6.s2 Na to poukázala důchodová komise a ji uvádím proto, že se v mnoha případech této komise dovolává vládní koalice, především Ministerstvo práce a sociálních věcí.
ps2013-044-01-003-007.u6.p6.s3 Ten rozdíl mezi životním minimem jednotlivce a minimální výší starobního důchodu činí asi 240 korun.
ps2013-044-01-003-007.u6.p6.s4 Proto je namístě minimálně otevřít debatu o výši základní výměry.
ps2013-044-01-003-007.u6.p6.s5 Samozřejmě, a to nezastírám, zvýšení základní výměry znamená určitý dopad do státního rozpočtu, to je přirozené, do pomyslného důchodového účtu, byť je to součástí státního rozpočtu.
ps2013-044-01-003-007.u6.p6.s6 Na druhé straně, kdy se zvýšit, pokud vůbec uvažujeme o zvýšení základní výměry, než v době, kdy je situace ekonomicky příznivá?
ps2013-044-01-003-007.u6.p6.s7 Určitě to nebudeme zvyšovat v době ekonomicky nepříznivé.
ps2013-044-01-003-007.u6.p7.s1 Zvýšení na 9,5 %, to je alternativa č. 2, by znamenalo jednorázové navýšení zhruba o 3,5 mld. korun s tím, že bychom mohli vyřešit pro důchodce často zmiňovaný dopad nezbytných opatření v době krize a nezbytné konsolidace salda veřejných rozpočtů.
ps2013-044-01-003-007.u6.p7.s2 Na sociálním výboru, a poznamenal to tady i zástupce zpravodaje, také zaznělo i z úst zástupců Ministerstva práce a sociálních věcí, že navýšení základní sazby znamená zvýšení všech důchodů včetně i takzvaně vyšších důchodů o určitou shodnou částku.
ps2013-044-01-003-007.u6.p7.s3 To je sice pravda, ale nevidím důvod, proč bychom na částečné zvýšení základní výměry důchodu měli rezignovat.
ps2013-044-01-003-007.u6.p7.s4 Důvody pro to evidentně existují.
ps2013-044-01-003-007.u6.p8.s1 Druhá část návrhu se týká jakéhosi procesního mechanismu valorizace důchodů.
ps2013-044-01-003-007.u6.p8.s2 Paní ministryně již také v době, kdy prosadila jednorázové navýšení důchodu o 1,8 % v roce minulém, předkládala variantně do vlády mechanismus určitého zaručeného procenta valorizace.
ps2013-044-01-003-007.u6.p8.s3 Proto navrhujeme, aby se v případě, že částka zvýšení důchodu nebude dosahovat ani 1,2 % podle automatického propočtu, stanovila valorizace ve výši 1,2 % rozhodnutím vlády na základě zákonného ustanovení, protože stejně pokud by došlo k nějakému automatickému propočtu, jako tomu bylo v minulém roce, kdy to vypadalo, že by se důchody zvyšovaly pouze o 40 korun, tak vláda stejně činí maximum pro to, aby přistoupila k nějaké mimořádné valorizaci.
ps2013-044-01-003-007.u6.p8.s4 Nechť je to tedy v zákoně a stanoví se to na úrovni 1,2 %, což považuji za adekvátní.
ps2013-044-01-003-007.u6.p8.s5 Ale v pásmu nad 1,2 % a do 1,8 % navrhujeme ještě o jednu desetinu vyšší možnost valorizace a vláda by mohla stanovit toto zvýšení se souhlasem rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny.
ps2013-044-01-003-007.u6.p9.s1 Samozřejmě že tento instrument vyvolal diskusi na sociálním výboru.
ps2013-044-01-003-007.u6.p9.s2 Na druhé straně rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny i podle jiného speciálního zákona pravomoc schvalovat rozpočtová opatření zvyšující schválené ukazatele nad 10 %.
ps2013-044-01-003-007.u6.p9.s3 Nevidím tedy důvodu, proč by nemohl tento výbor být určitou záklopkou zákonodárného sboru ve zvyšování důchodů, a to ve vztahu k moci výkonné.
ps2013-044-01-003-007.u6.p9.s4 Na sociálním výboru, myslím, že to otevřel pan Sklenák, byla vedena debata, kdo je odpovědnější, jestli vláda, anebo výbor Poslanecké sněmovny; aby to nevedlo k nějakým kompetenčním sporům.
ps2013-044-01-003-007.u6.p9.s5 V situaci, kdy složení výboru fakticky odpovídá rozložení mandátů v Poslanecké sněmovně, a tudíž tedy vládní koalice tam většinu, bych se toho tak neobával.
ps2013-044-01-003-007.u6.p9.s6 Naopak jsme tady zažili vlády, jejichž složení neodpovídalo volebním výsledkům, a v takovém případě je možná ještě více namístě mít v zákoně takovou pojistku vůči vládě.
ps2013-044-01-003-007.u6.p10.s1 Chtěl bych tedy požádat o podporu těchto pozměňovacích návrhů buď ve všech bodech, nebo alespoň částečnou podporu těchto návrhů, jak se to stalo, byť nezískala většinu, i ve výboru sociálním.
ps2013-044-01-003-007.u6.p10.s2 Myslím, že tyto návrhy jsou určitě vedeny snahou nastavit nějaký mechanismus, který by měl být vstřícný i vůči důchodcům.
ps2013-044-01-003-007.u6.p11.s1 Chci na závěr poznamenat, že jsme tento návrh předložili sociálnímu výboru právě proto, aby byla nějaká debata, a z debaty jsme se také legislativně poučili.
ps2013-044-01-003-007.u6.p11.s2 Takže pokud Ministerstvo práce a sociálních věcí mělo určité připomínky ve vztahu k přechodným ustanovením, tak přechodná ustanovení i ve spolupráci s parlamentní legislativou a ve spolupráci s legislativou Ministerstva práce a sociálních věcí byla zakomponována a zapracována do pozměňovacího návrhu, takže určitě z legislativního pohledu není důvod je nějakým způsobem napadat.
ps2013-044-01-003-007.u6.p12.s1 Takže to je z strany všechno.
ps2013-044-01-003-007.u6.p12.s2 věřím, že se samozřejmě vrátíme k debatě, budeme se muset k této debatě vrátit na garančním sociálním výboru, a věřím, že i celá vládní koalice bude tyto návrhy posuzovat zodpovědně a případně je ve třetím čtení podpoří.
ps2013-044-01-003-007.u6.p12.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-01-003-007.u7.p1.s1 vám také děkuji, pane poslanče.
ps2013-044-01-003-007.u7.p1.s2 Nyní se hlásí pan předseda Sklenák.
ps2013-044-01-003-007.u7.p1.s3 Prosím.
ps2013-044-01-003-007.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-044-01-003-007.u8.p1.s2 jsem se tentokrát přihlásil již v obecné rozpravě, abych nebyl podroben kritice, že předkládám pozměňovací návrh tehdy, kdy se , tedy v podrobné, a v podrobné se pouze přihlásím k pozměňovacímu návrhu, který vám nyní stručně představím.
ps2013-044-01-003-007.u8.p2.s1 Tento návrh upravuje limit, který vládní předloha dává vládě ke zvýšení důchodů, a upravuje se tedy z 1,7 % na 2,7 % průměrného důchodu.
ps2013-044-01-003-007.u8.p2.s2 Tím motivem je situace, kdy jsme v době, kdy se ekonomice daří, kdy se pracujícím zvedají mzdy, ale u valorizace důchodů se nám stále nedaří, byť zdá se z různých veřejných proklamací, že je vůle valorizovat důchody minimálně o 200 korun, spíše se hovoří o 300 korunách v příštím roce, a vládní návrh, jak je předložen, čili s procentem 1,7, by podle ekonomických ukazatelů neumožňoval valorizaci ani o 200 korun.
ps2013-044-01-003-007.u8.p2.s3 Tedy z tohoto důvodu navrhuji procento 1,7 upravit na 2,7.
ps2013-044-01-003-007.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Romanu Sklenákovi.
ps2013-044-01-003-007.u9.p1.s2 A nyní dál v obecné rozpravě ještě paní poslankyně Adamová s faktickou poznámkou.
ps2013-044-01-003-007.u9.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-044-01-003-007.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-044-01-003-007.u10.p1.s2 Opět tu máme pozměňovací návrh, kterým se ten původní mění z řady vládní koalice a z řady konkrétně ČSSD.
ps2013-044-01-003-007.u10.p1.s3 by tedy zajímalo, jak je to s přístupem k důchodové reformě, respektive k důchodům jako takovým, ze strany sociální demokracie.
ps2013-044-01-003-007.u10.p1.s4 Protože na těch dvou změnách zákonů o důchodovém pojištění se pouze ukazuje právě velmi, řekněme, nesystémový přístup a to, jak tuto problematiku, která je velmi závažná a která je opravdu jedním z největších témat, měla by být, podceňujete.
ps2013-044-01-003-007.u10.p2.s1 Důchodovou reformu jste zrušili, novou nenabízíte.
ps2013-044-01-003-007.u10.p2.s2 Nemáte řešení, které by bylo dlouhodobě udržitelné.
ps2013-044-01-003-007.u10.p2.s3 Rozhazujeme tady miliardy - sem jedním návrhem, miliarda tam dalšími návrhy (rozhazuje rukama), ale že bychom se zabývali tím, jestli nejenom ti současní důchodci, ale i jejich vnoučata budou mít někdy důchody, tím se nezabýváme.

Text viewDownload CoNNL-U