ps2013-044-01-003-007.u1.p1.s1
7 . ps2013-044-01-003-007.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 155 / 1995 Sb . , o důchodovém pojištění , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 725 / - druhé čtení ps2013-044-01-003-007.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová . ps2013-044-01-003-007.u1.p2.s2
Paní ministryně , prosím , ujměte se slova . ps2013-044-01-003-007.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , poslankyně a poslanci , já tady připomenu to , co už víme z prvního čtení . ps2013-044-01-003-007.u2.p1.s2
Tento návrh zákona dává , resp . vzhledem k historickému kontextu bych měla spíše říci , vrací vládě ČR zmocnění , aby v případech , kdy valorizace z automatického zákonného schématu vyjde velice nízká , jako se tomu stalo pro letošní rok , tak aby to byla vláda , která může svým rozhodnutím valorizaci navýšit . ps2013-044-01-003-007.u2.p1.s3
Zároveň na základě koaliční dohody je tam v tuto chvíli návrh , aby tam byl strop ve výši 1 , 7 % průměrného starobního důchodu . ps2013-044-01-003-007.u2.p1.s4
Musím nicméně zdůraznit , že během 15 let až do roku 2011 , kdy vláda takové zmocnění měla , tam vůbec žádný strop nebyl . ps2013-044-01-003-007.u2.p2.s1
Tento návrh byl projednán v garančním výboru , který tento návrh schválit doporučil . ps2013-044-01-003-007.u2.p2.s2
Děkuji . ps2013-044-01-003-007.u3.p1.s1
Děkuji vám . ps2013-044-01-003-007.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu . ps2013-044-01-003-007.u3.p1.s3
Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 725 / 1 . ps2013-044-01-003-007.u3.p1.s4
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro sociální politiku , kdy vystoupí pan poslanec Opálka v zastoupení zpravodaje , a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případně pozměňující návrhy odůvodnil . ps2013-044-01-003-007.u3.p1.s5
Prosím , pane poslanče . ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi i tentokrát malou rekapitulaci . ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s3
Vláda rozeslala tento návrh poslancům 17 . února tohoto roku . ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s4
První čtení jsme absolvovali 9 . března a jako garanční výbor dostal za úkol projednat tento tisk výbor pro sociální politiku , který zasedl 31 . března . ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s5
Původně se předpokládalo zrychlené čtení podle § 90 odst . 2 , toto bylo vetováno . ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s6
Byl tedy projednáván návrh ve výboru , kde byla stejně jako u předchozí předlohy docela bohatá diskuse . ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s7
Byl předložen jeden pozměňovací návrh kolegů Beznosky a . . . (dívá se do podkladu) Vilímce . ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s8
Musel jsem se podívat , ať si připomenu . ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s9
I o tomto návrhu bylo diskutováno , zejména z pohledu , že neřeší tzv . starodůchody a novodůchody při případné změně jeho schválení , s tím že chce navýšení u pevné částky , což by se týkalo en bloc všech důchodů , i těch vícepříjmových . ps2013-044-01-003-007.u4.p1.s10
Výbor nakonec tento poslanecký návrh neschválil . ps2013-044-01-003-007.u4.p2.s1
A tak bylo schváleno usnesení 184 ze 40 . schůze z 31 . března , které jste všichni obdrželi jako sněmovní tisk 725 / 1 , kterým vyslovuje souhlas s vládním návrhem a zmocňuje zpravodaje , v jehož zastoupení vystupuji , aby o tom informoval Poslaneckou sněmovnu . ps2013-044-01-003-007.u4.p2.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-044-01-003-007.u5.p1.s1
Děkuji vám . ps2013-044-01-003-007.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které eviduji jednu přihlášku . ps2013-044-01-003-007.u5.p1.s3
Tedy předávám slovo panu poslanci Vilímcovi . ps2013-044-01-003-007.u5.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2013-044-01-003-007.u6.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , pan zpravodaj informoval o jednání garančního výboru , kde jsme s panem kolegou Beznoskou navrhli pozměňovací návrh , ke kterému se samozřejmě vyjádřím . ps2013-044-01-003-007.u6.p2.s1
Já jsem již v prvním čtení kritizoval tento vládní návrh , tak jak jej vláda poslala do Poslanecké sněmovny . ps2013-044-01-003-007.u6.p2.s2
Ano , v zásadě se jedná o obnovení nebo přesunutí kompetence na vládu ke zvyšování důchodů , tak aby u průměrného starobního důchodu úhrn částky základní výměry důchodu a částky zvýšení procentní výměry důchodu činil alespoň 1 , 7 % jeho výše . ps2013-044-01-003-007.u6.p2.s3
Ta částka byla nějak koaličně domluvena , jak poznamenala paní ministryně . ps2013-044-01-003-007.u6.p2.s4
Samozřejmě pro vládu je to pohodlné . ps2013-044-01-003-007.u6.p2.s5
V okamžiku automaticky vypočteného nízkého zvýšení důchodu nemusí do Poslanecké sněmovny . ps2013-044-01-003-007.u6.p2.s6
Obnovuje se tedy dřívější princip zvýšení důchodu rozhodnutím vlády . ps2013-044-01-003-007.u6.p2.s7
Paní ministryně také poznamenala , že vlastně v době , kdy tuto kompetenci měla vláda , neplatil žádný limit a vláda to využila asi dvakrát za patnáct let . ps2013-044-01-003-007.u6.p3.s1
Možná , když tam ten limit nebyl , že to vedlo k větší zodpovědnosti vlád . ps2013-044-01-003-007.u6.p3.s2
Protože v paragrafovaném znění totiž žádný limit stanoven nebyl , a tudíž debata o zvyšování důchodů nad rámec výpočtu ukazatelů nemohla být vztažena k nějakému návodnému limitu . ps2013-044-01-003-007.u6.p3.s3
Limit 1 , 7 % , je jedno , jestli to bude 1 , 8 , nebo 1 , jak my navrhujeme , tak fakticky trochu legitimizuje domněnku , že zvýšení pod 1 , 7 % je podlimitní a nízké . ps2013-044-01-003-007.u6.p3.s4
V takovém případě vlády , možná přesně levicové vlády , budou tento limit brát automaticky jako určité měřítko toho , zda je zvýšení důchodu adekvátní . ps2013-044-01-003-007.u6.p3.s5
V případě nižšího zvýšení dle vypočtených ukazatelů pak budou mít v zásadě jakousi metodiku , že tam je namístě to zvýšení dorovnat . ps2013-044-01-003-007.u6.p3.s6
Uvádím to v souvislosti s názory prezentovanými na sociálním výboru , že obava z nadužívání tohoto instrumentu je zbytečná i vzhledem k tomu , že v minulosti se často neužíval . ps2013-044-01-003-007.u6.p3.s7
Ano , ale v minulosti vlastně žádný limit stanoven nebyl . ps2013-044-01-003-007.u6.p4.s1
My jsme v prvním čtení uvedli , jak pan předseda Stanjura , tak i já , že budeme usilovat o takový mechanismus , který by nebyl výhodný jen pro vládu , který by neoslaboval pozici zákonodárného sboru , ale byl by výhodný především pro důchodce . ps2013-044-01-003-007.u6.p4.s2
Proto jsme připravili - pouze nekritizujeme , ale připravili jsme spolu s Adolfem Beznoskou v alternativách pozměňovací návrh , ke kterému se chci vyjádřit . ps2013-044-01-003-007.u6.p5.s1
Ten je vlastně rozdělen na dvě části . ps2013-044-01-003-007.u6.p5.s2
Jednak zvyšuje ve dvou alternativách takzvanou základní výměru důchodu , a to z 9 % na 10 % a v alternativě z 9 % na 9 , 5 % z průměrné mzdy zaokrouhlené na celé desetikoruny , abych byl přesný . ps2013-044-01-003-007.u6.p5.s3
Základní výměra důchodu je totiž taková nepominutelná částka . ps2013-044-01-003-007.u6.p5.s4
Koneckonců , a tady si musím vypůjčit i určité stanovisko důchodové komise , kam nechodím , ale čtu si občas závěry , že základní výměra důchodu je velmi nízká a vlastně nebyla procentuálně za celou dobu zvýšena a fakticky tato částka nestačí na obživu ani po započítání minimální částky procentní výměry důchodu . ps2013-044-01-003-007.u6.p5.s5
To je přesně napsáno v závěrech oné důchodové komise . ps2013-044-01-003-007.u6.p6.s1
V součtu tvoří celková minimální výše starobního důchodu nižší částku , než je životní minimum jednotlivce . ps2013-044-01-003-007.u6.p6.s2
Na to poukázala důchodová komise a já ji uvádím proto , že se v mnoha případech této komise dovolává vládní koalice , především Ministerstvo práce a sociálních věcí . ps2013-044-01-003-007.u6.p6.s3
Ten rozdíl mezi životním minimem jednotlivce a minimální výší starobního důchodu činí asi 240 korun . ps2013-044-01-003-007.u6.p6.s4
Proto je namístě minimálně otevřít debatu o výši základní výměry . ps2013-044-01-003-007.u6.p6.s5
Samozřejmě , a to já nezastírám , zvýšení základní výměry znamená určitý dopad do státního rozpočtu , to je přirozené , do pomyslného důchodového účtu , byť je to součástí státního rozpočtu . ps2013-044-01-003-007.u6.p6.s6
Na druhé straně , kdy se má zvýšit , pokud vůbec uvažujeme o zvýšení základní výměry , než v době , kdy je situace ekonomicky příznivá ? ps2013-044-01-003-007.u6.p6.s7
Určitě to nebudeme zvyšovat v době ekonomicky nepříznivé . ps2013-044-01-003-007.u6.p7.s1
Zvýšení na 9 , 5 % , to je alternativa č . 2 , by znamenalo jednorázové navýšení zhruba o 3 , 5 mld . korun s tím , že bychom mohli vyřešit pro důchodce často zmiňovaný dopad nezbytných opatření v době krize a nezbytné konsolidace salda veřejných rozpočtů . ps2013-044-01-003-007.u6.p7.s2
Na sociálním výboru , a poznamenal to tady i zástupce zpravodaje , také zaznělo i z úst zástupců Ministerstva práce a sociálních věcí , že navýšení základní sazby znamená zvýšení všech důchodů včetně i takzvaně vyšších důchodů o určitou shodnou částku . ps2013-044-01-003-007.u6.p7.s3
To je sice pravda , ale nevidím důvod , proč bychom na částečné zvýšení základní výměry důchodu měli rezignovat . ps2013-044-01-003-007.u6.p7.s4
Důvody pro to evidentně existují . ps2013-044-01-003-007.u6.p8.s1
Druhá část návrhu se týká jakéhosi procesního mechanismu valorizace důchodů . ps2013-044-01-003-007.u6.p8.s2
Paní ministryně již také v době , kdy prosadila jednorázové navýšení důchodu o 1 , 8 % v roce minulém , předkládala variantně do vlády mechanismus určitého zaručeného procenta valorizace . ps2013-044-01-003-007.u6.p8.s3
Proto navrhujeme , aby se v případě , že částka zvýšení důchodu nebude dosahovat ani 1 , 2 % podle automatického propočtu , stanovila valorizace ve výši 1 , 2 % rozhodnutím vlády na základě zákonného ustanovení , protože stejně pokud by došlo k nějakému automatickému propočtu , jako tomu bylo v minulém roce , kdy to vypadalo , že by se důchody zvyšovaly pouze o 40 korun , tak vláda stejně činí maximum pro to , aby přistoupila k nějaké mimořádné valorizaci . ps2013-044-01-003-007.u6.p8.s4
Nechť je to tedy v zákoně a stanoví se to na úrovni 1 , 2 % , což považuji za adekvátní . ps2013-044-01-003-007.u6.p8.s5
Ale v pásmu nad 1 , 2 % a do 1 , 8 % navrhujeme ještě o jednu desetinu vyšší možnost valorizace a vláda by mohla stanovit toto zvýšení se souhlasem rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny . ps2013-044-01-003-007.u6.p9.s1
Samozřejmě že tento instrument vyvolal diskusi na sociálním výboru . ps2013-044-01-003-007.u6.p9.s2
Na druhé straně rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny má i podle jiného speciálního zákona pravomoc schvalovat rozpočtová opatření zvyšující schválené ukazatele nad 10 % . ps2013-044-01-003-007.u6.p9.s3
Nevidím tedy důvodu , proč by nemohl tento výbor být určitou záklopkou zákonodárného sboru ve zvyšování důchodů , a to ve vztahu k moci výkonné . ps2013-044-01-003-007.u6.p9.s4
Na sociálním výboru , myslím , že to otevřel pan Sklenák , byla vedena debata , kdo je odpovědnější , jestli vláda , anebo výbor Poslanecké sněmovny ; aby to nevedlo k nějakým kompetenčním sporům . ps2013-044-01-003-007.u6.p9.s5
V situaci , kdy složení výboru fakticky odpovídá rozložení mandátů v Poslanecké sněmovně , a tudíž tedy vládní koalice tam má většinu , bych se toho tak neobával . ps2013-044-01-003-007.u6.p9.s6
Naopak jsme tady zažili vlády , jejichž složení neodpovídalo volebním výsledkům , a v takovém případě je možná ještě více namístě mít v zákoně takovou pojistku vůči vládě . ps2013-044-01-003-007.u6.p10.s1
Chtěl bych tedy požádat o podporu těchto pozměňovacích návrhů buď ve všech bodech , nebo alespoň částečnou podporu těchto návrhů , jak se to stalo , byť nezískala většinu , i ve výboru sociálním . ps2013-044-01-003-007.u6.p10.s2
Myslím , že tyto návrhy jsou určitě vedeny snahou nastavit nějaký mechanismus , který by měl být vstřícný i vůči důchodcům . ps2013-044-01-003-007.u6.p11.s1
Chci na závěr poznamenat , že jsme tento návrh předložili sociálnímu výboru právě proto , aby byla nějaká debata , a z debaty jsme se také legislativně poučili . ps2013-044-01-003-007.u6.p11.s2
Takže pokud Ministerstvo práce a sociálních věcí mělo určité připomínky ve vztahu k přechodným ustanovením , tak přechodná ustanovení i ve spolupráci s parlamentní legislativou a ve spolupráci s legislativou Ministerstva práce a sociálních věcí byla zakomponována a zapracována do pozměňovacího návrhu , takže určitě z legislativního pohledu není důvod je nějakým způsobem napadat . ps2013-044-01-003-007.u6.p12.s1
Takže to je z mé strany všechno . ps2013-044-01-003-007.u6.p12.s2
Já věřím , že se samozřejmě vrátíme k debatě , budeme se muset k této debatě vrátit na garančním sociálním výboru , a věřím , že i celá vládní koalice bude tyto návrhy posuzovat zodpovědně a případně je ve třetím čtení podpoří . ps2013-044-01-003-007.u6.p12.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-044-01-003-007.u7.p1.s1
Já vám také děkuji , pane poslanče . ps2013-044-01-003-007.u7.p1.s2
Nyní se hlásí pan předseda Sklenák . ps2013-044-01-003-007.u7.p1.s3
Prosím . ps2013-044-01-003-007.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-044-01-003-007.u8.p1.s2
Já jsem se tentokrát přihlásil již v obecné rozpravě , abych nebyl podroben kritice , že předkládám pozměňovací návrh tehdy , kdy se má , tedy v podrobné , a v podrobné se pouze přihlásím k pozměňovacímu návrhu , který vám nyní stručně představím . ps2013-044-01-003-007.u8.p2.s1
Tento návrh upravuje limit , který vládní předloha dává vládě ke zvýšení důchodů , a upravuje se tedy z 1 , 7 % na 2 , 7 % průměrného důchodu . ps2013-044-01-003-007.u8.p2.s2
Tím motivem je situace , kdy jsme v době , kdy se ekonomice daří , kdy se pracujícím zvedají mzdy , ale u valorizace důchodů se nám stále nedaří , byť zdá se z různých veřejných proklamací , že je vůle valorizovat důchody minimálně o 200 korun , spíše se hovoří o 300 korunách v příštím roce , a vládní návrh , jak je předložen , čili s procentem 1 , 7 , by podle ekonomických ukazatelů neumožňoval valorizaci ani o 200 korun . ps2013-044-01-003-007.u8.p2.s3
Tedy z tohoto důvodu navrhuji procento 1 , 7 upravit na 2 , 7 . ps2013-044-01-003-007.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Romanu Sklenákovi . ps2013-044-01-003-007.u9.p1.s2
A nyní dál v obecné rozpravě ještě paní poslankyně Adamová s faktickou poznámkou . ps2013-044-01-003-007.u9.p1.s3
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-044-01-003-007.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-044-01-003-007.u10.p1.s2
Opět tu máme pozměňovací návrh , kterým se ten původní mění z řady vládní koalice a z řady konkrétně ČSSD . ps2013-044-01-003-007.u10.p1.s3
Mě by tedy zajímalo , jak je to s přístupem k důchodové reformě , respektive k důchodům jako takovým , ze strany sociální demokracie . ps2013-044-01-003-007.u10.p1.s4
Protože na těch dvou změnách zákonů o důchodovém pojištění se pouze ukazuje právě velmi , řekněme , nesystémový přístup a to , jak tuto problematiku , která je velmi závažná a která je opravdu jedním z největších témat , měla by být , podceňujete . ps2013-044-01-003-007.u10.p2.s1
Důchodovou reformu jste zrušili , novou nenabízíte . ps2013-044-01-003-007.u10.p2.s2
Nemáte řešení , které by bylo dlouhodobě udržitelné . ps2013-044-01-003-007.u10.p2.s3
Rozhazujeme tady miliardy - sem jedním návrhem , miliarda tam dalšími návrhy (rozhazuje rukama) , ale že bychom se zabývali tím , jestli nejenom ti současní důchodci , ale i jejich vnoučata budou mít někdy důchody , tím se už nezabýváme .