|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-28 ps2013-040-01-000-000 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Date2016-01-28
Meetingps2013/040
Agenda Itemps2013/040/000
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/040schuz/s040001.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 835 • previousnext

ps2013-040-01-000-000.u1.p1.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, ještě než zahájím 40. schůzi Poslanecké sněmovny, mám pro vás jedno sdělení.
ps2013-040-01-000-000.u1.p1.s2 Předpokládáme, že 39. schůze bude pokračovat po skončení nebo přerušení schůze 40., a to i ve , čímž chci říci, že se dnes dostane na bod 202 - Ústní interpelace.
ps2013-040-01-000-000.u1.p1.s3 Proto upozorňuji, že nejpozději do hodin je možno podat k ústním interpelacím přihlášky a v proběhne jejich losování.
ps2013-040-01-000-000.u1.p2.s1 Nyní tedy zahajuji 40. schůzi Poslanecké sněmovny, všechny vás na vítám.
ps2013-040-01-000-000.u1.p2.s2 Tuto schůzi jsem svolal podle § 51 odst. 4 našeho jednacího řádu na základě žádosti 42 poslanců.
ps2013-040-01-000-000.u1.p2.s3 Pozvánka vám byla rozdána přes poslanecké kluby ve čtvrtek 21. ledna.
ps2013-040-01-000-000.u1.p3.s1 Prosím všechny, aby se přihlásili svými kartami, případně mi oznámili, kdo žádá o vydání karty náhradní.
ps2013-040-01-000-000.u1.p3.s2 Pan poslanec Velebný hlasuje s kartou číslo 3.
ps2013-040-01-000-000.u1.p4.s1 Nyní bychom přistoupili k určení ověřovatelů této schůze.
ps2013-040-01-000-000.u1.p4.s2 Navrhuji, abychom určili paní poslankyni Černochovou a pana poslance Čiháka.
ps2013-040-01-000-000.u1.p4.s3 Zeptám se, zda někdo jiný návrh.
ps2013-040-01-000-000.u1.p4.s4 Pokud tomu tak není, tak budeme hlasovat.
ps2013-040-01-000-000.u1.p5.s1 Ještě kolega Tejc kartu číslo 8.
ps2013-040-01-000-000.u1.p6.s1 Budeme tedy hlasovat o určení ověřovatelů schůze.
ps2013-040-01-000-000.u1.p6.s2 Zahajuji hlasování, ptám se, kdo souhlasí, aby ověřovateli byli paní poslankyně Černochová a pan poslanec Čihák.
ps2013-040-01-000-000.u1.p6.s3 Kdo je proti tomuto návrhu?
ps2013-040-01-000-000.u1.p7.s1 Hlasování číslo 1, přihlášeno je 98, pro 93, proti nikdo.
ps2013-040-01-000-000.u1.p7.s2 Tento návrh byl přijat.
ps2013-040-01-000-000.u1.p7.s3 Takže konstatuji, že jsme určili ověřovatele této schůze.
ps2013-040-01-000-000.u1.p8.s1 Chtěl bych vás informovat, že o omluvení své neúčasti na dnešním jednání požádaly tyto poslankyně a poslanci: pan poslanec Vojtěch Adam - pracovní důvody, pan místopředseda Bartošek - pracovní důvody, pan poslanec Běhounek - pracovní důvody, paní poslankyně Dobešová - zahraniční cesta, pan poslanec Farský - pracovní důvody, pan poslanec Fiala - zahraniční cesta, paní poslankyně Fischerová - zahraniční cesta, pan poslanec Gabrhel - pracovní důvody, pan poslanec Hájek - pracovní důvody, paní poslankyně Hnyková do hodin - pracovní důvody, pan poslanec Holík - zahraniční cesta, pan poslanec Jakubčík do - pracovní důvody, pan poslanec Kádner od do hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Klučka - zahraniční cesta, pan poslanec Kostřica - pracovní důvody, pan poslanec Koubek - osobní důvody, paní poslankyně Langšádlová do . hodiny z pracovních důvodů, paní poslankyně Lorencová ze zdravotních důvodů, paní poslankyně Matušovská - osobní důvody, paní poslankyně Maxová do hodin - rodinné důvody, paní poslankyně Nytrová - zdravotní důvody, pan poslanec Okamura - zahraniční cesta, paní poslankyně Pecková - pracovní důvody, pan poslanec Pilný do hodin - osobní důvody, pan poslanec Pojezný bez udání důvodu, pan poslanec Rykala - osobní důvody, pan poslanec Sedlář - zahraniční cesta, pan poslanec Schwarzenberg - pracovní důvody, pan poslanec Stupčuk - zahraniční cesta, paní poslanec Syblík - zdravotní důvody, paní poslankyně Váhalová - pracovní důvody, pan poslanec Vilímec - pracovní důvody, pan poslanec Vozka od do hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Vyzula - rodinné důvody, paní poslankyně Wernerová - zdravotní důvody, pan poslanec Zemánek - pracovní důvody a pan poslanec Ženíšek - pracovní důvody.
ps2013-040-01-000-000.u1.p9.s1 Z členů vlády se omlouvá pan premiér do hodin a od hodin z pracovních důvodů, pan ministr Dienstbier - pracovní důvody, pan ministr Jurečka - pracovní důvody, paní ministryně Marksová do . hodiny z pracovních důvodů, pan ministr Pelikán - pracovní důvody, pan ministr Stropnický - pracovní důvody, paní ministryně Šlechtová - pracovní důvody, paní ministryně Valachová do . hodiny z pracovních důvodů a pan ministr Zaorálek do z pracovních důvodů.
ps2013-040-01-000-000.u1.p10.s1 A ještě mi dorazila omluva, tu jsem načítal včera, ale ještě pro jistotu - paní poslankyně Semelová od hodin z pracovních důvodů.
ps2013-040-01-000-000.u1.p11.s1 Nyní tedy přistoupíme ke stanovení pořadu 40. schůze, jehož návrh je uveden na pozvánce.
ps2013-040-01-000-000.u1.p11.s2 Připomínám, že podle § 54 odst. 7 zákona o jednacím řádu rozhodne Sněmovna pouze o pořadu uvedeném v žádosti.
ps2013-040-01-000-000.u1.p11.s3 Nelze navrhnout změnu nebo doplnění pořadu a rovněž tak nelze schválený pořad rozšiřovat.
ps2013-040-01-000-000.u1.p12.s1 Nicméně ještě předtím, než přistoupíme ke stanovení pořadu, zde mám několik přihlášek s přednostním právem.
ps2013-040-01-000-000.u1.p12.s2 První je přihlášen pan ministr, po něm vystoupí pan předseda klubu ODS.
ps2013-040-01-000-000.u1.p12.s3 Pane ministře, prosím, máte slovo.
ps2013-040-01-000-000.u1.p13.s1 prosím sněmovnu o klid.
ps2013-040-01-000-000.u1.p13.s2 Prosím, abyste se usadili na svá místa a vyslechli vystoupení pana ministra.
ps2013-040-01-000-000.u1.p13.s3 Prosím.
ps2013-040-01-000-000.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dnešní mimořádná schůze byla svolána proto, aby zaměřila svoji pozornost na české mýto.
ps2013-040-01-000-000.u2.p1.s2 Jak všichni víte, není to za fungování této vlády poprvé, a jak jsem sledoval úvodní... promiňte.
ps2013-040-01-000-000.u2.p1.s3 Není to poprvé a pravděpodobně ani naposledy.
ps2013-040-01-000-000.u2.p1.s4 Je jistě zajímavé, že se opět pokoušejí svolat takovou schůzi poslanci, kteří sami v této oblasti mohli konat a nekonali a přispěli tak velkým dílem k současné situaci.
ps2013-040-01-000-000.u2.p2.s1 Chtěl bych říct na začátek, abychom si řekli, o čem vlastně mýto je.
ps2013-040-01-000-000.u2.p2.s2 Mýto je velký, jeden z největších IT systému státní správy, který ročně vybere zhruba 10 mld. korun.
ps2013-040-01-000-000.u2.p2.s3 náklady asi 20 %, které jsou dány i tím, že se platí ten zásadní náklad, ta investice.
ps2013-040-01-000-000.u2.p2.s4 Nicméně je to systém, který funguje a je spolehlivý.
ps2013-040-01-000-000.u2.p2.s5 Samozřejmě je kolem něj spousta problémů, hlavně spousta mediálních vyhlášení.
ps2013-040-01-000-000.u2.p2.s6 Na druhé straně, když se podíváme na jiné velké IT systémy ve státní správě, tak musíme konstatovat, že např. systém na Ministerstvu práce a sociálních věcí sKaret stál podobné peníze, ale nefunguje.
ps2013-040-01-000-000.u2.p3.s1 Máme další systémy, jako je např. IZIP, a víme, jak to dopadlo např. u Opencard.
ps2013-040-01-000-000.u2.p3.s2 Na rozdíl IT od těchto systémů tento funguje.
ps2013-040-01-000-000.u2.p3.s3 zájem o mýto velmi vítám a jsem rád, že se o něm bude debatovat na půdě Poslanecké sněmovny, a rád vám předložím všechny informace, které Ministerstvo dopravy k dispozici.
ps2013-040-01-000-000.u3.p1.s1 Pane ministře, ještě než budete pokračovat v předkládání informací, prosím sněmovnu, aby se uklidnila.
ps2013-040-01-000-000.u3.p1.s2 Aby se poslanci posadili na svá místa, nediskutovali.
ps2013-040-01-000-000.u4.p1.s1 Abych vám mohl zodpovědně vysvětlit náš postup, tak je nutné, abych stručně popsal, co se stalo v minulosti a jaké možnosti nám ti, kteří uzavřeli smlouvu na mýto, zejména zásadní dodatky, zanechali.
ps2013-040-01-000-000.u4.p2.s1 Vlastní smlouvy na dodávku a provoz mýta byly podepsány na konci března roku 2006 tehdejším ministrem dopravy Milanem Šimonovským.
ps2013-040-01-000-000.u4.p2.s2 Mýtný systém měl být dodán a zprovozněn během roku 2006 s tím, že ostrý provoz měl být zahájen po řádném pilotním provozu 1. ledna 2007.
ps2013-040-01-000-000.u4.p2.s3 Bohužel již v okamžiku podpisu smluv zde byla jedna zásadní skutečnost.
ps2013-040-01-000-000.u4.p2.s4 Mýtný systém nebyl v soutěži zadán a následně dodán v podobě, která by jej činila předatelným.
ps2013-040-01-000-000.u4.p2.s5 Ve smlouvě není a nebylo nijak upraveno předání systému jinému poskytovateli mýta po ukončení smlouvy.
ps2013-040-01-000-000.u4.p2.s6 Navíc nebylo jakkoliv vymezeno, kdo zúčtuje mýtné předepsané v prosinci 2016, jestliže smlouva končí posledním prosincem a mýtné se zúčtovává zpětně následující měsíc a v ojedinělých případech i déle.
ps2013-040-01-000-000.u4.p3.s1 Smlouvy byly sjednány tak, že stávající provozovatel Kapsch 31. 12. 2016 prostě přestane služby poskytovat.
ps2013-040-01-000-000.u4.p3.s2 Dál nebude nic.
ps2013-040-01-000-000.u4.p3.s3 Prostě bude klid.
ps2013-040-01-000-000.u4.p3.s4 Tento moment bych rád zdůraznil.
ps2013-040-01-000-000.u4.p3.s5 Stát si téměř za 8 mld. pořídil systém, nechal si ho provozovat a modernizovat soukromou firmou a ve smlouvě vůbec neřeší, jak bude s mýtem pokračovat a kdo a jak provede doúčtování toho prosince 2016.
ps2013-040-01-000-000.u4.p3.s6 Pro to znamená, že ten, kdo smlouvu připravil, buď vůbec nepočítal s tím, že bude po skončení roku 2016 vybírat mýto, nebo že se poskytovatel služeb mýta měnit v budoucnu nebude, nebo to bude jen velmi obtížné a patrně i velmi drahé.
ps2013-040-01-000-000.u4.p3.s7 Toto byla pro mýto rána číslo jedna.
ps2013-040-01-000-000.u4.p3.s8 A velmi záhy přišla pro mýto rána číslo dvě.
ps2013-040-01-000-000.u4.p4.s1 Ještě v červnu roku 2006, to je bratru necelé tři měsíce po podpisu smluv s Kapschem, byl ministrem Šimonovským uzavřen první dodatek.
ps2013-040-01-000-000.u4.p4.s2 V něm bylo sjednáno, že ve vlastnictví státu nebude infrastruktura pro rozesílání listovních zásilek včetně infrastruktury pro tiskové centrum a billing, dále zařízení pro clearing plateb mýtného včetně softwaru a infrastruktury pro call centrum.
ps2013-040-01-000-000.u4.p4.s3 V neposlední řadě i telekomunikační a elektrická vedení včetně napojovacích zařízení.
ps2013-040-01-000-000.u4.p4.s4 Co uvedené znamená prakticky.
ps2013-040-01-000-000.u4.p4.s5 Stát místo kompletního systému, který si objednal, dostal systém nekompletní, podotýkám za stejnou cenu, a zásadním způsobem se zvýšila závislost mýtného systému na externích dodavatelích, nejen však na dodavatelích médií, elektřiny, datových služeb, nýbrž nově se i uvedené komponenty staly cizím majetkem, a to buď dodavatele samotného, nebo jeho subdodavatelů.
ps2013-040-01-000-000.u4.p4.s6 Toto je rána pro mýto číslo dvě, protože z vlastnictví celého organismu mýtného systému byly státem vyňaty některé orgány, cévy, tepny a žíly tyto orgány spojující.
ps2013-040-01-000-000.u4.p4.s7 Mýtný systém se bez těchto orgánů a cév v provozu neobejde.
ps2013-040-01-000-000.u4.p4.s8 Stručně řečeno, závislost státu na externích dodavatelích extrémním způsobem narostla.
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s1 Jenom bych tady trošku odbočil.
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s2 V roce 2006, konkrétně 20. 11., uvedly k této souvislosti Hospodářské noviny následující článek.
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s3 Dodatek ke smlouvě, o kterém jsme se bavili, uzavřel na začátku června letošního roku s firmou Kapsch tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský.
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s4 Smlouvu však podepsal podle informací Hospodářských novin za zvláštních okolností.
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s5 Dodatek předložil ministrovi k podpisu nyní již bývalý ředitel odboru pozemních komunikací Jiří Nouza.
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s6 Ministrovi napsal, že dodatek je pro stát výhodný a že ho doporučuje podepsat.
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s7 Náměstek Jiří Kubínek, který byl na ministerstvu za mýtné odpovědný, dodatek nepodepsal.
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s8 Na ministerstvu tehdy podle zdroje Hospodářských novin ani nebyl.
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s9 Nouza v současné době působí na Ředitelství silnic a dálnic, Šimonovský včera na telefonáty Hospodářských novin nereagoval, dříve však opakovaně tvrdil, že díky dodatku ke smlouvě s Kapschem zajistil státu miliardy korun navíc.
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s10 Nový ministr dopravy Aleš Řebíček se nyní snaží alespoň části dodatku anulovat, k tomu však potřebuje souhlas firmy Kapsch.
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s11 Zítra se kvůli tomu sejde s majitelem firmy Georgem Kapschem a bude o této věci jednat.
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s12 Tolik Hospodářské noviny z 20 11. 2006.
ps2013-040-01-000-000.u4.p6.s1 Nicméně co se stalo.
ps2013-040-01-000-000.u4.p6.s2 V roce 2007 pan ministr Řebíček a jeho náměstek Hodač podepsali další dodatek, podle kterého je Kapsch oprávněn osazovat mýtnými branami veškeré zpoplatněné komunikace, u nichž stavební povolení nabude právní moci do konce roku 2017.
ps2013-040-01-000-000.u4.p6.s3 A to přesto, že smlouvy o službách provozu mýtného systému jsou účinné jenom do konce roku 2016.
ps2013-040-01-000-000.u4.p6.s4 Prakticky to znamená, že Kapsch může osazovat brány do roku 2022, což je třetí rána pro české mýto, a v tomto dodatku bohužel nic z toho předchozího dodatku zrušeno nebylo.
ps2013-040-01-000-000.u4.p7.s1 Uvedl jsem pouze ty nejzásadnější skutečnosti, které dnešní situaci výrazně komplikují.
ps2013-040-01-000-000.u4.p7.s2 Kdybych měl použít příměru, tak každá z uvedených ran do českého mýta sama o sobě znemožňuje jakékoliv nakládání s mýtným systémem, nebude-li je chtít Kapsch umožnit.
ps2013-040-01-000-000.u4.p7.s3 Všechny uvedené rány dohromady však představují pro Ministerstvo dopravy uzavřenou klec, v níž celý mýtný systém s ministerstvem je, a klíče od této klece třímá stávající dodavatel.
ps2013-040-01-000-000.u4.p7.s4 Prosím, může se nám to všem společně nelíbit, můžete dnešní ministerstvo i mne za to pranýřovat, ale to je fakt, s kterým můžeme (těžko)kdokoliv, cokoliv dělat.
ps2013-040-01-000-000.u4.p7.s5 Nyní se buď podaří Kapsch přimět, aby nám zámek otevřel, anebo aby nám alespoň klíče hodil a my se pokusíme otevřít sami.
ps2013-040-01-000-000.u4.p8.s1 Přestože tyto a mnohé další skutečnosti mohly a měly být mým předchůdcům známy, nikdo z nich nekonal.
ps2013-040-01-000-000.u4.p8.s2 Ze zkušeností s přípravou stávající smlouvy i ze zkušeností z jiných zemí víme, že příprava tendru na nový mýtný systém trvá čtyři pět let.
ps2013-040-01-000-000.u4.p8.s3 Toho si museli být vědomi všichni předchůdci, a přesto nekonali.
ps2013-040-01-000-000.u4.p9.s1 A nyní k mému počínání na Ministerstvu dopravy.
ps2013-040-01-000-000.u4.p9.s2 Ano, přiznávám tady férově, že mi také chvíli trvalo, než jsem se s rozsahem mýtného problému seznámil.
ps2013-040-01-000-000.u4.p9.s3 do února loňského roku nikdo otevřeně nepromluvil o tom, jak je to s autorskými právy k dokumentaci mýta, jak je to, či spíše, jak to není s ukončením provozu mýta po skončení účinnosti smlouvy.
ps2013-040-01-000-000.u4.p9.s4 Nikdo veřejně neupozornil na další úskalí.
ps2013-040-01-000-000.u4.p9.s5 V tisku se objevovaly informace o dodatcích, některé byly a jsou uvedeny na webu ministerstva, ale bylo to Ministerstvo dopravy pod mým vedením, které se celou záležitostí začalo detailně zabývat a rozkrylo všechny nastíněné problémy.
ps2013-040-01-000-000.u4.p10.s1 Ruku na srdce, dámy a pánové, někteří z vás, kteří teď kritizujete a možná budete kritizovat, jste měli možnost se podílet na tom, abychom jako stát o uvedených problémech a svízelích věděli včas, již před několika roky.
ps2013-040-01-000-000.u4.p10.s2 Nevěděli jsme o nich.

Text viewDownload CoNNL-U