ps2013-040-01-000-000.u1.p1.s1
| Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, ještě než zahájím 40. schůzi Poslanecké sněmovny, mám pro vás jedno sdělení. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p1.s2
| Předpokládáme, že 39. schůze bude pokračovat po skončení nebo přerušení schůze 40., a to i ve , čímž chci říci, že se dnes dostane na bod 202 - Ústní interpelace. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p1.s3
| Proto upozorňuji, že nejpozději do hodin je možno podat k ústním interpelacím přihlášky a v proběhne jejich losování. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p2.s1
| Nyní tedy zahajuji 40. schůzi Poslanecké sněmovny, všechny vás na ní vítám. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p2.s2
| Tuto schůzi jsem svolal podle § 51 odst. 4 našeho jednacího řádu na základě žádosti 42 poslanců. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p2.s3
| Pozvánka vám byla rozdána přes poslanecké kluby ve čtvrtek 21. ledna. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p3.s1
| Prosím všechny, aby se přihlásili svými kartami, případně mi oznámili, kdo žádá o vydání karty náhradní. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p3.s2
| Pan poslanec Velebný hlasuje s kartou číslo 3. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p4.s1
| Nyní bychom přistoupili k určení ověřovatelů této schůze. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p4.s2
| Navrhuji, abychom určili paní poslankyni Černochovou a pana poslance Čiháka. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p4.s3
| Zeptám se, zda má někdo jiný návrh. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p4.s4
| Pokud tomu tak není, tak budeme hlasovat. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p5.s1
| Ještě kolega Tejc má kartu číslo 8. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p6.s1
| Budeme tedy hlasovat o určení ověřovatelů schůze. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p6.s2
| Zahajuji hlasování, ptám se, kdo souhlasí, aby ověřovateli byli paní poslankyně Černochová a pan poslanec Čihák. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p6.s3
| Kdo je proti tomuto návrhu? |
ps2013-040-01-000-000.u1.p7.s1
| [Hlasování má číslo 1](https://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=62311), přihlášeno je 98, pro 93, proti nikdo. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p7.s2
| Tento návrh byl přijat. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p7.s3
| Takže konstatuji, že jsme určili ověřovatele této schůze. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p8.s1
| Chtěl bych vás informovat, že o omluvení své neúčasti na dnešním jednání požádaly tyto poslankyně a poslanci: pan poslanec Vojtěch Adam - pracovní důvody, pan místopředseda Bartošek - pracovní důvody, pan poslanec Běhounek - pracovní důvody, paní poslankyně Dobešová - zahraniční cesta, pan poslanec Farský - pracovní důvody, pan poslanec Fiala - zahraniční cesta, paní poslankyně Fischerová - zahraniční cesta, pan poslanec Gabrhel - pracovní důvody, pan poslanec Hájek - pracovní důvody, paní poslankyně Hnyková do hodin - pracovní důvody, pan poslanec Holík - zahraniční cesta, pan poslanec Jakubčík do - pracovní důvody, pan poslanec Kádner od do hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Klučka - zahraniční cesta, pan poslanec Kostřica - pracovní důvody, pan poslanec Koubek - osobní důvody, paní poslankyně Langšádlová do . hodiny z pracovních důvodů, paní poslankyně Lorencová ze zdravotních důvodů, paní poslankyně Matušovská - osobní důvody, paní poslankyně Maxová do hodin - rodinné důvody, paní poslankyně Nytrová - zdravotní důvody, pan poslanec Okamura - zahraniční cesta, paní poslankyně Pecková - pracovní důvody, pan poslanec Pilný do hodin - osobní důvody, pan poslanec Pojezný bez udání důvodu, pan poslanec Rykala - osobní důvody, pan poslanec Sedlář - zahraniční cesta, pan poslanec Schwarzenberg - pracovní důvody, pan poslanec Stupčuk - zahraniční cesta, paní poslanec Syblík - zdravotní důvody, paní poslankyně Váhalová - pracovní důvody, pan poslanec Vilímec - pracovní důvody, pan poslanec Vozka od do hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Vyzula - rodinné důvody, paní poslankyně Wernerová - zdravotní důvody, pan poslanec Zemánek - pracovní důvody a pan poslanec Ženíšek - pracovní důvody. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p9.s1
| Z členů vlády se omlouvá pan premiér do hodin a od hodin z pracovních důvodů, pan ministr Dienstbier - pracovní důvody, pan ministr Jurečka - pracovní důvody, paní ministryně Marksová do . hodiny z pracovních důvodů, pan ministr Pelikán - pracovní důvody, pan ministr Stropnický - pracovní důvody, paní ministryně Šlechtová - pracovní důvody, paní ministryně Valachová do . hodiny z pracovních důvodů a pan ministr Zaorálek do z pracovních důvodů. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p10.s1
| A ještě mi dorazila omluva, tu jsem načítal včera, ale ještě pro jistotu - paní poslankyně Semelová od hodin z pracovních důvodů. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p11.s1
| Nyní tedy přistoupíme ke stanovení pořadu 40. schůze, jehož návrh je uveden na pozvánce. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p11.s2
| Připomínám, že podle § 54 odst. 7 zákona o jednacím řádu rozhodne Sněmovna pouze o pořadu uvedeném v žádosti. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p11.s3
| Nelze navrhnout změnu nebo doplnění pořadu a rovněž tak nelze schválený pořad rozšiřovat. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p12.s1
| Nicméně ještě předtím, než přistoupíme ke stanovení pořadu, zde mám několik přihlášek s přednostním právem. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p12.s2
| První je přihlášen pan ministr, po něm vystoupí pan předseda klubu ODS. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p12.s3
| Pane ministře, prosím, máte slovo. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p13.s1
| Já prosím sněmovnu o klid. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p13.s2
| Prosím, abyste se usadili na svá místa a vyslechli vystoupení pana ministra. |
ps2013-040-01-000-000.u1.p13.s3
| Prosím. |
ps2013-040-01-000-000.u2.p1.s1
| Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dnešní mimořádná schůze byla svolána proto, aby zaměřila svoji pozornost na české mýto. |
ps2013-040-01-000-000.u2.p1.s2
| Jak všichni víte, není to za fungování této vlády poprvé, a jak jsem sledoval úvodní... promiňte. |
ps2013-040-01-000-000.u2.p1.s3
| Není to poprvé a pravděpodobně ani naposledy. |
ps2013-040-01-000-000.u2.p1.s4
| Je jistě zajímavé, že se opět pokoušejí svolat takovou schůzi poslanci, kteří sami v této oblasti mohli konat a nekonali a přispěli tak velkým dílem k současné situaci. |
ps2013-040-01-000-000.u2.p2.s1
| Chtěl bych říct na začátek, abychom si řekli, o čem vlastně mýto je. |
ps2013-040-01-000-000.u2.p2.s2
| Mýto je velký, jeden z největších IT systému státní správy, který ročně vybere zhruba 10 mld. korun. |
ps2013-040-01-000-000.u2.p2.s3
| Má náklady asi 20 %, které jsou dány i tím, že se platí ten zásadní náklad, ta investice. |
ps2013-040-01-000-000.u2.p2.s4
| Nicméně je to systém, který funguje a je spolehlivý. |
ps2013-040-01-000-000.u2.p2.s5
| Samozřejmě je kolem něj spousta problémů, hlavně spousta mediálních vyhlášení. |
ps2013-040-01-000-000.u2.p2.s6
| Na druhé straně, když se podíváme na jiné velké IT systémy ve státní správě, tak musíme konstatovat, že např. systém na Ministerstvu práce a sociálních věcí sKaret stál podobné peníze, ale nefunguje. |
ps2013-040-01-000-000.u2.p3.s1
| Máme další systémy, jako je např. IZIP, a víme, jak to dopadlo např. u Opencard. |
ps2013-040-01-000-000.u2.p3.s2
| Na rozdíl IT od těchto systémů tento funguje. |
ps2013-040-01-000-000.u2.p3.s3
| Já zájem o mýto velmi vítám a jsem rád, že se o něm bude debatovat na půdě Poslanecké sněmovny, a rád vám předložím všechny informace, které má Ministerstvo dopravy k dispozici. |
ps2013-040-01-000-000.u3.p1.s1
| Pane ministře, ještě než budete pokračovat v předkládání informací, prosím sněmovnu, aby se uklidnila. |
ps2013-040-01-000-000.u3.p1.s2
| Aby se poslanci posadili na svá místa, nediskutovali. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p1.s1
| Abych vám mohl zodpovědně vysvětlit náš postup, tak je nutné, abych stručně popsal, co se stalo v minulosti a jaké možnosti nám ti, kteří uzavřeli smlouvu na mýto, zejména zásadní dodatky, zanechali. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p2.s1
| Vlastní smlouvy na dodávku a provoz mýta byly podepsány na konci března roku 2006 tehdejším ministrem dopravy Milanem Šimonovským. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p2.s2
| Mýtný systém měl být dodán a zprovozněn během roku 2006 s tím, že ostrý provoz měl být zahájen po řádném pilotním provozu 1. ledna 2007. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p2.s3
| Bohužel již v okamžiku podpisu smluv zde byla jedna zásadní skutečnost. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p2.s4
| Mýtný systém nebyl v soutěži zadán a následně dodán v podobě, která by jej činila předatelným. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p2.s5
| Ve smlouvě není a nebylo nijak upraveno předání systému jinému poskytovateli mýta po ukončení smlouvy. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p2.s6
| Navíc nebylo jakkoliv vymezeno, kdo zúčtuje mýtné předepsané v prosinci 2016, jestliže smlouva končí posledním prosincem a mýtné se zúčtovává zpětně následující měsíc a v ojedinělých případech i déle. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p3.s1
| Smlouvy byly sjednány tak, že stávající provozovatel Kapsch 31. 12. 2016 prostě přestane služby poskytovat. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p3.s2
| Dál už nebude nic. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p3.s3
| Prostě bude klid. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p3.s4
| Tento moment bych rád zdůraznil. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p3.s5
| Stát si téměř za 8 mld. pořídil systém, nechal si ho provozovat a modernizovat soukromou firmou a ve smlouvě vůbec neřeší, jak bude s mýtem pokračovat a kdo a jak provede doúčtování toho prosince 2016. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p3.s6
| Pro mě to znamená, že ten, kdo smlouvu připravil, buď vůbec nepočítal s tím, že bude po skončení roku 2016 vybírat mýto, nebo že se poskytovatel služeb mýta měnit v budoucnu nebude, nebo to bude jen velmi obtížné a patrně i velmi drahé. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p3.s7
| Toto byla pro mýto rána číslo jedna. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p3.s8
| A velmi záhy přišla pro mýto rána číslo dvě. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p4.s1
| Ještě v červnu roku 2006, to je bratru necelé tři měsíce po podpisu smluv s Kapschem, byl ministrem Šimonovským uzavřen první dodatek. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p4.s2
| V něm bylo sjednáno, že ve vlastnictví státu nebude infrastruktura pro rozesílání listovních zásilek včetně infrastruktury pro tiskové centrum a billing, dále zařízení pro clearing plateb mýtného včetně softwaru a infrastruktury pro call centrum. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p4.s3
| V neposlední řadě i telekomunikační a elektrická vedení včetně napojovacích zařízení. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p4.s4
| Co uvedené znamená prakticky. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p4.s5
| Stát místo kompletního systému, který si objednal, dostal systém nekompletní, podotýkám za stejnou cenu, a zásadním způsobem se zvýšila závislost mýtného systému na externích dodavatelích, nejen však na dodavatelích médií, elektřiny, datových služeb, nýbrž nově se i uvedené komponenty staly cizím majetkem, a to buď dodavatele samotného, nebo jeho subdodavatelů. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p4.s6
| Toto je rána pro mýto číslo dvě, protože z vlastnictví celého organismu mýtného systému byly státem vyňaty některé orgány, cévy, tepny a žíly tyto orgány spojující. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p4.s7
| Mýtný systém se bez těchto orgánů a cév v provozu neobejde. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p4.s8
| Stručně řečeno, závislost státu na externích dodavatelích extrémním způsobem narostla. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s1
| Jenom bych tady trošku odbočil. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s2
| V roce 2006, konkrétně 20. 11., uvedly k této souvislosti Hospodářské noviny následující článek. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s3
| Dodatek ke smlouvě, o kterém jsme se bavili, uzavřel na začátku června letošního roku s firmou Kapsch tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s4
| Smlouvu však podepsal podle informací Hospodářských novin za zvláštních okolností. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s5
| Dodatek předložil ministrovi k podpisu nyní již bývalý ředitel odboru pozemních komunikací Jiří Nouza. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s6
| Ministrovi napsal, že dodatek je pro stát výhodný a že ho doporučuje podepsat. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s7
| Náměstek Jiří Kubínek, který byl na ministerstvu za mýtné odpovědný, dodatek nepodepsal. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s8
| Na ministerstvu tehdy podle zdroje Hospodářských novin ani nebyl. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s9
| Nouza v současné době působí na Ředitelství silnic a dálnic, Šimonovský včera na telefonáty Hospodářských novin nereagoval, dříve však opakovaně tvrdil, že díky dodatku ke smlouvě s Kapschem zajistil státu miliardy korun navíc. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s10
| Nový ministr dopravy Aleš Řebíček se nyní snaží alespoň části dodatku anulovat, k tomu však potřebuje souhlas firmy Kapsch. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s11
| Zítra se kvůli tomu sejde s majitelem firmy Georgem Kapschem a bude o této věci jednat. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p5.s12
| Tolik Hospodářské noviny z 20 11. 2006. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p6.s1
| Nicméně co se stalo. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p6.s2
| V roce 2007 pan ministr Řebíček a jeho náměstek Hodač podepsali další dodatek, podle kterého je Kapsch oprávněn osazovat mýtnými branami veškeré zpoplatněné komunikace, u nichž stavební povolení nabude právní moci do konce roku 2017. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p6.s3
| A to přesto, že smlouvy o službách provozu mýtného systému jsou účinné jenom do konce roku 2016. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p6.s4
| Prakticky to znamená, že Kapsch může osazovat brány až do roku 2022, což je třetí rána pro české mýto, a v tomto dodatku bohužel nic z toho předchozího dodatku zrušeno nebylo. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p7.s1
| Uvedl jsem pouze ty nejzásadnější skutečnosti, které dnešní situaci výrazně komplikují. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p7.s2
| Kdybych měl použít příměru, tak každá z uvedených ran do českého mýta sama o sobě znemožňuje jakékoliv nakládání s mýtným systémem, nebude-li je chtít Kapsch umožnit. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p7.s3
| Všechny uvedené rány dohromady však představují pro Ministerstvo dopravy uzavřenou klec, v níž celý mýtný systém s ministerstvem je, a klíče od této klece třímá stávající dodavatel. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p7.s4
| Prosím, může se nám to všem společně nelíbit, můžete dnešní ministerstvo i mne za to pranýřovat, ale to je fakt, s kterým můžeme (těžko)kdokoliv, cokoliv dělat. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p7.s5
| Nyní se buď podaří Kapsch přimět, aby nám zámek otevřel, anebo aby nám alespoň klíče hodil a my se pokusíme otevřít sami. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p8.s1
| Přestože tyto a mnohé další skutečnosti mohly a měly být mým předchůdcům známy, nikdo z nich nekonal. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p8.s2
| Ze zkušeností s přípravou stávající smlouvy i ze zkušeností z jiných zemí víme, že příprava tendru na nový mýtný systém trvá čtyři až pět let. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p8.s3
| Toho si museli být vědomi všichni mí předchůdci, a přesto nekonali. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p9.s1
| A nyní k mému počínání na Ministerstvu dopravy. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p9.s2
| Ano, přiznávám tady férově, že mi také chvíli trvalo, než jsem se s rozsahem mýtného problému seznámil. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p9.s3
| Až do února loňského roku nikdo otevřeně nepromluvil o tom, jak je to s autorskými právy k dokumentaci mýta, jak je to, či spíše, jak to není s ukončením provozu mýta po skončení účinnosti smlouvy. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p9.s4
| Nikdo veřejně neupozornil na další úskalí. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p9.s5
| V tisku se objevovaly informace o dodatcích, některé byly a jsou uvedeny na webu ministerstva, ale bylo to až Ministerstvo dopravy pod mým vedením, které se celou záležitostí začalo detailně zabývat a rozkrylo všechny nastíněné problémy. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p10.s1
| Ruku na srdce, dámy a pánové, někteří z vás, kteří mě teď kritizujete a možná budete kritizovat, jste měli možnost se podílet na tom, abychom jako stát o uvedených problémech a svízelích věděli včas, již před několika roky. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p10.s2
| Nevěděli jsme o nich. |