|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-12-18 ps2013-037-02-002-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb /sněmovní tisk 514/ - třetí čtení

Date2015-12-18
Meetingps2013/037
Agenda Itemps2013/037/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/037schuz/s037032.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1483 • previousnext

ps2013-037-02-002-002.u1.p1.s1 2.
ps2013-037-02-002-002.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb /sněmovní tisk 514/ - třetí čtení
ps2013-037-02-002-002.u1.p2.s1 Prosím pana ministra, aby tento tisk uvedl.
ps2013-037-02-002-002.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-037-02-002-002.u2.p1.s2 Kolegyně, kolegové, dovolte, abych v tomto vystoupení reagoval na různé lži, nesmysly a polopravdy, které jsme tady v minulosti slyšeli a slyšíme od některých našich kolegů.
ps2013-037-02-002-002.u2.p2.s1 Rád bych uvedl, že projekt elektronické evidence tržeb si klade za cíl narovnat podnikatelské prostředí v České republice, pokřivené tím, že někteří podnikatelé neodvádějí řádně daně ze svých tržeb a získávají tak nekalou konkurenční výhodu.
ps2013-037-02-002-002.u2.p2.s2 EET je právě z tohoto důvodu podporováno jak většinou podnikatelských uskupení v České republice, tak většinou občanů České republiky.
ps2013-037-02-002-002.u2.p2.s3 Jde o revoluční projekt, který dokáže posunout podnikatelské prostředí u nás tím správným směrem.
ps2013-037-02-002-002.u2.p3.s1 Co tady zaznělo v rozpravě v minulosti z úst pana poslance Kalouska, je směs polopravd a vyslovených nesmyslů.
ps2013-037-02-002-002.u2.p3.s2 Věřím, že z velké části je důvodem pouze nepochopení základních principů EET.
ps2013-037-02-002-002.u2.p3.s3 Pokusím se zde tedy vysvětlit a reagovat na tvrzení, která zazněla.
ps2013-037-02-002-002.u2.p4.s1 Co se týká nákladů státu na projekt, zde jsou náklady uvedené ve studii vypracované společností BDO ve shodě s náklady uvedenými v důvodové zprávě k zákonu.
ps2013-037-02-002-002.u2.p4.s2 Jsou však uvedeny v jiné struktuře, protože metodika studie se liší od struktury důvodové zprávy.
ps2013-037-02-002-002.u2.p4.s3 Konkrétně lze uvést, že náklady na centrální IT systém EET včetně pěti let provozu budou ve výši cca 1,2 mld., náklady na platy kontrolorů analytiků přibližně 200 mil. ročně a konečně pak další náklady na informační kampaň a další výdaje, např. vybavení kontrolorů či účtenkovou loterii, která např. na Slovensku je velice úspěšná, každý týden se tam účastní 150 tis. občanů, nepřesáhnou 100 mil. ročně.
ps2013-037-02-002-002.u2.p5.s1 Ke zmíněné studii.
ps2013-037-02-002-002.u2.p5.s2 Jde o materiál, který byl úvodní specifikací projektu, jde tedy o návrh, nikoliv definitivní řešení.
ps2013-037-02-002-002.u2.p5.s3 Tato studie již není ve všech bodech aktuální vzhledem ke změnám v průběhu projektu, kdy například pobočky CzechPoint byly nahrazeny distribucí autentizačních údajů Finanční správou.
ps2013-037-02-002-002.u2.p5.s4 Z tohoto důvodu je tedy smysluplné studii zveřejňovat.
ps2013-037-02-002-002.u2.p5.s5 (?)
ps2013-037-02-002-002.u2.p6.s1 Pan poslanec Kalousek kritizoval, že náklady na EET neobsahují částku - cituji -"v řádu miliard na výstavbu nového datového centra v Zelenči", a že tedy došlo ke klamání vás, poslanců.
ps2013-037-02-002-002.u2.p6.s2 Zde musím podotknout, že pan poslanec Kalousek skutečně hodně špatnou paměť.
ps2013-037-02-002-002.u2.p6.s3 Státní tiskárna cenin, což je státní podnik pod kontrolou Ministerstva financí, připravuje projekt datového centra v Zelenči již od roku 2008.
ps2013-037-02-002-002.u2.p6.s4 Projekt výstavby byl vypracován v roce 2012, studie EIA zveřejněna na začátku roku 2013.
ps2013-037-02-002-002.u2.p6.s5 Pokud je zde mezi námi někdo, kdo byl v tomto období ministrem financí, se tedy přihlásí.
ps2013-037-02-002-002.u2.p6.s6 Možná by nám mohl potvrdit, že se od počátku počítalo s investicí do datového centra ve výši 300 mil. .
ps2013-037-02-002-002.u2.p6.s7 A možná by tento bývalý ministr financí mohl pohovořit o věšteckých schopnostech zaměstnanců Státní tiskárny cenin a Ministerstva financí, kteří již od roku 2008 předvídali vznik projektu EET.
ps2013-037-02-002-002.u2.p6.s8 Jako důkaz je možno předložit výroční zprávu Státní tiskárny cenin za rok 2008 a oznámení o zveřejnění EIA z března 2013.
ps2013-037-02-002-002.u2.p7.s1 Pan poslanec Kalousek ovšem pokračoval házením miliardami.
ps2013-037-02-002-002.u2.p7.s2 Brilantním vynásobením počtu podnikatelů předpokládanou částkou za jednu pokladnu, ve slovníku pana poslance terminál, došel k částce 5 mld., kterou podle něj musí podnikatelé vynaložit.
ps2013-037-02-002-002.u2.p7.s3 To je samozřejmě nesmysl.
ps2013-037-02-002-002.u2.p7.s4 Tady je potřeba vyjasnit zásadní rozdíl mezi EET a registračními pokladnami, pro jejichž zavedení mimochodem pan poslanec Kalousek před deseti lety hlasoval.
ps2013-037-02-002-002.u2.p7.s5 Elektronická evidence tržeb podle chorvatského modelu totiž nevyžaduje žádné speciální zařízení, nevyžaduje pořízení státem certifikované registrační pokladny, jak možná v minulosti někdo měl v úmyslu udělat ten kšeft.
ps2013-037-02-002-002.u2.p7.s6 K EET postačí běžná elektronická pokladna, běžný počítač s tiskárnou nebo například jen tablet nebo mobilní telefon.
ps2013-037-02-002-002.u2.p8.s1 Tady mám takový návrh - odejdete z této budovy a navštívíte obchod či restauraci, podívejte se při placení, zda daný podnik elektronickou pokladnu.
ps2013-037-02-002-002.u2.p8.s2 Zjistíte, že u větších podniků je to ve 100 % případů, u menších podniků pak velmi často.
ps2013-037-02-002-002.u2.p8.s3 Pro všechny tyto podniky platí princip, že budou muset ve své pokladně pouze upravit software, aby komunikoval se serverem Finanční správy.
ps2013-037-02-002-002.u2.p8.s4 Stejně jak u společnosti Konzum tak náklady mohou být nulové.
ps2013-037-02-002-002.u2.p9.s1 Existují jistí podnikatelé, zejména malí živnostníci, kteří pokladny nemají nebo mají typ, který neumí komunikovat přes internet.
ps2013-037-02-002-002.u2.p9.s2 Pro tyto živnostníky zákon obsahuje mimořádnou slevu na dani ve výši 5 tis. , která pokryje náklady na jednoduché zařízení nebo jim uleví z nákladů na dokonalejší pokladnu.
ps2013-037-02-002-002.u2.p9.s3 K tomu si ještě podnikatel samozřejmě odečte náklady od základu daně.
ps2013-037-02-002-002.u2.p10.s1 Ještě jednou pro shrnutí.
ps2013-037-02-002-002.u2.p10.s2 Kdyby si každý podnikatel musel pořídit státem certifikovanou registrační pokladnu, a to i v případě, kdyby si například před měsícem koupil nejmodernější typ pokladny, tak tento systém pan poslanec Kalousek v roce 2005 dvakrát podpořil svým poslaneckým hlasem.
ps2013-037-02-002-002.u2.p10.s3 Naproti tomu systém, kdy si obrovská část podnikatelů nebude pořizovat vůbec nic a zbytek si vybere zařízení podle svého vkusu a nikoliv podle toho, co mu doporučí stát, tak tento systém pan poslanec Kalousek kritizuje.
ps2013-037-02-002-002.u2.p10.s4 Takže jsou věci, které skutečně nelze pochopit.
ps2013-037-02-002-002.u2.p11.s1 Jsou zde samozřejmě ještě další miliardy pana Kalouska, které podnikatelé vynaloží na internetové připojení.
ps2013-037-02-002-002.u2.p11.s2 Kdyby si pan Kalousek přečetl důvodovou zprávu k zákonu, dozvěděl by se, že více než 90 % podnikatelů již internet pro své podnikání používá.
ps2013-037-02-002-002.u2.p11.s3 A k tomu ještě prozradím jedno sladké tajemství, že existující připojení internetu bude v drtivé většině podnikateli stačit právě proto, že velikost zasílaných dat je minimální.
ps2013-037-02-002-002.u2.p11.s4 Samozřejmě pokud nebude hypermarket připojen k internetu přes mobilní telefon.
ps2013-037-02-002-002.u2.p11.s5 Předpokládám, že všichni víme, že tady máme hypermarkety.
ps2013-037-02-002-002.u2.p12.s1 Nyní bych rád uvedl druhý zásadní princip fungování EET a vyvrátil další bezdůvodné obavy, které v podnikatelích opozice vzbuzuje.
ps2013-037-02-002-002.u2.p12.s2 Jde o to, že principem EET je komunikace stroje se strojem, resp. pokladny podnikatele se serverem Finanční správy.
ps2013-037-02-002-002.u2.p12.s3 Tato komunikace je zcela automatická, a pokud dojde k výpadku internetu, což se může stát, pokladna si automaticky skládá neodeslané účtenky do paměti a posílá je, jakmile je spojení obnoveno.
ps2013-037-02-002-002.u2.p13.s1 Tvrzení, že tyto účtenky bude hospodský po skončení pracovní doby vyplňovat a odesílat na finanční úřad každou zvlášť, aby finanční úřad musel na každou zvlášť odpovědět, je absurdní lež.
ps2013-037-02-002-002.u2.p13.s2 Obsedantní je obava pana poslance Kalouska o pivo, které musí hned zvětrat během dvou sekund, to snad ani nestojí za komentář.
ps2013-037-02-002-002.u2.p14.s1 Na závěr jsem si nechal vrcholnou demagogii pana poslance Kalouska, totiž údajný udavačský web pro zákazníky.
ps2013-037-02-002-002.u2.p14.s2 Tady se krásně ukázalo, jakou pan Kalousek důvěru v občany České republiky.
ps2013-037-02-002-002.u2.p14.s3 Pan Kalousek totiž všechny považuje a priori za zapšklé tvory, kteří nemají na práci nic jiného, než jak uškodit svým sousedům.
ps2013-037-02-002-002.u2.p14.s4 A v tom mně je ho trochu líto.
ps2013-037-02-002-002.u2.p15.s1 Ale zpět k EET.
ps2013-037-02-002-002.u2.p15.s2 Tento systém naopak každému z nás svobodu volby.
ps2013-037-02-002-002.u2.p15.s3 Systém umožní ověřit si podle údajů z účtenky, zda byla daná tržba evidovaná a zda z tedy pravděpodobně bude odvedena i daň.
ps2013-037-02-002-002.u2.p15.s4 A i na základě těchto údajů se každý může svobodně rozhodnout například o tom, kam bude chodit nakupovat.
ps2013-037-02-002-002.u2.p15.s5 Pokud zaplatíte v ceně zboží i DPH, máte plné právo předpokládat, že obchodník tuto DPH odvede a bude z jednou placen váš důchod nebo oprava silnice, po které jezdíte.
ps2013-037-02-002-002.u2.p15.s6 Každý z nás právo nakládat se svými penězi dle svého uvážení a svobodně se rozhodovat, komu vydělat a komu nikoliv.
ps2013-037-02-002-002.u2.p15.s7 Fungující kontrolní funkce systému je logickou podmínkou akceptace EET ze strany podnikatelů.
ps2013-037-02-002-002.u2.p15.s8 Podnikatelé, kteří budou své daňové povinnosti plnit řádně, právem očekávají, že stát zajistí, aby stejně postupovala i jejich konkurence.
ps2013-037-02-002-002.u2.p15.s9 Je povinností státu zajistit rovné podmínky pro všechny.
ps2013-037-02-002-002.u2.p15.s10 Situace, kterou pan Kalousek dramaticky popsal, totiž... táto údaje hospodského, opět svědčí o velmi nedostatečném porozumění EET.
ps2013-037-02-002-002.u2.p15.s11 Bude to přesně naopak.
ps2013-037-02-002-002.u2.p15.s12 Finanční správa naopak od současných možností pozná, jestli hospodský eviduje své tržby, nebo ne.
ps2013-037-02-002-002.u2.p15.s13 A pokud ano, klidně na něj může někdo podávat sto oznámení denně, bude mu to k ničemu.
ps2013-037-02-002-002.u2.p15.s14 Adresné kontroly jsou jedny z podstatných výhod, které EET podnikatelům garantuje.
ps2013-037-02-002-002.u2.p15.s15 Poctiví podnikatelé to vítají, protože jim odpadne administrativa a čas, který by dnes museli náhodné kontrole věnovat.
ps2013-037-02-002-002.u2.p16.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-037-02-002-002.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2013-037-02-002-002.u3.p1.s2 Zeptám se pana zpravodaje, zda zájem vystoupit.
ps2013-037-02-002-002.u3.p1.s3 Není tomu tak.
ps2013-037-02-002-002.u3.p1.s4 Rozhodli jsme o sloučené rozpravě, kterou otevírám.
ps2013-037-02-002-002.u3.p2.s1 Sloučená rozprava k bodům 1 a 2 /sněmovní tisky 513 a 514/
ps2013-037-02-002-002.u3.p3.s1 Prosím pana poslance Fialu, který se hlásí s přednostním právem.
ps2013-037-02-002-002.u3.p3.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-037-02-002-002.u3.p3.s3 Připraví se pan předseda klubu ODS Stanjura, rovněž s přednostním právem.
ps2013-037-02-002-002.u3.p3.s4 Omlouvám se.
ps2013-037-02-002-002.u3.p3.s5 Ještě před vámi vystoupí pan místopředseda Gazdík a potom pan předseda klubu ODS.
ps2013-037-02-002-002.u3.p3.s6 Prosím.
ps2013-037-02-002-002.u4.p1.s1 Vážený pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové, nejprve trošku ke kontextu toho mého vystoupení.
ps2013-037-02-002-002.u4.p1.s2 jsem minulý týden zde chtěl argumentovat proti schválení pořadu mimořádné schůze ve věci elektronické evidence tržeb.
ps2013-037-02-002-002.u4.p1.s3 Jak si všichni, nebo většina z vás asi pamatuje i po tom týdnu, tak jsem neměl možnost všechny své argumenty zde přednést.
ps2013-037-02-002-002.u4.p1.s4 Samozřejmě bych mohl zcela legitimně udělat to, že bych tu opakoval tu část, kterou jste slyšeli, jednak proto, že bez opakování nevzniká znalost a bych byl rád, abyste opravdu znali naše argumenty, ale samozřejmě i proto, že můj projev nějakou logickou strukturu a bylo by namístě, abyste slyšeli začátek, dříve než uslyšíte konec.
ps2013-037-02-002-002.u4.p1.s5 Nicméně nebylo by to důstojné ani mně, nebylo by to důstojné ani vás, Poslanecké sněmovny, a nechci se připojit k těm, kteří tady opakovaně důstojnost Poslanecké sněmovny snižují, takže to neudělám.
ps2013-037-02-002-002.u4.p1.s6 Svůj projev jsem doplnil o řadu dalších argumentů, takže i tu část, kterou jste slyšeli, neuslyšíte znovu ve stejné podobě.
ps2013-037-02-002-002.u4.p2.s1 Chtěl bych ještě k tomu kontextu a k těm procesním věcem dodat, že - pořád slyším od části klubu ANO, hnutí ANO, že ve třetím čtení se nevede rozprava.
ps2013-037-02-002-002.u4.p2.s2 Tady to zaznělo znovu od pana ministra.
ps2013-037-02-002-002.u4.p2.s3 Tak jenom pro pořádek.
ps2013-037-02-002-002.u4.p2.s4 Paragraf 95 jednacího řádu jasně konstatuje, že ve třetím čtení se koná rozprava, a pouze v odst. 2 je doplněno, s jakými návrhy se v rozpravě může vystupovat.
ps2013-037-02-002-002.u4.p2.s5 Takže rozprava se koná.
ps2013-037-02-002-002.u4.p2.s6 Nicméně aby to bylo všem jasné, ještě v rozpravě nejsme, rozprava otevřena nebyla a zatím vystupujeme -
ps2013-037-02-002-002.u5.p1.s1 Rozprava otevřena byla a vy jste první vystupující v rozpravě, pane poslanče.
ps2013-037-02-002-002.u5.p1.s2 Prosím, můžete pokračovat.
ps2013-037-02-002-002.u6.p1.s1 Omlouvám se.

Text viewDownload CoNNL-U