ps2013-036-10-001-214.u1.p1.s1
214 . ps2013-036-10-001-214.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 243 / 2000 Sb . , o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům ( zákon o rozpočtovém určení daní ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 416 / 5 / - vrácený Senátem ps2013-036-10-001-214.u1.p2.s1
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacím návrhem . ps2013-036-10-001-214.u1.p2.s2
Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 416 / 6 . ps2013-036-10-001-214.u1.p2.s3
Prosím , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš . ps2013-036-10-001-214.u1.p2.s4
A znovu prosím sněmovnu o klid . . . ps2013-036-10-001-214.u1.p2.s5
Děkuji . ps2013-036-10-001-214.u1.p3.s1
Pane ministře , máte slovo . ps2013-036-10-001-214.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-036-10-001-214.u2.p1.s2
Vážená paní předsedající , vážené dámy , vážení pánové , předmětem dnešního projednávání je vládní návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní , sněmovní tisk 416 . ps2013-036-10-001-214.u2.p2.s1
Jak jste již všichni obeznámeni , předmětem návrhu je zvýšení procentuálního podílu , kterým se kraje podílejí na výnosu daně z přidané hodnoty ze 7 , 86 % na 8 , 92 % , a to s účinností od 1 . ledna 2016 . ps2013-036-10-001-214.u2.p2.s2
Změna zůstává v příloze číslo 1 , podle níž se na vymezené části výnosu podílí jednotlivé kraje ČR . ps2013-036-10-001-214.u2.p3.s1
Návrh novely projednal Senát na své schůzi dne 3 . 12 . 2015 a přijal k němu pozměňovací návrh , který se týká rozpočtového určení daní obcí . ps2013-036-10-001-214.u2.p3.s2
Podstatou pozměňovacího návrhu je navýšení podílu obcí na DPH na 21 , 4 % a paralelní zrušení 30 procentního podílu obcí na dani z příjmu fyzických osob z přiznání , který je obci alokován podle trvalého bydliště osoby podávající daňové přiznání . ps2013-036-10-001-214.u2.p3.s3
Účinnost těchto opatření se navrhuje od 1 . ledna 2017 . ps2013-036-10-001-214.u2.p3.s4
Jedná se kompromisní variantu , která nespočívá pouze v prostém navýšení podílu obcí na DPH , což bylo obsahem pozměňovacích návrhů předložených v průběhu projednávání tohoto tisku jak na půdě Poslanecké sněmovny , tak i v Senátu . ps2013-036-10-001-214.u2.p3.s5
Pozměňovací návrh přijatý Senátem navíc ruší problematický parametr současného systému rozpočtového určení daní , a to 30 procentní podíl obcí na daní z příjmu fyzických osob z přiznání . ps2013-036-10-001-214.u2.p4.s1
Příjmem tohoto podílu měly být obce motivovány k tvorbě vhodných podmínek pro rozvoj podnikání . ps2013-036-10-001-214.u2.p4.s2
V průběhu času z důvodu přijímání různých legislativních změn však tento parametr přestal plnit svou funkci , což mohu dokumentovat na následujících údajích . ps2013-036-10-001-214.u2.p4.s3
Pouze 23 % obcí mělo v roce 2014 nárok na prostředky z 30 procentní daně z příjmu fyzických osob v přiznání . ps2013-036-10-001-214.u2.p4.s4
77 % obcí nemělo být na podílu DPPO z přiznání převedeno nic , respektive Finanční správa v počátku roku podíl obcím převedla , ale ke konci roku jej z důvodu přetrvávajícího negativního salda kompenzovala z jiných sdílených daní . ps2013-036-10-001-214.u2.p5.s1
Došlo i k poklesu inkasa daně , na kterou je tento podíl navázán . ps2013-036-10-001-214.u2.p5.s2
Provedená analýza navíc ukázala , že inkaso z této daně nejen že meziročně klesá , ale na úrovni jednotlivých obcí vykazuje jeho výnos značnou volatilitu , je již nepredikovatelný , a tudíž pro rozpočtové účely obcí naprosto nevhodný . ps2013-036-10-001-214.u2.p5.s3
Ministerstvo financí proto s pozměňovacím návrhem souhlasí a dovoluje si vás rovněž požádat o jeho podporu . ps2013-036-10-001-214.u2.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-036-10-001-214.u3.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2013-036-10-001-214.u3.p1.s2
Táži se zpravodajů , především garančního výboru pana poslance Volného , zda se chce vyjádřit . ps2013-036-10-001-214.u3.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2013-036-10-001-214.u4.p1.s1
Paní předsedající , kolegové , kolegyně . ps2013-036-10-001-214.u4.p1.s2
Tento bod uvedl pan ministr financí . ps2013-036-10-001-214.u5.p1.s1
Pane poslanče , já se omlouvám , ale opravdu ten hluk je velký . ps2013-036-10-001-214.u6.p1.s1
Já se připojuji k podpoře senátního návrhu . ps2013-036-10-001-214.u6.p1.s2
Děkuji . ps2013-036-10-001-214.u7.p1.s1
Ano , děkuji . ps2013-036-10-001-214.u7.p1.s2
Táži se zpravodajky dalšího výboru , výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , paní poslankyně Věry Kovářové , zda se chce vyjádřit . ps2013-036-10-001-214.u7.p1.s3
Nechce . ps2013-036-10-001-214.u7.p1.s4
Dobrá . ps2013-036-10-001-214.u7.p1.s5
Otevírám tedy rozpravu a v rozpravě jako první vystoupí pan senátor Martínek . ps2013-036-10-001-214.u7.p1.s6
Prosím , aby se připravili další poslanci . ps2013-036-10-001-214.u7.p1.s7
Prosím , máte slovo . ps2013-036-10-001-214.u8.p1.s1
Děkuji , paní místopředsedkyně . ps2013-036-10-001-214.u8.p1.s2
Vážené kolegyně poslankyně , kolegové poslanci , je mi ctí , že mohu před vás předstoupit s návrhem zákona , kterým se zabýval Senát ČR a který vám vrátil k novému projednání . ps2013-036-10-001-214.u8.p1.s3
Senát k tomu přistoupil z následujících důvodů . ps2013-036-10-001-214.u8.p1.s4
Za prvé Senát přivítal zvýšení daňových příjmů pro kraje z DPH a přijal je bez námitek . ps2013-036-10-001-214.u8.p1.s5
Za druhé po rozsáhlé debatě navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR zvýšit taktéž daňové příjmy pro města a obce , a proto byl nucen vrátit zákon zpět k novému projednání . ps2013-036-10-001-214.u8.p1.s6
Pozměňovací návrh , který byl nakonec přijat Senátem , zvyšuje podíl daní obcí na DPH z 21 , 4 ( ? ) na 21 , 4 % v kombinaci se zrušením podílu obcí na 30 % daně z příjmu fyzických osob z přiznání , které je alokován dle trvalého bydliště osoby podávající daňové přiznání . ps2013-036-10-001-214.u8.p1.s7
Tato změna je odložena s účinností od 1 . 1 . 2017 . ps2013-036-10-001-214.u8.p1.s8
Celkový přínos pro obce z tohoto opatření by se měl v nejbližších letech pohybovat mezi jednou až jednou a půl miliardou korun . ps2013-036-10-001-214.u8.p2.s1
Opatření , které ruší příjem 30 % podílu na dani fyzických osob z podnikání , reaguje na skutečnost , že přijímání různých daňových úlev , odpočtů prakticky výrazným způsobem snížilo výběr této daně , takže máme - li porovnávat v minulých letech , tak z původního výběru zhruba asi osmi miliard je dnes výběr zhruba na jedné miliardě korun . ps2013-036-10-001-214.u8.p2.s2
Navíc tato daň dlouhodobě , a kdo se tím dlouhodobě zajímá , tak ví , že je velmi nepravidelná , velmi špatně prognózovaná , prognózovatelná . ps2013-036-10-001-214.u8.p2.s3
Tímto opatřením se také řeší jedna věc , která , musím říct , senátory velmi trápila , to je skutečnost , že v okamžiku , kdy , a týká se to , vážené kolegyně a kolegové , také vás , když podáváte daňové přiznání , kterým si dáváte například různé odpočty , které v průběhu roku dáváte , jako například různé dary , které dáváte různým sociálním a dalším institucím , a pak si požádáte o odpočet , tak paradoxní je , že to , co se vám vrací do vašich peněženek , tak jde pouze , nebo do této chvíle šlo pouze z kapes vlastní obce , ve které bydlíte . ps2013-036-10-001-214.u8.p2.s4
Takže ten stav je natolik neutěšený , že se to týká prakticky 70 % obcí , a dokonce zhruba jedna třetina obcí je na tom tak , že nejenom že nevybírá žádné daně z této , nebo nedostává žádné příjmy z této daně , ale naopak díky těmto vratkám se jí ještě odebírají daně i z ostatních sdílených daní . ps2013-036-10-001-214.u8.p2.s5
Takže je evidentní , že tahle situace se musí řešit . ps2013-036-10-001-214.u8.p3.s1
Senát zároveň v doprovodném usnesení žádal vládu , aby v případě přijetí dalších úlev se touto situací zabývala a zabránila tomu , aby tyto úlevy snižovaly dále rozpočty obcím . ps2013-036-10-001-214.u8.p3.s2
Z těchto důvodů doporučuji jménem Senátu Parlamentu ČR vrácený tisk ve znění pozměňovacího návrhu schválit . ps2013-036-10-001-214.u8.p3.s3
Děkuji vám za pozornost . ps2013-036-10-001-214.u9.p1.s1
Děkuji , pane senátore , a prosím k mikrofonu paní poslankyni Kovářovou , která je řádně přihlášena do rozpravy , a po ní se připraví s přednostním právem místopředseda Sněmovny Gazdík . ps2013-036-10-001-214.u9.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , ve výboru pro veřejnou správu se v průběhu projednávání tohoto tisku podařilo schválit pozměňovací návrh , který obcím a městům s účinností od 1 . ledna 2016 navyšuje podíl na výnosu daně z přidané hodnoty na 21 , 4 % . ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s3
Jejich rozpočty by si tak přilepšily o nějaké dvě miliardy korun , což sice není částka omračující , ale rozhodně ani částka zanedbatelná . ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s4
Pan ministr financí Babiš s tímto návrhem po celou dobu projednávání nesouhlasil . ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s5
Mrzelo mě to , protože jsem argumenty , se kterými tak činil , považovala za velmi slabé . ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s6
Například že obce hospodaří dobře , že mají příliš peněz na účtech . ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s7
Říkala jsem si , že pramení z toho , že pan ministr nemá vůbec žádnou komunální zkušenost , a proto odůvodněnost požadavku samospráv svým způsobem pochopitelně podceňuje . ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s8
Přitom hlas bývalých nebo současných komunálních politiků hnutí ANO je natolik slabý , že nedokáže korigovat rozhodnutí nezkušeného pana ministra . ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s9
Nebyl prostě nikdo , kdo by vykřikl : " Král , respektive ministr je nahý ! " ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s10
Nepřekvapilo mě to . ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s11
Překvapilo by mě , kdyby tomu bylo naopak . ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s12
Nicméně pak přišla opravdu neuvěřitelná zpráva . ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s13
Ministr Babiš v Senátu podpořil pozměňovací návrh , který podíl obcí a měst navýší na 21 , 4 % . ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s14
Zpětně si říkám , že ta zpráva byla příliš dobrá na to , aby byla pravdivá . ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s15
A taky že pravdivá nebyla . ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s16
Nebo vlastně jen zčásti . ps2013-036-10-001-214.u10.p2.s1
Po seznámení se s pozměňovacím návrhem , který vznikl horkou jehlou na Ministerstvu financí a který horní komora přijala , jsem pochopila , že pan ministr je v zásadě konzistentní . ps2013-036-10-001-214.u10.p2.s2
Alespoň se svými dřívějšími postoji , které k otázce novely zákona o rozpočtovém určení daní v posledním roce uplatňuje . ps2013-036-10-001-214.u10.p2.s3
Tyto postoje jsou směrem k požadavkům obcí odmítavé až nevstřícné . ps2013-036-10-001-214.u10.p2.s4
Pan ministr tak sice není konzistentní s tím , co svému hnutí vepsal do programu , ale vem to čert , to už si stejně pamatuje jen málokdo . ps2013-036-10-001-214.u10.p2.s5
Pro zájemce připomínám , že v programu hnutí ANO se hovoří o posilování rozpočtového určení daní pro obce a města a rušení národních dotačních titulů . ps2013-036-10-001-214.u10.p2.s6
Nemohu si pomoci , ale mám za to , že v politické praxi je tento program poněkud přehlížen . ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s1
To jsem ale lehce odbočila . ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s2
Zkrátka pan ministr , který obcím přidat nechtěl , je konzistentní , protože navýšení na 21 , 4 % , a to ještě až od 1 . 1 . 2017 , jednak není žádná sláva a jednak není jasné , jestli vůbec o navýšení v jednotlivých případech půjde . ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s3
Proč ? ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s4
Toto navýšení je kombinované se zrušením motivační složky 30 % výnosu daně z příjmu fyzických osob z podnikání , které obcím značnou část toho , o co se jejich příjmy navýší , zase odebere . ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s5
Můžeme se bavit o tom , o kolik přesně obce přijdou . ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s6
Jestli to bude 80 milionů , jedna miliarda , jedna miliarda 200 milionů nebo třeba mnohem víc . ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s7
To když se panu ministrovi podaří prosazovat některá navrhovaná opatření , ne že bych po tom zvlášť toužila , to musím přiznat . ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s8
Paradoxně čím úspěšnější v této oblasti pan ministr bude , tím méně si polepší obce . ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s9
Zlepšený výběr se projeví už výhradně jen ve státním rozpočtu , což by z pohledu obcí samozřejmě bylo mrzuté . ps2013-036-10-001-214.u10.p4.s1
Celá věc má ještě jeden významný rozměr , na který jsem upozornila již výše . ps2013-036-10-001-214.u10.p4.s2
I když v souhrnu budou v případě schválení senátního znění obce v plusu , některé z nich mohou zaznamenat propad , v jejich daňových příjmech se promítnou negativně . ps2013-036-10-001-214.u10.p4.s3
Já se ptám , které obce to jsou , pane ministře . ps2013-036-10-001-214.u10.p5.s1
Vyměnila jsem si několik e - mailů s panem ředitelem odboru financování územních rozpočtů Matejem . ps2013-036-10-001-214.u10.p5.s2
Ve své poslední odpovědi uvedl následující : " Dobrý den . ps2013-036-10-001-214.u10.p5.s3
Třicetiprocentní podíl obcí na výnosu daně z příjmu fyzických osob z přiznání představuje velmi nestabilní prvek v systému RUD . ps2013-036-10-001-214.u10.p5.s4
V čase vykazuje značnou volatilitu , a to jak na celostátní úrovni , tak zejména na úrovni jednotlivých obcí . ps2013-036-10-001-214.u10.p5.s5
Jeho finanční efekt je na úrovni jednotlivých obcí nepredikovatelný , protože meziroční změny v objemech , které předvedly konkrétním obcím finanční úřady , se pohybují v desítkách , ale i stovkách procent , a to směrem nahoru , tak i dolů . ps2013-036-10-001-214.u10.p5.s6
Jinými slovy , jednotlivé obce mají na této složce RUD jeden rok relativně vyšší inkaso , zatímco následující rok podstatně nižší , nebo dokonce i záporné . ps2013-036-10-001-214.u10.p5.s7
Záleží , kolik zaměstnanců si podá daňové přiznání , zda nezkrachuje nějaký živnostník nebo zda se naopak do obce nepřistěhuje například ředitel velké mezinárodní firmy a neodvede tam například daň z dividend . ps2013-036-10-001-214.u10.p5.s8
Exaktní číslo dopadu proto nelze spočítat , což je vlastně jeden z důvodů , proč je vhodné tento nestabilní prvek ze systému odstranit . "