ps2013-033-09-001-067.u1.p1.s1
67 . ps2013-033-09-001-067.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 200 / 1990 Sb . , o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 611 / - prvé čtení ps2013-033-09-001-067.u1.p2.s1
Prosím , aby tento tisk uvedla z pověření vlády paní ministryně školství , mládeže a tělovýchovy paní Kateřina Valachová . ps2013-033-09-001-067.u1.p2.s2
Paní ministryně , prosím , máte slovo . ps2013-033-09-001-067.u1.p2.s3
Znovu prosím o klid v Poslanecké sněmovně . ps2013-033-09-001-067.u2.p1.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi představit a uvést vládní návrh zákona , kterým se mění školský zákon v rámci představení v prvním čtení . ps2013-033-09-001-067.u2.p2.s1
Co se týká obsahu novely , stěžejním cílem novelizace školského zákona je jednak úprava předškolního vzdělávání , zavedení jednotné přijímací zkoušky na střední školy a gymnázia s maturitou , jednak úprava společné části maturitní zkoušky v oblasti společné části maturitní zkoušky , dále úprava Národní rady pro vzdělávání . ps2013-033-09-001-067.u2.p2.s2
Ve všech těchto ohledech se jedná buď o naplňování koaliční smlouvy a programového prohlášení vlády , nebo se jedná o výsledek vyplývající z podpory těchto změn stran sociálních partnerů či stran odborné veřejnosti ať pedagogické , či jiné . ps2013-033-09-001-067.u2.p3.s1
V rámci tzv . povinného předškolního vzdělávání vládní návrh obsahuje několik změn . ps2013-033-09-001-067.u2.p3.s2
První záležitost , na kterou bych vás chtěla upozornit , je dlouhou dobu z hlediska rodičů upřednostňovaná změna související s tím , že od roku 2017 zakotvujeme nárok na předškolní vzdělávání dětí čtyřletých , od školního roku 2018 nárok na předškolní vzdělávání tříletých dětí . ps2013-033-09-001-067.u2.p3.s3
Současně v souvislosti a zcela v souladu s trendy v rámci vzdělávání v rámci Evropské unie zavádíme také tzv . povinný předškolní rok vzdělávání v období od 5 do 6 let dítěte . ps2013-033-09-001-067.u2.p3.s4
Co se týká této povinnosti , pak bych jenom chtěla upozornit na to , že se nejedná o obdobu povinné školní docházky , tak jak ji známe následně od 6 let věku , ale jedná se o povinné předškolní vzdělávání , které v tuto chvíli využívá 90 % dětí , a stejně tak se tedy jedná o možnost , kterou upravujeme , volit také alternativu tohoto vzdělávání pro oněch 10 % dětí , či jejich rodičů , které tento systém nevyužívají . ps2013-033-09-001-067.u2.p4.s1
Co se týká povinného předškolního vzdělávání , mělo by to tedy fungovat tak , že v rámci květnových zápisů , které tedy nově upravujeme jednotně , květnové zápisy do předškolního vzdělávání , tak v případě povinného předškolního vzdělávání , kdo nebude chtít tímto způsobem své dítě vzdělávat , bude mít možnost jednoduchým způsobem oznámit tuto skutečnost spádové mateřské škole a následně bude toto spojeno s jeho povinností dostavit se v průběhu prosince až ledna do této spádové mateřské školy , aby byly ověřeny předpoklady jeho dítěte pro vzdělávání , a pokud budou zjištěny nedostatky , aby se mu dostalo stran spádové mateřské školy podpory . ps2013-033-09-001-067.u2.p5.s1
Zápisy do základních škol jsou naopak sjednoceny na shodné období duben , kde mimo jiné reagujeme na to , že máme velmi vysoký počet odkladů povinné školní docházky , v našem případě dosahují 23 až 26 % . ps2013-033-09-001-067.u2.p5.s2
Také toto je jeden z důvodů , proč si přejeme povinné předškolní vzdělávání , protože si od toho slibujeme snížení množství těchto odkladů . ps2013-033-09-001-067.u2.p6.s1
Dalším argumentem pro nás z hlediska zavedení tohoto roku povinného předškolního vzdělávání je lepší adaptace dětí při přechodu na základní školu . ps2013-033-09-001-067.u2.p6.s2
Dále , jak už jsem zmínila , snížení počtu odkladů , dále zajištění kapacit a garance místa v mateřských školách do budoucna . ps2013-033-09-001-067.u2.p7.s1
Samozřejmě si dovolím také upozornit na argument obvyklosti takové úpravy ve světě . ps2013-033-09-001-067.u2.p7.s2
Ještě přísnější z hlediska povinného předškolního vzdělávání z hlediska řekla bych blízkosti našeho společenského a právního prostředí je Rakousko , Polsko nebo Maďarsko . ps2013-033-09-001-067.u2.p7.s3
Chtěla bych také upozornit , že například u západních zemí , které pracují s nárokem na předškolní vzdělávání , je toto pravda tak trošku napůl , protože v řadě případů v zemí od nás na západ nárok na předškolní vzdělávání sice existuje , ale současně povinná školní docházka začíná mnohem dříve , například od pěti nebo od čtyř let . ps2013-033-09-001-067.u2.p8.s1
Co pokládám za důležité z hlediska povinného předškolního vzdělávání , je tedy zejména to , že tímto způsobem budeme garantovat místa v mateřských školách také do budoucna tak , aby nedošlo k svévolnému snižování kapacit mateřských škol a aby také budoucí , další generace měly jistotu přístupu k předškolnímu vzdělávání . ps2013-033-09-001-067.u2.p8.s2
V neposlední řadě chci zmínit také to , že tímto podporujeme také potřebnost mateřských škol jako vzdělávací instituce , protože tato záležitost vzdělávání ještě před zahájením školní docházky je všeobecně odbornou veřejností i z hlediska následných výsledků dětí ve školní přípravě a následně v přípravě pracovní klíčovým instrumentem . ps2013-033-09-001-067.u2.p8.s3
Naposledy bych zmínila argument zmírnění sociálních nerovností , protože samozřejmě potkání se dětí z různých majetkových poměrů či sociálního prostředí už v úrovni předškolního vzdělávání má výrazně silný charakter z hlediska rovnosti šancí a jejich úspěchu v rámci základního vzdělávání . ps2013-033-09-001-067.u2.p9.s1
Také bych chtěla říct , že investice do předškolního vzdělávání mají jednu z nejvyšších ekonomických návratností a činí až 14 % . ps2013-033-09-001-067.u2.p9.s2
Také toto v době , kdy jsme voláni ke zvýšení konkurenceschopnosti našich zaměstnanců a samozřejmě i studentů ukončujících vzdělání ať střední , nebo vysokoškolské , má svůj význam . ps2013-033-09-001-067.u2.p10.s1
Další z předmětů , které upravuje novela školského zákona je jednotná přijímací zkouška na střední školy a gymnázia . ps2013-033-09-001-067.u2.p10.s2
Tedy střední školy ukončené maturitní zkouškou . ps2013-033-09-001-067.u2.p10.s3
Vládní návrh upravuje jednotnou přijímací zkoušku z matematiky , z českého jazyka a literatury , a tedy umožňuje porovnat předpoklady pro vzdělávání v rámci středního školství stran žáků ukončujících devítiletou základní školní docházku . ps2013-033-09-001-067.u2.p10.s4
Současně poskytujeme tímto způsobem ředitelům středních škol objektivní zhodnocení znalostí a dovedností uchazečů a také poskytujeme srovnatelné a jednotné kritérium při přijímací řízení . ps2013-033-09-001-067.u2.p10.s5
Současně si od toho slibujeme jako vláda snížit administrativní náročnost stávajících přijímacích řízení na středních školách . ps2013-033-09-001-067.u2.p11.s1
Chtěla bych říct , že vycházíme z pilotního ověřování , které probíhalo v tomto školním roce a bude pokračovat ve školním roce následujícím . ps2013-033-09-001-067.u2.p11.s2
Do tohoto pilotního ověřování se zapojilo 650 škol zhruba z cca z 1 200 v ČR , to znamená je to velmi významný reprezentativní vzorek . ps2013-033-09-001-067.u2.p11.s3
Střední školy a gymnázia výsledky pilotního ověřování ocenily a podpořily tuto změnu školského zákona . ps2013-033-09-001-067.u2.p11.s4
Zkouška bude centrálně zadávána Cermatem , od čehož si slibujeme jednak rychlost v rámci vyhodnocení přijímacích zkoušek , a u těch ředitelů škol , kteří se rozhodnou testovat žáky nebo ověřovat jejich znalosti pouze tímto způsobem , protože je to jejich možnost se takto rozhodnout , si samozřejmě od toho ještě slibujeme významnější snížení administrativní náročnosti , než je tomu doposud . ps2013-033-09-001-067.u2.p11.s5
Ředitelé škol , kteří budou chtít osvědčit další schopnosti či znalosti žáků , budou mít možnost tak učinit , nicméně váha v rámci přijímacích řízení jednotného testování nesmí být nižší než 50 % . ps2013-033-09-001-067.u2.p12.s1
Chtěla bych zmínit , že do tohoto způsobu právní úpravy nespadají školy s talentovou zkouškou , to znamená konzervatoře , umělecké školy nebo sportovní gymnázia . ps2013-033-09-001-067.u2.p12.s2
Otevřeně už v rámci prvního čtení chci avizovat , že nepanuje v tomto duchu úplná shoda stran odborné veřejnosti , a předpokládám , že v rámci v projednávání v Poslanecké sněmovně je možné , že i vůči těmto talentovým zkouškám bude model jednotné přijímací zkoušky přijat v návaznosti na rozpravy a shodu poslanců a poslankyň napříč politickým spektrem . ps2013-033-09-001-067.u2.p13.s1
Co se týká společné části maturitní zkoušky , posunuli jsme proti původním úvahám start povinné části společné zkoušky maturitní v případě matematiky na školní rok 2020 / 2021 . ps2013-033-09-001-067.u2.p13.s2
Učinili jsme tak v návaznosti na zavedení jednotných přijímacích zkoušek , které poprvé porovnají předpoklady pro studium žáků ze základních škol , a přijde nám předvídatelné a fér , že tyto změny maturitní zkoušky by následovaly o čtyři roky později od jednotných přijímacích zkoušek . ps2013-033-09-001-067.u2.p14.s1
Co se týká změn , které jsme učinili mimo zákon , tak jenom chci upozornit , že došlo k úpravě minimálních hodin matematiky v rámci rámcového vzdělávacího programu . ps2013-033-09-001-067.u2.p14.s2
Na druhou stranu jsme rozpravami s odborníky zjistili , že budeme mít ambici ještě měnit obsah rámcového vzdělávacího programu v případě předmětu matematiky , a chtěli bychom k tomu přistoupit v návaznosti na stávající zkušenosti pramenící z výuky matematiky a učinit , řekněme , matematiku víc lákavou pro naše žáky . ps2013-033-09-001-067.u2.p15.s1
Národní rada pro vzdělávání je radou , kterou žádali zejména sociální partneři v rámci tripartity . ps2013-033-09-001-067.u2.p15.s2
V úpravě , která vám byla předložena , je to rezortní poradní odborný orgán Ministerstva školství . ps2013-033-09-001-067.u2.p15.s3
Pokládala bych takovýto orgán za přínos z hlediska stability určitých vzdělávacích cílů a i vzhledem k tomu , že bohužel v ČR se ministři školství mění až příliš často . ps2013-033-09-001-067.u2.p15.s4
Na druhé straně bych chtěla říct , že pokud sociální partneři žádali nad rezortní orgán , tak tyto funkce z hlediska vzdělávání plní nová Rada pro konkurenceschopnost a její výbor pro vzdělávání . ps2013-033-09-001-067.u2.p15.s5
Takže v tomto ohledu máme za to , že tyto požadavky jsou uspokojeny tímto způsobem . ps2013-033-09-001-067.u2.p16.s1
Závěrem bych se chtěla vyjádřit ještě k ekonomickým dopadům těchto změn . ps2013-033-09-001-067.u2.p16.s2
V případě jednotné přijímací zkoušky odhadujeme náklady Cermatu na tuto jednotnou přijímací zkoušku na 21 milionů korun . ps2013-033-09-001-067.u2.p16.s3
Současně předpokládáme , že ještě v souvislosti s pilotním ověřováním letos budeme zpřesňovat dopady do organizace jednotlivých škol a v případě vzniku nákladů budeme počítat s tím , aby náklady byly stanoveny jako u maturitní zkoušky a opravných termínů speciálním dotačním rozvojovým programem Ministerstva školství . ps2013-033-09-001-067.u2.p16.s4
V případě organizace předškolního vzdělávání , to znamená souvislostí , které nás mohou napadnout zejména při úvahách o kapacitě mateřských škol , bych vás ráda informovala o tom , že v letošním a v příštím roce , které nám zbývají do startu povinného předškolního vzdělávání a také rozšíření nároků na přístup dětí do předškolního vzdělávání , vláda prostřednictvím investičních programů Ministerstva financí a Ministerstva školství investuje do infrastruktury mateřských škol cca jednu miliardu . ps2013-033-09-001-067.u2.p16.s5
Současně máme připraveny finanční prostředky v řádech miliard z operačního programu IROP , jehož start po posledních informacích stran ministryně pro místní rozvoj předpokládáme v únoru , v březnu roku 2016 . ps2013-033-09-001-067.u2.p17.s1
Vedle toho nechceme , aby tyto změny byly pouze plácáním o kvalitě bez reálných změn a podpory mateřských škol , proto jsme připravili speciální šablony z operačního programu 3 V v případě nabrání nových míst na vychovatelky a učitelky v mateřských školách , což pokládáme za vhodné doplnění národních prostředků s ohledem na demografickou vlnu , která se nám nyní už přesouvá z předškolního vzdělávání do vzdělávání základního . ps2013-033-09-001-067.u2.p17.s2
Vedle toho jsme také posílili mateřské školy a organizaci výuky v nich tak , že vláda rozhodla o zkrácení přímé povinné vyučovací povinnosti ředitelek mateřských škol s tím , že v rozpočtu jsme počítali s náklady 200 mil . korun na tuto změnu . ps2013-033-09-001-067.u2.p18.s1
Závěrem bych chtěla konstatovat , že stran mateřských škol zaznívají opakovaně hlasy na snížení počtu dětí v rámci tříd , a také v souvislosti s těmito změnami a s významem předškolního vzdělávání , kterému jako vláda věnujeme , hodláme i tyto požadavky brát v úvahu . ps2013-033-09-001-067.u2.p19.s1
Celkovým motivem této novely , která se na první pohled může zdát jako velmi různorodá , je zvýšení kvality vzdělávání v našich školách , zvýšení individuálního skutečně materiálně a personálně podpořeného vzdělávání a pozornosti učitelů směrem k dětem a také reflexe požadavků , které na naši vzdělávací soustavu a naše školy a samozřejmě naše učitele klade současný hospodářský růst i požadavky zaměstnavatelů i budoucích investorů , a tedy i budoucí úspěšnosti České republiky z hlediska hospodářského prostoru . ps2013-033-09-001-067.u2.p20.s1
Závěrem bych chtěla informovat blíže poslance a poslankyně o účinnosti této novely , tak jak je předpokládána . ps2013-033-09-001-067.u2.p20.s2
Co se týká rozšíření nároků na předškolní vzdělávání u dětí čtyřletých , je to rok 2017 , u rozšíření nároku dětí tříletých rok 2018 . ps2013-033-09-001-067.u2.p20.s3
Nová pravidla spočívající v jednotné přijímací zkoušce bychom v případě schválení Parlamentem mohli očekávat poprvé v přijímacím řízení na jaře roku 2017 a tři povinné zkoušky společné části maturitní zkoušky budou pro vybrané obory platit ve školním roce 2020 / 2021 . ps2013-033-09-001-067.u2.p20.s4
Poslední účinnost , která je důležitá z hlediska odborné debaty , která může být transformována i v debatu politickou na půdě Poslanecké sněmovny , je sjednocení systému hodnocení písemných prací z českého jazyka a písemných prací z cizího jazyka na principu hodnocení prací externími hodnotiteli , které se uplatní od školního roku 2016 / 2017 , poprvé tedy v jarním zkušebním období 2017 . ps2013-033-09-001-067.u2.p20.s5
Povinný poslední rok předškolního vzdělávání se pak uplatní od 1 . září 2017 , nicméně zápisů se to dotkne právě už v oněch nových zápisových měsících v průběhu roku 2017 . ps2013-033-09-001-067.u2.p20.s6
Ostatní změny budou účinné od 1 . září 2016 . ps2013-033-09-001-067.u2.p20.s7
Z tohoto důvodu máme za to , že máme také dostatečný čas na přípravu , implementaci a start těchto změn do vzdělávací soustavy a že jsme dostatečně připraveni na změny v rámci organizace mateřských škol , základních škol a středních škol . ps2013-033-09-001-067.u2.p21.s1
Vážené poslankyně , vážení poslanci , jsem si vědoma toho , že jakékoli změny školského zákona vyvolávají velký zájem jak odborných , tak politických debat . ps2013-033-09-001-067.u2.p21.s2
Já bych chtěla využít svého předkladu a úvodního slova v rámci prvního čtení k tomu , abych vás vyzvala skutečně ke korektní a věcné debatě o těchto změnách , ke kterým vám bude veškerými silami samozřejmě nápomocno v průběhu projednávání Ministerstvo školství , mládeže , tělovýchovy i já osobně , a abychom dokázali najít shodu , protože se domnívám , že všichni máme bezpochyby za cíl dosáhnout co nejkvalitnějšího vzdělávání našich dětí . ps2013-033-09-001-067.u2.p21.s3
Děkuji vám za pozornost . ps2013-033-09-001-067.u3.p1.s1
Děkuji , paní ministryně . ps2013-033-09-001-067.u3.p1.s2
Ještě přečtu omluvu pana poslance Gabrhela , který se omlouvá z pracovních důvodů . ps2013-033-09-001-067.u3.p2.s1
A nyní prosím pana zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Petra Kořenka . ps2013-033-09-001-067.u3.p2.s2
Prosím , pane zpravodaji . ps2013-033-09-001-067.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-033-09-001-067.u4.p1.s2
Vážené dámy a pánové , máte před sebou tisk 611 , vládní návrh zákona , kterým se mění zákon číslo 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání , školský zákon , ve znění pozdějších předpisů , a zákon číslo 200 / 1990 Sb . , o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů . ps2013-033-09-001-067.u4.p1.s3
Jeho předkladatelem je vláda České republiky , potažmo Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy . ps2013-033-09-001-067.u4.p1.s4
Poslancům byl tento tisk rozeslán 23 . září 2015 v 16.51 . ps2013-033-09-001-067.u4.p2.s1
Předmětem zákona je zavedení povinného roku předškolního vzdělávání před zahájením povinné školní docházky . ps2013-033-09-001-067.u4.p2.s2
Tady je kladen důraz především na kvalitu . ps2013-033-09-001-067.u4.p2.s3
Já bych chtěl upozornit na informaci z výroční zprávy České školní inspekce , kde i Česká školní inspekce upozorňuje , že ředitelé mateřských škol neměří kvalitu vzdělávání . ps2013-033-09-001-067.u4.p2.s4
Protože jsem samozřejmě sledoval debatu k tomuto sněmovnímu tisku , a nejčastější věci , které zaznívaly , byly právě k předškolnímu vzdělávání . ps2013-033-09-001-067.u4.p2.s5
Tady bych chtěl upozornit , a Ministerstvo školství se tím již zabývá , mám tady některé odpovědi s ohledem na očkování dětí , protože tady je potřeba upozornit , a tato věc bude řešena , protože po přijetí novely zákona bude možné přijímat do předškolního vzdělávání i děti neočkované . ps2013-033-09-001-067.u4.p3.s1
Pak je tady další věc a to jsou školské obvody , kde samozřejmě se upozorňuje , že vznikne povinnost obce pouze na děti s trvalým pobytem , takže upozorňuji i na to , že dnes nemáme institut přechodného bydliště , takže v podstatě může nastat problém , co se týká evidence dětí , a tím i zajištění kapacit v mateřských školách . ps2013-033-09-001-067.u4.p4.s1
Myslím si , že těch otázek je celá řada . ps2013-033-09-001-067.u4.p4.s2
Ministerstvo školství vypracovalo přehled , který mám jako zpravodaj k dispozici , ale samozřejmě ty věci se postupně budou i podrobovat diskusi na výboru a podvýboru , takže si myslím , a paní ministryně to tady osvětlila velmi pečlivě , proto je zbytečné některé věci rozebírat . ps2013-033-09-001-067.u4.p5.s1
Možná ještě jedna poznámka s ohledem na lesní školky , protože tam jsme také zaznamenali jisté obavy . ps2013-033-09-001-067.u4.p5.s2
Takže tady zní odpověď , že v případě , že rodič se rozhodne umístit dítě do lesní školky , bude se jednat o formu individuálního vzdělávání dítěte . ps2013-033-09-001-067.u4.p5.s3
I dítě , které navštěvuje lesní školku , bude muset tedy na ověření . ps2013-033-09-001-067.u4.p5.s4
To jenom poznámky k předškolnímu vzdělávání . ps2013-033-09-001-067.u4.p6.s1
Pak je tady úprava systému přijímacího řízení do oborů středního vzdělávání ukončených maturitní zkouškou a úprava modelu a hodnocení maturitní zkoušky a některých náležitostí přezkumného řízení výsledku maturitní zkoušky . ps2013-033-09-001-067.u4.p6.s2
Samozřejmě v důvodové zprávě máte uvedeno , že bude nutné novelizovat i některé podzákonné předpisy , jejich teze byly přiloženy jakou součást sněmovního tisku . ps2013-033-09-001-067.u4.p7.s1
Tolik krátce z důvodové zprávy a děkuji vám za pozornost . ps2013-033-09-001-067.u5.p1.s1
Děkuji , pane zpravodaji , a otvírám obecnou rozpravu . ps2013-033-09-001-067.u5.p1.s2
V rozpravě , ale před řádně přihlášenými , pan předseda Fiala . ps2013-033-09-001-067.u5.p1.s3
Prosím . ps2013-033-09-001-067.u5.p1.s4
Potom pan předseda Stanjura . ps2013-033-09-001-067.u6.p1.s1
Dámy a pánové , milé kolegyně , milí kolegové . ps2013-033-09-001-067.u6.p1.s2
Možná si vzpomenete , že to není tak dlouho , co jsme v této Sněmovně probírali nebo procházeli novelu školského zákona a taky ji přijali . ps2013-033-09-001-067.u6.p1.s3
Já mám pocit , že to bylo někdy na jaře tohoto roku . ps2013-033-09-001-067.u6.p1.s4
Neuplynul ani rok a setkáváme se tady znovu , abychom znovu otevřeli školský zákon a znovu prováděli nějaké změny . ps2013-033-09-001-067.u6.p1.s5
Už samotný ten fakt by nás měl zneklidňovat , protože není dobré právě v oblasti školství , aby stát neustále zasahoval do legislativy , neustále měnil pravidla hry , měnil podmínky , které školy mají , a překotně a během jednoho roku podruhé je překotně a překotně neustále upravoval a vylepšoval , v uvozovkách vylepšoval , školský zákon . ps2013-033-09-001-067.u6.p2.s1
Paní ministryně , a mohlo by vás napadnout , paní ministryně je v úřadu nová , tak chtěla přinést něco nového do školské legislativy , tak proto teď otvíráme znovu školský zákon . ps2013-033-09-001-067.u6.p2.s2
Ale není to tak úplně pravda a paní ministryně Valachová je v tom do jisté míry nevinně , protože základní myšlenky , které jsou předloženy v novele školského zákona , ty jsme slyšeli už z úst jejího předchůdce ministra Chládka , to znamená takové ty nápady na povinné předškolní vzdělávání , nápady na jednotné zkoušky na střední školy a další a další věci . ps2013-033-09-001-067.u6.p2.s3
Takže je to asi skutečně spíše než nějaká iniciativa paní ministryně Valachové jakási socialistická obsese , že tímto směrem je potřeba co nejrychleji naše školství změnit a upravit .