|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-09 ps2013-033-04-006-020 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

20. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 471/ - druhé čtení

Date2015-10-09
Meetingps2013/033
Agenda Itemps2013/033/020
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/s033177.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 811 • previousnext

ps2013-033-04-006-020.u1.p1.s1 20.
ps2013-033-04-006-020.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 471/ - druhé čtení
ps2013-033-04-006-020.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr dopravy Dan Ťok.
ps2013-033-04-006-020.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2013-033-04-006-020.u2.p1.s1 Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, předkládaný návrh novely zákona o silničním provozu a zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel v sobě sdružuje témata vzešlá z vyhodnocení předchozích novelizací těchto zákonů od roku 2011 a z odborných diskusí, které Ministerstvo dopravy vedlo zejména v letech 2013 a 2014 s řadou subjektů, na něž úprava těchto zákonů dopadá, například sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia, Svaz dopravy, hlavní město Praha, zástupci odborné veřejnosti z řad dopravních psychologů a cyklistických sdružení, Ministerstvo vnitra, dopravní policie a další.
ps2013-033-04-006-020.u2.p2.s1 Vymezeno bylo několik oblastí týkajících se bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, které vyžadují změnu nebo doplnění.
ps2013-033-04-006-020.u2.p2.s2 Jedná se zejména o otázky provozu samohybných osobních vozítek typu segway, zadržení osvědčení o registraci vozidla při špatném technickém stavu vozidla, kaucí, viditelnosti chodců na pozemních komunikacích a další dílčí úpravy směřující ke zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, jeho kontrole a řízení.
ps2013-033-04-006-020.u2.p2.s3 Vedle cílů v oblasti zvýšení bezpečnosti silničního provozu byly zohledněny cíle k podpoře cyklistické dopravy, odstranění nadbytečné administrativní zátěže profesionálních řidičů a dopravců a částečně i zabezpečení slučitelnosti s právem Evropské unie.
ps2013-033-04-006-020.u2.p2.s4 Předkládaný návrh zákona tedy dále obsahuje změny a návrhy v nové úpravě, v dopravně psychologickém vyšetření, profesní způsobilosti řidiče, zejména úpravu pravidelného školení, opravu transpozice směrnice Evropské unie o řidičských průkazech a úpravu některých aspektů cyklistické dopravy.
ps2013-033-04-006-020.u2.p3.s1 Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky svým usnesením ze dne 2. září 2015 doporučil návrh zákona projednat a schválit ve znění pozměňovacích návrhů, s nimiž Ministerstvo dopravy souhlasí.
ps2013-033-04-006-020.u2.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-033-04-006-020.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2013-033-04-006-020.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-033-04-006-020.u3.p1.s3 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 471/1 a 2.
ps2013-033-04-006-020.u3.p1.s4 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru poslanec Martin Kolovratník, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-033-04-006-020.u3.p1.s5 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-033-04-006-020.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-033-04-006-020.u4.p1.s2 vám přeji, dámy a pánové, milé kolegyně, milí kolegové, dobré teď odpoledne.
ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s1 Protože ta debata asi bude delší, je nás hodně přihlášených do obecné i podrobné rozpravy, tak se pokusím být velmi stručný.
ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s2 Jen připomenu, že první čtení proběhlo 7. července, hospodářský výbor po přerušení zákon projednal 11. září a přijal usnesení 471/2 s pozměňovacími návrhy.
ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s3 Těch pozměňovacích návrhů se v září urodilo hodně, hospodářský výbor jich nakonec přijal 18.
ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s4 Zopakuji to, co říkal pan ministr Ťok - všechny, které byly hospodářským výborem přijaty, byly zároveň vypořádány kladně Ministerstvem dopravy.
ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s5 Pokud budete souhlasit, je v tuto chvíli nebudu všechny číst, protože jsou obsaženy v usnesení hospodářského výboru.
ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s6 Ale jsem si je v přípravě rozdělil aspoň zkráceně do čtyř skupin a budu konstatovat, že body 1, 3, 4 a 5 hospodářského výboru řešily právě jízdní pruhy vyhrazené pro cyklisty.
ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s7 Tady bych rád připomenul, že v bodě takzvaného cyklobalíčku jsme nakonec hlasovali zvlášť o jiném pozměňovacím návrhu, který byl také mnou navržen, který tyto cyklopruhy zavádí, a zatím ho nepřijal.
ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s8 jsem ho do systému opět zadal v trochu mírnější verzi po dohodě s ministerstvem a vysvětlím to později v obecné rozpravě, do které jsem přihlášen.
ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s9 V bodu 2 hospodářský výbor zavádí institut takzvaných cyklistických zón a potom body 6 11, 13 a 17 zjednodušují pro občany proces vydávání řidičských průkazů.
ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s10 Konečně v druhé části se věnujeme zákonu 247/2000, zkráceně o autoškolách.
ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s11 Jsou to body 12, 15 a 16, které se právě věnují autoškolám.
ps2013-033-04-006-020.u4.p3.s1 Urodilo se nám poměrně bohatě teď do druhého čtení i po hospodářském výboru.
ps2013-033-04-006-020.u4.p3.s2 Do dneška jsem napočítal 14 dalších pozměňovacích návrhů, takže teď dále nebudu zdržovat a prosím, pojďme se do nich pustit.
ps2013-033-04-006-020.u4.p3.s3 Předpokládám, že jednotliví autoři je teď budou vysvětlovat a obhajovat.
ps2013-033-04-006-020.u4.p3.s4 pamětliv, diskuse z úterka o SFDI, nebudu si brát závěrečné slovo, ale zkusím průběžně krátce vždycky na reagovat, sdělit svůj názor i během obecné rozpravy.
ps2013-033-04-006-020.u4.p3.s5 Děkuji.
ps2013-033-04-006-020.u5.p1.s1 Děkuji a otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-033-04-006-020.u5.p1.s2 Prosím k mikrofonu prvního přihlášeného a tím je pan poslanec Junek, připraví se pan poslanec Karamazov.
ps2013-033-04-006-020.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-033-04-006-020.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2013-033-04-006-020.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, kolegové, paní předsedající, jsem si dovolil předložit - a v podrobné rozpravě se k němu přihlásím - pozměňovací návrh k tomuto zákonu a ten se týká článku 1 § 5.
ps2013-033-04-006-020.u6.p1.s3 Tento pozměňující návrh by zavedl toleranci hladiny alkoholu v krvi u řidičů nemotorových vozidel, a to do úrovně půl promile, což zhruba odpovídá asi dvěma desetistupňovým pivům.
ps2013-033-04-006-020.u6.p1.s4 V této chvíli bych uvedl důvody, které k tomuto pozměňujícímu návrhu vedly.
ps2013-033-04-006-020.u6.p2.s1 Tak za prvé je to určitě ta skutečnost, že ve velké části evropských zemí, řekl bych ve většině, tato tolerance již existuje.
ps2013-033-04-006-020.u6.p2.s2 Je to samozřejmě dáno tím, že ta tolerance platí i pro řidiče motorových vozidel, ale jsou země, kde ty hranice jsou odděleny, kdy nižší je pro řidiče motorových vozidel a ta vyšší pro řidiče nemotorových vozidel.
ps2013-033-04-006-020.u6.p2.s3 Jako příklad mohu uvést Rakousko, Finsko, Dánsko.
ps2013-033-04-006-020.u6.p2.s4 V Německu se to řeší úplně jinak, kdy řidič nemotorového vozidla, respektive cyklista, nemá stanovenou žádnou hranici, pouze musí prokázat bezpečnou jízdu na svém stroji.
ps2013-033-04-006-020.u6.p2.s5 Takže to je jeden z těch důvodů.
ps2013-033-04-006-020.u6.p2.s6 Tím bychom vlastně přiblížili naše právní předpisy většině evropských zemí.
ps2013-033-04-006-020.u6.p3.s1 Tím dalším důvodem a myslím si, že tím hlavním, je skutečnost, že v dnešní době budujeme velké množství cyklostezek a budujeme je s tím, že to jsou cíle výletů, slouží k relaxaci atd., a tam asi logicky předpokládáme a čekáme to, že dotyčný se tam i nějakým způsobem občerství.
ps2013-033-04-006-020.u6.p3.s2 Koneckonců kdo jste po těch cyklostezkách jeli, tak víte, že tam je veliké množství různých bufetů a stánků, a notabene máme i na jižní Moravě přímo vinné cyklostezky, které si na tom vlastně staví svůj obchod a svůj byznys.
ps2013-033-04-006-020.u6.p3.s3 Bohužel ten přístup je v tomto směru takový dvojí.
ps2013-033-04-006-020.u6.p3.s4 Někde se tváříme, že na těch cyklostezkách žádné občerstvení není, asi to je příklad jižní Moravy, děláme, jako že tam nikdo alkohol nepožije.
ps2013-033-04-006-020.u6.p3.s5 No a pak je druhý extrém a druhý případ, kdy naopak na konci cyklostezky stojí hlídka Policie České republiky a dává těm cyklistům dýchnout.
ps2013-033-04-006-020.u6.p3.s6 si myslím, že ani jedno není dobře a že je potřeba s tím něco udělat.
ps2013-033-04-006-020.u6.p4.s1 Tím třetím důvodem, který k pozměňovacímu návrhu přivedl, je fakt, že dnes u nás je tolerovaná určitá míra alkoholu v krvi, je to hladina 0,24 promile a je to dáno tím, že 0,2 promile je považováno za jakousi fyziologickou hladinu alkoholu u jednotlivých lidí a těch 0,04 je odchylka přístrojů.
ps2013-033-04-006-020.u6.p4.s2 Není to samozřejmě nikde ukotveno v zákoně, ale jakási tolerance tady je.
ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s1 Takže to jsou ty hlavní důvody, které k předložení tohoto návrhu vedly.
ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s2 Ano, jsem tento návrh předložil na hospodářský výbor, který ho zamítl, byť to bylo o jeden jediný hlas.
ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s3 Z toho důvodu jsem si řekl, že se o to pokusím ještě jednou přímo na plénu.
ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s4 Obdobně k tomu dalo zamítavé stanovisko i Ministerstvo dopravy, na ten hospodářský výbor.
ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s5 jsem to tam říkal, že ty argumenty moc nepřesvědčily, respektive se opíraly o dvě statistiky, nebo o dva statistické údaje, přičemž jeden hovořil o tom, že 30 % veškerých nehod, které cyklisté zaviní, je právě pod vlivem alkoholu.
ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s6 Nicméně tam nikde nebylo uvedeno, jaká ta hladina alkoholu byla, jestli 0,2, 0,5 nebo 1 promile.
ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s7 Čili nic moc tento údaj nevypovídal.
ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s8 Druhý statistický údaj hovořil o tom, že největší meziroční nárůst usmrcených osob v dopravě, čili sedm, je právě u řidičů, kteří požili alkohol, ale do hranice 0,24.
ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s9 Čili to je ta hranice, která je dneska tolerovaná.
ps2013-033-04-006-020.u6.p6.s1 jsem se podíval na jiné statistiky.
ps2013-033-04-006-020.u6.p6.s2 Uvedu jenom dva příklady, které hovoří trošku o něčem jiném, nebo mají jinou vypovídající hodnotu.
ps2013-033-04-006-020.u6.p6.s3 První statistika hovoří o tom, že ti cyklisté, kteří způsobí dopravní nehodu pod vlivem alkoholu, celkové množství těch nehod je 17 %, tak 87 % z nich mělo v sobě více než 1 promile.
ps2013-033-04-006-020.u6.p6.s4 Čili tady vidíme, že to je věc, kterou neovlivní ani nulová tolerance, ani těch půl promile, že to jsou zkrátka lidé nebo cyklisté, kteří možná kolo používají jako dopravní prostředek do hospody.
ps2013-033-04-006-020.u6.p6.s5 Druhá statistika, kterou jsem zachytil před několika dny, hovoří o tom, že v Evropské unii je na 1 milion obyvatel průměr usmrcených osob v silničním provozu 51.
ps2013-033-04-006-020.u6.p6.s6 U nás, kde platí nulová tolerance, je 61 a v Polsku, kde platí téměř také nulová tolerance, je to 84.
ps2013-033-04-006-020.u6.p6.s7 Čili tady absolutně nevidíme žádnou souvislost mezi tím, jestli je nulová tolerance, nebo není, a tím, jaký je počet usmrcených osob v silničním provozu.
ps2013-033-04-006-020.u6.p6.s8 Takže to jenom stručně k těm statistikám.
ps2013-033-04-006-020.u6.p7.s1 čekám, že ten můj návrh určitě vyvolá diskusi a možná i bouřlivou diskusi.
ps2013-033-04-006-020.u6.p7.s2 Očekávám to, nicméně byl bych rád, aby v diskusi zaznívaly fér argumenty a relevantní věci, nikoliv třeba argumenty typu, že když dnes máme nulovou toleranci, tak si cyklista jedno nebo dvě piva, a když povolíme 0,5, tak že si dotyčný čtyři nebo pět.
ps2013-033-04-006-020.u6.p7.s3 To nepovažuji za argument, to není ničím podložené, je to spíš nějaká jenom tucha, předtucha.
ps2013-033-04-006-020.u6.p7.s4 Není to realita, ale k tomu se dostaneme v diskusi.
ps2013-033-04-006-020.u6.p7.s5 A vůbec si myslím, že nejsou fér argumenty, jaké jsem slyšel v televizní reportáži od pana plukovníka Lercha, když říkal, že tu nulu, kterou tady máme, tak mu většina kolegů z ostatních zemí, kde tu nulu nemají, závidí.
ps2013-033-04-006-020.u6.p7.s6 Tak nevím, že ji tam tedy dávno nezavedli.
ps2013-033-04-006-020.u6.p8.s1 Jeden z těch argumentů, který v diskusi zazníval a který je třeba brát v potaz, je to, proč tedy pro jednu skupinu účastníků silničního provozu zavádíme jakousi toleranci a pro druhou nikoliv.
ps2013-033-04-006-020.u6.p8.s2 No tak jen ten samotný zákon nám vytváří dvě skupiny účastníků silničního provozu: řidiče motorových vozidel a řidiče nemotorových vozidel.
ps2013-033-04-006-020.u6.p8.s3 Jedni musí mít řidičský průkaz, druzí nemusí atd.
ps2013-033-04-006-020.u6.p8.s4 Ale to, že se jinak pohlíží na řidiče nemotorového vozidla a motorového vozidla, i na to, zda požil, nebo nepožil, o tom mluví i komentář trestního zákoníku, konkrétně k trestnému činu podle § 274, ohrožení pod vlivem návykové látky.
ps2013-033-04-006-020.u6.p8.s5 bych ho s dovolením ocitoval.
ps2013-033-04-006-020.u6.p9.s1 Takže tento komentář hovoří následujícím způsobem: "Ohrožení naznačené intenzity naproti tomu obecně nevyplývá z jízdy podnapilého cyklisty, jehož vozidlo bez motorické síly a v důsledku své konstrukce i malé hmotnosti nemá značnější kinetickou energii.
ps2013-033-04-006-020.u6.p9.s2 Toto ohrožení sice může za určitých okolností vzniknout, avšak v takovém případě vyplývá jen z dané konkrétní situace, nikoliv ze samotné povahy vozidla a jízdy na něm v podnapilém stavu.
ps2013-033-04-006-020.u6.p9.s3 Nebezpečnou situaci v tomto smyslu může v konkrétním případě vytvořit podnapilá osoba jinou činností, například tažením vozíku, přenášením břemene i závadnou chůzí.
ps2013-033-04-006-020.u6.p9.s4 Dojde-li zaviněním podnapilého cyklisty ke vzniku poruchy vykazující znaky některého trestného činu, je třeba skutek posoudit podle povahy následku jen jako poruchový trestný čin, tedy nikoliv v souběhu s trestným činem podle § 274."
ps2013-033-04-006-020.u6.p9.s5 K tomuto komentáři existují i judikatury soudů, takže je to podpořeno i rozhodnutím soudů.
ps2013-033-04-006-020.u6.p10.s1 Takže to je, jak se říká, ve stručnosti k mému návrhu vše, ale pro tuto chvíli si myslím, že to asi stačí, a případně se těším na další diskusi i na to, že můj návrh ve třetím čtení podpoříte.
ps2013-033-04-006-020.u6.p10.s2 Děkuji.
ps2013-033-04-006-020.u7.p1.s1 děkuji, pane poslanče.
ps2013-033-04-006-020.u7.p1.s2 Eviduji dvě faktické, tři faktické poznámky.
ps2013-033-04-006-020.u7.p1.s3 S první prosím k mikrofonu pana poslance Kasala, připraví se pan poslanec Huml, potom pan poslanec Stanjura.
ps2013-033-04-006-020.u7.p1.s4 Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
ps2013-033-04-006-020.u8.p1.s1 Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, jsem se zájmem vyslechl příspěvek svého kolegy z regionu, ale musím s ním zásadně nesouhlasit.
ps2013-033-04-006-020.u8.p1.s2 Nejen jako lékař, ale jako dětský lékař musím říct, že zrovna dneska v rozhlase se probíralo to, jakým způsobem se zvyšuje alkoholismus, a myslím si, že v tomto máme obrovskou tradici nejenom v dospělé populaci, ale i v dětské populaci.
ps2013-033-04-006-020.u8.p1.s3 A měli bychom se na to koukat z globálu, nejenom vyloženě z hlediska dopravy.
ps2013-033-04-006-020.u8.p2.s1 Když řeknu ještě jeden příklad, pamatuji si, kdy existovaly tzv. pivní maratony, a můžu říct, že ten výsledek byl fakt nehezký, když jsem jako student na pitevně viděl šest těl a otázka byla toho, jestli jsem tam cítil opravdu víc tu becherovku, anebo jestli tam bylo něco jiného.
ps2013-033-04-006-020.u8.p2.s2 Takže si opravdu myslím, že zavádět něco takového není vůbec možné.
ps2013-033-04-006-020.u8.p2.s3 Děkuji.

Text viewDownload CoNNL-U