ps2013-033-04-006-020.u1.p1.s1
20 . ps2013-033-04-006-020.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 361 / 2000 Sb . , o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů ( zákon o silničním provozu ) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 247 / 2000 Sb . , o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů a zákon č . 200 / 1990 Sb . , o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 471 / - druhé čtení ps2013-033-04-006-020.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr dopravy Dan Ťok . ps2013-033-04-006-020.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2013-033-04-006-020.u2.p1.s1
Vážená paní předsedající , vážené paní poslankyně , vážení poslanci , předkládaný návrh novely zákona o silničním provozu a zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel v sobě sdružuje témata vzešlá z vyhodnocení předchozích novelizací těchto zákonů od roku 2011 a z odborných diskusí , které Ministerstvo dopravy vedlo zejména v letech 2013 a 2014 s řadou subjektů , na něž úprava těchto zákonů dopadá , například sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia , Svaz dopravy , hlavní město Praha , zástupci odborné veřejnosti z řad dopravních psychologů a cyklistických sdružení , Ministerstvo vnitra , dopravní policie a další . ps2013-033-04-006-020.u2.p2.s1
Vymezeno bylo několik oblastí týkajících se bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích , které vyžadují změnu nebo doplnění . ps2013-033-04-006-020.u2.p2.s2
Jedná se zejména o otázky provozu samohybných osobních vozítek typu segway , zadržení osvědčení o registraci vozidla při špatném technickém stavu vozidla , kaucí , viditelnosti chodců na pozemních komunikacích a další dílčí úpravy směřující ke zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích , jeho kontrole a řízení . ps2013-033-04-006-020.u2.p2.s3
Vedle cílů v oblasti zvýšení bezpečnosti silničního provozu byly zohledněny cíle k podpoře cyklistické dopravy , odstranění nadbytečné administrativní zátěže profesionálních řidičů a dopravců a částečně i zabezpečení slučitelnosti s právem Evropské unie . ps2013-033-04-006-020.u2.p2.s4
Předkládaný návrh zákona tedy dále obsahuje změny a návrhy v nové úpravě , v dopravně psychologickém vyšetření , profesní způsobilosti řidiče , zejména úpravu pravidelného školení , opravu transpozice směrnice Evropské unie o řidičských průkazech a úpravu některých aspektů cyklistické dopravy . ps2013-033-04-006-020.u2.p3.s1
Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky svým usnesením ze dne 2 . září 2015 doporučil návrh zákona projednat a schválit ve znění pozměňovacích návrhů , s nimiž Ministerstvo dopravy souhlasí . ps2013-033-04-006-020.u2.p4.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-033-04-006-020.u3.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2013-033-04-006-020.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu . ps2013-033-04-006-020.u3.p1.s3
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 471 / 1 a 2 . ps2013-033-04-006-020.u3.p1.s4
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru poslanec Martin Kolovratník , informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2013-033-04-006-020.u3.p1.s5
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-033-04-006-020.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-033-04-006-020.u4.p1.s2
Já vám přeji , dámy a pánové , milé kolegyně , milí kolegové , dobré teď už odpoledne . ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s1
Protože ta debata asi bude delší , je nás hodně přihlášených do obecné i podrobné rozpravy , tak se pokusím být velmi stručný . ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s2
Jen připomenu , že první čtení proběhlo 7 . července , hospodářský výbor po přerušení zákon projednal 11 . září a přijal usnesení 471 / 2 s pozměňovacími návrhy . ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s3
Těch pozměňovacích návrhů se už v září urodilo hodně , hospodářský výbor jich nakonec přijal 18 . ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s4
Zopakuji to , co říkal pan ministr Ťok - všechny , které byly hospodářským výborem přijaty , byly zároveň vypořádány kladně Ministerstvem dopravy . ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s5
Pokud budete souhlasit , já je v tuto chvíli nebudu všechny číst , protože jsou obsaženy v usnesení hospodářského výboru . ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s6
Ale já jsem si je v přípravě rozdělil aspoň zkráceně do čtyř skupin a budu konstatovat , že body 1 , 3 , 4 a 5 hospodářského výboru řešily právě jízdní pruhy vyhrazené pro cyklisty . ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s7
Tady bych rád připomenul , že v bodě takzvaného cyklobalíčku jsme nakonec hlasovali zvlášť o jiném pozměňovacím návrhu , který byl také mnou navržen , který tyto cyklopruhy zavádí , a zatím ho nepřijal . ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s8
Já jsem ho do systému opět zadal v trochu mírnější verzi po dohodě s ministerstvem a vysvětlím to později v obecné rozpravě , do které už jsem přihlášen . ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s9
V bodu 2 hospodářský výbor zavádí institut takzvaných cyklistických zón a potom body 6 až 11 , 13 a 17 zjednodušují pro občany proces vydávání řidičských průkazů . ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s10
Konečně v té druhé části se věnujeme zákonu 247 / 2000 , zkráceně o autoškolách . ps2013-033-04-006-020.u4.p2.s11
Jsou to body 12 , 15 a 16 , které se právě věnují autoškolám . ps2013-033-04-006-020.u4.p3.s1
Urodilo se nám poměrně bohatě teď do druhého čtení i po hospodářském výboru . ps2013-033-04-006-020.u4.p3.s2
Do dneška jsem napočítal 14 dalších pozměňovacích návrhů , takže já teď dále nebudu zdržovat a prosím , pojďme se do nich pustit . ps2013-033-04-006-020.u4.p3.s3
Předpokládám , že jednotliví autoři je teď budou vysvětlovat a obhajovat . ps2013-033-04-006-020.u4.p3.s4
Já pamětliv , diskuse z úterka o SFDI , nebudu si brát až závěrečné slovo , ale zkusím průběžně krátce vždycky na ně reagovat , sdělit svůj názor i během té obecné rozpravy . ps2013-033-04-006-020.u4.p3.s5
Děkuji . ps2013-033-04-006-020.u5.p1.s1
Děkuji a otevírám obecnou rozpravu . ps2013-033-04-006-020.u5.p1.s2
Prosím k mikrofonu prvního přihlášeného a tím je pan poslanec Junek , připraví se pan poslanec Karamazov . ps2013-033-04-006-020.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-033-04-006-020.u6.p1.s1
Děkuji . ps2013-033-04-006-020.u6.p1.s2
Vážené kolegyně , kolegové , paní předsedající , já jsem si dovolil předložit - a v podrobné rozpravě se k němu přihlásím - pozměňovací návrh k tomuto zákonu a ten se týká článku 1 § 5 . ps2013-033-04-006-020.u6.p1.s3
Tento pozměňující návrh by zavedl toleranci hladiny alkoholu v krvi u řidičů nemotorových vozidel , a to do úrovně půl promile , což zhruba odpovídá asi dvěma desetistupňovým pivům . ps2013-033-04-006-020.u6.p1.s4
V této chvíli bych uvedl důvody , které mě k tomuto pozměňujícímu návrhu vedly . ps2013-033-04-006-020.u6.p2.s1
Tak za prvé je to určitě ta skutečnost , že ve velké části evropských zemí , řekl bych ve většině , tato tolerance již existuje . ps2013-033-04-006-020.u6.p2.s2
Je to samozřejmě dáno tím , že ta tolerance platí i pro řidiče motorových vozidel , ale jsou země , kde ty hranice jsou odděleny , kdy nižší je pro řidiče motorových vozidel a ta vyšší pro řidiče nemotorových vozidel . ps2013-033-04-006-020.u6.p2.s3
Jako příklad mohu uvést Rakousko , Finsko , Dánsko . ps2013-033-04-006-020.u6.p2.s4
V Německu se to řeší úplně jinak , kdy řidič nemotorového vozidla , respektive cyklista , nemá stanovenou žádnou hranici , pouze musí prokázat bezpečnou jízdu na svém stroji . ps2013-033-04-006-020.u6.p2.s5
Takže to je jeden z těch důvodů . ps2013-033-04-006-020.u6.p2.s6
Tím bychom vlastně přiblížili naše právní předpisy většině evropských zemí . ps2013-033-04-006-020.u6.p3.s1
Tím dalším důvodem a myslím si , že tím hlavním , je skutečnost , že v dnešní době budujeme velké množství cyklostezek a budujeme je s tím , že to jsou cíle výletů , slouží k relaxaci atd . , a tam asi logicky předpokládáme a čekáme to , že dotyčný se tam i nějakým způsobem občerství . ps2013-033-04-006-020.u6.p3.s2
Koneckonců kdo jste po těch cyklostezkách jeli , tak víte , že tam je veliké množství různých bufetů a stánků , a notabene máme i na jižní Moravě přímo vinné cyklostezky , které si na tom vlastně staví svůj obchod a svůj byznys . ps2013-033-04-006-020.u6.p3.s3
Bohužel ten přístup je v tomto směru takový dvojí . ps2013-033-04-006-020.u6.p3.s4
Někde se tváříme , že na těch cyklostezkách žádné občerstvení není , asi to je příklad jižní Moravy , děláme , jako že tam nikdo alkohol nepožije . ps2013-033-04-006-020.u6.p3.s5
No a pak je druhý extrém a druhý případ , kdy naopak na konci cyklostezky stojí hlídka Policie České republiky a dává těm cyklistům dýchnout . ps2013-033-04-006-020.u6.p3.s6
Já si myslím , že ani jedno není dobře a že je potřeba s tím něco udělat . ps2013-033-04-006-020.u6.p4.s1
Tím třetím důvodem , který mě k pozměňovacímu návrhu přivedl , je fakt , že už dnes u nás je tolerovaná určitá míra alkoholu v krvi , je to hladina 0 , 24 promile a je to dáno tím , že 0 , 2 promile je považováno za jakousi fyziologickou hladinu alkoholu u jednotlivých lidí a těch 0 , 04 je odchylka přístrojů . ps2013-033-04-006-020.u6.p4.s2
Není to samozřejmě nikde ukotveno v zákoně , ale jakási tolerance tady je . ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s1
Takže to jsou ty hlavní důvody , které mě k předložení tohoto návrhu vedly . ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s2
Ano , já jsem tento návrh už předložil na hospodářský výbor , který ho zamítl , byť to bylo o jeden jediný hlas . ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s3
Z toho důvodu jsem si řekl , že se o to pokusím ještě jednou přímo na plénu . ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s4
Obdobně k tomu dalo zamítavé stanovisko i Ministerstvo dopravy , už na ten hospodářský výbor . ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s5
Já už jsem to tam říkal , že ty argumenty mě moc nepřesvědčily , respektive se opíraly o dvě statistiky , nebo o dva statistické údaje , přičemž jeden hovořil o tom , že 30 % veškerých nehod , které cyklisté zaviní , je právě pod vlivem alkoholu . ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s6
Nicméně už tam nikde nebylo uvedeno , jaká ta hladina alkoholu byla , jestli 0 , 2 , 0 , 5 nebo 1 promile . ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s7
Čili nic moc tento údaj nevypovídal . ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s8
Druhý statistický údaj hovořil o tom , že největší meziroční nárůst usmrcených osob v dopravě , čili sedm , je právě u řidičů , kteří požili alkohol , ale do té hranice 0 , 24 . ps2013-033-04-006-020.u6.p5.s9
Čili to je ta hranice , která už je dneska tolerovaná . ps2013-033-04-006-020.u6.p6.s1
Já jsem se podíval na jiné statistiky . ps2013-033-04-006-020.u6.p6.s2
Uvedu jenom dva příklady , které hovoří trošku o něčem jiném , nebo mají jinou vypovídající hodnotu . ps2013-033-04-006-020.u6.p6.s3
První statistika hovoří o tom , že ti cyklisté , kteří způsobí dopravní nehodu pod vlivem alkoholu , celkové množství těch nehod je 17 % , tak 87 % z nich mělo v sobě více než 1 promile . ps2013-033-04-006-020.u6.p6.s4
Čili tady vidíme , že to je věc , kterou neovlivní ani nulová tolerance , ani těch půl promile , že to jsou zkrátka lidé nebo cyklisté , kteří možná kolo používají jako dopravní prostředek do hospody . ps2013-033-04-006-020.u6.p6.s5
Druhá statistika , kterou jsem zachytil před několika dny , hovoří o tom , že v Evropské unii je na 1 milion obyvatel průměr usmrcených osob v silničním provozu 51 . ps2013-033-04-006-020.u6.p6.s6
U nás , kde platí nulová tolerance , je 61 a v Polsku , kde platí téměř také nulová tolerance , je to 84 . ps2013-033-04-006-020.u6.p6.s7
Čili tady absolutně nevidíme žádnou souvislost mezi tím , jestli je nulová tolerance , nebo není , a tím , jaký je počet usmrcených osob v silničním provozu . ps2013-033-04-006-020.u6.p6.s8
Takže to jenom stručně k těm statistikám . ps2013-033-04-006-020.u6.p7.s1
Já čekám , že ten můj návrh určitě vyvolá diskusi a možná i bouřlivou diskusi . ps2013-033-04-006-020.u6.p7.s2
Očekávám to , nicméně byl bych rád , aby v té diskusi zaznívaly fér argumenty a relevantní věci , nikoliv třeba argumenty typu , že když dnes máme nulovou toleranci , tak si cyklista dá jedno nebo dvě piva , a když povolíme 0 , 5 , tak že si dotyčný dá čtyři nebo pět . ps2013-033-04-006-020.u6.p7.s3
To nepovažuji za argument , to není ničím podložené , je to spíš nějaká jenom tucha , předtucha . ps2013-033-04-006-020.u6.p7.s4
Není to realita , ale k tomu se dostaneme v diskusi . ps2013-033-04-006-020.u6.p7.s5
A už vůbec si myslím , že nejsou fér argumenty , jaké jsem slyšel v televizní reportáži od pana plukovníka Lercha , když říkal , že tu nulu , kterou tady máme , tak mu většina kolegů z ostatních zemí , kde tu nulu nemají , závidí . ps2013-033-04-006-020.u6.p7.s6
Tak já nevím , že už ji tam tedy dávno nezavedli . ps2013-033-04-006-020.u6.p8.s1
Jeden z těch argumentů , který v diskusi zazníval a který je třeba brát v potaz , je to , proč tedy pro jednu skupinu účastníků silničního provozu zavádíme jakousi toleranci a pro druhou nikoliv . ps2013-033-04-006-020.u6.p8.s2
No tak už jen ten samotný zákon nám vytváří dvě skupiny účastníků silničního provozu : řidiče motorových vozidel a řidiče nemotorových vozidel . ps2013-033-04-006-020.u6.p8.s3
Jedni musí mít řidičský průkaz , druzí nemusí atd . ps2013-033-04-006-020.u6.p8.s4
Ale to , že se jinak pohlíží na řidiče nemotorového vozidla a motorového vozidla , i na to , zda požil , nebo nepožil , o tom mluví i komentář trestního zákoníku , konkrétně k trestnému činu podle § 274 , ohrožení pod vlivem návykové látky . ps2013-033-04-006-020.u6.p8.s5
Já bych ho s dovolením ocitoval . ps2013-033-04-006-020.u6.p9.s1
Takže tento komentář hovoří následujícím způsobem : " Ohrožení naznačené intenzity naproti tomu obecně nevyplývá z jízdy podnapilého cyklisty , jehož vozidlo bez motorické síly a v důsledku své konstrukce i malé hmotnosti nemá značnější kinetickou energii . ps2013-033-04-006-020.u6.p9.s2
Toto ohrožení sice může za určitých okolností vzniknout , avšak v takovém případě vyplývá jen z dané konkrétní situace , nikoliv ze samotné povahy vozidla a jízdy na něm v podnapilém stavu . ps2013-033-04-006-020.u6.p9.s3
Nebezpečnou situaci v tomto smyslu může v konkrétním případě vytvořit podnapilá osoba jinou činností , například tažením vozíku , přenášením břemene i závadnou chůzí . ps2013-033-04-006-020.u6.p9.s4
Dojde - li zaviněním podnapilého cyklisty ke vzniku poruchy vykazující znaky některého trestného činu , je třeba skutek posoudit podle povahy následku jen jako poruchový trestný čin , tedy nikoliv v souběhu s trestným činem podle § 274 . " ps2013-033-04-006-020.u6.p9.s5
K tomuto komentáři existují i judikatury soudů , takže je to podpořeno i rozhodnutím soudů . ps2013-033-04-006-020.u6.p10.s1
Takže to je , jak se říká , ve stručnosti k mému návrhu vše , ale pro tuto chvíli si myslím , že to asi stačí , a případně se těším na další diskusi i na to , že můj návrh ve třetím čtení podpoříte . ps2013-033-04-006-020.u6.p10.s2
Děkuji . ps2013-033-04-006-020.u7.p1.s1
Já děkuji , pane poslanče . ps2013-033-04-006-020.u7.p1.s2
Eviduji dvě faktické , už tři faktické poznámky . ps2013-033-04-006-020.u7.p1.s3
S první prosím k mikrofonu pana poslance Kasala , připraví se pan poslanec Huml , potom pan poslanec Stanjura . ps2013-033-04-006-020.u7.p1.s4
Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . ps2013-033-04-006-020.u8.p1.s1
Vážená paní předsedající , vážené dámy a pánové , já jsem se zájmem vyslechl příspěvek svého kolegy z regionu , ale musím s ním zásadně nesouhlasit . ps2013-033-04-006-020.u8.p1.s2
Nejen jako lékař , ale jako dětský lékař musím říct , že zrovna dneska v rozhlase se probíralo to , jakým způsobem se zvyšuje alkoholismus , a myslím si , že v tomto máme obrovskou tradici nejenom v dospělé populaci , ale i v té dětské populaci . ps2013-033-04-006-020.u8.p1.s3
A měli bychom se na to koukat z globálu , nejenom vyloženě z hlediska dopravy . ps2013-033-04-006-020.u8.p2.s1
Když řeknu ještě jeden příklad , pamatuji si , kdy existovaly tzv . pivní maratony , a můžu říct , že ten výsledek byl fakt nehezký , když jsem jako student na pitevně viděl šest těl a otázka byla toho , jestli jsem tam cítil opravdu víc tu becherovku , anebo jestli tam bylo něco jiného . ps2013-033-04-006-020.u8.p2.s2
Takže já si opravdu myslím , že zavádět něco takového není vůbec možné . ps2013-033-04-006-020.u8.p2.s3
Děkuji .