|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-09-29 ps2013-031-05-003-105 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

105. Návrh poslanců Petra Fialy, Zbyňka Stanjury, Pavla Blažka, Jany Černochové a dalších na vydání zákona kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 426/ - prvé čtení

Date2015-09-29
Meetingps2013/031
Agenda Itemps2013/031/105
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/s031234.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 696 • previousnext

ps2013-031-05-003-105.u1.p1.s1 105.
ps2013-031-05-003-105.u1.p1.s2 Návrh poslanců Petra Fialy, Zbyňka Stanjury, Pavla Blažka, Jany Černochové a dalších na vydání zákona kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 426/ - prvé čtení
ps2013-031-05-003-105.u1.p2.s1 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 426/1.
ps2013-031-05-003-105.u1.p2.s2 Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Petr Fiala.
ps2013-031-05-003-105.u1.p2.s3 Máte slovo, pane předsedo.
ps2013-031-05-003-105.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, jsem rád, že vám po nějaké době mohu představit návrh Občanské demokratické strany na zrušení daně z nabytí nemovitosti, resp. návrh zákona, kterým se ruší zákonné opatření Senátu, kterým byla zavedena daň z nabytí nemovitosti jako nástupce daně z převodu nemovitosti.
ps2013-031-05-003-105.u2.p2.s1 Náš návrh i jistou legislativní eleganci.
ps2013-031-05-003-105.u2.p2.s2 Když se na to podíváte, tak ten zákon vlastně obsahuje pouze dvě věty, a to ještě ta druhá věta je stanovení data účinnosti.
ps2013-031-05-003-105.u2.p2.s3 Podobně, nebo stejně tak, jak je ten zákon jednoduchý a srozumitelný, tak je i užitečný.
ps2013-031-05-003-105.u2.p2.s4 Jeho užitečnost vám vysvětlím, pokusím se představit na čtyřech bodech, které ukazují, proč je současná daň z nabytí nemovitosti nevýhodná, škodlivá a proč je dobré, abychom ji za této situace zrušili.
ps2013-031-05-003-105.u2.p3.s1 Za prvé, výnos daně z nabytí nemovitosti je nízký, a přitom náklady spojené se touto daní jsou poměrně vysoké.
ps2013-031-05-003-105.u2.p3.s2 Výnos daně z nabytí nemovitosti se odhaduje někde ve výši 9 mld. ročně, přitom administrativní náklady a personální náklady na inkaso a správu této daně se odhadují kolem 18 %.
ps2013-031-05-003-105.u2.p3.s3 To znamená, že skoro 2 mld. z těch vybraných peněz spolkne provoz státní správy spojený s touto daní.
ps2013-031-05-003-105.u2.p3.s4 Relativně náročné je také stanovení výše daně, kde jde o porovnání kupní ceny s měrnými cenami.
ps2013-031-05-003-105.u2.p3.s5 Další náklady samozřejmě nenese jenom stát, ale další náklady s touto daní mají i daňoví poplatníci.
ps2013-031-05-003-105.u2.p3.s6 Když to všechno shrneme, tak zjistíme, že to, co se kolem daně musí udělat a kolik to stojí, tak z hlediska toho, co na tom stát získá, je to nakonec velmi nevýhodné a ta daň je v podstatě drahá.
ps2013-031-05-003-105.u2.p3.s7 Česká není zemí, která by si mohla dovolit mít drahé daně.
ps2013-031-05-003-105.u2.p4.s1 Druhý argument.
ps2013-031-05-003-105.u2.p4.s2 Jedná se vlastně o dvojí zdanění.
ps2013-031-05-003-105.u2.p4.s3 Samozřejmě před nákupem bytu již byl zdaněn příjem nakupujícího, to je jasné.
ps2013-031-05-003-105.u2.p4.s4 Ale samozřejmě, a to je podstatné, také se zaplatila daň z přidané hodnoty z nákupu prvního bytu, takže platit daň při každém převodu a vytvářet tak další opakované zdanění něčeho, co již bylo zdaněno, je do značné míry nesprávné, nebo je nesprávné a do značné míry i nesmyslné.
ps2013-031-05-003-105.u2.p5.s1 Za třetí, daň částečně brání rozvoji trhu s byty a ve svém důsledku omezuje nebo vliv i na pracovní trh.
ps2013-031-05-003-105.u2.p5.s2 Daň samozřejmě tvoří - a to je nepopiratelný fakt - jednu z bariér k pružnějšímu trhu s bydlením a samozřejmě k lepší mobilitě lidí, kteří se chtějí stěhovat za prací.
ps2013-031-05-003-105.u2.p5.s3 Pokud si najdu byt, tak je to dobrý předpoklad pro to, abych se mohl za prací odstěhovat, abych se choval v rámci nějaké pracovní mobility, která, jak víte, je v České republice poměrně nízká a je to jeden z problémů, které v této oblasti máme.
ps2013-031-05-003-105.u2.p5.s4 Aby trh s bydlením byl pružný, aby se lidé za prací také mohli snadněji stěhovat, tak je potřeba odstraňovat všechny bariéry.
ps2013-031-05-003-105.u2.p5.s5 Jednou z těch bariér je i tato daň z nabytí nemovitosti.
ps2013-031-05-003-105.u2.p6.s1 Čtvrtý důvod, proč je daň z nabytí nemovitosti zbytečná, nebo i škodlivá, je to, že tato daň znesnadňuje cestu k prvnímu bydlení.
ps2013-031-05-003-105.u2.p6.s2 To lze doložit na jasných číslech, kterým jistě všichni rozumíme.
ps2013-031-05-003-105.u2.p6.s3 Pokud si mladá rodina chce třeba pořídit byt za 2 mil. a neplatila by tuto daň, tak ušetří 80 tis. , což jsou velké peníze, za které si může koupit třeba vybavení bytu, nebo je použít na něco jiného.
ps2013-031-05-003-105.u2.p7.s1 To jsou základní čtyři důvody, pro které chceme ne snížit, ale zrušit, úplně odstranit tuto daň z českého daňového systému, čímž ho opět výrazně zjednodušíme.
ps2013-031-05-003-105.u2.p7.s2 Posílíme tím mobilitu na pracovním trhu, zlepšíme situaci na trhu s bydlením, pomůžeme mladým rodinám, a přitom ztráta pro stát nebude nijak vysoká.
ps2013-031-05-003-105.u2.p8.s1 Pokud se ptáte, a předpokládám, že taková otázka by zazněla v následující diskusi, kde na to stát vezme - vždyť v tom stanovisku vlády se mluví o tom, tedy na rozdíl od toho návrhu Komunistické strany Čech a Moravy, který se týkal nemocenské, tak tady vláda říká, že ta částka 9,3 mld. bude znamenat významný propad státního rozpočtu, který by se pravděpodobně musel řešit navýšením jiných daní - tak tady bych těm, kteří byste se ptali, i vládě, dopředu řekl, že by se to žádným navýšením daní řešit nemuselo, že ten výpadek, v uvozovkách výpadek, těch 9 mld., a z toho si ještě odpočítejme ty náklady, které s tím stát , tak tento výpadek by se dal velmi snadno vyřešit ukázněnějším chováním vlády.
ps2013-031-05-003-105.u2.p8.s2 Připomeňme si jenom, že vláda meziročně zvýšila provozní náklady ministerstev o 10,5 mld. .
ps2013-031-05-003-105.u2.p8.s3 Takže kdyby se vláda chovala hospodárněji v příštích letech, tak můžeme tuto daň zrušit, aniž by to vůbec státní rozpočet pocítil.
ps2013-031-05-003-105.u2.p9.s1 myslím, že ty argumenty jsou jasné, že jsem řadu z vás přesvědčil.
ps2013-031-05-003-105.u2.p9.s2 Doufám, že podpoříte tento návrh na zrušení zbytečné daně, návrh, který ve svém důsledku českým občanům významným způsobem pomůže.
ps2013-031-05-003-105.u3.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-031-05-003-105.u3.p1.s2 Požádám vás, abyste zaujal místo u stolku navrhovatele.
ps2013-031-05-003-105.u3.p1.s3 Nyní prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jaroslav Klaška.
ps2013-031-05-003-105.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, kolegyně a kolegové, dovolte mi přednést zpravodajskou zprávu k tomuto návrhu zákona, jak jej prezentoval pan profesor Fiala.
ps2013-031-05-003-105.u4.p2.s1 Jedná se tedy, jak bylo řečeno, o velmi jednoduchý návrh zákona, jehož cílem je zrušení daně z nabytí nemovitých věcí, a to bez náhrady.
ps2013-031-05-003-105.u4.p2.s2 Do Sněmovny byl doručen 12. března 2015.
ps2013-031-05-003-105.u4.p2.s3 Stanovisko vlády České republiky bylo doručeno poslancům 9. dubna 2015 a je zamítavé.
ps2013-031-05-003-105.u4.p3.s1 Jak jsem již uvedl, jde o velmi jednoduchý návrh zákona na zrušení zmíněného opatření Senátu České republiky, ovšem nikoliv se zanedbatelným dopadem.
ps2013-031-05-003-105.u4.p3.s2 Sami předkladatelé uvádějí v odůvodnění svého návrhu, že zrušením daně z nabytí nemovitých věcí se očekává snížení příjmů státního rozpočtu o 9 mld. korun ročně.
ps2013-031-05-003-105.u4.p3.s3 Zároveň dojde ke snížení nákladů státu na výběr této daně ve stovkách milionů korun.
ps2013-031-05-003-105.u4.p4.s1 Dále předkladatelé uvádějí, že zrušením daně rovněž dojít k růstu investic do nemovitostí a navýšení příjmů státu z ostatních daní, zejména z daně z příjmů a DPH.
ps2013-031-05-003-105.u4.p4.s2 Toto poslední zdůvodnění však není doprovázeno žádným výpočtem, analýzou nebo podrobnějším rozborem.
ps2013-031-05-003-105.u4.p4.s3 Jeví se to tedy tak, že jde o nesystémový zásah do daňového systému s úlevou daňovým poplatníkům, tak jak to prezentoval předkladatel pan kolega Fiala, ovšem tedy s minusovým dopadem do státního rozpočtu cca o 9 mld. korun bez kompenzace nebo nějakého kompenzačního opatření.
ps2013-031-05-003-105.u4.p4.s4 Návrh tedy zhoršuje hospodaření státního rozpočtu a tudíž je v rozporu se stabilní kritikou navrhovatelů na špatné hospodaření státu.
ps2013-031-05-003-105.u4.p4.s5 Mám na mysli paradox, kdy jedním dechem lze žádat daňovou úlevu s dopadem 9 mld. korun, kterým se zhoršuje hospodaření státu, a zároveň druhým dechem kritizovat vládu za špatné hospodaření, když k tomu paradoxně tento návrh přispívá.
ps2013-031-05-003-105.u4.p5.s1 Z vládního stanoviska bych chtěl vyzdvihnout, nebo uvést, že vláda považuje navržené zrušení daně z nabytí nemovitých věcí za neopodstatněný a nekoncepční zásah do českého daňového systému.
ps2013-031-05-003-105.u4.p5.s2 Tato daň v našem daňovém systému dlouholetou tradici a v různých podobách je obvyklá ve většině zemí Evropské unie.
ps2013-031-05-003-105.u4.p5.s3 Výnos daně z nabytí nemovitých věcí je stabilním příjmem veřejných rozpočtů, přičemž tato daň je transparentní, snadno prokazatelná, její správa a kontrola poměrně snadná a lze u předpokládat malý rozsah daňových úniků.
ps2013-031-05-003-105.u4.p5.s4 Výnos z daně z nabytí nemovitých věcí činil v roce 2014, jak bylo řečeno, 9 mld., přesněji 9,3 mld. korun, a její případné zrušení by vyvolalo propad státního rozpočtu.
ps2013-031-05-003-105.u4.p5.s5 Vláda říká významný propad státního rozpočtu.
ps2013-031-05-003-105.u4.p6.s1 Vláda dále namítá, že navržené zrušení daně z nabytí nemovitých věcí není dostatečně odůvodněno a případné potenciální přínosy tohoto postupu nejsou v důvodové zprávě nijak vyčísleny.
ps2013-031-05-003-105.u4.p6.s2 Odůvodněn není rovněž názor předkladatelů, že zrušením daně dojde k růstu investic do nemovitostí a k navýšení příjmů státu z ostatních daní.
ps2013-031-05-003-105.u4.p6.s3 Vláda se naopak domnívá, že zrušení této daně by umožňovalo spekulativní převody nemovitého majetku, což by mohlo vést k daňovým únikům u daně z příjmů, neboť lze předpokládat, že by poplatníci upřednostňovali převádění nemovitého majetku touto formou a vyhýbali se placení daně z bezúplatného příjmu.
ps2013-031-05-003-105.u4.p7.s1 Další argument.
ps2013-031-05-003-105.u4.p7.s2 Vláda upozorňuje, že realizací navržené změny by mohla být vyvolána nerovnost daňového zatížení ve vztahu k zahraničí.
ps2013-031-05-003-105.u4.p7.s3 V praxi by to znamenalo, že pokud by došlo v České republice ke zrušení daně z nabytí nemovité věci, pak při úplatném nabytí vlastnického práva k nemovitým věcem na našem území by cizinci daň do našeho rozpočtu neplatili, kdežto naši občané by při úplatném nabytí nemovité věci, která se nachází mimo území našeho státu, daň zpravidla platili.
ps2013-031-05-003-105.u4.p8.s1 A poslední argument, který bych chtěl zmínit.
ps2013-031-05-003-105.u4.p8.s2 Vláda upozorňuje, že případné zrušení daně z nabytí nemovitých věcí by bylo v rozporu s doporučením Evropské komise, která opětovně upozorňuje na nízké zdanění majetku v České republice.
ps2013-031-05-003-105.u4.p8.s3 Evropská komice a OECD tento typ daní podporují, zejména proto, že jsou méně ovlivňovány ekonomickým rozhodováním subjektů a jejich výnos je stabilní.
ps2013-031-05-003-105.u4.p9.s1 Ze všech výše uvedených důvodů nedoporučuji uvedený sněmovní tisk propustit do dalšího projednávání.
ps2013-031-05-003-105.u4.p9.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-031-05-003-105.u5.p1.s1 vám děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-031-05-003-105.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, a na začátek přečtu omluvy, které ke mně dorazily.
ps2013-031-05-003-105.u5.p1.s3 Dnes od do konce jednacího dne z pracovních důvodů se omlouvá paní poslankyně Vlasta Bohdalová, dnes od se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Pavel Antonín, a ze dne 29. 9. 2. 10. z důvodu zahraniční cesty se omlouvá pan poslanec Pavel Holík.
ps2013-031-05-003-105.u5.p2.s1 Eviduji řádně přihlášeného pana poslance Votavu.
ps2013-031-05-003-105.u5.p2.s2 S přednostním právem pan předseda Stanjura.
ps2013-031-05-003-105.u5.p2.s3 Máte slovo.
ps2013-031-05-003-105.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-031-05-003-105.u6.p1.s2 Když se podívám do vládních lavic, tak tu zůstal jenom ministr kultury.
ps2013-031-05-003-105.u6.p1.s3 Nikdo není přítomen.
ps2013-031-05-003-105.u6.p1.s4 Tak jestli by pan ministr mohl reprezentovat vládu, když je tady jediný.
ps2013-031-05-003-105.u6.p2.s1 by zajímalo z toho stanoviska - a jenom připomínám, že když šlo o 9 mld. u návrhu kolegů zleva, ideologicky blízkým sociální demokracii, tak se neřešily dopady.
ps2013-031-05-003-105.u6.p2.s2 Tady se řeší velmi podrobně, a je to správně, že se řeší podrobně dopady.
ps2013-031-05-003-105.u6.p2.s3 jsem kritizoval, že to tam nebylo, ne že tady to je.
ps2013-031-05-003-105.u6.p3.s1 Nicméně bych chtěl vysvětlit, co vláda myslela tím spekulativním darováním majetku.
ps2013-031-05-003-105.u6.p3.s2 Znamená, že v okamžiku, kdy člověk prodává majetek a zjistí, že nebude daň z prodeje nemovitosti, tak ho daruje tomu kupci?
ps2013-031-05-003-105.u6.p3.s3 tomu vůbec nerozumím.
ps2013-031-05-003-105.u6.p3.s4 Je to pod bodem 3 toho stanoviska vlády a bych to potřeboval vysvětlit.
ps2013-031-05-003-105.u6.p3.s5 nevím, jak spekulativně bude někdo dobrovolně darovat svůj nemovitý majetek.
ps2013-031-05-003-105.u6.p3.s6 Darovat, podotýkám, ne prodat.
ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s1 A jenom zopakuji několik čísel a ta čísla jsou ze sněmovního tisku 423 a jsou to čísla Ministerstva financí.
ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s2 Tak za rok 2014 jsme měli 140 tisíc daňových přiznání, nebo poplatníků této daně, a zhruba jenom 8 tisíc právnických osob.
ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s3 To znamená, naprostou většinou plátců této daně jsou fyzické osoby, které prodávají či nakupují.
ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s4 Na druhé straně je nemovitost.
ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s5 Platí to, že to nakonec zaplatí kupující.
ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s6 Je to zohledněno v kupní ceně.
ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s7 Není důležité, kdo to formálně tomu státu odvede, jestli prodávající, nebo kupující.
ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s8 Obě strany o tom vědí, automaticky si do kupní ceny prodávající ta 4 % připočte.
ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s9 To, že to může zaplatit jedna, či druhá strana, že si vzájemně někdy ručí, to je jiná věc, ale promítá se.
ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s10 Takže pokud bychom to zrušili, určitě dojde ke zlevnění a ti prodávající tohle to nebudou kalkulovat do ceny, kterou chtějí, když nabízejí svoji nemovitost.
ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s11 Těch 780 úředníků, kteří dneska administrují - a je pravda, že to je pro stát administrativně jednoduché, to s tím souhlasím.
ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s12 Tím, že to posílá katastr, tak jako je to dohledatelné, tomu všemu rozumím.
ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s13 A teď bez ironie, opravdu bez ironie.
ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s14 Těchto takřka 800 úředníků by mohlo honit ty velké podvodníky, ty velké ryby, mohlo by řešit ty karusely.

Text viewDownload CoNNL-U