ps2013-031-05-003-105.u1.p1.s1
105 . ps2013-031-05-003-105.u1.p1.s2
Návrh poslanců Petra Fialy , Zbyňka Stanjury , Pavla Blažka , Jany Černochové a dalších na vydání zákona kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č . 340 / 2013 Sb . , o dani z nabytí nemovitých věcí , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 426 / - prvé čtení ps2013-031-05-003-105.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 426 / 1 . ps2013-031-05-003-105.u1.p2.s2
Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Petr Fiala . ps2013-031-05-003-105.u1.p2.s3
Máte slovo , pane předsedo . ps2013-031-05-003-105.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , jsem rád , že vám po nějaké době mohu představit návrh Občanské demokratické strany na zrušení daně z nabytí nemovitosti , resp . návrh zákona , kterým se ruší zákonné opatření Senátu , kterým byla zavedena daň z nabytí nemovitosti jako nástupce daně z převodu nemovitosti . ps2013-031-05-003-105.u2.p2.s1
Náš návrh má i jistou legislativní eleganci . ps2013-031-05-003-105.u2.p2.s2
Když se na to podíváte , tak ten zákon vlastně obsahuje pouze dvě věty , a to ještě ta druhá věta je stanovení data účinnosti . ps2013-031-05-003-105.u2.p2.s3
Podobně , nebo stejně tak , jak je ten zákon jednoduchý a srozumitelný , tak je i užitečný . ps2013-031-05-003-105.u2.p2.s4
Jeho užitečnost vám vysvětlím , pokusím se představit na čtyřech bodech , které ukazují , proč je současná daň z nabytí nemovitosti nevýhodná , škodlivá a proč je dobré , abychom ji za této situace zrušili . ps2013-031-05-003-105.u2.p3.s1
Za prvé , výnos daně z nabytí nemovitosti je nízký , a přitom náklady spojené se touto daní jsou poměrně vysoké . ps2013-031-05-003-105.u2.p3.s2
Výnos daně z nabytí nemovitosti se odhaduje někde ve výši 9 mld . Kč ročně , přitom administrativní náklady a personální náklady na inkaso a správu této daně se odhadují kolem 18 % . ps2013-031-05-003-105.u2.p3.s3
To znamená , že skoro 2 mld . z těch vybraných peněz spolkne provoz státní správy spojený s touto daní . ps2013-031-05-003-105.u2.p3.s4
Relativně náročné je také stanovení výše daně , kde jde o porovnání kupní ceny s měrnými cenami . ps2013-031-05-003-105.u2.p3.s5
Další náklady samozřejmě nenese jenom stát , ale další náklady s touto daní mají i daňoví poplatníci . ps2013-031-05-003-105.u2.p3.s6
Když to všechno shrneme , tak zjistíme , že to , co se kolem té daně musí udělat a kolik to stojí , tak z hlediska toho , co na tom stát získá , je to nakonec velmi nevýhodné a ta daň je v podstatě drahá . ps2013-031-05-003-105.u2.p3.s7
Česká není zemí , která by si mohla dovolit mít drahé daně . ps2013-031-05-003-105.u2.p4.s1
Druhý argument . ps2013-031-05-003-105.u2.p4.s2
Jedná se vlastně o dvojí zdanění . ps2013-031-05-003-105.u2.p4.s3
Samozřejmě před nákupem bytu již byl zdaněn příjem nakupujícího , to je jasné . ps2013-031-05-003-105.u2.p4.s4
Ale samozřejmě , a to je podstatné , také se zaplatila daň z přidané hodnoty z nákupu prvního bytu , takže platit daň při každém převodu a vytvářet tak další opakované zdanění něčeho , co již bylo zdaněno , je do značné míry nesprávné , nebo je nesprávné a do značné míry i nesmyslné . ps2013-031-05-003-105.u2.p5.s1
Za třetí , daň částečně brání rozvoji trhu s byty a ve svém důsledku omezuje nebo má vliv i na pracovní trh . ps2013-031-05-003-105.u2.p5.s2
Daň samozřejmě tvoří - a to je nepopiratelný fakt - jednu z bariér k pružnějšímu trhu s bydlením a samozřejmě k lepší mobilitě lidí , kteří se chtějí stěhovat za prací . ps2013-031-05-003-105.u2.p5.s3
Pokud si najdu byt , tak je to dobrý předpoklad pro to , abych se mohl za prací odstěhovat , abych se choval v rámci nějaké pracovní mobility , která , jak víte , je v České republice poměrně nízká a je to jeden z problémů , které v této oblasti máme . ps2013-031-05-003-105.u2.p5.s4
Aby trh s bydlením byl pružný , aby se lidé za prací také mohli snadněji stěhovat , tak je potřeba odstraňovat všechny bariéry . ps2013-031-05-003-105.u2.p5.s5
Jednou z těch bariér je i tato daň z nabytí nemovitosti . ps2013-031-05-003-105.u2.p6.s1
Čtvrtý důvod , proč je daň z nabytí nemovitosti zbytečná , nebo i škodlivá , je to , že tato daň znesnadňuje cestu k prvnímu bydlení . ps2013-031-05-003-105.u2.p6.s2
To lze doložit na jasných číslech , kterým jistě všichni rozumíme . ps2013-031-05-003-105.u2.p6.s3
Pokud si mladá rodina chce třeba pořídit byt za 2 mil . Kč a neplatila by tuto daň , tak ušetří 80 tis . Kč , což jsou velké peníze , za které si může koupit třeba vybavení bytu , nebo je použít na něco jiného . ps2013-031-05-003-105.u2.p7.s1
To jsou základní čtyři důvody , pro které chceme ne snížit , ale zrušit , úplně odstranit tuto daň z českého daňového systému , čímž ho opět výrazně zjednodušíme . ps2013-031-05-003-105.u2.p7.s2
Posílíme tím mobilitu na pracovním trhu , zlepšíme situaci na trhu s bydlením , pomůžeme mladým rodinám , a přitom ztráta pro stát nebude nijak vysoká . ps2013-031-05-003-105.u2.p8.s1
Pokud se mě ptáte , a předpokládám , že taková otázka by zazněla v následující diskusi , kde na to stát vezme - vždyť v tom stanovisku vlády se mluví o tom , tedy na rozdíl od toho návrhu Komunistické strany Čech a Moravy , který se týkal nemocenské , tak tady vláda říká , že ta částka 9 , 3 mld . Kč bude znamenat významný propad státního rozpočtu , který by se pravděpodobně musel řešit navýšením jiných daní - tak tady bych těm , kteří byste se mě ptali , i vládě , už dopředu řekl , že by se to žádným navýšením daní řešit nemuselo , že ten výpadek , v uvozovkách výpadek , těch 9 mld . , a z toho si ještě odpočítejme ty náklady , které s tím stát má , tak tento výpadek by se dal velmi snadno vyřešit ukázněnějším chováním vlády . ps2013-031-05-003-105.u2.p8.s2
Připomeňme si jenom , že vláda meziročně zvýšila provozní náklady ministerstev o 10 , 5 mld . Kč . ps2013-031-05-003-105.u2.p8.s3
Takže kdyby se vláda chovala hospodárněji v příštích letech , tak můžeme tuto daň zrušit , aniž by to vůbec státní rozpočet pocítil . ps2013-031-05-003-105.u2.p9.s1
Já myslím , že ty argumenty jsou jasné , že jsem řadu z vás přesvědčil . ps2013-031-05-003-105.u2.p9.s2
Doufám , že podpoříte tento návrh na zrušení zbytečné daně , návrh , který ve svém důsledku českým občanům významným způsobem pomůže . ps2013-031-05-003-105.u3.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-031-05-003-105.u3.p1.s2
Požádám vás , abyste zaujal místo u stolku navrhovatele . ps2013-031-05-003-105.u3.p1.s3
Nyní prosím , aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení , pan poslanec Jaroslav Klaška . ps2013-031-05-003-105.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážený pane ministře , dámy a pánové , kolegyně a kolegové , dovolte mi přednést zpravodajskou zprávu k tomuto návrhu zákona , jak jej prezentoval pan profesor Fiala . ps2013-031-05-003-105.u4.p2.s1
Jedná se tedy , jak už bylo řečeno , o velmi jednoduchý návrh zákona , jehož cílem je zrušení daně z nabytí nemovitých věcí , a to bez náhrady . ps2013-031-05-003-105.u4.p2.s2
Do Sněmovny byl doručen 12 . března 2015 . ps2013-031-05-003-105.u4.p2.s3
Stanovisko vlády České republiky bylo doručeno poslancům 9 . dubna 2015 a je zamítavé . ps2013-031-05-003-105.u4.p3.s1
Jak jsem již uvedl , jde o velmi jednoduchý návrh zákona na zrušení zmíněného opatření Senátu České republiky , ovšem nikoliv se zanedbatelným dopadem . ps2013-031-05-003-105.u4.p3.s2
Sami předkladatelé uvádějí v odůvodnění svého návrhu , že zrušením daně z nabytí nemovitých věcí se očekává snížení příjmů státního rozpočtu o 9 mld . korun ročně . ps2013-031-05-003-105.u4.p3.s3
Zároveň dojde ke snížení nákladů státu na výběr této daně ve stovkách milionů korun . ps2013-031-05-003-105.u4.p4.s1
Dále předkladatelé uvádějí , že zrušením daně má rovněž dojít k růstu investic do nemovitostí a navýšení příjmů státu z ostatních daní , zejména z daně z příjmů a DPH . ps2013-031-05-003-105.u4.p4.s2
Toto poslední zdůvodnění však není doprovázeno žádným výpočtem , analýzou nebo podrobnějším rozborem . ps2013-031-05-003-105.u4.p4.s3
Jeví se to tedy tak , že jde o nesystémový zásah do daňového systému s úlevou daňovým poplatníkům , tak jak to prezentoval předkladatel pan kolega Fiala , ovšem tedy s minusovým dopadem do státního rozpočtu cca o 9 mld . korun bez kompenzace nebo nějakého kompenzačního opatření . ps2013-031-05-003-105.u4.p4.s4
Návrh tedy zhoršuje hospodaření státního rozpočtu a tudíž je v rozporu se stabilní kritikou navrhovatelů na špatné hospodaření státu . ps2013-031-05-003-105.u4.p4.s5
Mám na mysli paradox , kdy jedním dechem lze žádat daňovou úlevu s dopadem 9 mld . korun , kterým se zhoršuje hospodaření státu , a zároveň druhým dechem kritizovat vládu za špatné hospodaření , když k tomu paradoxně tento návrh přispívá . ps2013-031-05-003-105.u4.p5.s1
Z vládního stanoviska bych chtěl vyzdvihnout , nebo uvést , že vláda považuje navržené zrušení daně z nabytí nemovitých věcí za neopodstatněný a nekoncepční zásah do českého daňového systému . ps2013-031-05-003-105.u4.p5.s2
Tato daň má v našem daňovém systému dlouholetou tradici a v různých podobách je obvyklá ve většině zemí Evropské unie . ps2013-031-05-003-105.u4.p5.s3
Výnos daně z nabytí nemovitých věcí je stabilním příjmem veřejných rozpočtů , přičemž tato daň je transparentní , snadno prokazatelná , její správa a kontrola poměrně snadná a lze u ní předpokládat malý rozsah daňových úniků . ps2013-031-05-003-105.u4.p5.s4
Výnos z daně z nabytí nemovitých věcí činil v roce 2014 , jak bylo řečeno , 9 mld . , přesněji 9 , 3 mld . korun , a její případné zrušení by vyvolalo propad státního rozpočtu . ps2013-031-05-003-105.u4.p5.s5
Vláda říká významný propad státního rozpočtu . ps2013-031-05-003-105.u4.p6.s1
Vláda dále namítá , že navržené zrušení daně z nabytí nemovitých věcí není dostatečně odůvodněno a případné potenciální přínosy tohoto postupu nejsou v důvodové zprávě nijak vyčísleny . ps2013-031-05-003-105.u4.p6.s2
Odůvodněn není rovněž názor předkladatelů , že zrušením daně dojde k růstu investic do nemovitostí a k navýšení příjmů státu z ostatních daní . ps2013-031-05-003-105.u4.p6.s3
Vláda se naopak domnívá , že zrušení této daně by umožňovalo spekulativní převody nemovitého majetku , což by mohlo vést k daňovým únikům u daně z příjmů , neboť lze předpokládat , že by poplatníci upřednostňovali převádění nemovitého majetku touto formou a vyhýbali se placení daně z bezúplatného příjmu . ps2013-031-05-003-105.u4.p7.s1
Další argument . ps2013-031-05-003-105.u4.p7.s2
Vláda upozorňuje , že realizací navržené změny by mohla být vyvolána nerovnost daňového zatížení ve vztahu k zahraničí . ps2013-031-05-003-105.u4.p7.s3
V praxi by to znamenalo , že pokud by došlo v České republice ke zrušení daně z nabytí nemovité věci , pak při úplatném nabytí vlastnického práva k nemovitým věcem na našem území by cizinci daň do našeho rozpočtu neplatili , kdežto naši občané by při úplatném nabytí nemovité věci , která se nachází mimo území našeho státu , daň zpravidla platili . ps2013-031-05-003-105.u4.p8.s1
A poslední argument , který bych chtěl zmínit . ps2013-031-05-003-105.u4.p8.s2
Vláda upozorňuje , že případné zrušení daně z nabytí nemovitých věcí by bylo v rozporu s doporučením Evropské komise , která opětovně upozorňuje na nízké zdanění majetku v České republice . ps2013-031-05-003-105.u4.p8.s3
Evropská komice a OECD tento typ daní podporují , zejména proto , že jsou méně ovlivňovány ekonomickým rozhodováním subjektů a jejich výnos je stabilní . ps2013-031-05-003-105.u4.p9.s1
Ze všech výše uvedených důvodů nedoporučuji uvedený sněmovní tisk propustit do dalšího projednávání . ps2013-031-05-003-105.u4.p9.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-031-05-003-105.u5.p1.s1
Já vám děkuji , pane zpravodaji . ps2013-031-05-003-105.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , a na začátek přečtu omluvy , které ke mně dorazily . ps2013-031-05-003-105.u5.p1.s3
Dnes od 17.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů se omlouvá paní poslankyně Vlasta Bohdalová , dnes od 17.45 se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Pavel Antonín , a ze dne 29 . 9 . až 2 . 10 . z důvodu zahraniční cesty se omlouvá pan poslanec Pavel Holík . ps2013-031-05-003-105.u5.p2.s1
Eviduji řádně přihlášeného pana poslance Votavu . ps2013-031-05-003-105.u5.p2.s2
S přednostním právem pan předseda Stanjura . ps2013-031-05-003-105.u5.p2.s3
Máte slovo . ps2013-031-05-003-105.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-031-05-003-105.u6.p1.s2
Když se podívám do vládních lavic , tak tu zůstal jenom ministr kultury . ps2013-031-05-003-105.u6.p1.s3
Nikdo není přítomen . ps2013-031-05-003-105.u6.p1.s4
Tak jestli by pan ministr mohl reprezentovat vládu , když je tady jediný . ps2013-031-05-003-105.u6.p2.s1
Mě by zajímalo z toho stanoviska - a jenom připomínám , že když šlo o 9 mld . u návrhu kolegů zleva , ideologicky blízkým sociální demokracii , tak se neřešily dopady . ps2013-031-05-003-105.u6.p2.s2
Tady se řeší velmi podrobně , a je to správně , že se řeší podrobně dopady . ps2013-031-05-003-105.u6.p2.s3
Já jsem kritizoval , že to tam nebylo , ne že tady to je . ps2013-031-05-003-105.u6.p3.s1
Nicméně já bych chtěl vysvětlit , co vláda myslela tím spekulativním darováním majetku . ps2013-031-05-003-105.u6.p3.s2
Znamená , že v okamžiku , kdy člověk prodává majetek a zjistí , že nebude daň z prodeje nemovitosti , tak ho daruje tomu kupci ? ps2013-031-05-003-105.u6.p3.s3
Já tomu vůbec nerozumím . ps2013-031-05-003-105.u6.p3.s4
Je to pod bodem 3 toho stanoviska vlády a já bych to potřeboval vysvětlit . ps2013-031-05-003-105.u6.p3.s5
Já nevím , jak spekulativně bude někdo dobrovolně darovat svůj nemovitý majetek . ps2013-031-05-003-105.u6.p3.s6
Darovat , podotýkám , ne prodat . ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s1
A já jenom zopakuji několik čísel a ta čísla jsou ze sněmovního tisku 423 a jsou to čísla Ministerstva financí . ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s2
Tak za rok 2014 jsme měli 140 tisíc daňových přiznání , nebo poplatníků této daně , a zhruba jenom 8 tisíc právnických osob . ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s3
To znamená , naprostou většinou plátců této daně jsou fyzické osoby , které prodávají či nakupují . ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s4
Na druhé straně je nemovitost . ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s5
Platí to , že to nakonec zaplatí kupující . ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s6
Je to zohledněno v té kupní ceně . ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s7
Není důležité , kdo to formálně tomu státu odvede , jestli prodávající , nebo kupující . ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s8
Obě strany o tom vědí , automaticky si do kupní ceny prodávající ta 4 % připočte . ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s9
To , že to může zaplatit jedna , či druhá strana , že si vzájemně někdy ručí , to je jiná věc , ale promítá se . ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s10
Takže pokud bychom to zrušili , určitě dojde ke zlevnění a ti prodávající tohle to nebudou kalkulovat do ceny , kterou chtějí , když nabízejí svoji nemovitost . ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s11
Těch 780 úředníků , kteří dneska administrují - a je pravda , že to je pro stát administrativně jednoduché , to já s tím souhlasím . ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s12
Tím , že to posílá katastr , tak jako je to dohledatelné , tomu já všemu rozumím . ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s13
A teď bez ironie , opravdu bez ironie . ps2013-031-05-003-105.u6.p4.s14
Těchto takřka 800 úředníků by mohlo honit ty velké podvodníky , ty velké ryby , mohlo by řešit ty karusely .