|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-06-18 ps2013-029-03-001-170 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

170. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2015-06-18
Meetingps2013/029
Agenda Itemps2013/029/170
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/029schuz/s029083.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 737 • previousnext

ps2013-029-03-001-170.u1.p1.s1 170.
ps2013-029-03-001-170.u1.p1.s2 Odpovědi členů vlády na písemné interpelace
ps2013-029-03-001-170.u1.p2.s1 Na pořad jednání 29. schůze Poslanecké sněmovny bylo předloženo celkem deset odpovědí na vznesené interpelace, s nimiž poslanci nebyli spokojeni, a z toho důvodu požádali o zařazení na pořad schůze Poslanecké sněmovny.
ps2013-029-03-001-170.u1.p2.s2 Upozorňuji všechny poslance na ustanovení § 112 odst. 6 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, které zní: Není-li interpelující poslanec na schůzi Sněmovny přítomen, nekoná se o odpovědi na jeho interpelaci rozprava a Sněmovna k nezaujme stanovisko ani o dále nejedná.
ps2013-029-03-001-170.u1.p3.s1 A nyní přistoupíme k projednávání odpovědí na písemné interpelace.
ps2013-029-03-001-170.u1.p3.s2 Prvním v pořadí je pan místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-029-03-001-170.u1.p3.s3 Ten odpověděl na interpelaci poslance Antonína Sedi ve věci proplacení analýzy nákladů a úhrad zdravotního pojištění firmě SW LAB, s.r.o.
ps2013-029-03-001-170.u1.p3.s4 Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako tisk 449.
ps2013-029-03-001-170.u1.p3.s5 Projednávání této odpovědi bylo přerušeno.
ps2013-029-03-001-170.u1.p3.s6 otevírám rozpravu a prosím pana poslance Seďu k mikrofonu.
ps2013-029-03-001-170.u2.p1.s1 Děkuji, paní místopředsedkyně.
ps2013-029-03-001-170.u2.p1.s2 Vážení členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, pan ministr financí dodržel slovo, my jsme se minulý týden setkali na Ministerstvu financí, projednali jsme vlastně analýzu nákladů, domluvili jsme se na tom, že společným cílem je zlepšení transparentnosti efektivity zdravotnictví.
ps2013-029-03-001-170.u2.p1.s3 jsem ho požádal a pan ministr Babiš slíbil, že bude spolupracovat s panem ministrem zdravotnictví Němečkem, a tím bych tuto interpelaci ukončil.
ps2013-029-03-001-170.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2013-029-03-001-170.u3.p1.s2 Končíme tedy projednávání této interpelace.
ps2013-029-03-001-170.u3.p2.s1 Přistoupíme k další interpelaci a to je interpelace na pana ministra obrany Martina Stropnického.
ps2013-029-03-001-170.u3.p2.s2 Ten odpověděl na interpelaci pana poslance Petra Bendla ve věci Vojenské lesy a statky České republiky, prodej dřeva.
ps2013-029-03-001-170.u3.p2.s3 Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 468.
ps2013-029-03-001-170.u3.p2.s4 I projednávání této odpovědi bylo přerušeno.
ps2013-029-03-001-170.u3.p2.s5 otevírám rozpravu.
ps2013-029-03-001-170.u3.p2.s6 Nevidím tady pana poslance Bendla, takže končíme tuto interpelaci.
ps2013-029-03-001-170.u3.p3.s1 Přejdeme k další interpelaci a to je interpelace na ministra zahraničních věcí Lubomíra Zaorálka, který odpověděl na interpelaci poslance Miroslava Grebeníčka ve věci dodržování a prosazování zákona na ochranu míru Charty OSN a haagských a ženevských konvencí o mezinárodním právu válečném a ochraně obětí války, civilního obyvatelstva a válečných zajatců ve válkách a okupacích diplomaticky, materiálně a vojensky podporovaných vládou České republiky a prováděných členskými zeměmi NATO a paktem NATO.
ps2013-029-03-001-170.u3.p3.s2 Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 485.
ps2013-029-03-001-170.u3.p4.s1 Otevírám rozpravu a prosím k mikrofonu pana poslance Grebeníčka.
ps2013-029-03-001-170.u4.p1.s1 Vážená paní předsedající, dámy a pánové, není to tak dávno, co papež František pronesl následující slova: "Také v dnešní době se sráží úsilí o mír se skutečností, že se ve světě odehrávají četné ozbrojené konflikty.
ps2013-029-03-001-170.u4.p1.s2 Je to svým způsobem třetí světová válka vedená po kouskách a v kontextu globální komunikace je zde cítit klima války."
ps2013-029-03-001-170.u4.p1.s3 K tomu pak ještě dodal: "Je to ovzduší, které vyvolávají a podněcují ti, kteří si přejí střet mezi kulturami a civilizacemi, a ti, kteří s válkami spekulují, aby vydělali na prodeji zbraní."
ps2013-029-03-001-170.u4.p2.s1 Tolik tedy svatý otec.
ps2013-029-03-001-170.u4.p2.s2 Co k tomu dodat?
ps2013-029-03-001-170.u4.p2.s3 Snad jen to, že očividně opět zraje krizová situace ve světě a zasahuje i Evropu, která sice za sebou řadu civilizačních zádrhelů, ale příliš se z nich nepoučila.
ps2013-029-03-001-170.u4.p2.s4 Jistě byla i období, kdy právě ze srdce Evropy pramenily ideje a činy, jež daleko překračovaly naše hranice.
ps2013-029-03-001-170.u4.p2.s5 Je škoda, přeškoda, že se na hluboké zdroje našich humanitních tradic takřka bez zábran valí vlny globalizačního kosmopolitismu, v nichž se utápí vědomí nezbytnosti nové národní aktivity navazující na všechno plodné a pokrokové v našem i mezinárodním měřítku.
ps2013-029-03-001-170.u4.p3.s1 Jistě, řešení problémů a poměrů v Evropě není věcí jakékoli jednotlivé země či národa, nýbrž záležitostí integrovaného kontinentu.
ps2013-029-03-001-170.u4.p4.s1 Ano, moje kritika je vedena proti negativním průvodním jevům soudobého rozbujelého globálního kapitalismu, jako jsou lokální války, tisíce zničených lidských životů, zdevastované regiony a utečenecké tábory.
ps2013-029-03-001-170.u4.p4.s2 Kritizuji i to, že Evropská unie se otrocky podřizuje americké agresivní politice, a vadí mi i to, že Spojené státy americké vyžadují od vlády a občanů České republiky podporu a spoluúčast i při akcích, které jsou v rozporu s českým zákonem na ochranu míru, s Chartou Organizace spojených národů a haagskými a ženevskými konvencemi.
ps2013-029-03-001-170.u4.p4.s3 Výsledkem pak není vyšší míra bezpečnosti ani českých občanů, ani občanů ostatních zemí Evropy a světa, ale již zmíněné války a okupace, humanitární katastrofy a další bezpečnostní rizika.
ps2013-029-03-001-170.u4.p5.s1 Ministr Zaorálek se v odpovědi na mou písemnou interpelaci přihlásil k dodržování zákona na ochranu míru i k Chartě OSN a závazkům, které pro naši republiku, a tedy i pro vládu plynou z mezinárodního práva.
ps2013-029-03-001-170.u4.p5.s2 A je potěšující číst, že se česká vláda na agresích a porušování mezinárodního práva nehodlá do budoucna podílet.
ps2013-029-03-001-170.u4.p5.s3 V odpovědi ministra Zaorálka jsou ovšem i některá tvrzení, která vyžadují bližší vysvětlení.
ps2013-029-03-001-170.u4.p5.s4 Opravdu si myslí, že okolnosti, kdy Spojené státy zaútočily na bývalou Jugoslávii nebo Irák a kdy v rozporu s mezinárodními konvencemi cíleně bombardovaly množství civilních cílů a doslova barbarsky porušovaly práva válečných zajatců, nejsou v rozporu s Chartou Organizace spojených národů?
ps2013-029-03-001-170.u4.p6.s1 Ministr Zaorálek také sdělil, že naše účast ve spojeneckých operacích Severoatlantické aliance předpokládá elementární důvěru v to, že spojenci vědí, co je předmětem mezinárodních závazků.
ps2013-029-03-001-170.u4.p6.s2 Ne, nepochybuji o tom, že to spojenci skutečně věcí.
ps2013-029-03-001-170.u4.p6.s3 Proto se ministra zahraničních věcí ptám, co udělá on osobně a vláda České republiky pro to, aby se vůči pachatelům agresí, válečných zločinů a zločinů proti civilnímu obyvatelstvu, které spáchaly armády a vlády členských zemí Severoatlantické aliance, uplatnily - řečeno jeho slovy - příslušné postupy na mezinárodní úrovni.
ps2013-029-03-001-170.u4.p7.s1 Dámy a pánové, zatím děkuji za pozornost.
ps2013-029-03-001-170.u5.p1.s1 děkuji a vidím, že se zvedá pan ministr zahraničních věcí.
ps2013-029-03-001-170.u5.p1.s2 Prosím, máte slovo, pane ministře.
ps2013-029-03-001-170.u6.p1.s1 Ano, děkuji.
ps2013-029-03-001-170.u6.p1.s2 To je samozřejmě vůbec ne zas tak lehké téma, které zvedl pan poslanec Grebeníček, a se pokusím aspoň v obrysech naznačit pozici Ministerstva zahraničí a české vlády.
ps2013-029-03-001-170.u6.p2.s1 Především je podle docela zásadní to, aby Česká republika se jako stát hlásila k principům mezinárodního práva a dodržování vlády práva.
ps2013-029-03-001-170.u6.p2.s2 Musí nás zajímat to, co se odehrává ve světě, také v souvislosti s tím, jakým způsobem se dodržují ta základní pravidla, která upravují styky a chování mezi státy.
ps2013-029-03-001-170.u6.p2.s3 Právě pro stát jako Česká republika je to naprosto klíčové, protože z 20. století máme zkušenost s tím, jak obtížné bylo tady ve středu Evropy udržet skutečně nezávislý a suverénní stát.
ps2013-029-03-001-170.u6.p2.s4 Dovolím si tvrdit, že po velkou část 20. století se nám to vlastně vůbec nedařilo, a domnívám se, že jsme nebyli vlastně od roku 1939 do roku 1989 de facto skutečně suverénním státem.
ps2013-029-03-001-170.u6.p2.s5 Jsem přesvědčen, že to by nás mělo vést k obrovské obezřetnosti vůči tomu, jakým způsobem se rozhodují spory mezi státy a jestli se v těch sporech používá síly, anebo jestli se respektují principy mezinárodního práva.
ps2013-029-03-001-170.u6.p2.s6 Proto si myslím, že soustředit se na to, abychom ve svém chování a vystupování v zahraniční politice byli vždy na straně mezinárodního práva a odmítání toho principu, že platí síla a neplatí právo, to je něco, k čemu bychom se měli vždy hlásit.
ps2013-029-03-001-170.u7.p1.s1 Pane ministře, omlouvám se.
ps2013-029-03-001-170.u7.p1.s2 Přestože je nás tady tak malý počet, je tu velký hluk.
ps2013-029-03-001-170.u7.p1.s3 Poprosila bych kolegy o ohleduplnost ke kolegům, kteří interpelují, aby slyšeli svou odpověď, na kterou čekají.
ps2013-029-03-001-170.u7.p1.s4 Děkuji.
ps2013-029-03-001-170.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2013-029-03-001-170.u8.p1.s2 To, co tady zvedl pan poslanec Grebeníček, vlastně souvisí s těmi posledními konflikty, ke kterým došlo řekněme v posledních dvaceti letech, patnácti letech, a možná svůj precedent v událostech v roce 1990, kdy nově nalezený konsenzus Rady bezpečnosti umožnil kolektivní ozbrojený zásah v Iráku na samotném počátku 90. let.
ps2013-029-03-001-170.u8.p1.s3 Rada bezpečnosti tehdy v roce 1990 Irák vyzvala, aby se z kuvajtského území, které obsadil, bezpodmínečně stáhl, a jelikož ten se odmítl podřídit, tak tehdy Rada bezpečnosti schválila postupně celkem 12 rezolucí, v nichž se vlastně stále intenzivněji volila donucovací opatření bez použití ozbrojené síly.
ps2013-029-03-001-170.u8.p1.s4 Irák ve svém chování ovšem pokračoval, a Rada bezpečnosti proto v listopadu 1990 zmocnila členské státy, aby dodržování těch předchozích rezolucí vynutily.
ps2013-029-03-001-170.u8.p1.s5 A ta formulace byla "použitím všech nezbytných prostředků".
ps2013-029-03-001-170.u8.p1.s6 Je to rezoluce číslo 678.
ps2013-029-03-001-170.u8.p1.s7 Tedy v tom bylo implicitně i ozbrojenou silou.
ps2013-029-03-001-170.u8.p1.s8 Pak došlo k vojenskému zásahu v roce 1991, který provedla asi třicítka států, jejichž jednotky byly podřízeny velení USA.
ps2013-029-03-001-170.u8.p1.s9 Operace byla úspěšná, poměrně rychle vedla k obnově stavu.
ps2013-029-03-001-170.u8.p1.s10 To byl velice významný precedent, ten irácký precedent z roku 1991, který potom byl později Radou bezpečnosti recyklován i v dalších případech ohrožení mezi národního smíru.
ps2013-029-03-001-170.u8.p2.s1 Z hlediska práva pochopit tento proces, nebudu to tady asi rozebírat a odkážu vás na knihu Jiřího Malenovského Mezinárodní právo veřejné, ve které on provádí výklad toho, jak je možné pochopit to, že vlastně tady signatáři Charty OSN předali Radě bezpečnosti supranacionální pravomoci a na jejich základě pak Rada bezpečnosti sama namísto členských států kvalifikovala určitou situaci jako porušení nebo ohrožení mezinárodního míru podle čl. 39 Charty a rozhodla za podmínek stanovených Chartou o konkrétních opatřeních, která jsou státy povinny provést.
ps2013-029-03-001-170.u8.p2.s2 Prostě podle pana Malenovského mezinárodní právo nebrání tomu, aby v rámci svých supranacionálních pravomocí OSN zpětně zmocnila členské státy k tomu, aby namísto provedly konkrétní donucovací opatření.
ps2013-029-03-001-170.u8.p2.s3 Tyto státy ovšem musí se zpětným zmocněním souhlasit.
ps2013-029-03-001-170.u8.p2.s4 A na tohle vlastně pak navazovalo řešení i těch dalších situací, i když ta situace nebyla zdaleka totožná a výklad není vůbec jednoznačný.
ps2013-029-03-001-170.u8.p2.s5 Protože zejména pak opatření proti Svazové republice Jugoslávie v souvislosti se situací v Kosovu, jakož i proti Talibánu po teroristickém útoku Al-Káidy na newyorský Manhattan nebyly v tom průběhu úplně totožné s tím, co se odehrálo tehdy v roce 1990 a 1991.
ps2013-029-03-001-170.u8.p2.s6 Ty případy, ke kterým došlo v Kosovu a pak po útoku Al-Káidy na Manhattan, to byly situace, ve kterých Rada bezpečnosti konstatovala hrozbu pro mír a bezpečnost, odsoudila ten odpovědný subjekt, avšak nezmocnila a priori mezinárodní společenství ani regionální organizace, jako třeba NATO, k použití ozbrojené síly, což ovšem čl. 53 Charty OSN výslovně vyžaduje.
ps2013-029-03-001-170.u8.p2.s7 Takže ty vojenské operace USA a NATO neschválila Rada bezpečnosti explicitně ani a posteriori.
ps2013-029-03-001-170.u8.p2.s8 Na druhé straně je ale nejen neodsoudila, ale dokonce akceptovala implicitně jimi dosažené vojenské i politické výsledky v terénu a stala se tvůrcem přechodného administrativního a politického uspořádání v Kosovu po vojenské porážce Jugoslávie.
ps2013-029-03-001-170.u8.p3.s1 Takže na rozdíl od rozsáhlé angažovanosti v Iráku, kde jsem říkal, že byla přijata celá řada rezolucí, vykazovala Rada bezpečnosti v kosovské a afghánské krizi aktivitu pouze v počáteční a v závěrečné fázi krize, a nikoliv v době jejího vlastního vojenského řešení.
ps2013-029-03-001-170.u8.p3.s2 Za těch okolností se samozřejmě asi klade otázka, jaký mezinárodněprávní titul měly zasahující mocnosti k tomu ozbrojenému zásahu, když předchozí zmocnění k němu nebylo dáno Radou bezpečnosti ani explicitně, ani implicitně.
ps2013-029-03-001-170.u8.p4.s1 Když teď budeme zkoumat, jak na tohle odpovědět, tak zjistíte, že v těch debatách, v těch právních, odpověď není jednoznačná.
ps2013-029-03-001-170.u8.p4.s2 Na jedné straně prostě členové OSN přenesli své kompetence související s ochranou mezinárodního míru na Radu bezpečnosti.
ps2013-029-03-001-170.u8.p4.s3 Proto jen ona může rozhodnout o donucovacích opatřeních i o tom, jak budou ta zvolená opatření provedena.
ps2013-029-03-001-170.u8.p4.s4 Závazky, které z tohoto rozhodnutí Radě bezpečnosti vzejdou, mají přednost před ostatními závazky k tíži členských států a tento právní prostor členským státům k autonomnímu donucovacímu zásahu prostor neposkytuje.
ps2013-029-03-001-170.u8.p5.s1 Nicméně pak existuje druhá věc, že lze sotva obhájit tezi, že ta nečinnost Rady bezpečnosti v situaci, která objektivně ohrožuje nebo porušuje mezinárodní mír, vůbec nic nemění na rozdělení kompetencí mezi Radou bezpečnosti a členy OSN.
ps2013-029-03-001-170.u8.p5.s2 Platí, že není-li tento orgán schopen v nebezpečné situaci vykonávat své kompetence způsobem, který mu členové OSN předepsali a který od něj očekávají, tak sotva se tito členové spokojí s rezignováním, konstatováním, že jim absence vlastních pravomocí znemožňuje místo něj zasáhnout.
ps2013-029-03-001-170.u8.p5.s3 Prostě ta rezignace by nebyla slučitelná s cíli, pro které Charta vůbec vznikla, a tedy s účelem, pro který členské státy na Radu bezpečnosti kompetence přenesly.
ps2013-029-03-001-170.u8.p5.s4 Nabízí se tedy teze, že členské státy mohou autonomně samy zasáhnout mimo ochromený systém upravený Chartou OSN.
ps2013-029-03-001-170.u8.p5.s5 A kvalifikovaná nečinnost Rady bezpečnosti v konkrétní nebezpečné situaci vede ve světle této teze k návratu k mezinárodněprávnímu stavu, jaký existoval před předáním kompetencí na základě charty OSN, tedy k aktivizaci práva povinností, které členským státům plynou z obecného mezinárodního práva.
ps2013-029-03-001-170.u8.p5.s6 Je to jasné?
ps2013-029-03-001-170.u8.p5.s7 Prostě protože Rada bezpečnosti není schopna být efektivní a fungovat, tak se dostáváme před stav, než byla na ni práva a povinnosti přenesena.
ps2013-029-03-001-170.u8.p6.s1 To je zhruba, řekněme, ta právní základna úvah o tom, jak to je vlastně s dodržováním principů práva v situacích, které nacházely později v průběhu těch dvaceti let.
ps2013-029-03-001-170.u8.p6.s2 A ta debata, kdybychom ji tady vedli důkladněji, by ukázala, že na to není, jak je vidět, zcela jednoznačná a černobílá odpověď, což je dáno pravděpodobně i tím, že celý systém mezinárodního práva je něco, co se nachází v určitém pohybu a co nedává úplně jednoznačnou možnost stoprocentní výkladu takovou, jakou máme třeba zřejmě vyšší na úrovni jednotlivých států.
ps2013-029-03-001-170.u8.p7.s1 Na druhé straně si myslím, že to je ta rovina právní, a pak samozřejmě existuje politická debata.
ps2013-029-03-001-170.u8.p7.s2 A ta rozhodnutí, která tehdy byla také politická rozhodnutí, tedy rozhodnutí, která musí obhájit před svými občany a i z hlediska historie, a tady je, se dokážu poměrně snadno ztotožnit s kritikou toho, co se třeba odehrálo v roce 2003, protože jsem přesvědčen, že tady ta situace byla opravdu hodně odlišná, při invazi do Iráku, při útoku na Irák, a dokonce to je situace, která i rozdělila, pokud si vzpomenete, tehdy evropské státy, kde část evropských zemí se odmítla na této intervenci podílet a část se k přihlásila.
ps2013-029-03-001-170.u8.p7.s3 A dneska se domnívám, že ten rok 2003 je pro nás v lecčem velmi varovný, protože všichni víme, že tehdy to můžeme pokládat za selhání velké části společnosti řady zemí Západu, protože se vlastně stalo to, že se akceptovaly informace a argumenty, které se pak později ukázaly být nepravdivé a lživé, což je věc, která se, se říct, dodnes jakoby vrací.
ps2013-029-03-001-170.u8.p7.s4 Použít jako ospravedlnění použití síly, použít nepravdivé, nebo dokonce lživé informace, to je něco, co se nedá hájit, a podle mne to také vedlo k celé řadě věcí, které se na životě i některých institucí zásadně změnily.
ps2013-029-03-001-170.u8.p7.s5 Mám na mysli roli zpravodajských služeb, ověřování důkazů.
ps2013-029-03-001-170.u8.p7.s6 Když mám na mysli třeba Severoatlantickou alianci, tak se domnívám, že i to, co se odehrálo v roce 2003, vedlo ke změně způsobu fungování spolupráce zpravodajských služeb členských států.
ps2013-029-03-001-170.u8.p7.s7 Vedlo to k tomu, že se dnes scházejí prakticky týdně na pravidelných screeninzích, kde se informace prověřují, a to, co je vydáváno jako informace NATO, tak je opravdu jenom to, co je stoprocentně prokázáno, ověřeno.
ps2013-029-03-001-170.u8.p7.s8 si myslím, že to, co se stalo v roce 2003, se dnes opravdu nemůže opakovat, protože to bylo dostatečně varovné a protože to bylo opravdu v něčem velmi vážné selhání.
ps2013-029-03-001-170.u8.p7.s9 Že se před veřejností obhajovalo něco, co se pak ukázalo být nepravdivé.

Text viewDownload CoNNL-U